BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Johan Vermij op 18 July 2008, 00:14:24
-
Binnenkort krijg ik eindelijk eens de beschikking over een ruime hobbykamer in ons nieuwe huis. In de aanloop daarna ben ik al enige tijd aan het schetsen om daar het ultieme baanplan neer te leggen.
Naast modelspoorliefhebber ben ik ook een liefhebber van m.n. Schotse Whisky's. Op zoek naar een thema kwam ik dan al snel op een Schotse baan. Na een beetje research biedt Schotland legio mogelijkheden. Vooral rond het begin van de 20e eeuw waren er tientallen (private) railoperators actief, soms maar met één lijntje, soms met behoorlijke kilometers spoor zoals de Great North of Scotland (GNSR)
Het thema voor de baan
(http://www.mindblizzard.com/images/rr/Glen-Elke-Port-Yeme-Rail.gif)
De naam van de baan, Glen Elke en Port Yeme komt van de namen van mijn twee kinderen en de overheerlijke Glen Elgin en Port Ellen whisky's. Glen Elgin ligt in het nooden van Schotland en was een kruispunt van verschillende spoorlijnen (o.a. die van Inverness naar Aberdeen van de Great North of Schotland Railways, kortweg GNSR). Port Ellen ligt op het eiland Islay waar geen spoorlijnen aanwezig zijn, maar het is een schattig dorpje met een legendarische distilleerderij (http://www.undiscoveredscotland.co.uk/islay/portellen/index.html (http://www.undiscoveredscotland.co.uk/islay/portellen/index.html)).
Uitgangspunten
De volgende uitgangspunten en criteria heb ik opgesteld:
- Thema: Schotland
- Tijdperk: II / III
- Schaal: N (Twijfel nog over Engels N 1:148 of continentaal 1:160)
- Rails: Peko Code 55 (zonder ballast)
- Digitaal, te koppelen met PC
Baanelementen
Al snel kom je er achter dat je toch al wel een stapel wensen hebt omtrent de invulling van de baan. Bij mij waren dit:
- Een groot Hoofdstation
- Een Rangeerterrein
- Een Industriegebied
- Een Distilleerderij
- Een Schaduwstation
- Een Kolenmijn
Door het grote aantal wensen is de grote ruimte toch inees behoorlijk klein. Het idee van een groot rangeerterrein volgens Amerikaans model (zoals b.v. Barstow Yard) wat ik eerst in m''n achterhoofd had toch maar laten vallen. In het Stoomtijdperk kan jhe echter niet zonder degelijke draaischijf.
Het Baanplan
Na veel passen en meten en tientallen schetsen ben ik op het volgende baanplan gekomen:
(http://www.mindblizzard.com/images/rr/full_track.gif)
Groot formaat:http://www.mindblizzard.com/images/rr/full_track.gif (http://www.mindblizzard.com/images/rr/full_track.gif)
Voor de overzichtelijkheid in onderstaande variant wat terreinkenmerken, het schaduwstation en de klimspiralen weggelaten:
(http://www.mindblizzard.com/images/rr/visible_track.gif)
Groot formaat:http://www.mindblizzard.com/images/rr/visible_track.gif (http://www.mindblizzard.com/images/rr/visible_track.gif)
Baanniveau's
Er zijn een aantal niveau;s in de baan te onderscheiden:
- -10 cm. : Schaduwstation
- 0 cm. : Port Yeme Harbour, Glen Elke Harbour
- 2 cm. : East Glen Elke
- 4 cm. : Paradebaan
- 6 cm. : Inverness Central + Yard, Cragganmore Colliery
Feedback
Graag zou ik jullie reacties op het baanplan horen. Zitten er onmogelijkheden in?
-
Kleine aanvulling:
Hierboven zeg ik dat ik Peko rails gebruik. Het baanplan is in Wintrack gebouwd met Fleischmann Piccolo rails omdat ik met de Peko flex rails niet weet hoe ik daar in Wintrack de juiste bochten mee moet maken.
-
Johan,
Schotland lijkt me een erg leuk uitgangspunt voor een modelbaan. Ik heb even je baanplan bekeken en geprobeerd te doorgronden, maar het is een beetje lastig doordat de railnummers er nog bijstaan.
De keuze voor N-spoor lijkt me een goede, gezien de grootte van je ruimte.
Wat me als eerste opvalt is dat de doorstroming wat slecht zal zijn. Stukken dubbelspoor worden afgewisseld met enkelspoor en veel sporen lopen dood op kleine stationnetjes. Het enige rondje dat ik heb kunnen ontdekken is het ovaal dat volledig in het zicht ligt. Mijn voorkeur zou uitgaan naar het zoveel mogelijk wegwerken van bogen, zodat dezen niet in het zich liggen.
Verder mis ik op diverse plekken overloopwissels om naar het 'goede' spoor terug te keren. Op deze manier vind ik de rijmogelijkheden wat beperkt, terwijl de hoeveelheid spoor behoorlijk is.
Ik vraag me af hoe je overal bij gaat kunnen? Het voorkomt frustratie achteraf door daar nu al over na te denken.
Wat ik zou proberen te doen in die ruimte, is proberen om iets minder stations te realiseren en deze stations wat langer te maken. Ook mis ik voldoende opstelmogelijkheden in het schaduwstation. Op 2.50 x 4.00 is veel mogelijk, dus ik zou er nog even naar kijken.
Succes,
Frank
Je zou bijvoorbeeld een hondebot als uitgangspunt kunnen nemen, met daarin het hoofdstation en schaduwstation. Vervolgens kun je een en twee zijlijnen realiseren (enkelspoor) die eindigen in een compact station.
-
Ik heb even je baanplan bekeken en geprobeerd te doorgronden, maar het is een beetje lastig doordat de railnummers er nog bijstaan.
In deze variant even de nummer weggelaten.
Wat me als eerste opvalt is dat de doorstroming wat slecht zal zijn. Stukken dubbelspoor worden afgewisseld met enkelspoor en veel sporen lopen dood op kleine stationnetjes. Het enige rondje dat ik heb kunnen ontdekken is het ovaal dat volledig in het zicht ligt. Mijn voorkeur zou uitgaan naar het zoveel mogelijk wegwerken van bogen, zodat dezen niet in het zich liggen.
Verder mis ik op diverse plekken overloopwissels om naar het 'goede' spoor terug te keren. Op deze manier vind ik de rijmogelijkheden wat beperkt, terwijl de hoeveelheid spoor behoorlijk is.
