BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Andries op 21 September 2008, 20:48:36

Titel: Model loco/DJH NS 3900
Bericht door: Andries op 21 September 2008, 20:48:36
Ik wil de twee niet aangedreven assen van een 3900-kit van Model loco verend ophangen. Nu moet ik 6 millimeter koper weghalen(op de plaats van de grote ronde gaten) om de hornblocks te kunnen plaatsen. Ik vrees echter dat de platen dusdanig verzwakken, dat ze niet meer te gebruiken zijn. In het uiterste geval kan ik natuurlijk nieuwe platen maken, maar misschien is er een simpeler oplossing? Wie helpt?
In een ander draadje schreven verschillende mensen dat ze oplossingen hadden bedacht om de aandrijving te verbeteren. Niemand heeft echter laten zien hoe dat moest. Bij deze een (nieuwe)oproep: toon je kunnen!

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/djh_3900_21_sept_2008_001_1.jpg)

Andries
Titel: Re: Model loco/DJH NS 3900
Bericht door: stig op 21 September 2008, 21:36:35
Ik kan me herinneren dat er in de RH 2003/1 en het volgende nummer over de bouw van deze kit gesproken is. Zoek die eens op. ;)
Titel: Re: Model loco/DJH NS 3900
Bericht door: Andries op 21 September 2008, 22:20:09
Dank voor de tip. Ik heb net even op site van Railhobby gekeken, maar het gaat daar om de vernieuwde versie. Ik heb de oude nog(E112).
Helaas is de eerste aflevering van 2003 nog niet digitaal bereikbaar. Ik zal mijn eigen archief in moeten duiken. Het laatste deel 2003/12 gaat over de afwerking.
Blijft de vraag naar tips voor de frameplaten en ideeën over een betere aandrijving.

Andries
Titel: Re: Model loco/DJH NS 3900
Bericht door: stig op 21 September 2008, 22:21:58
Ja maar de bouwer heeft zich niet helemaal aan de kit gehouden zeg maar. Zoek ze eens op, je haalt er wellicht wat nuttigs uit.
Titel: Re: Model loco/DJH NS 3900
Bericht door: St00mboy op 22 September 2008, 00:04:01
Als je "loco suspension" googled dan krijg je een aantal oplossingen van o.a, Wizard Models en Intercity Models uit Engeland om je chassis verend op te hangen. Misschien zijn hun oplossingen ook voor het luchtige 3900 chassis geschikt.

Als die grote gaten ook in het chassis van het prototype zaten, dan kun je eigenlijk ook in je zelf te bouwen chassisplaten moeilijk hornblocks bevestigen.

Denk je echt dat deze zware witmetalen kit zonder verende hornblocks slechte rijeigenschappen zal hebben? Ik denk nl. dat het voldoende is als je je chassis netjes recht en haaks bouwt.

Mijn advies zou zijn dat je in het geval van deze 3900 het beste een rigide chassis zonder hornblocks bouwt, waarbij je eventueel de middelste as een paar tiende mm ruimte geeft om op-en-neer te kunnen  bewegen. Dan staan er altijd minstens 5, en waarschijnlijk zelfs 6 aangedreven wielen op de rails.

Ik herinner me trouwens van een maat, die hem gebouwd heeft, dat de stand van de cylinders niet klopte bij deze kit. Ze stonden behoorlijk veel te ver naar buiten, meen ik, zo erg, dat het eigenlijk geen gezicht was, en de aandrijfstang zat scheef naar buiten. Dat bevordert de rijeigenschappen ook niet echt. Het was volgens mij niet gemakkelijk netjes op te lossen.

Hij klaagde ook over de herrie van een open frame motor met een luidruchtige Romford tand- en wormwiel overbrenging. Zit die er bij jou ook bij? Als je die eens vervangt door een Mashima 14xx of 16xx met een goede overbrenging van bijv. Comet Models of DJH, dan verbeter je pas echt de rijeigenschappen.

Leen.
Titel: Re: Model loco/DJH NS 3900
Bericht door: Floris Dilz op 22 September 2008, 22:27:41
Zonder te breed cilinderblok heeft de bogie alleen geen enkele ruimte om uit te zwaaien als ie door een boog moet, heb je als minimale radius anderhalve meter dan kun je alles op schaal bouwen, anders moet je toch echt concessies doen... En zo'n breed cilinderblok heeft trouwens totaal geen invloed op de rijeigenschappen verder. De engelse aandrijvingen kunnen inderdaad flink kabaal maken maar als ze goed afgesteld staan en ingelopen zijn valt t wel mee. Goed afgesteld betekent dus: worm niet met alle macht in het wormwiel geprakt zoals ik dat spul tweedehands nogal eens tegenkom, maar met een beetje speling.
Titel: Re: Model loco/DJH NS 3900
Bericht door: Andries op 23 September 2008, 11:03:15
De meegeleverde standaard aandrijving is een open Mashima(type?) boven op de foto.
De onderste motor is een motor met tandwielkast die ik ooit op Ebay heb gekocht. Deze zat in een doos van DJH met allerlei niet bij elkaar passende onderdelen(van o.m. een Zuid-Afrikaanse loc.) Kent iemand dit type motor(niet van een naam voorzien) en weet iemand of die te gebruiken is?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/djh_3900_aandrijving_001.jpg)

Andries
Titel: Re: Model loco/DJH NS 3900
Bericht door: Ivo tB op 23 September 2008, 14:12:27
Beste Andries,

Echt herkennen van een plaatje is moeilijk. De tandwielkast is zwart gespoten of geanodiseerd en het is niet duidelijk of dat van de fabriek of door de bouwer is gedaan.

De motor lijkt op een Mashima. Die hebben niet altijd een plaatje. De tandwielkast kan van DJH zelf zijn. Daar zitten naast de worm ook vaak 2 tandwieltrappen in. Als je het echt wilt weten vraag je het op 4 oktober in Houten aan Piet Peetoom. Die kent hem vast.

