BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Automatic-rock op 30 October 2008, 15:29:07
-
Hoe zagen die er nou precies uit?
Ik ben dan zelf wel uit die tijd, maar ik hield me toen meer bezig met de zandbak en Lego 8)
Maar mijn toekomstige baan zal de periode 1985-1995 beslaan, en hiervoor wil ik een specifiek jaren 80 station hebben. Dus wat ik eigenlijk graag wil is foto's van station, perronaankleding, wat voor winkels waren er toen, enz enz.
Het gaat trouwens om een station in een stad van het formaat Tilburg of Breda ofzo. Nu heeft ieder station van dat formaat een AH to Go, een Smullers en een Free Recordshop. Maar hoe was dat in de jaren 80?
Nu ja, jullie snappen wel wat ik bedoel denk ik :)
-
Dan moet je zeker het wereldberoemde stationsweb (http://www.stationsweb.nl) bezoeken.
-
Dan moet je zeker het wereldberoemde stationsweb (http://www.stationsweb.nl) bezoeken.
Hij was nog niet wereld beroemd bij mij, maar dankjewel :)
Helaas staan bij de foto's geen jaartallen, anders was het helemaal perfect geweest :)
Maar er zijn hier op het forum vast wel meer mensen die graag foto's meemaken, en de jaren 80 iets bewuster hebben meegemaakt dan ik ;)
-
Euhm, er staan wel degelijk jaartallen bij die foto's!
-
Euhm, er staan wel degelijk jaartallen bij die foto's!
Hmm ja, er staat wel iets bij idd. :-[
Maar ik zie bij Tilburg een hoop foto's van een kant en klaar station met 1960 in het bijschrift terwijl het station in 1965 pas klaar was... :-|
Staat trouwens wel een mooie tekening van het station in aanbouw uit 1963 :)
Maar ik ga verder snuffelen op de site!!
-
Dit is ook een leuke site: http://www.stationsinfo.nl/ :)
-
Als je echt iets wilt hebben wat als typisch voor de jaren '80 kan worden beschouwd, kijk dan vooral naar stations die in deze tijd zijn neergezet. Denk hierbij aan Zaandam, Almere en Lelystad. Iets meer spectaculair is Sloterdijk, dat een kruising van twee lijnen vormt.
Wat mij aan deze stations is bijgebleven, is het gebruik van de basiskleuren geel, blauw en rood voor het stationsmeubilair. Van de wachtruimtes waren de kozijnen vaak in hardblauw geschilderd, zittingen van banken waren hardrood en gele accenten waren meestal terug te vinden in pilaren of bij handgrepen van deuren. Mooie voorbeelden hiervan waren ook de haltes aan de voormalige Zoetermeer Stadslijn, die allemaal rondom dezelfde periode zijn gebouwd aan het einde van de jaren '70. Denk ook aan de kunst op de wanden in de oorspronkelijke uitvoering van de Sprinters.
Het gebruik van de basiskleuren kwam in zwang in de jaren '70 en liep door tot de oplevering van Sloterdijk, dat wel als hoogtepunt van deze stijl kan worden aangemerkt. Na Sloterdijk liet men de basiskleuren los ten gunste van pastelkleuren (vaak in combinatie met tegelwerk). De situatie op Utrecht CS, na de verbouwing eind jaren '80, was hiervan een mooi voorbeeld. Hoewel nog steeds de basiskleuren blauw en rood waarneembaar waren in de constructie van de hal, hadden de winkels aan de randen zachte pastelkleuren. Dit was een begin van de 'verpastellisering' die zo kenmerkend was voor de NS in de jaren '90 en stations op zou leveren als Den Bosch en Hilversum. Weer later gingen wit en lichtblauw/-grijs de boventoon voeren (Leiden Centraal, Duivendrecht, Amersfoort).
Voorbeelden nodig?
- Deze (http://stationsweb.brinkster.net/afbeelding.asp?dir=seghwaert&num=4) foto van Stationsweb laat het gebruik van de basiskleuren blauw, geel en rood zien zoals hierboven genoemd.