Ik vraag me af hoe je overal bij gaat kunnen? Het voorkomt frustratie achteraf door daar nu al over na te denken.
Wat ik zou proberen te doen in die ruimte, is proberen om iets minder stations te realiseren en deze stations wat langer te maken. Ook mis ik voldoende opstelmogelijkheden in het schaduwstation. Op 2.50 x 4.00 is veel mogelijk, dus ik zou er nog even naar kijken..
He Frank, bedankt voor de tips. Ik zal er mee gaan stoeien. Je hebt gelijk, het wordt allemaal een beetje proppen en het moet natuurlijk wel een beetje doorrijden. Heb nog maar eens naar de beschikbare ruimte gekeken en in Grove lijnen een schets gemaakt van een baanplan rondom. Moet natuurlijk nader uitgewerkt worden.
(http://www.mindblizzard.com/images/rr/u_track.gif)
Groot formaat: http://www.mindblizzard.com/images/rr/u_track.gif (http://www.mindblizzard.com/images/rr/u_track.gif)
Ideeen natuurlijk weer welkom.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/schaduw_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/schaduw_4.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/u_track.gif) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/u_track.gif)
Heb even snel wat inelkaar gekunsteld, misschien snap je zo een beetje welke kant ik op zou gaan.
MVG
Frank
-
Heb even snel wat inelkaar gekunsteld, misschien snap je zo een beetje welke kant ik op zou gaan.
Ik neem aan dat je hier het Schaduwstation bedoeld tussen de twee klimspiralen? Ik zal er eens mee gaan stoeien.
-
Helemaal goed Johan, het is vanaf beide zijden van het station in te rijden en naar keuze kan aan de ingangszijde of aan de andere zijde uitgereden worden. (Hondebot met lusverbinding).
Groeten,
Frank
-
Helemaal goed Johan, het is vanaf beide zijden van het station in te rijden en naar keuze kan aan de ingangszijde of aan de andere zijde uitgereden worden. (Hondebot met lusverbinding).
Ik ben van 't weekend weer even aan de slag gegaan met Wintrack. Als ik de baan in deze U-opstelling bouw wil ik aan de lange zijde (rechts) eigenlijk geen substation, maar slechts een platte plaat met opbouw. Dit omdat deze voor twee ramen langs loopt :(
Heb nu aan de boven en onderzijde een schaduwstation toegevoegd. De bovenste is vanaf twee kanten benaderbaar. Het onderste schaduwstation heeft nu ook een volledige omkeer mogelijkheid.
Het volledige baanplan
(http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/Ballasten/Baanplannen/gepyr_v3_fulltrack.jpg)
Groot Formaat: http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/Ballasten/Baanplannen/gepyr_v3_fulltrack.jpg (http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/Ballasten/Baanplannen/gepyr_v3_fulltrack.jpg)
Het zichtbare deel
(http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/Ballasten/Baanplannen/gepyr_v3_visibletrack.jpg)
Groot Formaat: http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/Ballasten/Baanplannen/gepyr_v3_visibletrack.jpg (http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/Ballasten/Baanplannen/gepyr_v3_visibletrack.jpg)
De schaduwstationnen
(http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/Ballasten/Baanplannen/gepyr_v3_subtrack.jpg)
Groot Formaat: http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/Ballasten/Baanplannen/gepyr_v3_subtrack.jpg (http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/Ballasten/Baanplannen/gepyr_v3_subtrack.jpg)
-
Hoi Johan,
Ik lees dit draadje al even stiekum mee, dus hier mijn visie:
- 2 schaduwstations; heb je die nodig? Misschien is 1 langere onder de rechterzijde een betere optie?
- 3 spiralen; is dat ideaal, en kun je dit bouwtechnisch aan? In een spiraal gaat redelijk wat lengte aan flex in, vandaar. Ook constructie technisch zijn ze best behoorlijk complex. Ik zou liever 1 spiraal gebruiken met een keerlus aan het eind, en die rechts onder het lange deel plaatsen.
- Grote station rechts; de versie die je nu hebt ontbeert in mijn ogen elke werkelijkheid. De vorm ervan die je nu getekend hebt is eigenlijk een klassiek voorbeeld van hoe het niet moet. Je eerdere versie zag er beter uit.
Ook het spoor tegen de achterkant lijkt niet mooi. ik zou het uit het zicht leggen.
- Verder valt op dat het rechtse en onderste deel vrij "star" zijn in het verloop van de sporen. Als je die delen iets vloeiender (lees niet kaarsrecht de lijnen van je tafel en ruimte volgend) zou leggen lijkt het geheel beter. Boven en links bij de haven heb je dat namelijk wel zo gedaan.
Nogmaals; mijn visie! :) Schiet me maar lek ;)
Grtz, 8) Ronald 8)
-
Ik wil er nog even aan toevoegen dat je nog steeds een 'bottleneck' bij je haven hebt. Lange treinen moeten achteruit terug, korte treinen kunnen kopmaken alvorens hun weg te vervolgen. Dit kun je wel automatiseren, maar kost tijd. Met de hand is ook een optie, maar dit kost ook tijd. Zodoende is de doorstroming van de modelbaan slecht.
Bovendien kun je niet een trein gewoon rondjes laten rijden, terwijl je zelf iets anders aan het doen bent.
Ik wil je nog de tip meegeven om niet teveel te willen. Probeer een realistisch geheel neer te zetten, dus liever niet 8 sporen perfect parallel aan elkaar. Maar probeer het iets te beperken. Ik vind het persoonlijk het leukst als de sporen ook echt een functie hebben. Een groot station is leuk, maar als er maar sporadisch treinen stoppen misschien wel overbodig.
De kleine stationnetjes zijn leuk! Probeer daar wat meer op door te denken. Een enkelsporige hoofdbaan kan ook erg leuk zijn, maar ik zou wel kiezen voor een rondje in het sporenplan, zodat je ook eens kunt gaan zitten en gewoon kijken, of iets anders bedienen.
Wat Ronald ook al aangeeft: door minder sporen in het zicht te leggen, krijg je een realistischer en harmonischer geheel. Het is leuk als het voor de 'kijkers' een verrassing is waar de trein nu weer vandaag zal komen. Aangezien je een prachtig oppervlak hebt om de baan te realiseren en je veel wissels in je baanplan verwerkt, kun je er echt een juweeltje van maken.
