BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: BramFokke op 24 December 2025, 10:42:25

Titel: Aansluiting Bezetmelding
Bericht door: BramFokke op 24 December 2025, 10:42:25
Ik gebruik YaMoRC YD6016LN/RC bezetmelders. Deze zorgen voor stroomdetectie met railcom. Ze moeten als volgt aangesloten worden:

(https://ambachtstor.blob.core.windows.net/web/bedrading-detectie-optie-a.png)
(illustratie van mij, gebaseerd op de handleiding).

De J-rails worden tussen de secties geïsoleerd. Deze rails worden ieder met een eigen ingang verbonden.
De rail met het K-signaal (die ik in deze post even K-rail ga noemen, ik hoop dat dat niet al te verwarrend is voor Märklinisten hier ;)) loopt door en wordt met de K-uitgang van de bezetmelder verbonden.
Als er meerdere bezetmelders zijn, dan moeten de overgangen tussen beide bezetmelders volledig geïsoleerd worden, anders loopt de railcom in de knoei.

Deze benadering lijkt op de andere bezetmelders, waar de ene rail ook doorloopt en de ander gescheiden is.

Nou organiseer ik het graag anders: Ik zou iedere sectie met een eigen 2-aderig kabeltje willen verbinden. Zo is de voeding van de J en de K-rails symmetrisch. En het ingewikkelde deel van de aansluiting is georganiseerd bij de bezetmelder, wat het verhelpen van problemen en eventuele aanpassingen vergemakkelijkt. Dit doe ik door de K-uitgang te distribueren middels een PT-FIX distributieblok. Schematisch ziet het er zo uit:

(https://ambachtstor.blob.core.windows.net/web/bedrading-detectie-optie-b.png)

De k-rail wordt nu gevoed door meerdere draden. Iedere rail heeft zijn eigen 2-aderige kabel.

Ik heb dit getest en qua detectie werkt optie B net zo goed als optie A. Maar volgens mij zijn de electrisch niet helemaal hetzelfde. Omdat de draden zowel bij de rail als bij het distributieblok aan elkaar verbonden zijn creëer je effectief een parallelle schakeling. Kan dat voor problemen zorgen?

Een alternatief zou zijn om de rails overal helemaal te scheiden:

(https://ambachtstor.blob.core.windows.net/web/bedrading-detectie-optie-c.png)

Het nadeel is dat je geen redundantie meer hebt voor wat betreft de voeding van de K-rail. Maar dan hoef je ook niet na te denken over of beide secties aangesloten zijn op een andere bezetmelder en alsnog volledig geïsoleerd moeten worden ivm Railcom. E omdat iedere sectie volledig elektrisch gescheiden is, is het makkelijker om problemen op te sporen.

Alles bij elkaar genomen neig ik naar optie C. Welke nadelen zie ik over het hoofd?
Titel: Re: Aansluiting Bezetmelding
Bericht door: maartenvdb op 24 December 2025, 10:52:50
Optie B wordt bijvoorbeeld ook door het BiDiB systeem gepropageerd.  In theorie niet nodig, maar wel helpend aan de bedrijfszekerheid vaan de bezetmeldingen.  Dat komt dan eerder door het parallel lopen van J en K voor elk gedetecteerd baanvak, waardoor een soort afscherming ontstaat.

Optie C heeft daarmee geen enkel voordeel tov B, tenzij je om redenen ooit ergens J en K wilt omwisselen.  J en K zijn in principe alleen benamingen, je mag ze ook omdraaien (ik neem aan ook bij Yamorc).
Nadeel van C is dan, dat je extra isolaties aanlegt, terwijl bij B de K rail veelvuldig gevoed wordt zonder onderbreking.

PS  ikzelf doe die extra isolaties wèl, omdat ik zowel in de J railstaaf als in de K railstaaf detecties wil laten plaatsvinden (niet tegelijk, dat werkt niet) vanwege het gebruik van het ABC systeem van Lenz (BM2 en BM3)

En omdat iedere sectie volledig elektrisch gescheiden is, is het makkelijker om problemen op te sporen.

Dat zie ik niet, als je ergens in een bepaald stuk een probleem hebt, dan weet je exact in welk baanvak.  Die extra isolatie maakt niet uit.  Als het probleem in de K leiding/rail zit, is het in ieder geval in het deel van de betreffende J die een probleem aangeeft. Bijvoorbeeld:  losse railverbinders en/of draadbreuk in de K rail/draad.
Titel: Re: Aansluiting Bezetmelding
Bericht door: Klaas Zondervan op 24 December 2025, 11:17:20
Op onze club wordt optie C toegepast. De stroomdetectors zijn van Fichtelbahn, een merk waar ik voordien nog nooit van had gehoord. . Die detectors hebben per sectie al 2 aansluitklemmen. Waarbij de K-klemmen, zoals jij ze noemt, inwendig gewoon met elkaar zijn doorverbonden. Dus geen extra verdeelblokje nodig. De 2 draden naar de sectie worden getwist. Dat is allemaal nodig omdat ze op de baan ook Bidib willen gebruiken. Een en ander volgens de aanbevelingen van Fichtelbahn.

Maar als je geen Bidib wil gebruiken maakt het allemaal geen bal uit. Je moet wel de K-rail van meerdere aansluitpunten voorzien. Die hoeven niet recht tegenover elkaar te zitten zoals in Optie B, maar dat maakt het wel overzichtelijker.