BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Tomasso op 27 September 2025, 09:24:55
-
Plaats hier uw foto's:
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250927/c1c5e08edd7de97d0792b2c804d6475b.jpg)
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250927/9b1d33ce3a794b60d09d6c71e311128e.jpg)
Verstuurd vanaf mijn SM-S928B met Tapatalk
-
Utrecht Lunetten
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Afscheidsrit-ICR-langs-Utrecht-Lunetten-richting-Eindhoven-op-zaterdag-27-september-2025-1-68d8189f42038.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Afscheidsrit-ICR-langs-Utrecht-Lunetten-richting-Eindhoven-op-zaterdag-27-september-2025-1-68d8189f42038.jpg)
Uiteraard zelf gemaakt. Beelden van ICR's van begin tot het eind en wat er daarna nog gaat komen, mogen ook naar https://www.facebook.com/groups/1322335672819748
Groet, Raymond van den Hoven
-
Jammer dat een schoon gewassen trein er bij NS niet meer in zit.
-
Utrecht Lunetten
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Afscheidsrit-ICR-langs-Utrecht-Lunetten-richting-Eindhoven-op-zaterdag-27-september-2025-1-68d8189f42038.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Afscheidsrit-ICR-langs-Utrecht-Lunetten-richting-Eindhoven-op-zaterdag-27-september-2025-1-68d8189f42038.jpg)
Uiteraard zelf gemaakt. Beelden van ICR's van begin tot het eind en wat er daarna nog gaat komen, mogen ook naar https://www.facebook.com/groups/1322335672819748
Groet, Raymond van den Hoven
Waarom zit er geen krans op de loc?
-
Jammer dat een schoon gewassen trein er bij NS niet meer in zit.
De rijtuigen zijn superschoon bij dze rit.
-
Jammer, want dit zijn de meest plezierige rijtuigen die ik ken. Comfortabele stoelen (probeer de kartonnen stoelen met een metalen stang recht onder je reet van een Class 800 eens!), prettig warm licht (geen koude lampen alsof je in een vegetarisch restaurant in de jaren '80 zit!), ruimte voor je benen en bagage.
Ik mis ze nu al.
-
De rijtuigen zijn superschoon bij dze rit.
De lok die ik weg zag rijden in Antwerpen ook...
-
Waarom zit er geen krans op de loc?
Zat er een krans op de plan V tijdens dat afscheid? Zat er een krans op de 1700 tijdens die ronde door Nederland? Zat er een krans op de ICE's laatst? Waarom zou dat nu dan wel moeten?? Het is geen uitvaart...
Groet, Raymond van den Hoven
-
Oh ironie... Ik was in 2001 de laatste Ardennen express aan het filmen bij binnenkomst in Luxemburg-stad en wie hoorde ik door de opname heenschreeuwen "waarom zit er heen krans op de loc" ?? 😉😆
-
Ik mis ze nu al.
Eens... Vreemde gewaarwording toen ik het las; in mijn ogen waren het nog steeds moderne rijtuigen, als zijnde nieuw materieel.. :laugh: Net als andere moderniteiten uit mijn jeugd: de Baureihe 120 met 'draaistroomtechniek' en de 1700 met chopper! Of de eerste keer in een dubbeldekker! Zooooo 2000!
-
schreeuwen
Toen ook al? ;D
Op 30-08-1998 werd wel een krans op de loc bevestigd, het betrof de 1815 die samen met de 5531 de nep-laatste Ardennen Express met dieseltractie reed.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/0110-68d978f75ad25.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/0110-68d978f75ad25.jpg)
1815+5531 met tr. 1138 Luxemburg - Haarlem te Ettelbrück, 30-08-1998
-
Eens... Vreemde gewaarwording toen ik het las; in mijn ogen waren het nog steeds moderne rijtuigen, als zijnde nieuw materieel
Je bent oud voor je het weet ;D
Ik vond ze indertijd (en dat lijkt ook mij nog maar kort geleden) een verademing ten opzichte van plan E en die herrieschoppers van plan W.
Groet, Bas
-
En ook op de laatste rit van de trein Nijmegen - Kleve zat ook een krans. Typisch Duits, Frans, Belgisch etc. dus. Niet typisch Nederlands. Een traantje zoals op een laatste rit mat'54 was al een uitzondering. Wel een krans gezien op de openingsdubbeldekker Amsterdam CS - Almere. Die er vrolijk op bleef hangen tijdens de avondspits inzet Amsterdam CS - Amersfoort v.v. En ook dat materieel is alweer verdwenen...
