BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: _Léon_ op 22 August 2008, 19:05:07

Titel: Is dit ook een keerlus??
Bericht door: _Léon_ op 22 August 2008, 19:05:07
Hallo,

Om de mogelijkheid te hebben om de trein te laten keren en een keerlus te vermijden heb ik de volgende vraag:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Keerlus.gif)

Is dit ook een keerlus ????

Mvg. Léon
Titel: Re: Is dit ook een keerlus??
Bericht door: Wim Ros op 22 August 2008, 19:12:10
Ja, een eenzijdige keerlus, je komt immers tegengesteld terug. Alleen andersom gaat dan niet meer lukken, dus terug in de oorspronkelijke rijrcihting is niet mogelijk zo.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Is dit ook een keerlus??
Bericht door: Klaas Zondervan op 22 August 2008, 19:17:01
Je hebt hier geen keerlus vermeden, je hebt er twee aan elkaar geplakt.
De oplossing is in dit geval om de schuine oversteek als keerlus te behandelen.
Titel: Re: Is dit ook een keerlus??
Bericht door: santerdam op 22 August 2008, 19:18:43
Zoals Wim al aangaf, dit is een keerlus. Daar wil ik aan toevoegen, dat de lengte van de diagonaal in het ovaal wel eens te kort zou kunnen zijn. Je hebt lengte nodig voor 4 detectie stukken en een ompool lengte, die tenminste net zo lang is als je langste trein. Als ik naar het baanplan kijk, haal je dat niet.

Sander
Titel: Re: Is dit ook een keerlus??
Bericht door: _Léon_ op 22 August 2008, 20:00:18
Hallo,

Het plaatje was alleen bedoeld ter illustratie. In werkelijkheid zou de "schuine" zijde 1,5 meter zijn. Hij zou in 2 richtingen worden bereden.
Hoe lang zou in het geval van de "ultieme keerlus oplossing" de lengte van een trein kunnen zijn?
Aan Wim heb ik de volgende vraag:
Op de site van jou loopt de "melder GND" naar de S88SD16. Is erop deze S88SD16 hiervoor een aparte aansluiting voor gemaakt of moet deze ergens op de printplaat worden gesoldeerd?


mvg. Léon
Titel: Re: Is dit ook een keerlus??
Bericht door: Hookies op 22 August 2008, 20:10:35
Léon, Wim heeft wel degelijk een punt met zijn opmerking dat je deze keerlus in feite maar één keer kan benutten. Als je de andere richting oprijdt, met de klok mee, is er geen mogelijkheid meer om nog een keerbeweging te maken. Of ga je ook nog een keerlus stijgend over het andere diagonale spoor heen laten lopen?
Titel: Re: Is dit ook een keerlus??
Bericht door: santerdam op 22 August 2008, 20:11:13
Op deze pagina (http://www.funkyrail.nl/fr-zelfbouw-keerlus.htm) kun je achtergrond informatie vinden.

Bij een keerlus, die je in twee richtingen gaat berijden, heb je vier detectie sectie's nodig - die zijn globaal 15-20 cm (of langer). De lengte van het middendeel komt overeen met je langste trein. Ruwweg kun je dus zeggen dat de keerlus minimaal 60-80 cm langer moet zijn als de langste trein.

Sander
Titel: Re: Is dit ook een keerlus??
Bericht door: Wim Ros op 22 August 2008, 20:23:06
Sander, ik weet niet waar jij die maten en informatie vandaan hebt, maar de als we het over de Ultieme Keerlus oplossing spreken van Patrick Smout, dan is het midden gedeelte C minstens zo lang als je langste stroomafnemende trein. Verder de delen E,D en de delen A,B beide ongeveer 5 cm lang. Dus 10cm aan beide zijden extra.
Meer info vind men hier (http://people.zeelandnet.nl/rosoft/KeerlusManual.pdf)

mvg
Wim.
Titel: Re: Is dit ook een keerlus??
Bericht door: Wim Ros op 22 August 2008, 20:33:38
Aan Wim heb ik de volgende vraag:
Op de site van jou loopt de "melder GND" naar de S88SD16. Is erop deze S88SD16 hiervoor een aparte aansluiting voor gemaakt of moet deze ergens op de printplaat worden gesoldeerd?

