BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Mediatheek => Topic gestart door: henk op 14 September 2008, 21:44:51
-
Railmagazine 257 bevat ruwweg 90 pagina’s grootspoor en 30 pagina’s modelspoor. Zo bont zijn we het nog niet vaak tegengekomen, maar minder ruimte voor modelspoor lijkt toch wel een trend in RM. Is dat bewust beleid? De grootspoorredactie telt volgens mij meer leden dan de modelspoorredactie. Of valt het gewoon niet mee aan goed modelspoormateriaal te komen? Dan moet ik misschien toch maar dat DCC-project van Elektor gaan bouwen en daar een stukkie over schrijven.
De redactie bezoekt heel wat materieelfabrikanten en die verslagen boeien mij maar matig. Dus deel 2 van het verslag van een bezoek aan Siemens of soortgelijke artikelen over Vossloh of Alstom geloof ik wel.
Het artikel over de gang van zaken bij Van Heezik in Maarssen heb ik met interesse gelezen. Het spoor speelt een belangrijke rol in het papiervervoer aldaar. Het zou leuk zijn als verderop in het blad een vertaling in model zou staan of informatie werd gegeven over geschikte modellen van de gebruikte schuifwandwagens.
Jan van Huijksloot schreef een uitgebreid en informatief artikel over de Regiotramplannen in Groningen.
Verder vinden we een artikel over de AGV van Alstom. Het is een opvallende verschijning, maar de kern is dat dit de eerste Franse hogesnelheidstrein is met de aandrijving in de draaistellen van de rijtuigen. Hadden de vormgevers van de AGV zich maar met de stellen voor HSA mogen bemoeien. Op pagina 74 en 75 kunnen we lezen dat het eerste vogelbekstel zowaar een paar meter heeft gereden.
Otto Dijkstra en Kees Wielenmaker laten in het artikel over de presentatie van de door de SGB gerestaureerde Ovalen Ramer goed zien hoeveel hoofdbrekens zoiets kost.
U begrijpt zo langzamerhand wel dat ik primair modelspoorder ben en dat ik grootspoorlitertauur vooral al inspiratiebron beschouw. Voor mij bood Railmagazine altijd de ideale combinatie. Maar dat begint een beetje zoek te raken.
Voorlopig blijf ik nog wel abonnee en dat komt dan door de pareltjes die we in het blad terug vinden. Otto Dijkstra heeft een fraai artikel over de zelflossers voor grindvervoer van NS geschreven. Hij laat gelijk zien welke modellen er zijn. Het wordt helemaal leuk als Len de Vries in het eerste modelspoorartikel bericht over de bouw van de zelflossers van MK Modelbouwstudio’s.
Daarna laat Peter de Vries zien hoe hij een messing jakobsladdertje voor het beladen van bietenwagens heeft gemaakt.
De modelspoorclub Railkontakt Zevenbergen heeft de plaatselijke suikerfabriek in model nagebouwd.
Dido Geluk begon aan een Modelloco bouwpakket van de 3700, maar vond het nodig hier en daar iets aan te passen of bij te maken. En nog iets aan te passen, en nog iets. Laten we het er maar op houden dat het model ook nog onderdelen van Modelloco bevat.
Tony Mortlock laat zien dat Britten ook fraaie banen in 0e naar Oost-Duits voorbeeld kunnen bouwen.
In de Productinformatie worden de krokettenkarren van Frank aangekondigd. Nieuw voor mij was dat Ade tegenwoordig ook mechanieken met NEM-schacht beschikbaar heeft en dat Philotrain een eloc 1000 in schaal 0 wil gaan maken.
-
De verhouding grootspoor-modelspoor vind ik ook zorgelijk worden. Het lijkt inderdaad een trend om grootspoor voorrang te geven of, negatief gedacht: "zo krijgen we het blad ook wel vol", bladvulling dus.
Ik ga per december wel over naar de losse verkoop. Geen abo meer.
