BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: fissy op 09 July 2008, 21:16:04
-
Ik heb er echt veel inforamtie over de 2305 uit dit verhaal (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=12072.0) gekregen, nu wil ik met het ombouwen van de 2305 en twee 2299 (uit de startset) beginnen:
Lok 2305 naar 2305 code L grijs band
Lok 2299 naar 2330 code L geel band
Lok 2299 naar 2207 hoog code A
Mijn eisen zijn:
- Nieuwe frontseinen (werkend)
- Sluitseinen
- Rangeersein
- Doorkijk door de cabine
- Nieuwe dakluiken
- Juiste geel/grijs grensen/overgangen
- Antislipbanden verwijdern
Optionaal:
- werkende blinklichten
- "Inneneinrichtung” Cabine
- overgang van de leuning naar de voetplaaten verbetern
Ik ben begonnen op 6 Juli met het verwijdern van de nummern van de 2299 (https://images.beneluxspoor.net/bnls/6605.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/6605.jpg)
klik hier (https://images.beneluxspoor.net/bnls/6605.jpg)
een de grijse verf op het dak.
Hebben jullie nog suggesties, laat me even weten...
Groet
Bernd
-
So, vandaag heb ik de eerste stap gedaan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0049_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0049_1.jpg)
De doorkijk door de cabine, is nu af. Ik heb het chassis kleiner gefreesd en het grijse Plastik verwijderd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0050.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0050.jpg)
Groet
Bernd
-
Bernd ik ben benieuwd hoe die knipperlichten worden ik wil ze ook erg graag werkend hebben op mijn 2225.
-
Leuk om zo'n 2200 bouwverslag te lezen! Ik heb zelf hier een 2225 en 2305 staan, maar ook ik ben niet helemaal tevreden met deze loks. Hou ons maar goed op de hoogte Bernd! :)
-
Ik heb vandaag de assen voor de 2200/2300tjes ontvangen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0053_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0053_1.jpg)
en naturlijk direct ingebouwd...
Mijn eerste poging van de Ovenreiniger methode:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0055.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0055.jpg)
in de volgende daagen nog enkele keer in de witte zak 8)
Groet
Bernd
-
Je modellen zullen eeuwig blijven ruiken naar ovenreiniger...
-
echt ???
-
waarom andere assen?
-
Ik heb de assen met antislipbandjes vervangen door normale assen.
"Gummi gehört auf die Straße, nicht auf das Gleis!"
Zonder antislipbandjes gaan de rails niet so snel vuil en de loks rijden beter...
Groet
Bernd
-
Bernd,
Heb je dan wel genoeg tractie ? Want ik zag op je site lange slepen achter je lok, krijg je dat dan wel van de plek zonder slippen of ga je in dubbel/tripple tractie rijden ?
Gr. Remco.
-
Bernd,
Heb je dan wel genoeg tractie ? Want ik zag op je site lange slepen achter je lok, krijg je dat dan wel van de plek zonder slippen of ga je in dubbel/tripple tractie rijden ?
Gr. Remco.
Ik kan natuurlijk niet voor Bernd en zijn serie 22-/2300 locs spreken, maar ik deel wel zijn mening inzake het uitbannen van de antislip-banden op de modelbaan:
Zelf rijd ik ook uitsluitend nog met voertuigen waarbij alle assen met anti-slipbanden zijn vervangen voor exemplaren zónder.
Zélfs "slechts" vierassige locs als de DB Baureihe 110, 111, 140 trekken zonder antislip-banden met gemak treinen van ca. 2 meter over de vlakke baan.
Let wel: dit zijn dan wel locs waarbij álle assen worden aangedreven. Ik heb geen idee hoe dat bij locs werkt waarbij slechts twee assen van één draaistel worden aangedreven.
Bijkomende voordelen zijn dan inderdaad ook een sublieme stroomafname daar er meer assen bij de stroomafname worden betrokken en daarbij ook nog eens niet of nauwelijk last van vuile rails wat wederom bijdraagt aan een goede stroomafname (de bekende dikke zwarte strepen op het poetsdoek zijn verleden tijd :)). Da's mooi dubbelop en komt met name in wisselstraten de rij-kwaliteiten van de locs ten goede.
