BeneluxSpoor.net forum
		Materieel => Materieelbespreking => Piko => Topic gestart door: Te 2/2 op 03 November 2025, 17:53:24
		
			
			- 
				Najaar 2025 werd een nieuw speeltje van Piko uitgeleverd. Een zogenaamde Eaos. 
In een forum bij onze oosterburen (https://www.stummiforum.de/t231019f177-Neuheiten-Sammelthread-5.html) worden alle varianten genoemd:
98553-A1 – Hochbordwagen (Eaos), DB-Cargo, Epoche V, BN: 11 80 542 0 158-7
98553-A2 – Hochbordwagen (Eaos), DB-Cargo, Epoche V, BN: 11 80 542 0 188-4  
98553-A3 – Hochbordwagen (Eaos), DB-Cargo, Epoche V, BN: 11 80 542 0 219-7 
98553-A4 – Hochbordwagen (Eaos), DB-Cargo, Epoche V, BN: 11 80 542 0 239-5
98553-B1 – Hochbordwagen (Eaos), NS-Cargo, Epoche VI, BN: n.b.
98553-B2 – Hochbordwagen (Eaos), NS-Cargo, Epoche VI, BN: 31 84 537 6 255-7
98553-B3 – Hochbordwagen (Eaos), NS-Cargo, Epoche VI, BN: 31 84 537 6 273-0
98553-B4 – Hochbordwagen (Eaos), NS-Cargo, Epoche VI, BN: 31 84 537 6 294-6 
98553-C1 – Hochbordwagen (Eaos), PKP-Cargo, Epoche VI, BN: 31 51 5355 635-4
98553-C2 – Hochbordwagen (Eaos), PKP-Cargo, Epoche VI, BN: 31 51 5355 657-6
98553-C3 – Hochbordwagen (Eaos), PKP-Cargo, Epoche VI, BN: 31 51 5355 617-0
98553-C4 – Hochbordwagen (Eaos), PKP-Cargo, Epoche VI, BN: 31 51 5355 599-0
98553-D1 – Hochbordwagen (Eaos), Rail-Cargo-Austria, Epoche VI, BN: 31 81 5380 021-0
98553-D2 – Hochbordwagen (Eaos), Rail-Cargo-Austria, Epoche VI, BN: 31 81 5380 028-5
98553-D3 – Hochbordwagen (Eaos), Rail-Cargo-Austria, Epoche VI, BN: 31 81 5380 037-6
98553-D4 – Hochbordwagen (Eaos), Rail-Cargo-Austria, Epoche VI, BN: 31 81 5380 044-2
98553-E1 – Hochbordwagen (Eaos), CD-Cargo, Epoche VI, BN: 31 54 5954 677-8 
98553-E2 – Hochbordwagen (Eaos), CD-Cargo, Epoche VI, BN: 31 54 5954 668-7
98553-E3 – Hochbordwagen (Eaos), CD-Cargo, Epoche VI, BN: 31 54 5954 652-1
98553-E4 – Hochbordwagen (Eaos), CD-Cargo, Epoche VI, BN: 31 54 5954 647-1
98553-F1 – Hochbordwagen (Eaos), SBB, Epoche VI, BN: 31 85 532 0 954-1
98553-F2 – Hochbordwagen (Eaos), SBB, Epoche VI, BN: 31 85 532 0 079-7
98553-F3 – Hochbordwagen (Eaos), SBB, Epoche VI, BN: 31 85 532 0 463-9
98553-F4 – Hochbordwagen (Eaos), SBB, Epoche VI, BN: 31 85 532 0 185-2
en als Zwitserland freak beperk ik me tot de SBB-varianten.
Volgens de tekst en de vormgeving zou het gaan om een Eaos, maar dan wel een heel vreemde.
Vervolgens bleek dat het geen Eaos is maar een Eas-z (https://www.bahnbilder.de/bild/kroatien~bahnhoefe~rijeka/1345445/hz-31-78-5950-556-0-eas-z.html). 
De opdruk op de wagon is fantasie. 
Om dat met wat meer aplomb te durven stellen, besloot ik te googlen op het bedrijfsnummer, oftewel de UIC. 
Normaal gesproken, als een voertuig echt bestaat /bestaan heeft, dan vind je hem online terug, hetzij met het volledige nummer, hetzij met het eerste deel ervan 31 85 532. In beide gevallen niets te vinden 
(op de aankondiging van het Piko nieuws bij dat ene forum na).
Merkwaardig is het taalgebruik; dat wekt de indruk dat Piko Eaos gebruikt als een verzamelnaam voor alle soorten open bak goederenrijtuigen. Alles heet Eaos, zelfs als er op het model Eas staat (zoals bij de DB-versie).
Onder fotografen van paddenstoelen, planten en dieren is het goed gebruik om een object eerst op naam te brengen, en dan pas in te schieten in een databank. Met treintjes werkt het op naam brengen op eenzelfde manier.
Zo'n (hiërarchische) manier van indelen en op naam brengen wordt op bahnbilder.de gebruikt. 
In de categorie goederenwagens staat o.a. het geslacht E (open goederenwagons), en daarbinnen staan de aparte soorten (of types), zoals Es, Eaos, Eas, eanos, eamnos, ealos, enz. 
Piko lijkt type aanduidingen dwars door elkaar te gebruiken alsof het een pot nat is, en dat leidt in dit geval tot wonderlijke gevolgen. De als Eaos benoemde SBB wagon rijdt op draaistellen die onder Eanos horen te zitten, en niet op draaistellen die bij een SBB-Eaos horen. De vlakverdeling is onzinnig, en in geen geval Eaos, het middelste paar deuren komt bij Eaos niet voor. Er zijn teveel ribben.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Piko-98553-F1-SBB-6908d574731a5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Piko-98553-F1-SBB-6908d574731a5.jpg)
Waar ken ik dit verschijnsel van? Van Liliput. Die kwam jaren geleden met een NS-Eanos op de markt, met de vlakverdeling van Eaos op draaistellen van Eanos, met de belettering van Eanos. L'histoire enz. Fantasie.
Enfin, omdat ik dit type goederenwagon (Eas-z) nog nooit in Zwitserland heb zien rijden, en de fotografen op bahnbilder.de ook niet, dook ik mijn eigen archief maar eens in, en vond een SK (Slowakije, Slowaakse) Eas tijdens de suikerbieten campagne actief, en die zag er toch echt heel anders uit. Kennelijk leent de SBB af en toe wagons uit andere landen. Maar zelfs uit Kroatië?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/payerne-2023-Eas-wagontype-6908da8c9ad2d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/payerne-2023-Eas-wagontype-6908da8c9ad2d.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/payerne-2023-Eas-wagontype1-6908da8f16ffa.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/payerne-2023-Eas-wagontype1-6908da8f16ffa.jpg)
			 
