BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: ACTS op 16 October 2008, 22:17:46
-
Beste Lezers,
Weet iemand waarom de Blauwe 1100's die een botsneus kregen, hebben rond gereden met verschillende fronten.
Ik bedoel : waarom alleen een geel front of een geheel gele botsneus.
Ik heb foto's van bepaalde loknummers met alleen een geel front op de botsneus en naderhand dezelfde lok ook weer met een geheel gele botsneus.
Was het niet zo dat de loks bij een grote revisie zouden worden aangepast in de huisstijl kleuren.
Is mijn vraag: Waarom kregen sommige dan tussentijds ineens een geheel gele botsneus.
Groet
Berry
(http://up.picr.de/1411782.jpg)
(http://up.picr.de/1411783.jpg)
-
Volgens mij was dat omdat ze een loc tekort hadden rond die tijd. en om de locs z.s.m. weer in dienst te nemen werden ze niet geheel overgespoten. om zo tijd te winnen, zodat ze sneller weer in dienst konden.
-
Niels,
Dank voor je reactie, wat mij ook bekend was.
Gaat mij er om waarom dezelfde loknummers die nog blauw waren en toch al een botsneus hadden, tussentijds zijn veranderd van een geel front op de botsneus naar een geheel gele botsneus??
Dit betekend dat de loks om de een of andere reden toch nog een keer zijn aangepast voordat ze definitief geheel geel/grijs werden.
En zoja, wie weet wat hiervan de reden was?
Groet
Berry
-
Gaat mij er om waarom dezelfde loknummers die nog blauw waren en toch al een botsneus hadden, tussentijds zijn veranderd van een geel front op de botsneus naar een geheel gele botsneus??
Andersom, de locs hadden een geheel gele neus en kregen later een geel front gelijk aan de andere locs.
-
En zoja, wie weet wat hiervan de reden was?
Wat ik mij kan herinneren was de reden van estische aard. Het gele vlak was gewenst i.v.m. de zichtbaarheid.
-
Dank voor jullie reacties:
@Rick,
Als ik het dus goed begrijp zijn de zijvlakken van de botsneus naderhand weer blauw geschilderd/gespoten??
@Mispoes,
Maar bij beide uitvoeringen zijn de fronten al geel, en dus was de zichtbaarheid nagenoeg identiek.
Als ik oude foto's bekijk waren de vlakken op verschillende locs ook:
eerst geel front, later gehele neus geel.
of
gehele neus geel, en later alleen nog maar geel front.
Blijft voor mij nog steeds een groot raadsel, waarom er verschillen waren.
Zijn er wellicht nog anderen die iets meer kunnen vertellen, alvast bedankt!
Berry
-
Nou dan maar de officiële toelichting voor dit draadje van allerhande foutieve speculaties aan elkaar geknoopt wordt...
Je moet daarbij weten dat in de periode 1971-1978 slechts 35 locs van de serie 1100 de grijs/gele huisstijl kregen. De rest reed nog in Berlijnsblauwe kleur.
Tussen eind 1978 en begin 1982 kreeg de serie 1100 tijdens revisie hun frontversterkingen, toen nog voorzetneus genoemd. Gedurende die jaren waren er 4 verschijningsvormen van 1100'en op het NS-net te zien: blauwe en gehuisstijlde locs al dan niet met voorzetneuzen. Eigenlijk was er nog een vijfde variant en dat waren de eerste drie blauwe machines die een 'botsneus' kregen. Deze drie, de 1117, 1118 en 1138 kregen geheel gele neuzen, zoals Tilburg dat gewend was bij de gehuisstijlde locs. De gele zijvlakken van de neuzen sloten daarbij immers mooi aan op de al aanwezige gele zijvlakjes van de platte neus. Volgens dezelfde procedure gaf Tilburg dus de blauwe locs een geheel gele neus. Een gele neusfront stond leuk op die blauwe locs, maar dat gele zijvlak leek niets tegen zo'n blauwe loczijwand. Op de overige blauwe 1100'en die ná deze drie hun neus kregen aangemeten werd het zijvlak van de neuzen Berlijnsblauw gespoten. Daarmee werd op dit detail dus nog één keer afgeweken van de "huisstijlpolitiek" van de NS, door de blauwe verf nog een keer te gebruiken.
