BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: santerdam op 20 July 2008, 23:39:16
-
Uit De Telegraaf :
zo 20 jul 2008, 22:03
ProRail voorkomt botsing treinen Limburg
DRIEBERGEN - De treindienstleiding van ProRail heeft zondagavond even na acht uur een botsing tussen twee treinen bij het Limburgse Landgraaf op het laatste nippertje voorkomen.
De bijna-botsing werd vermoedelijk veroorzaakt doordat een passagierstrein van Veolia richting Heerlen door een rood sein reed op het moment dat een trein richting Duitsland naderde. De treindienstleiding greep in en maande de machinist van het Veolia-voertuig tot stoppen. De andere trein kon na een korte stop de reis vervolgen.
Het treinverkeer bij Landgraaf is stilgelegd op last van de spoorwegpolitie, die zondagavond nog een onderzoek begint naar het incident. De stremming duurt in elk geval tot het einde van de dienstregeling zondag. Op het traject Heerlen-Kerkrade-Centrum worden bussen ingezet.
De twee treinen waren mogelijk frontaal met elkaar in botsing gekomen als niet was ingegrepen. De zogenoemde Heuvellandlijn is enkelspoors. Hoe de treindienstleiding het voertuig van Veolia heeft laten stoppen is niet bekend. Een woordvoerster van ProRail wilde niet verder op de zaak ingaan.
Directeur Frank van Zetten van Veolia Rail liet weten niet te begrijpen waarom de automatische trein beïnvloeding (ATB) niet heeft gewerkt. Deze automatische rem reageert op het rijden door een rood sein. “Wat er is gebeurd, roept vraagtekens op”, aldus Van Zetten.
Hij wil niet speculeren over het gebeuren maar wacht eerst het onderzoek af. Wel erkent hij dat het “erop lijkt” dat de machinist door rood is gereden. De trein van Veolia was net van station Landgraaf vertrokken. “Er was geen signaal binnengekomen dat een vertrek onveilig was”, aldus Van Zetten. “De snelheid van de vertrekkende trein was dusdanig dat die onmiddellijk kon remmen en een botsing met de Duitse trein van Heerlen naar Aken kon voorkomen”. In de trein zaten slechts enkele passagiers. Die zijn met bussen vervoerd.
Bron : De Telegraaf (http://www.telegraaf.nl/binnenland/1527987/__ProRail_voorkomt_treinbotsing__.html?p=2,1)
-
Geweldig!
-De "Heuvellandlijn" is 2 sporig. Alleen het stuk Heerlen-Kerkrade Centrum is enkelsporig.
-De treindienstleider kan via een alarmoproep danwel een reguliere oproep via de GSMR de machinist opdracht tot stoppen geven. De eerste optie lijkt me het meest logisch in dit geval.
-Meneer Frank van Zetten:(Mits de Telegraaf u juist geciteerd heeft) In u kunnen we vertrouwen hebben! De directeur van een spooronderneming weet niet dat ATB niet verhindert dat je door stoptonend sein normaal kunt vertrekken en zolang je niet harder dan 40km/h rijdt de ATB geen reden tot "ingrijpen" heeft.
ATB doet dus helemaal niets wanneer er door rood sein gereden wordt.
Wat u hier vertelt roept bij spoormensen de nodige vraagtekens op.
-Als het correct blijkt dat de Veolia trein door STS gereden is dan is er weldegelijk een signaal binnen gekomen dat vertrek onveilig was. Het betreffende sein toonde een rood licht of was, hoewel die kans uiterst gering is, gedoofd.
mvg
Sander.
www.nsrijdtverder.nl
-
Denk er aan, het is wel de Telegrof hè!
-
Uit De Telegraaf :
zo 20 jul 2008, 22:03
ProRail voorkomt botsing treinen Limburg
DRIEBERGEN - De treindienstleiding van ProRail heeft zondagavond even na acht uur een botsing tussen twee treinen bij het Limburgse Landgraaf op het laatste nippertje voorkomen.
Bron : De Telegraaf (http://www.telegraaf.nl/binnenland/1527987/__ProRail_voorkomt_treinbotsing__.html?p=2,1)
Is het een heldendaad dat ProRail botsingen op het spoor voorkomt? :o Daar zijn ze toch gewoon voor aangenomen?
