BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Ruud Teunissen op 09 July 2025, 12:37:12

Titel: Vreemd probleem
Bericht door: Ruud Teunissen op 09 July 2025, 12:37:12
Vooraf:gelijkstroom, iTrain, Yamorc7010, Digikeijs 4088LN.

Ik ben al weken bezig met een probleem: de bezetmelder meldt regelmatig (niet altijd) dat een blok bezet is, terwijl er helemaal niets op staat. Bedrading vernieuwd, adres veranderd, rails gecontroleerd, schoon gemaakt,etc. Het probleem vindt slechts plaats in één van de drie melders van één blok. Aansluitingen losgemaakt, één voor één weer aangesloten, maar ook dat gaf geen boosdoener aan. Niets hielp. Toch werd het nog vreemder: vandaag zou ik het hele blok slopen om ten einde raad een oplossing te vinden. En wat bleek? Het blok wordt ook bezet gemeld als ik een vinger op de rails houdt. (op de +) Nu weet ik het helemaal niet meer.
Heeft iemand enig idee wat er aan de hand is? Ik wil het blok best slopen en opnieuw maken en aansluiten, en wellicht helpt dat, maar ik wil toch ook graag de oorzaak weten.
Overigens heeft die vinger ook op een paar andere blokken hetzelfde effect.
Titel: Re: Vreemd probleem
Bericht door: schipcas op 09 July 2025, 12:48:01
Is het betreffende blok vochtig? De overgangsweerstand tussen de rails kan door vocht te laag zijn. Mogelijk in de ballast?
Groet
Henk
Titel: Re: Vreemd probleem
Bericht door: thijs op 09 July 2025, 13:08:59
Hoe lang is die melder lengte?
Titel: Re: Vreemd probleem
Bericht door: RikM op 09 July 2025, 13:19:51
Ooit vergelijkbaar probleem gehad op clubbaan. Oorzaak bleek de gips ondergrond te zijn. Deze had door vocht een mindere weerstand. Tiental jaren geen probleem geweest en dan ineens wel. Het gips als ondergrond verwijderd en nooit meer deze  storingen gehad.
Titel: Re: Vreemd probleem
Bericht door: Ruud Teunissen op 09 July 2025, 13:38:08
De lengte van de melder is 373cm. Aansluiting ongeveer om de meter.
Titel: Re: Vreemd probleem
Bericht door: bellejt op 09 July 2025, 13:47:04
heb hier massadetectie en melder lengtes van 5 meter met 1 aansluitpunt.Geen problemen normaal maar soms wel als het te vochtig wordt als ik niet voldoende verlucht ( of verwarm)
Titel: Re: Vreemd probleem
Bericht door: Klaas Zondervan op 09 July 2025, 14:19:19
Maak eens de draden van de meldsectie los en meet de weerstand tussen de meldsectie en de tegenover liggende spoorstaaf. Die zou heel groot moeten zijn, maar als die inde buurt komt van 20k, dan zit je al op de grens van wel/niet aanspreken.

Als het probleem hardnekkig is, kun je ook de detector minder gevoelig maken, Daarvoor sluit je op de 4088 een weerstand van b.v. 4k7 aan tussen de C-klem en de klem die naar de railsectie gaat.
Titel: Re: Vreemd probleem
Bericht door: Ruud Teunissen op 09 July 2025, 14:36:34
Dank voor de tips alvast, ik krijg terstond hoop op een goede afloop.Ik kan de stroom niet meten en zal meteen zo'n apparaat kopen.

De sectie is al maanden geleden van ballast voorzien, vocht zal het dus vermoedelijk niet zijn. Maar ik heb de ballast deels met sterk verdunde verf (Vallejo modelcolor) gebruind. Kan het zijn dat deze verf stroom geleidt van spoorstaaf + naar -? Of slaat mijn fantasie nu echt op hol?
Titel: Re: Vreemd probleem
Bericht door: Ronald Halma op 09 July 2025, 15:44:05
Ja  ;D ;) Die verf doet dat echt niet.
Titel: Re: Vreemd probleem
Bericht door: RobVille op 09 July 2025, 15:51:36
Vreemd antwoord van mijn kant ;D

We hebben best vreemd weer de laatste tijd. Grote temperatuurschommelingen en af en toe veel regen. Bij mij thuis ook weleens deze "vreemde" meldingen. Door de hoge temperaturen zetten de rails best wel veel uit, soms leek het spoor wel spaghetti. Door deze druk op de blokscheidingen, kreeg ik foutmeldingen. Door de afstand tussen de detectierail van de blokken iets te vergroten, werden de problemen opgelost.

