BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: X-GUZ op 07 October 2008, 08:56:57
-
Weer helemaal hertsteld na het verlies van vorig baanplan ;), een tigtal schetsjes en baanplannen een geheel nieuw baanplan, welke niet te vergelijken is met voorgaande.
Uitgangspunten:
- Een bergachtig landschap moeten worden (laag gebergte), wil met passagier en goederentreinen gaan rijden uit de 3e periode, met hoofdzakelijk diesels.
- Een dorpje met doorgangstation en goederenloods.
- Kleine industrie met rangeermogelijkheden gecombineerd met een gedeelte van een stad.
- De locs door kunnen blijven rijden, dus geen pendelbaan.
- het mag niet al te gecompliceerd worden met tigtallen wissels
- Een klein schaduwstation zodat er afwisselende treinen rijden.
Graag commentaar op onderstaand baanplan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_222.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_222.jpg)
Klik op het plaatje voor een vergroting.
Ik denk dat ik alles zo gerealiseerd heb, de stad kan boven het schaduwstation geplaats worden, welke vanaf de achterkant berijkbaar is.
De beide keerlussen heb ik gescheiden door en berg, omdat het bijde uit lussen dicht bij elkaar liggen.
De lichtgroene gedeeltes zijn de laagste niveaus, des te donkerder de kleur, des te hoger is het niveau (hoogte op baanplan aangegeven).
Het bruine gedeelte is het schaduwstation welke vanaf de achterkant berijkbaar is.
Vriendelijke groeten, Klaas Terpstra.
-
Beste Klaas,
Ik heb je vorige baanplan ook gezien, en ik zou willen zeggen dat je in mijn ogen een hele grote stap voorwaards hebt gezet!
Heel netjes gedaan!
Overigens keerlusssen kan ik niet vinden want in mijn opini is het gewoon een verfrommelt ovaal... Wat misschien wat lullig klinkt, maar als we gaan voor een eenvoudig te bouwen baan is dit wel doeltreffend en blijft het toch leuk om naar te kijken!
Wel ben ik benieuwd waarvoor je dat spoor helemaal rechts onder op een hoogte van 0 mm wilt gaan gebruiken.
En wat de lengtes van je perrons zijn?
Wellicht moet je hier en daar ook nog even kritisch kijken naar de hoogtes.
Want sporen die elkaar kruisen met een hoogte verschil van maar 4 cm?
Of sporen die in 1 meter lengte 4 cm moeten dalen en weer stijgen (dat word dus een helling van minstens 8%)? (Deze laatste situatie bevind zich rechts voor)
Maar verder zou ik je vast veel bouw plezier willen wensen!!
En post vooral (bouw)foto's als je toch bezig bent ;D
m.v.g.
Mark
-
Klaas, dit is een boeiend en speels baanplan. Het sporenverloop is knap bedacht, met een ingenieuse combinatie van relief en spoortrace. Dit lijkt me een zeer leuke baan om in te kleden. De hellingspecentages kunnen prima onder controle gehouden worden, maar je zal de werkelijke hoogte van je sporen nog eens moeten uitrekenen (max 2.5% helling). Ik zie geen technische knelpunten of problemen.
Een opmerking is je stationnetje. Ik zou het stationsemplacement toch nog verder invullen. Ik zou die lagergelegen goederensporen ook bij het station betrekken, zodat je stationsemplacement een geheel wordt, met perrons voor personenverkeer en achterliggende goederenkades. Zorg ervoor dat de perrons voldoende lengte hebben. en eventueel een klein lokloodsje erbij voor de plaatselijke rangeerlok de nacht te kunnen onderbrengen.
Ik weet niet of je zou overwegen om bij je klein industrieterrein links een oversteek te plaatsen, zodat het bereikbaar is vanuit beide sporen. 't Is maar een suggestie. Voor een uittrekspoor is er geen plaats, en ik zou die dan maar achterwegen laten.
Ik vind dit een erg leuk plan, met veel invulmogelijkheden. Goe bezig, ga zo door!
edit: Ik hoop dat je gedacht hebt een de bereikbaarheid van de achterkant van de baan. Je bent misschien een volle 2m, maar centraal achteraan moet je over 1m werken, en dat is echt te veel! (ervaring ;)).
-
Ten eerste hartelijk dank voor jullie commentaar :).
Even wat toelichtingen en vragen.
Wellicht moet je hier en daar ook nog even kritisch kijken naar de hoogtes.
Want sporen die elkaar kruisen met een hoogte verschil van maar 4 cm?
Of sporen die in 1 meter lengte 4 cm moeten dalen en weer stijgen (dat word dus een helling van minstens 8%)? (Deze laatste situatie bevind zich rechts voor)
Een kruising van 40 mm is toch voldoende voor een N spoor?
