BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Mediatheek => Topic gestart door: sander1985 op 06 September 2006, 18:18:55

Titel: Spoorwegjournaal 152, nummer 4 2006
Bericht door: sander1985 op 06 September 2006, 18:18:55
In navolging van Floris' z'n stukje dan hier de bespreking van de spoorwegjournaal.

De spoorwegjournaal is een blad met een van origine belgisch tintje. Voorheen was het een blad met gecombineerd Nederlands en Belgisch groot- en modelspoor. Tegenwoordig gaat het merendeel over het nederlandse, maar komt het belgische gedeelte toch nog regelmatig aan bod.

De spoorwegjournaal verschijnt 6 x per jaar.

Nr 152:
Op de voorpagina vinden we een foto van de Northlander anex TEE De-IV in Heilbronn-Bökingen.

Het eerste artikel gaat ook meteen over de legendarische trein van de voorpagina. Omringd door vele historische en actuele foto's van trein en folders wordt het verhaal vertelt over de thuiskomst van de TEE.
Hierna volgt een kort artikel over de opening van de nieuwe locatie van de Gelderse Smalspoor Stichting (GSS)  voorzien van enkele leuke plaatjes.

Hierna een artikel over moderne vooertuignummering plus een uitleg hoe je in excel je eigen UIC nummer voor een bepaald wagentype kan berekenen.

Daarna het in ieder nummer terugkerende "Langs de Lijn" met aandacht voor actuele zaken op het grootspoor met extra aandacht voor het afscheid van de Hofplein- en Zoetermeer Stadslijn.

Het ook regelmatig terugkerende onderdeel de "boekbespreking"is weer te vinden in dit nummer met dit keer aandacht voor het boek over de locs serie 2600 en de 2801 van Paul Henken.

Dan een artikel over een bijzondere spoorlijn: De IJssellijn die samen met de IJssellinie van belang waren voor de verdediging van het land tijdens de koude oorlog.

Hierna een lang artikel(deel 2) over Station Delft en omgeving die een metamorfose ondergaan. Spoorwegjournaal heeft vaker met meerdere artikelen oog voor het verleden, heden en toekomst van bepaalde lijnen of plaatsen in het spoorwegnet.

Daarna een artikel over 10 jaar thalys, voorzien van mooie foto's en een uitgebreid verhaal.

Hierna volgt het slot van een zesdelige artikelenreeks over De Haagse tram in de 60-er jaren voorzien van mooie foto's.

Dan volgt het modelbouwgedeelte van de spoorwegjournaal met:

Een artikel met een mogelijk baanplan met als thema de olieverlading bij Schoonebeek met daarbij informatie over de echte situatie, hoe deze in model gemaakt kan worden , een interresant baanplan en tekeningen van de olieverladingsplatforms.

Hierna een interresant artikel met mooie foto's over modelbaan Neerpelt (B) een grenstation aan de IJzeren Rijn weer voorzien van vele foto's

Tot slot zijn er de nieuwtjes met ondermeer een foto van de benelux 1100 in N-schaal en het nieuwe LSM rijtuig, daarna volgt nog de internationaal (NL-B-D-SK) samengestelde agenda voor de komende tijd.

Ik hoop zo een aardig beeld te hebben gegeven van de inhoud van het blad spoorwegjournaal.

Sander
Titel: Re: Spoorwegjournaal 152, nummer 4 2006
Bericht door: Rick op 06 September 2006, 19:01:45
Tot slot zijn er de nieuwtjes met ondermeer een foto van de benelux 1100 in N-schaal
:o N?? foto's ;D
Titel: Re: Spoorwegjournaal 152, nummer 4 2006
Bericht door: Klaas Zondervan op 06 September 2006, 19:23:29
:o N?? foto's ;D
Die staan in dat blad.
Titel: Re: Spoorwegjournaal 152, nummer 4 2006
Bericht door: henk op 06 September 2006, 20:24:00
Wat vond je er zelf nou van Sander?
Naar de winkel hollen of zonde van het geld?  ;D

Overigens heeft het Spoorwegjournal tegenwoordig een aparte Belgische en Nederlandse editie met aparte redacties en de hele reut.
Titel: Re: Spoorwegjournaal 152, nummer 4 2006
Bericht door: Spoors op 06 September 2006, 20:31:42
Foto'tje

(http://www.minitrainexpo.be/shop/eigen-n-0001.jpg)

Heb nog wel ergens een grotere foto als je interesse hebt.

