BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: julian op 24 October 2008, 14:17:45
-
daarnet zat ik opweg naar huis in de trein van veolia van 13:39
opeens begon de trein te remmen ???
hij begon redelijk rustig met remmen en stopte voor een wissel die van dubbelspoor enkel maakt. ook stond hij voor een overweg stil :-|
hij wachte 10 a 15 seconden en trok weer rustig op naar 30.
bij de brug trok hij weer op naar 40 zoals hij altijd rijdt.
de plek waar hij stopte was dacht ik ook de plek voor station Mook. :-X
(plek waar het emplacement lag.)
wie weet misschien meer ???
dit doet hij trouwens ook soms bij nijmegen hyendaal :-|
julian
p.s. het was treinstel 356
-
Zou kunnen dat hij zijn dodeman was vergeten, of te hard heeft gereden, en de ATB ingreep.
-
Gebeurt vaker bij Veolia.
Zowel op de Maaslijn als op de Heuvellandlijn.
Is hoogstwaarschijnlijk te wijten aan onervarenheid/onoplettendheid van de machinisten.
-
Zou kunnen dat hij zijn dodeman was vergeten, of te hard heeft gereden, en de ATB ingreep.
Een ATB-ingreep en rustig remmen? Da's nieuw.
Gebeurt vaker bij Veolia.
Zowel op de Maaslijn als op de Heuvellandlijn.
Is hoogstwaarschijnlijk te wijten aan onervarenheid/onoplettendheid van de machinisten.
Wel ja, kan het nog korter door de bocht? :( Het grootste deel van het machinistenkorps van VLTR zijn oudgedienden. Als er onderweg gestopt wordt gebeurt dat niet voor de lol en ook niet vanwege onervarenheid. Verzamelen de redacteuren van het plaatselijke sufferdje zich hier?
-
Een ATB-ingreep en rustig remmen? Da's nieuw.
Nee hoor. Om een ATB ingreep te voorkomen moet de remkraan in een bepaalde stand staan (remkriterium) Als die stand nog niet is bereikt grijpt ATB in.
-
De positie waar de Maaslijn enkelspoor wordt vanuit Nijmegen is inderdaad Molenhoek (Mook).
Ik zie ook vrij vaak dat wanneer een trein bij station Heyendaal wil wegrijden, vaart maakt en dan ineens uitrolt (dus niet remmen). En dat soms een paar keer achter elkaar. Geen idee waarom...
-
bij hyendaal maakt hij inderdaad vaart :D
en daarna vol op de rem >:(
en trekt dan weer op ???
nu trekt de machinist langzaam op om even rustig te rijden en als de hele trein het sein is gepasseerd op te trekken naar normaal :-|
na in mook/ molenhoek stil te staan trok hij op station cuijk verdacht langzaam op 8)
die had zeker de schrik erin :o
julian
-
misschien de ATB(NG) weer eens van slag?
-
misschien de ATB(NG) weer eens van slag?
Zo snel is de ATB NG niet vanslag hoor.de betreffende bestuurder zal wel een aanwijzing hebben gehad ofzo. Maar waar je je eigen druk om kan maken dat een trein op ongewoonlijkplek langzaam gaat rijden of stoppen......
-
ik heb er andere ervaringen mee ::)
Dat stuk van de maaslijn ken ik nog niet, dus kan er verder niet over oordelen.
Ik kan me er er wel druk om maken, maar zolang ik de oorzaak niet weet doe ik dat nog maar even niet, misschien is er wel een of andere verklaring voor die niet zorgwekkend is ;)
-
de atb kan het zijn (al snap ik al die termen nog niet echt :-[ )
maar ook de wissel die niet om lag of de overgang :-X
maargoed mischien heeft de machinist zelf een account op bnls
achja zo kan je blijven gissen ;D
maar bedankt voor de reacties :D :D :-*
mischien een nieuwe draad voor iedereen die het wel eens is overkomen ::)
julian
-
ATB NG werkt puntsgewijs. Als er een baken in het spoor gemist is (zo'n roest vrijstalen raamwerk) moet er naar een volgend baken gereden worden waar informatie uitgehaald kan worden. Ook al staat het sein op groen dan denkt de ATB dat het sein op rood staat. Pas als er over het baken gereden is en er nieuwe informatie is kan de snelheid weer omhoog. Weer extra info voor je dagelijkse treinreis!
-
Nee hoor. Om een ATB ingreep te voorkomen moet de remkraan in een bepaalde stand staan (remkriterium) Als die stand nog niet is bereikt grijpt ATB in.
Voldoen aan je remkriterium is nog steeds iets anders dan een ATB ingereep...
Ingreep is juist als je dat niet doet, en dan gaat in 1x de hele treinleiding leeg en dat heett niks meer te maken met rustig remmen...