De daling en stijging van 40mm binnen 1 meter zit er volgens mij niet, hij komt vanaf het 100mm niveau daalt naar 60 mm en daalt vervolgens naar 20 mm gaat dan onder het 140mm niveau door (verborgen baandeel) en komt zeer terug om te stijgen in dezelfde etappes.
Natuurlijk gaat dit niet trapsgewijs maar in een vloeiende lijn.
Wel ben ik benieuwd waarvoor je dat spoor helemaal rechts onder op een hoogte van 0 mm wilt gaan gebruiken.
Het was eigenlijk de bedoeling om hier een grind verlading te maken, maar de ruimte is misschien wel erg klein.
Een opmerking is je stationnetje. Ik zou het stationsemplacement toch nog verder invullen. Ik zou die lagergelegen goederensporen ook bij het station betrekken, zodat je stationsemplacement een geheel wordt, met perrons voor personenverkeer en achterliggende goederenkades. Zorg ervoor dat de perrons voldoende lengte hebben. en eventueel een klein lokloodsje erbij voor de plaatselijke rangeerlok de nacht te kunnen onderbrengen.
Je bedoelt de 2 sporen beneden weg laten en die verplaatsen in de nabijhijd van het station, hierbij de lus om het dorp groter maken om ruimte te creéren?
Hoe lang moeten dezen ongeveer zijn (N)?.
Ik weet niet of je zou overwegen om bij je klein industrieterrein links een oversteek te plaatsen, zodat het bereikbaar is vanuit beide sporen. 't Is maar een suggestie. Voor een uittrekspoor is er geen plaats, en ik zou die dan maar achterwegen laten.
Bedoel je met de oversteek een kruising van de paralelle sporen (orange en blauw) en dan de lus in en vervolgens weer kruisen (zoals een inhaalspoor)?
De breedte van 1 meter is geen probleem want het geheel komt op een degelijke tafel op zwenkwielen, welke op een laminaat vloer staat.
Zelf zat ik nog te denken aan een kopstation boven het schaduwstation, maar misschien word dit te hoog (ivm steiging %).
Vriendelijke groeten Klaas Terpstra
-
In verband met de oversteek, bedoel ik gewoon een extra wisselpaar om van het linker op het rechter spoor te geraken.
De gindgroeve is een leuk accent. Maar het spoor met de vermelding "goederenloods" zou ik inderdaad opnemen in het stationsplan. De lengte van een perron hangt af van de lengte van de (personen)treinen dat je denkt in te zetten, maar langer dan de lengte van de opstelsporen van je schaduwstation heeft ook geen zin. Volgens je schaduwstation lijkt het mij dat je met een maximale treinlengte zit van 50cm. Is dat juist?
De doorrijhoogte zou je beter op 5 cm houden, 6cm inclusief constructie en bedding.
Een extra kopstation boven het schaduwstation is mogelijk, maar geforceerd. Ik zou het niet doen, en proberen om de themas die je nu hebt gebruikt, volledig uit te werken. (grindgroeve, industriezone, dorp met station,...) en dan ook proberen om de zichtbare rijlengte te optimaliseren, en een speels geheel te bedenken met een paar bruggen en viaducten.
-
Ik denk dat ik die oversteek zo goed heb gemaakt, maar krijg je zo geen kortsluiting? Want je kan nu de trein via deze extra wissels omdraaien.
Ook heb ik het spoor van de goederenloods verplaatst richting station. en nog een extra spoortje voor een lokloods.
Ook heb ik de vorm bergen iets aangepast zodat de tunnelportalen "haakser"op de rails staan.
Zie aangepaste afbeelding baanplan.
De opstelsporen zijn 80 tot 83 cm lang, hoe lang de trein dan kan zijn weet ik niet.
Het perronspoor is 50 cm recht en dan nog de lengte van 3 R2 300 bochtjes. Heb geprobeerd het rechte stuk langer te maken maar dat is mij niet gelukt. Het word een dorpsstationnetje dus erg lang zal dit perron niet worden, dit zou naar mij gevoel ook niet staan op deze afmeting van het totaal. Het station met niet overheersen.
Met de hoogtes ben ik nog niet bezig geweest, dat is een taak voor morgen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/223_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/223_1.jpg)
Klik op de afbeelding voor een vergroting.
Vriendelijke groeten, Klaas Terpstra
-
ziet er echt leuk uit. Je zal inderdaad kortsluiting krijgen als je er niets aan doet. Maar daar zijn verschillende oplossingen voor te vinden.
-
Je bent goed hersteld Klaas, want dit is een mooi baanplan. Speels, met veel ruimte voor landschap en scenery. Hier kun je echt iets moois van maken. :)
2 tips evenwel:
- je kan de bogen op het laagste niveau eenvoudig nog wat ruimer maken. In verhouding tot de andere bogen lijken ze nu wat krap.
- De lus op het laagste niveau is wat kort, de trein is in no-time terug, tenzij je hem een poosje in de tunnel laat wachten natuurlijk. Omdat de lus onder een stuk van 14 cm hoogte doorloopt, zou je ook de lus groter kunnen maken, of een extra spoor aanleggen, bij wijze van 2e schaduwstationnetje. Daar is zo te zien genoeg ruimte voor.