De hamvraag voor het inbouwen is of deze tussen je chassisplaten past en de doorkijk wel of niet gaat belemmeren en of je de motor in de ketel of het machinistenhuis kwijt kan. Dat valt nog wel eens tegen net als in de bouwkit van de nieuwe 3700 van DJH, waar de tandwielkast de vrije doorkijk onder de ketel aantast.

Ik heb nog een oude en nieuwe 3900 bouwkit liggen, die beide nog moeten worden gebouwd.

Er zijn suggesties van minstens 3 forumleden dat ze een aandrijving in de tender hebben gemaakt. Dat lijkt me de beste oplossing en dan zou ik ook niet aan compensatie beginnen voor deze lok.

mvg,
Ivo
Titel: Re: Model loco/DJH NS 3900
Bericht door: Hans Reints op 23 September 2008, 15:01:23
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3900_IMG_1528__3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3900_IMG_1528__3.jpg)

Een Gutzolt met onderstel ingebouwd in een 3900 tender

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5976__3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5976__3.jpg)

 Dezelfde motor maar nu in een oorlogstender. De originele motor van de 3700 dient alleen om de wielen met het drijfwerk soepel te laten draaien. Leuk effect is dat het doorslaan van de wielen bij een zware trein (14 tot 15 bakken) perfect word nagebootst.
SK
Titel: Re: Model loco/DJH NS 3900
Bericht door: Ivo tB op 23 September 2008, 15:15:15
Beste Sobat,

Bedankt voor de altijd mooie foto's van je modellen op een echte baan (die heb ik namelijk niet).

Maar toch: de foto's laten zien dát het kan. Dat wist ik al. Kun je ook vertellen hoe je het hebt gedaan, om welk onderstel het gaat en of dat ergens te bestellen is.
Wel leuk dat je de originele aandrijiving in de 3700 ook hebt ingebouwd voor special effects. Voer voor de digitale aanstuurders onder ons.

Ik weet het, ik vraag veel ;)

mvg,
Ivo
Titel: Re: Model loco/DJH NS 3900
Bericht door: Andries op 23 September 2008, 19:03:32
Beste Sobat,

Ik sluit me aan bij de oproep van Ivo. Laat eens zien hoe het jou(en eventueel anderen) gelukt is de aandrijving(en met welke onderdelen van welke fabrikanten) in de tender onder te brengen.
De auteur in Het Railhobby-artikel (Rob de Zwart) is het niet gelukt. Hij kwam uiteindelijk terecht bij een portescap-motor met aandrijving op de middelste as.

Andries
Titel: Re: Model loco/DJH NS 3900
Bericht door: Hans Reints op 24 September 2008, 04:01:30
Even geduld mannen, zit nu op mijn werk tot 7 uur en ga daarna nog even een paar uurtjes op mijn rug staan.
SK
Titel: Re: Model loco/DJH NS 3900
Bericht door: stig op 24 September 2008, 11:18:12
Joga?
Titel: Re: Model loco/DJH NS 3900
Bericht door: prutser op 24 September 2008, 16:45:05
De auteur in Het Railhobby-artikel (Rob de Zwart) is het niet gelukt. Hij kwam uiteindelijk terecht bij een portescap-motor met aandrijving op de middelste as.

In RH 01-2003 en vervolg(schilderwerk) 12-2003 staat toch echt dat R. de Zwart een aandrijving in de tender van een 3900 heeft gebouwd.
Hiervoor gebruikt hij een zelfgemaakt frame, een Maschima motortje, wat tandwielen , vertragingskastjes van Gibson en twee vliegwielen.
Alle vier de assen worden aangedreven.

Groet Stephan.
Titel: Re: Model loco/DJH NS 3900
Bericht door: Andries op 24 September 2008, 20:49:10
Hallo Stehan,

Pagina 30(nr 12, 2003) staat: "Bovendien is een tenderaandrijving niet ideaal en wat onrealistisch. Een cardanas vanuit de tender met aandrijving van één van de assen van de locomotief is dan een goede oplossing, zoals ook toegepast bij fabrieksmodellen. Uiteindelijk ben ik toch weer overgestapt op een aandrijving op de middelste as van de drijfwielen, maar niet met de meegeleverde motor van ModelLoco. "  Verderop bespreekt hij hoe hij de motor(portescap) moest inpassen tussen de frameplaten.
Blijkbaar is de tenderaandrijving hem niet bevallen.

Groet,
Andries

Titel: Re: Model loco/DJH NS 3900
Bericht door: AB 7216 op 24 September 2008, 22:51:25
Ik heb zelf nog geen 3900 gebouwd, maar de door Sobat getoonde aandrijving werkt al 10 jaar zonder problemen in een 4300 en sinds een paar jaar in een 3700 van Model loco.
Zoals iedereen heb ik eerst de kits gebouwd volgens de bouwbeschrijving. En er vervolgens achtergekomen dat de loc zichzelf voort kan bewegen, maar zeker geen passende trein kan trekken.
Bij een 3300 heb ik na wat uitleg van een kennis het onderstel gecompenseerd, deze loc trekt nu 25 kolenwagens zonder problemen.

Voor een 4300 vond ik het compenseren wel heel complex en ben ik na lang zoeken uitgkomen op een Gutzold tenderaandrijving van een BR52 (steiframentender)
Dit is in principe een messing blok met 4 aangedreven assen.
Door van beide zijden 1,5 mm af te fresen past dit precies in een austerity tender van een 4300/5000/3700.  De voorste as scheelt 2 mm met het origineel, maar dit zie je bijna niet.
de originele aandrijving van modelloco is verwijderd, hierdoor is de ketel aan de onderzijde ook dicht te maken en beter te detaileren.

