BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Robert_N-Nm op 08 September 2008, 14:26:52
-
Hoi,
Afgelopen weekend ben ik begonnen met de eerste stappen in de bouw van m'n kleine diorama Bergünerstein in de schaal N. Op een oppervlakte van 76 bij 15 cm onstaat een enkelsporig stukje Zwitsers smalspoor, een bergwand, twee tunnelportaaltjes, en een verkeersweg.
Het spoor bouw ik zelf met mbv producten van de firma N-tram. Dit omdat het 6,5 mm spoor van Märklin niet zo'n geslaagd uiterlijk heeft en toch volledig gesloopt zou moeten worden wil je een beetje een fatsoenlijk smalspoor traject kunnen opbouwen.
Wat foto's van de eerste stappen in de wereld van zelfbouwspoor:
(http://i527.photobucket.com/albums/cc356/Rob_N-Nm/Smalspoor/Bergnerstein3.jpg)
gaatjes boren (handmatig)...
(http://i527.photobucket.com/albums/cc356/Rob_N-Nm/Smalspoor/Bergnerstein4.jpg)
Bielsen plakken...
(http://i527.photobucket.com/albums/cc356/Rob_N-Nm/Smalspoor/Bergnerstein5.jpg)
Railklemmen plaatsen...
En uiteindelijk de spoorstaaf plaatsen, maar dat duurt wel even want eerst moeten er heel wat gaatjes geboord worden, houtjes geplakt worden en railklemmen geplaatst worden.
Het proces kan ik nog wel een keertje uitgebreid beschrijven als daar interesse voor is. En later sowieso meer foto's...
Robert
-
Kom maar op met die beschrijivng. Ik ben erg benieuwd.
Groeten,
Patrick
-
zo robert, wat dacht je? lekker klein dus ik maal alles zelf!!
maakt niet uit ziet er leuk uit!
-
Hierbij een setje extra foto's
De belangrijkste gereedschappen:
(http://i527.photobucket.com/albums/cc356/Rob_N-Nm/Smalspoor/Bergnerstein6.jpg)
Zijkniptang (goed scherp)
Boortje 0,6 mm Ø met geschikte handboorhouder
Houtlijm
Kwastje
Allereerst is het van belang de mal te plaatsen op de plek die jij wil. Op een stabiele en houten ondergrond. Vervolgens lijm je deze vast op deze plaats middels een laagje houtlijm (heb ik uitgesmeerd met een kwast zodat het papier niet zo gaat bobbelen).
Hierna boren. De mal geeft aan waar je moet boren. Telkens 4 gaatjes per biels van ca het spiraaltje van de boor diep (halve centimeter?, ik heb het niet nagemeten).
Let daarbij wel op dat je het spiraaltje niet te dicht bij het mondstukje van het handboortje plaatst want dan breken ze eel erg snel af. Nou is het wel zo dat je die afgebroken boortjes perfect als centreerpunt/priem kan gebruiken maar ze kosten bijna 3 eurie p.st. dus het kan niet door blijven gaan.
Nadat de gaatjes rondom een afgetekend bielsje (op de mal) zijn gemaakt kan je deze ertussen plakken. Gebruik niet te veel lijm en zorg dat je het goed uitspreidt (met een kwast) over de mal want een dikke lijmlaag maakt het vrijwel onmogelijk de bielsen goed in de beits te zetten.
Zodra je een flink stuk hebt afgemaakt qua gaatjes boren en bielsje plakken volgt het schuren (korrel 320 is meer dan voldoende klein) en beitsen van de bielsjes. Hierbij raakt een klein deel van de bielsje weer los doordat je al snel te veel vocht van de beits hebt. De gaatjes heb je nog wel dus dat komt later weer goed.
(http://i527.photobucket.com/albums/cc356/Rob_N-Nm/Smalspoor/Bergnerstein7.jpg)
(http://i527.photobucket.com/albums/cc356/Rob_N-Nm/Smalspoor/Bergnerstein8.jpg)
De railklemmetjes vlak na het aanbrengen. Ze moeten nog omgebogen worden zodat de rails er met een tang ingeklemd kan worden.
Als dat een beetje droog is volgt het plaatsen van de railklemmen over de bielsen heen in de gaatjes (dat zijn die zwarte dingetjes). Hier blijkt al snel dat een deel van de gaatjes vol zit met zaagsel, beits en lijm. Gelukkig kan je door de afgebroken boor als priem langs de bielsjes te laten gaan de gaatjes zo weer opendrukken. Railklemmetje erin en klaar.
De volgende stap is het plaatsen van de code 40 profielen. Daar ben ik nog niet aan toe, ik kom nog te veel railklemmetjes tekort. Deze stap volgt dus nog.
(http://i527.photobucket.com/albums/cc356/Rob_N-Nm/Smalspoor/Bergnerstein9.jpg)
Even voor het idee, een code 40 spoorstaafje op z'n toekomstige plek
Voor een uileg van de fabrikant klik hier (http://www.n-tram.de/_deu/produkte/gleise.html), onderaan de pagina staat de uitleg (Duits).
Robert
-
Vergeet ik toch zomaar te reageren.........maar even een apart berichtje dan.
zo robert, wat dacht je? lekker klein dus ik maal alles zelf!!
maar niet uit ziet er leuk uit!
Precies. Als ik een messing kitje in deze schaal aankan dan moet dit ook wel lukken. En zoals ik al aangaf, Märklin is eigenlijk niet geschikt. De bielsen zijn te klein (te dun en te kort) en liggen te dicht op elkaar aangezien ze feitelijk 1:220 normaalspoor moeten voorstellen. Een andere optie is peco spoor Z, die hebben wel de juiste lengte maar opnieuw de foute afstand. Dan is zelfbouw de goedkoopste optie.
En so far so good...
Robert
-
Robert,
Ziet er veelbelovend uit. Leuke site
groeten,
Patrick
-
Hee Robert, super dit is nou een topic waar ik op zat te wachten, ik ga je bouw werkzaamheden zeker volgen. Bij wat je tot nu toe laat zien heb ik al zoiets van hoe krijg je het voor elkaar ;D.
Je zal vast een vastere hand en meer geduld hebben als ik ;)
Groetjes Michiel
-
Knap hoor, behoorlijk monnikewerk als ik het zo bekijk :) Ik hoop voor je dat je diorama geen 10 meter breed is ;D maar ben zeker benieuwd naar het eindresultaat!
Gr. Remco.
-
Was er ook niet iemand anders op dit forum die dit heeft toegepast, ene Hans?
-
Ik moet straks eerst maar eens even naar de optieker (goed germanisme). Misschien dat ik het dan zie zitten. Dit is wel erg gepriegel voor het zelf bouwen van rails en materieel.
Respect, en je hebt iets wat je niet veel ziet bij anderen.
Ik ben benieuwd naar het resultaat.
-
Ik sluit me helemaal aan bij René. Gaaf werk, Robbie...dat belooft wat. Stiekem ben ik wel erg blij voor je dat je 'slechts' een diorama bouwt, en niet een enorme spoorbaan ;). Nee maat, dit ziet er goed uit, posten met die hap!