Succes, Herman
-
Ik kon het toch niet laten om nog even met de hoogtes te vogelen (anders had ik niet kunnen slapen).
De op het baanplan aangegeven hoogtes veranderen wel, maar zonder iets aan het baanplan te veranderen kan ik een hoogteverschil van 6,62 cm op de meest kritieke kruising halen met een stijging van 2% ;D.
Het hoogste niveau kan dan zefs op 20 cm (met een vlak schaduwstation) :D.
2 tips evenwel:
- je kan de bogen op het laagste niveau eenvoudig nog wat ruimer maken. In verhouding tot de andere bogen lijken ze nu wat krap.
- De lus op het laagste niveau is wat kort, de trein is in no-time terug, tenzij je hem een poosje in de tunnel laat wachten natuurlijk. Omdat de lus onder een stuk van 14 cm hoogte doorloopt, zou je ook de lus groter kunnen maken, of een extra spoor aanleggen, bij wijze van 2e schaduwstationnetje. Daar is zo te zien genoeg ruimte voor.
Bedankt voor de tips, ik zal dit zeker overwegen, maar eerst even een stukje slapen.
-
let wel op de de bochten soms erg dicht bij elkaar liggen. bij de wat krapere radiï krijg je dat de wagons gaan overhellen en elkaar raken als ze elkaar passeren. zoals in de tunnel bij het kleine rangeer deel. Er zit voor die binnenste bocht nog een klein recht stukje (17mm als ik het goed zie) als je die er vanaf haalt hebben de bochten al wat meer ruimte
-
let wel op de de bochten soms erg dicht bij elkaar liggen. bij de wat krapere radiï krijg je dat de wagons gaan overhellen en elkaar raken als ze elkaar passeren. zoals in de tunnel bij het kleine rangeer deel. Er zit voor die binnenste bocht nog een klein recht stukje (17mm als ik het goed zie) als je die er vanaf haalt hebben de bochten al wat meer ruimte
Bedankt voor de oplettendheid.
In werkelijkheid zal dit stukje van 17 er ook niet tussen komen, maar anders krijg ik ze in het programma anyrail niet aan elkaar, er zitten nog een paar van die puntjes in.
-
Je hebt gelijk met het elektrisch probleem met die extra oversteek bij het industriespoor. Zonder die wissels is je baan elektrisch zeer eenvoudig. Met die wissels zit je plots met keerlus-problemen (die zijn oplosbaar ;)). Je moet zelf maar beslissen wat je voorkeur heeft.
Met die extra terechte opmerkingen, kom je dicht bij je definitieve versie, denk ik. Ik heb een sterk vermoeden dat je veeeel plezier gaat beleven aan deze baan. Ik ben benieuwd om de bouw ervan te kunnen volgen...
Succes!
-
Die extra wissels weet ik nog niet of ik dat wel doe, het is natuurlijk ook wel leuk dat je de treinen kan omkeren, hoewel dat ook weer problemen kan geven want ze kunnen elkaar dan tegemoet rijden.
Wat is de oplossing voor de keerlus, en is er iets wat zowel anoloog als digitaal te gebruiken is (wil eerst anoloog proefrijden), en schuilen er nog meer problemenm achter?
De tip van Herman heb ik wel toegepast in de nieuwste versie, dit is wel heel wat rails extra omdat ik het 2eschaduwstation op dezelfde plaats wilde hebben als de 1e i.v.m. bereikbaarheid.
Ze zitten nu boven elkaar (zie afbeelding) op een afstand van 180mm.
De werkelijke bouw moet nog even op zig laten wachten (een week of 3) omdat ik een ander plaats voor de baan heb gevonden waar veel meer ruimte is (en geen ramen), dit is de zolder op de schuur (mijn 2e huis ;D) alleen moet deze nog geisoleerd worden , en gipsplaten, schilderen, vloer e.d. (valt best mee dus :D)
Voordeel hiervan is dat ik het plan nog eens rustig kan bekijken, meer tips verwerken, en meer informatie inwinnen over de werkelijke bouw (ik heb heeeele mooie plaatjes gezien bij Keuterman) en spullen kan gaan verzamelen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_225.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_225.jpg)
Klik op de afbeelding voor een vergroting.
Vriendelijke groeten, Klaas Terpstra
-
Indien je eerst analoog, en later wilt omschakelen naar digitaal, dan zijn keerlussen we degelijk een probleem. Met mijn baan wou ik hetzelfde doen, en hoopte dat de kortsluitloze versies van keerlusmodules hiervoor te gebruiken waren. Maar niet dus. (Ik gebruik de digitale keerlusmodules van Müt, en de 2de detectiesector blijkt stroomloos in neutrale stand, waardoor in analoog gebruik de treinen de keeerlus niet helemaal kunnen doorrijden, maar dat is technisch geleuter)
Als je enkel analoog, of enkel digitaal rijdt, dan is een keerlus geen probleem. Wil je beide kunnen rijden, dan kan je best keerlussen vermijden. Ik heb althans (nog) geen kant en klare oplossing.