De drie buitenbeentjes 1117, 1118 en 1138 werden tijdens een volgende revisie , eind 1982, qua neuszijkantbeschildering aangepast aan hun soortgenoten. Vanaf toen dus geen totaal gele neuzen meer op deze drie blauwe locs. Blauwe zijvlakken en een geel front, dat werd de uitvoering, zoals te zien op de eerste foto in dit draadje van de 1118 voor ICR.
Om het verhaal van de blauwneuzige 1100'en te completeren;
Vanaf 1983 kreeg een aantal exemplaren weer een grote revisie, waarbij 12 stuks hun blauwe kleur inleverden voor de huisstijlkleuren. Daarbij waren in 1985 de 1138 en in 1986 de 1117. De 1118 stond sinds begin 1986 terzijde en werd blauw naar de sloop gestuurd. Uiteindelijk was de 1121 de laatste blauwe 1100. Zij volgde in 1986 de gang van de 1118 naar de sloop.
Ik hoop met deze toelichting wat verheldering te hebben gebracht.
mzzl,
Wim
-
Bij sommige blauwe 1100'en met botsneus was nog een andere afwijking te bespeuren; de zilverkleurige raamlijsten van de cabineramen waren ook berlijnsblauw geschilderd (o.a. bij de 1105).
-
klopt Tedo. Dat was er eentje voor de fijnproevers.
Er zijn (let op heren van Roco ;) ) dus heel wat varianten op de botsneus 1100 te bedenken. Bij de grijsgele werden de aluminium patrijspoorten later ook geel geschilderd, ronde versus later geplaatste rechthoekige bufferschijven, nummerplaten en later witte plakcijfers op de blauwe exemplaren, enz. enz.
Met zo'n modelletje kun je dus weer jaren vooruit qua varianten.
Overigens jammer dat in het 1100-boek van Uquilair geen enkele plaat staat van een 1100 met geheel gele neus, laat staan dat er aandacht is besteed aan alle detail(-afwijkingen) binnen de serie en haar huisstijlperikelen.
Wim
-
Uiteindelijk was de 1121 de laatste blauwe 1100.
Kleine wijziging:
De 1122 was de laatste blauwe loc. Vandaar dat de 1125 in het NSM nu door het leven gaat als 1122. Het was de laatste mogelijkheid om nog iets te bewaren om later een museale 1100 van de oude atributen (sierstrippen, nummerplaten, buizen op de neus net boven het draaistel, enz) te voorzien.
mvg,
Robin
-
De 1122 was de laatste blauwe loc zonder botsneuzen. De 1121 was wel degelijk de laatste blauwe.
Qua varianten voor Roco; ook de handgrepen naast de cabinedeuren van de geel-grijze loc's waren de ene keer geel, de andere keer grijs. Kwestie van goede foto's van het origineel bestuderen ;)
-
De 1122 was de laatste 1100 die van botsneuzen werd voorzien, toevallig was deze blauw (zie ook boven). De laatste blauwe 1100 in de rijdende dienst was weliswaar de 1121 maar de laatste blauwe 1100 is de 1118 geweest die pas in 1990 gesloopt werd. Na zijn buitendienststelling (eind 1985) heeft de 1118 (met de 1126) jarenlang op het terrein van de wpl. Tilburg gestaan als leeg casco. De 1121 (en 1133) was al lang tot schroot verwerkt toen de 1118 gesloopt werd.
