BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: WillemNS op 02 June 2008, 18:07:54

Titel: Internationale trein jaren '70 en '80
Bericht door: WillemNS op 02 June 2008, 18:07:54
Hallo,

Ik ben bezig om een internationale trein samen te stellen rond ongeveer 1970 tot 1980.
Als loc had ik de blauwe 1200 van Trix in gedachten.
Het zou dan gaan om een trein richting Duitsland .
Ik weet niet wat voor Nederlands materieel ik in de trein kan zetten (Zat dat er wel in?). Ik dacht in ieder geval aan een stel DR rijtuigen. DB zit er dan ook in.
Wie weet wat voor materieel er allemaal in zo'n trein reed? Welke type's?

Alvast bedankt!

Gr, Willem
Titel: Re: Internationale trein jaren '70 en '80
Bericht door: ruben giesbertz op 02 June 2008, 18:14:32
Willem misschien kun je een rheingold maken.
Ik denk dat de rode versie dan het besten past.

Groetjes Ruben.
Titel: Re: Internationale trein jaren '70 en '80
Bericht door: RodeDuivel op 02 June 2008, 19:28:06
De blauwe 1200 van Trix betreft een locomotief die gesitueerd kan worden in tijdperk 3b (mids jaren zestig). Voor een internationale trein met Duitse rijtuigen kun je denken aan bijvoorbeeld de blauwe 1e klas rijtuigen gecombineerd met de groene 2e klas rijtuigen en een rood/blauwe restauratie rijtuig.

Grtz,

Willem
Titel: Re: Internationale trein jaren '70 en '80
Bericht door: modelspotter op 02 June 2008, 19:48:50
Heb nu juist voor me liggen de VRM's buitenland van mei 1964 tot en met 27 mei 1967 ivm diensten Es-Gronau.
Heeft iemand belang bij de een of andere combinatie, graag melden dan kan ik het nu opzoeken.

Modelspotter

 
Titel: Re: Internationale trein jaren '70 en '80
Bericht door: WillemNS op 02 June 2008, 20:21:47
Dank voor de antwoorden.

@Ruben, een Rheingold ga ik al maken. Ik doel nu meer op bonte samenstellingen.

Misschien is de Hoek van Holland-Warschau express iets?
Hoe kwam die door Nederland?

Alvast bedankt,

Willem
Titel: Re: Internationale trein jaren '70 en '80
Bericht door: Dennis op 02 June 2008, 20:29:26
Een bergland express ???

Mispoes weet de samenstelling uit zijn hoofd ;D ;D

Gr,
Dennis
Titel: Re: Internationale trein jaren '70 en '80
Bericht door: Sander op 02 June 2008, 20:30:36
Die gaan ik ook nog maken, ooit...alleen dan moet er wel een blauwe NS1000 voor... ;D

mvg,
 Sander
Titel: Re: Internationale trein jaren '70 en '80
Bericht door: WillemNS op 02 June 2008, 20:31:36
Klinkt interessant ;D
De 1000 heb ik al dus dat komt goed

Willem
Titel: Re: Internationale trein jaren '70 en '80
Bericht door: ReesCees op 02 June 2008, 20:39:31
Misschien is de Hoek van Holland-Warschau express iets?

zie hier:

http://www.ludmilla.tk/

Kees-Jan
Titel: Re: Internationale trein jaren '70 en '80
Bericht door: ReesCees op 02 June 2008, 20:53:15
Of zoiets:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Web_IMGP5287.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Web_IMGP5287.jpg)

mis nog een paar DSB bakken...........

Kees-Jan
Titel: Re: Internationale trein jaren '70 en '80
Bericht door: Mispoes op 02 June 2008, 22:20:43
Bijzonder interessant dat Poolse rijtuig! Is dat de juiste voor de D 1244 (Warszawa-Hoek Expres)?
Titel: Re: Internationale trein jaren '70 en '80
Bericht door: Arnold op 02 June 2008, 22:27:54
ja vertel hoe je daar nu weer aankomt. Zag vandaag nog een plaatje in een boekie met de Hoek Warzawa en ik mis de  Poolse rijtuigen.... De rest heb ik!  We kunnen natuurlijk ook een afspraak maken en de boel aan elkaar hangen ;D ; aan de doos te zien is het Sachsenmodelle maar ik heb deze nooit in de catalogus kunnen vinden (of niet goed gekeken).
Titel: Re: Internationale trein jaren '70 en '80
Bericht door: Christoph op 02 June 2008, 22:50:14
Ja, het poolse rijtuig zat regelmatig in de genoemde trein. Ik geloof echter alleen dat de volgorde van de samenstelling anders was, daar het russische rijtuig of 2 rijtuigen (kwam sporadisch voor) ergens in het midden van de trein zaten. Weet dit omdat ik in die tijd geregeld met m'n fiets op het station van Hoek van Holland kwam.