De aandrijving is echt voldoende. Op de modelbaan Zevensloten reed de 4300 met 12 roco plan D rijtuigen en een vastgelopen drijfwerk(moertje klemgelopen) rustig zijn rondjes zonder verminderde snelheid  ;)

De 3700 doet hetzelfde met 8 messing vierassers.  :)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4274.jpg)
Hierbij een foto van de mijn 3723

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4264_1.jpg)
detail van de tender

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4269.jpg)
De donor tender met daarnaast de ingwanden

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4265.jpg)
bovenaanzicht van de tender en de montage van de kap aan het messing frame

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4271.jpg)
onderzijde van de tender, van modelloco zijn alleen de frameplaten met de bufferbalken gebruikt, met de achterste moertjes zit dit vast aan het messing frame, de voorzijde zit met moertjes onder de voetplaat vast.
de koppeling tussen loc en tender is een symoba kortkoppelmechaniek met een elektrische connector voor de motoraansluitingen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4275.jpg)
het messing frame met de montage van de bodem

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4276.jpg)
de binnenzijde van de tender, waarbij de binnenzijde van de tender en de bodem weggeslepen is, en het witmetalen deel aan de voorzijde zo dun mogelijk is gemaakt.

Het gebruikte frame is als los deel te bestellen bij gutzold, even zoeken op de site naar BR 52 nummer 32100 reservedelen, en je vind ze zo.

ik heb zelf nog geen 3900 gebouwd, maar al wel uitgezocht hoe de aandrijving pas te maken is :
Zoals al aangegeven, bij de austerity tender moet aan beide zijden 1,5 mm afgehaald worden. hierbij moet voor de 3900 naast 2 mm aan de achterzijde ook op de bovenzijde aan beide langszijden een strook van 9 mm breed en 1,5 mm hoog weggehaald worden. 
dan kan de gehele kap vanaf de achterzijde over de aandrijving heen geschoven worden, vastzetten aan de onder en voorzijde.

veel plezier met het bouwen, en als iemand nog tips heeft, hoor ik ze graag.

Groeten Arjen







Titel: Re: Model loco/DJH NS 3900
Bericht door: Ivo tB op 25 September 2008, 00:01:46
Arjen,

Bedankt, zo is het duidelijk te volgen.

Nog een vraag: je zegt dat het bij de voorste as 2mm scheelt. Als ik naar een van de foto's kijk, dan zitten de assen van deGutzold BR52 keurig op dezelfde onderlinge afstand, maar is die afstand dus op schaal 0,5mm te kort voor de afstand van de 4 assen in de austerity tender. Klopt dat? Waarom heb je dan de middelste assen niet ongeveer op zijn plek gehouden, waardoor de 2 buitenste dan maar 1mm van de austerity asafstand zitten. Dan past het misschien niet meer in elkaar?

Ik heb ook nog een 4300 en 5000 om te bouwen. Die 5000 met 5 gekoppelde assen is nog leuker. Ik denk erover de flenzen van de wielen van de middelste as af te draaien, net zoals in het echt. Maar voorlopig kom ik daar nog niet aan toe.

Je vertelt ook over compensatie in de 3300. Die van mij is spuitgereed op de compensatie in de lok na. Ik snap niet zo goed waarom de compensatie blijkbaar zoveel bijdraagt aan de trekkracht, hoewel als je het goed doet alle 6 wielen permanent op de rails drukken. Ik heb zelf de indruk dat de ingebouwde vertraging, de sterkte van de motor en het gewicht van de lok meer bijdragen aan de trekkracht. En dat gewicht is in elk geval voldoende en ik heb er een tandwielkast van Branchlines in gemaakt.

mvg,
Ivo
Titel: Re: Model loco/DJH NS 3900
Bericht door: Hans Reints op 25 September 2008, 09:59:39
Bedankt Arjen, scheelt mij weer een hoop schrijfwerk.
SK
Titel: Re: Model loco/DJH NS 3900
Bericht door: Hans Reints op 25 September 2008, 11:46:25
Hier nog wat plaatjes van het voorbeeld,

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1789_3_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1789_3_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1790_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1790_3.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1796_3_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1796_3_1.jpg)
Het verschil tussen een 37 en 3900.

Dit is ook de moeite waard! Was binnen abderhalve week geregeld. Kwam direct uit Duitsland op mijn prive adres.

Dame en Heren,
 
Op 21-10-2004 heeft u aan A ten D enkele items geleverd en die op Rail (zondag) in Leiden aan hem ter hand gesteld. Twee van die items, (2x)Gutzold 006130002 Motor complett, BR 52 Steifr en (2x)006071307 Getriebe komplett, BR 52 Steifr. waren voor mij bestemd. Thuis ging ik kijken wat of dat ik gekocht had en moest al snel constateren dat een van de aandrijvingen niet functioneerde. Onderzoek leerde dat het conische aandrijftandwiel compleet was weggevreten door het wormwiel. A hiervan per e-mail in kennis gesteld. Direct hierna heb ik contact met jullie opgenomen. Arie v W vertelde mij dat de spullen absoluut fabrieksnieuw waren, zodat de fout gezocht moet worden bij de firma Gutzold. Daar ik het motorblok al geheel gedemonteerd heb, je moet toch weten waar de fout zit, wil ik je vragen om bij de fabrikant een nieuw tandwiel aan te vragen als vervanging voor het defecte. Uiteraard op hun kosten.  Als bijlage doe ik een foto van het bewuste onderdeel toekomen zodat je weet waar het overgaat.
 
Hopende dat alles goed zal komen, verblijf ik met de meeste Hoogachting,
 
Sobat Kras
 

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/tender_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/tender_1.jpg)

Hallo Sobat,
 
Het lijkt mij het beste als jij het kapotte tandwiel met een briefje erbij van welke loc/tender het is, naar ons opstuurd, zodat wij het naar gutzold kunnen sturen voor omruil.
Want op het onderdelenblad komen geen losse tandwielen met hun bijbehorende nummers voor.
Dus een tandwiel bestellen zonder voorbeeld of nummer naar duitsland komt anders weinig van terecht denk ik.
 