Nadeel is echter dat bij sommige stoomlocs (tenderlocs) er zich antislip-banden op de drijfwielen bevinden en daarbij is het "even" ombouwen op wielen zonder anti-slipbanden gemakkelijker gezegd dan gedaan :'(.
Groet,
Sven
-
Sven,
Dank je voor je aanvulling, ik hoor dit nu voor het eerst, ik wist eerlijk gezegd niet eens dat veel van de bende kwam door de slipbandjes. Op zich een interessante insteek :)
Gr. Remco.
-
Hebben we wel eens een draadje (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=5770.0) over gehad.
Bij locs met aandrijving op één draaistel is het inderdaad meestal geen goed idee, maar verder "ASB, weg ermee!" ;D
-
echt ???
Ja, maar een geluk is dat het niet vies ruikt. Houd er verder rekening dat na zo'n behandeling de nieuwe verf minder goed hecht, hoe goed je ook naspoelt. Ondanks gebruik van primer kan er toch af en toe wel eens een stukje lak met de tape worden meegetrokken. En toch vind ik het een prettig middel om oude laklagen mee te verwijderen.
-
Hebben we wel eens een draadje (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=5770.0) over gehad.
Bij locs met aandrijving op één draaistel is het inderdaad meestal geen goed idee, maar verder "ASB, weg ermee!" ;D
Bedankt Henk!
Heb het even doorgelezen! Interessant :)
Gr. Remco.
-
Mja, dan heb je ook gelezen dat de ombouw niet altijd een feest is. :)
Verdere opmerkingen over asb misschien maar in dat andere draadje. Kan Bernd hier verder met de 2200'en.
-
Ja idd, ik heb dus meteen begrepen dat asb's eraf halen niets voor mij is. Bernd, hier is je draadje terug :)
-
Nou ja, bij de 2200 is het een pies of keek.
-
Dan ken je mijn modelbouw capaciteiten nog niet :-X Kijk maar eens in Reel-Cees' blogje :-| dan begrijp je waarom...
-
Ik kan natuurlijk niet voor Bernd en zijn serie 22-/2300 locs spreken, ...
Jouw punten zijn ook mijn mening! Ik denk je kan zo'n 2200 goed met een BR 110 vergelijken, de masse is dan slechts 1/4 weniger, alle assen aangedreven...
Nadeel zijn ook de extra kosten per lok!
Dan ken je mijn modelbouw capaciteiten nog niet :-X Kijk maar eens in Reel-Cees' blogje :-| dan begrijp je waarom...
Je hebt geen modelbouw capaciteiten voor deze ombouw nodig!
@Frank, interessant. Ik gaa eens en proef met tamiya verf doen, wil maar hopen dat de verf hecht op de blanke kap.
Groet
Bernd
-
Hallo Bernd,
hoe is het inmiddels met het project, ik ben namelijk zeer benieuwd naar je reslutaat.
groeten Wesley J
-
Hoi,
Project is de volgende weeken op Ice, maar naar de 1e November gaa ik weer an dit project werken...
Groet
Bernd
-
Hoi,
Project is de volgende weeken op Ice, maar naar de 1e November gaa ik weer an dit project werken...
Groet
Bernd
Ben ook benieuwd naar nieuwe foto's!! Ik heb ook nog een 2200 die aan nodig een facelift nodig heeft :-|
Ik heb nog 1 algemene vraag over 2200en. Ik hoop dat Frissy het niet erg vind als ik dat even hier stel?
IK vroeg me namelijk af tot wanneer ze in het bruin hebben bestaan?
-
Als je bruin in NS-dienst bedoelt: tot medio 1994 heeft de allerlaatste bruine 2200, de 2275, dienst gedaan en is daarna verkocht aan België. Inmiddels is ze weer terug in NL (gekocht door een stg.) en staat te Zp, met zo te zien, nog steeds dezelfde jas als ze de NS verliet.
-
Als je bruin in NS-dienst bedoelt: tot medio 1994 heeft de allerlaatste bruine 2200, de 2275, dienst gedaan en is daarna verkocht aan België. Inmiddels is ze weer terug in NL (gekocht door een stg.) en staat te Zp, met zo te zien, nog steeds dezelfde jas als ze de NS verliet.