Groeten,

Christoph
Titel: Re: Internationale trein jaren '70 en '80
Bericht door: Arnold op 02 June 2008, 23:07:54
Gevonden in het fraaie boek de jaren 80 bij NS in kleur pag 92: Nord-West express

1602-PKP (B - grijs)- PKP (Bc? grijs)- SZD (WL groen)- DR (AB groen-beige)  B (idem) B (idem) DSB (AB-rood- B idem en tot slot een DB BD turkoois beige.

Nou alleen die Poolse rijtuigen nog dan ben ik compleet.
Titel: Re: Internationale trein jaren '70 en '80
Bericht door: ReesCees op 03 June 2008, 08:14:40
Welk Pools rijtuig jongens? er staan er twee op namelijk.

De groen/witte(2e klas) of de donkergroene (das een 1e klas)?
Beide Samo/Tillig.

(Ik kan ze bestellen en de prijs zit rond de 35 euro, graag dan via een PM).

Kees-Jan
Titel: Re: Internationale trein jaren '70 en '80
Bericht door: Mispoes op 03 June 2008, 10:47:43
De groene! U krijgt een PM!
Titel: Re: Internationale trein jaren '70 en '80
Bericht door: Arnold op 03 June 2008, 12:11:38
RC u krijgt ook een PM
Titel: Re: Internationale trein jaren '70 en '80
Bericht door: ReesCees op 03 June 2008, 16:09:38
Van Frank ontvangen en van Arnold nog niets.

De A bak (halberstadter is momenteel niet leverbaar, de Y uitvoering in het groen, een B, wel heb er net 2 besteld dus............).

Kees-Jan
Titel: Re: Internationale trein jaren '70 en '80
Bericht door: ReesCees op 03 June 2008, 16:58:49
wie er één of meer wil hebben moet me maar een pm sturen. dit kan tot vrijdagmiddag en dan gaat de bestelling de deur uit.

Het rijtuig kost 31 euro (74564 Reisezugwagen Bwxzd, 2. Klasse).

Kees-Jan
Titel: Re: Internationale trein jaren '70 en '80
Bericht door: dgfly op 03 June 2008, 20:57:45
Dat groene PKP A-rijtuig op de foto heeft 11 ramen/coupe's, welk Sachsenmodelle nr is dat?

Ik heb hier namelijk een uitvoering met 10 ramen/coupé's zie foto
(http://www.dgfly.dds.nl/pkp/images/74565.jpg)

Groeten David
Titel: Re: Internationale trein jaren '70 en '80
Bericht door: Mispoes op 03 June 2008, 20:58:31
Maar wat is dit? Ook SaMO?
Titel: Re: Internationale trein jaren '70 en '80
Bericht door: ReesCees op 03 June 2008, 22:13:48
Ja Frank.

Effe tellen.

Kees-Jan
Titel: Re: Internationale trein jaren '70 en '80
Bericht door: Mispoes op 03 June 2008, 22:19:45
Wàt moet ik tellen?  ??? Dat ie 10 ramen heeft i.p.v. 11 heb ik gelezen en... geteld.
Titel: Re: Internationale trein jaren '70 en '80
Bericht door: Ernst-Jan op 03 June 2008, 22:40:50
Volgens mij bedoelt Kees-Jan dat hijzelf even moet tellen  ;D.
Titel: Re: Internationale trein jaren '70 en '80
Bericht door: ReesCees op 03 June 2008, 22:58:20
Ja ik ga zo tellen
Titel: Re: Internationale trein jaren '70 en '80
Bericht door: ReesCees op 03 June 2008, 23:02:05
11 ramen nr 74565 (1e klas).

Kees-Jan
Titel: Re: Internationale trein jaren '70 en '80
Bericht door: Jeroen Water op 04 June 2008, 09:27:00
Als ik e.e.a. zo bekijk op internet, is de Tillig 74564 (PKP 2e klas) in model 28,1 cm, terwijl de Tillig 74565 (PKP 1e klas) 30,3 cm is. Dat zou betekenen dat in het echt de 2e klas een 24,5m rijtuig was en de 1e klas een 26,4m rijtuig.