-
De bedoeling is om eerst even anoloog proef te gaan rijden, omdat digitaal voor mij nog onbekend gebied is. Dus alleen maar even kijken of de loks overal probleemlooos rijden, lukt dit niet dan zal het digitaal ook niet lukken en weet ik dus waar ik moet zoeken.
De oplossing voor mij is denk ik de 2 wissels van elkaar isoleren en hier niet anoloog doorheen rijden (of helemaal niet plaatsen, ik weet het nog steeds niet).
Dan de stap naar digitaal maken met eerst alleen het ombouwen van de loks en een MultiMaus (welke ik al heb) en de wissels digitaal aansturen, die ga ik helemaal niet eerst anoloog aansluiten.
Een volgende stap word dan naar koploper, met indelen in blokken en bezetmelders etc, waar ik nog helemmaal geen kaas van heb gegeten.
Vriendelijke groeten, Klaas Terpstra
P,s de verbouwing van de zolder is begonnen.
-
Ik wil de openframe methode gaan toepassen, omdat anders een aantal sporen onberijkbaar worden, maar hoe groot moet de afstand tussen de latten ongeveer zijn (N spoor).
Ikzelf had een afstand van 20cm in gedachten (vakken van 20x20cm.
(Misschien hoort deze vraag niet in dit topic thuis)
-
Ik krijg een déjà-vu als ik jouw werkwijze uitgelegd zie. Precies hoe ik het doe; eerst analoog inrijden en uittesten, met het oog om later volledig digitaal te gaan. Wil je dat wisselpaar plaatsen, dan zal je toch het keerlusprobleem moeten oplossen, want die zal er wel komen als je digitaal gaat rijden. (Tip, een keerlusmodule hoeft niet perse in "de lus" te liggen, als ie maar het kortsluitprobleem oplost)
Wissels worden bij mij ook hoedanook digitaal gestuurd (per computer), Koploper staat al klaar, de blokindeling is bepaald....
De latafstand bij open frame zou ik niet te klein nemen. Ik zou minimaal 30 cm aanhouden (Je moet er ook nog tussen kunnen met arm en schouder). Ik gebruik 6mm MDF als ondergrond voor de rails (6 tot 12cm brede tracees), en dan is 30cm wel een maximale afstand. Bij een grotere afstand gaat het wat doorbuigen. Gebruik je dikker materiaal (8mm, 1cm?) dan kan je de latten op 40cm leggen zonder probleem.
-
Klaas,
Mooi ontwerp met veel mogelijkheden.
Mijn baan is ook verrijdbaar met zwenkwielen omdat ik geen open constructie heb maar een 18mm plaat als ondergrond heb, zie onder baanplannen het plan van BenQ 8).
Heb hier ook beschreven hoe je eenvoudig zwenkwielen kan maken.
Het keren van een trein vind ik ook niet echt nodig en maakt meer problemen.
Zelf wilde ik digitaal analoog ;D gaan rijden met Dinamo en Koploper. Hiermee kan je analoge en digitale treinen beide laten rijden op één baan. zie http://home.hccnet.nl/leon.van.perlo/
Groet, Ben
-
Dag Ben,
Bedankt voor het compliment, dat idee om zwenkwielen onder de tafel te plaatsen was geleend van een zekere BenQ ;D, alleen ga ik een frame onder de tafel maken, anders zou het voor de grootte van het geheel te slap worden.
Tevens wil ik deze constructie zo stevig maken dat ik het geheel tijdens de bouw op zíjn kant kan leggen om zo de bedrading aan te leggen, zodat ik niet op mijn rug onder de tafel hoef te gaan liggen.
Ik had ook al op de site van Dinamo gekeken, maar heb je daar 2 Pc´s voor nodig (1 voor Dinamo, en 1 voor Koploper)?
Vriendelijke groet, Klaas Terpstra
-
Hallo Klaas,
Voor dinamo samen met koploper heb je maar 1pc nodig.
Voor de auto's en treinen als 1 aan te sturen is rocrail de optie om beide door 1 programma te laten aansturen, koploper kan ze wel afzonderlijk maar niet samen combineren dan heb je 2 koplopers draaiende nodig.
Dinamo kan je centraal opbouwen en kopelen aan de pc waar koploper opdraait.
http://www.picommit.nl/dinasys/index.html
Frans staal leverd in samenwerking met Leon de prints dan wel komplete systemen.
Gr Alexander
-
Klinkt moelijk ???
Maar het doet er ook niet toe, ik ga toch voor de Multimaus samen met de s88LocoNet adapter, en de s88SD16.
