BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: SNEAK op 17 September 2006, 13:29:13

Titel: Baanplan Amerzolder.
Bericht door: SNEAK op 17 September 2006, 13:29:13
Hallo allemaal.

Ik ben begonnen met het maken van een baanplan.
Ik rijd voornamelijk NS en niet bepaald tijdperk gebonden.
Ik heb nu het volgende station ontworpen en zou graag wat reacties/commentaar zien.

(http://sneak.whyz.nl/Model%20treinen/baanplannen_/station%20Amerzolder.JPG)

voor volledige grootte klikken http://sneak.whyz.nl/Model%20treinen/baanplannen_/station%20Amerzolder.JPG (http://sneak.whyz.nl/Model%20treinen/baanplannen_/station%20Amerzolder.JPG)

Mvg  Roy
Titel: Re: Baanplan Amerzolder.
Bericht door: stig op 17 September 2006, 13:52:06
Wat wil je ermee, want nu zie ik een bundel rail waarvan ik geen idee heb wat je ermee wil. Vertel eens wat meer.
Titel: Re: Baanplan Amerzolder.
Bericht door: SNEAK op 17 September 2006, 14:04:47
Het stationsgebouw komt bij het bovenste kopspoor, dan 2 eiland perrons tussen spoor 2 en 3 en tussen 5 en 6 , vanaf bovenaf geteld.

dan 2 opstelsporen met een uithaalspoor en een lok opslag met rolbrug.

hopend het hiermee iets duidelijker te hebben gemaakt.

p.s. ik rijd marklin c-rails
Titel: Re: Baanplan Amerzolder.
Bericht door: SNEAK op 19 September 2006, 16:19:10
'schop' 
Helemaal niemand die een idee of commentaar heeft what so ever  ???
Titel: Re: Baanplan Amerzolder.
Bericht door: Sicco Jan op 19 September 2006, 16:40:51
Roy,

ik zie een grote locloods en een klein station. De functie van de locloods mis ik, je zou verwachten dat op dit station het lokwisselen een hoofdactiviteit is.

Ik zou het uithaalspoor aansluiten in het verlengde van spoor 5, dat scheelt een stuk zagen als je op 5,6,7 of 8 van lok wil wisselen of wagons af wil koppelen. Bovendien hoef je dan minder vaak het hoofdspoor op tijdens switchen van 5 of 6 naar 7, 8 of lokloods.

Wat dan nog niet opgelost is, is dat je linksom (lokwissel spoor 2 en 3) flink moet zagen over het hoofdspoor om met een ontkoppelde lok bij je loods te komen. Daarvoor mis je links nog een paar wisseltjes.

En tot slot zou ik zowel links als rechts van de stationssporen een tweetal korte opstelsporen leggen waarop een lokwissel uitgvoerd kan worden (hoewel je ook met 1 toekan als je spoor 4 als 'rangeerspoor' in gedachten had).

Kortom: 1 makkelijk te realiseren suggestie en twee wat ingrijpender.

Sicco Jan

Titel: Re: Baanplan Amerzolder.
Bericht door: DHG500 op 19 September 2006, 16:49:17
Leuk weer eens een rolbrug te zien!
Wat me wel opvalt is dat je hoe dan ook bij doorgaand verkeer altijd een keer over afbuigende wissels heen moet waardoor de snelheid omlaag zal moeten (dus net-niet-echt-doorgaand-verkeer).
Wat de opstelsporen 7&8 betreft, die zijn wat lastig te bereiken.
Als je met de klok meerijdt en naar de opstelsporen gaat sluit je de lok op. Rijdt je tegen de klok in dan moet je de doorgaande sporen benutten en/of kruisen om een sleepje van enige wagens geduwd de opstelsporen in te krijgen; dat komt je verdere exploitatie niet echt ten goede.

Je krijgt voor de 'linksom'-optie iets meer ruimte door de opstelsporen en de lokopslag van plaats te laten wisselen. Het opsluitprobleem kan je mogelijk nog oplossen met een overloopwissel tussen 7 en 8.

Het is al met al een flink bord vol en suggereert een station van een middelgrote stad. Het is dan ook jammer dat langs de perrons niet de bijpassend lange treinen opgesteld kunnen worden.