-
Lijkt mij eerder een wissel- en overwegstoring. Machinisten moeten daar voorzichtig rijden en stoppen voor de veiligheid. Bij een wisselstoring moet de mcn kijken naar de stand van de wissel ( snelheid is max 10 km/h). Bij een overweg storing geldt ook een max. snelheid van 10 km/h. Als de overweg nog open staat, moet de mcn. de overweg aanrijden. Dit duurt ongeveer 15 tot 20 seconden.
Bij een ATB ingreep wordt er een snelrem gemaakt, hierbij kan je niet rustig remmen. Heeft ook niks met onervarenheid te maken van een mcn.
-
@ Luc.
Hoezo kort door de bocht.
Is wel een feit.
is al zo vaak in het nieuws geweest en in de krant.
En wat je zegt over de oudgedienden van bij NSR, dat klopt.
Maar er zijn bij de Veolia groep ook Machinisten die eerst busschauffeur zijn geweest, en een opleiding gehad hebben tot Machinist.
Deze machinisten hebben dan wel beperkte bevoegdheid.
Dat houd voor de Maaslijn in dat:
-deze machinisten mogen alleen het traject over de Maaslijn rijden
-een vaste route rijden. (op wisselstraten in Venlo, Roermond en Nijmegen)
-en mogen in geen ander materieel rijden als de voormalige wadlopers, en nu de GTW.
Voor de Heuvellandklijn is dit precies het zelfde.
Jos.
-
dat wordt dan nog een probleem :( :-|
per 1 november komen er 2 buffels terug om de spits op te vangen ;D
nummers niet bekend ???
julian
-
Is geen probleem, je kan een aantal Machinisten opleiden voor de Buffels.
En waarschijnlijk is dat niet eens nodig, er zijn ook een aantal voormalige NSR Machinisten bij Veolia in dienst. die zullen toch wel bekend zijn met dit materieel denk ik?
Maar 2 Buffels??, is dat niet wat weinig?
Jos.
-
ik zie het wel :D zolang ik mee kan ;D
gisteren bleven er ook mensen achter op heyendaal. :-|
anders ga ik in de kofferruimte tussen de stoelen ;) ;) pas net :P ;D :-X
julian
-
@ Luc.
Hoezo kort door de bocht.
Is wel een feit.
is al zo vaak in het nieuws geweest en in de krant.
En wat je zegt over de oudgedienden van bij NSR, dat klopt.
Maar er zijn bij de Veolia groep ook Machinisten die eerst busschauffeur zijn geweest, en een opleiding gehad hebben tot Machinist.
Deze machinisten hebben dan wel beperkte bevoegdheid.
Dat houd voor de Maaslijn in dat:
-deze machinisten mogen alleen het traject over de Maaslijn rijden
-een vaste route rijden. (op wisselstraten in Venlo, Roermond en Nijmegen)
-en mogen in geen ander materieel rijden als de voormalige wadlopers, en nu de GTW.
Voor de Heuvellandklijn is dit precies het zelfde.
Jos.
Bij Veolia zijn alle machinisten volledig bevoegd. Dat zij niet alle trajecten rijden en niet alle materieelsoorten, heeft niets met die beperkte bevoegdheden te maken. Er zijn namelijk machinisten van de heuvellandlijn (ook nieuwe machinisten) die ook bevoegdheid hebben op de maaslijn. En waarom zou je machinisten meer materieelsoorten leren, als het niet nodig is?
-
dat wordt dan nog een probleem :( :-|
per 1 november komen er 2 buffels terug om de spits op te vangen ;D
nummers niet bekend ???
julian
Kunnen ze ook niet die plan U even terughalen die toch maar staat weg te roesten in het buitenland? ;) Achterblijvers op station Heyendaal in de spits, dat is niets nieuws. 's Ochtends in Cuijk precies hetzelfde geval.
-
heb ik 1x gehad was 1 deur kapot
ree m'n moeder ons (klasgenoten) naar school
in heyendaal was het de trein van 15:39
RJ ;D ;D
julian
ps mischien een nieuwe naam nodig "maaslijn enzo" ;D
-
Een volledige bevoegdheid betekend dat je op nagenoeg alle materieel en op nagenoeg alle trajecten mag rijden.
Jos.
-
Volgens mijn papieren die ik gehaald als machinist zijnde bij veolia, ben ik toch echt volledig bevoegd. Afhankelijk van de vervoerder krijg je bepaalde wegbekendheid en materieelbekendheid.
-
Ja, volledig bevoegd op dat traject, en dat materieel, maar nergens anders zonder extra opleiding, en trajectkennis.
Jos.
-
welke lijn rij jij en waneer ::) ???
zwaai altijd als de trein eraan komt ;)
blauwe jas :-*
-
Ik rij niks, maar iemand uit de schutterij werkte bij de NS als Machinist, deed toen voornamelijk Intercitydiensten.
