BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: E. Klazenga op 15 July 2008, 19:18:49

Titel: ringleiding en blokindeling
Bericht door: E. Klazenga op 15 July 2008, 19:18:49
Hallo,

Ik heb als beginnend digitaalspoorder een aantal draadjes over de ringleiding gelezen. Soms is het me niet helemaal duidelijk.

Ik wil mijn modelspoorbaan (2-railsysteem, Fleischmann profi-rails, Intellibox) automatiseren met Koploper.
Ik heb de baan in blokken ingedeeld. Deze bestaan uit drie secties (inrij- en stopsectie van elk 20 cm en een middenstuk variërend van 80-140 cm). 
De blokken en secties worden van elkaar gescheiden door één van de spoorstaven van elkaar te isoleren.

Moet ik nu eerst zonder rekening te houden met de blokken en met Koploper, eerst een ringleiding aanleggen waarbij ik zo om de 1,5 meter een draadje aan de rails las en daarna een ringleiding maken van de terugmmeldmodules (loconetmodules Uhlenbrock) of kan ik beter één ringleiding maken met rechtstreekse voedingen aan de rails en voedingen via terugmeldmodules.

Hopelijk is het zo een beetje duidelijk.
Ik ben benieuwd naar jullie reactie

groet, Egbert
Titel: Re: ringleiding en blokindeling
Bericht door: santerdam op 15 July 2008, 19:44:50
Egbert, allereerst hartelijk welkom.

Een deel van de informatie over de ringleidingen en de Koploper blokken en sectie's heb je al goed opgepikt. Maar het totale verhaal is iets genuanceerder.

Om het plaatje in detail te bezien, moet je drie verschillende zaken onderkennen :

-(1)- Gewone stukken rails. Hier is geen enkele detectie door een terugmeld-decoder. Dat zijn allereerst de stukken tussen de (Koploper-) blokken en ten tweede de tussenstukken tussen de inrij- en stop-sectie (van Koploper). Deze stukken rails worden rechtstreeks aangesloten op de voedingsringleiding.

-(2)- De gedetecteerde railsstukken. Dat zijn de inrij- en stop-sectie's (van Koploper). Die stukken rails krijgen voedingsspanning van de terugmeld-decoder. En die terugmeld-decoder zelf krijgt zijn voedingsspanning van de ringleiding van -(1)-. Deze stukken rails zitten dus niet direct op een ringleiding maar zijn individueel bedraad naar de terugmeld-decoder.

-(3)- De terugmeld-decoders onderling hebben dan een eigen Loconet  netwerkkabel naat het Loconet Netwerk. Dat is niet noodzakelijk een ringleiding. De layout hiervan is een echt netwerk, dus meerdere vertakkingen zijn ook mogelijk.



- De aanname dat de inrij- en stopsectie 20 cm zijn moet je nuanceren. Ga je N-spoor of H0-spoor rijden ? Mijn indruk is dat 20 cm minumaal / te kort is.

- De aanname dat het middenstuk 80-140 cm is tussen de meldsectie's behoeft ook enige nuancering. Het zal mede afhankelijk zijn van de langte van je treinen en de plaats op je baan (doorgaand spoor of station).

- De aanname dat iedere 1,5 meter de rails op de ringleiding wordt aangesloten is niet zonder meer te maken. Ga er globaal van uit dat je ieder geisoleerd stuk voeding moet geven vanuit de terugmeld-decoder, en niet gedetecteerde stukken ten minste bij stroinmgsgevoelige overgangen, zoals wissels en kruisingen. En vervolgens op lange stukken afhankelijk van de bouw van je baan. Voor 1 meter lange flexrails is 1 aansluiting voldoende, maar zit je op te bouwen met stukjes recht-boog van 5 en 10 cm dan is 1,5 meter veel te ruim.

Groeten, Sander
Titel: Re: ringleiding en blokindeling
Bericht door: E. Klazenga op 15 July 2008, 21:50:56
Hallo Sander,

Bedankt voor je vlotte reactie!

Uit het eerste deel van je commentaar maak ik op dat mijn veronderstelling juist is dat gewone stukken rails en gedecteerde railstukken gebruik maken van dezelfde voedingsringleiding (gedetecteerde railstukken weliswaar via terugmeldmodules). Hoe los ik vervolgens de mogelijke spanningsverschillen op tussen gewone en gedetecteerde gedeeltes (of zijn die er niet)?

Ik was vergeten te vermelden dat ik H0-spoor rijd.
Over de precieze blokindeling moet ik nog eens goed in de handleiding van Koploper duiken merk ik wel.

Wat is jouw advies ten aanzien van de niet-gedetecteerde stukken. Om de hoeveel cm moet er volgens jou een nieuwe aansluiting gemaakt worden?

