BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Han Zijlstra op 11 July 2008, 10:13:22
-
;D goed nieuws: Deze week nwe prototypes zien werken van de (zelf ontwikkelde) minimotoren voor de NZH AHOB's. Werken prachtig, er is een printmodule ontwikkeld voor de AHOB's waar alle functionaliteit in zit.
Voeding voor verlichting, voeding voor geluid, knipperlicht functies, extra uitgangen voor 2 waarschuwingslampen die wat verder voor een overweg staan. Geluid insteldbaar op klank en volume. Aansluitingen voor Sensors(2) zodat er geen enkel modificatie aan de rails hoeft te gebeuren. Sensors detect trein en bomen gaan naar beneden. ( en weer omhoog natuurlijk) Geschikt voor dubbelspoor. Prototypes werken voor publiek te zien op 16 augustus Houten, Gepland verkoop Eurospoor. :D
-
Hopelijk maken ze dan één compleet setje met alles erin, ipv de losse verkoop. Voor dubbel of enkel spoor
dave
-
Waarschijnlijk wordt de verkoop als volgt:
hekjes, AHOBbomen zonder aandrijving, knipperlicht print als losse items.
AHOBbomen met gemonteerde aandrijving, besturingsprint, sensor met kabel, drukknop met kabel
-
euhm....lastig is heb die dingen al, dus zie graag ook nog een setje verschijnen
met alles erop en eraan, zonder de betreffende ahob bomen....
of een omruilaktie of zo....
Ze waren ook niet echt goedkoop zeg maar.
-
;) Ja op dat idee waren we zelf ook al gekomen, moeten we nog even aanwerken, maar inleveren oude bomen en nwe + aandrijving wordt een optie.
Oude moeten natuurlijk wel in goede ( lees weer inzetbare) conditie zijn.
-
Mooi, zitten nog ongebruikt in de verpakking ;)
-
Zoooooooooooooooooo, dat klinkt nog eens goed zeg! Een volledig functionele AHOB! Toppie!
Misschien ben ik wat voorbarig, maar zijn er ook al (richt)prijzen bekend voor het totale setje, dus alles erop en eraan?
Hopelijk dat NZH rekening houdt met mensen die al de overwegbomen gekocht gebben, zoals Chris hierboven al beschreef.
In ieder geval een heel mooie aanvulling voor Neerlands modelbanen! Super!
Jeroen
-
prijzen zijn nog niet bekend. maar een beetje sparen kan nooit kwaad ;)
Er zit erg veel werk in programmeren van pics, aantallen komponenten en uitvoeringen.
-
Schaal ? ? ? ?
-
HO oftewel 1:87
-
Jammer, 1:160 had ik ook wel leuk gevonden.
-
;D goed nieuws: Deze week nwe prototypes zien werken van de (zelf ontwikkelde) minimotoren voor de NZH AHOB's. Werken prachtig, er is een printmodule ontwikkeld voor de AHOB's waar alle functionaliteit in zit.
Voeding voor verlichting, voeding voor geluid, knipperlicht functies, extra uitgangen voor 2 waarschuwingslampen die wat verder voor een overweg staan. Geluid insteldbaar op klank en volume. Aansluitingen voor Sensors(2) zodat er geen enkel modificatie aan de rails hoeft te gebeuren. Sensors detect trein en bomen gaan naar beneden. ( en weer omhoog natuurlijk) Geschikt voor dubbelspoor. Prototypes werken voor publiek te zien op 16 augustus Houten, Gepland verkoop Eurospoor. :D
Het koopgrage publiek snakt nu al naar een omzetverhogend filmpje van het functionerende prototype. : Komt er ook nog een nostalgische AKI met aansturing/bel?
groet,
Wim
-
Is deze overweg ook geschikt voor / bruikbaar bij Märklin C-rails?
-
@Chris,
Je had vorig jaar op Eurospoor toch ook een setje Ahob's gescoord. Waren dat dezelfde, of andere?
groetjes,
Hans
-
De ahob's zijn merkonafhankelijk,
De volledige set wordt bestuurd dmv sensors die de nabijheid v.e. trein detecteren.
dus ja ook geschikt voor M C rails
-
Bestaat er her of der ook al een omzetverhogend fotootje van deze AHOB?
-
@Chris,
Je had vorig jaar op Eurospoor toch ook een setje Ahob's gescoord. Waren dat dezelfde, of andere?
groetjes,
Hans
Niet op Eurospoor, maar Rijswijk.
Dat is deze AHOB.
Men zou er toen nog het een en ander bij gaan maken.
Dat is dus nu gebeurt, en wacht af, hoe het een en ander gaat lopen.
-
Ja hoor er zijn foto's
op NZH site http://www.nzhhobbyclub.nl/verkoop.php og meer op http://www.trainspecials.com/photo_player_flash6.html en ook bij
http://www.treinencentrum.com/Webwinkel-Category-49130/Naar-de-Seinen!.html
-
Ok prototypes zijn goedgekeurd. Op Houten 16 augustus zijn ze te bewonderen:
Overwegbomen met stappen motor, werkende verlichting.