Dankje Mispoes! Dat is alles wat ik wou weten 8)
Dan zal ik het draadje nu weer netjes teruggeven aan Fissy
-
Ik hoop dat Frissy het niet erg vind als ik dat even hier stel?
Nee, heb ik geen problem met... Ik heb dit draadje de laatste tijd sowieso niet gebruikt :-X Inmiddels zijn plots van gerco binnen gekommen.
In enkele weeken meer...
Groet
Bernd
-
Maar hoe ga je nou die zwaailichtjes laten werken.
Daar ben ik echt benieuwd naar en wil dat op mn Sik, Hippel, 2200, 2300, 2400 en 2530 ook graag werkend hebben.
Harm
-
Zo, ik heb nu weer iets aan dit project gewerkt ...
Het idee met de zwaailichtjes gaat niet door.... Er is geen bruikbaar funktie in de decoder.
Groet
Bernd
-
Wat is precies het probleem Bernd ? De decoder die standaard in de 2299 zit kent geen functieuitgang ?
Gr. Remco.
-
Er is geen functie, die voor een zwaailicht echt kloopt. De Roco decoder is niet voorzien voor dit project, ervoor heb ik een andere decoder...
-
Ok op die manier ja duidelijk!
Gr. Remco
-
Inmiddels zijn alle onderdeelen zonder verf, ovenreiniger werkt echt goed...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/_IMG_10191.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/_IMG_10191.jpg)
Nu nog de klapen afvijlen, morgen weer een update
Groet
Bernd
-
Inmiddels zijn alle onderdeelen zonder verf, ovenreiniger werkt echt goed...
Nu nog de klapen afvijlen, morgen weer een update
Groet
Bernd
Geweldig je projekten en je Nederlands maar ......
wat zijn klapen??
Prima hoor,
Frederico
-
Ik vermoed dat hij "de kappen" bedoelt :)
-
klapen => kleppen [dakluiken]
vermoed ik,
Erich
-
Erich, je hebt gelijk, ik bedoel inderdaad de kleppen. :-[
Ik heb deze inmiddels verwijderd en de plots geplaatst:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_02322.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_02322.jpg)
nu nog spuiten en dan...
Groet
Bernd
-
Beste Fissy,
Ik bewonder je inzet voor het gebruik van onze taal , kan het duits zeker niet beter.
Fijn dit te ervaren als een van over de grens.
wil.
-
Erich, je hebt gelijk, ik bedoel inderdaad de kleppen. :-[
Ik heb deze inmiddels verwijderd en de plots geplaatst:
Heb je alleen de luiken laten plotten of ben je nog meer wijzigingen van plan met plots? (Ik heb ook nog een 2200 liggen waar ik eea aan wil verbouwen) Zijn de plots zo bij Gerco te krijgen of customs?
-
Ik heb de luiken en de voetplaaten (langs de huif) laaten plotten. Ik wil met de voetplaaten nog eens aan de slag...
Denk customs, maar ik heb er geen problem als deze openbaar worden.
Groet
Bernd
-
Hoi Bernd en alle andere volgers van dit draadje...,
Zelf een 2200 setje van roco... nog niets aan gedaan, misschien ooit. Goed ik kwam bij de website van huib maaskant deze ombouw tegen:
http://www.floodland.nl/aim/info_2200_krois_1.htm
Met een werkende koppeling en een zwaailicht.
groeten ronald.
-
Ik ben van plan om mijn 2225 en 2305 eens te laten superen. Wat dat betreft heb ik een paar vragen:
- Zijn de metalen hekjes voor de 2200 nog steeds verkrijgbaar in Houten?
- Omvatten deze sets alleen maar de hekken langs de huif of zitten ook de handgrepen voor naast de cabinedeur en voor op de lok er bij?
- Hoe kan de Webastoschoorsteen worden gemaakt? Die wat op de 2400 van Roco zit, lijkt er wel op, maar is toch een iets ander type dan in werkelijkheid op de 2200 zat.
- Welke 2200-nummers zitten er in het Kleinspoorsetje?