Egbert

Titel: Re: ringleiding en blokindeling
Bericht door: ReesCees op 15 July 2008, 22:03:55
Egbert,

Aan Sander zijn betoog toe te voegen:

Sluit wissel(straten) ook aan op de detectie secties.

Je zult er alleen maar voordeel van hebben bij het rijden met koploper (issels worden pas vrij gegeven voor volgende treinen als ze echt vrij zijn!).

Kees-Jan
Titel: Re: ringleiding en blokindeling
Bericht door: Wim Ros op 15 July 2008, 22:08:22
Egbert,

Voor de niet gedetecteerde delen gebruik je een schakeling bestaande uit 4 diode die eenmalig opneemt in de voedingsdraad die je na deze diodes verdeeld over de niet gedetecteerde delen. Voor deze delen geldt een lengte van 1 tot 1.5m een nieuwe aansluiting op de centrale voedingsleiding.

De Stroomdetectie schakelingen voor de bezetmelding tak je rechtstreeks af vanaf je centrale of booster. Dus voor de diode schakeling.

Onder aan deze pagina  (http://people.zeelandnet.nl/rosoft/S88SD16BS.htm) vind je de diode schakeling.

Mvg
Wim.

Titel: Re: ringleiding en blokindeling
Bericht door: Wim Ros op 15 July 2008, 22:10:08
Egbert,

Aan Sander zijn betoog toe te voegen:

Sluit wissel(straten) ook aan op de detectie secties.

Je zult er alleen maar voordeel van hebben bij het rijden met koploper (issels worden pas vrij gegeven voor volgende treinen als ze echt vrij zijn!).

Kees-Jan

Kees-Jan, dit is niet echt nodig, wissels en wisselstraten worden op een andere manier vrijgegeven in en door Koploper.

Mvg
Wim.
Titel: Re: ringleiding en blokindeling
Bericht door: henk op 15 July 2008, 22:27:40
- De aanname dat de inrij- en stopsectie 20 cm zijn moet je nuanceren. Ga je N-spoor of H0-spoor rijden ? Mijn indruk is dat 20 cm minumaal / te kort is.

20 cm gaat prima, vooropgesteld dat het voorste wielstel/draaistel van een trein wordt gedetecteerd. In de stopsectie wordt de toch al heel langzaam rijdende trein echt stopgezet en veel meer dan een paar centimeter hoeft de trein niet door te rijden. Ik gebruik 20 cm bij de opstelsporen om maximale opstelruimte te creëren. Nadat het programma heeft geleerd hoe een trein op die plek moet remmen (na één keer proberen dus), werkt het feilloos.
Titel: Re: ringleiding en blokindeling
Bericht door: santerdam op 15 July 2008, 22:33:46
Egbert,

Voor de verlaging van de spanning bij niet gedetecteerde sectie's (compensatie voor bezetmelder) wordt een diode schakeling gebruikt. Naast het genoemde voorbeeld met weerstand kom je ook een schema zonder weerstand tegen, zie bijna onderaan deze pagina (http://www.floodland.nl/aim/info_bmd16n_sd_1.htm)

Een universeel antwoord voor afstanden van aftakkingen van de ringleiding kan ik niet geven. Op deze pagina, in het midden (http://www.nproject.nl/modelspoor/de-ringleiding-onder-de-modelbaan.html) zie je een voorbeeld wat zo ongeveer de maximale situatie weergeeft. Het motto is "Liever 100x teveel dan 1x te weinig".

@Kees-Jan, of wisselstraten voor Koploper op een bezetmelder moeten worden aangesloten betwijfel ik. Ik kan niet zo snel vinden dat het niet mag, maar ik kan ook nergens vinden dat het geadviseerd wordt. Volgens mij heeft het geen directe invloed op vrijgeven van een blok - dat werkt anders.

Groeten,

Sander
Titel: Re: ringleiding en blokindeling
Bericht door: Klaas Zondervan op 15 July 2008, 23:48:39
-(3)- De terugmeld-decoders onderling hebben dan een eigen Loconet  netwerkkabel naat het Loconet Netwerk. Dat is niet noodzakelijk een ringleiding.
Sterker nog: Loconet mag niet in een ring gelegd worden. Zoals je zelf stelt, allerlei vertakkingen zijn mogelijk, maar ringen zijn bij Loconet niet toegestaan.
Titel: Re: ringleiding en blokindeling
Bericht door: santerdam op 16 July 2008, 00:02:12
Klaas, dat klopt. Toen ik het teruglas zag ik ook dat ik het niet juist en eenduidig had weergegeven. 