Dat was nog in de tijd voor de BDs op het spoor kwam.
Sindsdien is hij werkzaam als groepsleider Machinisten in Maastricht.
Jos.
-
Ik rijd alleen op de heuvellandlijn. Weet niet of je daar komt, maar ik ben heel makkelijk te herkennen. Zal waarschijnlijk de jongste zijn.
Volledig bevoegd = volledig bevoegd. Geldt door heel Nederland, als ik nu overstap naar een andere vervoerder, hoef ik alleen maar materieelkennis en wegbekendheid op te doen. Dit geldt voor elke machinist in heel Nederland. Zonder deze kennis mag geen enkele machinist een bepaald traject of materieel rijden.
-
Lijkt mij ook een beetje apart wat je zegt Jos Beckers. Want dat zou dus betekenen dat je alle matrieel soorten van Nederland zou moeten rijden, dus alle treinstellen, goederlocs, personen locs alle musuemlocs en treinstellen, en op alle trajecten van Zeeland tot Friesland en van Den Helder tot Kerkrade. Ik denk dat er geen machinist is die tot deze groep gehoort. Daarom lijkt me de defenitie die Frits geeft veel realistischer.
-
Met volledig bevoegd bedoel ik dat je minimaal 40 procent van de trajecten moet kennen.
Materieel type is meestal bijzaak, maar goed.
Jij bent in ieder geval volledig bevoegd voor wat je hebt geleerd.
Jos.
-
ik rij maaslijn 8)
cuijk erop ff uitwaaien :P nijmegen eraf
julian
ps als een collega wel maaslijn rijdt vraag eens naar die jongen in blauwe jas die altijd vriendelijk zwaait bij cuijk ::) kijken of ze me kennen :P
-
Welke bevoegdheid je ook hebt, het grote voordeel is dat je altijd ( mits je een rijdende dienst hebt) een gereserveerde plaats hebt, ongeacht de drukte ;)
Julian, ik zal es vragen, maar ik denk dat niemand (van de heuvellandlijn) je kent. De laatste keer dat zij daar gereden hebben, is mei geweest. Maar goed, je weet maar nooit.
Gr. kenny
-
Een volledige bevoegdheid betekend dat je op nagenoeg alle materieel en op nagenoeg alle trajecten mag rijden.
Jos.
een expert aan het woord ::)
-
Met volledig bevoegd bedoel ik dat je minimaal 40 procent van de trajecten moet kennen.
Materieel type is meestal bijzaak, maar goed.
Jij bent in ieder geval volledig bevoegd voor wat je hebt geleerd.
Jos.
ja ja ...... :-|
-
Nou ja, nogal een groot eigendunkgehalte als je jezelf expert gaat noemen.
Dolf.
-
is maar net wie zichzelf expert noemt
-
In ieder geval klopt er geen fluit van zijn definitie... ;)
-
Nee hoor. Om een ATB ingreep te voorkomen moet de remkraan in een bepaalde stand staan (remkriterium) Als die stand nog niet is bereikt grijpt ATB in.
Leuk en aardig, maar je mist het punt. Er wordt gesuggereerd dat een remingreep van de ATB(-NG) kan leiden tot een rustige remming. Dat is niet zo: als dat ATB ingrijpt, volgt een snelremming. Meer smaken zijn er niet.
ik heb er andere ervaringen mee ::)
Bijvoorbeeld bij Reuver, doorgaand richting Tegelen...
In ieder geval klopt er geen fluit van zijn definitie... ;)
Laten we het daar maar op houden, dat voorkomt nog meer dataruimte gevuld met louter onzin.
-
Niet dat ik wil happen of zo.
Maar ik noem me geen expert.
ik heb dit ook maar verteld gekregen.
Jos.
-
Dat gebeurt mij ook wel eens bij Veolia, kan de dodeman zijn.
-
Niet dat ik wil happen of zo.
Maar ik noem me geen expert.
ik heb dit ook maar verteld gekregen.
Jos.
Probeer dan wat voorzichtiger te zijn, met dingen als waarheid te verdedigen ;)
-
weer wat geleerd 8) over de atb
vandaag zat ik weer in de trein maar de gtw is niet mobiel vriendelijk :'(
er was namelijk een mobieltje van een meneer tussen de bakwand en de stoel gevallen :-|
de mcn zij dat het niet de eerste keer was. >:(
hij zei ook dat het dan voor de meeste ook over was en het mobieltje er niet uit te krijgen is. >:( >:( >:( tussen de stoel en wand is mobiel kwijt >:( >:( >:(
waarschuw alvast :-*
julian
wordt snel rijk en knap ze over +- 25 jaar op en neem de mobieltjes mee ::) ;D :P :-X
-
Is wel een manier om van die belterreur af te komen. 8) ;D
Gr.