Rob
Titel: Re: Vreemd probleem
Bericht door: Ruud Teunissen op 10 July 2025, 10:11:17
Multimeter gekocht en als ik het goed gedaan heb,dan meet ik weerstand van 13,5.Is dat ok?
Titel: Re: Vreemd probleem
Bericht door: Klaas Zondervan op 10 July 2025, 10:40:29
Als dat ohms zijn, dan is het niet ok.
Maar ik vermoed dat het kilo-ohms zijn, dan zit je dus op het randje. Dan zit er zoveel stroomlek in het spoor dat de detector kan aanspreken zonder dat er een trein in de sectie zit.
Titel: Re: Vreemd probleem
Bericht door: RobVille op 10 July 2025, 10:50:45
Even terzijde. Ik gebruik de volgende meter met de instellingen zoals op de foto.

(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1752137290-img-4872.jpg)

De meldsectie ( + ) isoleer ik aan beide zijden met een kunststof las dan wel met een onderbreking van 1 tot 2 mm. Vervolgens meet ik met deze meter de weerstand tussen deze meldsectie en de rails ( + ) aan weerszijden. Geen piep, goed geïsoleerd. Vervolgens meet ik de waarde tussen deze sectie en de daar tegen overliggende railstaaf ( - ). Ook hier geen piep, dan zijn de onderbrekingen, volgens mij, goed en maak ik een verbinding van de meldsectie naar de, in mijn geval Viessmann Loconet module dan wel de ECosDetector. Nooit problemen gehad met foutmeldingen. Correctie! Alleen warm weer geeft weleens een foutmelding  ;D

Rob

Waarschuwing, dit kan voor deskundigen een ware schok veroorzaken!

Titel: Re: Vreemd probleem
Bericht door: Klaas Zondervan op 10 July 2025, 11:16:18
Rob, jij gebruikt je meter op de piepfunctie. Dat is prima om echte kortsluitingen te vinden. Maar bij hogere weerstandswaarden werkt dat niet meer. Waar de grens ligt zal per metertype verschillen. ik heb met mijn instrument getest. Bij 47 ohm piept hij nog, bij 100 ohm niet meer.
Dus als je een lek hebt van 10k, dan geeft je piepding niks aan, maar een detector zal er wel op aanspreken.
Om die hogere waarden te meten moet je de meter op weerstandsbereik zetten. Bij jou dus het omega teken.
Titel: Re: Vreemd probleem
Bericht door: bellejt op 10 July 2025, 11:19:49
en zwart moet best op common
Titel: Re: Vreemd probleem
Bericht door: RobVille op 10 July 2025, 11:52:37
Weer wat geleerd ;D Als ik dus de "echte" kortsluitingen elimineer door de piepfunctie en verder alles aansluit volgens het boekje, waar kunnen deze lekstromen dan optreden? Fabrikanten hoor je hier niet over, laat staan dat ze dit vermelden in de handleidingen.

Rob
Titel: Re: Vreemd probleem
Bericht door: Klaas Zondervan op 10 July 2025, 13:22:54
Fabrikanten hebben ook weinig te maken met deze lekstromen. De bielzenmatten zijn een vrijwel perfecte isolator. De mogelijke oorzaak is al eerder genoemd: vocht. De lijmsoorten die bij het ballasten worden gebruikt zijn allemaal op waterbasis. Dat water verdampt bij het drogen en de lijm isoleert daarna ook vrij goed. Maar het zou kunnen dat op dagen met een hoge luchtvochtigheid de ballast toch weer water absorbeert. En dat heeft meer effect naarmate de secties langer zijn.
Titel: Re: Vreemd probleem
Bericht door: Ruud Teunissen op 10 July 2025, 13:30:58
Ik kon gisteren alleen snel een meter bij de Action kopen. De meting heb ik met onderstaande instellingen gedaan. Is dit juist?


url=https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/meter-686fa369c4b64.jpg](https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/meter-686fa369c4b64.jpg)[/url
Titel: Re: Vreemd probleem
Bericht door: Klaas Zondervan op 10 July 2025, 13:37:05
Zo te zien staat je meter op het bereik 20k. Dat betekent dat de aflezing ook kilo-ohms aangeeft.
Titel: Re: Vreemd probleem
Bericht door: Ruud Teunissen op 10 July 2025, 14:18:26
Mijn rails ligt op 3mm laminaatisolatie en dat ligt weer op 9 mm mdf. Dit houdt geen vocht vast toch?
Titel: Re: Vreemd probleem
Bericht door: Klaas Zondervan op 10 July 2025, 14:26:02
Geen gelijmde ballast? Dan zou de isolatiewaarde zo hoog moeten zijn dat je dat met dat metertje niet eens meer kan meten. Het blijft een mysterieus probleem.
Titel: Re: Vreemd probleem
Bericht door: Ruud Teunissen op 10 July 2025, 14:37:07
Excuus:vergeten te melden: de ballast is met verdunde houtlijm verlijmd
Titel: Re: Vreemd probleem
Bericht door: Klaas Zondervan op 10 July 2025, 15:05:28
Om een idee te krijgen van wat een praktische waarde is, heb ik op mijn eigen spoorbaan 3 geballaste secties gemeten.
Alle 3 meten ze oneindig, dat betekent meer dan 10 Mohm, want zo ver komt het instrument dat ik heb gebruikt.