En om het verhaal helemaal compleet te maken, iedere Loconet-component heeft een eigen adres. Het is dus niet van belang in welke vertakking en plaats van het LocoNet de component geplaatst is. (In tegenstelling tot bijvoorbeeld een S88-bus)
Titel: Re: ringleiding en blokindeling
Bericht door: Remunj op 16 July 2008, 08:56:43
@Kees-Jan, of wisselstraten voor Koploper op een bezetmelder moeten worden aangesloten betwijfel ik. Ik kan niet zo snel vinden dat het niet mag, maar ik kan ook nergens vinden dat het geadviseerd wordt. Volgens mij heeft het geen directe invloed op vrijgeven van een blok - dat werkt anders.


Het is niet noodzakelijk maar als je met volledige detectie wilt rijden is het wel handig. Als je dan een rijtuig of wagon verliest wordt je wisselstraat bezet gehouden. Moeten wel al je rijtuigen en wagons van verlichting of een weerstand/weerstandslak voorzien zijn om een detectiestroom te laten lopen.

Het is een keuze die je zelf kan maken. Zoals gezegd niet noodzakelijk maar wel makkelijk en weinig moeite om dat direct mee te nemen bij de aanleg. Of je het gebruikt in koploper kan je altijd later nog beslissen of aanpassen.
Gr.
Eric
Titel: Re: ringleiding en blokindeling
Bericht door: Marcel (BR643 Talent) op 16 July 2008, 10:35:30
20 cm gaat prima, ... Ik gebruik 20 cm bij de opstelsporen om maximale opstelruimte te creëren. ...

Henk, wat gebruik je op het zichtbare deel van de baan? Ook 20 cm, of gebruik je daar toch langere stopsecties om alles wat mooier te laten rijden?

Groeten, Marcel
Titel: Re: ringleiding en blokindeling
Bericht door: Biem op 16 July 2008, 10:45:09
Ben nu even de weg kwijt : als je met koploper gaat rijden, dan wordt toch elk deel van de baan aangesloten op bezetmelders ?
Titel: Re: ringleiding en blokindeling
Bericht door: Marcel (BR643 Talent) op 16 July 2008, 10:48:27
Nee hoor, dat hoeft niet. Er moet per blok (minimaal) een binnenkomst-sectie en een stopsectie zijn. Het stuk spoor tussen die secties mag best zonder bezetmelder worden aangesloten. Ook stukken tussen blokken in (wisselstraten) kunnen zonder bezetmelder aangesloten worden.
Titel: Re: ringleiding en blokindeling
Bericht door: Biem op 16 July 2008, 10:50:40
Ik snap het al wat wordt bedoeld, het middenstuk van een blok wordt niet gedecteerd , toch ?
Titel: Re: ringleiding en blokindeling
Bericht door: Remunj op 16 July 2008, 11:32:49
Exactement

Gr.
Eric
Titel: Re: ringleiding en blokindeling
Bericht door: henk op 16 July 2008, 11:49:38
Henk, wat gebruik je op het zichtbare deel van de baan? Ook 20 cm, of gebruik je daar toch langere stopsecties om alles wat mooier te laten rijden?

Groeten, Marcel

Dat verschilt een beetje, afhankelijk van de situatie, maar ook hier zitten er tussen van 20 cm.
Dat heeft niets met mooier rijden te maken. Als je gebruik maakt van leren remmen (en misschien een beetje optrek- en afremvertraging in de decoder programmeert), dan kan het treinverkeer altijd vloeiend verlopen en is de stopsectie alleen maar de plek waar voor een stop de laatste paar centimeter wordt gereden. De plaats en lengte van de secties worden eerder bepaald door de plekken waar ik wil dat treinen kunnen stoppen.

@Biem. Het middenstuk van een blok hoeft niet te worden gedetecteerd. Meerdere gedetecteerde secties kan nuttig zijn als je meerdere stopplekken in een blok wil hebben. In een perronblok is het bijvoorbeeld wel mooi als een trein, afhankelijk van de lengte, op verschillende plekken langs het perron kan stoppen.
Op de vrije baan heb ik hier en daar twee stopsecties na elkaar, zodat niet alle treinen op precies dezelfde plek voor een sein stoppen. Dat kan in het echt ook de nodige meters verschillen. 
Een beetje nadenken wat lollig is.
Titel: Re: ringleiding en blokindeling
Bericht door: E. Klazenga op 16 July 2008, 12:59:12
Hallo allemaal,

Om even terug te komen op de beginvragen van dit topic.......
 
Bedankt voor al jullie reacties.
Zo'n diodeschakeling (om spanningsverschillen tussen gedetecteerde en niet-gedetecteerde railstukken op te heffen)  die Wim en Sander tonen  in hun reactie, is die ook kant en klaar te koop (zo ja bij wie)?