Groet,
Henk
-
Ik vond het een prima blad. Lekker veel grootspoor. WAt ik in tegenstelling tot mijn voorgangers wel erg intresant vind. Vooral ook een stuk over bijvoorbeeld Siemens of Vossloh. Alleen het stuk over stedenvervoer (tram etc) lees ik niet omdat me dat niet intreseert dus daar kan ik niet over oordelen maar voor de rest von ik het een goed blad. Alleen als je het vooral voor de modelbouw koopt kan ik me voorstellen dat het een beetje te duur wordt voor 30 pagina's modelspoor.
-
De verhouding grootspoor-modelspoor vind ik ook zorgelijk worden. Het lijkt inderdaad een trend om grootspoor voorrang te geven of, negatief gedacht: "zo krijgen we het blad ook wel vol", bladvulling dus.
Een Treinenmagazine zoals de RM denkt mainstream en dus dat de meeste mensen grootspoor het meest interesseert, er zijn ook genoeg modelspoorbladen te koop.
-
Ik wil het toch even opnemen voor de redacties van de "Rail" bladen.
1) Citaat van mezelf uit een zelfde grootspoor/modelspoor discussie over RailHobby:
Ik zie deze opmerking wel vaker bij besprekingen van bladen. Daarnaast komt op dit forum regelmatig een vraag als "wie heeft er een foto van die en die treinsamenstelling uit 1973" of "welke kleur had dat rijtuig in november 1988". Waarbij er regelmatig naar publicaties in bladen verwezen wordt voor het antwoord.
Het grootspoor blijft in mijn ogen wel de basis van de hobby, en al lijkt het nu saai, zeker als het over het heden gaat, maar over 25 jaar is het wel een stukje naslagwerk van hoe het vroeger was.
Aanvulling: internet is ook een bron, en steeds belangrijker. Maar of die leuke foto's van nu er over 25 jaar nog op staan? Vraag me af of iedereen zijn website "voor altijd" in de lucht houdt (zag laatst op dit forum een reactie van iemand die zijn foto's na 1 maand weer off-line haalt i.v.m de ruimte. Prima hoor, maar niet als archief).
2) wat versta je onder modelspoor? Productnieuws of verslagen van banen of zelfbouwmateriaal?
Productnieuws is erg afhankelijk van fabrikanten, kan een redactie weinig aan doen.
Particuliere banen of zelfgebouwd materiaal: dan moet je als je dit hebt je wel melden bij de redactie, die kunnen nog steeds niet zomaar even bij je op de zolderkamer kijken of er wat interessants te vinden is. En als de kwaliteit van het gebouwde dan misschien niet helemaal super-top is, komt er vaak een negatieve reactie op. Dus heb je iets aan anderen te laten zien, neem contact op met zo'n redactie, want volgens mij zitten ze echt wel te springen om bijdragen.
Overigens, een aantal op zich erg mooie bouwsels heb ik inmiddels al iets te vaak in de afdeling modelspoor van beide bladen voorbij zien komen.
-
Jammer dat er in Nederland geen blad is zoals Modelspoor Magazine. Ik bedoel hiermee een alleen modelspoorblad wat gericht is op nederland. Modelspoor Magazine is gericht op Belgie maar blijft verder een super blad. Grootspoor vind ik persoonlijk niet echt al te interessant, een enkel artikel wel.
mvg,
Matthijs
-
Ik ben het niet helemaal met je eens Matthijs. Heel veel artikelen in Modelspoor Magazine gaan over algemene technieken over b.v. bouwen en verweren (weatheren) en zijn 1:1 toe te passen op de nederlandse situatie.
-
De verhouding grootspoor-modelspoor vind ik ook zorgelijk worden. Het lijkt inderdaad een trend om grootspoor voorrang te geven of, negatief gedacht: "zo krijgen we het blad ook wel vol", bladvulling dus.