Mv g Theo v Wijngaarden

Titel: Re: Model loco/DJH NS 3900
Bericht door: Floris Dilz op 25 September 2008, 14:43:38
Je vertelt ook over compensatie in de 3300. Die van mij is spuitgereed op de compensatie in de lok na. Ik snap niet zo goed waarom de compensatie blijkbaar zoveel bijdraagt aan de trekkracht, hoewel als je het goed doet alle 6 wielen permanent op de rails drukken. Ik heb zelf de indruk dat de ingebouwde vertraging, de sterkte van de motor en het gewicht van de lok meer bijdragen aan de trekkracht. En dat gewicht is in elk geval voldoende en ik heb er een tandwielkast van Branchlines in gemaakt.

mvg,
Ivo
Omdat t spoor nooit helemaal vlak is stat een loc met star onderstel in de praktijk meestal maar met 3 wielen op de rails, een gecompenseerde loc staat met alle wielen op de rails, met mooi verdeelde wieldruk. De loc heeft zo veel meer grip op t spoor, dat werkt echt! Bovendien heeft een gecompenseerde loc minder de neiging te gaan "stuiteren" op het spoor als ie staat te slippen, wederom goed voor de trekkracht.
Titel: Re: Model loco/DJH NS 3900
Bericht door: TonM op 25 September 2008, 19:44:36
Ik vind die tenderaandrijvingen van Sobat en Arjen hardstikke mooi gemaakt. Maar het kan ook simpeler:
Ik heb jaren geleden een ModelLoco 4300 gebouwd en de aandrijving vervangen door een Branchlines tandwielkastje (worm+wormwiel in een opgevouwen stukje messing) met een Mashima 9*20 open motortje. Gewoon op de plaats van de oorspronkelijke aandrijving gepropt. Daarna trok het apparaat een trein van 33 tweeassers door een boog van 60cm.

Ton
Titel: Re: Model loco/DJH NS 3900
Bericht door: AB 7216 op 26 September 2008, 10:36:58
Ivo,

ik heb het messingframe naar achteren moeten plaatsen omdat anders het vliegwiel tegen het voorste tussenschot aanloopt.
hierdoor staat de voorste as iets te ver naar achteren.
Een oplossing zou kunnen zijn om het vliegwiel af te draaien, maar dat laat ik aan jou over.

Zoals Floris al aangeeft heeft het compenseren het voordeel dat alle wielen nu op de rails drukken. zonder deze compensatie is dit waarschijnlijk niet meer dan 3 wielen. Hierdoor heb je ook nut van de goede motor en het gewicht, want het voordeel is in dit geval een bijna dubbele trekkracht op de rails, en minder kans op ontsporen.

Bij de 3700 heb ik hier van af gezien omdat ik al een goede tenderaandrijving had. Omdat de drijfwielen nu niet meer aangedreven worden, geeft me dit meer ruimte voor wat speling op de componenten, waardoor het drijfwerk ook makkelijker te bouwen is.
Voordat de stroomafname gemonteerd was, kon ik de loc (zonder tender)voortblazen  ;D
 
Ik heb wel de montage van het voorste draaistel aangepast, ipv het veertje, is deze nu met een strip verbonden met de voorste afstandhouder in het frame. Hierdoor is de uitslag groter, en is de lok minder gevoelig voor ontsporen. 

De door mij toegepaste methode werkt goed, de lokken rijden al jaren met tevredenheid op de modelbanen zevensloten en moerputten.
Maar als ik een beter systeem tegenkom, zal ik het ook wel willen uitproberen

Groeten Arjen

Titel: Re: Model loco/DJH NS 3900
Bericht door: Ivo tB op 26 September 2008, 12:22:54
Beste Floris en Arjen,

Jullie redenering voor de compensatie is me duidelijk. Het sterkt me om de 3300 inderdaad als gecompenseerde lok te bouwen. Het frame is daarvoor ook meer geschikt dan het frame van de 3900, zoals in het begin van dit draadje is te zien.

Als ik goed naar de Gutzold aandrijving kijk denk ik altijd dat je dat toch ook zelf moet kunnen maken, met de goede asafstand. Maar ik verkijk me daar vast op en het kost in elk geval veeeel meer tijd.

Dat veertje in de draaistellen van de 3700 en 3900 is inderdaad een bron van zorg. Is het veertje te sterk, dan staan de voorste drijfwielen niet stevig op het spoor en is het veertje te zwak dan kunnen de achterste drijfwielen oplichten. Dat is niet goed voor de stroomafname en leidt tot ontsporingen. Het valt wel mee als je Romford wielen gebruikt, maar ik gebruik bij voorkeur de wielen van Alan Gibson en dan gaat het echt fout. Dat gebeurt natuurlijk niet bij compensatie, maar dat gaat niet in elke lok goed. Als de middelste as wordt aangedreven, zoals bij de 3700 is compensatie ook niet goed mogelijk.


mvg,
Ivo

Titel: Re: Model loco/DJH NS 3900
Bericht door: Floris Dilz op 28 September 2008, 12:11:14
zo'n tenderaandrijving kun je zelf maken ja... maar ik waag me dr niet aan. Zulke tandwieloverbrengingen moet je heel nauwkeurig maken omdat 2 tandwielen die iets te ver of iets te dicht bij elkaar zetten meteen slecht gaan lopen. In de praktijk is het zelf maken van een gecompenseerd stoomloconderstel met aandrijving via de koppelstangen makkelijker.
Titel: Re: Model loco/DJH NS 3900
Bericht door: Gerke op 15 October 2008, 10:38:00
Hoi,

Over het compenseer verhaal kan ik het volgende vertellen: zie volgende link.

http://home.hetnet.nl/~f2hhanshobbyhoek/hhh_bzk_lurken_ns6306_nl.html

Welliswaar een 6300, maar ook dat luisterde erg nauw. Bekijk de eerste foto's maar eens. Verder kan ik zeggen dat de loc loopt als een zonnetje.