- Vergeet ook het bekende wachtmeubilair niet: de banken met reclame en stationsaanduiding, hier (http://stationsweb.brinkster.net/afbeelding.asp?dir=delftsewallen&num=1) te vinden.
- En deze (http://stationsweb.brinkster.net/afbeelding.asp?dir=amsterdamsloterdijk&num=25) foto geeft een indruk van Sloterdijk.
- Een voorbeeld van kunst in basiskleuren zoals op de wanden in de Sprinter kun je hier (http://www.railfaneurope.net/pix/nl/electric/emu/SGM/2890-2895/2894-int2.jpg) vinden.
Wil je een station van oudere datum de sfeer van de jaren '80 meegeven, zoek het dan vooral in de hoek van het stationsmeubilair, zoals de wachtbanken, pictogrammen, de bakken met de bestemmingsaanduidingen e.d. Let dan ook op zaken als brievenbussen, bushaltes en glasbakken op je stationsplein.
Hopelijk heb je wat aan mijn uitleg. Tot zover mijn lesje stationsarchitectuur. ;)
Succes,
Geoffrey
-
Al heeft mijn voorganger het helemaal juist, mijn herinneringen uit de jaren '80 gaan juist naar stationsgebouwen die in de jaren '50 zijn neergezet met veel beton en veel glas en een overwegend gelige kleur [Rotterdam, Eindhoven], zo ook naar 19e eeuwse gebouwen die nog gesloopt moesten worden, b.v. Hilversum, met rondom allerlei jaren '50 kenmerken [fietsenstalling, ingang "over het spoor'']. En geen Smullers maar een snackbar met veel kroketten "uit de muur", geen GWK maar een Grenswisselkantoor, een VVV-vestiging, en dat alles op plekken waar vroeger nijvere ambtenaren de kantoorruimtes bevolkten. Veel pictogrammen om je de weg te wijzen en de onvermijdelijke reclameborden. Denk ook eens aan telefooncellen [nog grijs maar al rap lichtgroen] op de perrons of het stationsplein en de rood/grijze brievenbussen. Geen liften voor rolstoelgebruikers en liefst nog een vestiging van Van Gend & Loos naast de deur. En geen "Meeting Point" maar gewoon een stationsklok voor de deur waar iedereen als vanzelf afspreekt. Scheefliggende stoeptegels, diepe sporen in het asfalt bij de bushaltes en geen onkruid tussen de rails maar wel heel erg veel haarkammetjes [raadsel van de eeuw].
-
Jojo, dank voor de aanvullingen. Vergeet ook de ouwe stationsrestauratie niet: op menig station toen nog een heus restaurant met zo'n ruitvormig bord. Meestal werden er hamburgers met friet en blikgroente geserveerd, maar er was ook een maandmenu en sommige koks leefden zich echt uit. Zo bewaar ik nog warme herinneringen aan de restauratie van Maastricht tot 1995. En de snackbar op Den Haag HS, wat nog een echte groezelige snackbar was met de beste pindasaus van alle NS-stations. Niet van die diarree uit zo'n sauzenautomaat bij de Smullers (waar zit die braak-avatar?).
Gr. Geoffrey
-
Jojo, dank voor de aanvullingen. Vergeet ook de ouwe stationsrestauratie niet: op menig station toen nog een heus restaurant met zo'n ruitvormig bord. Meestal werden er hamburgers met friet en blikgroente geserveerd, maar er was ook een maandmenu en sommige koks leefden zich echt uit. Zo bewaar ik nog warme herinneringen aan de restauratie van Maastricht tot 1995. En de snackbar op Den Haag HS, wat nog een echte groezelige snackbar was met de beste pindasaus van alle NS-stations. Niet van die diarree uit zo'n sauzenautomaat bij de Smullers (waar zit die braak-avatar?).
Gr. Geoffrey
Jojo en en_voyage, bedankt!!!
