BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Rob Bogers op 03 September 2008, 18:55:37

Titel: Code aanduiding rails
Bericht door: Rob Bogers op 03 September 2008, 18:55:37
Kan iemand mij wegwijs maken in de wereld van de codebenamingen van rails.

Ik lees wel eens de volgende waarden;

Code 100, Code 83, 70 en 55. Ik weet dat dit met de hoogte van de rails te maken heeft maar welke code hoort nu bij welke railhoogte.
Titel: Re: Code aanduiding rails
Bericht door: Klaas Zondervan op 03 September 2008, 19:19:41
Het codegetal geeft het aantal duizendsten van een inch aan. Hoef je alleen nog maar te weten dat een inch exact 25,4 mm is. De rest is rekenwerk.
Titel: Re: Code aanduiding rails
Bericht door: Rob Bogers op 03 September 2008, 20:40:28
Dank Klaas voor jouw hulp! ;)
Titel: Re: Code aanduiding rails
Bericht door: Ronald Halma op 03 September 2008, 20:44:16
Citaat
Code 100, Code 83, 70 en 55. Ik weet dat dit met de hoogte van de rails te maken heeft maar welke code hoort nu bij welke railhoogte.

100 = 2,5 mm staafhoogte
 83 = 2,1 mm
 75 = 1,9 mm
 70 = 1,85 mm
 55 = 1,45 mm
 40 = 1,25 mm

Hier (http://www.nmra.org/standards/sandrp/rp-15_1.html) de link naar de NMRA standaard omtrent de railstaaf hoogte's.

Ik weet niet wat je rijd, maar met NEM wielen zou ik op zeker gaan met code 83. Code 75 of 70 (soms nog 55) wordt veel door de mannen gebruikt die met RP25 rijden. Dat wielprofiel is ontwikkeld door de amerikanen volgens de normen van de NMRA aldaar. 55 en 40 kun je als europese rijder vergeten mits je je wielen aan (laat) passen.

Grtz,  8) Ronald 8)
Titel: Re: Code aanduiding rails
Bericht door: HaHoHo op 03 September 2008, 21:00:54
Ik heb Roco, Piko en ModelLoco (RP25) en dacht eerst RocoLine-rails toe te gaan passen, maar RP25 zakt weg in de puntstukken van RL-wissels. Met Peco 75 gaan alle drie de merken vloeiend over de rails en wissels. Ideaal.

Overigens: de Artitec-planE's hebben volgens de fabrikant ook RP25, maar dat is schijn. De flenshoogte gelijkt goed, maar de flenzen zijn te dik waardoor deze wielen op de hartstukken van Peco 75 'tikken'. Ze ontsporen niet, maar ik ga ze wel vervangen want 1) ik vind het geen gehoor & en geen gezicht en 2) de hartstukken zullen er ook niet beter van worden.

Hans.
Titel: Re: Code aanduiding rails
Bericht door: Klaas Zondervan op 03 September 2008, 21:19:40
..... hebben volgens de fabrikant ook RP25, maar dat is schijn. De flenshoogte gelijkt goed, maar de flenzen zijn te dik ...

Wat bedoel je met te dik?
RP-25 flenzen zijn alleen maar lager dan NEM flenzen. De dikte is praktisch gelijk.
Titel: Re: Code aanduiding rails
Bericht door: Eenerspoor op 09 March 2009, 11:10:44
Laatst heb ik ergens gelezen dat die codes gebaseerd zijn op het één duizendste deel van een inch. Ja, dit is bedacht in een Angelsaksisch land, daar denken zen nog veel in inches, voeten en yards. Dus code 1 zou dan een hoogte hebben van 0,001 X 2,54 cm.
Code 100 wordt dan 100 x 0,001 X 2,54 cm = 0,254 cm = 2,54 mm, afgerond 2,5 mm.

Zo kun je het altijd uitrekenen als je het tabelletje van Ronald eens niet bij de hand hebt. En je  hoeft het ook niet te onthouden.

Groeten,

Henk
Titel: Re: Code aanduiding rails
Bericht door: Marcel (BR643 Talent) op 09 March 2009, 12:48:26
Dat is dus wat Klaas ook al zei.