Groet,

Jeroen
Titel: Re: Spoorwegjournaal 152, nummer 4 2006
Bericht door: sander1985 op 06 September 2006, 20:32:11
Ik vond het een aardig nummer, maar niet het topnummer. Ik heb een abbonnement (dit jaar nog gratis vanwege de prijsvraag van vorig jaar ;D).
Over het algemeen vind ik spoorwegjournaal een goed blad met ook veel oudere foto's. Net als de andere bladen die ik heb worden ze allemaal gebruikt als naslagwerk.
De baanplanideën die er de laatste keren in staan kunnen ook beginnende modelspoorder leuk op wge helpen.

Sander
Titel: Re: Spoorwegjournaal 152, nummer 4 2006
Bericht door: Peter Korsten op 06 September 2006, 23:12:52
Over baanplanideeën gesproken, in het vorige nummer zou een baanplan van Nieuw Amsterdam (meen ik) moeten staan. Ik heb vergeefs gezocht...

- Peter
Titel: Re: Spoorwegjournaal 152, nummer 4 2006
Bericht door: neudalhausenstadbahn op 07 September 2006, 00:25:59
Hierna volgt een kort artikel over de opening van de nieuwe locatie van de Gelderse Smalspoor Stichting (GSS)  voorzien van enkele leuke plaatjes.

Tja had ik ook nog ff geregelt ::), handig he collega's :P.

groetjes Michiel

Ps; zit nu nie meer bij de GSS
Titel: Re: Spoorwegjournaal 152, nummer 4 2006
Bericht door: sander1985 op 07 September 2006, 17:47:09

Peter, dat baanplan staat  in dit nummer, het is een gecombineerd NAM nieuw anmsterdam baanplan.

Sander
Titel: Re: Spoorwegjournaal 152, nummer 4 2006
Bericht door: martijnhaman op 25 September 2006, 15:54:39
Op de site van de uitgever van Spoorwegjournaal (Metamedia) is een overzicht van de onderwerpen te vinden per nummer. Voor Spoorwegjournaal 152 bijvoorbeeld op: http://www.metamedia.be/spoorwegjournaal/mailing/152/mailing-nl.htm
Voor andere nummers '152' vervangen door het nummer dat je wilt zien.

Je kunt je ook aanmelden voor een nieuwsbrief. Dan krijg je deze informatie gemaild op het moment dat er een nieuw nummer verschijnt.

Met vriendelijke groet,
Martijn Haman
_________________________________________________________

Bezoek nu ook de website over de stalen rijtuigen van de
Nederlandse Spoorwegen op www.MartijnHaman.nl
Titel: Re: Spoorwegjournaal 152, nummer 4 2006
Bericht door: Gert1 op 25 September 2006, 17:17:26
Overigens heeft het Spoorwegjournal tegenwoordig een aparte Belgische en Nederlandse editie met aparte redacties en de hele reut.

Dat klopt. Ik lees ze allebei. De twee bladen zijn qua inhoud niet echt te vergelijken. De Belgische versie is een poosje op de Nederlandse markt geweest onder de naam "België op de Rails", maar kennelijk waren er niet veel Hollanders geïnteresseerd. De Belgische versie is voor 99% op het grote voorbeeld gericht, terwijl de Nederlandse versie net als RM en RH zowel modelspoor als het grote voorbeeld behandeld.

mvg,
Gert