Afhankelijk van wat je bouw- en rijwensen zijn zou ik overwegen dit station te reduceren tot 1 laad/losperron en passagiersperron bij de sporen 1 en 2 en 1 perron langs spoor 4 zodat spoor 3 in twee richtingen bereden kan worden als inhaalspoor voor doorgaand verkeer (evt. 2x eenzijdig berijdbaar door 3 en 4 in het midden te laten en het perron langs spoor 5 te leggen).
De sporen 5 en 6 zou ik dan laten vervallen zodat de opstelsporen 7 en 8 meer aanpassingsruimte krijgen.
Titel: Re: Baanplan Amerzolder.
Bericht door: SNEAK op 19 September 2006, 19:17:29
Bedankt voor de reacties, geeft weer eens wat stof tot nadenken.

Ik zal er weer eens overdenken hoe ik het beter op kan lossen allemaal .

mvg Roy
Titel: Re: Baanplan Amerzolder.
Bericht door: SNEAK op 06 November 2006, 20:48:18
Helaas wil het me maar niet lukken om over een lengte van 4.10mt inclusief kwart bochten een leuk middelgroot station te bouwen wat semi realistisch oogt en enige speelmogelijkheden bied.

Ik wil namelijk toch wel graag een lok + 5 wagens kwijt kunnen.

Vergeefse hoop ?  :'(

Gr. Roy
Titel: Re: Baanplan Amerzolder.
Bericht door: Anoniem op 06 November 2006, 20:52:05
Dat lukt inderdaad niet, je kunt proppen wat je wilt maar ik vrees dat 4 meter simpelweg niet genoeg is voor realisme...
Titel: Re: Baanplan Amerzolder.
Bericht door: SNEAK op 06 November 2006, 21:08:12
Ik ga sowieso niet voor 100% realisme, vandaar semi realisme.

Neemt niet weg dat het gewoonweg nog niet wil lukken  :-|
Titel: Re: Baanplan Amerzolder.
Bericht door: Jeroen1975 op 06 November 2006, 21:36:04
Kijk eens opwww.sporenplan.nl (http://www.sporenplan.nl). Misschien kan je daar zien hoe kleinere stations zijn opgebouwd. Dus niet gelijk naar de grote steden kijken.

Succes
Titel: Re: Baanplan Amerzolder.
Bericht door: mmhajvth op 06 November 2006, 21:44:59
Mocht je nou op die 4 meter lengte heel heel heel graag met een loc en 5 rijtuigen willen rijden, kan je misschien beter overwegen om N te gaan rijden  ;D
Dan past het immers met het grootste gemak.

(snap eigenlijk niet dat wesley dat nog niet heeft voorgesteld ;))

Maar goed als je al heel veel H0 hebt en of er erg aan gehecht bent begrijp ik dat ook goed, dat je daar bij blijft.

Verder vind ik persoonlijk het baanplan een beetje erg vol.
Misschien kan je de linker bocht wat meer naar naar links schuiven zodat je wat meer ruimte hebt voor je station.

Met vriendelijke groet,

Mark
Titel: Re: Baanplan Amerzolder.
Bericht door: prutser op 06 November 2006, 21:51:44
Schrappen in de breedte en station in een boog leggen e.v.t. met flexrails.
Probeer met zo weinig mogelijk sporen toch nog genoeg te doen.
Titel: Re: Baanplan Amerzolder.
Bericht door: SNEAK op 06 November 2006, 23:34:08
Ik zal de situatie proberen te verduidelijken.

Mijn zolder meet 4.10 mt (linkerkant) bij 4.85 mt (onderkant), dat zijn de 2 langste gedeeltes.

Een plaatje van de beschikbare ruimte
(http://sneak.whyz.nl/zolder%20ruimte.JPG)

volledige grootte : http://sneak.whyz.nl/zolder%20ruimte.JPG (http://sneak.whyz.nl/zolder%20ruimte.JPG)
Titel: Re: Baanplan Amerzolder.
Bericht door: Marc tramt op 07 November 2006, 08:08:28
Of bouw een kopstation. Scheelt een hoop lengte aan wisselstraten.
Titel: Re: Baanplan Amerzolder.
Bericht door: Rene_H op 07 November 2006, 08:45:03
Nou zeg, dit is toch een schitterende ruimte...

Hou het gewoon simpel, wil niet van alles....

Ik zou beginnen om eerst eens overal dubbelspoor te leggen, even in het hondebot model. Met zo'n lang mogelijke rijwegen, en je mag ook rails schuinleggen zo dat de ruimte gewoon goed benut wordt.