Grt,

Ger.
Titel: Re: Model loco/DJH NS 3900
Bericht door: Ivo tB op 15 October 2008, 11:06:26
Beste Ger,

Mooi dat deze loc goed loopt, maar het aanbrengen van veren is niet hetzelfde als compenseren. Compensatie werkt juist zonder veren. Veren is veel lastiger, want de goede werking hangt heel sterk samen met de sterkte van de veren en het gewicht én de gewichtsverdeling van de loc. Bij compensatie staat elk wiel even sterk op de rails. Bij veren is dat een veel dynamischer proces en veel lastiger af te stellen.

De beste uitleg hierover vind je in de boeken van Iain Rice waar de compensatie wordt uitgelegd als een lok die altijd statisch bepaald staat, dus bij wijze van spreken altijd op 3 punten. De veerconstructie is statisch onbepaald.

Je kunt met de aslagers van Alan Gibson wel een gecompenseerd chassis maken, maar dan moet je de veren weglaten en een compensatieboom aanbrengen. De ophanging van de compensatieboom in het chassis fungeert als de derde oplegging. Dat is heel lastig als in het geval van de 6300 je de 2e as als vaste as kiest voor de aandrijving. Compensatie is daarom in een 3300 met de achterste as aangedreven en maar 3 assen eenvoudiger.

Zie ook mijn draadje over de NS1300 Grote Groene, waar ook de achterste as is aangedreven en de koppelas daarvoor samen met de loopas daar weer voor via een compensatieboom in het chassis hangen. Ik zal eens kijken of ik daar een goede foto van heb geplaatst.

mvg,
Ivo

zie hier (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=6040.msg90236#msg90236)

De derde foto in dit bericht laat de compensatieboom zien, midden tussen de chassisplaten Je ziet het messingbusje die om een messing draad kan draaien. De messing draad zit vast in het chassis. Links drukt de compensatieboom op de 2e koppelas en rechts op het wagentje van de loopas, waarbij de boom boven de as op het wagentje staat met een stempeltje.
Titel: Re: Model loco/DJH NS 3900
Bericht door: Gerke op 15 October 2008, 14:55:41
Hey Ivo,

Geen spelt tussen te krijgen, maar de vraag van Andies is ook of het weghalen van het materiaal het frame niet te ver verzwakt. Dat valt reuze mee. Dat was voor mij de reden om het linkje naar de 6306 te plaatsen.

En inderdaad, in de boeken 'Etched loco construction' en 'Locomotive Kit Chassis Construction in 4 mm' doet Iain Rice alles uit de doeken. Ik heb die boeken "opgegvreten".

Volgens mij moet je echter in beide gevallen -compensatie of vering-  ruimte in het chassis maken, en dat is volgens mij het onderwerp waar Andries het wat spannend begint te vinden. Overigens is het ombouwsetje wat ik op de foto zie wel degelijk voor vering, en niet voor compensatie!
De ruimet die ik nog had was ook mm-werk, maar het chassis bleef na het samen bouwen sterk genoeg.

Overigens petje af voor de tenderaandrijving, een hele mooie oplossing!

Grt,

Ger.
Titel: Re: Model loco/DJH NS 3900
Bericht door: Ivo tB op 15 October 2008, 16:21:29
Beste Ger,

Helemaal eens. De benodigde ruimte voor de inbouw van hornblocks is voor vering en compensatie gelijk. Het getoonde setje gebruik ik gewoon voor compensatie en dan laat ik de veren en de stelschroeven weg.

Over de verzwakking kun je denk ik nog wel discussiëren. Eens, er zal maar weinig 'vlees' overblijven in de messing chassis platen nadat je de benodigde vierkante ruimte voor de hornblocks hebt uitgevijld. Anderzijds als je deze keurig aan drie zijden (bovenkant en twee zijkanten) in de chassisplaten soldeert, weet ik niet of dat dan te zwak wordt. Dat zou best eens heel erg mee kunnen vallen.

Compensatie in een chassis met 3 assen is lastig als de middelste as de aangedreven as is (en dat is zo volgens mij in een 3900). Dan zijn veren een betere, maar toch moeilijke oplossing, omdat dit heel veel instelwerk vraagt.

Ik zou een NS 3900 gewoon uitrusten met vaste assen en ook de bogie en de tenderwielen stroom aan beide zijden laten afnemen. En de betere oplossing is waarschijnlijk de eerder genoemde tenderaandrijving.

mvg,
Ivo
Titel: Re: Model loco/DJH NS 3900
Bericht door: Weerd op 17 October 2008, 09:16:52
Mijn 3900 (van de eerste generatie) is als dummy uitgevoerd, met dien verstande, de origele motor heb ik niet gebruikt. In de tender zit een Fleischmann aandrijving. Deze 3900 heb ik al zo'n 15 jaar geleden gebouwd en de loc rijdt nog steeds uitstekend op diverse beurzen.
Ook een 3700 heb ik uitgevoerd met een vierassige tender met Fleischmann motor. Beide locs zijn dan ook even sterk en kunnen aardig wat slepen. In het afgelopen voorjaar hebben de bezoekers dat ook kunnen zien tijdens het Modelbouwweekend Spoorwegmuseum in april van dit jaar. Ook een 4600 op basis van Fleischmann heeft een drie-assige tenderaandrijving.
Stroomafname bij alle modellen zowel via de loc zelf als via de tender. Doordat de aandrijving niet meer in de loc zelf zit, is compensatie voor het rijgedrag -wat mijzelf betreft- van wat minder belang.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/locloods5.gif) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/locloods5.gif)


Gerard
Titel: Re: Model loco/DJH NS 3900
Bericht door: Gerke op 17 October 2008, 13:49:26
@ Gerard:

Welke Fleischmann aandrijving heb jij in de drie-assige tender gebruikt? Ik ben heel nieuwschierig hoe je e.e.a. aangepakt hebt. Ik wl namelijk geen vierassige tender, maar de drie-assige. En die zie ik bij jou! Mijn 3700 wil ik ens stevig gaan aanpakken om 'm goed aan het lopen te krijgen. Een tender aandrijving is dan een prima optie, zeker omdat de loc al helemaal gebouwd is.