@Northlander: ik heb het misschien niet duidelijk omschreven. De blauwe locs met gele neuzen vond men er wat minder geslaagd uitzien (zie toelichting Sneek), vandaar dat men de zijkanten weer blauw heeft gespoten. Het front werd wel geel (afgezien van het bovenste stukje van de neus) vanwege de zichtbaarheid. Onderstaande foto illustreert hoe goed de blauwe zijkant overkomt:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img419_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img419_1.jpg)
1114 te Den Helder, 25-09-1983
Waren de zijkanten van de neus geel geweest dan was de foto heel wat minder fraai geworden...
-
Toch vind ik het er niet zo raar uitzien hoor:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1138a_RSD27_6_82.jpg)
De 1138 in Roosendaal op 27 juni 1982
Bij de versie met blauwe zijkanten hadden ze voor "de mooi" eigenlijk ook de sierstrips moeten doortrekken met gebruikmaking van strips van gehuisstijlde loc's bijvoorbeeld (maar die zullen wel grotendeels weggegooid zijn)
-
@Wim,
Hartstikke bedankt voor de uitvoerige toelichting.
Het raadsel is me nu duidelijk.
Ook alle anderen natuurlijk bedankt voor de info/input.
Betreft de raamlijsten, patrijspoorten en buffers was mij ook bekend.
Zoals al werd gemeld kon ik de huistijlkleuren perikelen ook niet terug vinden in het 1100 boek van Upuilair.
Maar met al deze informatie ben ik weer goed ingelicht.
Bedankt allemaal!
Berry
-
Kleine wijziging:
De 1122 was de laatste blauwe loc. Vandaar dat de 1125 in het NSM nu door het leven gaat als 1122. Het was de laatste mogelijkheid om nog iets te bewaren om later een museale 1100 van de oude atributen (sierstrippen, nummerplaten, buizen op de neus net boven het draaistel, enz) te voorzien.
mvg,
Robin
Sorry, maar daar ben je mis mee. De 1122 verwisselde al in 1982 het blauw zonder neuzen gelijk voor huisstijl mét neuzen. De 1122 kwam op 15-01-1982 uit revisie als laatste van frontneuzen voorziene loc. Maar daarmee was 'ie dus zeer zeker niet de laatste blauwe. Het was wel de laatste waarvan nog een complete set nummerplaten en sierstrippen geplukt kon worden. Na de 1122 werden verder nog gehuisstijld:
1983: 1103, 1115, 1106
1984: 1110, 1116, 1114
1985: 1108, 1105, 1138
1986: 1117, 1135.
Zoals ik al eerder zei waren er daarna in 1986 nog slechts drie blauwe 1100'en (met neus uiteraard); de 1118, 1121 en 1133. Daarvan bleef de 1121 het langst in de rijdende dienst.
groeten,
Wim
Het NSM zou wat mij betreft de platen en strips maar aan de echte 1122 (ook museaal bewaard) moeten afstaan. Schilder de platte 1125 dan maar huisstijl ;)
-
Je laatste opmerking vind ik nogal vreemd...
Met de gedachte ooit misschien nogeens een lok terug te bouwen naar originele staat doe je de moeite om alles te bewaren wat daar nog voor nodig is, zodat het ook daadwerkelijk nog kan...
Later krijg je de kans om ook daadwerkelijk een lok terug te bouwen waarbij je die bewaarde spullen dus gebruikt en omdat dan toevallig jaren later iemand net die éne lok bewaard moet jij die spullen maar even inleveren... ???
Daarnaast zitten er op die 1122 van de KLok twee botsneuzen en zie ik die er zo 123 nog neit af gehaald worden, dus waarom...?
-
Het NSM zou wat mij betreft de platen en strips maar aan de echte 1122 (ook museaal bewaard) moeten afstaan. Schilder de platte 1125 dan maar huisstijl ;)
Als je toch purist wilt zijn: de "echte" 1122 is als 1130 door het leven gegaan... waar trek je de grens?
-
was toch 1125? of hebben we het over iets anders?
Sander
-
was toch 1125? of hebben we het over iets anders?