Groet, Raymond van den Hoven
-
Je bent oud voor je het weet ;D
Ik vond ze indertijd (en dat lijkt ook mij nog maar kort geleden) een verademing ten opzichte van plan E en die herrieschoppers van plan W.
Groet, Bas
Dat vind ik ook nog steeds van de Koplopers. Het zou in verband met het huidige woningtekort geeneens zo’n gek idee zijn om met die bakken die afgeschreven zijn een spoordorp ergens op te zetten. Ik maak me sterk dat er zeker de nodige belangstelling voor zou zijn. Zo werd per slot van rekening na WO2 ook her en der het woningtekort opgelost….
-
Dat ze lekker zaten en reden betekent niet dat ze ook prettig zijn om in te wonen. Hoe ga je bijvoorbeeld, zonder conducteur, zorgen dat je medebewoners hun mond houden in de stiltecoupé?
-
Zouden geweldige tiny houses kunnen zijn. Ik zie mezelf wel wonen in een tiny house. Mits deze geleverd word met een grote loods voor al mijn zooi ;D
Terug on topic, waar blijven de interieurfoto's? Het oorspronkelijke interieur vond ik fantastisch, maar de bakken die werden omgebouwd voor de IC+ waren ook niet mis.
-
En ook op de laatste rit van de trein Nijmegen - Kleve zat ook een krans. Typisch Duits, Frans, Belgisch etc. dus. Niet typisch Nederlands.
Ik neem aan dat je bedoelt bij het afscheid nemen van materieel? Want ik heb het wel bij openingen gezien van tramlijnen.
-
Opvallend weinig foto's van de afscheidsrit of ligt dat aan mij?
-
De liefhebbers zaten allemaal in de trein?
Mvg Johan
-
Ook genoeg langs de lijn gezien. Als medereiziger was er weinig tijd om steeds uit te stappen en te fotograferen. Met dik 400 reizigers, zeker allemaal geen fotografen, is het al een hele uitdaging op de perrons voor de hele kluit er uit en tijdig weer in is. Zo miste in Ottignies een uitstapper de trein ;D Later was 'ie in Schaarbeek weer van de partij. Net als de NMBS 1187 overigens. .Hier een paar plaatjes van een meereiziger:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250927-185111-68dad1050b099.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250927-185111-68dad1050b099.jpg)
Amsterdam, vertrek en aankomst spoor 2B
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250927-214258-68dad01ab2ccd.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250927-214258-68dad01ab2ccd.jpg)
koersbord te koop in de trein.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250927-141402-68dacf9a263a5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250927-141402-68dacf9a263a5.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250927-141447-68dacf9aa4395.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250927-141447-68dacf9aa4395.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250927-143000-68dacf9d85ba3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250927-143000-68dacf9d85ba3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250927-142156-68dacf9dc37f4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250927-142156-68dacf9dc37f4.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250927-141116-68dad156c1bdb.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250927-141116-68dad156c1bdb.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250927-163616-68dacf9fc42d5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250927-163616-68dacf9fc42d5.jpg)
-
Het was een enorm gezellige dag! Hele rit van begin tot eind aanwezig geweest :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250927-144745-68db469dc087f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250927-144745-68db469dc087f.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250927-163618-68db469ddb278.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250927-163618-68db469ddb278.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250927-134922-68db469f01e58.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250927-134922-68db469f01e58.jpg)
-
Zouden geweldige tiny houses kunnen zijn. Ik zie mezelf wel wonen in een tiny house. Mits deze geleverd word met een grote loods voor al mijn zooi ;D
Zo 'tiny' zijn ze niet: pakweg 26,1x2,8=73m2.
Er zijn mensen die het met minder moeten doen...
En als je heel veel 'zooi' hebt een hele ICM (3- of 4-delig) :)
-
Ze gaan toch naar het leger? Dus af vergeven 8)
Mvg Johan
-
Uitgebreid stukje op nu.nl over het einde van de inzet van deze rijtuigen:
https://www.nu.nl/tech/6370772/einde-van-een-tijdperk-ns-neemt-afscheid-van-locomotieven-en-intercityrijtuigen.html
-
Had mij niet gerealiseerd dat het ook het einde is van het getrokken rijtuig... Het is één groot metronet geworden :-[ :'( >:(
-
Uitgebreid stukje op nu.nl over het einde van de inzet van deze rijtuigen:
https://www.nu.nl/tech/6370772/einde-van-een-tijdperk-ns-neemt-afscheid-van-locomotieven-en-intercityrijtuigen.html
De IJssellijn tussen Arnhem en Leeuwarden. Juist ja…..
