BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: hervé op 14 October 2025, 23:10:16
-
'n vraag voor de Liliput-kenners:
Een stoomlocje in de witte OVP (na de bruine en voor de blauwe dozen) met (reeds) een kleine platte motor met vrij zicht doorheen de cabine ...
Van welke Liliput-periode ongeveer is deze? Juist voor de Bachmann-tijd, of helemaal nog niet ? En wanneer was de overname?
Is een blauwe doos sowieso Bachmann-Liliput, of reeds in gebruik voor de overname?
Dank alvast.
> van bruine (houtimitatie) naar witte Schachtel: midden jaren 1980, reeds ( ? )
Indien dit onderwerp (H0-materieel) toch niet thuishoort in deze rubriek "Materieel" , kan/mag het worden verhuisd ...
-
Dat moet ergens midden jaren 80 geweest zijn.
Als ik me niet vergis had de Schürzenwagenset 834 tgv 150 Jahre Eisenbahnen in Deutschland (1985) als een van de eerste zo'n doos.
Daarna kwam nog korte tijd Liliput by Herpa. Ook met witte dozen maar een extra sticker (plm 1990)
Tot slot kwam Liliput Bachmann met de donkerblauwe dozen.
-
Liliput-Wien had een niet zo'n goede naam qua aandrijving. Wel mooie modelletjes, maar .
Alhoewel, 'k heb oude P8's die goed en traag rijden/reden. (rusten nu al een poos in hun (bruine) dozen)
Die kleine motor in een T9-stoomlocje zou dan een duidelijke verbetering zijn geweest. (in een witte doos)
Vanaf wanneer werden deze platte motortjes ingebouwd, ongeveer?
Liliput-Bachmann bestaat van 1992, blijkbaar...
-
Geef eens aan om welk model het gaat. Zelf heb ik een aantal Liliput Wien modellen. De eerste modellen hadden belabberde rijeigenschappen. De S3/6, BR 18 en de BR 05 (Sonderversie met RP25 wielen en Maxon motor) hadden een goede detaillering en reden goed. Na jaren bleek dat het rubber in de koppeling verhard was en dat ook de bijzonder fijne spaakwielen los kwamen te zitten. Beide problemen zijn eenvoudig op te lossen.
Tussen de overgang van Liliput Wien naar Bachmann heeft ook nog een periode Herpa gezeten.
De Tigerli stoomloc (o.a. de NS 7851) is bij Bachmann volledig anders opgebouwd. Voor de 3-rail liefhebbers van de Liliput Wien uitvoering heb ik nog enkele originele Liliput slepers liggen.
Gr, Rob
-
Die kleine motor in een stoomlocje T9 zou dan een duidelijke verbetering zijn geweest.
Vanaf wanneer werden deze platte motortjes ingebouwd, ongeveer?
> heb ondertussen gevonden op Duitstalig forum dat de motortjes van deze Liliput T9 + die van de Fleischmann T9 ongeveer dezelfde kleine Mashima's waren. Bij Liliput soms te zwak, soms slordig gepositioneerd tav. de aandrijving ....
> Liliput-Nr. 91 92 (op witte verpakking)