Ik neem aan dat je prachtige Rhb smalspoormodel (of wat het ook is) dé vertoning wordt op dit diorama?
-
Hoi,
Nee gelukkig niet zeg. Die 78 cm is meer dan voldoende om mij bezig te houden voor nu. Mijn handen waren ook goed lam van alle boorwerkzaamheden en dan ben ik pas op de helft.
En inderdaad het wordt een diorama voor m'n smalspoormaterieel. Het staat nu nog in de vitrine maar met dit diorama moet daar verandering in komen. Overigens moet dit project later ook inpasbaar zijn in een module/segementenbaan. Maar das toekomstmuziek voor nu.
Ik zal later het slachtoffer-materieel nog even op de pictuur zetten, voor de leuk.
Robert
-
Robert, hoe ga je je diorama neerzetten als het klaar is, in een vitrinekast? zo niet dan is het misschien een idee er een kap overheen te maken zodat het stof er niet bij kan ;)
Groetjes Michiel
-
@Michiel
Heb ik eigenlijk nog niet over nagedacht. Ik denk dat er nog een "lampenbak" met de afmeting van moduultjes (het zijn feitelijk twee moduulbakjes van 38 bij 15) komt dus 76 bij 15 cm. Deze moet ik nog verder uitwerken.
Het landschap (voor zover je dat zo kan noemen bij een baantje van 15 cm diep) ga ik denk ik uit hardschuim maken. Is denk ik het meest gemakkelijke. Weet iemand nog een adres waar je niet meteen 20 platen moet kopen zoals in de bouwmarkt want daar heb ik op dit moment geen ruimte voor...
Bovenleiding ben ik ook nog niet helemaal uit, de masten zijn van GleisTech Gröbli (http://www.nm-bahnen.ch/Foto/Masten_Set_Berguenerstein.jpg). Weet nog niet of ik er een draad aan ga hangen.
Robert
-
Weet nog niet of ik er een draad aan ga hangen.
Doen, dat is hartstikke leuk :)
uiteindelijk als het af is
en ze je nog niet in een kamer met matrassen op de muur gestopt hebben
-
Een draad heeft zo zijn nadelen...
Je kan de baan minder makkelijk schoonmaken en treinen op de baan zetten word ook net even wat moeilijker...
Maar als je het mij vraagt...
Je maakt zelfs je rails "zelf" om maar vooral alle details kloppend te krijgen... En perfect hoor!! Maar dan kan je eigenlijk ook niet zonder draad vind je wel? ;)
m.v.g.
Mark
-
Het landschap (voor zover je dat zo kan noemen bij een baantje van 15 cm diep) ga ik denk ik uit hardschuim maken. Is denk ik het meest gemakkelijke. Weet iemand nog een adres waar je niet meteen 20 platen moet kopen zoals in de bouwmarkt want daar heb ik op dit moment geen ruimte voor...
Hier heb ik het kunnen kopen in een pak van 5 platen. Voor jou zal dat nog wel teveel zijn.
Vraag eens bij een aannemer om afvalmateriaal. mogelijk is dat al voldoende.
-
Je maakt zelfs je rails "zelf" om maar vooral alle details kloppend te krijgen... En perfect hoor!! Maar dan kan je eigenlijk ook niet zonder draad vind je wel? ;)
Helemaal mee eens! Voor de draad met die draad ;D
-
Robert: "Moet ik rijdraad gebruiken tussen de masten?"
Jeroen:"Schijten de beren in het bos?"
Jeroen:"Is de Paus katholiek?"
Jeroen:"Heeft Pinokkio houten ballen?"
-
Voor een operationele baan schaal N of Z durf ik nog wel een lans te breken voor het ontbreken van een rijdraad.
Maar voor een diorama ben ik inderdaad geneigd om Jeroen's rijtje vragen aan te vullen met:
Hans: "Als het regent in september, is het dan kerst in december?"
Ik ben benieuwd naar het vervolg Robert! Was het maar vast zover dat je de rijdraad kon gaan ophangen... :D
Groets, Hans
-
Hoi,
Het moge duidelijk zijn. Draad dus, ter zijner tijd. Eerst maar eens afwachten totdat de bestelde voorraad railkemmen en bielsenhout wordt uitgeleverd alsmede de al bestelde bovenleidingsmasten.
Nog even een foto van de toekomstige "bewoners"
(http://i527.photobucket.com/albums/cc356/Rob_N-Nm/Smalspoor/BewonersBergunerstein.jpg)
Van voor naar achter, links naar rechts (op de foto), speciaal met afkortingen voor Michiel en gewone namen voor de gemiddelde modelspoorder:
- Haik-v en Haik-qy (RhB), schuifwandwagens zonder resp. met koelunit
- Ge 4/4III 652 (RhB E-lok) en EW IV B (Bernina) (Personenwagen 2e klas, verkort)
- Rp-w (RhB, 2x) Rungenwagens een beladen met hout
- Fd (Onderlosser), Uce (Cementwagen, "Mohrenkopf") en R-w (Rungenwagen van de Furka Oberalpbahn)
- Station Alvaneu (toekomstig ook een plaatsje op een ander diorama)
Niet op de foto Gak-v (Gesloten goederenwagen) en EW IV BD (Bernina) (Personenwagen met bagageafdeling, 2e klas) want die zijn nog niet afgebouwd.
Robert
-
heb je al die dingen zelf moeten bouwen??!! :o
En wat bedoel je precies met verkort bij dat rijtuig? in de zin de lengte schaal klopt niet?
m.v.g.
Mark
-
Hoi
Nee, niet allemaal. De modellen op de laatste rij (Fd, Uce en R-w) zijn modellen van Lok 14/Railino, kleinseriemodellen dus. Het andere materieel is van Schlosser en een deel daarvan is zelf gebouwd. Om precies te zijn, een Rp-w en de EW-IV B. De Gak-v (half gebouwd) en EW-IV BD (nog in verpakking) zijn de volgende projecten (qua materieel). De rest van de wagens en de lok (die overigens is gedigitaliseerd) komen bij de firma AB-modell (http://www.n-schmalspur.de/) vandaan.
Nog even terugkomende op de personenwagens. De Rhätische bahn is opgebouwd uit het stamnet en de Berninabahn. De bochten op de bernina-bahn zijn een flink stuk krapper als degene die op het stamnet te vinden zijn. Daarom heeft men de EW-IV (maar ook eerdere personenwagen-series) besteld in een lange stamnet-versie (http://www.n-schmalspur.de/ew4-stnb.jpg) en een sterk verkortte berninabahn versie (http://www.n-schmalspur.de/ew4-bb2r.jpg). Je zou haast zeggen dat de stamnetwagens alleen geschikt zijn voor R2-bochten en op de BB liggen R1-bogen :P ;) ;D.
Iemand nog een suggestie voor het toekomstige wegdek. Het hout op de ondergrond is ietwat aan de groffe kant en het heeft geen bolling (zodat het water van de weg afloopt. Misschien iets van een dun laagje klei ofzo???
