BeneluxSpoor.net forum
		Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: BrightonBelle op 30 October 2025, 23:25:16
		
			
			- 
				Op Telegraaf.nl zijn bewakingsbeelden te zien van dit ongeluk:
 https://www.telegraaf.nl/video/treinongeluk-meteren-vastgelegd-trein-raast-op-vrachtwagen-af/101463143.html
 Er wordt (m.i. terecht) inmiddels getwijfeld aan de geestesgesteldheid van de bestuurder van de vrachtwagen....
 
 Grtz Gerard
- 
				De desbetreffende overweg ligt zo'n 100m noordelijk van het wissel wat aansluiting geeft op de D-boog naar de Betuweroute.
 
 (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Schermafbeelding-2025-10-31-080039-69045f8f6ef6a.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Schermafbeelding-2025-10-31-080039-69045f8f6ef6a.png)
 De situatie kort na het ongeval. Bron: treinposities.nl/terugkijken
 Het zuidelijke treinstel, wat in botsing kwam met de trailer, is de 8633 als trein 3535 onderweg van Dordrecht naar Venlo, het noordelijke treinstel, wat de 8633 geschampt heeft, is de 8656 als trein 2734 onderweg van Maastricht naar Alkmaar.
 
 Dit had véél ernstiger kunnen aflopen ...
 
- 
				Ik zou als mcn naar achteren rennen en op de vloer gaan liggen  :-\
			
- 
				Dit had véél ernstiger kunnen aflopen ...
 
 
 Dat is bij ontzettend veel ongelukken het geval.
- 
				De botsbescherming van tegenwoordig lijkt goed te werken. Dat zag je ook bij het ongeval in Voorschoten.
			
- 
				Intussen is er een reactie van Prorail: als je vaststaat tussen de spoorbomen, rijd er doorheen.
			
- 
				Filmpje bekeken: hij is er al bijna helemaal overheen en op dat moment zijn de spoorwegbomen nog niet dicht.
 Dan besluit hij om voor mij volstrekt onbegrijpelijke reden achteruit te rijden en begint de ellende. Ja, dan komt
 hij in de knel met die spoorwegbomen, maar als hij gewoon de eerste keer door was gereden, was er toch niets
 aan de hand geweest? Dus waarom toch?
 
 Bor
- 
				Ik heb al heel wat van die filmpjes in de States gezien. Denk dat het een soort schrikreactie is want ook daar zie je hetzelfde gedrag zeg maar.
			
- 
				
 Er wordt (m.i. terecht) inmiddels getwijfeld aan de geestesgesteldheid van de bestuurder van de vrachtwagen....
 
 Grtz Gerard
 
 Zullen we dit soort semi conclusies ajb achterwege laten?
 Er is geen chauffeur die dit soort ongelukken wil.
 Het filmpje laat niet alle mogelijke belemmeringen zien die het onmogelijk maken voor de chauffeur om de bocht naar links te nemen, verder achteruit te rijden of anderszins zijn beslissingen te verklaren.
 Laat dat nou lekker over aan de Onderzoeksraad, please.
- 
				Filmpje bekeken: hij is er al bijna helemaal overheen en op dat moment zijn de spoorwegbomen nog niet dicht.
 Dan besluit hij om voor mij volstrekt onbegrijpelijke reden achteruit te rijden en begint de ellende. Ja, dan komt
 hij in de knel met die spoorwegbomen, maar als hij gewoon de eerste keer door was gereden, was er toch niets
 aan de hand geweest? Dus waarom toch?
 
 Bor
 
 Hij wilde linksaf (knipperlicht), maar rijdt ook tamelijk links. Dat corrigeert ie met heen en weer steken. Vervolgens probeert hij door een korte steekactie de boom te omrijden, maar dat lukt dus niet. Dat kost echter wel tijd.
 De laatste actie verklaart ook de reactie van Prorail: rij die boom kapot.
 
 Sterker, als je met groot materieel onverhoopt op een overweg tot stilstand komt door gedrag van andere weggebruikers (niet alles is te voorzien) en de overweg gaat rinkelen, schuif ze dan gewoon weg. Beter blik kapot dan mensen.
- 
				Kan wel zijn dat hij linksaf wilde en dit niet kon, maar op het moment dat de overwegbellen beginnen te rinkelen, maak je toch dat je wegkomt?
 Dan rij je toch gewoon even rechtdoor? Dat je dan een stuk moet omrijden is jammer, maar alles beter dan dit. Ben heel benieuwd of de verzekering
 over de brug gaat komen, want dit lijkt me verwijtbaar verdrag en ik vraag me af of dit gedekt wordt?
 