Dus als jij 13,5 kohm meet, dan is er toch serieus iets mis.
Titel: Re: Vreemd probleem
Bericht door: jerrytrein op 10 July 2025, 19:08:53
Als derails is doorgeslepen kan een uitzetting door de warmte een oorzaak zijn
controleer de opening tussen de rails ,en ook de kunststof lassen kunnen door warmte uitzetting vd rails contact gaan maken
Titel: Re: Vreemd probleem
Bericht door: Ruud Teunissen op 10 July 2025, 22:50:15
Ik neem aan dat dit aan mijn onwetendheid m.b.t. de multimeter ligt en dat de uitslag dus niet klopt. De meegeleverde uitleg biedt weinig helderheid. Ik ga op zoek naar meer kennis.
Intussen is het blok gesloopt, morgen nieuwe rails (zonder ballast) leggen en opnieuw aansluiten.Hopelijk dan oplossing. Intussen dank voor alle geboden hulp.
Titel: Re: Vreemd probleem
Bericht door: Ruud Teunissen op 03 August 2025, 23:22:07
Het wordt steeds vreemder. Alle tips gelezen en gevolgd (dank!), maar helaas. Rails maar weer verwijderd en draden naar bezetmelder losgemaakt en wederom vernieuwd. Rails voor rails neergelegd en telkens gekeken wat de melding deed als ik een Proses tester op de rails zette. Vier keer keurig: geen melding in iTrain bij het neerleggen en aansluiten en wel een bezetmelding als ik de tester op de rails zette. Tot de vijfde rail: als ik een flexrail aansluit meldt iTrain direct dat er een trein op het spoor staat, als ik de Proses (of een wagen met licht) gebruik uiteraard ook, maar dan gaat de melding niet uit als ik de wagen of de tester van de rails af haal. Als ik een gewone rail aansluit, dan komt de melding soms spontaan en soms gaat hij keurig uit als er geen contact is.
Het komt in ieder geval heel gevoelig over: als ik mijn vinger op de plusrail leg, dan geeft iTrain direct een bezetmelding. Dat gebeurt op sommige andere blokken ook, maar bij anderen moet er echt een trein of verlichte wagen op staan.

Kan iemand hier chocola van maken?
Titel: Re: Vreemd probleem
Bericht door: RobVille op 03 August 2025, 23:37:42
 
;)

Rob
Titel: Re: Vreemd probleem
Bericht door: Frank 123 op 04 August 2025, 07:46:16
En mischien wat foto’s er bij van de situatie (incl aansluitingen). Klinkt als vreemde situatie maar vaak is er dan toch een logische oorzaak.
Titel: Re: Vreemd probleem
Bericht door: Montanbahn op 04 August 2025, 11:39:05
Ligt de bedrading van de meldsectie die een vals bezet geeft, misschien in een bundel met andere draden die het DCC (of ander digitaal) signaal 'transporteren"? Dat ken ik uit het verleden ook als een bron van ellende.
Titel: Re: Vreemd probleem
Bericht door: RobVille op 04 August 2025, 12:51:25

 ;)

Rob 
Titel: Re: Vreemd probleem
Bericht door: Josephes op 04 August 2025, 14:08:50
Of je probeert een ander bezetmelder nummer.

Jos
Titel: Re: Vreemd probleem
Bericht door: AP3737 op 04 August 2025, 14:35:31
Beste Ruud

Hetgeen je omschrijft komt mij niet veeemd voor. Ik heb ooit met LDT decoders precies hetzelfde probleem gehad. Die heeft, voor zover ik kan nagaan, vergelijkbare elektronica voor de bezetmelding als de Digikeijs. 

Bij mij kwam het probleem door de lengte van de bedrading tussen de decoder print en de rails (meer dan 5 meter), en dat deze in een grote bundel naast elkaar lagen. Hierdoor ontstonden storingen, die sporadisch tot bezetmeldingen leiden, zonder dat er iets op de rails stond.