Print met in/uitgangen voor: overwegbomen, geluid(bel), verlichting bomen, extra uitgang voor waarschuwingslichten, ingang voor sensors(2)
Sensors met kabel voor railsonafhankelijke plaatsing op je baan.
Alles natuurlijk op de NZH stand in de grootste hal.
-
Al nieuws voor de mensen die de AHOB's thuis hebben zonder aandrijving ?
-
Han,
Die sensors, zijn dat een soort lichtsluizen?
Gaan jullie in de toekomst een uitbreiding maken voor bezetmeldingen (stroomdectectie)?
Dave
-
@ chris
Ja Er kan worden ingetekend voor inruil ( mits in goede en staat, zulks ter beoordeling van de NZH )
Sensors zijn ingericht op trein aanwezigheid. DWZ Trein in de buurt van sensor , boompjes naar beneden. Trein weg boompjes omhoog.
Te gebruiken voor 1 rail , 2 rails overegen. Verkeer mag van links naar rechts.
Met opzet geen verbinding met railsdetectie systemen.
-
A la M* a nog 10 nachtjes slapen dus ;D
-
Sensors zijn ingericht op trein aanwezigheid. DWZ Trein in de buurt van sensor , boompjes naar beneden. Trein weg boompjes omhoog.
Dat is niet echt een antwoord op de vraag. Deze beschrijving kan op alle soorten van treindetectie slaan, b.v. ook op stroomdetectie. Maar dat is het niet, maar wat dan wel?
-
Nogmaals . De sensor(s) staat /ligt/hangt naast het traject en reageert op het voorbijkomen van de trein. (Ik meen een optisch sensor herkend te hebben maar zal onze specialist ontwikkelaar wel even vragen)
Er is dus geen enkele bedrading nodig tussen de rails en de overwegprint.
Waarom niet?
Omdat we de overweg voor iedereen en voor elke baansoort( WS/GS) geschikt willen maken. Dus niet op basis van stroomdetectie, spanningsdetectie op wat dan ook. Nee puur op treindetectie. :D
-
We zijn in ieder geval benieuwd. :)
Met name of de sensors goed uit het zich zijn te krijgen.
-
Zo, even met de productspecialist gesproken en de volgende details mag ik vrijgeven:
Sensor is een optische sensor dwz zodra er iets in zijn blikveld verschijnt ( bij voorkeur een trein en geen Preisertje) dan komt hij in aktie ( dus bomen naar beneden)
De afmetingen zijn 15x10x10mm dus zeer goed verstopbaar.
De werkende afstand is 35 cm.
Volgende week worden de demo tijdstippen bekend.
-
Han, laat maar verder. Als de informatie zo verstrekt wordt dan wil ik het helemaal niet meer weten.
-
Zeg ik iets verkeerd Klaas of begrijp je het verschil tussen een optische sensor of een bewegingsgerichte sensor niet?
De optische sensor reageert als er iets in zijn blikveld komt . Een bewegingsensor reageert op beweging.
Neem bv de buitenlicht sensors. Zodra je er bij in de buurt komt gaat het licht aan, maar blijf je stilstaan dan gaat na een x- tal seconden het licht weer uit. Bij een optische sensor daarentegen blijft de nabijheid gesignaleerd en dus blijven de bomen naar beneden. ( conform werkelijkheid)
edit: kan ook zijn dat ik het niet goed kan uitleggen. Maar kom op 16 augustus even langs dan laten we het zien.
-
Han, ik begrijp heel goed het verschil tussen een optische sensor en een bewegingssensor. Maar je begint je bericht met te zeggen dat je van de productspecialist toestemming hebt om details vrij te geven. En vervolgens vertel je een verhaal dat alleen maar algemeenheden bevat. Maar de details mis ik. Als hobbyisten onder elkaar had ik eerlijk gezegd wat meer openheid verwacht.
-
Kun je dan vertellen naar welke details je dan op zoek bent?
Wil je soms het merk en type nr van de sensor weten?
-
Wat ik wil zien is een beschrijving van het werkingsprinciope. Eventueel aangevuld met plaatjes, mocht dat nodig zijn om het duidelijk te maken.
Maar ik ga er verder niet naar hengelen, ik wacht wel af wat er boven tafel komt.
-
Houten 16 aug Demonstraties zullen elk half uur plaatsvinden zodat iedereen de gelegenheid heeft om vragen te stellen en uitleg te krijgen.
-
@Chris neemt de honneurs waar... Ik ben verhinderd, want mijn zoon trouwt :D
-
Voor de schema liefhebbers:
Op de NZH stand is het schema te zien van de door NZH club ontwikkelde print.
Voeding, geluid, knipper, waarschuwing, boomlicht, stappenmotoraandrijving.
-
Vanaf welk jaar zijn deze AHOB's eigenlijk inzetbaar?