-
Precies, doen ze ook eindelijk eens wat goed daar ::)
Grtz, Marcel
-
Eerlijk gezegd vind ik dit een beetje een vaag verhaal. De situatie ter plaatse kan ik me niet helemaal meer voor de geest halen, maar kennelijk kruisen de trein naar Aken en die naar Heerlen elkaar? Aha, volgens SporenplanOnline is het gedeelte tussen Landgraaf en Heerlen enkelsporig:
http://www.sporenplan.nl/figuren/tekeningen/ns/hrl.gif (http://www.sporenplan.nl/figuren/tekeningen/ns/hrl.gif)
Dat zou het dus verklaren, maar het is wel in tegenspraak met wat Sander zo stellig beweert. Ik kan niet gaan kijken, dus ik weet het niet.
Maar goed, we wachten het onderzoek wel af, dat staat te zijner tijd op de site van de IVW.
- Peter
-
Het verslag van Prorail verteld al erg veel.
Maar die mogen we niet zomaar kopieren. :-|
-
Wel raar dat dit soort berichten gewoon openbaar gemaakt worden. Wat moet Jan met de pet eigenlijk met dit soort nieuws? Borstklopperij van Prorail, na een hele reeks negatieve berichten over deze instantie?
-
Borstklopperij van Prorail, na een hele reeks negatieve berichten over deze instantie?
Precies ;)
Grtz, Marcel
-
Gek genoeg vind je er op de site van ProRail zelf helemaal niks over.
-
@NS1100: dat was ook het eerste wat ik dacht toen ik het bericht las!
Op zich goed natuurlijk dat ze hun werk gedaan hebben waardoor het goed is afgelopen.
In de praktijk komen meestal alleen zaken in het nieuws als het fout gaat...
Koen
-
Wel raar dat dit soort berichten gewoon openbaar gemaakt worden. Wat moet Jan met de pet eigenlijk met dit soort nieuws?
De Telegrof, bewezen stemmingmaker, zal niets nalaten om het openbaar vervoer in een minder gunstig daglicht te zetten. Zolang Jan met de Pet dit nieuwsvod blijft kopen gaan ze daar nog wel even mee door.
-
@Peter ea
http://stationsweb.brinkster.net/afbeelding.asp?dir=landgraaf&num=20
Op deze afbeelding is station Landgraaf te zien. De beide sporen op de voorgrond zijn die richting Kerkrade. Helemaal rechts in beeld ligt het (perron)spoor richting Duitsland.
Een trein van Landgraaf richting Heerlen kan pas vertrekken als de trein naar Duitsland (uit Heerlen) voor het station naar rechts is afgetakt. Het feit dat het station zelf over 3 sporen beschikt doet er niets aan af dat de spoorlijn enkelsporig is. De ene trein moet dus wachten tot de andere "binnen" is.
Dat bedoelde ik te zeggen.
Omdat het de Telegraaf betreft heb ik mij ook voorzichtig uitgelaten; ("mits goed geciteerd" en "als het waar is dat de Veolia trein door STS vertrokken is")
mvg
Sander.
www.nsrijdtverder.nl
-
Het verslag van Prorail verteld al erg veel.
Maar die mogen we niet zomaar kopieren. :-|
Kun je wel de essentie weergeven in plaats van kopieren ?
-
Van www.nu.nl:
(http://www.nu.nl/mmbase/images/1667544)
;D ;D
-
Complimenten aan de Beneluxers* die bij Pr
utsoRail** werken en zich op de vlakte houden in deze discussie.
*er zitten een paar hier op het forum die zeer actief zijn
**alweer zo'n flauw grapje! >:(
-
ik vind het een beetje onzin, er vallen in het wegverkeer vele malen meer dodenlijke slachtoffers dan op het spoor, en daar hoor je niks van ongelukken, en al helamaal niet van bijna ongelukken. en hier word er een hoop kabaal om gemaakt. is gewoon weer een nieuwe hype, omdat ze niks beters hebben om in de krant te zetten. ??? :o
-
Complimenten aan de Beneluxers* die bij PrutsoRail** werken en zich op de vlakte houden in deze discussie.
