BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Automatic-rock op 21 June 2025, 16:52:53

Titel: Piko 1136 van AC naar DC
Bericht door: Automatic-rock op 21 June 2025, 16:52:53
Ik heb een tijd geleden een Piko 1136 op marktplaats gekocht. Helaas had ik niet goed gekeken, want na ontvangst bleek het een AC versie te zijn. Mijn fout...  ::)

Ik kan hem natuurlijk weer verkopen, maar ik hou wel van een beetje knutselen. Dus ik wil hem ombouwen naar DCC.
Wat moet ik aanpassen?

Als ik het goed begrijp kan ik de decoder laten zitten, ik ben alleen niet zeker van de wielen?
Ik heb ook nog een Piko 1111, wel een DC versie, dus ik heb beide geopend om te kijken wat de verschillen zijn:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/acdc-ombouw-6856c63128664.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/acdc-ombouw-6856c63128664.jpg)

Bij de AC versie zie ik links een extra zwart draadje. Aan de rechterkant heb ik ook een extra zwart draadje maar mis ik een rood draadje.
Heeft iemand al ervaring met deze ombouw? En kan hij/zij mij vertellen wat ik moet aanpassen?

Alvast bedankt voor de tips  :)
Titel: Re: Piko 1136 van AC naar DC
Bericht door: Martijn193 op 21 June 2025, 17:04:42
Zo te zien is er aan de ac versie al een keer gesoldeerd

Anyway, rood gaat naar de sleper, dus die moet los en dan kan je de sleper verwijderen.

Daar waar rood zit moeten dan de zwarte draadjes van 1 kant van de wielen op geplaatst worden.
Titel: Re: Piko 1136 van AC naar DC
Bericht door: hmmglaser op 21 June 2025, 17:47:10
Vergeet ook niet dat de AC modellen een hogere flens hebben,  dus ik weet niet met welke rail code je rijd 70, 75, 83, 100?
Titel: Re: Piko 1136 van AC naar DC
Bericht door: Jeroen Water op 21 June 2025, 17:50:08
En controleer of de wielen geïsoleerd zijn t.o.v. elkaar. Echte AC wielen zijn dat niet en dat levert kortsluiting op een DC baan op. Ook kunnen de flenzen van de AC wielen hoger zijn en op een DC baan voor ontsporingen zorgen. Bij Piko kun je heel makkelijk een setje DC wielen bestellen.


Jeroen
Titel: Re: Piko 1136 van AC naar DC
Bericht door: hmmglaser op 21 June 2025, 17:55:05
Voor zo ver ik het weet zijn bij piko modellen altijd de wielen geïsoleerd van elkaar maakt niet uit of het een DC of AC modellen is!
Ja je kunt andere wielen bestellen maar dan ben je bij elkaar al snel een 30 a 35 euro verder, dan is de goedkoper optie verkopen of wisselen met DC model!
Als het om een 2200 ging had ik nog wel DC wielen liggen maar van de 1100 helaas niet!
Titel: Re: Piko 1136 van AC naar DC
Bericht door: Remco vM op 21 June 2025, 18:20:51
Mijn ervaring is weer precies andersom, tot nu waren de wielen van AC modellen van piko niet geïsoleerd,  met uitzondering van de NS 2000.
Je zult de wielen dus zeer waarschijnlijk moeten vervangen door geïsoleerde.
Verder is het een kwestie van de rode draad van de sleper verwijderen, inclusief de sleper uiteraard en de stroomafname vannde wielen op de juiste plaats solderen
Titel: Re: Piko 1136 van AC naar DC
Bericht door: Bahn-AG op 21 June 2025, 21:23:21
Zo te zien is er aan de ac versie al een keer gesoldeerd

Dat vermoeden heb ik ook.
Het lijkt me een DC versie te zijn die AC geschikt gemaakt is.
Hierbij baseer ik me (los van het soldeergebraad) op de 25V elco die me voor AC (analoog) niet geschikt lijkt.
Met een beetje geluk zitten er dus al DC wielen onder.
De rest van de aanpassingen gewoon afkijken bij het DC model dat je al hebt.