Tot zaterdag
-
Vanaf 1953 tot heden
-
ik ben morgen niet in de gelegenheid naar Houten te gaan, maar hoop dat iemand een filmpje wil plaatsen hier van de werkende AHOB's.
-
Als ik toestemming krijg, of ruimte, zal ik dat doen.
Neem videocamera mee. ;)
-
Mooi Chris,
In de zelfde tijd sta ik bij Railz, eens even kijken hoe mooi het allemaal is daar ;D
grtz,
Wim
-
Setje werkt heeeeeeeeeel fraai en is zeker een blikvanger.
ook de verlichting werkt conform de werkelijkheid :)
Kritiek:
Zou nog wat netter afgewerkt kunnen worden. Hier en daar wat slordig schilderwerk en de kleur kan beter
Alles er op en er aan setje kost compleet echter 300 euries :-[
Peter
-
Het was inderdaad een prachtig setje, werkte echt supermooi. Ik vind 300 euro een goede prijs voor dit professionele stukje huisvlijt! Complimenten!
-
Ik heb een filmpje mag en kan ik dat hiet op het forum plaatsen??
Mvg
Ruud
-
Ja hoor, ik heb ook een filmpje, maar nog geen tijd gehad om ze te plaatsen.
Als ze van goede kwaliteit is, prima.
-
@Chris
Dan laat ik het aan jou over, ik weet namelijk niet hoe ik het filmje hier zou moeten plaatsen :-|.
Maar jij weet me waarschijnlijk wel te vertellen waar dit word uitgelegd, voor een volgende keer ;).
Mvg
Ruud
-
Geef me een uurtje of twee ;)
Maar het is G e w e l d i g !
300 euro zeker waard.
-
En je kan het in termijnen kopen ;D ;D, met wisselende bedragen ;).
En zoals men zegt "JE HEBT ER WEL WAT VOOR". ;D
Mvg
Ruud
-
Hoppa !
klik voor movie (http://s76.photobucket.com/albums/j23/groterdam/?action=view¤t=VideoTape2008_08_16_23_57_31.flv)
-
jammer dat je de lampjes op de boom niet aan beide zijden ziet branden :-|
Opmerkelijk is dat de boom in een pseudo- beschildering *) van voor 1986 is gestoken, terwijl de lampen de nieuwe zenuwachtige knipperfrequentie (90x / minuut) tonen.
Is op de print ook de verlichting op 45 knipperingen per minuut te schakelen?
benieuwde groet,
Wim
edit *) vanaf 1986 werden de palen boven de AHOB-steller lichtgrijs geschilderd. Daarvoor waren ze geheel rood met één witte band vlak boven de stelkast. NZH heeft hier wat een eigen interpretatie aangegeven.
Voor de mensen die jaren zestig/zeventig rijden zou het leuk zijn als de kleurscheiding tussen de rode en witte vlakken op de bomen schuin werden gezet. Zie boekje "overwegwijs" van de NS uit 1978.
-
...
300 euro zeker waard.
Filmpje gezien... maar mijn god, dan hou ik het wel bij m'n eigen AHOB bouwsels, vast niet zo betrouwbaar als de commerciële versie, maar het scheelt me een gigantische aderlating.
Overigens vond ik het vreemd dat de bomen meteen sloten bij het inschakelen van de overgang: of is dat ook in te stellen?
Bij mijn zelfbouw slagbomen schijnen de LED's tenmisnte aan beide kanten haha!
-
Ik heb ook een poosje voor die AHOB staan wachten en vond het een gaaf ding.
Groet Jaap
-
Overigens vond ik het vreemd dat de bomen meteen sloten bij het inschakelen van de overgang: of is dat ook in te stellen?
In model is dat niet erg. De meeste banen hebben juist geen mogelijkheid om deze vertraging te verwerken omdat de trein er al aankomt.
Han heeft trouwens aangegeven samen met de NZH hier naar de commentaren te kijken en eventueel opmerkingen mee te nemen in de modellen.
Dus zolang U fatsoenlijk punten aanlevert, die voor verbetering vatbaar zijn, nemen ze dat zeker mee.
-
Mooie set, alle is de prijs heel hoog.
Twee opmerkingen:
Als de lanpen gaan knipperen duurd het nog 5 sec voordat de bomen dalen.
Medio 2005 zijn alle overwegen omgebouwd van 45 knipperingen naar 90 knipperingen per minuut. Zet je de overweg in voor 2005 moeten ze dus 45 knipperingen per minuut maken, daarna 90.
Omdat de lampen maar aan een kant knipperen is het misschien een idee om bij de ene boorm de lampen aan de buitenkant te plaatsen, bij de andere aan de binnenkant. Je kijkt meestal toch maar van een kant op de overweg.
-
Nou, dat hoeft voor mij dus niet (laatste opmerking over de lampen) ;)
-
Hopelijk passen ze nog een en ander aan aan de print,
dan zullen we er nog eens over nadenken.
