BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Biem op 15 September 2006, 19:55:46
-
Hallo
Even een vraag over het remmen van een trein, nl het volgende: ik woon vlakbij een station, en nu valt mij op dat bijna elke trein die het station verlaat, na 100 meter in de bocht met zijn remmen aan het kl**ien is , terwijl die aan het versnellen is, of hoor ik soms wat anders ?
Geert
-
Is dat niet gewoon de traction control ? dat de wielen beetje doorslippen in die bocht....
gr Paul
-
Paul
Tis het mooiste weer van de wereld nu ;D, of werkt dat met treinen niet zo ;), het is hetzelfde lawaai als een trein in de bocht remt , voordat hij het station binnenkomt
Geert
-
Het was maar een idee en je weet maar nooit met de N.S hé ;D
-
Alle ideen zijn welkom hoor :D
Kan het niet zoiets wezen, als dat de machinist zijn remmen moet testen ?
-
Dat geluid hoor je toch altijd als een trein met lage snelheid door een boog rijdt, remmend of optrekkend?
-
In een boog hoor je altijd een wat knarsend geluid, omdat de (in beginsel) rechte flens tegen de kromme spoorstaaf "schuurt". Is het niet dat geluid?
-
Ik zal het nog eens goed in de gaten houden, wanneer het precies gebeurd, maar ik weet haast wel zeker dat het niet bij elke trein zo is.
-
Doorslippende IRM kan altijd nog :p vanmiddag nog gezien...maar het ene materieel maakt ook meer geluid dan het andere materieel, wellicht dat er meer over te zeggen valt als je kunt zeggen wat voor mat. het waar is ;)
-
Lijkt me inderdaad gewoon het geluid van de flens tegen de spoorstaaf. Dat hoor je juist bij droog weer vaak, bij regen "smeert" het regenwater de flens en de rail, zodat het minder piept. Ik dacht trouwens wel eens gelezen te hebben dat bijvoorbeeld in de boog voor Den Haag CS sproeiers in het spoor zitten om de herrie binnen de perken te houden.
-
.....omdat de (in beginsel) rechte flens tegen de kromme spoorstaaf "schuurt".
De flens is niet recht, zelfs niet "in beginsel". De effectieve werkingszone van de flens ligt in een horizontaal vlak op het niveau van de bovenkant spoorstaaf. De doorsnede van de flens op dat niveau is een langwerpig ovaal, en de kanten daarvan zijn krommer dan de kromste spoorstaaf.
Het knarsende effect in (krappe) bogen komt omdat het wielstel niet meer zuiver kan rollen. Het buitenste wiel moet een langere weg afleggen dan het binnenste wiel. Dit wordt voor een deel opgevangen doordat de wielen conisch zijn, maar als de boog te krom is komt daar een eind aan. Eén van de wielen gaat dan in de lengterichting schuiven over de staaf, en dat piept.
-
Is dat hetzelfde krijsende geluid wat je hoort als een trein vertrek of aankomt via een wisselstraat?
Harm
-
In principe wel, ja. Naast het "bochtenwerk" in een wisselstraat, heb je volgens mij ook nog het effect van de flenzen die de strijkregels raken.
Eén van de wielen gaat dan in de lengterichting schuiven over de staaf, en dat piept.
Dat piept niet alleen, je voelt het ook. Overigens denk ik dat je toch ook de flens hoort, wat een heel hoog zingend geluid geeft. Vooral bij minder goed liggende bogen kan je dat ook zien aan het feit dat ook de binnenkant van de railkop glimt. Trouwens, op recht spoor dat niet zo strak ligt gebeurt dat ook. (Ik heb het hier dus niet over hoofdlijnen)
-
Een bekend probleem waarvoor ons bedrijf een aardige oplossing heeft. Kijk maar eens op onze site:
booggeluid (http://www.movares.nl/Innovaties/Railbevochtigingsinstallatie.htm)
Nee, ik maak geen reclame, ben gewoon trots op de zaak!
-
Dus als ik denk dat het zijn remmen zijn, terwijl ik de trein ook hoor versnellen , dat is dus niet echt logisch ?
-
Als het om IRM gaat, zou het ook nog het bekende doorslaan-geluid kunnen zijn dat genoemd materieel produceert (dat kan als 'ie echt goed doorslipt een keihard gegil opleveren); feit is wel dat met dit weertype dat zeker niet bij nagenoeg iedere trein het geval zou moeten zijn.
Remmen horen en tegelijk versnellen is niet geheel onmogelijk, maar dat is meer een goederen-iets (optrekken bij nog niet geheel geloste remmen).
-
Kan het afblazen van flenssmering zijn, vooral goed te horen bij de loc'n 16/17/1800.
-
Een mat 64 kan inderdaad hier en daar remmen bij het optrekken in een bocht doordat de antislip potten in werking treden, dan hoor je vaak remmen lossen remmen lossen. Als je zou kijken naar de motorstellen dan zie je de remcilinders dan ook op en neer gaan.
-
Naast het idee van DHG500 is er op dit moment ook een soort vet wat bij een wiel wat voorbij komt een klein beetje vet spuit zodat je ook minder last van dat piepend geluid heeft. Echter de nadelen zijn een ranzig spoor na paar meter en een hoop olie overal waar je het niet wilt.
Groeten,
Herman
-
Hallo.
Er staan genoeg ideeen wat het kan zijn. Maar na optrekken meteen weer remmen? Nee lijkt me niet. In ieder geval hoeft de mcn niet zijn remmen te testen op een bepaald stuk gebied. Hij neemt de remproef in het begin van de rit als de trein nog stilstaat op het station. Daarna kan hij hem testen op de vrijebaan hoe het remgedrag is, maar of dat steeds op jouw plek is? Dus lijkt het me redelijk dat het de slipbeveiliging is de ingrijpt.
Ook al geef ik geen tractie en laat de trein uitlopen, dan nog krijg ik vaak een rem-melding op mijn display (mat 64). Het maakt ook niet uit of het droog is of regenachtig. Ook de flens tegen de rails in de bocht kan het zijn.
Groetjes,
Raymond mcn te Utrecht.
-
Wat Mcn zegt is inderdaad waar, ook bij constante snelheden en/of optrekken kan het rijden in een bocht leiden tot dat booggeluid. Het komt er (voor zover ik heb begrepen) op neer dat door de verschillende boogstralen van binnenbocht en buitenbocht de wielen/velgen/flenzen gaan slkippen en schuiven, daardoor de spoorstaaf 'aanstoten' in een bepaalde frequentie wat hoorbaar wordt als het genoemde booggeluid.
Heeft dus niets met remmen te maken maar alles met de spoorgeometrie.
-
Dat zei Klaas dus ook al... ;D
-
Da's nou democratie. Als de meerderheid het maar zegt wordt het vanzelf waar! 8)
-
[offtopic]
Op die manier kan je zelfs de geschiedenis herschrijven ... godzijdank zijn er mensen die tegen de stroom inzwemmen ;)
[/offtopic]