-
Goed bezig, ik ben inderdaad ook benieuwd naar de zwaailichten ! :)
-
- Welke 2200-nummers zitten er in het Kleinspoorsetje?
Hierbij dan een lijstje met de nummers die in een Kleinspoor setje.
Voor de bruine lok's:
2275,2247,2274,2281,2302,2309.
Voor de geel/grijze lok's:
2203,2224,2249,2266,2274,2307,2317,2325.
Verder zitten er nog losse cijfers in voor andere nummers te kunnen samenstellen. :)
-
Zo, weer tijd voor een update:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0232.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0232.jpg)
alle stapen naast elkaar
Ik heb nog enkele probleme met het afplaken van de gele vlakte op de lange huif, daroom opnieuw in de ovenreiniger...
Groet
Bernd
-
Schon gut ja, es geht weiter ....
sind das vier oder einz modell?
op ze hollands
dit is een indrukwekkend verhaal , ik geniet van je belevenissen.
auf wienerschnitzel,
Frederico
-
Frederico, de eerste plan was slechts 3 2200er maar inmiddels zijn er nog 3 erbij gekommen, gaa nog een Strukton maken...
Heb helaas nog andere projecten welke nu eerst an de slaag moeten...
Groet
Bernd
-
In de laatste dagen heb ik weer iets aan de 2200en gemaakt, maar ik ben eer niet blij mee. Ik heb de Idee, dat de front van de 2200 niet klopt. Naar mijn idee zitten de bovenste lichten te hoog, heeft al iemand dit aangepast? Als ik het gele gedeelte spuit lijk dit niet echt op een 2200 :-\
heeft iemand een idee?
Groet
Bernd
-
Bernd,
Hetzelfde idee heb ik ook. Volgens mij moet het wel beter kunnen door de scheiding grijs-geel wat te verlagen tot net boven de bovenste lampen.
De plaats van de bovenste lampen klopt volgens mij verder wel.
Ik ga daar ooit zelf nog eens naar kijken. Voorlopig echter nog niet, heb momenteel even wat andere zaken aan m'n hoofd.
Gr,
Bart
-
Volgens mij moet het wel beter kunnen door de scheiding grijs-geel wat te verlagen tot net boven de bovenste lampen.
Valt wel mee volgens mij; het geel hoort overigens tot over de dakrand door te lopen, de scheiding tussen geel en grijs
bevindt zich dus op het dak, en niet aan de rand, of op het front.
-
Valt wel mee volgens mij; het geel hoort overigens tot over de dakrand door te lopen, de scheiding tussen geel en grijs
bevindt zich dus op het dak, en niet aan de rand, of op het front.
zeker, dit is voor de cabine front. Ik bedoel de andere front aan de lange huif..
Groet
Bernd
-
heeft iemand een idee, hoe ik eenvoudig een laag A sein uit een hoog A kan bouwen? Het diameter van het 3de pit verschild toch te veel om het naar beneden te zetten. Misschien een idee voor een donateur?
Groet
Bernd
-
Is het lage A sein uit een 2400 niet iets Bernd ?
Die steekt wel iets verder uit maar dat kun je wegschuren. Maar goed dan moet je de 2400 kap ook weer glad maken :)
Een styreen buisje kan toch ook ? Ik kan wel even meten wat de diameter is van het lage A-sein, ik heb zo'n 2200.
Gr. Remco.
-
meten, zou echt goed zijn! Misschien een detail foto?
Mijn 2400 met laag (heel laag) A sein mag ik niet weer onder het mees doen, dan toch een styreen buisje ;D
-
Ik meet het even voor je met foto. Hold on.
Gr. Remco.
Bij deze:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2200laagA_002.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2200laagA_002.jpg)
1 cm vanaf linkerkant huif.
1.3 cm vanaf onderkant huif.
Diameter is 3mm.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2200laagA_003.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2200laagA_003.jpg)
1.7 cm vanaf linkerkant cabine
1.3 cm vanaf onderkant cabine
Diameter is 3 mm.
Als je meer wilt weten hoor ik het wel :)
-
Beste Dank! Ik zou nu een op zoek gaan...
Edit: messingbuisje van 3mm buiten diameter gevonden en randje met de draaibank erop gedraaid...