Groeten en succes met ontwerpen,
Frank
-
Hee Ronald, bedankt voor het meelezen.
- 2 schaduwstations; heb je die nodig? Misschien is 1 langere onder de rechterzijde een betere optie?
- 3 spiralen; is dat ideaal, en kun je dit bouwtechnisch aan? In een spiraal gaat redelijk wat lengte aan flex in, vandaar. Ook constructie technisch zijn ze best behoorlijk complex. Ik zou liever 1 spiraal gebruiken met een keerlus aan het eind, en die rechts onder het lange deel plaatsen.
Helder. Ik weet niet of ik wel twee schaduwstations / 3 klimspiralen nodig heb. Er gaat wel veel rails in zitten en ook wel een uitdaging aan mijn modelbouw-kunsten. De eerste twee verbinden het 1e substation. Deze lijkt me nog redelijk logisch.
- Grote station rechts; de versie die je nu hebt ontbeert in mijn ogen elke werkelijkheid. De vorm ervan die je nu getekend hebt is eigenlijk een klassiek voorbeeld van hoe het niet moet. Je eerdere versie zag er beter uit.
Ook het spoor tegen de achterkant lijkt niet mooi. ik zou het uit het zicht leggen.
- Verder valt op dat het rechtse en onderste deel vrij "star" zijn in het verloop van de sporen. Als je die delen iets vloeiender (lees niet kaarsrecht de lijnen van je tafel en ruimte volgend) zou leggen lijkt het geheel beter. Boven en links bij de haven heb je dat namelijk wel zo gedaan.
Kan ik me in vinden. Links / Boven is het deel waar ik mee wil beginnen. Daar heb ik dus ook al het meest over nagedacht. Rechts / Onder zal wel een paar jaar verder in de uitvoering liggen.
Ik wil er nog even aan toevoegen dat je nog steeds een 'bottleneck' bij je haven hebt. Lange treinen moeten achteruit terug, korte treinen kunnen kopmaken alvorens hun weg te vervolgen. Dit kun je wel automatiseren, maar kost tijd. Met de hand is ook een optie, maar dit kost ook tijd. Zodoende is de doorstroming van de modelbaan slecht.
Bovendien kun je niet een trein gewoon rondjes laten rijden, terwijl je zelf iets anders aan het doen bent.
Daar moet ik dan nog maar eens goed over nadenken ;)
Ik wil je nog de tip meegeven om niet teveel te willen. Probeer een realistisch geheel neer te zetten, dus liever niet 8 sporen perfect parallel aan elkaar. Maar probeer het iets te beperken. Ik vind het persoonlijk het leukst als de sporen ook echt een functie hebben. Een groot station is leuk, maar als er maar sporadisch treinen stoppen misschien wel overbodig.
Wat Ronald ook al aangeeft: door minder sporen in het zicht te leggen, krijg je een realistischer en harmonischer geheel. Het is leuk als het voor de 'kijkers' een verrassing is waar de trein nu weer vandaag zal komen. Aangezien je een prachtig oppervlak hebt om de baan te realiseren en je veel wissels in je baanplan verwerkt, kun je er echt een juweeltje van maken.
Dat hoop ik ook te doen, maar 't is zoeken. In het eerste plan helemaal bovenaan een hele diepe baan waarop je ruimte hebt om een goed rangeerterrein neer te leggen, of toch maar kiezen voor een langer traject waarbij je treinen lekker kilometers kunnen vreten op een wat smallere plaat. Daardoor is het hoofdstation nu misschien ook een beetje gekunsteld. Had dit achterste spoor in 1e instantie ook geheel uit 't zicht willen leggen, maar heb toch weer geprobeerd een stukje industrie toe te voegen.
Terug naar de tekentafel en kijken of we de hoofdbaan bovenlangs ook nog in een lus kunnen verwerken.
Wederom dank voor de kritiek ;D
-
Hee Ronald, bedankt voor het meelezen.
Dank U ;)
Links / Boven is het deel waar ik mee wil beginnen. Daar heb ik dus ook al het meest over nagedacht. Rechts / Onder zal wel een paar jaar verder in de uitvoering liggen.
Ik zou als ik jou was zeker het hele plan klaar willen hebben eer ik begon. Anders zou je wel eens voor verassingen kunnen komen te staan.
Tip; maak een lijstje met wat je wel en niet wilt. De amerikaan John Armstrong, een baanplan goeroe (http://en.wikipedia.org/wiki/John_Armstrong_(model_railroader)), noemde dat "givers en druthers". Hij bedoelde daarmee de dingen te benoemen in je plan die je wilt, maar ook moet doen. Meer een lijstje plussen en minnen met daarbij de dingen waar je niet omheen kunt.
Afijn, daar kom jij zeker uit!
Wederom dank voor de kritiek ;D
Graag gedaan! ;)
Grtz, 8) Ronald 8)
-
Dank U ;)Ik zou als ik jou was zeker het hele plan klaar willen hebben eer ik begon. Anders zou je wel eens voor verassingen kunnen komen te staan.
Pcies, vandaar de noeste Wintrack arbeit. Alleen, als je ergen aan begint, moet je toch ergens beginnen. Ik bedoel, je hebt niet in één keer de hele baan voor ogen en er een beeld bij. Stukje bij beetje begint het plan vorm te krijgen en door te oefenen met Wintrack krijg ik langzamerhand een beetje het gevoel van wat er op de baan past. Langzaam ga je dan het landschap invullen a.d.h.v. foto's enzo.
Dan komt de volgende fase en kraakt de hele preisergemeenschap 't plan weer af omdat 't niet handig is ;D (vat het niet zwaar op, juist dankbaar voor de opmerkingen).
Goed, laat ik dan ondertussen ook maar proberen stukje bij beetje het beeld van de baan te beschrijven... Wederom beginnen we links boven:
FASE 1: PORT YEME
We beginnen met de bouw van de baan aan de linkerkant. De eerste fase is de realisatie van het dorpje Port Yeme, gebaseerd op het dorpje Port Ellen op het eiland Islay. Er komt een kopstation met twee sporen, aan weerszijden voorzien van een perron. Een derde spoor loopt er vlak naast aan de havenkade. Aan de andere kant van het station bevindt zich de aanlegsteiger voor de veerboot en de vuurtoren.