Daarna, gewoon kijken waar het station gemaakt kan worden (mijn idee in het langste gedeelte). Maar dan gewoon een eenvoudig station, niet gelijk het station Amsterdam,Utrecht of Rotterdam...dus met niet 10 of meer sporen. En met een beetje realistische perron breedte (~ 7 á 8 cm).
Hooguit 2 á 3 sporen, misschien kan je een eenvoudig station neerleggen (op het langste gedeelte) voor de schoorsteen. (mits het echt te smal is, maar er staat geen maat bij)
Omdat dat gedeelte smal is gehouden, ga ik er nu even vanuit dat je daar makkelijk bij wilt komen. Dus hou dan het scenery gedeelte los er voor.
Zodat wanneer nodig het gedeelte weg gehaald kan worden.

Gebruik je fantasie, het is gewoon een groot oppervlak, waar je echt wel een mooie baan neer kan leggen....
Maar denk gewoon iets kleiner en ga dan waar mogelijk iets uitbreiden...maar wil niet van alles...laat je hersens je niet gek maken.

Het is echt niet te klein hoor, alleen je moet niet te groot denken...
Delete je baanplan en begin gewoon opnieuw, alleen begin eenvoudig en ga het gewoon waarmogelijk uitbreiden.


Groetjes,

René 
Titel: Re: Baanplan Amerzolder.
Bericht door: Anoniem op 07 November 2006, 10:42:21
(snap eigenlijk niet dat wesley dat nog niet heeft voorgesteld ;))

Omdat Franse kleine stations veel groter zijn dan Nederlandse kleine stations (Fransen slopen zo ongeveer nooit één meter spoor) en dat dus ook niet op 4 meter past in N ;D ;D.

Verder: wat Rene H(0) zegt is een heel waardevolle opmerking. Je kunt beter beginnen te ontwerpen met een minimum aan sporen en dan stapje voor stapje iets toevoegen binnen de grenzen van de ruimte en het realisme. De andere weg bewandelen (beginnen met Milano Centrale en dan steeds stukken 'wegsnijden') levert het gevaar op dat het (al dan niet semi-)realisme erbij inschiet.
Titel: Re: Baanplan Amerzolder.
Bericht door: SNEAK op 07 November 2006, 16:26:06
Ok, ik ging er van uit dat men eerst begon met het station en daaruit verder ging.

dan nu mijn volgende dilemma.

Ga ik voor gewone of voor slanke wissels (c-rail)

Titel: Re: Baanplan Amerzolder.
Bericht door: Rene_H op 07 November 2006, 16:33:14
Dat is zeer afwisselend en afhankelijk van je baanplan.
Het mooiste is natuurlijk slanke wissels, maar neemt vrij veel ruimte in beslag.
Dus dat moet je zelf bepalen.
Titel: Re: Baanplan Amerzolder.
Bericht door: SNEAK op 07 November 2006, 16:45:18
Ik vind ze ook mooier en er kan wat vlotter overheen gereden worden natuurlijk.

Buiten de ruimte inname nog nadelen aan slanke wissels ?
Titel: Re: Baanplan Amerzolder.
Bericht door: Jeroen1975 op 07 November 2006, 18:02:48
Misschien moet je eens een Model Railroader kopen. Amerikanen zijn erg goed in het ontwerpen van modelbanen. Niet gelijk denken BAH ik wil niet amerikaans, maar gewoon kijken hoe je zo'n ontwerp kan "vertalen" na een nederlands voorbeeld.

Succes
Titel: Re: Baanplan Amerzolder.
Bericht door: SNEAK op 02 December 2006, 15:45:16
Na lang klooien,rondkijken en puzzelen is het volgende doorgangs station ontstaan naar de huidige situatie bij Amersfoort-Vathorst, wel aangepast natuurlijk.

Spoorafstand is die van slanke wissels, voor het oog mooier vind ik.
Het middelste spoor word het spoor waar gestopt word, de buitenste zijn voor doorgaand verkeer.

Opmerkingen/vragen zie ik graag .

