BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: rene 74 op 21 August 2008, 21:32:55
-
hallo, ik heb een setje van drie silberlingen ,nu wil ik dit setje gaan verlengen met een of twee wagons. maar het probleem is dat deze nog al moeilijk te vinden zijn(1:100) wel heb ik nog enkele groene eilzugrijtuigen liggen. werden deze rijtuigen onderling wel eens gemengd? groet rene.
-
Rene,
Als je de groene duitse Eilzugwagens met middeninstap bedoeld (verwendungsgruppe 52), is dat geen probleem. Zowel de groep 52 als de Silberlingen werden voor de zelfde soort treinen gebruikt. Ook voor "Wendezüge" is gecombineerd gebruik geen probleem.
Silberlingen werden ook ingezet in combinatie met Umbauwagens en zelfs ook met andere wagens als versterking in D-treinen. Dus wat let je....
met groet, Jan
-
Handig hè, die silberlingen :D
-
o.k dank je voor het antwoord. ik heb inderdaad nog wat van die midden instapwagens in het groen dus deze werden gewoon ,,gemixt,, gebruikt. bedankt voor de info. groet rene.
-
Nog maar even een voorbeeld van een dergelijke combinatie in tijdperk III.
Kijk op foto 22 (E474) op de volgende pagina van Bundesbahnzeit (http://www.bundesbahnzeit.de/Galerien/03.10%20-%20Die%20Legende/galerie.htm)
(Een prachtige fotosite voor de liefhebbers van de DB tijdperk III en IV. Alleen jammer dat de maker van de site een reclameblokje laat meesturen.)
Met groet, Jan
-
Als je deze (http://www.bundesbahnzeit.de/Galerien/V200%20Hochburg%20L%FCbeck/jpg-Bilder/b20_220%20049.jpg) foto neemt word het helemaal leuk, helaas is de trein niet geheel zichtbaar.
Als je een beetje op de hoogte wil blijven van al het leuks dat er vroeger gereden heeft dan zou je eigenlijk het historische bahn forum van drehscheibe (http://drehscheibe-online.ist-im-web.de/forum/list.php?17) eens moeten volgen, daar heb al vele leuke foto's vandaan gehaald.
Groetjes Michiel
-
heren, bedankt voor de links. zitten erg mooie foto,s tussen.vanavond nog eens rustig bekijken . groeten rene.
-
ik heb zo'n setje silberlingen uit een startset van fleischmann, zijn die ook 1:100? ik vindt ze nl wel wat hebben om achter een db lok te knopen, maar dan moet ik er natuurlijk wel meer dan 3 hebben. ik heb al gezien dat verschillende fabrikanten silberlingen leveren, maar hoe zit dat kwa lengtes, wat past er bij de fleischmannen?
of raak ik toch weer aan de orginele fleischmannen?
Timo
-
maar dan moet ik er natuurlijk wel meer dan 3 hebben
Nee dat is niet beslist noodzakelijk. Deze wagons, waarvan er in werkelijkheid ruim 5.000 van zijn gemaakt, kwamen ook in hele korte treinsamenstellingen voor. Zelfs als lok + stuurstandrijtuig.
Fleischmann heeft de wagens in 3 lengtes:
5640-5641-5642: 282mm
5140-5141-5142: 264mm
5120(1513)-5121(1511)-5122(1512): 245mm
-
treinen bestaande uit 1 silberling kan je met veel locs samenstellen, denk daarbij aan een 211, 212, 215( met een 216, 217 of 218 waarschijnlijk ook wel), 111, 140, 141 en 169.
Daarbij kunnen het bij een 211( deels), 212, 215 en 141 ook trek/duw treinen zijn( daar heb ik in iedergeval foto's van gezien).
Groetjes Michiel
-
Er kan ook gewoon een NS-lok voor. Vroeger zagen we die treinen (blauwe 1100 + silverlingen) regelmatig in Eindhoven. Heb er helaas geen foto's van.
-
De buurlandtreinen via Arnhem bevatten ook vaak Silberlingen. Ik heb een - jammergenoeg hele matige - foto van drie Silberlingen, met daarvoor de 1307 (blauw) met een 1200 en een 1100 in opzending. De rijtuigen van de buurlandtreinen werden ook wel gebruikt voor binnenlandse slagen Amsterdam - Arnhem. Sterker nog: vroeger reden nog treinen door naar Vlissingen en Den Helder op zaterdag (de zgn Badehosezug) waarin ook vaak Silberlingen zaten.