Het is en blijft een behoorlijke prijs.
Maar moet ook gezegd worden het ziet er mooi uit.
dave
-
Mooie set, alle is de prijs heel hoog.
Twee opmerkingen:
Medio 2005 zijn alle overwegen omgebouwd van 45 knipperingen naar 90 knipperingen per minuut. Zet je de overweg in voor 2005 moeten ze dus 45 knipperingen per minuut maken, daarna 90.
Zou denk ik redelijk goed te doen moeten zijn, meeste knipperschakelingen gebruiken een RC-netwerkje om de frequentie te bepalen, twee weerstanden, jumpertje op de print om juiste waarde te selecteren en klaar.
Ik heb ook even staan kijken en vond de bomen zeer fraai, echter de prijs vind ik veel te hoog. Dan koop ik liever alleen het bovengrondse deel en knutsel dan zelf wel een aandrijving + aansturing voor de lampjes in elkaar. Geluid zit ik niet zo op te wachten.
-
Inderdaad mooi setje, heb het mogen aanschouwen.
Dan koop ik liever alleen het bovengrondse deel en knutsel dan zelf wel een aandrijving + aansturing voor de lampjes in elkaar. Geluid zit ik niet zo op te wachten.
Mee eens en zelf aandrijving knutselen (met geheugendraadje) is wel zo leuk.
Heb nog wel een vraag, misschien kan Han dit meenemen. Ik zoek een setje voor de breedte van een 2-baans provinciale weg. Heb zo gauw geen maten. Op het eerste gezicht zijn de bomen dan te lang of vergis ik me??
Mvrgr.,Ben.
-
To all: jullie commentaren nemen we zeker mee ; voor ze zover natuurlijk realiseer baar zijn.
De prijs voor een totale set ( bomen met aandrijving, print met voeding, geluid knipperlicht schakeling , alarmalichten en extra schakleing voor waarschuwingslichten a d linkerkant van de weg zal weinig veranderen. De reacties en reeds geplaatste opdrachten geven aan dat vrijwel de meeste liefhebbers dit geen probleem vinden. Gezien het aantal komponenten en aantal mallen wat voor het spuitgieten gemaakt is is de prijs zeker niet te hoog.
De set is met opzet zo gemaakt dat vrijwel elke spoorweg liefhebber er mee kan werken. Technische kennis of handige handje is niet vereist. Voor degene die zelf aandrijving etc knutselen De losse bomen en hekjes zijn uiteraard ook te koop.
( ps hebben jullie die 90 knippertjes zitten tellen met een stopwatch ;D
-
In model is dat niet erg. De meeste banen hebben juist geen mogelijkheid om deze vertraging te verwerken omdat de trein er al aankomt.
Han heeft trouwens aangegeven samen met de NZH hier naar de commentaren te kijken en eventueel opmerkingen mee te nemen in de modellen.
Dus zolang U fatsoenlijk punten aanlevert, die voor verbetering vatbaar zijn, nemen ze dat zeker mee.
Is het geen idee om dit te combineren met een stukje bezetmelding ? Dat is een eenvoudige en goedkope schakeling die kan aangeven dat een trein eraan komt en dat dan de schakeling aangezet word en deze met enige vertraging de bomen sluit en weer opent ?
Gr. Remco.
-
De sensor ingangen kunnen ook worden benut voor een simpele aan uit schakeling of drukknop.
Dat betekent dat je er werkelijk alles aan kan plakken qua bezetmelding of wat dan ook.
Maar doordat de sensors baanonafhankelijk zijn bereik je juist wat je eigenlijk wil : trein in de buurt van sensor . Overweg dicht. Trein stilstaan op overweg? bomen blijven dicht.
En nog even over de knip.knip knipjes. Ik weet zeker dat in nederland niet alle overweg met de juiste freq knipperen. Er is er altijd wel een die afwijkt of vergeten is :P
-
wat zeuren jullie nu over die prijs van al dit moois; als je de prijs van een echte AHOB-installatie door 87 deelt kom je al op € 689,- ; dan is dit H0-setje van NZH niks te duur ;)
-
;D
-
Als je 90 knipperingen per minuut deelt door 87 dan is dat ongeveer 1,03448275862 knipperingen per minuut (ik durf geen 1 te schrijven) ;), bij 45 knipperingen per minuut is dat 0,51724137931 knipperingen per minuut.
Van mij mag hij knipperen zoals hij is als ik hem koop dan is dat in termijnen zoals ik al eerder aangaf.
Ik vind het toch een hoop geld, dat wil niet zeggen dat ik het te duur vindt maar wel een hele uitgave.
Mvg
Ruud
-
Dat met die sensors wil ik toch in de praktijk nog eens zien werken op een baan.
Wat als er een Faller car systeem naast de spoorbaan loopt en er rijdt een bus langs de sensors? Gaan dan je bomen ook dicht?
