BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Gerald W. Kaman op 05 June 2008, 22:35:43
-
Beste lezers,
Zoals de titel al zegt, ik heb een probleem met stroom. Nu is dat een erg algemene titel, maar veel preciezer kan ik het niet maken.
Als volgt: ik heb een paar Trix C-rails aan elkaar gemaakt om een kleine baan te maken om te kijken in hoeverre mijn oude gelijkstroommateriaal het nog doet. We hebben het hier over een Lima 1220 uit '78, een Fleischmann stoomlocje uit rond '68 en een Lima V-160 (BR-216) uit '77.
De baan is compleet rond, en als stroomvoorziener dient een Lima trafo die ook al niet nieuw meer is. Sterker nog, ik heb 3 identieke trafo's liggen die alle 3 hetzelfde beeld gaven.
Die trafo's zijn door middel van draden uit een oude telefoonkabel aan de onderkant van een willekeurige C-rail verbonden. Geen soldeerwerk, gewoon een knoopje.
In theorie zou dit moeten werken, in de praktijk is de V-160 die normaal uit een R2 bocht vliegt tenzij je er een lading aanhangt zo traag als wat, de 1220 heeft ook geen zin harder te gaan dan zijn Duitse dieselbroertje en is de stoomloc die ik een half jaar geleden heb laten reviseren (en in de winkel heb zien lopen als nooit tevoren) net zo traag als de andere 2 locs. Sterker nog, toen mijn pa dit locje oppakte was het motortje te heet om aan te raken!
Ideeën, suggesties..?
Ik denk persoonlijk dat het ligt aan de (te) dunne draad, maar mijn pa die MTS-electro heeft gedaan kijkt me heel raar aan als ik dit opper.
Wie oh wie...
-
Volgens mij heeft je pa het goed gezien wat betreft die draadjes. En als dan ook nog blijkt dat de loc te heet was om nog aan te raken, dan weet je zeker dat de draadjes niet te dun zijn.
Je kunt het beste beginnen de loc schoon te maken en op de juiste plaatsen te smeren.
-
Gerald,
er zijn Lima trafo's geweest die maar 9 Volt = geven in plaats van de gebruikelijke 14 Volt.
Ik heb hier ook zo'n exemplaar. Weliswaar staat daar HEMA op, maar ik denk dat de originele Lima's niet anders zullen zijn.
Feit dat de loc heet wordt, kan ik niet met de trafo in verband brengen. Dat is wellicht verharste oile of vet...
Grtzz,
Karst
-
Ik denk idd dat je Pa Ongelijk heeft ;)
Om zeker te zijn,kun je beter de loks even uittesten dmv de draadjes rechtstreeks tegen de wielen te houden,vooral de lok die warm word.
Mischien is hij aan een onderhoudsbeurt toe. :)
Mvg Tino
-
.... en is de stoomloc die ik een half jaar geleden heb laten reviseren (en in de winkel heb zien lopen als nooit tevoren) net zo traag als de andere 2 locs. Sterker nog, toen mijn pa dit locje oppakte was het motortje te heet om aan te raken!
Zal deze lok onderhoud nodig zijn? lijkt mij sterk.
-
Hoi,
Hang je niet per ongeluk een draad aan de wisselspanningsuitgang, en de andere aan de glijkspanning van je trafo?
(Weet niet of dit bij lima trafos kan, is maar een ideetje)
Bart
-
Zal deze lok onderhoud nodig zijn? lijkt mij sterk.
Nee, dat is helemaal niet vreemd of sterk, de lok heeft een lange tijd stilgestaan, dus de olie is tot een harde of stroperige subsantie geworden.
Rust roest.
Dus schoonmaken en opnieuw smeren.
Mvg
Wim.
-
Hoi,
Hang je niet per ongeluk een draad aan de wisselspanningsuitgang, en de andere aan de glijkspanning van je trafo?
(Weet niet of dit bij lima trafos kan, is maar een ideetje)
Bart
Nope, maar toch dank voor de suggestie. Bij Lima trafo's (okee, het was een Hema trafo gebied de eerlijkheid mij te vertellen) zitten er duidelijk labeltjes op waardoor verwisselen zo goed als uitgesloten is.Nee, dat is helemaal niet vreemd of sterk, de lok heeft een lange tijd stilgestaan, dus de olie is tot een harde of stroperige subsantie geworden.
Rust roest.
Dus schoonmaken en opnieuw smeren.
Mvg
Wim.
Van dat stoomlokje kan ik me dat niet voorstellen. In januari heb ik het beestje bij de lokale modelspoorwinkel laten reviseren en geloof me, ze liep twee keer zo hard als dat ze nu deed. Ook de beide Lima's heb ik laten lopen door stroomkabels (van 220 dit keer; heb thuis geen baan, die staat bij mijn vader, ik had om de locs te testen een trafo mee naar mijn huis) tegen de wielen te houden. Toen heb ik ze ook beide flink gepoetst want de wielen waren goed smerig.
Ik denk dat ik eerst even wat andere kabels koop en kijk of het probleem daarmee verholpen kan worden. Ik heb geen zin de motor van de stoomloc op te blazen als dat niet hoeft.
Dus ik vermoed dat vooral de stoomloc om één of andere reden langzaam liep én toch heet werd. Ik kan die twee samen niet rijmen...
-
Ik denk dat Karst op het juiste spoor zit. Er zijn Hema/Lima trafo's die maximaal 9 volt gaven. Een gangbare rijtrafo gaat tot 14 volt.
-
Een lage spanning uit de trafo verklaart nog niet waarom een motortje bloedheet wordt. Daar moet meer aan de hand zijn. De meest voor de hand liggende verklaring is dat er slijtstof van de koolborstels in de groeven van de collector zit.
Die loc mag dan door een winkel gereviseerd zijn, maar heb jij gezien wat ze precies gedaan hebben?
-
Toen heb ik ze ook beide flink gepoetst want de wielen waren goed smerig.
Eh, is er een kans dat er rotzooi in de overbrenging zit ? Dat zou een verklaring kunnen zijn, want :
- de lok loopt zwaarder, dus langzamer
- de motoren trekken meer stroom, dus de spanning over de travo daalt
- er wordt meer energie in de motor verstookt, dus de lok wordt heet
-
Eh, is er een kans dat er rotzooi in de overbrenging zit ? Dat zou een verklaring kunnen zijn, want :
- de lok loopt zwaarder, dus langzamer
- de motoren trekken meer stroom, dus de spanning over de travo daalt
- er wordt meer energie in de motor verstookt, dus de lok wordt heet
Best kans dat dit het is.
Ik regel de kapjes er even af bij al die bakken en maak de motoren goed schoon.
Dank!
-
Wat ook nog kan is dat er winding-sluiting is opgetreden doordat de motor (te) heet geworden is, als dat het geval is kun je denk ik beter kijken voor een nieuw motortje voor je loc.
Met vriendelijke groet,
Peter.