Vanuit het station buigt een dubbelspoor, langs de baai zich af naar rechts. Dit is het hoofdspoor dat over de gehele baan zal lopen. Een kleine aftakking is een enkelsporig lijntje naar de Port Yeme Distillery. Daarnaast is er een dubbelspoor dat naar links (de achterkant van de baan) loopt en uitmondt in de klimspiraal. Een enkelsporige aftakking gaat bergopwaarts naar Cragganmore Colliery.
Vereiste Elementen:
• Haven met aanlegpunt voor veerboot
• Kopstation
• Spoorkade
• Port Yeme Distillery
• Dorpje
Optionele Elementen
• Vuurtoren
Sfeerbeelden:
Port Ellen Haven
(http://www.undiscoveredscotland.co.uk/islay/portellen/images/boats.jpg)
Port Ellen Dorpsaanzicht
(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/fd/Port_Ellen_of_Islay.jpg)
Port Ellen Distilleerderij
(http://www.undiscoveredscotland.co.uk/islay/portellen/images/olddistillery.jpg)
Port Ellen Vuurtoren
(http://www.hebridean-island-images.com/Islay/images/Carraig%20Fhada%20Lighthouse%20&%20Port%20Ellen%20beyond%20(ISLA%200239).jpg)
-
- Grote station rechts; de versie die je nu hebt ontbeert in mijn ogen elke werkelijkheid. De vorm ervan die je nu getekend hebt is eigenlijk een klassiek voorbeeld van hoe het niet moet. Je eerdere versie zag er beter uit.
Ook het spoor tegen de achterkant lijkt niet mooi. ik zou het uit het zicht leggen.
Omdat ik toch bij het thema van mijn Schotse baan wil blijven vooral even gekeken naar de grote Schotse stations. Het valt mij op dat veel Schotse hoofdstations (zoals o.a. Aberdeen en Inverness) kopstations een sporenplan in de vorm van een Dubai achtige palmboom hebben. De 60 tot 80 cm. die ik heb aan plaatoppervlak laat dat niet helemaal toe, en er moet een doorstroom mogelijkheid blijven.
Hier volgt dan een nieuwe poging:
(http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/Ballasten/Baanplannen/gepyr_Mainstation-v4.jpg)
Afbeelding: Huidig sporenplan en rechts het sporenplan van Inverness Station. Groot formaat: http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/Ballasten/Baanplannen/gepyr_Mainstation-v4.jpg (http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/Ballasten/Baanplannen/gepyr_Mainstation-v4.jpg)
In dit plan komt de hoofdlijn vanaf het noorden binnen en steekt deze bij het station in zuidoostelijke richting over naar de rechterkant van de plaat. Daar draait deze om vervolgens via een brug naar de module linksonder verder te lopen op weg naar het volgende station. Anderzijds loopt het hoofdspoor recht door naar het zuiden, waarbij het langzaam afloopt om ondergronds een strakke bocht te maken om de lus naar het noorden weer in te zetten die ook ondergronds loopt.
Langs deze twee hoofdaders bevinden zich nog een aantal opstelsporen en perronnetjes voor nevenlijntjes. Ik ben er nog niet helemaal tevreden over, maar "im Großen und Ganzen" spreekt deze setup mij wel aan. Wat is jullie gedachte? Is het mogelijk om op deze breedte er nog wat meer van de Schotse Palm in te krijgen?
-
Als je langs het rechtse spoor naar beneden toe rijdt, de bocht neemt, dan kan je nooit het eerste spoor verlaten, misschien voor het station nog een wissel op dat spoor leggen.
-
Johan,
Ik heb ook even wat ontworpen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/yelke.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/yelke.jpg)
Succes,
Frank
-
Ik heb ook even wat ontworpen.
Dat ziet er wel interessant uit. Ik zal je zo even m'n @-tje sturen via PM, zou je dan de wintrack file willen mailen?
*inmiddels track ontvangen - waarvoor dank *
Is zeer goed uitgangspunt :) Wil proberen om nog wat meer rangeermogelijkheden op het Hoofdstation neer te leggen
-
wha, nee geen mwha (want dat is een medium wha) ;D ;D ;D
Dat is een zeer gaaf baanplan en heeft veel mooie elementen. Lange paradebaan, station, goederen emplacement, haven. Vooral de ruimtelijkheid , lees weinig rails, veel bergen en landschap maken hem mooi.
De precieze invulling kun je natuurlijk nog veel aan veranderen, maar het basis idee is echt super. Ik zou ook niet te veel rails neer leggen op de zichtbare gedeeltes. Juist de aankleding van bossen en heuvels maken het mooi. Kijk maar is naar "Boppard in N" wat ook ruimtelijk is opgezet en een hele mooie benadering is van de werkelijkheid.
Ik ben benieuwd wat je ervan gaat maken. Ik wou dat ik zoveel ruimte had :'( :'( :'(
-
Dat is een zeer gaaf baanplan en heeft veel mooie elementen. Lange paradebaan, station, goederen emplacement, haven. Vooral de ruimtelijkheid , lees weinig rails, veel bergen en landschap maken hem mooi.
De precieze invulling kun je natuurlijk nog veel aan veranderen, maar het basis idee is echt super. Ik zou ook niet te veel rails neer leggen op de zichtbare gedeeltes. Juist de aankleding van bossen en heuvels maken het mooi.
Sja, op een of andere manier heb ik toch de neiging om van de weinige rails af te stappen..iig wat het hoofdstation betreft. In deze variant toch iets meer van de "Schotse Palm" er proberen te krijgen, ditmaal meer geïnspireerd door Aberdeen Station wat strak tegen de havens aan ligt. Nieuw zijn de lichtgroene tracks.
(http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/Ballasten/Baanplannen/gepyr_v5_MainStation.jpg)
Groot formaat: http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/Ballasten/Baanplannen/gepyr_v5_MainStation.jpg (http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/Ballasten/Baanplannen/gepyr_v5_MainStation.jpg)
Verder nog niet zo veel veranderd aan het mooie plan van Frank. Enige waar ik nog mee in m'n maag zit is de aftakkingen op de blauwe lijn bovenaan. Heb de neiging om toch weer vanuit het havenstationnetje links (Port Yeme) een spoor buitenom te laten lopen en in het midden van de bovenste bak een mooie kolenmijn te bakken.