Ik vraag mij nog wel af waar en hoe groot de blokken moeten komen? moet ik 1 of beide rails tussen de blokken isoleren? en waar dan de bezetmelders komen? en zijn de railstukken met de bezetmelders van elkaar geisoleerd?
Ben nu ook aan het isoleren maar dat is de zolder waar dit alles gebouwd moet gaan worden :D
-
Moeilijk valt wel mee. Als je het systeem kant en klaar aanschaft bij Frans is het een kwestie van de kabel in je compoort van je pc prikken en je kunt gaan. Bouw je het systeem zelf op dan ben je wel wat langer bezig maar dit is ook goed te doen. Maar je hebt je keus toch al gemaakt.
De grootte van de blokken hangt een beetje af van de grootte van de baan en de lengte van je treinen.
Tussen verschillende blokken isoleer je beide rails.
De bezetmelders komen aan het begin (binnenmelder) en aan het eind (stopmelder) van je blok. ALs je met twee bezetmelders per blok werkt. Hier hoef je maar een rail te isoleren.
Houdt ongeveer 30 cm. aan voor de stopsectie, anders heb je kans dat de lok doorschiet.
Groeten,
Patrick
-
Wordt er zoiets bedoeld?
Kijk niet naar de lengte van de blokken, dit is even een simplistisch schemaatje.
zie afbeelding
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/0001_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/0001_2.jpg)
Klik op het plaatje voor vergroting
-
Hoi Klaas,
Ik kan proefondervinderlijk :-[ vertellen dat dat bijna goed is. Je moet wel een stukje niet gedetecteerde rail tussen de eerste en 2e bezetmelder van het blok plaatsen.
Dus niet
Bezetmelder 1 | Bezetmelder 2
Maar
Bezetmelder 1 | Stuk rails | Bezetmelder 2
Wat er dan gebeurt is dat de trein binnenkomt over Bezetmelder 1, Koploper begint dan met afremmen en zodra hij op bezetmelder 2 komt zal de laatste snelheid er geleidelijk worden uit geremd. En je trein staat mooi stil.
Gr. Remco.
-
In de tekening isoleer je beide spoorstaven op de blokgrenzen. Dat is niet nodig, je hoeft uitsluitend de rode spoorstaaf te voorzien van onderbrekingen. De blauwe spoorstaaf hoeft nergens onderbroken te worden.
Onderbreking in de blauwe spoorstaaf kom je alleen tegen bij de overgang naar een baanvak, wat is aangesloten op een andere booster. Verder kom je onderbrekingen tegen binnen een keerlus. Op alle andere plaatsen loopt de blauwe gewoon door.
Sander
-
Zo dan?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/0001_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/0001_3.jpg)
-
Ja volgens mij zie ik geen fouten en is het zo goed ja.
Gr. Remco.
-
Wauw zeg, helemaal goed :)
En de lengte van een stuk met bezetmelder zou dan ongeveer 30cm moeten zijn? Maar is die lengte voor een HO of N spoor?
En dat ongedetecteerde stuk mag ikzelf weten, hangt af van de lengte van de treinen of hoe ik hetzelf in wil delen.
Hartelijk dank, ik ben weer een stuk verder geholpen, nu kan ik tenminste weer rustig gaan slapen.
-
Geen dank,
Ook bij deze vraag kan ik putten uit eigen doos ;D
Ik zelf heb uiteindelijk bezetmeldsecties van +- 50 cm, maar 20 a 30 cm moet geen enkel probleem zijn. Wat wel van belang is, is het juist positioneren van je secties, dus als je wilt dat een trein stopt voordat hij voorbij het perron is, dan dient dus de sectie toch wel te starten op +- 20 cm voor het einde van het perron, dan zal er altijd netjes gestopt worden voor einde perron.
Bij mij starten dus beide secties binnen 20 cm voor het einde van het perron.
Het ongedetecteerde stuk hangt inderdaad van de maximale lengte van je trein af die je in dat blok wilt hebben.
Slaap lekker dan maar ;D
Gr. Remco
-
Yep, deze tekening is juist.
De lengte van de meldersectie's kun je het beste een beetje experimenteel bepalen met een testovaal. Lengtes van 30 cm worden wel vaak genoemd, soms lees ik voor N-spoor ook wel eens 25 cm. (Uitgaande van Koploper-sectie's)
Het ongedetecteerde deel heeft, volgens advies van de Koploper handleiding, de lengte van je langste trein. Behoudens een beperkt aantal uitzonderingen (die ik zelf ook wil leren kennen) moet je hier niet al te veel van afwijken.
Sander
-
Behoudens een beperkt aantal uitzonderingen (die ik zelf ook wil leren kennen) moet je hier niet al te veel van afwijken.
Wat bedoel je daar precies mee Sander ? Is dat iets wat gedocumenteerd staat in de KL handleiding ? Het wekt mijn interesse omdat ik soms een iets langere trein heb dan de lengte van het blok niet gedetecteerde stuk rails.