Dus... 8)


@ Arjen:

"Ik heb wel de montage van het voorste draaistel aangepast, ipv het veertje, is deze nu met een strip verbonden met de voorste afstandhouder in het frame. Hierdoor is de uitslag groter, en is de lok minder gevoelig voor ontsporen." - Hoe heb je dat precies gedaan?
 

Grt,

Ger
Titel: Re: Model loco/DJH NS 3900
Bericht door: Weerd op 19 October 2008, 21:25:12
Ger,

De stoomloc 4600 is gemaakt op het chassis van Fleischmann 4156, oftewel Baureihe 56, asindeling 1D met drie-assige tender.
Bij de tenderaandrijving van Fleischmann worden de beide buitenste assen aangedreven. De middelste as is een loopas en kan relatief eenvoudig opgeschoven worden naar het midden, zodat het overeen komt met de NS tenders. Er zijn wel grotere wielen in de tenderaandrijving aangebracht, de Duitse wielen zijn veel te klein.

Gerard
Titel: Re: Model loco/DJH NS 3900
Bericht door: Ivo tB op 19 October 2008, 21:48:09
Beste Gerard,

Als ik je goed begrijp is dan dezelfde aandrijving ook te gebruiken voor een NS 3700 met een 3 as tender. De 4600 werd weliswaar geleverd met een 4 as tender, maar deze werden meen ik uitgewisseld met 3 as tenders van de NS 3700. De Modelloco/DJH wordt in de oorspronkelijke uitvoering met een 3 as tender geleverd, dus dat is denk ik dezelfde als jij hebt gebruikt voor je 4600. Of heb je de 4600 helemaal zelf gemaakt?

mvg,
Ivo
Titel: Re: Model loco/DJH NS 3900
Bericht door: Gerke op 20 October 2008, 22:20:57
Yep, 1 en 1 is 2 lijkt me. Dank voor de info!

Grt,

Ger.
Titel: Re: Model loco/DJH NS 3900
Bericht door: Ivo tB op 21 October 2008, 09:22:19
Gisteravond keek ik nog even op de site van SB Modellbau. Zijn leveren een groot aantal sets waarmee je de loop van lokomotieven kunt verbeteren. Het is niet duidelijk of dit nu alleen motoren, tandwielen of ook complete tenderonderstellen zijn. Soms lijkt het op het laatste. Je vind ze voor Gützold, Liliput, maar ook alle andere bekende merken. Misschien dat dit nog alternatieven biedt voor het slopen van modellen of duur bestellen van onderdelen.

Ook Weinert levert losse chassis voor tenders. Die zijn wel weer een slagje duurder, maar die lopen dan ook super.

mvg,
Ivo
Titel: Re: Model loco/DJH NS 3900
Bericht door: Weerd op 21 October 2008, 13:54:35
Ivo,

Inderdaad zijn die tenders hetzelfde.
De 4600 is gebouwd door onderdelen van DJH te gieten in witmetaal. En specifieke 4600 delen zelf aan te maken.
Maar ik wilde graag een 3700 met vierassige tender zoals die geweest zijn bij de 3701-3720. De tenders zijn nagenoeg identiek met die van de 3900'en, alleen ze hebben geen laddertjes aan de achterkant.

Gerard
Titel: Re: Model loco/DJH NS 3900
Bericht door: janw op 07 January 2015, 11:29:57
Ik heb een vraag over de oude DJH/Modelloco 3900 kit: heeft die net als de 6300-kit onderdelen voor het binnenliggende drijfwerk?
Titel: Re: Model loco/DJH NS 3900
Bericht door: station goes op 07 January 2015, 11:55:05
Hoi,

Voor zover ik weet is deze er niet met werkend binnenliggend drijfwerk geweest, wel met imitatie etsstukken. Ik heb een bouwbeschrijving gedateerd uit 1987, die ook geen werkend binnenliggend drijfwerk laat zien. Of er nog een eerdere versie is weet ik niet.

groet,
Rik
Titel: Re: Model loco/DJH NS 3900
Bericht door: Ivo tB op 07 January 2015, 12:18:03
Jan,

Nee, de oude kit van de 3900 heeft geen werkend binnenliggend drijfwerk. Het belangrijkste verschil tussen de oude en de nieuwe kit zijn betere en meer gegoten messing onderdelen, een andere motor en een andere tandwielkast.


mvg,
Ivo
Titel: Re: Model loco/DJH NS 3900
Bericht door: Silvolde op 07 January 2015, 12:37:48
Mijn DJH 3900 heeft alleen een dummy binnencilindersturing.

Destijds heb ik het model op een aantal punten aangepast. De belangrijkste was de vervanging van de aandrijving. Deze bestaat nu uit een NWSL double-idler gearbox welke door een Faulhaber 1331 motor aangedreven wordt. De motor is in de ketel ondergebracht.

De bouw van mijn 6300 (eerste versie) is nog steeds "in process". Ik heb destijds de cilinderblokken iets naar buiten gezet om met de binnencilinder schuifbeweging zonder ontsporing ook nog door 60 cm boogstralen te kunnen. De tweede en de vierde as zijn verend in hornblocks opgehanden. De aandrijving op de derde as wordt door de helaas niet meer verkrijgbare Portescap RG4 aandrijfunit verzorgd. Op de Engelse Ebay site worden deze aandrijfunits voor astronomische prijzen aangeboden.

