BeneluxSpoor.net forum

Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: MartOnTheWeb op 10 June 2006, 14:35:03

Titel: Ervaring met Liliput Diesel Aussichtswagen VT 90 501 DB
Bericht door: MartOnTheWeb op 10 June 2006, 14:35:03
Wie heeft er het laatste jaar een Liliput Diesel Aussichtswagen VT 90 501 DB aangeschaft.
Ik wil graag horen hoe de ervaringen hier mee zijn.
Als tijdperk-III-fan wil ik graag zo'n treinstel op de modelbaan hebben.
Titel: Re: Ervaring met Liliput Diesel Aussichtswagen VT 90 501 DB
Bericht door: arjen op 10 June 2006, 21:37:19
Heb zelf de vooroorlogse versie, als VT 137 240. Ik weet niet helemaal zeker hoe ik hem moet beoordelen. Bij mijn exemplaar wilde af en toe de motor niet op gang komen (verlichting brandde dan wel,  en met een beetje duwen, paar keer ompolen en voorzichtig even optillen en op de rails laten stuiteren, begon de boel wel weer te draaien). Ik vermoed dat Liliput/Bachmann iets te veel olie heeft gebruikt (er lekt ook letterlijk olie uit, ik moet telkens de bodemplaat schoonpoetsen) en dat die in de koolborstelhouders is gelopen. Kan een maandagochtendexemplaar zijn geweest. Na verloop van tijd ging het vanzelf over.
Als hij eenmaal loopt, loopt hij intussen perfect.
Over de detaillering zijn indertijd in Eisenbahn-Kurier een paar harde noten gekraakt: er hebben 2 versies van deze uitzichtrijtuigen bestaan en Liliput heeft een soort hybride van die twee gemaakt. Maar je moet een kenner zijn om het te zien. De 90 501-uitvoering lijkt het dichtst tegen de realiteit aan te zitten.
Ik zou zeggen: gewoon kopen dat ding, maar wel bij iemand die garantie geeft.

Arjen.
Titel: Re: Ervaring met Liliput Diesel Aussichtswagen VT 90 501 DB
Bericht door: MartOnTheWeb op 11 June 2006, 08:23:19
Bedankt voor je reactie Arjen.
Is jouw exemplaar ook een van de laatste uitvoeringen; ik bedoel met schräggenuteter (?) motor met vliegwiel en NEM-stekkerinterface voor de decoder?
Titel: Re: Ervaring met Liliput Diesel Aussichtswagen VT 90 501 DB
Bericht door: arjen op 11 June 2006, 09:13:06
Welk type motor er precies in zit weet ik niet, dan moet ik hem openmaken. NEM-interface en vliegwiel heeft hij in elk geval wel. Het model is trouwens nog maar minder dan drie jaar op de markt, de mijne komt uit de eerste serie maar ik betwijfel of er überhaupt al een 'nieuwere' variant van bestaat.

Arjen.
Titel: Re: Ervaring met Liliput Diesel Aussichtswagen VT 90 501 DB
Bericht door: ewout op 11 June 2006, 13:11:47
ik bedoel met schräggenuteter (?) motor

Motor met getordeerd anker.  ;)
Titel: Re: Ervaring met Liliput Diesel Aussichtswagen VT 90 501 DB
Bericht door: arjen op 11 June 2006, 18:06:44
Klopt, maar om het anker van dichtbij te bekijken moet ik 'm nog steeds openmaken :)
Titel: Re: Ervaring met Liliput Diesel Aussichtswagen VT 90 501 DB
Bericht door: MartOnTheWeb op 12 June 2006, 21:52:18
Nou Arjen, je hoeft de hele motor niet uiteen te halen hoor.
Ik was alleen ontzettend benieuwd naar de rijeigenschappen.
Van nature ben ik een Fleischmann-adept, maar ja; Fleischmann bouwt dit soort treinstellen niet.
Allemaal tijdperk V wat de klok slaat.
Een uitzondering is de VT 95 Schienenbus, maar die heb ik uiteraard al.

Ik neig er toch steeds meer naar om er een Aussichtswagen te bestellen.
Natuurlijk bij Huider Modeltreinen te Heerhugowaard (Best Value for Money).
Titel: Re: Ervaring met Liliput Diesel Aussichtswagen VT 90 501 DB
Bericht door: arjen op 13 June 2006, 07:13:35
tsja, met 'hem openmaken' bedoelde ik eigenlijk niet de motor, maar het rijtuig.  Maar toen ik de kap er eenmaal af had, kon ik zien dat het een 'flat can'-motor met geheel gesloten behuizing is, dus inderdaad...
Zoals gezegd, als de motor het doet zijn de rij-eigenschappen prima, al zijn de vliegwielen te klein om veel effect te hebben. Verlichting met LEDs, wisselend geel/rood. In een uitsparing in het interieur kun je de eventuele decoder kwijt.
Titel: Re: Ervaring met Liliput Diesel Aussichtswagen VT 90 501 DB
Bericht door: MartOnTheWeb op 19 June 2006, 21:39:08
De aanschaf is even in de koelkast gegaan.
Ik heb net een ETA (Akkutriebwagen) gekocht en wacht even zijn rij-eigenschappen af.