Om welke reden zou het blad dan juist gevuld moeten worden met modelspoorartikelen? Dat kun je met een dergelijke zwart-/wit-retoriek dan net zo goed bladvulling vinden. Kom kom, discussie en onderbouwing graag, en niet alleen dat gejammer "te weinig modelspoor, te veel grootspoor".
-
modelspoor-bladvulling gaat dan tenminste nog over modelspoor. Maar wat t "probleem" volgens mij meer is: Toen ik lid werd van de RM was ie ongeveer 80 pagina's, nu anderhalf tot twee keer zoveel?
Toendertijd stond er minder modelspoor in dan nu, al scheelde t niet veel, maar t was inderdaad in verhoudiong een groter stuk. Het modelspoordeel richt zich vooral op nederland en er zijn nou eenmaal geen 300000 nederlandse modelbanen af per maand, interessante modellen gebouwd of kits uitgebracht, noem maar op. En zover die wel gemaakt zijn moet je er maar net vanaf weten en moet de bouwer een verhaaltje gaan schrijven dr over. (ik moet bijvoorbeeld nog 3 verhalen maken waar al foto's voor zijn en dr is zat ander spul dat gefotografeerd zou kunnen worden voor een stukkie, maar dan mot ik wel t stukkie schrijven. Kost moeite en tijd en blablabla en als t erop aankomt duurt t heel lang.) Het nederlandse modelspoorwereldje is nou eenmaal niet eindeloos groot. Dat is gewoon de beperking van een nederlands blad.
-
Heel veel artikelen in Modelspoor Magazine gaan over algemene technieken over b.v. bouwen en verweren (weatheren) en zijn 1:1 toe te passen op de nederlandse situatie.
Wat ik bedoel zijn vooral de artikelen over een baanontwerp waarbij gekeken wordt naar de werkelijkheid zoals het in belgie is. Dit zou ik ook voor nederlandse situaties willen zien. Ik vind dit persoonlijk altijd leuk en interessant om te lezen.
mvg,
Matthijs
-
Nou schrijf ze eens...
-
En klaag anders bij Floris dat er te weinig modelspoor instaat. ;)
-
Je kan het ook anders bekijken,
Iedereen die (NL) modelspoor artiekelen leest / wilt lezen, en daar naar hele dagen naar opzoek is zoals bijvoorbeeld hier op dit soort fora..
En dan eventueel teleurgesteld in de weinige resultaten hier post "joh wat jammer dat er nergens mooie nieuwe modelspoor artiekelen te lezen zijn"....
Al die mensen bouwen niet! en zorgen dus al helemaal niet voor de vulling van die bladen die we zo graag willen! ;)
Het is natuurlijk niet voor niets voor en door modelspoorders! ;)
m.v.g.
Mark
-
Sorry Mark, die opmerking vink even mank gaan.
Dus als de nachtwacht mij tegenvalt in het echt, moet ik zelf maar een betere en grotere schilderen ???
Modelspoormagazine is een leuk blad, en koop hem elke maand trouw, maar zoals hun artiklen vullen en je leeste de artikelen goed vertellen hun een verhaal in 15 woorden wat ook in 5 woorden kan.
Ik herinner me een serie verouderen geloof ik van 8 of negen artikels en per artikel ongeveer 8 tot 10 pagina's. dat is 80 pagina's verouderen, en volgens mij lukt dat ook wel in 8 pagina's.
Wat niet wegneemt dat de RM en MSm gewoon leuk leesvoer is, ook al lees ik het grootspoor gedeelte niet en is dat voor mij ook net zoasl Henk zegt, gewoon naslag werk. Je weer nooit wanneer je het een keer nodig hebt..
Wat heeft het voor mij een zin om een abbo te nemen op een blad die ik zelf vol moet schrijven ???
-
Dus als de nachtwacht mij tegenvalt in het echt, moet ik zelf maar een betere en grotere schilderen ???
Als jij helemaal weg bent van schilderwerken en inderdaad denkt dat je het beter kan.. zou ik het je niet onthouden een poging te wagen om de nachtwacht te overtreffen...