-
Johan,
Ik moet eerlijk toegeven dat ik ook niet helemaal uit die aftakking was gekomen. Maar ik wilde er nog iets toevoegen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/yelke2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/yelke2.jpg)
Dit ontwerp is met aansluiting vanaf de haven naar een 'kolenmijn'. Het enige dat ik mis is een fatsoenlijke omloopmogelijkheid bij de haven, t.b.v. bijvoorbeeld de kolentrein. Echter wil ik niet nog meer spoor invoegen.
Groeten,
Frank
-
Dit ontwerp is met aansluiting vanaf de haven naar een 'kolenmijn'. Het enige dat ik mis is een fatsoenlijke omloopmogelijkheid bij de haven, t.b.v. bijvoorbeeld de kolentrein. Echter wil ik niet nog meer spoor invoegen.
Ik heb ook zitten denken om vanaf de haven links een boog buitenom te laten lopen, maar nu het hoofdstation rechts uitgebreid is met rangeerterrein en industriële haven is het toch het aardigst om daar op aan te sluiten. Heb dus ook aan de rechterkant geprobeerd om met een boog er om heen te gaan, maar komt niet echt mooi uit omdat vanaf het hoofdstation de baan gelijk al zo'n 10 cm omhoog gaat, nog verder klimmen langs die kant zou dus niet met een laag % gaan, of we moeten ruimte maken voor een klimspiraal.
Ik ben dus aan de slag gegaan met jouw aftakking...
(http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/Ballasten/Baanplannen/gepyr_v5.jpg) (http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/Ballasten/Baanplannen/gepyr_v5.jpg)
We volgen het spoor van het hoofdstation naar Port Yeme. Aan de noordkant (niet volgens Nem norm de achterkant van de baan) verlaten we het hoofdstation, slingeren ons door twee wissels en gaan via de rode lijn noord-noord-oost en draaien in de tunnel naar zuidwestelijke richting. Op dit stuk rode lijn stijgen we 10 cm met een hellingspercentage van zo'n 2,4% een gaan over op de blauwe lijn naar het westen. We denderen over een kleine stenen boogbrug over een klaterend riviertje.
Rechtdoor nog twee haltes te gaan: Port Yeme en Port Yeme Harbour, maar vlak na het riviertje nemen we de wissel en stappen over op het noordelijke spoor. Deze gaat nu alleen met de rijrichting mee, de oostelijke tak van Frank is weggeroest.
Wederom splitst zich de rails. Langs een steile bergwand draait het onderste spoor iets richting zuiden naar een houtzagerij en het bovenste spoor gaat de tunnel in waar een scherpe draai gemaakt wordt. Waar het spoor nu de bergwand weer uit komt gaat het over een lang stenen boog viaduct (a la Culloden Viaduct (http://www.trainspots.co.uk/300-399/culloden/cnv00012.jpg)) naar de Cragganmore Colliery.
-
Johan,
Je mist nu wel een omloopmogelijkheid bij de 'kolenmijn'. Een trein moet dus achteruit rijden naar het koptstation, of opgehaald worden door een andere loc. Ik denk dat het leuk (en geen overbodige luxe) is om een omloopmogelijkheid te creëren.
Je geometrie m.b.t. de draaischijf klopt ook nog niet helemaal:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/draaischijf_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/draaischijf_2.jpg)
Zo dient het te worden, draaischijf - afrit - 9101 - 9100. Anders past de loods niet.
Ik denk dat er ook wat weinig ruimte is voor de draaischijf op die plaats. Indien je graag een schijf wilt, is er uiteraard plaats te maken. Het is het leukst om dan de deurtjes van de loods in het zicht te hebben.
De havenspoortjes zou ik persoonlijk mooier op een andere plek staan dan voor het hoofdstation. Zo behoudt het station zijn ranke vorm en kun je er mooi scenery omheen bouwen.
EDIT:
Nog een tip: gebruik geen rails 9120, deze bochten zijn te krap om een goed treinverloop te garanderen.
Succes,
Frank
-
Kijk es aan... dat zijn bruikbare tips. Hoe zou jij daar een omloopmogelijkheid tussen frutten zonder al te veel spoor te gebruiken?
De havenspoortjes zou ik persoonlijk mooier op een andere plek staan dan voor het hoofdstation. Zo behoudt het station zijn ranke vorm en kun je er mooi scenery omheen bouwen.
Mmmm. Zou je dan linksonder nog een kopstation maken met rangeermogelijkheid en haven en dan de grote stad meer een doorgaande route laten zijn?
Nog een tip: gebruik geen rails 9120, deze bochten zijn te krap om een goed treinverloop te garanderen.
De krapste bocht die er in zit is 9125 - daar had jij er oo kzelf een paar van gebruikt :o
Succes,
Frank
[/quote]
-
Hier dan poging nummer 6 o.i.d. voor het hoodstation. Om in het thema van mijn Schotse baan te blijven toch maar weer een poging om een kopstation zoals Aberdeen, Glasgow of Inverness er tussen te proppen:
(http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/Ballasten/Baanplannen/gepyr_v6_MainStation.jpg) (http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/Ballasten/Baanplannen/gepyr_v6_MainStation.jpg)
Bovenin voor de kolenmijn een korte keermogelijkheid die hoop ik volstaat.
-
Johan,
De oplossing bij de kolenmijn begint er op te lijken! Over het kopstation ben ik iets minder enthousiast, naar mijn mening zijn de sporen te kort en zijn er teveel sporen. Je zou, als je graag een groot kopstation wilt, langs de lange wand een kopstation kunnen maken, met een draaischijf uiteraard om de loc's te keren. In dat geval kun je een dubbelsporig paradebaanvak voor het station langs laten lopen richting de lus. Het station sluit dan ergens in de buurt van het bovenste schaduwstation aan op het paradebaanvak.
Groeten,
Frank
-
Tja Frank, ik weet het ook niet. Ik ga er maar eens een paar nachtjes over slapen. Heb het idee dat er meer moet 'gebeuren' op mijn baan. Hoewel ik Boppard (http://s139.photobucket.com/albums/q318/jeroni_m/) erg mooi vindt, vindt ik na 900 foto's het wel veel van hetzelfde stukje scenery.
(http://i139.photobucket.com/albums/q318/jeroni_m/gare110metcontainers2.jpg)
Als ik bijvoorbeeld naar de baan van Jaap (http://modeltreinbaan.nl/) kijk dan bevalt dit me veel meer. Ik zou niet zoveel de hoogte in willen, maar wel allerlei plekjes en hoekjes willen creeëren voor industrie.