Voor het antwoord op deze vraag zie het plaatje.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/S88SD16ULTKabel.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/S88SD16ULTKabel.jpg)

Mvg
Wim.
Titel: Re: Is dit ook een keerlus??
Bericht door: santerdam op 22 August 2008, 20:34:57
Wim, de maten heb je mij zelf gegeven in een ander draadje. Al weer een tijd geleden had ik daar dezelfde vraag gesteld.
Titel: Re: Is dit ook een keerlus??
Bericht door: _Léon_ op 22 August 2008, 20:46:23
Hallo,

Zoals ik al aangaf was het plaatje alleen bedoeld ter illustratie. In mijn baanplan ziet het als volgt uit:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Onderbaan.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Onderbaan.jpg)

Hierbij is het groene gedeelte de verbinding met het hoger gelegen gedeelte van mijn baan. Indien ik deze keerlus er niet in zou leggen, zou ik bij het terug keren van dit boven gedeelte niet de mogelijkheid hebben om met de trein te keren of zelfs terug te keren op dit gedeelte.
Ik kwam tot deze oplossing, omdat ik dacht dat de 2 wissels de keerlus zouden opheffen: mijn conclusie was dus fout :-|

Mvg. Léon
Titel: Re: Is dit ook een keerlus??
Bericht door: Wim Ros op 22 August 2008, 21:33:02
Dan is er in het hoger gelegen gedeelte ook sprake van een keerlus, dus dan heb je twee keerlussen, en is je probleem opgelost.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Is dit ook een keerlus??
Bericht door: r0n op 24 August 2008, 01:26:59
Ben vanavond eens lekker bezig geweest met het lezen van informatie over keerlussen. Uiteindelijk hier terecht gekomen. En ik moet eerlijk zeggen dat ik het allemaal niet zo leuk vindt die keerlussen :(

Maar goed. Heb zins kort mijn baan ook on-line staan en weet zeker dat er keerlussen inzitten. Om eerlijk te zijn, zijn het ook 2 keerlussen. Moet ik hier nu wel dingen voor gaan regelen of niet?

(http://img154.imageshack.us/img154/5106/13compleetlk9.jpg) (http://img154.imageshack.us/img154/5106/13compleetlk9.jpg)
Titel: Re: Is dit ook een keerlus??
Bericht door: santerdam op 24 August 2008, 01:44:41
Ronald, waarom is het allemaal niet zo leuk met keerlussen ? Die dingen zijn niet giftig en ze bijten ook niet - wat is er zo eng aan ?

Uitgaande van een 2-rails baan, heb je hier twee keerlussen. Dat is prima - zou je er slechts één hebben, zou het een manco zijn geweest; twee is helemaal goed.  Je kunt keren en in de tweede lus weer terugkeren. In beide lussen heb je voldoende rijlengte nodig en dat heb je zo te zien ook. Prima ontwerp dus, wat de keerlussen betreft.
Ik vraag me wel af hoe je die bijna haakse kruisingen wilt gaan maken - welke rails ga je gebruiken ? (als ik de stippellijnen bekijk is dat te kort om te stijgen/dalen)

Het is wel noodzakelijk bij keerlussen bij het 2-rails systeem om electrisch gezien de juiste schakeling toe te passen. Wim Ros heeft daar een uitstekende oplossing voor.

Sander

edit : beter gekeken : de hellingen zijn wel haalbaar, alleen rechts-boven snap ik de stippellijn niet.
Titel: Re: Is dit ook een keerlus??
Bericht door: r0n op 24 August 2008, 01:51:38
Ze bijten niet, maar nemen aardige happen uit mijn portomonnee... :) na vanavond ben ik mij er dan ook van bewust dat ik meer geld kwijt zal zijn dan dat ik in eerste instantie in gedachten had.

Het gestippelde gedeelte ligt onder het zichtbare gedeelte. Rails is Peco 55. Ik zit erover te denken om nog een spiraal in te bouwen die naar beneden ga. Ik heb nu een meter en zal dus maar 3 cm kunnen dalen. Mocht er iets ontsporen op het schaduw station dan heb ik een groot probleem. Met een dubbele spiraal zit ik ongeveer 9 centimeter lager. En ik kan er aan de achterkant van de baan bij dus dat mag ook geen probleem zijn dacht ik zo.