-
Je kan ook een kap van de oudere serie Roco 2200'en op de kop proberen te tikken.
Deze hebben weliswaar een hoog A-sein, maar dat is veel te groot uitgevoerd. Echter als je deze voorzichtig afsnijdt, kan je die naar beneden plaatsen op de afstanden als hierboven, en dan heb je een laag derde frontsein! Ik heb dat bij een paar van mijn 2200'en gedaan, en je ziet nauwelijks verschil met de versies die standaard een laag A-sein hebben (2246, 2252 en omgenummerde loc's).
Misschien heb ik nog wel een paar losse seinen liggen...
-
;D Zo'n kap had ik nog van een project liggen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0189_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0189_1.jpg)
bedoel je deze?
Ik heb links de gedraaide pitten op geplakt om het verschil op de PC te zijn, maar had ze beter nog voorzien moeten van schoonmaak.
Groet
Bernd
-
Klopt Bernd! Die bedoel ik!
-
@Bernd:
Ben ook een 2200 van het oude type (ROCO 4155A) van een verlaagd A-sein aan het voorzien als start van een complete "supering"
Bijgaand prentje waar de oude weggeschuurde seinen nog op te zien zijn.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01098.jpg)
De sluitlichten op de neus waren slecht geprononceerd en door het schuren nog verder verdwenen, daarom ook van nieuw lamphuis voorzien.
Sluitsein: Alu buis 2.4 mm.
Middensein: Alu 3.2 mm.
Buiswand 0.4 mm
Voor deze oude versie ben ik ook nog op zoek naar een vervangingskoppeling omdat er geen normschacht beschikbaar is.
Mocht je al een oplossing hebben dan ben ik zeker geinterresseerd.
Aan de voorkant gaat de koppeling er helemaal af.
Succes met de verdere voortgang.
Marten
-
Hoi Marten,
ziet er goed uit, mijn is helaas nog niet verder...
Ik denk de NEM Schacht voor het draaistel is gewoon als onderdeel te bestellen, ik heb juist mijn oude ogezocht. Het draaistel is nog steeds het zelfde...
waar heb je de alu buis gekocht?
Groet
Bernd
-
Waarom zoveel werk als je voor rond de 75 euro een Roco NS 2246 op de beurs koopt die standaard al een laaggeplaatste derde pit heeft?
-
De NEM schacht is bij de betere Roco dealer zelfs op voorraad... (Wentink Arnhem sowieso, a 1 euro)
overigens, als je die sluitseinen vervangt, doe ze dan direct een millimeter lager. Roco heeft ze te hoog zitten, waardoor het gele vlak op de lange huif ook niet uitkomt (zeker niet bij de zwaailicht versies)
-
Hoi Marten,
waar heb je de alu buis gekocht?
Groet
Bernd
@Bernd:
Dat heb ik hier gedaan: http://www.technobots.co.uk/acatalog/Online_Catalogue_Round_Tubing_101.html#a4431_2d002 (http://www.technobots.co.uk/acatalog/Online_Catalogue_Round_Tubing_101.html#a4431_2d002)
Messing en Alu, mooi dunwandig. Ik denk dat een dergelijke site ook wel in NL en D te vinden zal zijn, wellicht Conrad?
Niet duur: 9 lengtes gekocht van verschillende diameter voor ongeveer £ 10.
MFG
Marten
-
Waarom zoveel werk als je voor rond de 75 euro een Roco NS 2246 op de beurs koopt die standaard al een laaggeplaatste derde pit heeft?
Tja, waarom ?
- omdat ik de oude 2200 al lang had ?
- omdat die lok erg flets geel was en ik hem toch al wilde overspuiten ?
- omdat ik geen laag A-sein exemplaar had (wel een bruine 2201 en geel/grijze 2299) ?
- omdat het gewoon een uitdaging is het zelf te kunnen en zo mogelijk nog mooier dan wat de fabriek standaard maakt ?
- omdat het gewoon leuk is om zelf wat te bouwen ?
Ik denk een beetje van dat allemaal ;)
MVG
Marten
-
Waarom zoveel werk als je voor rond de 75 euro een Roco NS 2246 op de beurs koopt die standaard al een laaggeplaatste derde pit heeft?
