BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Rob Bogers op 25 October 2008, 13:49:34
-
Al een hele tijd ben ik op zoek naar de afgebeelde koppeling van Roco. Hij hoort thuis in de Krokodil maar bij mij zijn de beide vleugeltjes afgebroken. Bij Roco zijn ze helaas niet meer te koop. Heeft iemand misschien nog 2 van deze koppelingen voor mij tegen een redelijke vergoeding?
(http://i77.photobucket.com/albums/j55/robbogers/KoppelingRoco.jpg)
-
Hallo Rob,
Ik kan op de foto niet goed zien of dit een oude of nieuw type kortkoppeling is.
Heeft hij een half maantje aan de onderzijde?
Willem
-
Heb je de onderdelenlijst nog?
Zal wel een catalogusnummer voor deze koppelingen in staan. Roco heeft die niet meer, maar met even googlen is de kans vrij groot dat je ze vroeg of laat vindt. Het spul wordt nog vrij veel op beurzen en internet aangeboden.
Wil je trouwens per se deze koppeling? Het ziet er nogal standaard uit en het zou kunnen dat Roco ooit een nem-schacht met een dergelijke bevestiging heeft gemaakt. Moet er even in oude catalogi worden gesnuffeld.
-
Kan zo niet zien of dit de nieuwe met voorontkoppeling is of niet.
Die zonder heb ik vast nog wel ergens liggen en gebruik ik toch niet.
-
Of er een voorontkoppeling aan zit maakt mij niet zo veel uit. Zonder deze voorziening mag dus ook, graag zelfs. Op de andere reactie kan ik zeggen dat er standaard in de onderdelenlijst koppelingen op zitten met een beugel, zoals o.a. Marklin ze ook had.
-
Okay, als rjr ze heeft, dan ben je klaar.
Anders kan in een oude catalogus worden opgezocht wat het nummer van de door jou gewenste kortkoppeling is.
-
Bestelnummer was 40260.
Ongetwijfeld in Houten te vinden, maar googlen is ook genoeg. Kennelijk hebben ze ze nog bij Kramm (http://www.modellbahn-kramm.com/D/komplett.cfm?fid=711&wgid=24&requesttimeout=100).
-
Of er een voorontkoppeling aan zit maakt mij niet zo veel uit. Zonder deze voorziening mag dus ook, graag zelfs.
Je hebt toch zeker wel een voorkeur voor het ene of andere type? Je kunt ze niet onderling koppelen, dus ik neem aan dat je degene zoekt die ook op de rest van je materieel zit.
-
Heb even snel gezocht. Heb er 1 gevonden, volgens mij moeten er meer zijn, maar kan ik zo niet vinden. Het is wel een versie zonder voorontkoppeling.
Even gekeken met een versie met voorontkoppeling. Je kunt ze wel aan elkaar krijgen, maar dat gaat wel erg lastig, en zal bij een rijdende trein niet goed gaan.
Dus misschien wel handig om even te kijken wat je voorkeur heeft?
Daarnaast hebben veel van mijn loks soort gelijke onderdelen, maar dan met een inschuifbare koppeling. Die heb ik dus ook allemaal in gebruik, tegenwoordig met de nieuwe universele koppeling van Roco.
-
Bestelnummer was 40260.
Ongetwijfeld in Houten te vinden, [/url].
Hoi Rob,
Ik heb deze koppelinghouder in voorraad.
Je kunt aan deze houder diverse kortkoppelingen plaatsen zoals:
De Roco kortkoppeling,
De Roco universele koppeling en
ook de Fleischmann Profi-kortkoppeling kan geplaatst worden.
Mocht je 8 november tijdens de Modelspoorbeurs in Houten
aanwezig zijn kom dan maar even bij onze stand langs.
Linkerzaal, halverwege rij 18.
En 1 november zijn wij ook tijdens de modelspoorbeurs in
Emmen aanwezig.
Erwin.
-
Bestelnummer was 40260.
Het antieke, viercijferige nummer van deze kortkoppeling is 4656.
Soms zie je nog wel eens koppeling-setjes die deze viercijferige nummers dragen en niet het nieuwere vijfcijferige nummer.
Freek.
-
Hoi Rob,
Ik heb deze koppelinghouder in voorraad.
Je kunt aan deze houder diverse kortkoppelingen plaatsen zoals:
De Roco kortkoppeling,
De Roco universele koppeling en
ook de Fleischmann Profi-kortkoppeling kan geplaatst worden.
Volgens mij lopen er nu een paar dingen door elkaar.
De 40260 (voorheen de 4656) is gewoon dezelfde koppeling die Rob op de foto laat zien.
Jij bedoelt misschien een soort adaptertje, waarin koppelingen met zo'n kleine zwaluwstaartverbinding passen? Geen idee trouwens of er een oerversie van de Roco kortkoppeling met zo'n verbinding is. En die wil Rob kennelijk gebruiken.