Gr. Remco.
-
Er staat een en ander geschreven in de handleiding over blokken, die te kort zijn om een (lange) trein te huisvesten. Die blokken krijgen dan de eigenschap dat de trein er niet mag stoppen. Bij het bepalen of een rijroute vrij is, kijkt Koploper dan naar het daarop volgende blok. Als het ware wordt een extra blok vooruit gereserveerd.
Tot zover begrijp ik het Koploper verhaal. Dan gaat de handleiding echter nog verder met uitleg. En daar haak ik ergens af, hoewel ik het al wel 10 keer heb gelezen.
Bij mij speelt het bijvoorbeeld bij korte overloopsporen - de meeste treinen passen daar nog net in, maar een paar langere treinen niet. Ik heb al een paar keer op het punt gestaan daarover op het Koploper-forum een vraag te stellen, maar het is er nog niet van gekomen.
Mocht ik wat meer weten, zal ik je op de hoogte houden.
Sander
-
Graag ben benieuwd!
Ik zal de handleiding voor wat dat betreft ook even doornemen, misschien kan ik iets testen, al heb ik nergens 2 blokken achter elkaar zonder wissels ertussen.
Gr. Remco.
-
Je hebt dezelfde situatie als ik.
Zullen we hiervoor een apart draadje openen ? (Ik weet dat sommigen op BNLS niet over Koploper willen praten, maar het is toch niet verboden .... )
Sander
-
Is goed, gooi jij hem open ?
Remco.
Reactie op hieronder: Ja gezien Sander.
-
Remco, zie overwegingen bloklengte voor PC besturing (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=14077.0)
Sander
-
De zolderverbouwing is bijna klaar, dus er kan bijne begonnen worden met de bouw van het frame waarna eerst het onderste schaduwstation er op zal komen.
Nu wil ik dezen gelijk in blokken verdelen omdat als dit later moet het niet gemakkelijk zal gaan.
Volgens koploper mag volgens mij de stopsecties in de verborgen delen korter zijn, ik heb dezen nu zo ongeveer op 20cm gehoden waarbij de ongedetecteerde delen op 93cm komen (baanplan is nog iets aangepast om langere treinen te kunnen "bergen"), volgens mijn idee heb ik het zo goed gedaan (zie illustratie).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schaduwstation_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schaduwstation_2.jpg)
Klik op het plaatje voor een vergroting
Een blok bestaat hier uit een meldsectie 20cm (blauw), niet gedecteerd 93cm (groen) en een stopsectie 20cm (rood), zo zou ik treinen van 1mtr kunnen bergen.
Na de wissels beginnen de volgende blokken (niet op afbeelding)
Groeten, Klaas Terpstra
-
Ziet er prima uit zo Klaas.
De door jou gekozen sectielengtes zijn zelfs in H0 voldoende, dus in N zeker ;)
Grtzz,
Karst
-
Klaas, als ik het allemaal goed begrepen heb wordt aangegeven dat de stopsectie hier wat korter mag zijn, omdat iets forser remmen geen echt probleem is.
Maar het is natuurlijk niet verplicht. Je zou ook de stopsectie 30 cm kunnen maken en de niet-gedetecteerde sectie 83 cm. Effectief maakt het geen enkel verschil voor de beschikbare opstellengte - je kunt dezelfde treinlengte plaatsen. Alleen kun je nu iets rustiger afremmen.
Sander
-
Nog even terug naar het aansluiten van de blokken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/0001_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/0001_3.jpg)
Aangezien ik met een Multimaus en koploper wil gaan aansturen heb ik dus een s88LocoNet adapter met s88SD16 van Wim Ros nodig, en dan zeker ook deze schakeling voor het onbewaakte deel tussen de beide delen met bezetmelder.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/diodes.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/diodes.jpg)
-
...Aangezien ik met een Multimaus en koploper wil gaan aansturen heb ik dus een s88LocoNet adapter met s88SD16 van Wim Ros nodig...
Foutje Klaas, voor de multiMAUS heb je een s88XPressNetLI nodig ipv een s88LocoNet. Zie HIER (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=12150.0)
...en dan zeker ook deze schakeling voor het onbewaakte deel tussen de beide delen met bezetmelder...
Helemaal correct :D
Grtzz,
Karst
-
Eeuh ja dat was een foutje, maar het word mij langzaam toch wel duidelijker, kan bijna de bomen weer door het oerwoud zien staan.
Alleen dat van die laatste schakeling kwam er nog eigenlijk onverwacht bij.
Waar is deze dan te verkrijgen? zit dit op een printplaatje? alleen zelf te bouwen uit Conrad onderdeeltjes?
Een stukje koperdraad zoals ik eerst verwacht had was vast goedkoper geweest.
P's. De vebouwing van de zolderkamer is klaar, en de verrijdbare tafel (open frame) is ook gereed. Zal binnenkort een foto plaatsen.