Robert
-
Robert, dank voor de afkortingen ;D, uhm je weg dek ja daar kan je verschillende dingen mee doen, maar wat voor'n weg dek word het, asvalt en iets klinkers of ander steen achtige zooi? Dat zal mede je materiaal bepalen.
Als de weg vrij recht word zou je om de bolling te krijgen ook eens kunnen kijken naar heel dun hout of kunststof of zoiets waar je dan één of twee strookjes van het zelfde spul in het midden onder lijmt afhankelijk van hoe sterk de bolling moet zijn en hoe dik je materiaal is. Ik heb zoiets ooit eens bij een brug op de toen nog modulebaan Neu Dalhausen Ost gedaan. Toen met karton van 0,7mm dik maar dat kon daar geen kwaad maar karton op een groot vlak gaat misschien te snel krom trekken vandaar dat ik denk aan hout of kunststof.
Dit zal dan puur de basis zijn, bij een stenen wegdek is klei of gips het middel om de stenen in te kunnen krassen( mijn ding is het niet maar andere bereiken er mooie resultaten mee). Voor asvalt zijn er vele mogelijkheden, ik heb een tijdje zand gebruikt, resultaat met mijn te grove zand was wat twijfel achtig, je moet dan eigenlijk heel fijn zand hebben. Ergens heb ik heel fijn schuurstof van hout voorbij zien komen, daar is denk ik ook best wat mee te doen in combi met houtlijm en verf. Een ander iets wat ik nu weer meer ga gebruiken in mijn mix van verf, houtlijm en meel. Ik vind dat nog steeds wel mooi worden, dat is uiteindelijk ook de toplaag geworden op mijn Delbrück diorama. Iets anders wat ik nog wel eens voorbij hoor komen is heel fijn schuurpapier maar dat lijkt me hooguit iets voor hele rechte wegen, maargoed dat het ik zelf ook nog nooit geprobeerd dus wie weet is het toch een bruikbare optie.
Groetjes Michiel
-
Zo te zien aan het RhB materieel zal het een asfaltweg moeten worden. Die is heel eenvoudig te maken van zilverzand (of gezeefd vogelzand) vermengd met wat houtlijm en zwarte verf. Dat geeft een lekker papje dat je mooi aan kunt brengen. Voor de verf kun je zwarte verf gebruiken die je normaal gebruikt om latex op kleur (ik bedoel helderheid want grijs is geen kleur) te maken.
Na het aanbrengen is het gitzwart en ietwat glanzend maar net als met echt asfalt trekt de kleur nog iets bij naar mat grijs zoals een bereden weg.
Zoals hier (http://renewolf.fotopic.net/p40111503.html) op de weg die naar boven gaat of hier (http://renewolf.fotopic.net/p49034468.html) op het laadperron.
-
René dat zilverzand, dat komt ook gewoon van de bouwmarkt?, misschien dat ik dat dan ook eens proberen op een volgend diorama.
Groetjes Michiel
-
Een kleine update. Ik heb vandaag mijn railklemmen e.d. binnen gekregen dus ben ik gelijk aan de slag gegaan met het vervolgen van mijn bouwactiviteiten. De eerste stukken rails zijn tijdelijk gelegd. Waarom tijdelijk.... Nou het past niet helemaal zoals ik het wil omdat ik de railklemmen verkeert gebogen heb (buigvouw van de biels af ipv naar de biels toe. Hierdoor zijn de klemhaakjes te kort en kan de rails niet geklemd worden. "It's definitly a learning curve". Ik denk dat ik me ga beraden op hoe ik het reeds van klemmen voorziene deel ga voorzien van rails. Secondelijm is een tijdelijke oplossing. Of ik doe het opnieuw of ik soldeer het. Voor nu ga ik echter met module twee aan de slag. Daar gaan de klemmen dan in ieder geval goed op, hopende dat het nu ook gaat passen.
Ik zal iig een foto posten van de miskleun (ter lering en uwer vermaek, al hoewel het niet zo opvallend is).
(http://i527.photobucket.com/albums/cc356/Rob_N-Nm/Smalspoor/Bergnerstein14.jpg)
(http://i527.photobucket.com/albums/cc356/Rob_N-Nm/Smalspoor/Bergnerstein13.jpg)
(http://i527.photobucket.com/albums/cc356/Rob_N-Nm/Smalspoor/Bergnerstein12.jpg)
Wat betreft de weg. Ik heb woodland wegverf aangeschaft. Het is wel eens waar beton-kleurig, maar met een klein drupje zwart is het denk ik beter als gitzwarte verf. Ik heb ook een plaatje dun hout en hele dunne styreenstrips liggen dus daar ga ik mee aan de slag.
Robert
-
René dat zilverzand, dat komt ook gewoon van de bouwmarkt?, misschien dat ik dat dan ook eens proberen op een volgend diorama.
Groetjes Michiel
Dat zand is in grote hoeveelheden in de bouwmarkt te koop.
-
Ik ben er inmiddels uit dat het systeem zoals is voorgesteld door de fabrikant eigenlijk niet zo goed werkt. De pinnetjes die de rails moeten vastklemmen zijn en blijven erg kort en zwak waardoor de spoorstaaf al snel weer los is. Het vastklemmen met een tang betekend dat de klemmetjes afbreken. Secondelijm werkt in dit geval toch het beste (het volgende stuk spoor ligt inmiddels ook, nog zo'n 12 cm te gaan.
Oh, nog een paar voorbeeldfoto's en baanfoto's waar ik de boel op inspireer:
Bergünerstein (http://www.albulabahn.ch/pages/p14.html)
Robert
-
Hoi Robert,
Eindelijk iemand anders uit Nederland die ook bezig is in Nm/Nn3! Ik was bijna in de veronderstelling dat ik de enige was.
Die rails ziet er al erg goed uit. Je geeft aan dat je de rails gaat lijmen. Hoe lijm je het vast op de juiste spoorafstand? Want bij lijmen heb je niks aan de standaard afstandhouders.
Zelf ben ik bezig met een diorama/eerste module van ongeveer 120 x 17 cm, naar het voorbeeld van de metersporige stoomtramlijnen van de LTM ten zuiden van Roermond rond 1925-1930. Ik zal binnenkort ook wel een thread beginnen...
M.v.g.
Stefan
-
Hoi Stefan,
Kijk eens aan, nog iemand die aan N-smalspoor doet. Het wordt nog eens druk hier. Zijn we bij mijn weten met z'n drieën want onder de naam "N-track Modellbau" is ook nog iemand actief in Nm. LTM, das echt 100% zelfbouw vermoed ik. (Tenzij, ze bij de firma N-tram wat hebben dat op het LTM materieel lijkt. Dat zou kunnen)
De juiste spoorafstand lukt door gewoon te plakken en daarna te controleren of het inderdaad klopt met afstandhoudertjes (kleine messing 6,5 mm elementjes van de firma N-tram) de sporen na te lopen. Als dat goed loopt dan test ik met een twee-asser de sporen nogmaals. Zolang die er niet invalt zal het wel goed zijn.
Overigens, voor ik ga ballasten maak ik de rails schoon en test ik de boel met al m'n materieel incl. m'n lokkie.