(http://modeltreinbaan.nl/wp-content/uploads//Diverse-treinfotos-2-0261.jpg)
Van mij hoeft het niet een 100% kopie van de werkelijkheid te zijn. Het mag een fantasiebaan worden waar ik en m'n locjes zich op kunnen uitleven.
-
Terug naar af....
In mijn laatste reactie gaf ik aan dat ik het belangrijker vindt dat er op de baan wat te doen is, dan alleen een dikke 10 strekkende meter scenery. Ik ben dus weer een paar versies teruggegaan en heb daar verschillende punten ingelast.
In vol ornaat ziet de baan er dan zo uit:
(http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/Ballasten/Baanplannen/gepyr9_full.jpg) (http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/Ballasten/Baanplannen/gepyr9_full.jpg)
@Frank en anderen - Bedankt voor het meedenken tot nu toe. Uiteindelijk moet ik toch mijn eigen (baan)plan trekken, ik moet mag er straks mee spelen, dus vergeef me als ik eigenwijs ben en niets met jullie goeie tips doe.
Dit is dus toch een beetje het concept waar ik naar toe wil. Wel zou ik graag van jullie opmerkingen willen horen over hoe e.e.a. in baanvakken in te delen, waar keerlussen en onmogelijke verbindingen liggen.
Even inzoomen op de bovenkant waar veel gebeurd:
(http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/Ballasten/Baanplannen/gepyr9_north.jpg) (http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/Ballasten/Baanplannen/gepyr9_north.jpg)
NB: Het schaduwstation is nog niet af.
En nog even inzoomen op de onderkant:
(http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/Ballasten/Baanplannen/gepyr9_south.jpg) (http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/Ballasten/Baanplannen/gepyr9_south.jpg)
Schematisch ziet het er dan zo uit:
(http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/Ballasten/Baanplannen/Gepyr-Station-Chart.jpg) (http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/Ballasten/Baanplannen/Gepyr-Station-Chart.jpg)
-
PS. Met oog op bovenstaand - kerlussen e.d. Ik ben van plan Digitaal te rijden - 2 rail
Nog een keer editen... excuus. I.p.v. dat ik mijn bovenstaande post bewerkte, citeerde ik mezelf... nu nog een extra post. sorry.
-
Even een update in dit draadje om de boel maar weer eens wakker te schudden.
Vorig jaar hebben we een nieuw huis gekocht met een ruime hobbykamer waar ik na 20 jaar weer eens mijn modelspoor hobby kan oppakken. De kamer meet 4 bij 5 meter en biedt dus lekker de ruimte, zeker omdat ik wil overstappen naar spoor N.
Toen we het huis gekocht hadden vorig jaar ben ik dus ook gelijk gaan nadenken over mijn baan (spoor) en hier terecht gekomen wat heel veel ideeën opgeleverd heeft (waarvoor dank!) Toen was er opeens de crisis en werd de bouw van het huis enigzins uitgesteld, en vanwege een drukke baan (werk) ook niet echt meer tijd gehad om hier te genieten van het vele moois en jullie expertise.
Maar... de bouw schiet flink op en begin volgend jaar kunnen we ons nieuwe huis gaan betrekken, en dus zijn ook de voorbereidingen voor de baan gestart. Ik heb ondertussen flink wat Peco rails aangeschaft (code 80) en wil met het onderste stuk van de baan beginnen (tekening twee artikeltjes terug, groene sectie) en ben dus ook hier weer actief geworden omdat er nog zo ontzettend veel dingen zijn die ik nog moet leren ;)
-
Hallo, Johan,
Mooi baanplan, ik vind de Britse/Schotse/Ierse sferen ook erg aantrekkelijk, ik moet ook een beetje aan Yorkshire denken aan de serie James Herriot met mistige heuvels en toch groen landschap en ik denk dat je dat zeer goed benaderd met dit plan. Dat wordt nog wat met al dat materieel straks of heb je al het een en ander? Als ik het had zou ik aan de wishkey nippen en dit draadje blijven volgen ;)Al mooie scheepjes op het oog? Ik ben benieuwd en welke spoorlijn wordt nou wel in korte tijd gebouwd? ;D
Gr NS2400, Koen
-
Dat wordt nog wat met al dat materieel straks of heb je al het een en ander?
Dat wordt iets langere termijn dan ik gedacht had. Ondertussen kwam de crisis voorbij en moet ik waarschijnlijk een dikke 20 tot 30K inleveren op de verkoop van mijn ons oude huis. Daar gaan mijn spaarcentjes voor de baan :(
Maar, de eerste is onderweg:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kinggeorge.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kinggeorge.jpg)
De King George VI, Duchess Class van Graham Farish
-
Dit klinkt misschien raar maar met de duitse loks heb ik dus niks maar met de ned en de engelse des te meer.
fraai exemplaar.
De hele crisis leidt ook nergens naar toe. Ik zie nog gebeuren dat de modelfabrikanten het niet gaan redden.
Gr NS2400, Koen
-
Dit klinkt misschien raar maar met de duitse loks heb ik dus niks maar met de ned en de engelse des te meer.
fraai exemplaar.
'k zou je extra titel dan toch maar veranderen van 'spoortniet' in 'spoortwel' ;)
-
Tja je moet je titel een beetje openhouden hier. 8)
Gr NS2400, Koen
-
Afgelopen week nogmaals naar het baanplan gekeken en gaan rekenen hoe ik de modules moet gaan bouwen. Terwijl ik aan het uitrekenen was hoeveel hout ik nodig had begon het toch weer te jeuken. Ik ben nog niet tevreden met het hoodstation.
Terug naar de tekentafel. Hier nogmaals het complete overzicht:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/gepyr_v10.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/gepyr_v10.jpg)
Ten opzichte van de vorige versie is het hele stations complex behoorlijk veranderd. Het zal nog wel even duren voordat ik daar ben met bouwen, aangezien ik met de groene en bruine lijn onderaan begin. In deze variant echter zijn daar aan de uiteinden wat kleine aanpassingen gedaan omdat het stationsgedeelte dus veranderd is. Dat hier even uitvergroot:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/gepyr_v10_Mainstation.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/gepyr_v10_Mainstation.jpg)
De bruine lijn zakt nu langs de rand van de baan zodat deze in een tunnel onder het station doorloopt. Voor het station komt nog een enkelsporige aftakking naar de houtzagerij. Deze komt de tunnel uit en loopt door een 'geultje' onder de andere sporen door. Het dubbele spoor loopt dan onder het station door en maakt bovenaan een 180 graden bocht om terug te komen voor het station. Dit is het laad en losgedeelte van de haven, en ligt zo'n 4 centimeter lager dan het station.Vanuit het noorden komt de rode lijn er bij, die ook 4 centimeter zakt.Het stationsgedeelte is roze en is de verbinding tussen de groene en de blauwe lijn. Waar ik vooral naar op zoek ben is een mooie wisselstraat. Ik ben dus ook nog niet tevreden met deze indeling. Wie heeft er tips?