-
Klaas,
Wil je toch langere opstelsporen in je schaduwstation, treinen worden steeds langer, overweeg dan eens het gebruik van bochtwissels.
MVG, Theo
-
Je kunt ook overwegen om geen inrijdsectie te hanteren. Je schaduwstation wordt immers maar in een richting bereden. Je kunt dan het blok splitsen in twee delen, een afremsectie en een stopsectie.
MVG
Frank
-
Dat gaat niet werken Frank. De inrijsectie is nodig om Koploper te vertellen dat je het spoor binnen bent gereden. Op basis van dat signaal kan Koploper vervolgens besluiten te gaan afremmen.
Sander
-
En ik maar denken dat je een gezamelijke inrijdmelder kon gebruiken :-[.
Groeten,
Frank
-
De baanvakken in het schaduwstation zijn nu 1,22 mtr lang, dit lijkt mij lang zat (update baanplan is nog in de maak).
Ik zit nu eer met de verkrijgbaarheid van die extra schakeling naar de ongedetecteerde delen.
-
@K-Terp : Die paar diode's en het weerstandje zijn bij iedere electronicawinkel te koop. Kosten nog geen euro. Je hebt de schakeling slechts éénmaal nodig - je sluit alle ongedetecteerde sectie's er op aan.
@Frank : Je kunt wel meerdere sporen met één inrijmelder inrichten, maar dan komen er veel meer randvoorwaaarden bij. Je stapt dan over op dynamische blokken en bezetmelding via een lichtsluis.
Sander
-
Dankjewel Sander.
Het word nu dus zo.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_0002_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_0002_1.jpg)
Ik had uit het draadje van de s88XPressNetLI begrepen dat deze diodebrug appart voor ieder ongedetecteerd deel moest, maar dit blijkt dus toch in 1x voor alle delen tegelijk te kunnen.
Anders zal dit waarschijnlijk worden als er meerdere versterkers aangesloten moeten worden.
-
Je zou ook de stopsectie 30 cm kunnen maken en de niet-gedetecteerde sectie 83 cm. Effectief maakt het geen enkel verschil voor de beschikbare opstellengte - je kunt dezelfde treinlengte plaatsen. Alleen kun je nu iets rustiger afremmen.
Dat is niet waar. Koploper heeft geen idee hoe lang het traject is met de laatste melder in een blok. Koploper zal altijd de trein direct stoppen zodra de laatste melder een signaal geeft.
De juiste stelregel is: De sectie met de laatste melder moet minimaal zo lang zijn dat je langzaamst remmende trein er nog goed in kan stoppen.
Dus stel dat de trein met de kleinste remvertraging of de grootste uitloop kan stoppen binnen 25cm, dan zou ik inderdaad 30cm adviseren. Stopt die trein echter al na 10cm, dan is een stopsectie van 20cm ruim voldoende.
Je kunt wel meerdere sporen met één inrijmelder inrichten, maar dan komen er veel meer randvoorwaaarden bij. Je stapt dan over op dynamische blokken en bezetmelding via een lichtsluis.
Ook niet waar ;)
Je kan makkelijk een zooi blokken met 1 binnenkomstmelder hebben. Dit is voor Koploper geen enkel probleem:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1_melder.gif) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1_melder.gif)
Koploper weet namelijk waar een rijweg naartoe is ingesteld, hij zal dus bij het signaleren van die binnenkomstmelder weten voor welk blok dat bedoeld is.
Wat niet mag is deze melder aan meerdere blokken toewijzen onder "bezet bij".
-
Na nog een aantal avondjes sleutelen heb ik het baanplan weer zover aangepast dat ik deze weer kan publiceren.
Deze aanpassingen zijn hoofdzakelijk gedaan omdat ik:
- Meer ruimte ter beschikking heb gekregen (gecreëerd).
- Langere opstelsporen wilde maken.
- Meer ruimte voor een station wilde maken
- Meer passeer sporen wilde.
Kortom ik wilde gewoon meer ;D
Het blad is nu 3,35 x 2,45 de breedte van de "vleugels zijn ieder 1,22 en het 450 middenstuk is 1,25 breed.
Het geheel staat op zwenkwielen zodat ik er aan alle kanten bij kan, de constuctie van de tafel is zo stevig gemaakt dat deze vrijwel zonder torsie op zijn kant gezet kan worden zodat er tijdens de montage makkelijk aan de onderkant gewerkt kan worden (minder op de rug onder de tafel).
(Foto van de kale tafel volgt nog)
Het vernieuwde baanplan (revisie 245)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/245.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/245.jpg)
Klik op de afbeelding voor een vergroting.
Het ziet er nog een beetje kaal uit doordat er nog niks aan de aankleding is gedaan, dit zal pas gerealiseerd worden als er daadwerkelijk gebouwd word.
Ook is het spoor nog erg recht, dit zal veranderen doordat er redelijk veel met flexrail gewerkt gaat worden.