Robert
-
Hoi,
Vandaag de laatste centimeters spoor aangebracht en meteen de wagons erbij gepakt voor een roltest. Hieruit bleek dat er een iets te grote hobbel in het spoor zat (even de steutelvijl opgezet, opgelost) en dat over enkele centimeter de afstand tussen de spoorstaven te smal was geworden.
Ook ben ik tot de conclusie gekomen dat de FO R-w niet bruikbaar is als rollend materieel in z'n huidige toestand. De wagen is zeer instabiel, mede door het zeeeeeer lage eigengewicht en naar ik vermoed een verkeerd zwaartepunt waardoor het wagentje zo van de code 40 sporen afwipt. Dat betekent dat ik er toch maar een belading op moet gaan maken.
De andere wagens (alle schlosser overigens) hebben geen enkel probleem met de sporen. De lok volgt (denk ik) later vandaag.
Uiteraard een paar foto's:
(http://i527.photobucket.com/albums/cc356/Rob_N-Nm/Smalspoor/Bergnerstein15.jpg)
(http://i527.photobucket.com/albums/cc356/Rob_N-Nm/Smalspoor/Bergnerstein16.jpg)
(http://i527.photobucket.com/albums/cc356/Rob_N-Nm/Smalspoor/Bergnerstein17.jpg)
(http://i527.photobucket.com/albums/cc356/Rob_N-Nm/Smalspoor/Bergnerstein18.jpg)
(http://i527.photobucket.com/albums/cc356/Rob_N-Nm/Smalspoor/Bergnerstein20.jpg)
(http://i527.photobucket.com/albums/cc356/Rob_N-Nm/Smalspoor/Bergnerstein21.jpg)
(http://i527.photobucket.com/albums/cc356/Rob_N-Nm/Smalspoor/Bergnerstein22.jpg)
(http://i527.photobucket.com/albums/cc356/Rob_N-Nm/Smalspoor/Bergnerstein23.jpg)
Ik ben erg tevreden hoe het is gelopen tot nu toe. En heb er aardig wat van geleerd en het leggen is me niet eens tegengevallen maar een baan van 10 meter op deze manier is natuurlijk geen optie. Voor dit soort kleinere projecten, zelf rails leggen, zou ik zeggen. Op naar het ballasten en daarna het landschap.
Robert
-
Hoi,
Het allerlaatste railtechnische klusje (elektrisch doorverbinden van de 2x 3 delen spoorstaaf) en de laatste proefrit (lok en twee wagens) zijn zojuist doorgevoerd en met goed gevolg afgerond. Dus even een foto...
(http://i527.photobucket.com/albums/cc356/Rob_N-Nm/Smalspoor/Bergnerstein24.jpg)
En een fimpje van ca 1,3 MB ('t is wel een beetje een baggerfilmpje want ik weet nog niet precies hoe die "afdeling" van m'n fotocamera precies werkt wat een op sommige delen focusproblemen geeft).
Testrit Bergünerstein (filmpje) (http://s527.photobucket.com/albums/cc356/Rob_N-Nm/Smalspoor/?action=view¤t=TestritmetGe44III652.flv)
Robert
-
Hoi,
De ballast is ingestrooid en bewerkt met het bekende lijm/water/zeep gebeuren. Daarom nog wat foto's...
(http://i527.photobucket.com/albums/cc356/Rob_N-Nm/Smalspoor/Bergnerstein26.jpg)
(http://i527.photobucket.com/albums/cc356/Rob_N-Nm/Smalspoor/Bergnerstein25.jpg)
Het landschap zal ook deze week wel beginnen te ontstaan. Het hardschuim haal ik wel bij de bouwmarkt. Wat ik te veel heb gooi ik zo lang wel in de kruipruimte of iets. In de toekomst heb ik het toch nodig voor Thayngen (het ontwerp moet nog steeds kat-proof gemaakt worden).
Robert
Robert
-
Hoi Robert,
Ik ben deze week bezig mijn rails en bielzen te verven. Daarna ben ik ook toe aan het aanbrengen van ballast. Wat voor ballast van wat voor merk gebruik je? Want de kleur en structuur van het ballastbed op jouw foto's zien er goed uit.
Tot later!
Stefan
-
Hoi,
Bedankt. Ben er zelf ook tevreden mee, het ziet er goed proportioneel uit naar mijn idee.
Voor het ballastbed heb ik "Minitec (http://www.minitec24.de/) code 55 Ballast, Granodiorit N" gebruikt. Het artikelnummer is 50-1411-02 en het is een potje van 100 mL. Alleen ik kan het art.nr niet vinden op hun website (misschien is het product gesaneerd??).
Als lijm heb ik 50-50 houtlijm/water met een 1/2e theelepeltje afwasmiddel gebruikt (op een totaal van 50 mL vloeistof) en dat vloeit perfect. Heb ik niet voor hoeven nevelen met de plantenspuit (scheelt weer).
Robert
-
Voor het ballastbed heb ik "Minitec (http://www.minitec24.de/) code 55 Ballast, Granodiorit N" gebruikt. Het artikelnummer is 50-1411-02 en het is een potje van 100 mL. Alleen ik kan het art.nr niet vinden op hun website (misschien is het product gesaneerd??).
Robert,
Allereerst, ziet er al fraai uit hoor! (en ik vond die Busch zonnebloemen in "normaal" N al zo'n priegelwerk :))
Die Minitec ballast ziet er fraai uit, als ik hier op de Minitec-site (http://www.minitec24.de/gleisschotter_exakt.htm) kijk vind ik de volgende nummers:
in het 2e blokje in de prijslijst:
50-1011-02 Gleisschotter Granodiorit N, 100 ml 3,95
50-1031-02 dito 500 ml 11,75
en verderop in de lijst "Gleisschotter in günstigen Nachfüllbeuteln" in preisgünstigen verpackung:
50-1040-02 Gleisschotter Granodiorit N, 1000 ml 14,25
Blijkbaar inderdaad een nieuw nummer toegepast...?
Heb jij overigens ook ervaring met deze variant (http://www.minitec24.de/pics/produkte/gleisschotter/anw_50_2021_04.jpg)? Het betreft hier het product Rhyolith (zelfde prijs) en in ieder geval op het postzegel-formaat-plaatje op de Minitec website ziet het er ook mooi uit (zeg maar de "lang geleden gestortte" variant, waar het Granodiorit spul "versgestort" lijkt?
mvg Tinussie.
-
Hoi,
Als ik het mij goed herinner hadden ze twee soorten N-spoor ballast. Enerzijds de normale code 80 ballast en de code 55 ballast. Maar blijkbaar is het inderdaad verdwenen uit het assortiment.
Over de kleur van de ballast. Het rhyolith is een ander, roodkleur gesteente. Afhankelijk van de lokatie waar de steenslag voor de ballast gewonnen wordt zal het dus varieeren in kleur. Hoewel ik er persoonlijk geen ervaring mee heb denk ik toch dat de kleur verre van gelijk is aan de roest-grauwe vervuilde ballast. Vervuilen zal waarschijnlijk een realistischer resultaat geven.
Ik zou zeggen gewoon proberen, met verf en poeder kan je een hoop maskeren.