*er zitten een paar hier op het forum die zeer actief zijn
Dank u!
-
Volgens mijn, wat kwalitatief betere, ochtendkrant had de Veolia machinist zijn trein al gestopt omdat hij merkte dat zijn ATB geen opschakeling naar 60 km/hr toeliet. Daarna reageerde Prorail.
Mvrgr
Koopmans
-
Wel een hoop koude drukte omdat het toevallig de Telegraaf is. Andere kranten zetten precies hetzelfde verhaal neer, dat ze gewoon overnemen als persbericht.
Overigens heb ik ooit een paar maanden gedetacheerd gezeten bij Telegraaf Nieuwe Media en daar nemen ze hun werk heel serieus. Ook zie je in dat gebouw zaken die je minder snel zou verwachten, zoals een werkneemster die van top tot teen, met uitzondering van het gezicht, in een Islamitisch gewaad gekleed gaat.
De Telegraaf bedient gewoon een bepaald publiek en zijn daardoor de grootste. Men herinnere zich de verslaggeving van de Volkskrant over de Betuweroute; daar hoorde je helemaal niet zoveel commentaar over het feit dat het de Volkskrant was. Terwijl Joop Visser het toch zo goed verwoordde...
- Peter
-
Peter, dit kun je niet serieus menen...
Als het een andere krant is valt het tegen, als het de Telegrof is, halen we onze schouders op omdat het de Telegrof weer eens is...
Altijd zijn er voorbeelden te noemen die het t.o. gestelde aantonen. Zonder te weten dat die drie in werkelijkheid (deels) tot hetzelfde concern behoorden noemde ik SBS6, Tlgrf en Geen Stijl al in één adem vanwege hun stemmingmakerij. Dat de Tlgrf de grootse is zegt niets over de kwaliteit. Het gaat er om hoe het gebracht wordt. Wat ik erg opvallend vind is dat deze krant bijna nooit komt opdagen in "De Leugen Regeert". Dit i.t.t. andere kranten.
En daar laat ik het maar even bij want anders gaan we erg o/t...
-
Wel, lees dan voor de grap eens het artikel over hetzelfde onderwerp in NRC Handelsblad:
http://www.nrc.nl/binnenland/article1178159.ece/Treinbotsing_net_voorkomen
Goh, vrijwel hetzelfde. Alleen een beetje korter. Maar dat weerhoudt niemand ervan om de Telegraaf er van langs te geven.
Inderdaad, de Telegraaf heeft een neiging tot hoogdravend taalgebruik. En ze hebben ook een neiging tot stemmingmakerij (zo herinner ik me een artikel toen er een credit-card-storing tussen Nederland en Malta was). Maar dat wil niet zeggen dat ze de journalistiek niet serieus nemen. Dat jou en anderen het populisme niet zo bevalt, doet daar verder niets aan af.
Want op basis van één artikel, dat aantoonbaar gewoon is overgenomen van een persbericht, zo'n tirade te beginnen... dat is stemmingmakerij. :)
- Peter
-
Als ik de diverse verhalen zo lees is de kop in de NRC wat feitelijker dan die in de Telegraaf. Als de Veolia machinist al gestopt was voor Prorail hem waarschuwde is er helemaal niets aan de hand geweest.
Ik reageer inderdaad allergisch op de Telegraaf, ik heb nl de tijd meegemaakt dat 'ie, m.i.terecht, 5 jaar lang verboden was....
Mvrgr
Koopmans
-
is gewoon weer een nieuwe hype, omdat ze niks beters hebben om in de krant te zetten. ??? :o
Dat zie je altijd
in de komkommertijd.
-
Als ik de diverse verhalen zo lees is de kop in de NRC wat feitelijker dan die in de Telegraaf. Als de Veolia machinist al gestopt was voor Prorail hem waarschuwde is er helemaal niets aan de hand geweest.
Maar feit blijft overeind dat ie door rood is gereden. De discussie over de Telegraaf gaat nergens over en je kunt het bagetaliseren of niet maar als het wel geknald had de wereld te klein geweest. feit is dat heden ten dage bijv. een mobieltje afleidt en op het spoor is het funest.