Tot hoever is het bereik van zo'n sensor? onder welke hoek?
Hoever zet je ze van de bomen en is er een vertraging in te stellen tussen de sensors? (als je bijvoorbeeld heel langzaam rijdt.)
Voor de rest prima spul zit echt te twijfelen. Oer nederlands.
dave
-
Het ziet er voor zover ik kan beoordelen vanaf een filmpje ( Was helaas niet in Houten ) er erg mooi uit, maar 150 euro zou voor mij echt de uiterste max zijn wat ik er voor over heb, we hebben het nu over bijna hetzelfde als een trix koploper, dat is me echt veel te veel voor een stukje scenery.
Desalnietemin wens ik eenieder die deze set wel aanschaft veel plezier en dat moet zeker lukken want nogmaals het ziet er erg mooi uit :D
Gr. Remco.
-
Sensors werken over een afstand van 25- 30 cm. Als er een weg naast je spoor loopt moet je de sensor natuurlijk tussen de weg en de rails zetten. Achter de sensor wordt niets gedetecteerd. Langzaaam rijden / snel rijden maakt niet uit . Zolang de sensor de trein ziet is de boom naar beneden.
Na woensdag kan ik meer zeggen over leds knipknip of knip :D
-
Ik vroeg dat ivm op onze clubbaan hebben we lichtsluizen. Zet je ze te ver van de bomen heb je kans dat de bomen al omhoog gaan terwijl de trein ernog op over rijdt, zet je ze te dichtbij dan zijn de bomen niet helemaal naar beneden als de trein erover rijdt. dat's altijd een probleem met sensors of lichtsluizen. Is er geen mogelijkheid voor een derde sensor?
dave
-
Nou moet ik nog aan de inschakeling van mijn toekomstige AHOB werken, maar bij een overweg staan vaak palen met wat extra lampen: is het geen idee om daar aan de andere kant een IR diode te monteren, en eventueel aan de overzijde van de overweg de fotodiode, zodat de bomen dicht blijven zolang de straal onderbroken is? Tis maar een idee...
-
Ziet er erg goed uit. Maar 300 euro ..... Zal er nog eens over denken. Misschien 400 voor 2? ;D
Gerard.
-
@ Dave: zullen we over nadenken.
@ Menno: op de print zit al een extra aansluiting voor de waarschuwingspaal a/ d/ linkerkant v d overweg. Wordt tevens gebruikt als alarmeringlichten.
Paal moet nog ontwikkeld worden.
-
Bestaat ook de mogelijkheid om via de lichtsluizen een relais aan te sturen met een tijdschakeling die de bomen aanstuurt.
Ik heb dit zelf toegepast met de lichtsluizen aan beide zijden op een meter afstand van een dubbelspoor overweg die een relais aanstuurde die je kon instellen van 5 tot 60 seconden en proefondervindelijk de juiste tijd instellen.
Voordeel de bomen sluiten voordat de trein er is en openen ook iets later.
Grt.
Roy
-
@ nederbelg
kabel lengte sensor -overweg is 50 cm en kan verlengd worden.
Rijden jullie met hele korte treintjes?( niet rot bedoeld, maar ik wi;l het gewoon weten)
nl kabel is 50 cm , reikwijdte is 25-30 dus hou je nog 15 cm over
-
Korte en lange treinen :)
Roy
-
Hallo,
Zoals Remco al aanhaalde zal er ook wel een mogelijkheid zijn om dit via bezetmelding aan te sturen, een ook als de trein stil gaat staan op de overweg dat dan de bomen dicht blijven,
Ik had al eerder een schetsje in het draadje geplaatst over reed contacten geplaatst.
Het onderstaande plaatje is alleen bedoeld al indicatie voorbeeld en moet mogelijk nog iets verder uitgewerkt worden.
Als de trein bij de voorste (lok) en laatste wagon stroom afneemt dan moet de detectie werken, is de trein langer dan de onderbroken rails dan ook nog een stroomafname in het midden van de treinlengte of mogelijk twee.
Dit kan eenvoudig door de verlichting of door weerstand op de wielen die dan zorgen voor de stroomafname.
mogelijk zijn er onderons die dit verder kunnen uitwerken, zoals de juiste waarde van het relay.
Ik ken de AHOB van dit draadje niet dus de aansluiting kan verschillen.
zomaar een voorbeeld.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/spoorovergang_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/spoorovergang_1.jpg)
Gr Piet
-
@ nederbelg
kabel lengte sensor -overweg is 50 cm en kan verlengd worden.
Rijden jullie met hele korte treintjes?( niet rot bedoeld, maar ik wi;l het gewoon weten)
nl kabel is 50 cm , reikwijdte is 25-30 dus hou je nog 15 cm over
Beste,
Zoals in nederland heb je in belgie ook een soort dieseltje DEI maar dan nog iets korter, die daar los rijden. Zelfs een losse loc is mogelijk.