Robert
-
Ik zou zeggen gewoon proberen, met verf en poeder kan je een hoop maskeren.
Zal ik tzt. zeker doen :)
mvg Tinussie.
-
Vanochtend maar eens begonnen de steentjes van de rails en bielsen te schrapen. Uiteraard gevolg door een herhaling van de testritten. Toen bleek ook dat een van de soldeerverbindingen in de railstaven verloren was gegaan. Gelukkig is dit nu afgerond en rijdt de boel weer als vanouds.
Landschap zal wel snel volgen al hoewel ik nog geen kans heb gehad om hardschuim te halen.
Robert
-
Hoi Robert,
Met wat voor soldeer verbind je die spoorstaven? Ik heb het ook eens geprobeerd, maar ik kreeg het nooit sterk genoeg. Daarom gebruik ik gewoon raillassen (voor N gewone standaard Minitrix, en Nm van Peco). Mijn idee: een beetje verf er overheen en je ziet er haast niks meer van.
Ik ben nog steeds bezig met mijn rails en bielzen verven, maar ik ben er bijna! Na morgenavond moet het klaar zijn.
Ik heb inmiddels ook al een goede ballast voor mijn module gevonden: Woodland Scenics Fine Dark Brown gecombineerd met Fine Gray. Dat wordt een klus voor dit weekend. :)
Hieronder ook maar wat foto's van mijn module (excuses voor de slechte kwaliteit; heb geen fototoestel, dus heb mijn mobiel gebruikt).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afb024.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afb023.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afb025.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afb022.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afb026.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afb030.jpg)
-
Hoi,
Leuke foto's. Ik zie zelfs een station dat verdacht veel lijkt op het stationnetje (Alvaneu) van mijn volgende project. Wat zijn de afmetingen van jou module?
Het doorverbinden van de spoorstaven heb ik met soldeervet en soldeertin gedaan. De spoorstaven zitten al bijna tegen elkaar aan en door er dan een druppie soldeer tussen te laten lopen zit het vast genoeg om elektrisch geleidend te zijn en blijven.
Het was een beetje noodzaak want ik heb geen raillassen die geschikt zijn en ik was ze vergeten te bestellen. Minitrix en peco lassen passen niet goed want het spoor is code 40 ipv code 60 (peco Nm/Z en Marklin Z). Dan krijg ik problemen met de wielen van de treintjes zodra ze een raillas passeren (lees: hobbel-hobbel).
Mijn klusje word het maken van de basis van het landschap. Ik heb namelijk eindelijk XPS platen gekocht en dat betekend dat ik kan gaan snijden, modeleren, klooien. En tussendoor heb ik ook nog een projectje uit de rommeldoos opgepakt, mijn half afgebouwde Gak-v. Die heeft nu een fris nieuw kleurtje. Nu nog zien wat er van terecht komt want ik ga ook nog naar Lochem.
Robert
-
Hallo,
Mijn module is 122 x 17 cm. Hiervan is 25 cm "fiddle yard" om cassettes op te plaatsen, de overige +/- 100 cm is de daadwerkelijke modelbaan. Ik heb momenteel nog maar 1 cassette, maar ik zal er te zijner tijd nog twee of drie willen maken, als ik in het bezit ben van meer lokomotieven.
Ik gebruik Peco 6.5mm flexibele rails. Voor de wissels gebruik ik standaard Marklin Z wissels, waar ik de grote handaandrijving eraf heb gezaagd en vervangen door een geheugendraadaandrijving onder de bovenste plank. Elke geheugendraadaandrijving wordt simpelweg gevoed door een 1,5V batterij, om zo de bedrading en electronica zo simpel mogelijk te houden. Omzetten van de wissels gebeurt geruisloos met de schakelaars die te zien zijn op foto 3.
Gr. Stefan
-
Oh das dan niet veel breeder als mijn moduultjes. En daar kwam ik eigenlijk al ruimte te kort op voor een tweesporig station. Zal wel optisch zijn (geen achterwand/grond), ik had ze op 25 cm geschat.
In de toekomst zal het dus wel zo'n 20 cm worden voor het station. Die 15 cm is wel mooi voor een landschapje, maar je krijgt een enorme slagschaduw op de achterwand van het station.
Geheugendraad zal ik mij tzt wel eens in gaan verdiepen voor mijn wissels (ik heb al code 40 wissels liggen, niet zelf gemaakt overigens. Dat ging mij even iets te ver).
Overigens een algemenere vraag. Heeft iemand nog suggesties voor de belichting van de modules. Zelf dacht ik aan zoiets (http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/80122677) maar twijfel toch nog een beetje. In principe kan ik het tegen het achterwandje.
Robert
-
Hoi Robert,
Alweer wat verder gebouwd met je module? Die 20 cm diepte lijkt mij meer dan genoeg voor een Nm module.
Wat bedoel je overigens met een slagschaduw? Ik ben niet bekend met die term.
Over de belichting van mijn eerste module heb ik ook nog niet goed nagedacht. Ik zat aan een zelfde soort lampjes te denken als degene waar jij naar linkt. Wat is de reden van twijfel over deze lampjes? Misschien dat jouw reden mij kan beletten van een fout... :)
Ik ben de afgelopen week druk bezig geweest met het verven van de bielzen en spoorstaven. De bielzen heb ik geverfd met Tamiya XF-10, Flat Brown. De spoorstaven zijn geverfd met Revell Matt 83. Daarna heb ik ballast aangebracht en gefixeerd. Hiervoor heb ik gekozen voor Fine Dark Brown ballast van Woodland Scenics. Naar mijn mening kleurt dat erg goed met geverfde bielzen en spoorstaven.
Hoe ik nu verder ga weet ik nog niet. Ik heb de komende dagen toch nauwelijks tijd, dus dat geeft niet. Zaterdag in Houten maar eens wat goeie ideeën opdoen...
Gr. Stefan
-
O ja, vergat ik nog te melden: ik ben ook overgestapt op MT-koppelingen! Ik was die grote M* Z-koppelingen helemaal zat, dus heb mooie, fijne MT-koppelingen aangeschaft.
Gr. Stefan
-
Hoi,
Met slagschaduw bedoel ik de schaduwval die ontstaat bij belichting. Als die niet helemaal 100% is dan krijg je van die rare schaduwen over de sporen en op de achtergrond/rotswand.
Wat betreft de lampjes van de Ikea. Ze zijn vrij prijzig en geven erg koud wit licht (goedkope ledjes). Ik denk dat alleen deze lampjes dus niet geschikt zijn voor de verlichting.
Robert
p.s. die MicroTrains koppelingen zijn erg prettig en vooral de spoor Z koppelingen zijn erg fijn. Ze werken goed.
-
Hoi Robert,
Ik ging er blijkbaar ten onrechte van uit dat die lampjes mooi warm geel licht uitstraalden, zoals op een zomerdag. Jammer dat het kil wit licht is. Dat wordt voor mij dan ook verder zoeken... Als ik een goeie oplossing weet, dan meld ik het hier wel.