Hier heb ik heel veel aan. Het gebruik van die 3 basiskleuren had ik zelf ook al in gedachten idd.
Maar wat is zo'n ruitvormig bord bij een restaurant? Dat zegt mij niks helaas..
Mijn station moet zo'n station worden dat eind jaren 70, begin 80 is gebouwd. Maar werd er in station uit die tijd ook nog ruimte gelaten voor een echt restaurant?
-
Voor stations die in die periode zijn gebouwd is het boekje NS laat bouwen (http://www.antiqbook.nl/boox/cor/31090.shtml) interessant.
Wat mij vooral bijstaat is dat de loketten toen nog heel belangrijk waren. Ieder station van enig formaat had een batterij loketten op een zeer zichtbare plaats. Tegenwoordig moet je er naar zoeken als ze er al zijn.
-
Voor stations die in die periode zijn gebouwd is het boekje NS laat bouwen (http://www.antiqbook.nl/boox/cor/31090.shtml) interessant.
Wat mij vooral bijstaat is dat de loketten toen nog heel belangrijk waren. Ieder station van enig formaat had een batterij loketten op een zeer zichtbare plaats. Tegenwoordig moet je er naar zoeken als ze er al zijn.
Ja, dat boekje had ik gisteren ook gevonden :)
Ik had de verkoper gevraagd of er veel foto's in staan, maar misschien kan jij hier ook antwoord op geven Henk?
-
Ik vermoed dat dat ruitvormig bord slaat op de eenvormige formule waaronder de stationsrestaurants op een goede dag gingen werken: Het Station. Of ben ik nou in de war met Radio 3 ?
Inderdaad veel loketten inclusief Internationaal, en daar tegenover een AKO en als je veel geluk had zelfs een weegschaal, al is me nooit helemaal duidelijk geworden of dat nou voor de bagage was of om de reizger aan te moedigen vooral niet naar de snackbar te gaan. En vergeet vooral niet die bordjes onder de perronrand, speciaal voor Oost-Duitse passagiers: Verboden Over Te Lopen.
-
Ik vermoed dat dat ruitvormig bord slaat op de eenvormige formule waaronder de stationsrestaurants op een goede dag gingen werken: Het Station. Of ben ik nou in de war met Radio 3 ?
Inderdaad veel loketten inclusief Internationaal, en daar tegenover een AKO en als je veel geluk had zelfs een weegschaal, al is me nooit helemaal duidelijk geworden of dat nou voor de bagage was of om de reizger aan te moedigen vooral niet naar de snackbar te gaan. En vergeet vooral niet die bordjes onder de perronrand, speciaal voor Oost-Duitse passagiers: Verboden Over Te Lopen.
Bestond Ako toen ook al?? :-[
Bij m'n speurtocht zag ik op foto's van utrechts CS half leesbare reclames met Concordia. Na nog meer speurwerk ben ik er achter gekomen dat dit een verzekeringsmaatschappij was (is?). En na nog wat meer google geweld kwam ik hier op uit: geheugen van nederland (http://www.geheugenvannederland.nl/?/nl/items/KDC01:7003004/&i=1&p=1&st=Toonder,%20Marten&sc=(Toonder%20%20Marten%20*)/)
Dat is wel een mooie bruikbare poster voor op het perron ;D
Ik type gewoon een jaartal in + reclame, en ik kreeg allemaal bruikbare posters ;D
-
Dat is een mooie link. Bedankt Automatic-rock!
Hier staan goede zaken op voor de detailering om het geheel pas echt af te maken!
Gerard
-
Ik werkte in 1985 zelf aan zo'n loket, en recht tegenover was onderdaad een AKO die het NS-personeel op slinkse wijze van verse kranten voorzag, dus ja, de AKO bestond al. Al zal het op sommige stations een Bruna geweest zijn of natuurlijk de geheel zelfstandige kioskuitbater.