-
De IJssellijn tussen Arnhem en Leeuwarden. Juist ja…..
Hebben ze er speciaal voor dit forum in gezet 8) ;D
-
Ja, maar zo gek is het niet: een belangrijk deel volgt die rivier en Arnhem - Leeuwarden was immers Staatslijn A. Dus Arnhem - Tilburg - Roosendaal (- Vlissingen) onder IJssellijn te scharen, is eigenlijk wat vreemd als je er langer bij stilstaat. ;)
-
Ze hebben vast AI geraadpleegd. Dat is ook van mening dat er een spoorlijn Emmen - Enschede bestaat (op de vraag aan welke spoorlijn Hengelo en Almelo liggen).
-
Had mij niet gerealiseerd dat het ook het einde is van het getrokken rijtuig... Het is één groot metronet geworden :-[ :'( >:(
Heel technisch gezien hebben we DDZ nog ;) (de mDDM kan nog steeds vrolijk los rijden... ;D)
-
Met getrokken materieel word bedoeld een lok die rijtuigen trekt, de mDDM van een DDZ is onderdeel van een vast samen gestelde trein.
Of een mDDM trouwens nog steeds los kan rijden na de verbouwing tot DDZ vraag ik mij ook af eigenlijk.
-
Op papier is DDZ een ""treinstel"", in de praktijk is het nog steeds gewoon een trein met loc+rijtuigen (treinstam). de mDDM kan nog steeds los rijden (voor zover ik weet), en ook hebben alle rijtuigen stoot en trekwerk, net zoals een "normaal" rijtuig heeft :laugh:
terug on topic; blijkbaar heeft de laatste stam het begeven als trein 1149... ze begonnen met strandingen, en eindigen met strandingen :angel: ;D
-
En de gummiwulsten van DDZ natuurlijk, dat hoort ook nog bij getrokken materieel.
-
Op papier is DDZ een ""treinstel"", in de praktijk is het nog steeds gewoon een trein met loc+rijtuigen (treinstam). de mDDM kan nog steeds los rijden (voor zover ik weet), en ook hebben alle rijtuigen stoot en trekwerk, net zoals een "normaal" rijtuig heeft :laugh:
terug on topic; blijkbaar heeft de laatste stam het begeven als trein 1149... ze begonnen met strandingen, en eindigen met strandingen :angel: ;D
Strandingen van ICR is pas iets sinds hun HSL periode (en vaak niet verwijtbaar aan de rijtuigen ook) maar daarvoor hebben de rijtuigen gewoon 20 jaar prima gefunctioneerd in het binnenlands verkeer, dus om nu te zeggen dat ze met strandingen beginnen zijn, niet echt...
-
Ik bedoel ook inderdaad de periode van dat ze op de HSL reden ;)
-
Hennie, in 2009 heeft bij Rails Miniworld de langste reizigerstrein in miniatuur gereden.
De voorste lok was er een van mij, die bestaat nog steeds, en heeft sinds die tijd alleen nog maar in de vitrine gestaan.
Ook de 3 laatste rijtuigen met de certificaten dat ze in deze LRT hebben gezeten zitten er ook bij.
Het zou misschien ook mooi zijn om te proberen om de rijtuigen van die hele trein, met gecertificeerde rijtuigen weer bij elkaar te krijgen.
Jos.
-
In de Railmagazine staat een artikel over de afscheidsrit. :angel:
-
Even wat Incidentjes, Commentaar en Ruzietjes opgeschoond.
Reinout-als-moderator
-
Als ze hier nou eens een standaardstammetje van bewaren voor later…. De laatste serie waar een standaardstam gevormd kon worden was Plan E. En kijk wat NS daar mee deed toen NS-150 was afgelopen… ze waren verschroot voordat iedereen het in de gaten had.
-
Goed idee, maar waar wil je dat stammetje stallen.... Het heeft de TEE club al enorm veel pijn en moeite gekost om een nieuwe plek te vinden, Zo'n stammetje plaats je niet zomaar ergens.
-
Dan denk ik toch aan museumorganisaties in den lande. Als zo’n ‘opgedeeld’ wordt onder een aantal museumorganisaties dan zou dat toch moeten lukken. Van te voren goed laten conserveren en dan ingepakt wegzetten, een soort van Doornroosje-slaap. En dan over een jaar of 10 weer eens wakker kussen voor een ‘remembrance ride’ met een bewaarde 1600 of zo. Zou naar mijn idee best wel een redelijke kans van slagen hebben.