Nog wat plaatjes van Silberlingen tussen Nijmegen en Kleef:
(http://www.raymondkies.nl/gNijmegen009.JPG)
(http://www.raymondkies.nl/gNijmegen012.JPG)
(http://www.raymondkies.nl/gNijmegen013.JPG)
(http://www.raymondkies.nl/gNijmegen00g.JPG)
(http://www.raymondkies.nl/gNijmegen015.JPG)
(http://www.raymondkies.nl/gNijmegen017.JPG)
(http://www.raymondkies.nl/gNijmegen019.JPG)
Meer foto's: www.raymondkies.nl
-
Mooie foto's! heel mooi.
Zie er zelfs een kroketten kar tussen zitten!
Kees-Jan
-
ik heb zo'n setje silberlingen uit een startset van fleischmann, zijn die ook 1:100?
Ja, de fleischmann rijtuigen zijn 1:100 rijtuigen.
Roco en Lima hebben deze rijtuigen vroeger ook gehad in hun programma, in de lengte schaal 1:100.
Ik ga liever voor de rijtuigen in lengte schaal 1:87 zoals Roco en Ade deze nu in hun programma hebben, piko heeft ze overigens ook aangekondigt in de voor mij correcte lengte.
Groeten,
Christoph
-
silberlingen kwamen toch in Nederland, niet?? met een v100 tot venlo ofzo iets??
-
ze kwamen zelfs tot amsterdam vanuit keulen. via arnhem
-
Ja, wie heeft daar mooi foto's van, want ik wil zo'n trein maken. (samenstellen)
De wagens zijn uitermate fraai voor dat geld.
-
kijk eens bij nico spilt, er waren zelfs twee zaterdag treinen mee waarvan er 1 zelfs doorging naar Den Helder. Kijk naar eens bij utrecht centraal jaren 70 of bij de 1500 loc
-
Dank.
-
Ik heb wel een mooi plaatje ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/silber2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/silber2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/silber_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/silber_1.jpg)
Rijtuigen van Mispoes ;D
Gr. Remco.
-
Silberlinge in de Badehose-züge waren ook leuk:
In de zomers van 1978 en 1979 reed op zaterdag de 'Badehose'-trein van het Duitse Hagen via Zwolle naar Leeuwarden (en daarna met 2x 2200 zelfs tot Harlingen-Haven) vice versa. Hiermee kregen de bleekneuzen uit het Ruhrgebied een snelle verbinding met de Nederlandse Waddeneilanden. Overigens reed een dergelijke trein ook naar Den Helder.
De foto uit 1978 laat een trein zien met een blauwe 1100, vijf rijtuigen 2e klas van het type 'Silberling', een vooroorlogs 1e klas rijtuig met eindbalkons en een groen vooroorlogs vierassig bagagerijtuig Gruppe 36:
1100 + Pw + Bn + Bn + Bn + A + Bn + Bn
Treinnummers 1978: 2302 en 2303
Hier is de trein met +30 net voorbij Akkrum op weg naar Leeuwarden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_1_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_1_6.jpg) (klik op de foto voor vergroting)
foto + K.Okkinga, verzameling Wim)
groet,
Wim
-
Röwa met bouwpakketten? bedoel je misschien ADE, er waren inderdaad 1:87 Silberlinge..
ja ADE dat was het ,zoals ik al zei het is ff geleden
mvg jan
-
Ja, wie heeft daar mooi foto's van, want ik wil zo'n trein maken. (samenstellen)
De wagens zijn uitermate fraai voor dat geld.
De door Remco (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,23390.msg353112.html#msg353112) afgebeelde trein stelt de trein Hildesheim-Hengelo v.v. (trein 2242/2249) voor. Loc+D+B+AB+AB+B, bij mij uiteraard met V200. Vanaf 30 mei 1976 met NS-Eloc 1100/1200/1300 of (vanaf 1982) met 1600. De D is een oud groen bagagerijtuig (Dye) vanaf zomerdienst 1982 werd deze vervangen door de bekende Dm (Roco 44750/44756). Op 2 juni 1984 reed dit treinenpaar voor het laatst. Chris, een afbeelding is naar je onderweg.
Andere samenstellingen die ik heb waargenomen:
Loc+D+B+AB+B+AB+B
Loc+D+B+AB+B
-
Hallo
@Johan de Bruin
Ze kwamen ook in de treinen (Hannover)-Bremen-Groningen voor met een V100 en een 216 .