Egbert
Titel: Re: ringleiding en blokindeling
Bericht door: Remunj op 16 July 2008, 13:01:18
Gewoon even bij de lokale elektronicaboer wat onderdeeltjes kopen en aan elkaar solderen en klaar is kees (Egert).

Gr.
Eric
Titel: Re: ringleiding en blokindeling
Bericht door: santerdam op 16 July 2008, 13:04:52
De diode's en de (eventuele) weerstand zijn kant-en-klaar te koop, maar je moet ze nog wel even aan elkaar solderen. Een printje is niet echt noodzakelijk. Je kunt de componenten een beetje handig plaatsen, solderen en dan met 'n paar stukjes krimpkous isoleren en tenslotten een grotere krimpkous om het geheel.

Te koop bij iedere electronica-winkel of een van de handelaren in Houten. Conrad kan ook, maar de verzendkosten zijn dan in verhouding extreem hoog.

Sander
Titel: Re: ringleiding en blokindeling
Bericht door: henk op 16 July 2008, 13:05:13
Is ook goedkoper.
Nog goedkoper is mij even een pm te sturen met je naam en adres. Dan stuur ik er wel eentje op. Ik heb zelf de gewoonte om ieder stuk baan zonder detectie met zo'n schakeling aan te sluiten en heb nog wel een overgeschoten exemplaar liggen.
Titel: Re: ringleiding en blokindeling
Bericht door: Klaas Zondervan op 16 July 2008, 13:24:17
Zo'n diodeschakeling (om spanningsverschillen tussen gedetecteerde en niet-gedetecteerde railstukken op te heffen)  die Wim en Sander tonen  in hun reactie, is die ook kant en klaar te koop (zo ja bij wie)?

Die is inderdaad kant-en-klaar te koop, het is Viessmann artikelnummer 5234.
Bij Totaltrain kost die €4,80, bij Modeltreinexpress staat hij niet eens in het sortiment. Dat komt waarschijnlijk door de prijs. Voor minder dan een euro kun je zo'n schakelingetje zelf in elkaar bakken.
Bij Viessmann snappen ze dat zelf ook. Kijk maar eens in de handleiding van de Viessmann 5233, daar wordt de 5234 ook genoemd, maar ze geven er direct een schema bij hoe je het zelf kunt maken. Dat is exact hetzelfde schema dat Wim Ros laat zien.
Titel: Re: ringleiding en blokindeling
Bericht door: henk op 16 July 2008, 22:20:18
Is ook goedkoper.
Nog goedkoper is mij even een pm te sturen met je naam en adres. Dan stuur ik er wel eentje op. Ik heb zelf de gewoonte om ieder stuk baan zonder detectie met zo'n schakeling aan te sluiten en heb nog wel een overgeschoten exemplaar liggen.

Wordt gelijk druk als je zoiets aanbiedt.  ;D
Maar ze zijn op.

Zien er zo uit.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/diodeprint2.jpg)
Titel: Re: ringleiding en blokindeling
Bericht door: ReesCees op 16 July 2008, 22:40:34
Handig schroefgaatje Henk (links boven).

Kees-Jan
Titel: Re: ringleiding en blokindeling
Bericht door: Arnold op 16 July 2008, 22:56:02
Wat leer ik hier veel!Ben vanaf januari 2008  met Koploper bezig.  Had wel een vermoeden waarom de treinen in de niet gedetecteerde gedeelten en wisselstraten 'er van door gaan'. Dat  vermoeden wordt nu dus bevestigd.

Zal ook eens naar de elektronicaboer gaan en trachten zo'n dingetje in elkaar te solderen.



Titel: Re: ringleiding en blokindeling
Bericht door: Albert.H0 op 16 July 2008, 23:12:10
Naast het genoemde voorbeeld met weerstand kom je ook een schema zonder weerstand tegen

Wat is de functie van de weerstand in de schakeling?
Titel: Re: ringleiding en blokindeling
Bericht door: santerdam op 16 July 2008, 23:22:00
Albert, de vraag wat het nut van het weerstandje is, heb ik Wim al eens gevraagd.

Zijn antwoord was : "Sanderdam, wat je ziet is het schema van Viessmann de 5234. Wat ik je kan verklappen, dat ik en anderen het ook niet weten waarom er een weerstandje is toegepast."

Zie het draadje Diodes bij BMD16-SD (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=11116.0)

Sander
Titel: Re: ringleiding en blokindeling
Bericht door: henk op 17 July 2008, 08:21:51
Grappig. Mijn schakelingen hadden die weerstand niet, maar ik heb ze er maar ingesoldeerd voordat ik ze op de bus deed.  ;D