Bart
Titel: Re: Piko 1136 van AC naar DC
Bericht door: hmmglaser op 21 June 2025, 22:33:21
Is 100% een AC omdat er 4 zwarte draden zijn DC is altijd rood en zwart.
En de buffers condensator zit volgens mij in elk model.
Ook het solderen is handwerk dus het kan gewoon fabrieks af zo zijn.
Titel: Re: Piko 1136 van AC naar DC
Bericht door: Blausee-Mitholz op 21 June 2025, 22:51:54
Maar ze leveren geen bak en braad werk af.

Mvg Johan
Titel: Re: Piko 1136 van AC naar DC
Bericht door: Automatic-rock op 22 June 2025, 10:35:16
Ik had ook het idee dat er eerder aan gesoldeerd is. Maar hij kwam wel in een doos met AC sticker erop.
Dus ik weet niet wat ermee gebeurt is. Misschien, misschien de eerste dag van de stagaire in de Piko fabriek  ;)

Ik ga later vandaag de draden die anders zijn dan de DC-versie loshalen, en dan eens meten of ik verbinding heb met alleen de linkse danwel de rechtse wielen.
Dan weet ik ook meteen of de wielen geïsoleerd zijn, want ik kan het moeilijk zien.
Titel: Re: Piko 1136 van AC naar DC
Bericht door: Lobomotion69 op 22 June 2025, 13:13:03
Ook dien je, in plaats van de sleper, wielslepers te monteren die de stroom van de rechter wielen afneemt. Deze komt over het algemeen in plaats van de puko sleper onder dezelfde bevestigingsschroef.
Titel: Re: Piko 1136 van AC naar DC
Bericht door: Mug op 22 June 2025, 17:55:09
Mijn ervaring is weer precies andersom, tot nu waren de wielen van AC modellen van piko niet geïsoleerd,  met uitzondering van de NS 2000.
Je zult de wielen dus zeer waarschijnlijk moeten vervangen door geïsoleerde.
Verder is het een kwestie van de rode draad van de sleper verwijderen, inclusief de sleper uiteraard en de stroomafname vannde wielen op de juiste plaats solderen

Ja de wielen zijn echte ~ wielen en hebben aan beide zijden stroomafname.
Titel: Re: Piko 1136 van AC naar DC
Bericht door: Klaas Zondervan op 22 June 2025, 19:12:04
Wat bedoel je met "aan beide zijden stroomafname"? Zitten er aan beide kanten stroomafnameveertjes tegen de wielen?  Zijn de wielen echt ongeïsoleerd, heb je ze los gemeten?
Titel: Re: Piko 1136 van AC naar DC
Bericht door: Mug op 22 June 2025, 23:49:35
Heel kort Ja & Ja
Titel: Re: Piko 1136 van AC naar DC
Bericht door: Sven op 23 June 2025, 09:02:19
Ik heb een DC 1136 die uit de kast gevallen is en de kap op de hoek gebroken is. Daar zou een nieuwe kap op moeten. We kunnen er via PM over praten of je dit model kunt overnemen, als je interesse hebt.
Titel: Re: Piko 1136 van AC naar DC
Bericht door: Ben op 23 June 2025, 09:35:14
De hele ombouw is niet meer dan wat draadjes om solderen en 4 nieuwe assen monteren, die kosten samen €22 en te bestellen bij je winkelier. De oude assen verkoop je aan een 3railer.

(https://imagizer.imageshack.com/v2/xq70/922/gQgpAi.jpg) (https://imageshack.com/i/pmgQgpAij)

Gr, Ben.
Titel: Re: Piko 1136 van AC naar DC
Bericht door: Martijn193 op 23 June 2025, 11:03:11
Ik heb een DC 1136 die uit de kast gevallen is en de kap op de hoek gebroken is. Daar zou een nieuwe kap op moeten. We kunnen er via PM over praten of je dit model kunt overnemen, als je interesse hebt.

