BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Rick op 16 August 2008, 15:27:43
-
Is er iemand die ervaring meeft met de (dubbelspoor) bovenleidingsportalen van Focus Modell Parts in N? Kan hiervoor de rijdraad van Viessmann gebruikt worden? Ik ben namelijk van plan deze te gaan gebruiken. :)
-
Hoi
De masten zien er wat overgedimensioneerd uit tov de viessmann-masten. Ik denk dat de draden sowieso uitgebogen moeten worden aan de uiteinden en dan is de vraag of het er nog een beetje fatsoenlijk uit blijft zien. Maar ik alleen ervaring met de viessmannmasten en draden en niet met de masten van FMP.
Robert
-
Ik heb geen ervaring met N spoor, maar voor Ho adviseerd FMP in ieder geval de viesmann rijdraden.
De andere merken zijn minstens net zo grof.
-
@Robert: Hier zijn geen Viessman masten dus als ze iets te groot zijn valt dat niet meteen op. Hoe zit de rijdraad eigenlijk aan de masten vast?
-
Hoi
Viessmanndraden hebben haken/ogen aan de uiteinden van de draad zitten. Deze passen om de uitleggers van de viessmannmasten (vrij forse, plastic, uitlegger uiteinden) en zitten dan gelijk vast (evt nabehandelen met een drupje secondelijm).
Robert
-
Ik ben hier ook erg benieuwd naar. Heb al wel de FMP masten aangeschaft, maar nog niet nagedacht over de rijdraad.
Uit bovenstaande begrijp ik dus dat de Viessmann draden bruikbaar zijn?
-
Ah, kan je dan vertellen hoe de FMP masten je bevallen? Zien ze er redelijk uit? Ook belangrijk: wat is de afstand tussen de portalen van de dubbelspoormast
-
Jongen, ga lekker Duits rijden, veel leuker! ;) ;D ;D
-
Ik moet je eerlijk bekennen dat ik ze nog niet heb staan :-[
En nu ben ik daar eigenlijk wel blij mee aangezien de Viessmann draden alleen in vaste maten te krijgen zijn.
De normale afstand tussen portalen op de vrije baan is in het echie ongeveer 70 meter, dus 43 centimeter. Maar op emplacementen en in bochten haalt men die afstand vrijwel nooit.
-
@Peter: Oeps, ik bedoel tussen de poten van een portaal. :P Als afstand tussen twee portalen neem ik de afstand van de Viesman bovenleiding (22,2 cm, korter in de bogen). Het gaat helaas niet anders.
@Jeroen: Er rijdt hier al genoeg Duits spul rond ;)
-
Die 22+ cm is prima met de Vmann draden. Langer moet je ook niet willen, dat gaat nog ten koste van de stabiliteit......als je tenminste met de panto tegen de draad wilt rijden.
-
ik bedoel tussen de poten van een portaal
Oeps :-[
Net even opgemeten, exact 7 centimer.
Als je meer wilt weten (ook van andere varianten), roep maar. Ik heb ze hier allemaal liggen :)
-
Bedankt. :) Het lijkt me iets te breed maar dan kan ik de sporen iets verder uit elkaar leggen. De afstand van de rijdraadhouder tot aan de onderkant van het 'betonnen' voetstuk wil ik nog wel weten. De masten zal ik dan maar eens gaan bestellen om de baan af te maken. ;D
-
Die afstand is 44mm :)
-
Ik denk dat de draden sowieso uitgebogen moeten worden aan de uiteinden en dan is de vraag of het er nog een beetje fatsoenlijk uit blijft zien
Klopt:
Dit weekend enkele Viessmann draadjes binnen gekregen (bleken er 3 in 1 pak te zitten, nooit geweten ;) Ach, nu heb ik alvast een voorraadje). Direct 2 dubbelspoor masten neergezet met draadjes ertussen. De Viessmann uiteinden zijn helaas niet hoog genoeg, de hoogte van de 2 aanhaakpunten op de mast is groter. Eigenlijk zou de laatste dwarsverbinding moeten verdwijnen, maar dat ziet er ook niet mooi uit.
Indien gewenst kan ik morgen wel wat foto's plaatsen.
