BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Bust3R ÖBB op 09 July 2008, 12:25:52
-
Zojuist kreeg ik in het schermpje van mij IB de melding dat deze oververhit was, echter heb ik er niets mee gedaan. Alleen "opgestart" om te gaan rijden, maar zover kwam ik niet.
Ik heb er een 16V 70VA trafo aanhangen voor de voeding. Kan dit veel kwaad of betekend dit einde van de IB? Na enig afkoelen start hij weer op en na een tijdje dezelfde melding :'(
-
Wat gebeurt er als je de hele baan even loskoppelt ?
- nog steeds de melding = probleem in de IB
- geen melding meer = probleem (kortsluiting) ergens op de baan
-
Dan zal er ergens op je baan een kortsluiting zijn, en als dat zo is, dan is je bedrading niet goed aangesloten op je baan. Dan is er sprake van een te grote overgangs weerstand, waardoor de kortsluit detectie van de IB niet juist kan reageren.
Bedrading van de baan los zoals Santerdam ook al aangaf, en kijken wat er dan gebeurd.
Mvg
Wim.
-
Spanning van de baan gehaald en de IB doet rustig zijn werk (op het programmeerspoor) wordt ook niet meer warm (oververhit) Ik zal dus de bedrading onder de baan moeten gaan controleren :(
-
Wouter,
Misschien is er wel iets ontspoort, zal daar eerst eens naar kijken.
Maar het kijken naar en beter aansluiten van de railspanning dus op meerdere plaatsen vanaf een voldoende dikke centrale voedings draad zal inderdaad geen kwaad kunnen.
Mvg
Wim.
-
Op 1 lok na staat alles ernaast op het moment, dus dat zal het probleem niet zijn. Ik zal inderdaad de railspanning moeten verbeteren, deze zitten nu nog met dunno draadjes vast (op proef) Dikke draden heb ik inmiddels wel liggen.
Bedankt :)
-
Hallo
Hoe goed kan de ib tegen kortsluitmeldingen.Ik heb reeds enkele keren een kortsluitmelding gehad door ontsporen van een of andere wagon en dan vlug,vlug stroom af met als gevolg dat we veel opnieuw moeten instellen.Ik denk altijd voorzichtigheid is de moeder van de treinenwinkel.
Dito
-
Wouter, ik vermoed dat je een nieuwe baan hebt gelegd. Heb je al eens gekeken of er niet gewoon een keerlus-kortsluiting in de baan zit.
Dunne draadjes kunnen wel een knelpunt zijn, maar dat manifesteert zich dan veelal niet als kortsluiting.
Sander
-
Hoi,
@ Wouter//Of heb je misschien nog hele oude software in de IB.
Oververhitting was bij de eerste softwareversie namelijk ook een probleem.
Bart
-
Hallo
Hoe goed kan de ib tegen kortsluitmeldingen.Ik heb reeds enkele keren een kortsluitmelding gehad door ontsporen van een of andere wagon en dan vlug,vlug stroom af met als gevolg dat we veel opnieuw moeten instellen.Ik denk altijd voorzichtigheid is de moeder van de treinenwinkel.
Dito
Wat moet je dan opnieuw instellen?
Je kunt de IB zodanig instellen dat deze alles onthoud. (menu-mode-startmodus loks-lokdata+snelheid).
Bart
-
Hallo Lokpaint
Ik ben wel niets kwijt op de ib maar ik moet wel altijd de nrs van de locs op de ib inbrengen vooraleer ze opnieuw kunnen aangestuurd worden.
n.b. ik ben nog steeds een beginner.
Dito
-
Hallo
Hoe goed kan de ib tegen kortsluitmeldingen.Ik heb reeds enkele keren een kortsluitmelding gehad door ontsporen van een of andere wagon en dan vlug,vlug stroom af met als gevolg dat we veel opnieuw moeten instellen.Ik denk altijd voorzichtigheid is de moeder van de treinenwinkel.
Dito
Bij een kortsluiting moet de IB daar onmiddellijk op reageren middels een kortsluitmelding. Dat doet hij als het goed is binnen enkele millisecondes.
Doet de IB dat niet dan is er sprake van onjuiste bedrading. Of de baan is op te weinig punten aangesloten. Gevolg door de vele raillassen ontstaat er een te grote overgangsweerstand, die dan de veroorzaker is van het niet uitschakelen bij kortsluiting, dus als alles op de juiste manier is aangesloten, dan heb jij niet eens de tijd om de spanning er zelf af te halen, dan heeft de IB dat al voor je gedaan.
Mvg
Wim.