Overigens bestond graffiti nog nauwelijks en werden politieke posters snel verwijderd, al lijkt het dat voor Loesje een soort uitzondering werd gemaakt. Maar Loesje was toen nog wel erg plaatselijk.
-
Ja, dat boekje had ik gisteren ook gevonden :)
Ik had de verkoper gevraagd of er veel foto's in staan, maar misschien kan jij hier ook antwoord op geven Henk?
Het bestaat voor ruimde helft uit foto's schat ik zo in. Ik weet niet wat je precies met de informatie wil, maar de teskt is zeker ook nuttig als je dingen als de constructie of de plaatsing in de omgeving wil doorgronden.
Concordia was inderdaad een verzekeraar, inmiddels opgegaan in Reaal dat inmiddels onderdeel uitmaakt van de SNS-groep. Dat soort dingen hou ik voor mijn werk bij. ;D
-
Ik werkte in 1985 zelf aan zo'n loket, en recht tegenover was onderdaad een AKO die het NS-personeel op slinkse wijze van verse kranten voorzag, dus ja, de AKO bestond al. Al zal het op sommige stations een Bruna geweest zijn of natuurlijk de geheel zelfstandige kioskuitbater.
Overigens bestond graffiti nog nauwelijks en werden politieke posters snel verwijderd, al lijkt het dat voor Loesje een soort uitzondering werd gemaakt. Maar Loesje was toen nog wel erg plaatselijk.
Weet je ook toevallig hoe het logo van AKO er in die tijd uitzag?
-
Concordia was inderdaad een verzekeraar, inmiddels opgegaan in Reaal dat inmiddels onderdeel uitmaakt van de SNS-groep. Dat soort dingen hou ik voor mijn werk bij. ;D
ok, dus binnenkort ook onderdeel van de Wouter Bos groep? 8)
-
Ik geloof niet dat het logo van de AKO in de tussentijd veranderd is.
-
Bij m'n speurtocht zag ik op foto's van utrechts CS half leesbare reclames met Concordia. Na nog meer speurwerk ben ik er achter gekomen dat dit een verzekeringsmaatschappij was (is?). En na nog wat meer google geweld kwam ik hier op uit: geheugen van nederland (http://www.geheugenvannederland.nl/?/nl/items/KDC01:7003004/&i=1&p=1&st=Toonder,%20Marten&sc=(Toonder%20%20Marten%20*)/)
Dat is wel een mooie bruikbare poster voor op het perron ;D
Ik type gewoon een jaartal in + reclame, en ik kreeg allemaal bruikbare posters ;D
Ha! gaaf draadje is dit, Ik heb ook een zwak voor "eighties verantwoord" en ik heb ok nog ff zitten zoeken op reclames op die site.
Deze hebben vast ook wel op stations gehangen, want toen was het nog de goeie ouwe tijd dat je gewoon reclame voor tabak mocht maken .
http://www.geheugenvannederland.nl/?/nl/items/RA01:4048/&p=1&i=4&st=samson&sc=%28%27samson%27%20%2A%29%20and%20%28type%20any%20%27image%20video%20audio%20text%27%29/&wst=samson
en deze :
http://www.geheugenvannederland.nl/?/nl/items/RA01:2207/&p=1&i=8&st=Marlboro&sc=%28%27Marlboro%27%20%2A%29%20and%20%28type%20any%20%27image%20video%20audio%20text%27%29/&wst=Marlboro
http://www.geheugenvannederland.nl/?/nl/items/RA01:3428/&p=1&i=8&st=Camel&sc=%28%27Camel%27%20%2A%29%20and%20%28type%20any%20%27image%20video%20audio%20text%27%29/&wst=Camel
Groeten,
Erwin
-
owwwww, en hoe kon ik deze vergeten...de beroemde giroblauw...keuze genoeg uit posters
http://www.geheugenvannederland.nl/?/nl/zoekresultaten/pagina/1/giroblauw/%28%27giroblauw%27%20%2A%29%20and%20%28type%20any%20%27image%20audio%20text%27%29/&colcount=0&wst=giroblauw
Allemaal eighties verantwoord.
