BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: V200 op 27 July 2008, 16:10:36
-
Op de 45 graden kruising van de Marklin K-rail (2258) blijven mijn Marklin locs als ze langzaam rijden regelmatig stilstaan. Roco locs met een fluistersleper hebben dat probleem niet.
Herkent iemand dit probleem?
Ik heb al overwogen een klein stripje of draadje aan te brengen als overbrugging tussen de stroomhoudende puntcontacten.
Dick
-
Hoi,
Kijk eens of je sleepcontacten niet bol, of hol staan.
Bart
-
Bart,
Dat is inderdaad een belangrijk punt. Maar ik kan je zeggen dat het daar niet aan ligt. Het digitaal rijden vergt een ononderbroken stroomdoorvoer en die ontbreekt op een fractie van een millimeter bij de langere M* slepers. Je zou juist denken dat die alles pakken. Maar er zit in de constructie van deze kruising in de oplopende contactpunten een kritiek punt, deels door een klein open stukje waar een contactpunt ontbreekt en deels door een kunststof punt (uiteraard) zonder stroom. Het is heel vreemd dat het contact (naar ik aanneem van de sleper) wegvalt.
Zolang de treinen enige snelheid hebben, rijden ze wel over de kruising heen. Maar juist in een rangeergang is het heel irritant als je de meeste locs een duwtje moet geven.
Dick
-
Je veronderstelt dat de sleper het contact verliest. Maar het zouden net zo goed de wielen kunnen zijn. Bij wissels en kruisingen staan de puntcontacten nl. een beetje hoger dan in normaal spoor. De sleper moet daar dus een stukje omhoog. Maar als daar te weinig ruimte voor is kan de sleper de hele loc los tillen van de rails, met als gevolg dat de wielen het contact met de rails verliezen.
Je kunt dit testen door een loc op de kruising te laten "vastlopen". Maak dan met de punt van een schroevendraaier contact tussen een wiel en de rail, en kijk of dat enig effect heeft.
-
In aanvulling op de suggestie van Bart en Klaas: een aantal Marklin slepers heeft moeite met kruisingen door het "gat" in de sleper. Hierdoor mist de sleper net het middelste punt contact. Zeker is dit bij de slanke kruising 2275. Als je geen massa probleem hebt zoals Klaas beschrijft kijk eens naar onderstaand:
http://www.stayathome.ch/Wartung.htm#Schleifer
Mvrgr.,Ben.
-
een aantal Marklin slepers heeft moeite met kruisingen door het "gat" in de sleper. Hierdoor mist de sleper net het middelste punt contact. Zeker is dit bij de slanke kruising 2275. Mvrgr.,Ben.
Dat is juist!
Tegen het zelfde probleem ben ik aangelopen door een 60760 decoder in een Re 460 te bouwen. Dezelfde lok met decoder C90 komt er wel over heen met een één keer flikkernd frontsein met de 60670 wordt het meteen afgestraft met stilstand.
Ik heb het onderzocht en aan Keuterman voorgelegd. Zijn antwoordt was, monteer een langere sleper echter een fluistersleper van Roco doet wonderen :D was niet zijn advies ;) De lok heeft nu dat ook een fluistersleper 8)
(http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/web/CRW_9390_RJ.jpg) (http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/web/CRW_9390_RJ.jpg)
Deze foto laat het probleem zien.
De sleper is te kort om puko A en C te overbruggen en puko B valt in het gat kortom de sleper staat stroomloos.
(http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/web/CRW_9389_RJ.jpg) (http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/web/CRW_9389_RJ.jpg)
Sleper staat stroomloos.
Nieuwere modellen van Márklin hebben vaak een klik sleper zonder gat in het midden, deze hebben het probleem niet meer.
Nog opgemerkt dat de sleper het draaistel optilt zodat de wielen gelicht worden komt bij Márklin modellen niet voor wel bij modellen van ander fabrikaat
Mvg, Johan
-
Goed werk Johan, duidelijker in beeld brengen kan niet 8)
-
Bedankt voor jullie reacties!