Hoe lang is bij jou de bedrading tussen bezetmelder en rails? Kan je daarmee wat experimenteren?

Groet, Aiko
Titel: Re: Vreemd probleem
Bericht door: Klaas Zondervan op 04 August 2025, 16:12:43
Op onze club gebruiken we voor de bezetmelding de GBM16TS van Fichtelbahn. Behalve de 16 klemmen die naar de meldsecties gaan heeft die module nog 16 doorverbonden klemmen voor de tegenoverliggende spoorstaaf.
Er gaan dus 2 draden vanaf de bezetmelder naar elke sectie. Die 2 draden zijn getwist en dat is een effectieve manier om overspraak te voorkomen. Er loopt een bundel draden naar meerdere secties over vele meters zonder problemen.

De meeste bezetmelders hebben niet zo'n extra klemmenrij, maar die kan je zelf maken.
Titel: Re: Vreemd probleem
Bericht door: Ruud Teunissen op 04 August 2025, 17:27:05
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/BLS5-6890cd83c3473.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/BLS5-6890cd83c3473.jpg)
[

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/BLS3-6890cf17616bf.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/BLS3-6890cf17616bf.jpg)img][/img]

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/BLS4-6890cdd422254.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/BLS4-6890cdd422254.jpg)


(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/bls1-6890ce008b6ee.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/bls1-6890ce008b6ee.jpg)

Hierbij een paar foto's. De afstand tussen de bezetmelder (helemaal links op de eerste foto) en het desbetreffende blok (helemaal rechts) is inderdaad best groot, de draadlengte zal ongeveer acht meter zijn. Op de laatste foto het raadsel: meldingen gaan goed tot ik een rail aansluit, want dan gaat het meteen fout bij flexrail en iets minder vaak bij het gebruik van een gewone rail. Voor de helderheid: het gaat al weken alleen om één blok, specifiek het eerste deel van drie melders. De overige geven geen probleem.

Morgen ga ik een aantal tips volgen, hopelijk dan eindelijk een positief resultaat. Meer tips zijn uiteraard welkom.
Titel: Re: Vreemd probleem
Bericht door: AP3737 op 04 August 2025, 18:03:54
Op onze club gebruiken we voor de bezetmelding de GBM16TS van Fichtelbahn.

Tja, het verschil tussen een VW golf en een Mercedes  :)

De GBM16TS werkt met stroommeting over een tweetal Shottky diodes, en is behoorlijk ongevoelig voor storingen. Ik weet de details van de GBM16TS software niet, maar daar zal vast ook een verdere onderdrukking van stoor-signalen inzitten.

De Digikeijs werkt (voor zover ik op fotos kan zien), met een viertal gewone diodes (in de vorm van brugcellen) die via een kleine weerstand met opto-couplers is verbonden. Dit is de schakeling zoals we die meestal zien. Die is gevoeliger voor stoor-signalen.

Groet, Aiko
Titel: Re: Vreemd probleem
Bericht door: spock op 04 August 2025, 18:53:02
Even een reactie op de getoonde foto's.

De getoonde opstelling is HET recept voor spookmeldingen.
De loconet kabels kort en de kabels naar de baanvakken lang. Daarnaast liggen de kabels naar de baanvakken ook nog eens over een langere lengte knus bij elkaar.
Elektrisch gezien vormt dat een condensator en wat laat een condensator goed door? Juist, spikes (of in het nederland: overspraak).

Je kunt beter de bezetmelders verspreid onder de baan monteren en de kabels naar de baanvakken in een stervorm verbinden. Dat heeft 2 voordelen. De kabels naar de baanvakken worden korter en liggen niet dicht bij elkaar. De loconetkabels mogen gerust lang zijn, die hebben bijna geen storingen.

mvg spock
Titel: Re: Vreemd probleem
Bericht door: Klaas Zondervan op 04 August 2025, 21:15:35
Tja, het verschil tussen een VW golf en een Mercedes  :)
Aiko, het is niet mijn bedoeling om iedereen zo'n bezetmelder van Fichtalbahn aan te raden. Het gaat me er vooral om, om aan te geven dat je de heen- en retourdraad van een spoorsectie het beste langs dezelfde route kunt laten lopen. Dat vermindert de kans op overspraak en andere beïnvloeding.
Geldt niet alleen voor spoorsecties, maar ook voor andere zaken zoals servo's en decoders.
Titel: Re: Vreemd probleem
Bericht door: AP3737 op 04 August 2025, 21:49:16
Aiko, het is niet mijn bedoeling om iedereen zo'n bezetmelder van Fichtalbahn aan te raden. Het gaat me er vooral om, om aan te geven dat je de heen- en retourdraad van een spoorsectie het beste langs dezelfde route kunt laten lopen. Dat vermindert de kans op overspraak en andere beïnvloeding.
Geldt niet alleen voor spoorsecties, maar ook voor andere zaken zoals servo's en decoders.
Hi Klaas
Weet ik  :)
Maar ik vind zelf de Mercedes GBM16T heel mooi :-)