Wachten op iemand anders die de nachtwacht gaat overtreffen duurt langer als we dat massaal gaan doen. ;)
Wat heeft het voor mij een zin om een abbo te nemen op een blad die ik zelf vol moet schrijven ???
Leuke stigmatisering maar als er 1 keer in de paar jaar een artiekel van jouw hand in een magazine staat kan je voor al die andere artiekelen toch best een abbo nemen...
Ik hoor het je al zeggen maar met 1 artiekel in de paar jaar komt dat magazine niet vol... nee klopt maar jij bent niet de enige modelspoorder ;)
m.v.g.
Mark
-
Als jij helemaal weg bent van schilderwerken en inderdaad denkt dat je het beter
m.v.g.
Mark
dan heb jij het schilderwerk van de mitropa stand niet van dichtbij gezien, dan had je dit niet voorgesteld ;D
Maar het klopt wel wat er eerder gezegd is, zoveel verschil met een paar jaar geleden is er niet wat modelspoorgebied betreft.
Er zijn 30 of 40 pagina's bijgekomen en het meeste in grootspoor.
Percentueel is het dus gezakt, effectief is het gelijk gebleven, tel daarbij op dat de gemiddelde lezer steeds kritischer wordt waardoor een artikel die 6 jaar geleden hoogstaand was, nu als gewoontjes wordt beschouwd...
-
Heren,
Allebei de bladen, RM en RH staan en vallen met de aangeleverde kopij.
Van, voor en DOOR de modelspoorder is een stelling die nog steeds opgaat. Als er geen kopij is kan je ook niet plaatsen!!.
Waarom meer 1 op 1 dan b.v. 1 op 87?
Grootspoorartikelen zijn t.o.v. modelspoor heel erg makkelijk te realiseren, je pakt digicamera, schiet een paar plaatjes, en maakt op de PC de tekst! In hooguit 1 a 2 uur heb je een pan klaar artikel. Lever het digitaal aan en wacht dan op je kopij loon en publicatie.
Modelspoor daarentegen vergt weken, soms maanden van voorbereiding en bouwen. Alle stappen die je maakt moeten vast gelegd worden en dan moet je ook nog eens goed kunnen fotograferen en begrijpelijk schrijven.
Dat is niet voor veel mensen weggelegd. Je ziet dan ook regelmatig dat bekende banen en objecten terug keren op de modelpagina's van de bladen! Ja ook bij onze buren!
Dus als je vind dat er te weinig modelspoor gepubliceerd wordt, steek dan de hand eens in eigen boezem.
SK
-
Alle stappen die je maakt moeten vast gelegd worden en dan moet je ook nog eens goed kunnen fotograferen en begrijpelijk schrijven.
Alsof je dat bij grootspoor niet hoeft te kunnen.... Ook dat is voor is niet voor alle mensen weggelegd.
Je vergeet bij grootspoor tijdrovende bezigheden zoals orienteren op het onderwerp, documentatie zoeken, soms maandenlang leuren om ergens binnen te mogen kijken, de reis (je fietst niet even naar Valencia of de ring van Velim), en dan moet je daar ook nog eens de juiste mensen treffen die wat inhoudelijks kunnen vertellen en het weer moet meezitten om mooie platen te kunnen maken. En als dat alles toevallig even niet meezit moet je er alsnog een aardige draai aan weten te geven.
-
Nooit gehoord van de PR-afdeling van een bedrijf?????
Hoef je echt niet voor op reis, doet de PTT wel voor je.
SK
-
Ik schrijf zelden grootspoorartikelen, eigenlijk alleen maar modelspoor, maar ik denk dat je de auteurs van de grootspoorartikelen van de bladen (ook die van de Guus Ferreebode) zwaar tekort doet Kras.
-
...PTT ....
SK
Soheeeeee, wanneer was jouw laatste artikeltje ;D ;D
-
Iedere maand staat er wat van mij in hoor :)
-
maar ik vind ook vaak dat n spoor onder belicht wordt ook bij fabrikanten
rob
-
Nooit gehoord van de PR-afdeling van een bedrijf?????