Ik ben ook maar eens aan het meten en fotograferen gegaan. Het probleem blijkt niet zozeer de 2258 kruising te zijn, maar het stukje spoor tussen de kruising en een Engels wissel.
De situatie ziet er als volgt uit.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kruising1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kruising2.jpg)
De sleper gaat na de kruising of na het wissel een dal in. De afstand tussen de twee plastic puko's is 5 cm. - precies de lengte van de Märklin sleper. Die blijft dan hangen op de iets hogere kunststof puko van de 2258 kruising en de lagere kunststof puko van het wissel en raakt niet meer de onderliggende lagere puko's.
Wat te doen? Slepers vervangen voor een kortere? Vind ik eerlijk gezegd geen optie voor 8 Märklin locs.
Ik overweeg een klein stripje aan te brengen van de laagste puko (van het wissel) naar de eerstvolgende stroomhoudende puko. Optisch niet fraai, maar stilstaan is ook wat.
Of hebben jullie andere suggesties?
Dick
-
Of hebben jullie andere suggesties?
Dick
Wat gebeurd er als je de één of beide kunststof puko weg danwel lager snijdt ::)
Als je het aandurft zou ik beginnen met lager snijden tot dat de sleper een geleidende puko gaat raken.
Tip, als daarna de sleper tegen een geleidende puko aan stoot kun je die iets weg buigen in de rijrichting gezien
Mvg, Johan
-
Wel een beetje maf dat er plastic puko's tussen zitten. Wat kan daar de diepere achtergrond van zijn?
-
Met een stripje fosforbrons heb ik een korte verbinding gemaakt. En zie ... het werkt. De locs lopen nu soepel over de kruisingen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Strip1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Strip2.jpg)
Voorlopig ben ik er tevreden mee. Nog even een likje verf over het tussenstuk en alleen een kritische toeschouwer ziet dat er iets zit.
Dick
-
Leuke oplossing, Dick. Maar nu maakt je mij toch ook erg nieuwsgierig naar de reden, dat ze ooit op die plaats de geisoleerde pukkels hebben gemaakt.
Sander
-
Dick,
Bekend probleem met name in wisselstraten. Oplossing kan zijn plastic puko wegvijlen, gaatje boren en op die plek een kleine messing nagel zetten met bolkopje. Aan de nagel aan de onderkant een draadje solderen voor de baanspanning.
Sander en Klaas,
Onbegrijpelijke constructie van meneer M*. Als je de wissel bekijkt vanaf de onderzijde had er gemakkelijk een echte puko kunnen zitten (voor zover je puko's "echt" mag noemen). ;D
Mvrgr.,Ben.
-
Inderdaad apart die plastic middenpunten. Was het hart van de railstaven van de kruising nu van metaal geweest en niet van kunstof dan hadden de kunstof pukko's nog kunnen dienen om de sleper zo te geleiden dat kortsluiting met de spoorstaven voorkomen wordt. In dit geval zijn de spoorstaven van kunstof, dus is dit niet van toepassing. Of komt het misschien door ervaringen met andere rail onderdelen:
bij een eerste model slanke K-rail wissel haperden bij mij namelijk enkele loks, bij controle van de wissel bleek de spoorstaaf ingebrand te zijn ter hoogte van het punt waar de sleper de spoorstaaf theoretisch zou kunnen raken. In de praktijk bleek de spoorstaaf dus ook echt geraakt te worden. Normaalgesproken was de spoorstaaf in dat deel stroomloos. Omdat ik met 2 rail en 3 rail door elkaar heen reed had ik deze isolatie echter opgeheven zodat mijn Fleischmann en Lima loks ook gewoon doorreden ter hoogte van de isolatie. Mijn Märklin loks maakten daar nu echter contact met de slepers.