@Wim
Voor de duidelijkheid mbt de Badehosezuge . Heb ze nooit gezien tussen de 2200'en . Dat was een duw-trek stam van Emmerich naar Harlingen Haven .
Is wel een fraai plaatje in Akkrum . Heb deze treinen gezien met andere type rijtuigen van de DB .
Jos
-
Begin jaren 80 reed er ook nog een trein met zilverlingen van Amsterdam naar Bad Wildungen. Meestal 7 rijtuigen. Om 10.25 vertrok deze trein iedere morgen uit Arnhem van spoor 6. Op 7-7-1982 was het de 1106 die deze trein reed en bestond ie uit 3x AB en 4x B. Ik heb deze trein toen regelmatig zien rijden. een keer was ie maar 4 rijtuigen lang en ging het naar Korbach. Misschien dat dat in het weekend was..
Groeten Harry.
-
Als je de verschillende boeken doorkijkt (1100, 1200 en 1300 boeken en Elektrische Lokomotieven in Nederland) kom je aardig wat foto's tegen met Silberlingen. Vaak gefotografeerd in Arnhem op de route Keulen Amsterdam en in combinatie met de gewone DB blauwe 1e klas en groene 2e klas rijtuigen. Zowel voor het computernummer tijdperk als in dat tijdperk. Dus er is aardig wat te formeren.
mvg,
Ivo
-
Remco, maak eens een plaat van alleen die groene D.
Want ik heb geen flauw idee wat dat is.
-
Dat moet je aan mij vragen, want het is mijn Dye! ;D
-
Frank, maak eens een plaat van alleen die groene D.
Want ik heb geen flauw idee wat dat is.
;D
-
Remco, maak eens een plaat van alleen die groene D.
Want ik heb geen flauw idee wat dat is.
Dat had ik met alle plezier willen doen Chris ware het niet dat mijn PTA deze rijtuigen zonder scrupules zo weer in de auto stopte en hem smeerde ;D
Gr. Remco.
-
Precies, wegwezen want het is daar gevaarlijk (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,13339.msg352722.html#msg352722).
Plaatjes van de Dye:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG3091.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG3091.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG3093.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG3093.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG3092.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG3092.jpg)
-
Bah, groen in een mooi zilveren draadje >:( >:(
;D
Nee, da's heel opmerkelijk dat men zo'n oude, aftandse bagagekar mee liet lopen :-\
Grtzz,
Karst
-
Zeg, een aantal maanden geleden vond je dit nog een prachtige combinatie (met V200)!
-
Zei ik ook. En vind dat ook nog steeds ;)
Doelde op het 'Zilveren' karakter van dit draadje ;D ;D ;D
Grtzz,
K
-
Nee, da's heel opmerkelijk dat men zo'n oude, aftandse bagagekar mee liet lopen :-\
Hoezo? Je hoeft er geen reizigers in te vervoeren, en zolang de trein niet zo snel hoeft te rijden kan dat makkelijk, kun je de nieuwe bakken voor de snelle treinen bewaren. Zeker als het een seizoenstrein is, dan kan er reservematerieel gesteld worden. Oke, een oude bagagebak in een internationale trein, prestige en zo. Maar goed, zoals ik al zei, er hoeven geen reizigers met mee ;) .
Ernst-Jan
-
Verder welke tractie... ?? Nu ik heb hier V80, V100, V160, BR23 staan en achter elk kunnen ze prima in trekduw dienst doen. Wil ik er doorgangstreinen mee maken (zonder stuurstand ), staat er V200 en BR01 ter beschikking ;)
Hi Karst,
Sta mij toe jou nog even aan te vullen op het verhaal van de V200 in combinatie met de Silberlingen:
De locserie V200.0/ BR220 (inclusief voorserie 001 t/m 005) waren allen technisch uitgerust (Vielfachsteuerung Bauart 1949) om in keertreinen te kunnen rijden.
De locserie V200.1/ BR221 bezaten echter geen van allen deze technische uitrusting.
Bron: Deutsche Bundesbahn - DV939/Merkbuch für Schienenfahrzeuge; Diesellokomotiven-
Groet,
Sven
(die het zelf liever bij de verbouwde Lima Silberlinge houdt)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC08050.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC08050.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC08051.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC08051.jpg)
-
Fleischmann heeft later nieuwe versies in 1:93 lengteschaal ontwikkeld. Die zal Robert wel bedoelen. Los van de lengteschaal fraaie en probleemloze rijtuigen.