Met de essentie van je verhaal zijn we het allemaal wel eens. Spock benadrukt dat ook. Consensus dus  :)

Aiko
Titel: Re: Vreemd probleem
Bericht door: Klaas Zondervan op 04 August 2025, 21:56:18
Het is gewoon de basis van het EMC verhaal.

Ik weet alleen niet of dit voor Ruud de oplossing is. Krijg de indruk dat er bij hem iets anders speelt. Misschien ergens een isolatiefout, maar dat is op afstand lastig te beoordelen.
Titel: Re: Vreemd probleem
Bericht door: Ruud Teunissen op 06 August 2025, 00:30:49
Weer wat geleerd: dat ik overspraak moet voorkomen door de + en - samen laten lopen, de draden moet twisten en de decoders zo dicht mogelijk bij de blokken moet plaatsen. Daar kan ik wat mee! Ik ga aan de slag en zal laten weten of dat recalcitrante blok eindelijk eens gaat doen wat de bedoeling is. Nogmaals dank voor de hulp!
Titel: Re: Vreemd probleem
Bericht door: Bad-Aura op 06 August 2025, 07:47:07
Ruud,
Misschien is een data kabel wel iets om te gebruiken, en dan een afgeschermde zoals S/FTP of F/FTP waarbij getwiste aderparen in een afgeschermde folie zitten en de 4 aderparen door een mesh of folie wordt afgeschermd.
Titel: Re: Vreemd probleem
Bericht door: Klaas Zondervan op 06 August 2025, 09:00:12
Afschermen is in dit geval een beetje overkill. Want de grote vraag is: waar ga je die afscherming dan aan verbinden?
Titel: Re: Vreemd probleem
Bericht door: jerrytrein op 06 August 2025, 12:47:12
Ik rijd met koploper en TAMS bezetmelders
Dit probleem heb ik ook gehad
bij tams werd toen een versterker aangeraden (die werkt prima)en de draad van de bezetmelder massa ? te controleren
Het was  bij mij een te lage spanning op de bezet melder via de meld draad
Dus mijn (tams) advies controleer de verbindingen op de melders en de rails ,en dat de draad die massa is van de melder en de centrale voldoende is
Titel: Re: Vreemd probleem
Bericht door: Treintje_komt_zo op 06 August 2025, 13:14:28
Bekend verschijnsel en om gek van te worden!

Zaken als 'Overspraak' of 'getwitter'(van voordat zelfs computers bestonden) heb ik toen ook overwogen maar toen ben ik EERST teruggegaan naar de simpele basis, de bron. En wat ik vond...... (en wat er toen gebeurde...) een doorsnede van de rails (onderbreking) voor het blok - gedaan met een slijpschijfje - was door de warmte net wel/niet contact gaan maken met de buurman/vrouw/het. Opening wat groter gemaakt en opgelost. Op een andere plek zelfde verhaal maar GEEN slijpschijf doorsnede, bleek de isolatierailschoen lek waardoor de 2 rails weer contact maakten.

Overigens krijg ik wel gewoon 'bezetmeldingen'als ik met mn vingers aan de geisoleerde rails kom. Ik vind dat niet zo vreemd. Ik weet dus niet of ik nu VW of Mercedes-monteur ben?


Titel: Re: Vreemd probleem
Bericht door: guy1846 op 08 August 2025, 18:37:10
Dag Ruud
ik weet niet of je al gevonden hebt wat er fout gaat. zoniet, probeer dit eens
1) start YaMoRC configuration, 
2) klik op YD7010 command station
3) klik op  loconet T
4 je ziet instellingen  , adres ,  aktie
5) bekijk de  adressen  , en hun  akties  die moeten allemaal identiek zijn.
    je hebt hier meerdere instellingen die oorzaak zijn dat de terugmelding net daar  niet werkt,  (bv wissels)  dit kan er van vroeger zijn ingezet zonder dat je dat nog weet,
    of je hebt ze 2de hands gekocht.
6) volg het op de busmonitor- daar zie je de blokjes die  bezet zijn of niet.
    nadien pas zou ik over gaan naar iTrain

vrgr
guy