In de folder van Peco (http://catalog.lokshop.de/PEC/2003/05.jpg) op Lokshop.de staat ook een overzichtje van een aantal codes. In H0 is (bij Peco) code 100 eigenlijk de normale rails, en code 75 de finescale rails. Bij N is code 80 de normale rails en code 55 de finescale rails.
Titel: Re: Code aanduiding rails
Bericht door: Eenerspoor op 09 March 2009, 13:25:17
Dat is dus wat Klaas ook al zei.

Sorry, had ik ff overheen gekeken...

Henk
Titel: Re: Code aanduiding rails
Bericht door: Ronald Halma op 09 March 2009, 17:02:14
Citaat
de Artitec-planE's hebben volgens de fabrikant ook RP25, maar dat is schijn. De flenshoogte gelijkt goed, maar de flenzen zijn te dik waardoor deze wielen op de hartstukken van Peco 75 'tikken'. Ze ontsporen niet,

Hans, het zijn zeker RP25 wielen. Maar de tik wordt veroorzaakt doordat de flenzen meer ruimte hebben in jouw wissels dan een normaal NEM wiel. Nu weet ik niet welk merk je gebruikt, maar waarschijnlijk geleid jouw wissel de fijnere wielen niet goed waardoor ze tegen je puntstuk aanlopen. Je kunt dat simpel oplossen door de ruimte tussen spoorstaaf en strijkrail (heet dat zo?) iets op te vullen en daarmee te verkleinen zodat de wielen meer "gedwongen" worden door het wissel. Wel oppassen dat je NEM er nog doorheen kan.
Titel: Re: Code aanduiding rails
Bericht door: Klaas Zondervan op 09 March 2009, 17:13:23
Ter aanvulling op het verhaal van Ronald: heb je al naar de binnenmaat van het wielstel gekeken? (de maat B volgens de normen) Daarin zit een subtiel verschil tussen de NMRA en de NEM. Volgens NMRA moet die maat minimaal 14,4 mm  zijn, volgens de NEM 14,3 mm. Misschien kun je de situatie redden door die tiende millimeter er nog even uit te halen. Het lijkt weinig, maar kan net het verschil maken wat je nodig hebt.
Titel: Re: Code aanduiding rails
Bericht door: MR op 09 March 2009, 18:55:45
Hoi,

De RP-maten begrijp ik niet erg. RP 25? Welke zijn er nog meer? En hoe combineren die met de codes voor rails? En dan zijn er de NEM en de NMRA. Europa en Amerika? 

Groeten,

Marco
Titel: Re: Code aanduiding rails
Bericht door: Ronald Halma op 09 March 2009, 19:13:21
Kijk hier (http://www.nmra.org/standards/sandrp/rp25.html)

RP25 is zeker tot code 55 te gebruiken. 40 kan ook maar niet zonder slag of stoot.
Titel: Re: Code aanduiding rails
Bericht door: Klaas Zondervan op 09 March 2009, 19:38:57
Marco,
RP-25 is een aanbeveling voor de praktijk (Recommended Practice)

De verwarring ontstaat doordat de kreet RP-25 alleen eigenlijk niet genoeg is. Binnen RP-25 is er nog variatie mogelijk in de totale wielbreedte (de maat N). Voor H0 is RP-25-110 de aangewezen maat. En dat hangt weer samen met de breedte van de groeven in wissels. Het wiel moet nl. altijd breder zijn dan de dubbele groefbreedte.
Titel: Re: Code aanduiding rails
Bericht door: MR op 09 March 2009, 21:30:26
Aha, weer wat geleerd.

Is Recommended Practice ook common practice?

Groet,

Marco
Titel: Re: Code aanduiding rails
Bericht door: stig op 09 March 2009, 21:31:37
nee.
Titel: Re: Code aanduiding rails
Bericht door: MR op 09 March 2009, 21:35:40
Aha, duidelijk, dank!

Indien je overweegt om realistisch finescale te gaan rijden dan moet je je Fleischmann, Roco, Trix enz. modelletjes bij langs om ze van de RP-25-110 assen en wielen te voorzien. Als ik het goed begrepen heb.
Titel: Re: Code aanduiding rails
Bericht door: Ronald Halma op 09 March 2009, 21:50:10
Nou, RP25 is geen finescale...... daar zijn weer andere termen voor verkrijgbaar ;D RP25 is een standaard voor Amerikaans materieel. En sommige fabrikanten in Europa gebruiken die standaard om hun materieel van mooiere (schaal echtere) wielen te voorzien zodat het model er beter uit ziet.