Gr. Stefan
-
Ziet er leuk uit Robert, wanneer ga je verder?
zelf start ik in december met de Soliser-Brücke in Nm, de bouw zal ik wel in dit forum plaatsen. (in december even een maandje geen N-Track)
Gr,
Edward
-
Top Robert,
hoe staat het er inmiddels voor? Of ben je nu ook met dat andere project bezig?
Soliser Brücke , voor Edward, wordt dat helemaal zelfbouw? Klinkt goed!
-
Jeroni, het wordt helemaal zelfbouw. de originele tekeningen uit 1903 heb ik nu in bezit (ongevraagd ook die van Landwasser en Albula) 600 foto's van alle zijden van de brug (onder/boven/zijde/andere zijde/binnen(oh nee niet binnen)) alle informatie van de bovenleiding en alle informatie van de Soliser-viaduct + tekening en foto's. in ieder geval wordt de brug geëtst in messing zodat de steen motieven helemaal kloppen.
ook bij deze baan wordt de rails in code 40 met houten bielsen gelegd, daarvan kreeg ik afgelopen week 10 meter van binnen.
In ieder geval wordt het een traject van Solis (station) => Brug => Tiefencastel (station)
Gr,
Edward
-
Het ligt nu stil. Ik wacht nog op de bovenleidingmasten. Die wil ik eerst even passen alvorens ik aan de slag ga met de hardschuime platen en gipszooi voor het landschap. Daarnaat heb ik tussendoor nog wat werk verzet aan de Gak-V gesloten goederenwagen. Thayngen ligt stil.
Maar Edward zeg eens, 10 meter rails. Is dat van de kant- en klare variant of ben je daadwerkelijk 10 meter bielsjes gaan plakken ala Fast Tracks of N-tram.
Daarnaast nog een vraag, heb jij ook tekeningen van het albula I viaduct? Daar ben ik namelijk nog naar op zoek.
Robert
-
Robert,
Het is "Fast Tracks" met bielsen. hiervoor heb ik een eigen mal ontwikkeld waarmee ik de bielsen exact 4mm uit elkaar mee kan leggen. hierna plaats ik er een strip op met hele kleine klemmetjes waar de railstaaf mee vast gezet wordt, eigenlijk het zelfde als die van N-tram maar dan op een smalle strook van 12 cm per strook en sneller te leggen + zelfde resultaat.
De wissel-template is in december af hier mee kan ik in een keer de rail staven+klemmen plaatsen op de bielzen. als je wil maak ik wel een wisseltje voor je, je moet er alleen nog de bielzen en railstaven op monteren.
tekening van de Albula I heb ik geloof ik ook, zal het morgen even na kijken!
gr,
Edward
-
Hoi Edward,
Ik heb inmiddels twee wissels van Aspen modells liggen (JHM-systeem, volgens mij RhB) maar zo'n template-je wil ik ook wel eens een keertje proberen, ik mis namelijk nog een wissel om het complete station Alvaneu na te kunnen bouwen (de wissel naar het Landwasserviaduct).
Hoe staat het eigenlijk met de Bernina wagen en de Ge 4/4-II (en al dat andere wat nog in de pijplijn zit qua planning).
Robert
p.s. Alvast bedankt voor het zoeken naar de tekeningen
-
Robert,
kun je even je brug identificeren voordat ik de rest de uitgebreide tekening opzoek, ik weet namelijk niet hoe de Albula 1 er uit ziet (ik schaam me)
(http://www.n-track.de/downloads/brug1.PNG)
De Panorama wagens zij nu 3 maanden leverbaar op de service wagen na, het heeft veel vertraging opgelopen door de beschikbaarheid van materialen. De service-wagen komt pas in November beschikbaar. De loc kap is nu bijna klaar en moet nog naar de gieterij daarna naar Duitsland voor het onderstel te laten Frezen. In 2009 de afwerking en eind dat jaar de uitlevering.
Verder komen er nieuwe bovenleiding portalen en paaltjes in het nieuwe jaar, de eerste komen eind november bij de etserij vandaan, en verdere producten vertel ik nog niet die zie je wel verschijnen.
Gr,
Edward
-
Hoi,
Klinkt goed. Als je een soldeercursus (of in ieder geval veel tips) bij de panorama doet dan ben ik van de partij ;). En verder doe mij maar een nieuwsbrief ;D.
Wat betreft de viaducten,
Zo kijkende naar de foto/tekening zijn het de albula 3 en 4 (maar sowieso geen albula 1)
De Albula 1 is een lage brug bestaande uit 3 opeenvolgende grote bogen en een enkele kleine boog. Zoiets zoals deze schets die ik heb gemaakt op basis van gevonden afmetingen (maar die klopt niet echt met de werkelijkheid als je het namaakt)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Scan_Albula_viaduct_1_800x566.jpg)
Ik hoop dat je hiermee uit de voeten kan.
Robert
-
Soldeercursus doe ik niet aan, er worden al veel workshops gegeven op dit forum. Tips/vragen kan altijd, maar er zit een heel uitgebreide handleiding bij (net als bij schlosser) ook eventueel in Nederlands.
AB-Modell is aan het verven momenteel, weet alleen niet hoever ze zijn. Ik zal eens vragen!
de prijzen zijn ook wat omlaag doordat ik nu grotere aantallen produceer (van 85,00 naar 79,00 euro per rijtuig)
Ik ga weer zoeken naar je brug, dit doe ik van het weekend.
Gr,
Edward
-
Robert, het is zowaarlijk een OBB waard ;) 8). Ziet er heerlijk uit man! Ben benieuwd naar het vervolg. Greetz, Paul
-
Een OBB, tja. Op Bezoek Bij "Op Bezoek Bij" wordt het dan. Eerst maar eens de minimodules afmaken. De bovenleidingmastjes waren nog niet leverbaar (zucht) en komen nu pas na Bauma (Platform der Kleinserie (http://www.kleinserie.ch/)) als ze door de kwaliteitscontrole heenkomen. Dus hopelijk heb ik ze eind volgende week.
Ben nu trouwens alvast aan het plannen hoe ik de boel verder ga bouwen aangezien het zo zonder schaduwstations cq. fiddle yards (whatever) wat lastig is om echt wat te laten rijden.
Robert
-
En, heb je je bovenleiding-paaltjes al binnen?
Gr,
Edward
-
Nu je zegt nee, ik heb nog niets ontvangen. Zal er eens achteraan gaan mailen want op deze manier schiet het niet op.
Wel m'n Gak-V afgebouwd gister. Niet helemaal 100% tevreden(vooral het dak is het niet helemaal) maar opzich kan het er best mee door. Alleen de volgende keer een andere manier van buigen gebruiken. Het dak was nu een beetje verprutst.
Robert
-
Buigen kun je doen door een halve ronde lat te gebruiken, kun je kopen bij de bouwmarkt (2 of 3 euro) gebruik deze ook voor mijn kleine GBk's
leveringen van kleinserie fabrikanten duren altijd lang, ook bij mij. komt door de kleine series, onderdelen en afhankelijk zijn van verschillende toe leveranciers.
Gr,
Edward
-
en verdere producten vertel ik nog niet die zie je wel verschijnen.
info-lekje??. De kleine GBk's (2 assige voorganger Gak-v) in zelfbouw? Ik ken alleen Lok-14 GBk's.