Edit Let niet op het feit dat de rails niet overal netjes aansluiten, het wordt toch allemaal flex ;)
-
Ehm, iemand ideeën om nog een mooie wisselstraat in het station te leggen?
-
Blijkbaar niemand ideeen ??? Dus zelf maar aan de slag gegaan. Voor zover ik heb kunnen zien zijn de grote stations in Schotland; Aberdeen, Edinburgh en Glasgow allemaal kopstationnen met redelijk dezelfde lay-out. Ik heb geprobeerd om iets van deze vorm in mijn baanplan te krijgen met als uitgangspunt het station van Aberdeen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/aberdeen_v2_MainstationTrac.gif)Klikbaar (https://images.beneluxspoor.net/bnls/aberdeen_v2_MainstationTrac.gif)
Hier nog eens het hele baanplan met het aangepaste station. Met de geplande Peco flexrail denk ik dat ik de boog van het station en rangeerterrein nog wel iets natuurgetrouwer neer kan leggen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/aberdeen_v2.gif)Klikbaar (https://images.beneluxspoor.net/bnls/aberdeen_v2.gif)
En nog even in 3D:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/aberdeen_v2_Mainstation.jpg)Klikbaar (https://images.beneluxspoor.net/bnls/aberdeen_v2_Mainstation.jpg)
-
Ik heb geen overzicht op het gehele rijplan, maar het ziet er goed uit. Ik weet niet wat je behalve whiskey nog meer gaat vervoeren. Het zal vooral duidelijk worden in het landschappelijke geheel denk ik.
Succes verder, NS2400, Koen (y)
-
Hallo Johan V,
Ik neem aan dat je links gaat rijden op deze baan, als dat zo is mag je wel de wisselstraat
naar het Eindstation veranderen, want van de linker baan kan je niet alle sporen van het station
bereiken. Er zijn geen overloopwissels geplaatst, trouwens als je rechts gaat rijden kom je
uit het station rijdend ook niet op het goede spoor.
Groet, Marc
-
@Marc, thanks voor de input. Daar had ik nog helemaal niet over nagedacht, links of rechts. Ik zal nog eens even over de wisselstraat nadenken.
@Koen, wat ik verder nog ga vervoeren.... in ieder geval alles wat we voor de whisky nodig hebben, dus graan en hout voor de vaten. Treinen moeten ook rijden, dus ook kolen en verder zie ik het wel :)
-
Wel een leuk idee om Google-maps te gebruiken als basis voor een baanplan.
Al lijkt me eea bij N-spoor wat makkelijker dan bij H0.
grzz,
Hans
-
Wel een leuk idee om Google-maps te gebruiken als basis voor een baanplan.
Al lijkt me eea bij N-spoor wat makkelijker dan bij H0.
grzz,
Hans
Wat is het verschil dan, het verschil is alleen een veel grotere ruimte heb je nodig ;D ;D
Groet, Marc
-
Wel een leuk idee om Google-maps te gebruiken als basis voor een baanplan.
Al lijkt me eea bij N-spoor wat makkelijker dan bij H0.
't is nog niet nauwkeurig, maar daar valt vast nog wel wat aan te sleutelen. Ik zal het wel wat moeten simplificeren want zelfs in spoor N heb ik eigenlijk meer ruimte nodig dan dat ik heb. Als ik de lengte van het station (boven) naar de draaibrug (onder) neem dan zou ik op schaal 1:160 zo'n 9.5 meter nodig hebben, ik heb niet meer dan 5 :(
-
Precies, in H0 heb je dan al snel een bedrijfshal nodig om de juiste perronlengtes te benaderen.
Al blijft de methode met google ook voor H0 bruikbaar. Je kunt immers slechts een zichtbaar baandeel uitbeelden, en de rest laten verdwijnen achter de coulissen.
grzz,
Hans
-
Inderdaad, en een stukje simplificeren. Moet nog even puzzelen waar ik het beste stukken er uit kan laten.
-
Groeten van Johnny Walker en z'n beroemde ganzen ;D
Of die van Loch Lomond uit Kuifje :P
Kan me die baan nu al voorstellen maar goed dan dwaal ik n beetje af van het modelspoor
NS2400, Koen
-
Hou zelf meer van Springbank of Royal Brackla... biijvoorkeer meer dan 18 jaar oud....
Min of meer on topic, krijg nu via kennissen waarschijnlijk de echte bouwtekeningen van de Port Ellen distillery en die van de North British Distillery in Edinburgh, dus met een beetje plotwerk moet dat goed gaan komen qua sfeer :)
-
Overigens even een vraag voor de spiraal cracks...
Moet je perse met je onderste laag beginnen, schaduwstation, en dan met de spiraal omhoog werken, of kun je ook eerst op het maaiveld beginnen en als je er aan toe bent de spiraal omlaag leggen?
Heeft vooral te maken met de hoek waarin ik moet beginnen met mijn baan...
-
Nou ja het lijkt me niet erg handig, je moet ook je schaduwstation dan bouwen onder je hoofdbaan :)
Gr. Remco.
-
Nou ja het lijkt me niet erg handig, je moet ook je schaduwstation dan bouwen onder je hoofdbaan :)
Hoi Remco,
Ik denk dat dit wel mee valt. Als ik het baanplan er weer ff bij pak dan wil ik eigenlijk gefaseerd gaan opbouwen. Beginnend onderaan, bij de groene sectie, dan rechts het station en in fase 3 naar de bovenkant gaan, en daar liggen de spiralen en daar tussenin het schaduwstation.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/gepyr_v10.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/gepyr_v10.jpg)
Dus blijft de vraag staan of deze aanpak kan of dat je vanuit de spiraal omhoog moet gaan werken...