Knap als je die vindt voor dat bedrag; ik heb ze in het nabije verleden verkocht voor (bijna) het dubbele...
-
Voor deze prijs had ik ze nog niet gezien, maar als je eentje voor mij heeft voor 75 €, mag ik deze wel overnemen... ;D
Zeker is zelf doen ook een mooie klus!
Dank voor de Link!
-
Zoveel? Ik zag er laatst nog een (2246) voor 65 euro op MP staan, in nieuwstaat in doos etc. Ik heb de 2246 en 2228 hier staan. De 2228 is ooit gemaakt uit de 2246 en bedoelt om te dienen voor het slooptransport van de 293+299+2525 naar Koek in Mijdrecht. Zelf zoek ik nog een 2246 om kappen te wisselen met de 2299, en deze om te nummeren naar 2295 (grijze onderkant). Van die oudere fletse gele locs heb ik er nog wel een paar liggen, gedemonteerd. Ooit bedoeld om er een stel Cargo 2384's van te maken....
-
Dus zijn er genoeg mensen op zoek naar deze variant, zou de prijs weer stijgen...
-
Geen idee, net hoe het tweedehands aanbod is. Soms zoek je op de beurs een 2343 en zijn ze er bijna niet, de andere keer struikel je erover. Als ik een 2246 tref voor een leuke prijs koop ik hem, anders maar n andere keer. Heeft geen haast. Vroeg of laat brengt Roco wel weer zo'n variant uit.
-
Zelf zoek ik nog een 2246 om kappen te wisselen met de 2299, en deze om te nummeren naar 2295 (grijze onderkant).
Ah, goede keuze! Die rijdt hier ook:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2295_1.jpg)
Wat betreft A-sein modellen; ik zie wel deze 2252 (http://link.marktplaats.nl/278046732) op marktplaats.
Kennelijk verkocht voor € 90,-
-
Nou had ik me zo voorgenomen geen 2200'en meer te kopen, maar die fraaie 2295 bied toch weer een hoop inspiratie... misschien nog maar een 2299 en 2246 scoren dan.
-
Naast de 2295 kan trouwens de 2293 ook; die had eveneens de combi van grijze zijkanten van de voetplaten én derde frontsein.
De 2299 zelf heeft beide zaken afzonderlijk van elkaar gehad; dus eerst grijze zijkanten met L sein en later gele zijkanten met laag A sein.
De 2295 is later de 2367 geworden, en had toen nog steeds deze uitmonstering; pas aan het eind zijn de zijkanten alsnog geel geschilderd.
Mijn 2295 heeft het onderstel van een 2225 en de kap van een 2246.
De 2225 kap gaat weer op het onderstel van de 2246, en zo heb je gelijk twee correcte loc's.
-
Bedankt voor de tips! Volgende houten goed kijken en op MP opletten dus...
-
De 2246 wordt redelijk vaak aangeboden op beurzen en internet, ik heb er zo een stuk of vier weten te bemachtigen. De 2343 uit dezelfde lichting is een stuk zeldzamer en toen ik laatst in Houten en gloednieuw exemplaar zag liggen voor 85 hoefde ik niet lang na te denken ;D (een hal verder lag een gebruikte 2343 voor 140...)
-
Volgens mij zijn er van de drie versies die er toen uitgebracht zijn ongeveer evenveel geweest. Daarbij was de radio 2343 de minst populaire. Om de zoveel tijd zie je de ene en dan de andere versie voorbij komen op beurzen. Soms lijkt de een schaarser, dan de andere. Zo heb ik een paar jaar terug 100 euro betaald voor een tweede 2252 (mijn eerste, gekocht voor 100 gulden is 2247 geworden), omdat die toen nauwelijks vindbaar waren.
-
Bij de 2343 staat het logo op de huif te ver uit de hoek. Ik heb een 2343 origineel gelaten, en twee stuks vernummerd tot 2236 en 2307. Je moet een beetje geluk hebben met de verschillende nummers. Mijn 2252 kostte me destijds erg weinig, later heb ik een tweede exemplaar van de 2252 op de kop getikt en geruild met EMS tegen een 2343. Kon hij de 2247 maken en ik de 2307 :-)
-
Ik denk de NEM Schacht voor het draaistel is gewoon als onderdeel te bestellen, ik heb juist mijn oude ogezocht. Het draaistel is nog steeds het zelfde...
