BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Hookies op 26 July 2008, 20:30:36

Titel: Schaduwstation, maar hoe verder met Koploper
Bericht door: Hookies op 26 July 2008, 20:30:36
Ik heb het baanplan voor mijn schaduwstation van Hookyville ontworpen met veel lange sporen en de wens om een aantal van die sporen met meer treinstellen te vullen.

Nu kan ik hier natuurlijk gewoon met 50 bezetmeldpunten voor stroomdetectie gaan werken en net doen alsof het een normale treinbaan betreft met blokken en daarin weer drie secties. Maar dat betekent ook dat ik 3 of 4 terugmelddecoders moet gaan inzetten. Dat lijkt me te gortig. Bovendien zouden er vast andere mogelijkheden moeten zijn. Ik heb zelf niet echt een idee hoe je dit anders zou kunnen oplossen. Ik heb in de manual van Koploper wel gelezen over dynamische blokken, maar werd meteen overvallen met lichtsluizen.

Wie heeft een goede oplossing hiervoor? Ik hoop dat deze vraagstelling een beetje duidelijk is. Voor de goede orde zet ik mijn baanplan er bij. Voor alle duidelijkheid: de treinstellen komen via het blauwe spiraalspoor in het schaduwstation uit en gaan er via het rode spiraalspoor weer uit of ze rijden een rondje om de spiraal heen. Er wordt dus alleen met de klok mee gereden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan_schaduwstation_met_aanpassing.jpg)



Titel: Re: Schaduwstation, maar hoe verder met Koploper
Bericht door: Wim Ros op 26 July 2008, 21:08:25
De handleiding van Koploper is er erg duidelijk in, je hebt twee mogelijkheden,
de eerste is met 2 lichtsluizen, de andere is met 2 bezetmelders per spoor, dus even snel is dat voor jouw baan 20 meldpunten.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Schaduwstation, maar hoe verder met Koploper
Bericht door: Hookies op 26 July 2008, 22:01:51
Wim, waar zou je die dan moeten plaatsen en spreken we dan nog over binnenkomstmelders en stopsecties?
Titel: Re: Schaduwstation, maar hoe verder met Koploper
Bericht door: Wim Ros op 26 July 2008, 22:15:49
Op blz 257 staat het duidelijk uitgelegd, als je het niet helemaal snapt, maak dan een proef opstelling en probeer het een en ander uit.
De goedkoopste oplossing is het werken met 2 lichtsluizen, en daarmee heb je ook een optimale werking van het geheel.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Schaduwstation, maar hoe verder met Koploper
Bericht door: Hookies op 26 July 2008, 22:35:40
Wim, ik zie het al. Je plaatst geen binnenkomstmelders, maar hanteert twee stopsecties in een spoor. En door de keuze bij onderhouden blokken in te stellen op optimale lengte kan Koploper efficiënt met de ruimte omgaan. Is het dan zo dat als je een sectie in het midden van een spoor legt en eentje aan het eind, dat Koploper dan zelf wel bepaalt waar een trein achter een ander kan staan en dat de eerste stopsectie best eens overschreden kan worden of is het gewoon stoppen in de stopsectie?

Pauls voorbeeld over de lengte van de treinen met een tussenruimte van 5 cm, is erg mooi, maar dat kan dus alleen met een lichtsluis?

In het schaduwstationplan zit bovenin (spoor 3 en 3) een inhaalspoor. Behandel je dat dan ook met één stopsectie per spoor?

Laatste vraag met betrekking tot het plan. Werk je wel met binnenkomstmelders en stopsecties in het buitenste spoor tussen de twee wissels, dus dat stuk onderaan dat in een grote lus loopt totdat de hele serie wissels linksonder weer begint?

Met vriendelijke groet,

Martin

Titel: Re: Schaduwstation, maar hoe verder met Koploper
Bericht door: Wim Ros op 28 July 2008, 12:51:29
Martin,

Ik neem aan dat je dit als een passeerspoor gebruikt, dus buiten je schaduwstation om. Dat is dan een normaal blok, en zal dan dus ook als zodanig aangesloten en behandeld moeten worden.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Schaduwstation, maar hoe verder met Koploper
Bericht door: Hookies op 28 July 2008, 13:17:46
Martin,

Ik neem aan dat je dit als een passeerspoor gebruikt, dus buiten je schaduwstation om. Dat is dan een normaal blok, en zal dan dus ook als zodanig aangesloten en behandeld moeten worden.

Mvg
Wim.

Wim,

Over welk spoor heb je het nu? Dat in haalspoor bovenaan tussen 2 en 3, het meest linker spoor dat in feite de rondgang bevordert en een trein meteen weer in de spiraal kan sturen (dus dan wel als passeerspoor)?

Groeten,
Martin
Titel: Re: Schaduwstation, maar hoe verder met Koploper
Bericht door: MBZE_Erik op 28 July 2008, 14:54:42
In het schaduwstationplan zit bovenin (spoor 3 en 3) een inhaalspoor. Behandel je dat dan ook met één stopsectie per spoor?

Ik neem aan dat je dit als een passeerspoor gebruikt, dus buiten je schaduwstation om. Dat is dan een normaal blok, en zal dan dus ook als zodanig aangesloten en behandeld moeten worden.
Titel: Re: Schaduwstation, maar hoe verder met Koploper
Bericht door: Hookies op 28 July 2008, 16:22:17
Laatste vraag met betrekking tot het plan. Werk je wel met binnenkomstmelders en stopsecties in het buitenste spoor tussen de twee wissels, dus dat stuk onderaan dat in een grote lus loopt totdat de hele serie wissels linksonder weer begint?

Het had ook het antwoord op deze vraag kunnen zijn. Maar om helemaal zeker te zijn, wil ik dat dan toch nog even verifiëren.