Hierdoor heb ik ervaren hoe nauw alles luistert bij wissels. Märklin wilde blijkbaar de puntcontacten zo laag mogelijk houden en offerde daar stukken rails voor op die zij stroomloos maakten. De railstaven werken daar als geleider van de sleper (in de hierboven genoemde kruising is het kunstof spoorstaaf). Misschien wilde Märklin juist de slepers goed geleiden, zonder sluiting. Kunstof pukko's staan volgens mij ook nog eens gedraaid ten opzichte van andere pukko's. Misschien is het wel lastig dit in de productie te realiseren met de metalen pukko's. Oplossing kunstof puko's. Later kunnen bijvoorbeeld alsnog de metalen spoorstaven zijn geneuveld in het ontwerp. Is dat aannemelijk?
In je oplossing werkt het al goed als je de kunstof pukkel van je kruiswissel overbrugt. Kortom: daar zit het contactprobleem, niet in de vaste kruising. Mij lijkt die afwijkende kunstof pukko eerder te zorgen dat de sleper geen sluiting kan maken met de wisseltongen. Wel geleiding, geen spanningsoverdracht. Kan dat?
-
Mij lijkt die afwijkende kunstof pukko eerder te zorgen dat de sleper geen sluiting kan maken met de wisseltongen. Wel geleiding, geen spanningsoverdracht. Kan dat?
Volgens mij is dat een verkeerde gedachtengang. Het probleem was juist dat de sleper het contact verliest. Dus of er nou wel of niet kunststof pukkels staan, de sleper moet ten allen tijde minstens 1 metalen puko aanraken, dus de sleper houdt altijd spanning. Een kortsluiting met een spoorstaaf of een tong kun je inderdaad voorkomen door de sleper over plastic puko's te laten lopen, maar ja, dan stopt die loc ook. Dus die kunststof puko is geen oplossing voor een probleem, hij is de oorzaak van een probleem.
-
Als je naar deze foto kijkt, lijkt het dat het probleem niet zozeer ontstaat door 'n enkele individuele puko. Het gaat om de combinatie van twee puko's op een korte afstand. Iedere hoge geisoleerde puko heeft wellicht nut - ze hebben alleen geen rekening gehouden met wisselstraten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kruising2.jpg)
-
Iedere hoge geisoleerde puko heeft wellicht nut ....
Ik blijf me toch afvragen wat dat nut dan kan zijn. Als je bedenkt dat de sleper sowieso altijd spanning moet houden, dan moet je alle puko's van metaal maken.
-
Het blijft me bezighouden, waarom de puko extra hoog is gemaakt. Je kunt zien dat de kruising een groot 'vlak' vormt, die wat hoger ligt. Zou de sleper daar 'plat' op liggen, dan remt het vrij fors af.
De hoge puko tilt de voorkant van de sleper extra hoog op, de achterkant gaat dus wat naar beneden en blijft contact maken. Vervolgens passeer je de kruising met slects 1 aanraakpunt - dat remt minder. En na het passeren van de kruising 'duikt' de voorkant van de sleper sneller naar beneden, zodat opnieuw contact maakt achter de kruising.
Ik geef toe, het is een kromme theorie - een beetje van "beter er overheen te vliegen dan te slepen'.
Het commentaar van Klaas deelt ik - een sleper is gemaakt om contact te maken. Daar moet je dus voor zorgen, niet voor het omgekeerde.
Sander
-
Je zou ook eens aan de onderkant moeten kijken. Daar kan ik nu geen plaatje van laten zien, maar volgens mij heeft het te maken met de manier waarop Märklin de + en - stroomdoorvoer geregeld heeft.
Dick
-
De reden van de kunststof pukko is dat Märklin door die biels de twee railsstaven via een stripje verbonden heeft. Het stripje loopt dus door de biels. Een Metalen puko zou dus sluiting veroorzaken.
Nog maals in mijn ogen is de oplossing de kunststof puko wegsnijden zodat de sleper de andere metalen puko's raakt. Simpeler kan het niet.
Mvg, Johan
-
Ah, op die fiets. Dan werkt mijn gaatje boor en nagel verhaal dus niet.