Groet, Silvolde
Titel: Re: Model loco/DJH NS 3900
Bericht door: janw op 07 January 2015, 12:46:47
Dank -- maar bedoelen Ivo en Silvolde nu hetzelfde? Ik heb een oude (niet door mij gebouwde) DJH 6300 met tussen de frameplaten zowel de drijfstangen, met kruiskop en leibaan, als (daarboven) de stangen die de cylinderschuiven bedienen.
Klopt het nu dat bij de 3900 alleen het mechaniek van de schuiven zit, en niet de binnenliggende drijfstangen? (dit zou heel verdedigbaar zijn, van de drijfstangen zie je inderdaad bijna niets --hoewel het op de rollenbank wel fraai is, als je weet dat  er zit.)
Titel: Re: Model loco/DJH NS 3900
Bericht door: station goes op 07 January 2015, 13:02:18
Hoi,

Ik heb even een paar plaatjes gemaakt van hoe het er precies uit ziet:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040235.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040235.jpg)

het gaat dan dus om nummer 033 en 034, bij een nieuwe set is dit 1 onderdeel. Ik heb dit onderdeel en ander later los moeten bestellen om dat mijn set (zoals reeds bekend bij aanschaf) incompleet was.

En zo ziet het er bij mij in gebouwde staat uit:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040234_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040234_1.jpg)

Niet echt heel duidelijk zichtbaar dus.

Ik hoop dat je er iets aan hebt,

Groet,
Rik
Titel: Re: Model loco/DJH NS 3900
Bericht door: janw op 07 January 2015, 13:09:09
Ah, --dus hij beweegt ook niet mee tijdens  het rijden? Dat is wel heel anders dan bij mijn 6300!
Titel: Re: Model loco/DJH NS 3900
Bericht door: station goes op 07 January 2015, 13:12:06
Nee, totaal niet functioneel.

gr rik
Titel: Re: Model loco/DJH NS 3900
Bericht door: Silvolde op 07 January 2015, 13:49:54
Nog even ter verduidelijking foto's van de onderzijde.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DJH6300.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DJH6300.jpg)
DJH 6300

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DJH3900_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DJH3900_1.jpg)
DJH 3900

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DJH3900_2_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DJH3900_2_1.jpg)
DJH 3900

Silvolde
Titel: Re: Model loco/DJH NS 3900
Bericht door: Ivo tB op 07 January 2015, 14:18:26
Dank -- maar bedoelen Ivo en Silvolde nu hetzelfde? Ik heb een oude (niet door mij gebouwde) DJH 6300 met tussen de frameplaten zowel de drijfstangen, met kruiskop en leibaan, als (daarboven) de stangen die de cylinderschuiven bedienen.
Klopt het nu dat bij de 3900 alleen het mechaniek van de schuiven zit, en niet de binnenliggende drijfstangen? (dit zou heel verdedigbaar zijn, van de drijfstangen zie je inderdaad bijna niets --hoewel het op de rollenbank wel fraai is, als je weet dat  er zit.)
Ja, volgens mij bedoelen wij beide hetzelfde: oude 3900 geen werkend binnenliggend drijfwerk en schuifbeweging, oude 6300 wel. De aandrijving van de oude en de nieuwe 3900 zijn afwijkend en Silvolde geeft aan dat hij die ook heeft vervangen.

Vervolgens laat Silvolde zien dat zijn 6300 nog in aanbouw is, net als die van mij:

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,39131.msg606503.html#msg606503

 ;) ;D

mvg,
Ivo

P.S., Heeft de Philotrain 6300 eigenlijk een werkende binnenliggende schuifbeweging en aandrijving? De Artitec heeft het in elk geval niet
Titel: Re: Model loco/DJH NS 3900
Bericht door: HenkZ op 07 January 2015, 15:45:30
Alleen de Philotrain spoor 0 heeft dit werkend.
M.vr.gr.
Henk
Titel: Re: Model loco/DJH NS 3900
Bericht door: janw op 07 January 2015, 16:23:33
Goede informatie, dank allemaal.
Kijkend naar het 3900-zijaanzicht van Silvolde lijkt het dat die schuifbeweging werkend is. Klopt dat? En hoe wordt die beweging dan van de assen afgeleid--in het onderaanzicht zie ik geen excentrieken o.i.d.
Ik vraag dit allemaal omdat ik misschien een ' oude'  3900 kit kan overnemen, en inventariseer wat er allemaal nodig zal zijn in extra werk en kosten om er een up-to-date model van te maken.
In de oude DJH 6300 zijn weldegelijk zowel de schuifbeweging als de drijfstangen werkend te maken; mijn exemplaar heeft dat.
Titel: Re: Model loco/DJH NS 3900
Bericht door: Silvolde op 07 January 2015, 16:52:24
Jan, als je de tekening op #40 bekijkt dan zie je dat de schuifbeweging als één deel geëtst is. Er zit op de eerste as ook geen excentriek.

De foto is met opzet niet geflitst om zo de details binnen het frame beter weer te kunnen geven.

De eerste versie van de 6300 had zoals je ook in mijn foto kan zien een werkend excentriek; echter als je deze zonder modificaties inbouwt kun je volgens DJH zonder problemen 2 meter (!) boogstralen doorrijden...

Groet, Silvolde
Titel: Re: Model loco/DJH NS 3900
Bericht door: janw op 07 January 2015, 19:31:22
Nou, dat klopt wel van die boogstralen; mijn exemplaar van de 6300 kan inderdaad geen bogen van enige betekenis aan.
Overigens rijdt-ie wel door een klein stukje Roco r2 boog (het kortste stukje uit het Roco assortiment, ik geloof 7,5 graden).