oh ja...kwam deze ook nog tegen...staan nog een paar bekende gebouwen op... :-|
http://www.geheugenvannederland.nl/?/nl/items/RA01:4331/&p=1&i=5&st=KLM&sc=%28%27KLM%27%20%2A%29%20and%20%28type%20any%20%27image%20audio%20text%27%29/&wst=KLM
Gr,
Erwin
-
Als het dan toch over reclame gaat, bekijk dan eens: www.reclamearsenaal.nl
-
Eerder in dit draadje werd gevraagd naar de ruitvormige logo's van de stations reatuaraties.
Serfex (de "moeder organisatie" achter vele stations concepten heeft er nog een logotje van staan,... wel tussen de vele logo's die we in de jaren '80 nog helemaal niet kende ;)
(http://media.monster.com/xbkingnlx/logos.gif) (http://media.monster.com/xbkingnlx/logos.gif)
Stations restauratie bovenste rij 3e van links
En dan moet je er even zo'n shabby TL bak achter denken! ;)
Je kent dat wel waar altijd wel 1 TL balk van kapot was ;D
m.v.g.
Mark
-
Eerder in dit draadje werd gevraagd naar de ruitvormige logo's van de stations reatuaraties.
Serfex (de "moeder organisatie" achter vele stations concepten heeft er nog een logotje van staan,... wel tussen de vele logo's die we in de jaren '80 nog helemaal niet kende ;)
(http://media.monster.com/xbkingnlx/logos.gif) (http://media.monster.com/xbkingnlx/logos.gif)
Stations restauratie bovenste rij 3e van links
En dan moet je er even zo'n shabby TL bak achter denken! ;)
Je kent dat wel waar altijd wel 1 TL balk van kapot was ;D
m.v.g.
Mark
Dat logo! Die ken ik ook nog wel. Dankjewel Mark, dit ga ik zeker gebruiken! :)
@RJ
Dat is idd ook een zeer bruikbare link voor affices
Ik zou nog wel graag meer foto's van stations(hallen) en perrons willen zien... Niemand iets in z'n fotocollectie uit die tijd?
-
Poe, een stationshal...voornamelijk leeg, de loop van de passagiers werd nog niet gehinderd door allerhande winkeltjes, men kon er gemakkelijk binnenvallen met een troep padvinders zonder dat ze hun pad hoefden te vinden. De loketten zagen er grotendeels uit zoals de architect het zo bedacht had maar na verloop van tijd toch door het personeel wat huiselijker gemaakt [moeilijk in model te maken]. Hier een plaatje van Hilversum uit de jaren '70, nadien nooit meer veranderd:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/stationshal.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/stationshal.jpg)
Denk ook aan de stationsnaamborden: sommige waren al "nieuw", d.w.z. smal met afgeronde hoeken, andere bleven tot het bittere eind strak rechthoekig, zoals Reitsma ze ooit maakte:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HilversumNOS.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HilversumNOS.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HilversumSportpark.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HilversumSportpark.jpg)
-
Voor stations die in die periode zijn gebouwd is het boekje NS laat bouwen (http://www.antiqbook.nl/boox/cor/31090.shtml) interessant.
Vorige week heb ik dat boekje besteld, en vandaag ontvangen ;D
Staat inderdaad veel bruikbare informatie in!1
-
Naar aanleiding van dit topic: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=10682.0
vroeg ik me af of er in de jaren 80 ook al Cola en snoep automaten op het perron stonden?
-
Cola en snoep automaten, nou die staan mij niet zo bij.
Wel begonnen de eerste snackmuren (in de muur aanwezig zijn van luikjes met kroketten, frikandelen) op de stations te komen. De snackmuren waren op de grotere stations aan het verschijnen, bijgevoegd aan de restauratie. Ze waren niet direct buiten aanwezig maar vaker in de gang oid naar de restauratie.
Groeten,
Christoph