-
Beste Forumleden, ik heb al zoveel reacties gehad dat ik nu even afwacht wat ik toegezonden krijg. Dat de koppeling geen voorontkoppelmogelijkheden heeft is in mijn geval niet erg. Het ging mij om de vleugels aan beide zijden die het koppelingetje in het midden houdt van de schacht. In ieder geval bedankt voor al jullie hulpvaardige oplossingen en moeite die in mijn vraag gestoken is. Ik wacht even bij de brievenbus wat er zoal naar binnenvalt. Nogmaals bedankt voor de genomen moeite. Reuze!!
-
Dat de koppeling geen voorontkoppelmogelijkheden heeft is in mijn geval niet erg.
Even iets rechtzetten. De "oude" kortkoppeling van Roco had wel degelijk voorontkoppeling, maar iets primitiever dan de nieuwere.
Bij de oude worden op de ontkoppelrail de haakjes (die de koppelingen aan elkaar houden) opzij gedrukt, dus niet naar boven. Wanneer je nu de lok of trein iets naar voren laat gaan en daarna weer terug, dan grijpen de vlakjes in elkaar zonder dat de haakjes werkzaam worden. De koppelingen staan schuin t.o.v. de lok/wagon. Zo duw je de wagon naar de plek waar hij heen moet en rijd je daarna weer vooruit weg.
Dus behalve een speciale ontkoppelrail en een iets omslachtige methode:
100% voorontkoppeling!
Maarten.
(PS deze koppelingen passen zo mooi in elkaar dat het doorgeven van 5 stroomgeleidingen geen probleem is, zelfs zo dat de lok gevoed kan worden uit de wagen(s). Geen enkele kortkoppeling van daarna heeft dit ooit mogelijk gemaakt)
-
Heeft iemand die koppelingen dan wel eens gebruikt om stroom door te voeren?
-
Ik dus.
Om bijvoorbeeld de lok te voeden, de verlichting beter te laten functioneren (nog geen digitaal), en als leukste:
om automatisch sluitlichten aan de laatste wagon te laten branden.
Dit laatste door een schakelingetje in de wagons. Als de wagen los staat: geen licht. Komt de wagen tegen een andere of aan een lok, springen aan de achterkant de sluitlichten aan. Bij kopeling aan de volgende wagen gaan de sluitlichten weer uit , maar aan in de achterste.
Bedenk wel, dat dit nog stamt uit de pre-digitale tijd. Ik blijf het dan ook grote onzin vinden, dat om iets te schakelen in een wagon er verwacht wordt dat je een (functie) decoder inbouwt per wagon. Nergens voor nodig. Gelukkig was er afgelopen Neurenberg een firma die bezig was met het ontwerp van een nieuwe digitaal gestuurde koppeling met een aantal doorgeefverbindingen. Maar dan duidelijk anders en hopelijk beter dan de destijdse koppelingen. Opent een heel nieuwe kijk op het gebruik van digitaal/decoders/ontkoppelen.
Want stel je voor: ik rij een trein van 10 wagons, en op een willekeurige plek wil ik een willekeurig aantal rijtuigen afkoppelen. Daar heb je nu in elke wagon een decoder voor nodig en een behoorlijke computer die alles precies bijhoudt. Maar wat dan als ik een wagon van de baan pak en ergens anders neerzet of aan een andere trein koppel? Daar heeft een ander systeem zoals boven omschreven geen probleem mee, want de samenstelling van de trein is niet interessant: vanuit de (digitale) lok gaat een signaal naar de desbetreffende wagons om te ontkoppelen. Dus niet gedefinieerd vanuit een computer, maar fysiek gedefinieerd door de volgorde in de trein en zichtbaar met je eigen ogen: na de groene wagon wil ik afkoppelen. As simpel as it is, maar helaas niet patenteerbaar.
(Uitgezocht in het Europees Oktrooibureau in Muenchen)
Maar let op, er zijn dus 2 ontwikkelingen:
A/ decoder in de wagons, alleen te onthouden en besturen door een computer, want ga er maar aanstaan om alles te onthouden
B/ registertechniek in de wagon met output (koppeling/licht etc) met een speciale "decoder met signaaldoorgeefluik" in de lok
A/ met name geschikt voor de automatisten onder ons
B/ geschikt voor de met moderne techiek voorziene treintjesspelers onder ons.
Doe mij maar B/ want ik heb altijd ruzie met die apparaten die menen alles te kunnen en ondertussen alleen maar problemen veroorzaken. Ik speel liever met treintjes, maar wel met moderne techniek.
Maarten.
-
@ Maarten,
om eerlijk te zijn denk ik dat jij met "oude" en "nieuwe" kortkoppeling iets anders bedoelt dan de rest. Even uit m'n hoofd de verschillende type's:
1. De eerste kortkoppeling: Lange, smalle koppeling, zonder voorontkoppeling;
2. Nieuwere variant met voorontkoppeling, die lijkt op de eerste maar daar niet mee kan koppelen (of alleen met moeite)
3. De universeelkoppeling, die vaag lijkt op de beugelkoppeling en daar ook mee kan koppelen.
Volgens mij vergelijk jij 2 en 3 met elkaar, terwijl het eerder ging over de vergelijking tussen 1 en 2. Correct?