Klopt die bedoel ik... Hiervan heb ik overigens de verkeersrode Silberlingen, zoals ze dus tegenwoordig rondrijden... Die van Fleischmann zijn zeer goed gedetaileerd, zitten strak in de verf en de opdrukken zijn haarscherp. Er is dus geen sprake van een ramp. Nieuw kosten ze overigens wel een godsvermogen om ze aan te schaffen... Echter heb ik ze ooit eens tweedehands voor 25 euro per rijtuig inclusief stuurstand kunnen kopen.
-
OK.
Met de aanschaf van de 216 van Brawa, en het zien van foto's in een aantal tijdschriften een vraag :
Ik heb de oceaanblauwe-creme 216 nu al een aantal keren gezien met 1 zilverling of 2 zilverlingen rijtuigen (ook aan de onderkant oceaan groen) en stuurstand met zelfde kleurenschema.
Leuk kort treintje wat tot Nijmegen kwam ?
Maar heeft ze ook wel eens rond gereden in Nederland met twee rijtuigen en die stuurstand icm die 216 ?
-
216 kwam niet naar Nijmegen, 215 en 218 wel. 216 kwam tot halverwege jaren '80 via Groningen ons land binnen, samenstelling vaak: 216+B+AB+BDf
-
o, Groningen, ook goed, Het is Nederland.
Jipee, kan ik een mooie samenstelling maken :)
Ik heb namelijk precies hier liggen wat jij opnoemt :)
-
Hier een plaatje van een kort treintje , bestaande uit meestal 3 rijtuigen, welke vanuit Nijmegen via Kranenburg verder Duitsland inreed. Volgens mij vertrok eens per uur of per anderhalf uur zo'n trein naar Duitsland.
Deze foto heb ik eigenlijk meer genomen vanwege het merkwaardige bagagerijtuig welke altijd in de trein meereed.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nijmegen_5november1977Silberling.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nijmegen_5november1977Silberling.jpg)
Datum: 5 november 1977.
Gerard
-
216 kwam tot halverwege jaren '80 via Groningen ons land binnen, samenstelling vaak: 216+B+AB+BDf
Ik heb een Lima-set (149827) bestaande uit:
B4nb
AB4nb
BD4nf
Dat is dan dus toch de goede samenstelling?
En waren die 216-en die naar Groningen kwamen oceaanblauw/beige of rood/zwart?
mvg,
Gert
-
Via het web foto's van een oceanblauwe 216 te Hoogezand-Sappemeer gevonden
(Stoomrobert) zijn picturepush.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_3.jpg)
En deze uit een topic over tractie voor de Plan-E (van't forum)
Gr.
Robbert Jan.
-
Even voor de zekerheid.
DB 221 - DB D - DB B - DB AB - DB BDf heeft in Nederland gereden?
En is samen te stellen uit de volgende items.
Roco 62846
Roco 44556
Roco 45887/45927
Roco 45489/45480
Roco 45491
Klopt dat?
Gr,
Bart
-
Via het web foto's van een oceanblauwe 216 te Hoogezand-Sappemeer gevonden
(Stoomrobert) zijn picturepush.
Oke, dus die kwam in ieder geval naar Groningen.
Maar kan de rood/zwarte versie ook?
mvg,
Gert
-
Ik heb de plaatjes vanaf het webalbum van Stoomrobert niet gelinkt
http://stoomrobert.nl.picturepush.com/album/70685/2337149/19861004-Hoogezand/DT0108-216055-Hoogezand-Sap....html (http://stoomrobert.nl.picturepush.com/album/70685/2337149/19861004-Hoogezand/DT0108-216055-Hoogezand-Sap....html)
Maar hier wel de link naar het album.
De andere foto betreft een bordeaux rood met zwarte machine.
Gr.
Robbert Jan.
-
Niemand vwb de juistheid van mijn geopperde samenstelling icm catalogusnummers?
Gr,
Bart
-
DB 221's zijn volgens mij niet ('regulier' ;) ) naar Nederland gekomen (220's wel, naar Hengelo met Plan D).
-
Illya, dank voor je antwoord. De Roco 46523 (220 027-7) zou dus qua type wel in Nederland inzetbaar geweest zijn?
Wellicht voor de Scandex?
Gr,
Bart
-
Ja, de 220 027-7 heeft van 1 juni 1973 t/m 29-05-1976 in Hannover en Braunschweig onderdak gevonden en kwam in die tijd ook naar Hengelo. Ik heb twee foto's van de loc met de Harz Express.