De 2201 is een nieuwe uitvoering waarvan ik de handleiding heb.
Ook het draaistel eens goed bekeken en toch wel verschil gevonden dat plaatsing van een nieuwere normschacht niet toe lijkt te laten, althans zo ver ik kan beoordelen. Het deel van het draaistel dat de koppelinghouder op moet nemen heeft bevoorbeeld een ronde vorm in het oude draaistel maar rechthoeking in het nieuwe.Ook zit het asje waarop geplaatst moet worden aan de onderzijde in plaats van bovenzijde.
De NEM-schachthouder zelf wijkt daardoor ook nogal af.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Koppeling_2200.jpg)
Als iemand een handleiding heeft voor de oudere versies maar met normschachthouder is daar misschien een passende vervangingskoppeling te vinden. Heb helaas zelf geen papieren bij die oude lok en ook niet bij ROCO te vinden voor de 4155A
MVG
Marten
-
Je zou draaistellen van de 2246, 2252, 2343, 302282 of 2384 moeten nabestellen. Die hebben nog niet de aanpassingen van de latere versies (2275, 2305, 2225, 2201, 2299), maar wél een NEM-schachthouder. Ik heb echter geen idee of e.e.a. van die serie nog is na te bestellen.
-
Er zijn nog nem-schachten voor een oud draaistel te bestellen
http://roco.cc/fileadmin/downloads/Ersatzteilblaetter/63861.pdf (http://roco.cc/fileadmin/downloads/Ersatzteilblaetter/63861.pdf)
Laatste blad, nummer 10.
Tenminste, deze lijkt er wel heel erg veel op
Heb het zelf ook ooit gedaan voor een oude Roco 215
-
@Tedo:
Draaistellen vervangen kan sowieso en dan kunnen ook de nieuwste draaistellen meteen besteld worden, dat is niet het probleem.
De draaistellen passen inderdaad op alle versies zoals Bernd al zei. zowel oude als nieuwe aandrijvingen.
Het enig verschil is de koppeling of koppelinghouder.
Als ik geen vervangingskoppeling(houder) kan vinden zal ik inderdaad nieuwe draaistellen moeten bestellen of zelf proberen een koppeling te maken.
-
Er zijn nog nem-schachten voor een oud draaistel te bestellen
http://roco.cc/fileadmin/downloads/Ersatzteilblaetter/63861.pdf (http://roco.cc/fileadmin/downloads/Ersatzteilblaetter/63861.pdf)
Laatste blad, nummer 10.
Tenminste, deze lijkt er wel heel erg veel op
Heb het zelf ook ooit gedaan voor een oude Roco 215
@Quinzeedied
Dat zou moeten lukken, ga dat zeker proberen.
Met dank !
-
Nu naar lange tijd mijn 2200en weer eens uit de kast gehaald en begonnen het project weer op te pakken.
Ik ben nog steeds niet tevreden met de bovenste frontseinen van de 2200, ik denk ik ga deze dicht plamuren en opnieuw boren, maar eerst heb ik begonnen met een kit van Kleinspoor met de moderniseerde 2200 "Anneke".
De Kap een sop het onderstel geplaatst om te zien, wat ik af moet halen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0113_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0113_1.jpg)
Dan heb ik het dak geschuurd en de juiste kleppen geplaatst:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0116_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0116_2.jpg)
Inmiddels is het model gespoten in de primer, misschien morgen meer..
Groet
Bernd
-
Wordt het een VST ? Daar ben ik ook mee bezig. (y)
-
Nee, word deze: Strukton 302282 (http://www.railfaneurope.net/pix/nl/private/Strukton/302200/Strukton302282-20040411-2.jpg), zou dan denk ik goed bij de G 1206 van Mehano passen.
-
vandaag helaas niet veel kunnen doen, slecht het dak gespoten...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Copy_of_IMG_0118.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Copy_of_IMG_0118.jpg)
en wat details gekleurd.