 Bor
- 
				Na het nogmaals bekijken van het filmpje lijkt mij dat ook. Hij wil linksaf slaan, maar heeft te weinig ruimte om de draai te maken. Maar waarom hij blijft staan als de bomen dalen, is mij ook een raadsel. Iedereen weet dat je dan nog maar weinig tijd hebt om weg te komen.
 Gelukkig heeft hij het overleefd, en ze zullen hem vast gaan vragen waarom hij zo handelde.
- 
				Op het laatst zet hij de combinatie ook weer vooruit. Maar te laat. De chauffeur moet in zijn hoofd ook even schakelen van linksafslaan naar wegwezen. En de wielen rechtzetten. En zo te zien nog even kloten met de versnellingen. Dat snap ik wel met een IC in aantocht.  8)
 
 Edit, inmiddels vind je her en der ook dronebeelden van de plek des onheils. Dan valt goed op hoe smal de overweg en het wegenstelsel daar eigenlijk zijn. Het is lastig manouvreren met die combinatie.
- 
				Klaas, de installatie begint te werken als hij achteruit rijdt. Alleen steekt ie verkeerd. Daardoor komt de trailer verkeerd te staan en kan hij niet verder achteruit (berm, sloot, zie google maps). 
 Precies Henk. lichte paniek, denk ik.
- 
				Ik zou als mcn naar achteren rennen en op de vloer gaan liggen  :-\ 
 Dat heeft de machinist ook gedaan volgens een topic op Geenstijl
 https://www.geenstijl.nl/5186557/fotoos-een-treinramp-van-een-treinramp (https://www.geenstijl.nl/5186557/fotoos-een-treinramp-van-een-treinramp)
 
 Daar ook foto's te vinden gemaakt door inzittenden die voorin de trein zaten...
- 
				Hij wilde linksaf (knipperlicht)
 
 
 Waarom zeg je dat met zekerheid, heb je hem gesproken? Waarom branden de knipperlichten aan de rechterzijde dan ook?
 
 Mijn idee is, en dat is speculaas, dat hij wilde keren. Daarom alarmlichten aan, achteruit willen rijden en dat ging mis.
- 
				Iets minder agressief graag, Arjan. Ik interpreteer ook maar op wat ik denk te zien. Net als jij en alle anderen hier.
 En inderdaad, dat rechter knipperlicht was me niet opgevallen: teveel op de achterkant geconcentreerd.  Je theorie  kon dus wel 's juist zijn.
- 
				Ik ben niet agressief > Dat wil je ook niet  ;D
 
 Jij zegt iets met zekerheid, en kun je niet zomaar doen. Het wordt anders als je had gezegd: Het zou kunnen dat hij linksaf wilde.
 Zie je het verschil?
 
 Zonder verklaring van de chauffeur blijft het voor ons forumgenootjes speculeren. En laat het speculaasseizoen nu net begonnen zijn  ;)
- 
				 ;D OK, accepted! Niet agressief.
 Nee, dat zie ik niet. Ik zie een knipperlicht naar links, dus zie ik een vrachtwagen die links af wil slaan en dat niet haalt. Dat het speculatief is op basis van wat ik denk te zien: ik ga er van uit dat elke mallooot zich realiseert dat wat hier geopperd wordt ALTIJD speculatief is en ook als zodanig gelezen wordt.
 Ik schrijf notabene zelf dat niet alles op het filmpje zichtbaar is. Er kan van alles aan de hand zijn buiten beeld. En zelfs wat er wèl te zien is wordt dus niet altijd gezien.
- 
				Tis inderdaad een filmpje wat je een paar keer moet bekijken, en dan nog moet je voorzichtig zijn met conclusies. Maar het lijkt er voor mij ook op dat ie linksaf wilde maar dat dat niet lukte. Maar dat ie niet gelijk besluit om weg te rijden zodra de overweg begint te rinkelen is me een raadsel. Misschien had ie het niet gelijk door? Misschien dacht ie dat ie veel meer tijd had? Of misschien raakte hij in paniek en ging het allemaal mis. 
 
 Lang geleden heb ik eens gezien wat er kan gebeuren als mensen van paniek een blackout krijgen. : File over de overweg, net te weinig ruimte aan de overkant, dus auto stopt op het spoor. Overweg begint te rinkelen, bestuurder raakt in paniek en doet helemaal niets meer. Ondertussen is er ruimte zat aan de overkant en kon ie gewoon doorrijden, maar dat deed ie dus niet. Met nog een paar andere heb ik geholpen de auto van het spoor te duwen, net op tijd. Maar de bestuurder was volledig "de weg kwijt"......
 
 Ik kan me er nog over verbazen.  ???
- 
				Zullen we alle speculatie maar gewoon achterwege laten, dat is de zaak van experts. Niet van een paar spoorweghobbyisten...
			
- 
				Leren ze dit wel met lessen?
 