Scandex werd veelal met Oldenburgers gereden. De 220 001-2 van Roco is wel een goede kanidaat.
Het is ook mogelijk om de op de vorige bladzijde door mij uitgebeelde trein met de 220 027-7 te rijden die dus bijna geheel uit Zilverlingen bestaat. Eilzug 2242/2249 (Hildesheim/Hengelo v.v.) kwam dus niet verder dan Hengelo maar dat kwamen de 220'ers ook niet...
-
De silverlingen mochten op een gegeven moment niet meer in Nederland komen. Hun beremming was zodanig, dat als je als machinist vanaf Arnhem Ede naderde, je zeer vroeg een remming moest inzetten om niet voorbij het perron, op de overweg tot stilstand te komen. Het was dus vaak een kromme tenen trein. Hoe meer silverlingen, hoe broerder het spul remde. Staat mij bij van 112%, maar dat weet ik niet meer zeker. Ook moesten er vaak rijtuigen uitgezet worden in Emmerich omdat hun verwarming de Hollandse spanning niet aan konden. Dat betekende dus vaak vertraging, vooral met de treinen naar Den Helder op zaterdag.
Groet, Fred.
-
Dat is opvallend. Ik dacht dat de Duisters erom bekend staan hard (sneller dan ik ons land) het station binnen te rijden en hard te remmen. En het materieel kon dat niet aan? Of zit ik helemaal op het verkeerde spoor...
-
Hard een station binnenrijden en een anker uitgooien kunnen de Duitsers inderdaad als de beste. Op het puntje perron willen ze nog wel eens op de 70 à 80 km/u zitten, mits de omstandigheden het toelaten.
Over de beremming van de Silberlinge: de eerste Silberlinge zijn geleverd met klassieke remmen (met remblokken) en mochten 120 km/u. Latere series hadden schijfremmen en mochten 140 km/u. Het remprobleem geld waarschijnlijk voor één van beide remsystemen.
-
Het zal inderdaad om de serie zijn gegaan met remblokken. Er mocht op het laatst ook maar 120 km/uur mee worden gereden. Eerst waren deze treinen met 140 ingelegd. De nieuwere series zijn waarschijnlijk nooit in Nederland geweest.
-
Dat is opvallend. Ik dacht dat de Duisters erom bekend staan hard (sneller dan ik ons land) het station binnen te rijden en hard te remmen. En het materieel kon dat niet aan? Of zit ik helemaal op het verkeerde spoor...
Hier kunnen Nederlandse machinisten inderdaad nog een puntje aan zuigen. Er wordt ze hier wat anders geleerd: eerst kop van de snelheid eraf en daarna rustig met 40 of minder binnenrijden en eindremming inzetten.
-
Ik zat net op Feijenoordsemeesters te sneupen, en ik kwam deze plaat tegen.
(http://www.feijenoordsemeesters.nl/Utrecht/Utrecht3.jpg)
Bron: Website Feijenoordsemeesters.
Gr,
Erwin
-
Silberlinge in Nederland?
Jazeker, als je de jaren '60/'70 wilt uitbeelden geen enkel probleem: vanaf AmsterdamCS via Arnhem naar Duitsland reed die zooi regelmatig: ik was nog maar een 'klein Fransje', wél al helemaal gek van treinen, en wilde dus naar mijn tante in Arnhem in zo'n Buitenlandse wagon, tot afgrijzen van mijn ouders.... Later begreep ik ze beter: niet alleen 40-45, maar ook het gebrek aan vering was daaraan debet... Ik heb later regelmatig gevloekt, als ik vanaf Oberhausen tot Dortmund weer in zo'n ***** Wendezug belandde...[en dat zou ik nu (wéér veel later] graag nog eens beleven, want van het oude Oberhausen is ook niets meer over... (Sorry, inmiddels vreeschelijk OT)
Mijn advies dus: Een blauwe 1100, 1200 of 1300 met vishaken, de Silberlinge die je hebt als 'blok' en daarachter wat getrokken NS-spul uit die tijd... Ik ken de exacte samenstellingen niet, maar herinner mij (vaag) allerlei spul: plan-D, plan-E, plan-W; grofweg: het NS-materieel was BLAUW...
Succes en vooral PLEZIER!
Frans
-
Gebrek aan vering? Volgens mij zaten in de Silberlingen stoelen met de meeste vering!!
gr Ed.
-
Gebrek aan vering? Volgens mij zaten in de Silberlingen stoelen met de meeste vering!!
gr Ed.