Maaruh... ik had mijn baan al gepost met extra info... wil niet dit onderwerp misbruiken om mijn baan te bespreken. Misschien dat je daar je volgende opmerking zal willen plaatsen.

Klik hier voor mijn baan plan (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=13082.0)
Titel: Re: Is dit ook een keerlus??
Bericht door: santerdam op 24 August 2008, 02:04:23
Ik heb je baanplan in het andere draadje inmiddels gezien.

PS : De keerlussen zijn niet zo duur - het zijn de vonkentrekkers die zo veel geld willen hebben voor de electronische oplossingen !  ;D
Titel: Re: Is dit ook een keerlus??
Bericht door: r0n op 24 August 2008, 02:20:49
Mijn portomonnee merkt daar verder niets van....
Titel: Re: Is dit ook een keerlus??
Bericht door: _Léon_ op 24 August 2008, 11:46:30
Hallo,

Bij nadere bestudering heb ik hier dus ook een keerlus gemaakt:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bovenbaan_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bovenbaan_1.jpg)

Betekent dit, dat ik dan 2 keerlusmodules én 2 maal een SS88D16 geschikt gemaakt voor de keerlusmodules moet hebben?
Zal Wim leuk vinden  ;)

Mvg. Léon
Titel: Re: Is dit ook een keerlus??
Bericht door: Hannes op 24 August 2008, 12:08:06
Even ter aanvulling, als het reeds vermeld is dan mijn excuses.

Er wordt gesproken van 2 keerlussen in je eerste baanplan. Dit is niet correct. Dit is er namelijk maar 1. Aan de hand van het eerste plaatje is dit goed uit te leggen.

Wanneer je de verbinding tussen de 2 wissels weghaalt heb je alleen maar een rondje. Wanneer je de 2 wissel teruglegt heb je een probleem met kortsluiting en dus een keerlus gecreerd. Om er nu van uit te gaan dat dit er 2 zijn is jammer van het geld. Het probleem wordt veroorzaakt door de verbinding tussen de 2 wissels en dus is dit de keerlus. Als je hier de keerlusmodule op aansluit scheelt je dit veel geld.

Dit is wezenlijk anders dan een hondebot baan met een gemeenschappelijk tussenstuk wat altijd wordt bereden. HIer moet je altijd over het tussenstuk en heb je dus 2 keerlussen.

In jou geval dus niet en kun je dus volstaan met 1 keerlusmodule.
Titel: Re: Is dit ook een keerlus??
Bericht door: _Léon_ op 24 August 2008, 12:50:22
Hallo,

Even ter aanvulling, als het reeds vermeld is dan mijn excuses.

Er wordt gesproken van 2 keerlussen in je eerste baanplan. Dit is niet correct. Dit is er namelijk maar 1. Aan de hand van het eerste plaatje is dit goed uit te leggen.

Wanneer je de verbinding tussen de 2 wissels weghaalt heb je alleen maar een rondje. Wanneer je de 2 wissel teruglegt heb je een probleem met kortsluiting en dus een keerlus gecreerd. Om er nu van uit te gaan dat dit er 2 zijn is jammer van het geld. Het probleem wordt veroorzaakt door de verbinding tussen de 2 wissels en dus is dit de keerlus. Als je hier de keerlusmodule op aansluit scheelt je dit veel geld.

Dit is wezenlijk anders dan een hondebot baan met een gemeenschappelijk tussenstuk wat altijd wordt bereden. HIer moet je altijd over het tussenstuk en heb je dus 2 keerlussen.

In jou geval dus niet en kun je dus volstaan met 1 keerlusmodule.

Ik heb je verhaal tig keer gelezen Hannes, maar kan het niet volgen ???
Volgens mij schreven zowel Wim als Klaas, dat er in het eerste plaatje sprake was van een keerlus en dat ik door de "schuine" zijde aan te sluiten op een keerlusmodule het probleem van kortsluiting zou oplossen. Het antwoord van hen was mij duidelijk. Ik gaf zelf al aan, dat ik bewust voor deze oplossing had gekozen.
Bij het opnieuw goed bekijken van de bovenbaan denk ik echter nog een kortsluiting gecreëerd te hebben door de wissel links boven:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/probleem_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/probleem_2.jpg)

vandaar mijn vraag.