 Ik heb namelijk tijdens mijn autolessen ook nooit verteld gekregen wat je moet doen als je een ongeluk heb.
 Ik snap wel dat mensen na een aanrijding in paniek er vandoor gaan. Als niemand ze ooit verteld heeft 112 te moeten bellen...
 
 Ik heb ook nooit geleerd om een slagboom kapot te rijden als ik tussen 2 van die dingen sta en er komt een trein.
 Ik heb ook niet geleerd als mijn auto is uitgevallen op een overgang, het ding te verlaten wanneer de trein komt.
 En zo leren je meer dingen niet, je wordt ook niet aangeleerd hoe je in een file moet gaan rijden. Ook dit was niet in mijn theorieboek te vinden. Al die mensen die gassen -> remmen -> baan wisselen in files... ze weten niet beter.
 
 Ik kan me heel goed inleven dat hij uit paniek het eventjes niet meer wist  :-\
 
 Mvg,
 
 Bas
- 
				Op de manier zoals hij/zij komt aanrijden, duidt dit erop dat hij/zij achterwaarts wil insteken naar de Hoogmeerweg. Hij/zij sorteert krap tegen de zijkant van de linker weghelft aan en stuurt de trekker zodanig dat de achterwielen van de oplegger strak de binnenkant van de weg volgt richting de Hoogmeerweg. Je ziet aan de stand van de voorwielen dat hij/zij haaks wil insteken. Op zo'n moment ben je ingespannen bezig en let je alleen op de positie van de truck en de positie op de weg. Meer valt er niet af te leiden uit het filmpje  ;)
 
 Rob
- 
				Zullen we alle speculatie maar gewoon achterwege laten, dat is de zaak van experts. Niet van een paar spoorweghobbyisten...
 
 
 Als hier altijd alle speculatie achterwege werd gelaten konden we waarschijnlijk met een fractie van de serverruimte toe  :)
- 
				Op de manier zoals hij/zij komt aanrijden, duidt dit erop dat hij/zij achterwaarts wil insteken naar de Hoogmeerweg. Hij/zij sorteert krap tegen de zijkant van de linker weghelft aan en stuurt de trekker zodanig dat de achterwielen van de oplegger strak de binnenkant van de weg volgt richting de Hoogmeerweg. Je ziet aan de stand van de voorwielen dat hij/zij haaks wil insteken. Op zo'n moment ben je ingespannen bezig en let je alleen op de positie van de truck en de positie op de weg. Meer valt er niet af te leiden uit het filmpje  ;)
 
 De Hoogmeerweg ligt verderop (https://www.google.com/maps/@51.8709406,5.2714584,3a,75y,78.83h,90.84t/data=!3m7!1e1!3m5!1szDjduN-wogtPQtJcWsbTNg!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fcb_client%3Dmaps_sv.tactile%26w%3D900%26h%3D600%26pitch%3D-0.8419562310019302%26panoid%3DzDjduN-wogtPQtJcWsbTNg%26yaw%3D78.83034860680898!7i16384!8i8192?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI1MTAyOC4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D), bedoel je de Burgemeester Roozeveld van der Venlaan? Dat steken is wel het idee wat ik kreeg bij het zien van het filmpje. Linksaf na de overweg is een doodlopende weg, ik denk niet dat de truck daar moest zijn.
- 
				Als hier altijd alle speculatie achterwege werd gelaten konden we waarschijnlijk met een fractie van de serverruimte toe  :)
 
 
 Precies  ;D
 
 maar is het niet aan experts de waarheid te achterhalen in plaats van te speculeren? Is er een vacature ergens waar dat staat?
- 
				De hele pointe van de bespreking hier is het speculeren. Dat is helemaal niet erg zolang dat maar helder is en niemand zich de inspectie voor veiligheid waant  ;)
			
- 
				Geen vacature. Hoeft ook niet. Als iedereen zich maar realiseert dat het speculatie betreft en er zeker geen keiharde conclusies getrokken moeten worden op basis daarvan.
			
- 
				Zullen we dit soort semi conclusies ajb achterwege laten? 
 
 
 Het achteruit een overweg oprijden om te manoeuvreren met zo'n combinatie komt niet heel professioneel over
 
 Zo beter?
 
 grtz Gerard
- 
				Filmpje bekeken: hij is er al bijna helemaal overheen en op dat moment zijn de spoorwegbomen nog niet dicht.
 Dan besluit hij om voor mij volstrekt onbegrijpelijke reden achteruit te rijden en begint de ellende. Ja, dan komt
 hij in de knel met die spoorwegbomen, maar als hij gewoon de eerste keer door was gereden, was er toch niets
 aan de hand geweest? Dus waarom toch?
 
 Bor
 
 Hij ging keren! Op de overweg!
 
 Groet Hans