Voor wat betreft leveranciers. Ik kan me heel goed voorstellen dat het soms langer gaat duren. M'n Ge 4/4 ging ook niet over 1 nacht ijs en is ook bijna een jaar later dan geplanned geleverd door AB-modell. Dien ter verstande dat dat keurig netjes gecommuniceerd werd.
De masten heb ik in Sept. betaald en zijn nu twee keer uitgesteld (waarbij de 2e keer niet gecommuniceerd is, daar ga ik nu dus achteraan mailen).
Robert
-
Hmm, GBk ken ik ook van Railino uit een folder, nooit in echt gezien. ga deze wel leveren als setje voor 45 euro. (dat kan ik al zeggen)
een volledig bedrag betalen bij leverbaarheid/direct beschikbaar vindt ik normaal, maar een volledig bedrag bij een onbekende levertijd niet, een aanbetaling misschien weer wel omdat het maatwerk is. een kwaliteit controle vindt ik weer vreemd, bij het maken van deze paaltjes zie je toch gelijk of ze goed zij; ik bedoel je gaat ze niet eerst maken/spuiten en dan pas kijken of ze gelukt zijn?!
maar goed het is GT en die werken altijd heel apart :-|, krijg je nooit hoogte van.
gr,
Edward
-
Tja, het is wat apart. Maar het was ook de bedoeling dat ze gelijk op de post gingen toen ik betaald had, dat gaven ze zelf ook aan. Ik denk dat ze problemen hebben met de toeleverancier (gezien hun reactie) of met de douane of iets dergelijks.
Ach, tot die tijd even een tweetal fotootje van de "nieuwe" Gak-v te "Bergünerstein" (de "-tekens omdat de Gak-v niet nieuw is en het dio nog helemaal nergens op lijkt op dit moment).
(http://i527.photobucket.com/albums/cc356/Rob_N-Nm/Smalspoor/Gak-v14.jpg)
(http://i527.photobucket.com/albums/cc356/Rob_N-Nm/Smalspoor/Gak-v15.jpg)
Robert
-
Hoi,
Een kleine update aangaande de masten: voor december begint zouden ze in huis moeten zijn. Uit de mail blijkt dat er vanaf de kant van de leverancier problemen waren. We wachten maar weer af.
Robert
-
En zijn ze binnen? Bij mij loopt het ook een beetje uit (bouwen Solis), komt door de drukte voor de feest dagen. over twee weken ga ik er mee beginnen.
Gr,
Edward
-
En we wachten en we wachten en we wachten nog steeds. Het zou nu ongeveer op de post moeten zijn gegaan dus met een beetje geluk kan ik nog voor de kerst beginnen (komt gelijk alles tegelijk binnen; Lbv en panorama bouwsets en de mastjes).
In ieder geval heb ik me nog kunnen vermaken met een bouwsetje van de BD van schlosser welke ik voor een deel zelfs gesoldeerd heb. Het is in ieder geval een hele verandering tov het lijmen.
Robert
-
Hoi,
Pfff, de mastjes zijn eindelijk binnengekomen afgelopen week. Heeft bijna een maand geduurd (2 dec op de post gegaan, 31 december binnen). Kost je een tweede rib uit je lijf (dankuwel TNT :() maar dan heb je wel wat. Iig betekent het dat de bouw van het dio langzaam weer op gang kan gaan komen.
Robert
-
Hoi,
Eindelijk weer eens een echte update. De masten zijn zoals eerder aangegeven binnen en dus maar even een paar foto's. De eerste indruk, zelfs Viessmann verbleekt ernaast.
Echter eerst even een intermezzo. Dit heb ik o.a. in de tijd voor het ontvangen van de masten gemaakt. Een RhB Lb-v uiteraard met een postcontainer. Nu alleen de boel nog een kleurtje geven...
(http://i527.photobucket.com/albums/cc356/Rob_N-Nm/Smalspoor/DSC01052.jpg)
En nu de masten zelf
(http://i527.photobucket.com/albums/cc356/Rob_N-Nm/Smalspoor/Bergnerstein31.jpg)
(http://i527.photobucket.com/albums/cc356/Rob_N-Nm/Smalspoor/Bergnerstein30.jpg)
(http://i527.photobucket.com/albums/cc356/Rob_N-Nm/Smalspoor/Bergnerstein28.jpg)
(http://i527.photobucket.com/albums/cc356/Rob_N-Nm/Smalspoor/Bergnerstein27.jpg)
(http://i527.photobucket.com/albums/cc356/Rob_N-Nm/Smalspoor/Bergnerstein29.jpg)
De foto's staan op volgorde van plaatsing op het dio, gezien vanuit de richting Filisur naar Preda. Ik denk wel dat ze voor het einde van de week op hun plekje staan (tijdelijk). Dan kan er gelijk aan het verdere landschap begonnen worden want dan weet ik ongeveer welke afstanden ik aan moet houden voor de masten.
MvG,
Robert
-
Robert,
Zoals belooft, de bovenleiding portaaltjes van de Albula; van links naar rechts: paal 1 = terug te vinden bij Tiefencastel na het station richting Surava paal 2 = een lange paal! met extra kabel dragers en een spanner, deze staat na de " Soliser Brücke " richting Tiefencastel.
Paal 3 = een paal die bij de oprit staat (bocht berg op bij de Soliser Brücke) met een bescherm hek aan achterzijde. bij de middelste paal moet alleen nog het gewicht geplaatst worden. alle masten zijn natuurlijk in de schaal 1:160
(http://www.n-track.de/downloads/IMG_7720.jpg)
en de details van de voet, basis plaat met bouten en schuine betonnen voet!
(http://www.n-track.de/downloads/IMG_7722.jpg)
volgende foto's van het display diorama.
Gr,
Edward
-
Die masten zien er erg netjes uit, al zeg ik het zelf. HEt belangrijkste verschil is denk ik het "betonnen" voetstuk. Dat gaat vast een heel mooi demo-object/diorama worden.
Robert
-
Inderdaad mooi spul, zeg! Maarre....FF Hollanders onder elkaar, wat kost dat nou per mastje?
-
De prijs voor de paaltjes zo als hier boven (N-Track Modellbau) kosten van 7 tot 12 euro per stuk incl. BTW.
Ze worden per stuk verkocht in een bouw setje, wij maken alleen bouw sets! De masten zijn eenvoudig samen te stellen. In een zakje zitten diverse onderdelen om een paal op te bouwen, schroefdraad - voet+plaat - H profiel - uitlegger+isolatoren (keuze uit type uitlegger) kabel houder / drager en top isolator houder (3 typen).
Extra uitbreidingen zijn dan kabel spanner (de kleine wieltjes) afscherm roosters voor bruggen, dragers voor Trafo kasten (tegen de paal) en diverse speciaal uitvoeringen van isolatoren houders. Verder zijn de Zwitserse overspan rekken (Quertragwerke) ook beschikbaar; hiervoor volgen de plaatjes later nog!