Sander
We hebben het nog steeds over 1100én ;)
De 1122 in het NSM is eigenlijk de 1125... ;)
-
ja dat wist ik, maar omdat JAB van Ree opeens met de 1130 aankwam begon ik te twijfellen ;)
Sander
-
De 1122 is bij in dienst stelling (mei 1951) om onduidelijke redenen als 1130 in gebruik genomen. De 1123-1130 zijn toen als 1122-1129 in dienst gekomen. Dat bedoelde JAB.
De 1122 in het NSM is de 1125 die ooit als 1126 is bedoeld.
-
De 1122 is bij in dienst stelling (mei 1951) om onduidelijke redenen als 1130 in gebruik genomen.
Dan is het gewoon de 1130, toch?
-
Ja/nee, het moest eigenlijk de 1122 zijn. De loc is na de 1121 (21e) in dienst gekomen (als 22e, met als nummer dus 1130), waarna de anderen een nummer opschoven.
Kwestie van hoe je het bekijkt. ;)
-
Natuurlijk, maar ik begrijp dat de loc nooit als 1122 in de administratie heeft gestaan?
Waar staat ook opgeschreven dat locs per se in volgorde van aflevering moeten worden genummerd. ;D
-
De 1122 kwam op 15-01-1982 uit revisie als laatste van frontneuzen voorziene loc. Maar daarmee was 'ie dus zeer zeker niet de laatste blauwe. Het was wel de laatste waarvan nog een complete set nummerplaten en sierstrippen geplukt kon worden. Na de 1122 werden verder nog gehuisstijld:
1983: 1103, 1115, 1106
1984: 1110, 1116, 1114
1985: 1108, 1105, 1138
1986: 1117, 1135.
Zoals ik al eerder zei waren er daarna in 1986 nog slechts drie blauwe 1100'en (met neus uiteraard); de 1118, 1121 en 1133. Daarvan bleef de 1121 het langst in de rijdende dienst.
groeten,
Wim
Beste Wim,
Nog even over hetgeen hierboven staat:
Volgende Locs heb ik in het Blauw met alleen een Geel front op de bostneus:
1103
1105
1108
1110
1114
1115
1116
1117
1118
1121
1133
1135
En de onderstaande in het Blauw met geheel GELE botsneus:
1117
1118
1138
Is de door u genoemde 1106 ook daadwerkelijk in het Blauw met botsneus geweest?
Groet
Berry
-
@Berry: Ja, de 1106 kreeg zijn neus in 1980 en de huisstijl in 1983.
-
Trouwens, ik kwam een leuke bonte samenstelling van een binnenlandse IC tegen die ik in 1:87 ga maken als Roco ooit eens een 1100 met geheel gele botsneus uitlevert.
Men neme: Blauwe 1100 met geheel gele botsneus + blauwe plan W (met reclamebanen) + geel/blauwe ICR B + Plan E A + Plan E RD + Plan E B + Plan E B (alle plan E's berlijnsblauw met reclamebanen).
:)
-
Citaat van: ACTS op 20 oktober 2008, 16:51:41
En de onderstaande in het Blauw met geheel GELE botsneus:
1117
1118
1138
DEze drie loc,s hebben bij een latere schilderbeurt ook da botsneuzen gekregen met allen een geel front, zie onderstaande link.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=7238.50
Hier staat een foto van de 1133 die gesloopt wordt deze lok heeft ook een botsneus met allen een geel front .
Even naar beneden scrollen dan kom je deze foto van zelf tegen ;) ;)
groetjes edwin
-
Die staat toch ook bij 't lijstje even hierboven?
-
zoals ik op pagina 1 dezer draad typte;
De drie buitenbeentjes 1117, 1118 en 1138 werden tijdens een volgende revisie , eind 1982, qua neuszijkantbeschildering aangepast aan hun soortgenoten. Vanaf toen dus geen totaal gele neuzen meer op deze drie blauwe locs. Blauwe zijvlakken en een geel front, dat werd de uitvoering, zoals te zien op de eerste foto in dit draadje van de 1118 voor ICR.
grtz,
Wim