Mvg. Léon
Titel: Re: Is dit ook een keerlus??
Bericht door: Wim Ros op 24 August 2008, 14:23:22
Hannes, over het aantal keerlusmodules in de oorspronkelijke tekening heb je gelijk. En omdat het om een digitale baan gaat.

Gaat het echter om een analoge baan, dan zijn er dus wel degelijk 2 keerlussen. Want bij analoog wordt een keerlus situatie anders (op een andere plaats dus) opgelost.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Is dit ook een keerlus??
Bericht door: _Léon_ op 24 August 2008, 18:11:57
Hallo,

Na weer lezen en weer lezen snap ik je verhaal eindelijk Hannes......
Mijn excuses als mijn opmerking negatief over kwam: het zei meer iets over mij dan jou.
Het antwoord of er nu in de bovenbaan ook een ligt snap ik echter nog niet helemaal en zoja hoe is hij op te lossen ?

Mvg. Léon
Titel: Re: Is dit ook een keerlus??
Bericht door: Wim Ros op 24 August 2008, 18:27:43
Leon,

Ook in je boven baan zit een keerlus.
universeel plaatje komt overeen met je situatie boven.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2keerlussen_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2keerlussen_1.jpg)
Mvg
Wim.
Titel: Re: Is dit ook een keerlus??
Bericht door: _Léon_ op 24 August 2008, 19:20:47
Hallo,

Wanneer ik in de linker bovenhoek de rail op de volgende wijze onderbreek, als beschreven bij Wim's "ultieme keerlus oplossing":

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Oplossing.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Oplossing.jpg)

Is dit dan correct?

Mvg. Léon
Titel: Re: Is dit ook een keerlus??
Bericht door: santerdam op 24 August 2008, 19:44:59
Aan de linkerkant heb je in het midden een wissel naar een rangeer/opstel spoor. De onderbrekingen links moet je pas achter die wissel plaatsen. Het gebied tussen de A-B en D-E sectie's mag slechts één trein bevatten.
Titel: Re: Is dit ook een keerlus??
Bericht door: _Léon_ op 24 August 2008, 20:26:55
Hallo,

Je bedoeld op deze wijze Santerdam :

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Oplossing1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Oplossing1.jpg)

B.v.d.

Mvg Léon
Titel: Re: Is dit ook een keerlus??
Bericht door: santerdam op 24 August 2008, 20:37:46
Ja Léon, zo bedoelde ik het. Zoals je ziet kun je nu vrij de rangeer/opstelsporen in en uit rijden terwijl 'n andere trein zich in de keerlus kan bevinden.

Sander
Titel: Re: Is dit ook een keerlus??
Bericht door: _Léon_ op 25 August 2008, 14:57:53
Hallo,

Iedereen weer bedankt voor de hulp !

Mvg. Léon
Titel: Re: Is dit ook een keerlus??
Bericht door: bas den boer op 25 August 2008, 20:14:35
als je in N spoor rijdt kan je ergens peco SL-E383F plaatsen.

groetjes, bas
Titel: Re: Is dit ook een keerlus??
Bericht door: Wim Ros op 25 August 2008, 22:07:14
Bas, en wat los je daar dan mee op?

Mvg
Wim.
Titel: Re: Is dit ook een keerlus??
Bericht door: Aspelix op 27 August 2008, 18:54:08
Ik heb net even gegoogled de peco SL-E383F  is een kruiswissel. Hierdoor heb je op de plaats van één overloopwissel in één richting twee overloopwissels in beide richtingen:Peco N SLE383F Code 55 Double Crossover Switch Electro-frog . Het maakt je veel flexibeler in je exploitatie. Het lijkt mij een erg goed idee.

Dit is nou typisch een accessoire dat ik in H) code 100 mis, altans: bij gelijkblijvende h.o.h.-afstand van de sporen.

Groeten, Ruurd