Maar het is een combinatie van lengte en snelheid wat problemn kan geven.
dave
-
@Piet,
Het principe van je schakeling is wel goed, maar je kunt een relais niet rechtstreeks door een opto aansturen. Die kan daarvoor niet genoeg stroom leveren. Er zal dus een versterking met een transistor tussen moeten.
-
Hallo Klaas,
Had ik al gedacht, het ging mij om het idee.
Ik had ook nog op jouw site gekeken maar kon naar mijn idee geen kant en klaar versterkertje achter de opto vinden, mogelijk kijk ik niet goed.
De opto heb ik ook bij jouw weggehaald.
Gr Piet
-
Heren
Deze draad gaat over de NZH overweg, en de vraag van de bouwers om opmerkingen te plaatsen over deze overweg.
Zelf iets bouwen en ontwerpen mag u in een ander draadje verder afhandelen.
-
Hallo Chris,
Dat was ook de bedoeling dat het over NZH overweg gaat.
Maar zoals andere in vorige berichten schreven over de aansturing door lichtsluizen en sensoren wilde ik alleen maar aangeven dat volgens mij de aansturing naar de overweg ook mogelijk is via bezetmelding.
Gr Piet
-
Hoi Han en anderen,
Een paar pagina's terug is er een bericht geweest waarin iemand een tip gaf om de LEDs van één overwegboom andersom te plaatsen, zodat ze als het ware de achterklant van de boom verlichten. Dit, omdat je op veel modelbanen de overweg toch maar vanaf één zijde kan bekijken en het dan lijkt alsof de bomen aan de voor- en achterzijde licht geven (zoals in het echt).
Nu reageerde Chris hioerop dat dit wat hem betreft niet hoeft. Voor mijn baan zou ik het echter weer wel wenselijk vinden. Is het misschien mogelijk om twee sets uit te brengen, waarbij je dus kunt kiezen hoe je de LEDs op de bomen wilt? Of is de NZH club nog aan het experimenteren of de bomen elk aan beide zijde verlicht kunnen worden?
Groetjes en veel succes verder met het project, ik ga er t.z.t. zeker een set van aanschaffen!
Jeroen
-
Tipje v d sluier
Als alles goed gaat worden de leds aan twee kanten zichtbaar conform werkelijkheid.
( alhoewel , er zaten eerst gloeilampen in en later pas leds) willen jullie ook een gloeilamp versie? ;D
-
;D nee gebruik maar mooi SMD'tjes om het allemaal qua afmetingen wat binnen de perken te houden.
Volgende vraag: Is / komt er een mogelijkheid voor kleine achterboompjes op de stelkast (afsluiten voet-/fietspad)?
Zo ja, kunnen die door de zelfde aandrijving worden bewogen?
Een naast de overweg gelegen fietspad kent ook wel aparte bomen (zonder lampjes) en vaak met enkel knipperlicht, zelfde type als bij overpaden op stations.
Gaat NZH dit ook ontwikkelen?
Wim
-
Filmpje gezien...
Overigens vond ik het vreemd dat de bomen meteen sloten bij het inschakelen van de overgang: of is dat ook in te stellen?
Bij mijn zelfbouw slagbomen schijnen de LED's tenmisnte aan beide kanten haha!
Tijdens het bekijken van het filmpje viel me dat ook op: als de lampen gaan knipperen gaan ook gelijk de bomen omlaag.
Bij een schakeling die ik gemaakt heb voor m'n eigen overweg heb ik dat wel toegevoegd: zie filmpje (http://nl.youtube.com/watch?v=Rpf696br13c)
Eerst gaan de lampen knipperen (en evt. de bel luiden) en pas daarna (instelbare tijd) gaan de bomen omlaag.
Verder ziet het er leuk uit. Alleen vraagt het wel een forse investering. Zelfbouw vind ik dan (om meerdere redenen) een aantrekkelijk alternatief ;)
Groets, Hans
-
@Hans
Dat is al gesuggeerd de juiste volgorde ( wat is juist vergeleken in tijd en schaal?(Zal even ander draadje hier voor maken.)
Het project is juist bedoeld om juist die mensen die niet zo vaardig zijn in zelfbouw een mooi werkend scenery product te geven.
-
Van mijn kant excuus, ik begreep dat verkeerd.
-
Zo alle puntjes zoals op het forum genoemd en tijdens de demo gehoord besproken en opgelost.
1. Knipperfrequentie. Deze was 120, wordt teruggebracht naar 90.
2. Leds op boom worden van 2 kanten zichtbaar.
3. Kleur v d paal van voor 1980 grijs, wordt niet aangepast, door hem wit te laten kun je zelf de kleur en tijdperk bepaling doen.
4. Aantal Sensors uitbreiden? ivm met printplaat opp kan dit niet. Bereik v d sensors is dermate groot dat uitbreiding niet hoeft. De sensor ingang kan geactiveerd worden door een "maak" contact van een relais. Dit betekent dat de overweg ipv met sensors op allerlei manieren kan worden aangestuurd.