Wellicht heb ik dan wel interesse in het AC onderstel, als dat makkelijker is.
Titel: Re: Piko 1136 van AC naar DC
Bericht door: Automatic-rock op 27 July 2025, 14:50:07
De hele ombouw is niet meer dan wat draadjes om solderen en 4 nieuwe assen monteren, die kosten samen €22 en te bestellen bij je winkelier. De oude assen verkoop je aan een 3railer.

Gr, Ben.

Ik heb de assen besteld en gemonteerd. Ik heb de rode draad van de voormalige sleper los gehaald. En de twee zwarte draadjes van de stroomafnemer op de plek gesoldeerd waar in de DC versie de twee rode draden zitten.
Toch blijf ik kortsluiting houden  ???
Titel: Re: Piko 1136 van AC naar DC
Bericht door: henk op 27 July 2025, 15:12:37
Plaats eens een foto van de print, zodat we kunnen zien waar je een en ander hebt aangesloten.
Titel: Re: Piko 1136 van AC naar DC
Bericht door: saskia op 27 July 2025, 15:55:57
Bij de Piko modellen zijn de beide kanten van de wielas voorzien van stroomafnemers,  bij de AC modellen zijn daar de zwarte draadje aan gesoldeerd. , zodus normaal 4 stuks.
Hier moet je de linker zijde en de rechter zijde uit elkaar halen, anders is dat natuurlijk kortssluiting bij 2-rail.
Zorg evoor dat de zwarte draadjes van dezelfde zijde bij elkaar komen.  rechts vóór bij rechts achter en links vóór bij links achter.
Dan zou de kortsluiting moeten weg zijn.
grtjs
Titel: Re: Piko 1136 van AC naar DC
Bericht door: Remco vM op 27 July 2025, 18:59:26
Ik heb een AC 143 van piko, hier zit een keuze mogelijkheid om een schroefje in een ac of dc gat te steken, misschien is dat bij jou ook het geval. Zou me ook niks verbazen als er over de solderingen op de foto stroom loopt tussen de solderingen in
Titel: Re: Piko 1136 van AC naar DC
Bericht door: Martijn193 op 27 July 2025, 22:33:48
Of je hebt de assen niet allemaal op dezelfde wijze geplaatst....
Titel: Re: Piko 1136 van AC naar DC
Bericht door: Automatic-rock op 30 July 2025, 13:59:38
Opgelost!

Zoals al eerder gedacht heeft er iemand eerder aan de print gesoldeerd.
Er zijn inderdaad 4 stroomafnemers met 4 zwarte draadjes.
De print heeft 4 aansluitingen, 2x WL en 2x WR (wheel lelft en wheel right denk ik). Eén draadje van de linker kan zat op WL, maar het andere draadje van de rechter kant zat op de andere WL.
Dit waren niet de draadjes waar ik iets aan gedaan had.
Maargoed, nadat ik de linker stroomafnemers op WL had aangesloten en rechts op WR was de kortsluiting verholpen, en nu rijd hij netjes rond met geluid.
Overigens rijd hij nu rond zonder antislipbandjes. Ik had een extra set wielen zonder antislip besteld en deze kan inderdaad gebruikt worden.  :)

Bedankt voor de hulp iedereen!
Titel: Re: Piko 1136 van AC naar DC
Bericht door: Martijn193 op 30 July 2025, 14:31:18
Mooi!
Titel: Re: Piko 1136 van AC naar DC
Bericht door: hmmglaser op 31 July 2025, 00:11:44
Als je nog van de de sleper en assen af wilt stuur me maar een PM.
Hoe is je ervaring zonder asb'jes? Ik plaats juist extra assen met asb'jes als ik ze vervang naar 3rail ivm grip.
Titel: Re: Piko 1136 van AC naar DC
Bericht door: Automatic-rock op 10 August 2025, 09:40:08
Ik heb nog geen ervaring, want geen baan. Hij heeft dus alleen 2 meter vooruit en achteruit kunnen rijden.
Daarom heb ik ook een setje met asb gekocht en apart gelegd voor als het later toch problemen mocht geven  ;D

Ik ga je een PM sturen!