De bankjes veerden redelijk, maar de bakken voor geen meter... Zéker geduwd bonkte en schokte het als een idioot...
-
Volgens mij is het Silberling rijtuig achter de lok nog een versie met stuurstand ook.
Zie het kleine randje raam direct naast de lok en het eerste raam in de zijwand.
Groet Peter,
-
Als ik het dus goed begrijp kwam de V200.0 in de jaren 60/70 ook in Nederland met als rijtuigen de Silberlingen... (of evt andere rijtuigen)
Kwamen er nog meer varianten met V200 in NL? Ik wil nl graag een beetje historisch correct een V200 op mijn baan laten rijden en het liefst dus met Silberlingen rijtuigen.
Groet,
Chris
-
Even een hoop stof afblazen van dit draadje.
Ik ben bezig op de verzameling een beetje op te schonen en nu kwam ik Silberlingen tegen van Piko. Deze had ik ooit aangeschaft voor om trein 2242 Hildesheim-Hengelo v.v. uit te beelden.
Maar nu bezit ik rijtuigen met een zwarte onderrand/logo's en rijtuigen met een blauwe onderrand/logo's en grotere klasse aanduidingen.
Nu ben ik benieuwd vanaf wanneer deze kleurwijzigingen zijn doorgevoerd en welke rijtuigen dus geschikt zijn om dienst te doen achter de V200 in de trein Hildesheim-Hengelo?
-
Vanaf halverwege jaren zeventig werd de stelbalk omgekleurd naar "ozean blau" Aannemelijk is dan ook dat tijdens die aanpassing ook de klasseaanduiding en mogelijk andere pictogrammen werden vervangen voor een andere variant. Ik weet niet wanneer jij je trein wilt uitbeelden maar ik vermoed dat je gebruik moet maken van de N-wagens met zwarte stelbalk 😉
-
Chris,
Het zou kunnen helpen om een jaartal te noemen van desbetreffende trein. Maakt het zoeken iets gemakkelijker.
-
Ben niet zo tijdgebonden, maar meen ergens gelezen te hebben dat de 2242 tot 1976 met V220 tot Hengelo werd gereden. Dus tot 1976 zeg dus maar.
Het gaat mij dus vooral om de periode dat de V220 met deze Silberlingen tot in Hengelo kwamen.
Een precies jaartal maakt mij hierbij niet zoveel uit.
-
In 1974 reden de eerste proeflocs rond in de nieuwe kleuren, de 218 218 in blauw-beige en de 218 217 in rood-beige. Daarna is besloten dat blauw-beige (en dus ook de blauwe onderrand) ingevoerd. Op deze pagina (ook veel interessante foto's van andere rijtuigen in de verschillende versies) staat wel een foto van een fonkelnieuwe Silberling-stuurstand met blauwe kop:
https://bundesbahnbilder.blogspot.com/2017/09/n-wagen-silberlinge-nachfolger.html (https://bundesbahnbilder.blogspot.com/2017/09/n-wagen-silberlinge-nachfolger.html)
De eerste oceaanblauw-beige rijtuigen hadden nog de oude cijfers en bordjes voor roken/niet-roken, de pictogrammen zijn pas later ingevoerd. Wanneer precies kan ik zo snel niet vinden, vroegste foto's met pictogrammen zijn uit begin jaren tachtig.
-
Die dingen zijn in zoveel versies gemaakt dat het combineren een behoorlijke puzzel is... zelfs met verschillende draaistellen waar je mogelijk rekening mee moet houden
Maar een volledig blauw/ beige silberling is ook mogelijk, net als een volledig groene (prototypes)
-
Oké, dank voor de reacties tot zover.
-
Zag op die site nog iets wat ik niet wist, er waren varianten met recht dak ipv het bekende afgeronde dak op de kop. Bij die variant is het wel heel duidelijk dat Plan W hiervan afgeleid is 8)
-
De varianten met Steildach (Bnrzb724) werden pas vanaf 1969 gebouwd, dus ruim na de introductie van de plan W.
-
Zag op die site nog iets wat ik niet wist, er waren varianten met recht dak ipv het bekende afgeronde dak op de kop. Bij die variant is het wel heel duidelijk dat Plan W hiervan afgeleid is 8)
Plan W is wellicht qua vormgeving geïnspireerd door de Silberlinge, maar toch vooral gebaseerd op de tussenrijtuigen van de treinstellen Plan T.
CKLX
-
Weer wat geleerd (y)