Groet
Bernd
-
Ik kan helaas mijn handleiding van het kitje van Kleinspoor niet terug vinden. Daarom een vraag: Hoe moet ik de Katalysatoren op de huif plaatsen? Iemand een Plaatje?
-
Bernd dat ziet er netjes uit (y)
Groetjes edwin
-
Inmiddels heb ik de Kleinspoor aanleiding per mail ontvangen, kan ik weer verder.
Vanavond heb ik de decals geplaatst, blijkbaar is het decals set van Kleinspoor niet bedoelt voor de versie die ik van gemaakt heb. Ik had nog wat andere Strukton decals liggen, en heb iets geknutseld:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Copy_of_IMG_0479.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Copy_of_IMG_0479.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Copy_of_IMG_0476.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Copy_of_IMG_0476.jpg)
Groet
Bernd
-
Je gaat als een speer ! :o ;D
-
dank je robbert, hier nog een update:
Vandaag heb ik het onderstel bewerkt. Het Kastje en de loopplanken zijn verwijderd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0471.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0471.jpg)
Groet
Bernd
-
Dat wordt mooi Bernd! (y)
Ik blijf het leuk vinden dat een Duitser de NS als voorbeeld heeft. :) Veel origineler dan de zoveelste Nederlander die modellen van Duitse spoorwegen verzameld.
Maarten
-
Ik blijf het ook leuke vinden, met het NL spul ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0497_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0497_1.jpg)
De kap is inmiddels af, nu nog in de blanke lak..
Groet
Bernd
-
Hoi,
Die is wel heel fraai geworden, klasse !
Ik blijf het leuk vinden dat een Duitser de NS als voorbeeld heeft. :)
Inderdaad ! En dan ook petje af voor je kennis van de Nederlandse taal Bernd (y)
Groeten
Ferry
-
vandaag nog de loopplanken (uit geplot styreen) geplaatst:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0481_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0481_1.jpg)
Groet
Bernd
-
Inmiddels is het onderstel ook klaar:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0169_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0169_2.jpg)
helaas, heb ik de kap (net als wat anders) met blanke lak gespoten, die niet droog word. Al een week, en nog steeds niet droog. Dat zou wachten betekenen, dus gaat dit project weer in de kast... :-\
Groet
Bernd
-
Ha Bernd,
Vreemd dat die lak niet droogt, welke verdunner heb je gebruikt ?
Ik heb inmiddels mijn ombouw beindigd en de 2249 met laag A-sein en gele frame rand gemaakt.
Plaatje hierbij:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/test_plaatje.jpg)
Derde frontsein uit Alu-buis met zwarte rand, overgespoten met juiste geel/grijze grens op cabinedak, metalen hekjes van Jofiespoor, loopplanken met metaalverf gedrybrushed om raster op te lichten, omgenummerd tot 2249, bufferbalk vlak gemaakt en voorzien van slangen en haak.
LED-verlichting met PLCC achter de originele lichtgeleider voor de gele frontseinen.
Voor de sluitseinen zijn rode LEDs toegepast zoals die ook in de setjes van Tom van Weert zitten, bijvoorbeeld dat voor de DDM-stuurstand, typisch toegepast in instrumentenpanelen.
Die LEDs eindigen in een staafje, dat ik met vijlen en schuren tot de goede diameter heb teruggebracht.
Een alternatief voor bijvoorbeeld lichtgeleider.
Het mooie ervan is dat die LEDs een mooie bol, glad en rood eindoppervlak hebben, kan natuurlijk ook met een drupple KK.
MVG
Marten
-
Ziet er goed uit!
Humbrol Satin+ Kluthe Lösin verdunning ...
-
Ken die verdunner niet maar ik neem aan dat je die al eerder op andere modellen hebt gebruikt.
Misschien een te koude ruimte waar het droogt, dat kan de boel aardig vertragen (alhoewel een week is erg lang...).
Ikzelf gebruik gewoon terpentine bij de luchtspuit, zowel met Humbrol als met Kleinspoor lakken. Wasbenzine zou beter moeten zijn maar daar is hier niet aan te komen.
Bij kamertemperatuur gaat dat allemaal prima.
groet,
Marten