			
			- 
				Hallo Jan Willem,
Dank voor je speurwerk  (y)
Ik was al tot de conclusie gekomen dat het een fantasie model moest zijn.
Mvg Johan
			 
			
			- 
				Het is nou eenmaal een model in het hobbysegment, dus dat ze daar een niet kloppend beschikbaar basismodel voor gebruiken is toch niet zo bijzonder...  ???
			
 
			
			- 
				Klopt, ook ik heb de nodige fantasie modellen. Maar van Piko had ik dit niet verwacht, juist omdat ze samenwerkend met de Zwitserse importeur Arwico (die de 3d tekeningen leverde) een naam hadden opgebouwd als betrouwbaar merk.
			
 
			
			- 
				Een aantal van je conclusies zijn begrijpelijk, maar toch een paar puntjes:
- Je geeft de draaistellen als van de Eanos. Dat klopt niet, NS Eanos reden op type 652, LHB als fabrikant. Maar andere Eanos rijden veelal op Y25 draaistellen. De draaistellen op de foto zijn oostblok draaistellen, type Niesky of variant. Alleen onder voormalig Oostblok wagens in gebruik
- Eas wagens waarvan de kopklappen zijn vastgelast krijgen dan vaak de Eaos codering, aangezien ze niet meer over de kop worden gelost. Dus een dergelijke wagen lijkt een Eas, maar is het niet
- In tijdperk VI zijn de wagens erg zeldzaam geworden. Door het dalende kolengebruik zijn veel Eas/Eaos types van modernere bouwjaren nu ingezet. De wagens van Piko zijn een Oost-Europees model, dus zijn ze ook veelal in die landen bij maatschappijen ingezet
- De SBB moet ieder jaar overal vandaag Ea(no)s wagens verzamelen (huren) om de bietenoogsten te kunnen vervoeren. Interessante treinen, want je vindt hierin dus oude en van veel vreemde maatschappijen wagens. Omdat ze met water door de deuren worden gelost, zijn de kopklappen niet nodig bij de huur.
dirkjan
			 
			
			- 
				
Klopt, ook ik heb de nodige fantasie modellen. Maar van Piko had ik dit niet verwacht, juist omdat ze samenwerkend met de Zwitserse importeur Arwico (die de 3d tekeningen leverde) een naam hadden opgebouwd als betrouwbaar merk.
Wat verwacht je van een wagentje van 15 Euro? Zelfde als de uitgekauwde Roco beginsetwagens. Daarvoor heeft Piko zijn wagens onderverdeeld in de segmenten Hobby, Classic en Expert in oplopende detaillering en getrouwe weergave. En ja, deze wagens zitten in het Hobby segment
			 
			
			- 
				Als je een beter gelijkende SBB Eaos van Piko zoekt:  Piko 97300.
Deze is uiteraard een stuk duurder.
			 
			
			- 
				bedankt voor  de correcties. (y)
			
 
			
			- 
				Het basismodel klopt wel als DR uitvoering.
Maar het model stamt al uit de jaren 60 en is zodoende geen state-of-the-art.
Onlangs zijn voor de Wilde13+ keten twee nieuwe nummers uitgebracht, Piko art 72252 en 72253. 
Verder zijn er nog 3 nummervarianten te vinden in de startset 57138.
Alle andere versies (niet DR) hebben geen concrete voorbeelden, enige overeenkomst is open bak met twee draaistellen...
			 
			
			- 
				
Wat verwacht je van een wagentje van 15 Euro? Zelfde als de uitgekauwde Roco beginsetwagens. Daarvoor heeft Piko zijn wagens onderverdeeld in de segmenten Hobby, Classic en Expert in oplopende detaillering en getrouwe weergave. En ja, deze wagens zitten in het Hobby segment
Inderdaad. Het is op zich goed om te zien dat het tegenwoordig verwarring oplevert als Piko modellen uitbrengt die duidelijk 'hobby' zijn, de reputatie van vroeger is dus echt aan het vervliegen. 
Aan de andere lijkt het wel steeds moeilijker te worden voor Piko om dat hobbysegment nog te handhaven, juist vanwege de verwarring (wat ze ook zelf veroorzaken door fouten als door de 'NS 6400' in het Expert segment te plaatsen)