BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Pauldg op 28 September 2025, 10:48:37
-
Ik start toch dat bouwdraadje maar vast. Simpelweg omdat ik er al aan ben begonnen. Het zal misschien niet zo snel gaan, maar ik wil wel regelmatig hier aan werken. Hopelijk af voor kerst van het lopende kalenderjaar)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250928-104101-68d8f4cb5912d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250928-104101-68d8f4cb5912d.jpg)
De kit is verzorgd en compleet. Alles per groep in zakjes. Ik heb ook de blauwe zwaailicht print er bij.
Er kwam al aan de orde om moderne verlichting en electronica te monteren. Geen slecht idee, maar aangezien ik toch een analoog model bouw kan ik net zo goed gebruiken wat ik heb. Enfin, zover ben ik toch nog niet
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250928-104037-68d8f67f9d1e0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250928-104037-68d8f67f9d1e0.jpg)
Ik ben begonnen met de draaistelmechanieken. Dit zijn degelijke Koreaanse draaistellen. Met wat zorgvuldigheid zijn ze goed te monteren. Er zitten nog wat braampjes aan de kastdelen en het messing tussentandwiel. Dat moet even netjes worden afgebraamd. Dan met wat drupjes olie in elkaar en het draait allemaal lekker soepel.
De bouwbeschrijving is ernstig summier. Het zijn vooral exploded views. Echter, met behulp van foto's en het Railhobby artikel van Rob Ellerman (feb 1989) kom je een heel eind
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250928-121343-68d90b958ff6b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250928-121343-68d90b958ff6b.jpg)
Ik raak gelijk in de war met de stroomafname. De draaistellen zijn van metaal en er rusten enkelzijdig geïsoleerde wielstellen in. Aan een kant moet een geïsoleerd stripje voor de stroomafname, andere kant is het stripje verbonden aan massa.
Tot zover niks geks, alleen staan de draaistellen natuurlijk tegenover elkaar. De geïsoleerde en ongeïsoleerde wielen daarmee ook. Nou is het toch zo dat wanneer de draaistellen verbonden zijn via de metalen voetplaat de boel kortsluit? Of maak ik nu een denkfout? ???
-
Daar gaattie! ;)
-
Paul je maakt geen denkfout. Maar de draaistellen worden via nylon busjes aan het frame bevestigd, dus zijn van elkaar geisoleerd. Overigens bij de draaistellen zitten aan beide zeiden stroom opnemers. aan een kant geisoleerd met een nylon busje aan de andere kant geklemd tussen het draaistel en de losse zijkant.
Groet Meino
-
Aha mooi, dan hoef ik mij daar niet meer druk om te maken. Die andere afnemers heb ik gezien. Die komen er op nadat de scheenplaten gespoten zijn. Die je nu ziet zijn even gemonteerd voor de leuk
-
Er kwam al aan de orde om moderne verlichting en electronica te monteren. Geen slecht idee, maar aangezien ik toch een analoog model bouw kan ik net zo goed gebruiken wat ik heb. Enfin, zover ben ik toch nog niet
De rijstkorrellampjes zitten ook in mijn 2400. Zie je haast niets van tenzij je op hoge snelheid rijdt. Dat wordt met LED's niet veel beter. Maar omdat Piko ook de 2400 met sound heeft uitgebracht is het misschien toch een goed idee de 2400 digitaal te maken. Heb je sound én goede verlichting! Piko levert meestal ook wel losse decoders met sound van hun modellen. Dat was in elk geval zo met de NS 2000.
-
Wil mijn 2xPhilo 2400en voorzien van Ledverlichting en tevens goed werkende zwaailichten.
De zwaailichten die standaard op een gebouwde philo 2400 zitten daar zie je niet zoveel van tijdens het rijden.
Om echt heel eerlijk te zijn maar dat is persoonlijk lijkt het eigenlijk nergens op.
Ooit eens Roco 2400en voorzien van Phildie spoorsound met zwaailichten.
Dat kwam toch wel heel erg in de buurt met het origineel.
Alleen kan ik messing slecht weerstaan en heb nu 2 Philotrain 2400en gekocht en de Roco's verkocht
-
Ik heb het persoonlijk niet zo op digitaal. Ik wil een eerlijke analoge locomotief bouwen die aangestuurd wordt door spanning en niet door protocollen en blokgolven.
Nou ja, ik ben nog lang niet op dat punt. Zodra we daar zijn zal ik er nog eens kritisch over nadenken. :)
-
Gewoon lekker bouwen zoals jij het wil Paul.
Ik ga je in ieder geval volgen en ben benieuwd naar het eindresultaat
-
Dat komt helemaal goed! En het zal misschien mijn afwijking zijn, maar ik wil in een model een elektromotor horen snorren en geen ingeblikt dieselgeluid via een mini speakertje. Voor mij blijft het een model. Iedereen zijn ding :angel:
-
Je kunt het geluid uitzetten. ;D. Mijn loks met Mashina's, klokanker en Roco motoren lopen beter digitaal en de stroomafname is betrouwbaarder
-
Hier wreekt zich dus een gebrek aan ervaring. Ik heb zoveel draadjes voorbij zien komen over rijgedrag wat digitaal niet goed is en CV zus en zo aanpassen dat ik er vanuit ging dat het in ieder geval niet beter was of niet vanzelfsprekend beter.
Ik moet het gewoon nog eens uitzoeken en zelf ervaren
-
Zo is het. Ik ben ook geen held in de materie van DCC. In elk geval zitten er hier veel mensen op het forum die er veel meer van weten. Maar over het geheel ben ik zeer tevreden over het gedrag van loks die digitaal worden bestuurd. Het is voor velen volgens mij ook een aparte hobby. Mijn hoofdhobby (zeggen ook veel modelbouwvrienden tegen mij) is toch het zelf bouwen van materieel. Alles staat op zolder in dozen en alleen op tentoonstellingen rijd er wel eens wat.
-
Nou moet ik zeggen van de 2 al geproduceerde loks die ik heb de loks analoog prima rijden.
Ik weet niet welke motor er in zit Canon of Maschima.
En dat met een oer oude Fleischmann transformator.
Ze rijden beide kruipend.
Ik wil ze wel gaan digitaliseren met sound en ledverlichichting.
Puur omdat ik dat mooi en leuk vind
-
Hier gaat het ook om het bouwen. En als iets een rondje rijdt dan staat er 1 lok op de rails. Geen noodzaak voor meerdere treinen tegelijkertijd, geen complex sporenplan dus de noodzaak voor dcc is er niet. Experimenteren kan echter nooit kwaad
-
Als je geen behoefte hebt aan de mogelijkheden van digitaal - in de kern treinen echt onafhankelijk besturen - dan beter ook niet aan beginnnen. Analoog kan een model prima rijden. Al helemaal met een eenvoudige pwm-regelaar.
Als je behoorlijke verlichting wilt, zou ik toch wel voor leds kiezen. De lichtopbrengst is dan echt wel beter dan met de rijstkorrellampjes. De Digikeijs lichtsetjes voor de Roco 2400 zijn nog goed te vinden. Je zou denken dat die ook in de Philotrain passen.
Wat betreft de stroomafname. De Philotrain 2000 heeft dezelfde techniek. Volgens dit draadje heb ik de niet-geïsoleerde wielen in beide draaistellen aan dezelfde kant gezet, zodat het risico op kortsluiting niet meer bestaat. Op de geïsoleerde wielen aparte stroomafnemers uit fosforbrons geplaatst.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=22190.msg570594#msg570594 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=22190.msg570594#msg570594)