Hoef je echt niet voor op reis, doet de PTT wel voor je.
SK
En precies zo kan het met modelspoor ook natuurlijk, je belt philoruktrain ofzo eens op, vraagt of ze wat foto's kunnen maken van een modelletje en klaar ben je.
-
Gelijk heb je.
-
Nooit gehoord van de PR-afdeling van een bedrijf
Het idee van een PR-afdeling is dat deze alleen maar PR-praatjes en -plaatjes levert, en daar zijn de lezers (en de auteurs) echt niet tevreden mee. Dan kan je net zo goed stoppen met bladen en de persberichten op het i-net uit gaan printen.
-
Mooi dat er enige discussie over mijn opmerkingen ontstaat.
Laat duidelijk zijn dat ik natuurlijk alleen vanuit mijn eigen voorkeur schrijf. Ik geloof niet in 'objectieve' recensies. Aan een mening heeft iedereen veel meer. Op basis van mijn stukje kunnen grootspoorenthousiasten feilloos opmaken dat RM 257 voor die doelgroep een prima nummer is.
De opmerking van Floris ben ik even nagegaan en klopt wel zo'n beetje. Er zijn tijden geweest dat de modelspoorafdeling groter was, maar in hoofdzaak is toch de grootspoorafdeling sterk gegroeid.
Blijft het feit dat ik de grootspoorartikelen vroeger bijna allemaal met genoegen las en dat er tegenwoordig artikelen tussen zitten waar ik niet doorheen kom. Ik heb het woord bladvulling niet gebruikt, maar ik heb toch wel de indruk dat grootspoorartikelen vooral breedsprakiger zijn geworden. En inderdaad, maar al te vaak bekruipt me het gevoel dat er gewoon teksten van de PR-afdelingen zijn overgenomen.
Persoonlijk vind ik het tijdschrift goed genoeg om in 2009 die 55 euro daaromtrent te betalen. Mijn vrouw wees me er fijntjes op dat ik na de plof op de deurmat meestal een tijdje niet echt aanspreekbaar ben. ;D
In ruil voor dat geld mogen ik en andere mensen gewoon een mening over een tijdschrift hebben. Het is mooi als mensen een artikel voor een tijdschrift schrijven, maar opmerkingen in de trant van 'waarom schrijf je het niet zelf' zijn dooddoeners van jewelste.
-
@ Sobat , de colofon ?? ;D
@ Henk, 100% mee eens, hier zijn idem dezelfde symptonen, en zonder abbo ligt er niets meer op de wc om te lezen :)
Zat ook te denken aan de internetversie van Railhobby, maar ik mag geen scherm op het toilet neerhangen >:(
-
laptop? ;D
-
;D
-
Kreeg opeens visioenen van een van alle gemakken voorzien privé-privaat op zolder. :D
Maar ja, zal je zien, weet mijn eega belangrijkere verbouwingen in het huis te bedenken. :(
-
Het volgende nummer (vermoedelijk eind deze of begin volgende week) moet je extra goed in de gaten houden! :D
mvg,
Gert
-
en waroom, Gert?
-
Is dit wellicht een oplossing voor je, Henk ? Minder verbouwen nodig !
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/26074219.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/26074219.jpg)
-
Vergeet ook niet dat een grootspoorartikel geschreven wordt door mensen die dat ook nog geregeld in hun vrije tijd doen,naast hun werkzaamheden voor hun baas,opleiding,dat soort dingen.
Maar eerlijk is eerlijk,ik moet zeggen dat er in het laatste nummer iets te veel van die nieuwbouw rommel artikelen in staan,dat hadden ze beter kunnen verspreiden,maar de artikelen waren zeker de moeite waard.
Ook is het een beetje jammer dat er geen echte buitenland rubriek meer is,alleen maar fabriekanten en lease maatschapijen. Bij de staatsspoorwegen gebeuren ook nog leuke dingen!