5. Sensor stuurt op aanwezigheidsdetectie: detecteert op 50 com aanwezigheid van trein. Beslissingsmoment is 40 cm. Zolang het voorwerp binnen die range zit blijft de sensor aktief.
6 Voor de liefhebbers: Sensor is van Sharp uit de GP2y reeks.
7 Volgorde in de overweg wordt omgeprogrammeerd:
Eerst lampen, dan bel, dan bomen dalen en omgekeerd.
1ste productierun is gestart. Geschatte levertijd ( onder voorbehoud etc) 3 week oktober. Bestellingen kunnen worden geplaatst. Uitlevering op volgorde van binnenkomst
-
Netjes hoor ;D
-
7 Volgorde in de overweg wordt omgeprogrammeerd:
Eerst lampen, dan bel, dan bomen dalen en omgekeerd.
Klopt dat wel? Volgens mij starten lampen en bel gelijktijdig.
-
ik denk van niet want bij een overweg zie je de lampen knipperen voordat je de bel hoort
-
Zal er nog eens extra op letten als ik weer eens naast een AHOB sta.
-
Kijk je wel uit klaas dat je aan de goede kant gaat staan ;D
-
Dat is misschien nu zo, dat je eerst de lampen ziet knipperen en daarna de bel pas hoort, maar wanneer je een overweg met mechanische bellen 'tegen het lijf loopt' zul je merken dat de lampen tegelijkertijd starten met knipperen en de bellen met rinkelen beginnen: de electronische namaakbellen voeren het volume langzaam op, om (zo zegt prorail) het 'schrikeffect' voor fietsers en voetgangers te verminderen. Ik vind dus dat een overgang een soort gezag af moet dwingen en vind dat schrikeffect juist dus wel gepast... maar goed... dat is iets heel anders, het gaat hier over het NZH gebeuren, dus ik hou hier verder maar op met over andere dingen te praten. ;)
-
Vandaag eens beide AHOB's hier in Middelburg bekeken en beluisterd. En ik ben aan de goede kant bljiven staan want ik leef nog. ;)
Bij beide overwegen beginnen knipperlampen en bellen gelijktijdig. Was voor mij geen verrassing, want ik heb wel vaker bij AHOB's gestaan om te zien wat de volgorde is, en ik heb het nog nooit anders gezien.
Nog wel een detail waarvan ik niet weet of dat in de NZH versie is meegenomen: als de bomen zijn gedaald wordt het belgeluid minder. Het lijkt erop dat ze dat bereiken door de helft van de bellen uit te schakelen.
-
Op youtube staan veel filmpjes van NL overwegen. Zoek even op "railroad crossing Netherlands" enz. Valt me op dat er nogal wat variaties zijn in geluiden.
-
als de bomen zijn gedaald wordt het belgeluid minder. Het lijkt erop dat ze dat bereiken door de helft van de bellen uit te schakelen.
Klopt. Bij een recent gebouwde AHOB op de SGB-lijn is dat ook zo. Als de bomen beneden zijn, stoppen 2 van de 4 bellen met rinkelen.
-
om koud van te worden, die mooie AHOB's...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_3611.jpg)
;D
-
We zullen kijken wat we kunnen doen met alle info.
Thx !
-
Voor degene die de Demo van AHOBJES op Houten gemist hebben, We staan ook op Haarlem
100 jr evenemententerrein 3..Tot ziens
-
Met betrekking op het belgeluid het volgende:
Bij een overweg waar aan de linkerkant géén extra lampen en bel zijn geplaatst blijven de bellen op de paal van de overwegboom doorbellen. Hierbij is geen verschil in volume.
Bij een overweg waar aan de linkerkant wel extra lampen en bel zijn geplaatst zullen de bellen op de paal van de overwegboom uitgeschakeld worden als de boom bijna horizontaal ligt. Zou je de boom nadat deze gesloten is iets optillen gaat de bel gewoon weer bellen totdat de boom weer horizontaal ligt. Ga dit niet uitproberen, dit kan verwarring geven bij de weggebruikers en de machinist kan enorm schrikken als hij een overwegboom omhoog ziet gaan. Geloof me is het zo.
De bellen zijn qua volume met schakelaartjes in te stellen. De bellen op de extra lampen zijn vaak met een lager volume ingesteld dan de bellen op de paal van de boom. Dat geeft dus het effect dat het volume van de bellen omlaag gaat als de bomen gesloten zijn.
Er zijn natuurlijk nog vele andere situaties, maar dat wordt bepaald in overleg met de wegbeheerder en ProRail.
André
-
Op de website van Marc Pieters (http://home.hetnet.nl/~marctiny/) kun je animaties downloaden van o.a. een AKI en een AHOB. Daarin zie je wat er gebeurt in het elektrisch schema. Klik op "download".
Helaas krijg ik op mijn nieuwe computer een foutmelding en gaat het programma niet van start. Op mijn oude computer werkte dit als een trein.