Ik zeg dat omdat ik denk dat het probleem helemaal niet die exentrieken is, maar de uitslag van het draaistel tegen de leibanen, waardoor kortsluiting ontstaat. Die binnen-excentrieken en de ermee verbonden stangen zitten immers gewoon binnen de onbeweeglijke frameplaten, wat voor probleem zouden die kunnen veroorzaken? het frame buigt niet mee in de bogen ofzo.
Het probleem dat ik zie plaatsvinden is de uitslag van de bogie tegen de leibanen. Dat moet ook de reden zijn dat de 3900 die wijde cilinderblokken heeft gekregen, om de leibanen meer naar buiten te zetten.
Aan die 6300 ga ik niet prutsen, die is goed zoals-ie. Maar als ik een 3900 zou gaan bouwen moet-ie wel gewoon kunnen meedoen. Als ik me goed herinner heedt Tomasso in zijn 3900-draadje de cylinderblokken versmald. Blijkbaar is er een beter compromis mogelijk dan in de oude DJH kit is voorzien.
Titel: Re: Model loco/DJH NS 3900
Bericht door: Tomasso op 07 January 2015, 20:30:01
Dat klopt Jan. De cilinderblokkken staan zover naar buiten dat het geen gezicht is. Echter, dit had echt beter ontworpen kunnen worden. Met een aantal aanpassingen smoelt de boel veel beter en wordt de uitslag van de bogie niet gehinderd en zelfs vergroot. Ik waarschuw je wel, om de juiste vorm in de cilinderblokken te krijgen is een crime, maar als het dan eenmaal zit is het een plaatje. De grotere uitslag van de bogie heb ik verkregen door de leibanen iets naar buiten te plaatsen. Daar zie je optisch niets van, maar het verbeterd de rijeigenschappen enorm. Mijn loc gaat daardoor prima door kleine boogstralen.

Wat ik je adviseer is het volgende. Focus je in beginsel enorm op de rijeigenschappen en dan met name op de constructie van alles. Als je daar eens goed voor gaat zitten dan is er echt een perfect rijdend model van te maken. Een volgende tip is, isoleeer alles. Koop geïsoleerde wielen voor beide kanten, net zoals fabrieksmodellen. Dat live zijn van een frame is wel lekker makkelijk qua stroomafname, maar voor de rest alleen maar hinderlijk. Zodra de wielen geïsoleerd zijn aan beide kanten ben je al direct van zoveel ellende af.

Ik kan je dit zeggen, ik heb er (o.a. samen met Leen a.k.a. Stoomboy) enorm veel tijd in gestoken om de boel goed rijvaardig te krijgen en werkelijk, het ding doet niet onder voor een model van Roco, zo glijdt hij over de baan. Mijn probleem is echter dat ik mezelf helemaal gek wil detailleren en uitleven op dit model. Daardoor is 'ie nog steeds niet af. Maar ik weet dat als ik mijn schouders er onder zet, ik de boel af kan maken en ook dat de basis (het rijden) gewoon goed is.

Hoe dan ook, succes, dat binnenliggende drijfwerk lijkt me ook echt het probleem niet qua rijeigenschappen. Ik ga je volgen in ieder geval ;D

Groeten,

Tom.

P.S.

Het liefst zou ik nieuwe cilinderblokken in messing laten gieten. Op die manier zou iedereen van de wijzigingen kunnen profiteren. Daarnaast is het dan ook mogelijk om wat extra detaillering aan te brengen en de boel meteen in messing uit te voeren. Maar goed, ik ben geen ontwerper/tekenaar en van messing gieten heb ik al helemaal geen kaas gegeten. Mocht iemand ineens "de spirit" krijgen, dan juich ik dat natuurlijk ontzettend toe (en hou ik me aanbevolen ;D)
Titel: Re: Model loco/DJH NS 3900
Bericht door: janw op 07 January 2015, 23:46:24
ha Tom,

Dank voor de adviezen, die ik ter harte zal nemen. Dat ik naar Piet zal moeten voor een setje wielen had ik zal gezien, wat DJH levert is het gewoon niet meer helemaal alleen al qua aanzicht.
Over het in juiste vorm krijgen van de cyliners had ik al een ideetje, als ik de kit inderdaad koop komen we daar nog wel over te spreken.
Wat voor aandrijving heb jij? Heb jij de nieuwe versie van de kit? Zo ja, hoeveel rijtuigen trekt-ie?
Voor de oude versie zie op dit forum twee oplossingsrichtingen: een nieuwe aandrijving en motor installeren (bv. een Branchlines worm-and-gear set met een Mashima 9 x 20 motor), of een aandrijving in de tender bouwen, bv. van een aangedreven tender, of een draaistel dat toevallig de juiste radstanden zou hebben.
Heeft iemand ervaring met zo'n Branchlines set, of evt. zelfs inzicht in wat het meest geschikte type zou zijn?

Ik heb onlangs goede ervaringen opgedaan met het afbouwen van een al grotendeels gebouwde MK 2900 messing kit, waar de vorige eigenaar toch in gestrand was. Ik heb nog een paar andere, simpelre messing kitjes liggen die ik eerst wil doen, maar in de toekomst durf ik dan een 3900 wel een keer aan.
Titel: Re: Model loco/DJH NS 3900
Bericht door: Tomasso op 07 January 2015, 23:56:20
Ik heb de nieuwe versie met een aandrijving van DJH zelf. Die levert daar een mashima motortje bij en dat werkt perfect. Overigens kan je die aandrijving gewoon los bij DJH kopen voor niet al te veel. Tsja, rijtuigen heeft het ding nog niet getrokken. Ik heb een heel erg vaag filmpje over de rijeigenschappen, dit was de zogenaamde 'maiden voyage'. Hier rijdt de loc zonder enige vormt van smering voor de eerste keer...

http://youtu.be/pIPBR8O526w

Die ideeën hoor ik graag van je!

Tom.
Titel: Re: Model loco/DJH NS 3900
Bericht door: janw op 08 January 2015, 00:30:50
Ah, dat zijn tips. Zo komen we verder. Nu nog uitvinden of de etsplaat van de frameplaten nog gelijk is aan de oude versie dat er aanpassingen zijn gedaan voor de nieuwe aandrijving. Of weet iemand dat toevallig?
Filmpje is mooi, hij rijdt inderdaad prachtig.