Voor het wintrack 7 bestand klik je http://sneak.whyz.nl/Model%20treinen/baanplannen_/Baanplan%20met%20slanke%20wissel%20afstand.tra (http://sneak.whyz.nl/Model%20treinen/baanplannen_/Baanplan%20met%20slanke%20wissel%20afstand.tra)

(http://sneak.whyz.nl/Model%20treinen/baanplannen_/baanplan%20nieuw%201.PNG)

fullsize plaatje staat http://sneak.whyz.nl/Model%20treinen/baanplannen_/baanplan%20nieuw%201.PNG (http://sneak.whyz.nl/Model%20treinen/baanplannen_/baanplan%20nieuw%201.PNG)

Titel: Re: Baanplan Amerzolder.
Bericht door: zuylen op 02 December 2006, 16:28:31
Had je ook al een stationsgebouw op het oog? Aangezien de naam die je gebruikt mij bekend in de oren klinkt, denk ik dat het Amersfoort gaat worden. Maar welk gebouw? Het witte gebouw aan het smallepad, het oude gesloopte HSM station uit 1901, of het huidige nieuwe station?

Zelf heb ik het Amersfoortse station staan uit 1901. (Ik ben tenslotte als keientrekker geboren) Helaas is er nog geen spoor of modelbaan. Maar ik ben wel benieuwd wat jij gaat maken. :P ;D

Vriendelijke groeten,

André van Zuijlen
Titel: Re: Baanplan Amerzolder.
Bericht door: SNEAK op 02 December 2006, 16:35:03
Eerlijk gezegd geen van de 3, enige reden dat ik er Amerzolder van gemaakt heb is dat ook ik een keientrekker ben en me baan op zolder maak   ;D

Maar, wat niet is kan nog komen natuurlijk  :o

Het gaat mij meer of het een beetje kan realistisch gezien met de rails  :-|

Titel: Re: Baanplan Amerzolder.
Bericht door: SNEAK op 05 January 2007, 15:11:33
Hallo kijkbuislezertjes   ;D ;D

Hieronder een nieuw stations idee

(http://sneak.whyz.nl/Model%20treinen/baanplannen_/Middelgroot%20station%20slanke%20wissels.JPG)

Perronsporen van 140cm en 170cm.
Inhaalspoor in het midden, voornamelijk slanke wissels.
Nou wil ik de boel dus nog ies aankleden met een lokopslag (electro/diesel)
Iemand daar iedeeen over?

Voor de liefhebbers nog het wintrack 7 bestand, dat staat hier (http://sneak.whyz.nl/Model%20treinen/baanplannen_/zolder%201a%20station%20middel.tra)

Mocht je je dus vervelen, maak gerust een baanplan op de beschikbare ruimte ;)  ;D  ;D
Titel: Re: Baanplan Amerzolder.
Bericht door: WillemNS op 05 January 2007, 15:28:07
Hey,
Dat laatste baanplan ziet er erg netjes uit.
Veel sporen, en kan met snelheid doorheen gegaan worden.
Deze is van alle opties de beste naar mijn inziens.
Willem
Titel: Re: Baanplan Amerzolder.
Bericht door: neudalhausenstadbahn op 05 January 2007, 16:36:42
Nou wil ik de boel dus nog ies aankleden met een lokopslag (electro/diesel)
Iemand daar iedeeen over?

Wat dacht je van de Shunter werkplaats die tussen Rotterdam Zuid en Rotterdam Stadion aan de west kant naast de hoofdbaan ligt. Dit is een simpel werkplaatsje met maar 2 sporen waarvan 1 in de loods(volgensmij).

En anders een kleine uitvoering van het krekhof van Breda.

groetjes Michiel
Titel: Re: Baanplan Amerzolder.
Bericht door: SNEAK op 05 January 2007, 20:54:32
Het is in 1ste instantie iets groter uitgevallen  ;D

Ik doe deze keer een overzichts plaatje dat je kan zien dat de drukte alleen bovenin is.

Bij beide cirkels moet er uiteindelijk gedaald worden naar schaduw-stations

(http://sneak.whyz.nl/Model%20treinen/baanplannen_/Middelgroot%20station%20slanke%20wissels%202.JPG)
Titel: Re: Baanplan Amerzolder.
Bericht door: Hans van de Burgt op 06 January 2007, 07:20:34
Denk aan de lengte van je arm... Bij het station en in de rechterbovenhoek zou je wel eens problemen kunnen krijgen. Door de positie van de locwerkplaats is ter plekke een opening in de onderbouw moeilijk te realiseren.
Titel: Re: Baanplan Amerzolder.
Bericht door: SNEAK op 06 January 2007, 14:01:55
Heb ik rekening mee gehouden, ik kan probleemloos tot 120cm erbij.
Bijkomend voordeel is dat er een vensterbank aan die kant zit waar ik eventueel op kan leunen, geen probleem dus :)