-
Als je dat zou willen doen. :)
-
Peter,
Ik ben ook wel benieuwd naar wat fot's met rijdraad. Heb zelf ook ooit één dubbele portaal van FMP gekocht. Zit vrij eenvoudig in elkaar en is zelf te bouwen van oude rails. We hebben bij de DMV al een aantal zelf in elkaar gebraden.
Groet,
Jeroen
-
De Viessmann uiteinden zijn helaas niet hoog genoeg, de hoogte van de 2 aanhaakpunten op de mast is groter. Eigenlijk zou de laatste dwarsverbinding moeten verdwijnen, maar dat ziet er ook niet mooi uit.
Hallo,
Wanneer het hoogteverschil niet al te groot is kun je de hangdraad (= bovenste draad) ietwat stijler omhoog buigen.
Ter compensatie hiervan moet je dan de rijdraad (= onderste draad) -die je uiteraard dan niet buigt, maar gewoon recht moet laten- ietwat inkorten en er een nieuw oogje ter bevestiging aan buigen.
Misschien is dan door deze kleine ingreep het hoogteverschil te overbruggen en kun je de Viessmann draden aan de hoogte van de uithouders aanpassen.....
Groet,
Sven
-
@Rick & Jeroen, bij deze:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3202.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3202.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3203.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3203.jpg)
(sorry voor de wazige foto, mijn camera weigert te focussen op het portaal :()
@Sven,
ja, dat heb ik nu geprobeerd en dan zal ik inderdaad de onderste rijdraad moeten inkorten. Op bovenstaande foto's zie je nog dat de onderste bevestigingsstaaf van het portaal omhoog getrokken wordt door de draad, dat kan natuurlijk niet.
Straks een nieuwe poging waarbij ik de draad wat ga inkorten.
-
Het opnieuw ombuigen na inkorten van de draad is niet gelukt. De draad is zo teer dat ie na opnieuw ombuigen vrijwel direct breekt.
Ik heb daarom besloten niet opnieuw te buigen maar gewoon op maat af te knippen. Dat ziet eigenlijk nog veel beter uit.
De enorme stijging van de bovenste draad vlak voor de mast vind ik niet eens zo storend, zeker niet nu ik meerdere portalen achter elkaar heb staan.
-
Jongen, ga lekker Duits rijden, veel leuker! ;) ;D ;D
ja ga lekker duits rijden ;D ;D
-
Hallo Peter,
Op de door jou op de foto's getoonde wijze komt er inderdaad wel héél erg veel mechanische spanning op de uithouders van het portaal te staan.
Wat je ook zou kunnen proberen is (zoals je zelf reeds suggereerde) is de laatste dwarsverbinding tóch verwijderen en de hierdoor onstane "kaal" aandoende leegte in de bovenleidingsdraad later voor het mooie en wellicht óók ter versteviging van het geheel van een zogenaamde "Y-draad" (Viessmann N Kat. Nr. 4370 óf zelfbouw) voorzien.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_4170.jpg)
Groet,
sven
-
Sven, die Y-stukken had ik inderdaad ook al naar zitten kijken.
Nu staan mijn masten gelukkig erg stevig (2 mm gat en dan erdoorheen drukken inclusief bout aan de onderzijde), dus ze kunnen wel wat hebben. Ik zal morgen toch eens kijken of ik het anders kan doen. Voor nu is dit toch wel mooi:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3205.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3205.jpg)
-
@Peter: bedankt voor de foto's, dat wordt eens priegelen als ik de bovenleiding ga zetten. Haal trouwens die baanruimers eens van je 1800 ;)
@Sven: Ook een goed idee.
@Bas: :P
-
Ja, die baanruimers moeten er nog van af. Maar hij is alleen voor de show even uit z'n verpakking gehaald, heeft uberhaupt nog geen decoder, laat staan gereden ;)
-
De baanruimers heb ik er meteen van af gehaald, dat was geen gezicht. De loc heeft hier al een rondje gereden met een soort Beneluxstam, heel handig om te kijken hoe de baan ligt en handig als bovenleidingmal (de 1800 heeft de hoogste panto's van alles wat ik heb).
-
Vandaag bracht de post 20 portalen en 6 rijdraden. Momenteel staan er 3 portalen, hangt er 1 draad tussen en vraag ik me af er snellere manieren zijn om gek te worden. De verticale draad heb ik aan 1 zijde doorgeknipt, het past nu wel maar staat de rijdraad zelf een beetje krom.
Maar mooi dat het nu al is. ;D