Bij echte finescale kom je in H0-Pur of Proto87 terecht.
Titel: Re: Code aanduiding rails
Bericht door: Hans Reints op 09 March 2009, 21:57:09
De originele Recommended Practices 25

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NMRA_RP25_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NMRA_RP25_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NMRA_RP25_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NMRA_RP25_2.jpg)

SK
Titel: Re: Code aanduiding rails
Bericht door: MR op 09 March 2009, 22:02:20
Okay, ik begrijp het niet.

Proto87 en H0pur-wielen zijn geen RP25 wielen? En dan de de mooie Tillig (code 83) en PECO (code75) spoortjes. Voldoen die dan wel aan de standaarden van de HOpur en proto87 gemeenschap? Of bouwen die hun eigen spoortjes? Rijden normale Fleischman, Roco, Trix enz. modelletjes dan wel goed over de code  83 en code 75 spoortjes van Tillig en Peco of zijn daarvoor de RP25 wieltjes en assen noodzakelijk?

Verwarde groeten,

Marco
Titel: Re: Code aanduiding rails
Bericht door: Han Zijlstra op 09 March 2009, 22:13:16
In feite zijn er 3 hoofdgebieden
1 Nmra normen en RP ( amerikaans voor het overgrote deel)
2 Morop met NEM normen ( europees voor de meeste rijders.
2 HO Proto 87  Ho pu wil alleen zeggen dat men 100% op schaal werkt. Dus als het een dik tramwieletje is dan is dat ook in 1:87 eenn dik tram wieletje. Is het een kade profiel ( wat je veel op rail zag )dan is dat ook weer conform de schaal.
 Je kunt heel veel door elkaar gebruiken, maar key is je rails hoogte , puntstukjes. het meeste van je al gekochte materieel. Bielsmatjes etc
Titel: Re: Code aanduiding rails
Bericht door: prutser op 09 March 2009, 22:16:20
Ik heb Roco, Piko en ModelLoco (RP25) en dacht eerst RocoLine-rails toe te gaan passen, maar RP25 zakt weg in de puntstukken van RL-wissels. Met Peco 75 gaan alle drie de merken vloeiend over de rails en wissels. Ideaal.

Overigens: de Artitec-planE's hebben volgens de fabrikant ook RP25, maar dat is schijn. De flenshoogte gelijkt goed, maar de flenzen zijn te dik waardoor deze wielen op de hartstukken van Peco 75 'tikken'. Ze ontsporen niet, maar ik ga ze wel vervangen want 1) ik vind het geen gehoor & en geen gezicht en 2) de hartstukken zullen er ook niet beter van worden.

Hans.


Hans,

Zitten deze "afwijkende" RP 25 wielen ook nog onder de nieuwere productie van de plan E's?

Ik heb ook Peco code 75 namelijk en wil t.z.t. de TP IIIa uitvoeringen aanschaffen.

Groet Stephan
Titel: Re: Code aanduiding rails
Bericht door: stig op 09 March 2009, 22:33:36
Nou, RP25 is geen finescale...... daar zijn weer andere termen voor verkrijgbaar ;D RP25 is een standaard voor Amerikaans materieel. En sommige fabrikanten in Europa gebruiken die standaard om hun materieel van mooiere (schaal echtere) wielen te voorzien zodat het model er beter uit ziet.

Bij echte finescale kom je in H0-Pur of Proto87 terecht.

Finescale is geen norm, maar een typering die te pas en onpas word gebruikt.

Zo ook bijvoorbeeld om de iets smallere code 88 RP25 wielen aan te duiden. Tsja, het is iets fijner dan de "normale" code 110 brede wielen...
Titel: Re: Code aanduiding rails
Bericht door: Ronald Halma op 09 March 2009, 22:53:39
En dit alles om het niet nog makkelijker te maken ;D

Ik begrijp dat het ondoorzichtig lijkt. De termen vliegen je om de oren. Onthoud goed dat RP25 best redelijk goed op het gangbare railmateriaal rijd. Andersom niet, de NEM wielen vinden de lage spoorstaven maar niets.

En het Finescale; dat is maar voor weinigen weggelegd. Op Rail heb ik erg genoten van het Proto gebeuren, maar het is mij te veel werk voor het beoogde resultaat. :)