Het stijgings percentage is 2% waardbij het schaduwstation (met opstelsporen van 1,22mtr lang) op 0mm licht, het station (vooraan in de 450 hoek, idem met opstelsporen van 1,22mtr lang) op 55mm, en de rechter lus op 250mm licht.
De meest kritieke doorijhoogte (zonder raildikte met ondergrond gerekend) is 68mm (misschien nog wat aan de krappe kant).
Vriendelijke groet,
Klaas
-
Nu heb ik even tijd om foto's van het frame te maken en ze hier te publiceren.
De hoogte van het geheel is 60cm, en de vakken zijn 30x30cm hart op hart (open ruimte 28x28cm).
Overige afmetingen in het bericht hierboven omschreven.
Het geheel staat op 8 zwenkwielen, en rijd soepeltjes over de laminaat vloer.
Klik op een van de afbeeldingen voor een vergroting.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF4495.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF4495.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF4497.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF4497.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF4498.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF4498.jpg)
Ook ben ik nog weer met het baanplan bezig geweest, dit keer om de sporen vloeiender te laten verlopen door middel van flexrail (zie onder).
Er zitten nog een paar hoekige stukken in, maar die zitten hoofdzakelijk in de verborgen delen.
Deze verborgen delen zijn hier en daar groter dan dat ze in werkelijkhijd zullen worden (de 3 sporen in het midden), maar dat komt omdat met Anyrail niet een deel van een railstuk verborgen kan zijn.
Klik op de afbeelding voor een vergroting.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/255_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/255_2.jpg)
Groet,
Klaas
-
Wow, dat frame ziet er goed uit. Aangezien ik het zelf ook bijna ga bouwen, zou je mij eens kunnen mailen of wellicht een bouwbeschrijving plaatsen in "Wat zijn we aan het bouwen" ?
-
Dat frame is zeeer knap gebouwd! Mooi werk. Maar ik heb de indruk dat ie wel heel erg laag is. Ik begin te vermoeden dat jouw treintjes een hele lange tijd in je spoorspiralen zullen vertoeven. Of heb ik iets over het hoofd gezien?
Maar toch, zeer knap werk!
groeten,
Michiel
-
Ik denk dat dat wel meevalt, als ik alleen de zichtbare rails toon ziet het er zo uit, behalve dan die 3 railstukken in het midden, daar is in werkelijkhijd meer zichtbaar.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/255_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/255_3.jpg)
En dit zijn dan de verborgen sporen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/255_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/255_4.jpg)
De hoogte is inderdaad vrij laag (60cm) maar het station vooraan komt al 55mm (of misschien nog meer) boven het frame.
Het hoogste punt (rail) zal op 200, of 250mm hoogte boven het frame komen.
Groeten,
Klaas
-
Zeer fraai, baan plan wordt ook steeds mooier.
Nu nog de stations sporen iets gebogen laten lopen.Dan maak je in 1 x de hele boel nog mooier.
( veel meer werk aan de perrons maar het is het waard.
-
Ik ben al een aantal uurtjes aan het prutsen geweest met de perronsporen maar dat wil nog niet zo lukken.
Misschien dat het beter gaat met smalle wissels.
Aangezien ik het zelf ook bijna ga bouwen, zou je mij eens kunnen mailen of wellicht een bouwbeschrijving plaatsen in "Wat zijn we aan het bouwen" ?
Ik zit er over na te denken hoe ik het denkwerk van een aantal weken moet omzetten in begrijpbare taal :-|
-
Alles wordt op prijs gesteld! En: 1 plaatje zegt meer dan 1000 woorden. Dus heb je wellicht foto's van de opbouw?
-
Alles wordt op prijs gesteld! En: 1 plaatje zegt meer dan 1000 woorden. Dus heb je wellicht foto's van de opbouw?
Helaas ook geen foto's van de op bouw, maar een omschrijving staat nu op
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=14798.0 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=14798.0)
-
Een hoogte van 60 cm. Ik neem aan dat je dat gedaan hebt vanwege de schuine zolder.
Kan misschien wat laag zijn. Denk wel aan je rug...
Gebruik van zwenkwielen lijkt me heel slim. Je kunt dan ook makkelijk de achterzijde van de baan bereiken. Mits je om de baan heen kunt, of er onderdoor kunt kruipen. In dat laatste geval kan wederom de hoogte van 60 cm een probleem zijn.
Verder ziet het er prima uit.
mvrgr,
Hans
-
De hoogte van 60cm is inderdaad vanwege de schuine zolder, maar ik kan er dankzij de zwenkwielen helemaal omheen komen zonder er onderdoor te kruipen, hij kan zelfs in de ruimte waarhij in staat precies rondraaien zodat de zijde waar gewerkt word altijd naar de werktafel toe gedraaid kan worden.
Had ik hem hoger gemaakt dan had ik er onderdoor moeten kruipen om de achterkant te berijken.
Groeten,
Klaas