-
Wordt een leuke uitdagingom een spiraal omgekeerd te bouwen. Ik neem maar even aan dat je volgens de beproefde draadeind methode te werk gaat, dan zou het misschien wel lukken als je de draad einden vanaf een plek bovenaan (tijdelijk) fixeert. Maar of je dan je rails nog eenvoudig legt? Wellicht veel makkelijker is om later een spiraal los op te bouwen op een eigen grondplaat en die in zijn geheel naar zijn toekomstige plek te brengen. Als je de begin en eind rails wat laat uitsteken dan moet het wel lukken om dat weer netjes op het al aanwezige baandeel aan te sluiten. En als je er rondom goed bijkan is het bouwen en op hoogte stellen ook nog eenvoudiger.
Leuk plan, en leuk onderwerp. Ik blijf het volgen. Ferry
-
Ondertussen zijn we bij baanplan versie 13 aanbeland ;)
De oplevering van onze nieuwe woning komt steeds dichterbij en onlangs ben ik uitgebreid de woning doorgelopen om het leidingwerk te inspecteren. Iets wat ik al langer had vermoed is dat onze woning gespiegeld is ten opzichte van de bouwtekening die ik als uitgangspunt gebruikt had voor het baanontwerp. Versie 13 is dus aangepast op de werkelijkheid ;)
De afmetingen van de kamer veranderen niet, die blijft 4 bij 5. In Baanplan versie 13 zijn rood / oranje de industrie sporen, roze het grote station, gebaseerd op Aberdeen, blauw het haventje met distilleerderij en klein eindstation geinspireerd op Port Ellen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/a3mirror.gif) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/a3mirror.gif)
In de huidige layout ook nog even gekeken naar de handigste manier om het groene hoofdspoor door te laten lopen en keerlus problemen te voorkomen. Volgens mij heb ik daar nu geen last meer van.... of toch?
-
Hoi Johan,
Het moment komt dichterbij! Heb je al een werkplaats? Zoniet dan zou ik de linkse poot laten voor wat het is en een werktafel ervoor in de plaats zetten, heb je alles bij de hand. Of had je nog iets landschappelijks geplant aan die kant?
Prettige dagen verder!
Gr NS2400, Koen
-
Dat ziet er allemaal erg fraai uit. Ik zie het draadje nu voor het eerst, en blijf het zeker volgen.
Johan, ik wil je nog wel graag een tip geven. Ik heb in Engeland geleerd dat een spoorweg een railway is. Railroad is Amerikaans.
Leen.
-
Johan, ik wil je nog wel graag een tip geven. Ik heb in Engeland geleerd dat een spoorweg een railway is. Railroad is Amerikaans.
Dank je Leen, alle tips zijn welkom. Zeker van iemand die ook Engels rijdt (y)
-
Graag gedaan. Ik heb misschien nog een leuke tip voor je. Er is een kleine fabrikant op het eiland Man, die wat meer alledaagse modellen dan de A4, de Flying Scotsman en de Duchess in N spoor uitbrengt, en, voor zover ik gezien heb, ook nog tegen redelijke prijzen.
Het is Union Mills, ik heb alleen geen website kunnen vinden, wel een adres:
Union Mills Models
Unit 5,
Union Mills Trading Estate,
Braddan IM4 4AB
Tel: (0044)1624 852896
Hier alvast een voorproefje:
http://www.lner.info/forums/union-mills-j11-pictures-t2126s0.html (http://www.lner.info/forums/union-mills-j11-pictures-t2126s0.html)
Leen.
-
Vind je het niet jammer dat het 'kopstation' ontzettend kleine perrons heeft terwijl je echt een ZEEEEEEE aan ruimte hebt??
-
Vind je het niet jammer dat het 'kopstation' ontzettend kleine perrons heeft terwijl je echt een ZEEEEEEE aan ruimte hebt??
Hi Camickaeze, daar heb je wel een beetje gelijk in. Op de tekening zijn de perrons ook iets korter uitgevallen dan dat ze in werkelijkheid worden. De perrons van station Aberdeen liggen in een bocht.
Je moet er wel rekening mee houden dan ik eigenlijk tijdperk II/III (Engels, dus pre-grouping, voor 1948) wil rijden. Er zullen dan ook nooit TGV's e.d. op dit station stoppen.
Graag gedaan. Ik heb misschien nog een leuke tip voor je. Er is een kleine fabrikant op het eiland Man, die wat meer alledaagse modellen dan de A4, de Flying Scotsman en de Duchess in N spoor uitbrengt, en, voor zover ik gezien heb, ook nog tegen redelijke prijzen.
Het is Union Mills, ik heb alleen geen website kunnen vinden, wel een adres:
Hoi Leen, alweer bedankt. Ik had die modellen van Union Mills al wel eens op eBay gezien, helaas nog nergens in een webshop :(
-
Weer een stapje verder en gesleuteld aan het Schaduwstation. Dit schaduwstation bevat 10 sporen. Dit zijn 9 Opstelsporen en 1 Programmeerspoor. De laatste is PS10 genoemd en de opstelsporen OS10 tot OS90
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/os10.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/os10.jpg) Klikbaar (https://images.beneluxspoor.net/bnls/os10.jpg)
De wissels zijn ook per spoor genummerd. OSx1 voor de wissel rechts van het opstelspoor en OSx2 voor de wissel links.
De grote vraag is nu, hoe sluit ik het aan?
Ik neem aan dat ik elk baanvak moet isoleren en apart aansluiten op de ringleiding. Hoe sluit ik de wissels aan?
-
Hoi Johan,
Kom je nog wel aan bouwen toe?
Gr Koen
-
De oplevering van onze nieuwe woning komt steeds dichterbij en onlangs ben ik uitgebreid de woning doorgelopen om het leidingwerk te inspecteren. Iets wat ik al langer had vermoed is dat onze woning gespiegeld is ten opzichte van de bouwtekening die ik als uitgangspunt gebruikt had voor het baanontwerp.
FF off topic.
Aparte constatering. Ik neem toch aan dat je voor je het huis kocht wist hoe het huis eruit komt te zien en tijdens de bouw regelmatig de voortgang bekeken hebt. Bijzonder dat je er dan nu pas achterkomt dat je huis gespiegeld is.
Heeft toch ook consequenties voor de inrichting van o.a. je badkamer en keuken.
Gr.
Eric
-
Klein schopje.
De hobbykamer is ondertussen redelijk ingericht en de eerste plankjes zijn gezaagd. Binnenkort maar richting "Wat zijn we aan het bouwen" om te zien hoe het er daadwerkelijk uit gaat zien :)
Johan