-
Leuk verhaal Maarten, maar je suggereerde eerder dat dit type koppeling .....
(http://i77.photobucket.com/albums/j55/robbogers/KoppelingRoco.jpg)
..... gebruikt kan worden om vijfpolig stroom door te voeren. Hoe zit dat?
-
Volgens mij vergelijk jij 2 en 3 met elkaar, terwijl het eerder ging over de vergelijking tussen 1 en 2. Correct?
@Reinier
Niet correct, ik vergelijk 1 (de oude) met 2 (de nieuwe).
Waarbij 1 wel degelijk 100% voorontkoppeling heeft, zoals in mijn verhaal te lezen. Overigens ook te lezen in de catalogi uit die tijd.
@Henk
Ik suggereer niets, het is (was) zo.
Smeer op de vlakjes zilverhoudende verf, smelt draadjes in de koppeling en "lijm" deze voor de verbinding met de verf aan de vlakjes en klaar is kees (in de praktijk natuurlijk wel een heel priegelwerk).
De vlakjes sluiten zo mooi aan , dat er een behoorlijke stroom doorheen kan (>500mA, lok kan er op rijden) en bovendien een bedrijfszekere verbinding ontstaat voor signaaldoorgave. Een paar jaar geleden nog eens getest, geen enkel probleem na meer dan 5 jaar.
Hoe je, ter voorkoming van kortsluiting, de vlakjes schakelt is een heel andere zaak (elektronisch op te lossen ?).
Voldoende tip van de sluier?
Ik zou nu geen tijd hebben om mijn spullen te voorschijn te halen (zoeken dus), dus ik kan niet iets laten zien. Bovendien zou iedereen die enig verstand van elektronika heeft mijn prutsels lachend aanzien en zeker betere oplossingen aandragen. Ik ben zelf niet verder gegaan, omdat ik niet in staat was een geschikte koppeling en bijbehorende apparatuur te ontwikkelen (denk aan 100.000 euro), daar is nu met de huidige stand van techniek ook veel meer mee mogelijk, maar niet met mijn portemonnee.
Maarten.
-
Ik heb van Peter Kranendonk al de juiste koppelingen gehad. Bedankt voor alle leuke behulpzame reacties.
-
Mooi dat de topicstarter z'n antwoord heeft. Ikzelf blijf nog een beetje aanhikken tegen de voorontkoppeling van de oudste kortkoppeling. Hoewel ik Maarten z'n uitleg best wil accepteren -ik heb het even uitgeprobeerd en het gaat inderdaad, zij het nogal onhandig-, zitten me een paar dingen dwars:
- Waarom heeft Roco het tweede type kortkoppeling geintroduceerd, als die geen meerwaarde heeft? Ik heb juist altijd begrepen dat type 2 als meerwaarde de voorontkoppeling heeft, itt type 1. Ik dacht ook dat 't zo in de markt was gezet. Helaas kan ik de betreffende catalogi niet vinden, zullen wel ergens onderin een verhuisdoos zitten.
- De twee types worden doorgaans uit elkaar gehouden als het type zonder resp. met voorontkoppeling. Ga maar eens googlen in het Duits. Dat komt toch ook niet uit de lucht vallen?
-
In oude catalogi wordt soms wel gesproken over de mogelijkheid van voorontkoppeling, maar de nadruk wordt er niet erg op gelegd. Verder zijn er inderdaad speciale ontkoppelrails geweest.
Ik heb de koppelingen ook gehad en ze gaven een starre koppeling, dat was de hoofdzaak. De bijbehorende ontkoppelrails heb ik nooit gehad en ik denk velen met mij. Ook met die ontkoppelrails ging ontkoppelen, laat staan voorontkoppelen, namelijk moeizaam en niet erg betrouwbaar.
De nieuwe koppeling werkte wat dat betreft veel soepelder en, heel belangrijk, het functioneerde met de gangbare ontkoppelbeugels, ook die van andere merken.
Ik kom de koppeling voor het eerst tegen in de catalogus 1986/1987. Daarin wordt inderdaad gesproken van "voorontkoppeling. Een lang gekoesterde wens gaat in vervulling" (niet van mij trouwens ;D). Het onderscheid is door Roco zelf bedacht.
-
@Reinier
Roco heeft om 4 redenen de nieuwe kortkoppeling geintroduceerd:
1/ het lipje (haakje) om de koppelingen te laten koppelen wilde nogal eens vervormen (naar buiten gaan staan, dus niet meer koppelen.)
Dit was dus een materiaal/kwaliteitsprobleem
2/ Er was een apart type ontkoppelrail nodig, die niet altijd naar behoren functioneerde (zie ook hierboven)
3/ de ontkoppelrail kon geen gewone koppelingen ontkoppelen en vice versa, dus je had er eigenlijk iedere keer 2 nodig
4/ je moest de lok/trein eerst een halve centimeter naar voren trekken en dan weer duwen, een gedoe dus.
Vandaar.
Maarten.