Eric
-
Ja, volledig bevoegd op dat traject, en dat materieel, maar nergens anders zonder extra opleiding, en trajectkennis.
Sjonge, wat een geleuter weer. Je bevoegdheid heeft niets te maken met trajecten of materieel. Zoals ik het geleerd heb (da's wel bij een museumclub, zeg ik er maar even bij) betekent volledig bevoegd dat je reizigerstreinen mag rijden. Daarnaast moet je materieel- en wegbekendheid hebben, en die bepalen waar je mag rijden en met wat.
Groet, Tim (mcn lmt, beperkt bevoegd, empl. Skn & Vdm)
-
Sjonge, wat een geleuter weer. Je bevoegdheid heeft niets te maken met trajecten of materieel. Zoals ik het geleerd heb (da's wel bij een museumclub, zeg ik er maar even bij) betekent volledig bevoegd dat je reizigerstreinen mag rijden.
Dus alle cargomachinisten zijn slechts beperkt bevoegd? Ook geleuter dus...
-
Zoals ik al zei, dat is bij een museumclub, dus het kan in de moderne wereld best wat anders zijn. Je bent in elk geval "bevoegd" zodra je zelfstandig mag rijden, dat kunnen we toch wel met zekerheid zeggen gok ik zo. En of er tegenwoordig überhaupt nog een onderscheid Beperkt / Volledig is? Geen idee...
-
Word het er duidelijker op als ik zeg dat Machinist Minimaal ook nog bestaat... ? ;)
-
maak het nou niet moeilijker als het al is ;D
-
http://ec.europa.eu/transport/rail/legislation/doc/nl-2004-248-spoorwegpersoneel.pdf
hier kan je alles terug vinden over volledig en beperkt bevoegd !!!
gewoon ff google
groet raymond mcn beperkt bevoegd !
-
Je moet het Besluit Spoorwegpersoneel hebben (idem Google), art.4
Besluit spoorwegpersoneel
Artikel 4. Taken en bevoegdheden machinist
1. De machinist met volledige bevoegdheid heeft als taak het besturen, rangeren en begeleiden van spoorvoertuigen zonder beperkingen aan snelheid en afstand.
2. De machinist met beperkte bevoegdheid heeft als taak het besturen, rangeren en begeleiden van spoorvoertuigen, met een maximumsnelheid van 40 km per uur en binnen een straal van 25 km vanaf het vertrekpunt van zijn rit.
3. De machinist met minimale bevoegdheid heeft als taak het besturen, rangeren en begeleiden van spoorvoertuigen, met een maximumsnelheid van 40 km per uur op emplacementen of gedeelten daarvan, die niet zijn voorzien van een technische beveiliging of waar die beveiliging voorkomt dat ander treinverkeer van en naar de betrokken sporen plaatsvindt.
-
Nog even de ATB. De bedoeling is dat de ATB ingrijpt bij potentieel gevaarlijke situaties toch? Dan lijkt mij een rustige remming niet echt fijn, er zal maar een voorganger op de rails zijn blijven staan, moet je toch effe de baas bellen en vragen naar een potje verf om de krasjes op je trein weg te werken.
Wel een partij ge-OH. Waarom vraag je de volgende keer gewoon de machinist even wat er aan de hand was. Als hij/zij door hebt dat je belangstelling serieus is en hij/zij een goed humeur heeft hoor je wel wat er gaande is/was.
Richard.
-
Ik heb wel een vraagje over een ATB ingreep.
Dan wordt toch een snelremming uitgevoerd?
Kan de machinist invloed hebben op de ATB ingreep en de trein rustiger te laten stoppen??
Jos.
-
Nee
-
ATB EG Nee. Ingreep is snelremming
ATB NG Ja. Daar is het mogelijk. Hoe is een tweede. :-X
-
Wel een partij ge-OH. Waarom vraag je de volgende keer gewoon de machinist even wat er aan de hand was. Als hij/zij door hebt dat je belangstelling serieus is en hij/zij een goed humeur heeft hoor je wel wat er gaande is/was.
Richard.
zat achterin in een ander treinstel (dacht ik)
en in cuijk er niet meer bij nagedacht
-
vandaag mocht ik eens voorin kijken op Nijmegen CS 8)
natuurlijk ff gevraagd.
het antwoord was dat waarschijnlijk een atb ingreep was (zoals jullie zeggen)
hij reedt inderdaad harder als normaal.
en ik weet niet hoe een snelremming gaat. (magneten op de rails weet ik wel maar het gevoel erbij niet)
bij hyendaal is hij ingesteld dat na 30sec. hij niet met een hogere snelheid dan 12 kmp het sein mag passeren ( :-* echt waar)
als ik s'ochtens weer lief zou zwaaien naar die mc mag ik voorin 8) ;D :P :-X
julian