-
Op mijn xp en vista werkt het als een overweg... maar idd van deze site halen we ( NZH ) aardig wat info
Binnenkort een paar foto's om het vele werk te laten zien wat in deze AHOBJEs zit.
-
...Helaas krijg ik op mijn nieuwe computer een foutmelding en gaat het programma niet van start...
Heeft je nieuwe computer toevallig Vista 64-bits ? Zo ja, daarop werkt geen enkel DOS en 16-bits windows programma meer :(
Grtzz,
Karst
-
Karst,
als ik kijk onder Configuratiescherm > Systeem, dan staat daar ergens: 32-bits besturingssysteem.
Mijn PC draait met Vista Home Basic.
Ik zou het toch wel leuk vinden als ik die animaties kan zien. Zal nog eens kijken wat er precies in die probleemmelding staat.
PS, dit is de foutmelding die ik te zien krijg:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/foutmelding2.jpg)
Iemand die weet wat ik daaraan kan doen?
-
Hoi Klaas,
dat zier er niet best uit :'(
Lees maar hier (http://www.mydigitallife.info/2007/06/27/workaround-to-this-system-does-not-support-full-screen-mode-in-windows-vista/) :(
Grtzz en sterkte... ,
Karst
-
Nou, dan wordt meneer Microsoft weer hartelijk bedankt. Maar als dit een standaard Vista probleem is, dan moeten veel meer mensen met deze ongein geconfronteerd worden
Ik ga er niet zelf aan sleutelen, dat lijkt me te riskant. Het lijkt me beter om dit probleem bij Marc Pieters neer te leggen. Wellicht is hij bereid om een versie te maken die wel onder Vista wil draaien.
-
Nou, dan wordt meneer Microsoft weer hartelijk bedankt. Maar als dit een standaard Vista probleem is, dan moeten veel meer mensen met deze ongein geconfronteerd worden
Ik ga er niet zelf aan sleutelen, dat lijkt me te riskant. Het lijkt me beter om dit probleem bij Marc Pieters neer te leggen. Wellicht is hij bereid om een versie te maken die wel onder Vista wil draaien.
of beter bij voorbeeld op JAVA basis, zo dat het platformonafhankelijk werkt :D
-
NZH, geen vista.
-
Back to subject:
Hier een paar foto's van de matrijzen die speciaal vervaardigd zijn voor de NZH AHOB
Wat zie je?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/web30jaug008_005.jpg)
De matrijs voor de onderdelen van de aandrijving. Tandwiel + tandwiel kast
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/web30jaug008_007.jpg)
Onderdelenmatrijs met kunststof giet boom( dat zijn kleine onderdeeltjes!.)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/web30jaug008_015.jpg)
De paalvoet, contragewicht, seinkappen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/web30jaug008_017.jpg)
De (ook zelfgemaakt)ponsjes voor het schakelaarlipje van de eindafschakeling van de motoraandrijving.
-
Update AHOB NZH:
Uiteraard doen we vreselijk ons best om de nodige AHOB setjes op Eurospoor op tijd klaar te hebben, maar we hebben nogal wat tegenslag in de ontwikkeling gehad. Pic programmaatjes die hele andere dingen doen dan ze beloofd hadden, Schroefjes met super lange levertijden en nog een paar van die showstoppers. Daarnaast hebben we alle aangedragen aanpassingen ook gemaakt . Zo is de print nu uitgerust met makkelijkere steker verbindingen, extra uitgang voor een relais besturing , lampjes die je van 2 kanten kan zien, andere kabelmontage voor de stappenmotor enz enz. We doen ons best , de eerste productierun is inmiddels vol, tweede gaat uiteraard volgen Op Europsoor is het vernieuwd prototype te zien en kunnen bestellingen weer genoteerd worden. Nog maar een paar nachtjes slapen....
-
*schop*
is het ook mogelijk 1 boom, incl aandrijving en alles erbij aan te schaffen? Ik heb namelijk een overweg waar maar aan 1 kant een boom kan staan ivm de rand van de bak.... :)
-
*Schop*
Gaarne antwoord op mijn eerder gestelde vraag ;D (y)
-
Probeer eens een email aan de NZH-hobbyclub zelf.
aan@nzhhobbyclub.nl
Koos Jabaaij.
-
Waar zijn NZH seinen en AHOB te verkrijgen? Ik heb wel winkels gevonden die het verkopen, maar kun je ook "af fabriek" bestellen?
Groet Andre van Zuijlen
-
Alles is los te bestellen.
Dave
-
Wat dacht je van een mailtje naar het adres wat Koos bijna twee jaar geleden liet zien? ;)
-
Er is geen enkele winkel in NL die de NZH seinen en Ahob kan/mag verkopen.
AHOB en Seinen zijn simpel te bestellen via Email adres:
http://www.nzhhobbyclub.nl/verkoop.php
Meeste items zijn uit voorraad leverbaar , zelfs de complete overweg.
grtz