De bouw handleidingen moeten nog gemaakt worden, dit zal nog wel even duren omdat nog niet alle onderdelen gemaakt zijn. ik verwacht ongeveer ergens rond Juli/Augustus. helaas weet ik nog niet bij wie deze palen als kant en klaar uitvoering geleverd gaan worden. hiervoor ben ik nog niet bezig geweest.
Gr,
Edward
-
Hoi,
Per mast schat ik in ca €34,- (incl. verzend- en bankkosten) te hebben betaald. De kater kwam echter later ... eerst enorme vertraging en toen ook nog eens douane- en inklaarkosten (nog nooit eerder gehad). Hierdoor betaalde ik ongeveer €8,50 extra per mast.
Het moge duidelijk zijn dat dit een eenmalige actie is aangezien het eigenlijk gewoon duur betaald is door die "sluipkosten". Ok, de prijs van 34€ per mast is allersinds verklaarbaar doordat er best wel wat tijd (dus loonkosten) in de bouw zal zijn gaan zitten. Ze zijn in Zwitserland gemaakt door Art&Web Modellbau (http://www.art-and-web.ch/modellbau/shop/catalog/) volgens mij, geen lage lonenland iig. Nou ja, volgende keer beter, en vooral goedkoper. Dan bouw ik ze zelf wel.
Robert
-
Hmm, dat is inderdaad erg prijzig, Zeker als er nog invoer rechten bij komen. Het is natuurlijk zo dat het gaat om kleinserie paaltjes en daarbij ook om handwerk. Zelfbouw is altijd goedkoper maar niet voor iedereen weggelegd zeker niet in schalen onder H0. Helaas had ik en heb ik niet de bovenleiding portalen van Bergunerstein in mijn collectie, anders had ik die wel voor je gemaakt. Dat komt ook mede omdat ik namelijk niet de foto's van deze palen bezit en dus ook niet weet welke voet er onder moet (schuin of recht)
Maar goed, volgende keer misschien voor je Albula 1 brug ;)
Gr,
Edward
-
Even een kleine update mijner zijde; Heb de bovenleiding op een mini diorama geplaatst (6cm doorsnee)
moeten nog verder afgewerkt worden natuurlijk!
(http://www.n-track.de/downloads/P1.jpg)
(http://www.n-track.de/downloads/P2.jpg)
Gr,
Edward
-
Ik zie draad hangen. Dat grapje moet ik ook nog uithalen (aangenomen dat de draad niet gefotosoept is), dus wat heb je daarvoor precies gebruikt?
Wel vet die minidio-beschuitjes btw, die zijn lekker behapstukbaar :-X ;D.
Robert
-
Verenstaaldraad 0.3mm (heb het na gemeten) blijft mooi recht, maar niet geschikt om mee te rijden als je het soldeert maar weer wel als het met hoge stroom gelast wordt. Overigens wel ge-photoshopt voor de helderheid.
Gr,
Edward
-
Uhm ja, solderen dus want je kan toch niet met die panto's van de Ge 4/4-III tegen de draad rijden. Dan trek je die geheid kapot.
Overigens, van het maken van bovenleiding komt de eerste tijd toch niets want ik moet ook nog een panorama-rijtuig in elkaar fabriekselen en daar gaat toch ook wel wat tijd in zitten. En de draad hang ik pas op als het landschap zo goed als af is.
Robert
-
Hoi,
Het is inmiddels al weer even geleden maar vanmiddag heb ik eindelijk even de tijd/rust genomen om verder te bouwen aan m'n dio'tje Bergünerstein. Even wat foto's dan maar?
Zijde Bergün, met tunnel, alles nog in ruwbouw (tunnels moeten nog aangepast worden, nu veel te hoog):
(http://i527.photobucket.com/albums/cc356/Rob_N-Nm/Smalspoor/Bergnerstein32.jpg)
(http://i527.photobucket.com/albums/cc356/Rob_N-Nm/Smalspoor/Bergnerstein33.jpg)
(http://i527.photobucket.com/albums/cc356/Rob_N-Nm/Smalspoor/Bergnerstein35.jpg)
Zijde Filisur, idem dito...
(http://i527.photobucket.com/albums/cc356/Rob_N-Nm/Smalspoor/Bergnerstein36.jpg)
(http://i527.photobucket.com/albums/cc356/Rob_N-Nm/Smalspoor/Bergnerstein34.jpg)
(http://i527.photobucket.com/albums/cc356/Rob_N-Nm/Smalspoor/Bergnerstein37.jpg)
Straks nog even een paar gaatjes boren als ik het borendoosje heb gevonden, dan kan ik namelijk even een rondje proefstellen met de bovenleidingmastjes doen.
Robert
-
Nog ff een fotootje van het diorama met daarop (tijdelijk) de masten. Volgende stap is het maken van de bergwand met hydrofibre en evt ook wat rotsmallen (gips).
(http://i527.photobucket.com/albums/cc356/Rob_N-Nm/Smalspoor/Bergnerstein38.jpg)
edit (aanvulling): De tunnels die nu zo hoog zijn zijn simpel op te lossen. Testen wijst uit dat een laag minder voldoende vrije ruimte geeft om te kunnen rijden. Panto's hoeven sowieso niet tegen de draad in de toekomst als ik wil rijden (het is een stand alone dio, wordt niet geintergreerd in een toekomstige baan) die breken dan toch alleen maar af op de eerste beste soldeerlas.
Robert
-
Leuk, Ik zal als je wil vanavond de Albula tunnel maten (hoogte/breedte/schema's) door geven. kun je de tunnel exact op maat maken!
verder ben ik benieuwd naar het resultaat (y)
Gr,
Edward
-
Hoi,
Ik ben ook wel benieuwd naar het eindresultaat, maar er zal nog wel wat werk verzet moeten worden voordat het echt toonbaar is.
Die maten zijn meer dan welkom, de respectievelijke tunnels zijn volgens mij alleen geen Albultunnels maar de Bergünerstein- (Filisurzijde) en Glatscheras- (Bergünzijde) tunnel. Maar ook goed gelijkende tunnels zijn ook welkom. Een exacte replica gaat het toch niet worden, maar een goed lijkend resultaat streef ik wel naar.
MvG
Robert
-
ik bedoel ook tunnels van het Albula traject, dus ook Bergünerstein. deze zijn allen volgens de zelfde standaard van de RhB
nogmaals: (y)
gr,
Edward
-
Jahaha ik leef nog :P,
Vanavond even de bergen aangep(l)akt. Met een lekkere dikke rol gipsverband en horregaas kan je een leuke verandering bewerkstelligen. En het geheel staat nu in het zonnetje uit te harden.
Wat foto's dan maar voor de liefhebbert...
(http://i527.photobucket.com/albums/cc356/Rob_N-Nm/Smalspoor/Bergnerstein41.jpg)
(http://i527.photobucket.com/albums/cc356/Rob_N-Nm/Smalspoor/Bergnerstein40.jpg)
(http://i527.photobucket.com/albums/cc356/Rob_N-Nm/Smalspoor/Bergnerstein39.jpg)
Zeer binnenkort de verdere afwerking van de bergwandbasis..., als ik niet te rot ben na koninginnenacht wel te verstaan.
MvG
Robert