Nu heb ik echter van Ernst-Jan begrepen dat de 26,4m 1e klas niet bij de PKP heeft gereden.

Zelf zit ik nu te overwegen om een paar B's taan te gaan schaffen en van een B rijtuig een AB te maken. Dan heb ik weliswaar een raam teveel, maar ja, dat heb ik met de 26,4m A bak ook..........

In ieder geval erg gaaf dat deze rijtugien nu in 1:87 zijn, want dan kunnen mijn 1:100 rijtuigen ook eens vervangen worden  :P

Kees-Jan, ik zit nog even in de besluitfase, doe ik het of doe ik het niet, maar dikke kans dat je in de loop van vandaag ook van mij een PM krijgt.....   :)

Jeroen 

Titel: Re: Internationale trein jaren '70 en '80
Bericht door: Mispoes op 04 June 2008, 09:35:33
Hé Jeroenster,

Ook al aan het smokkelen geslagen? Ik heb hetzelfde probleem en heb een type Y besteld van de PKP. Die is van een paar jaar later net als de WLAB van de SZD. Maar ja, je moet wat hé?
Titel: Re: Internationale trein jaren '70 en '80
Bericht door: Jeroen Water op 04 June 2008, 09:38:42
Willem, even terug naar jouw oorspronkelijke vraag, want we zijn nu erg gericht op één internationale trein, namelij kde Hoek Warszawa Express, en er reden natuurlijk meer leuke internationale treinen!

Ik den kdat het wel erg belangrijk is om te bekijken of je je trein nu in de jaren 70 of in de jaren 80 wilt situeren, en als je heel kritisch bent, zou je eigenlijk een jaartal moeten nemen. Dit, omdat de samenstelling van internationale treinen met het jaar kon veranderen.

Zo heb ik als themajaar 1974. Toen reed het Russisch slaaprijtuig helemaal voor- of achteraan in de Hoek Warszawa, terwijl dit rijtuig later meer in het midden van de trein kwam te lopen.

Wat ik zelf een erg geslaagde trein vind geworden van 1974, is de D1312/D1313 van Amstrdam naar Ancona v.v.

Hier is een uitgebreidt draadje over geweest op Beneluxspoor en met heel veel hulp van andere forumleden heb ik deze trein uiteindelijk samen kunnen stellen. Als je interesse hebt, kijk eens op:

    https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=3672.0

Groet,

Jeroen
Titel: Re: Internationale trein jaren '70 en '80
Bericht door: ReesCees op 04 June 2008, 09:49:26
De oplossing om A en AB's te maken zonder te zagen  ;D

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Web_IMGP5297.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Web_IMGP5297.jpg)

NB dat andere PKP rijtuig (de A bak van 303mm lang) is van een ander type dan de bovenstaande rijtuigen.

Kees-Jan
Titel: Re: Internationale trein jaren '70 en '80
Bericht door: Jeroen Water op 04 June 2008, 09:53:46
Hé Jeroenster,

Ook al aan het smokkelen geslagen? Ik heb hetzelfde probleem en heb een type Y besteld van de PKP. Die is van een paar jaar later net als de WLAB van de SZD. Maar ja, je moet wat hé?

Heey Frank,

Ja het is helaas niet anders, de type Y rijtuigen zijn van 1978 en niet 1974. Ook de Slaapbak van de SZD schijnt te modern te zijn. Maar zo is er altijd wel iets wat niet klopt. In mijn D1312/D1313 rijdt ook een DB couchette mee, terwijl dit volgens omloop een OBB Bc had moeten zijn. Maar die is er (nog) niet in model. Helaas, **** happens....... Gelukkig reed het in het echt ook niet altijd exact volgens omloop.

Voor mijn Hoek Warszawa Expres (D1245/D1244) uit 1974 had ik tot nu toe:

Loc (blauwe 1100 zonder neus)
SZD WLABm (SM 14328)
PKP B (SM 74627) schaal 1:100
PKP B (SM 74627) schaal 1:100
PKP A (Piko/Schicht 426/89) 1:100
DR Bcme (SM 14342)
DR D4ge (Piko 53049)

Van het bagagerijtuig is ook niet helemaal zeker dat deze in 1974 nog reed. Bewijs is er dat het tot en met 1973 mee reed. Tevens is bekend dat vanaf zomer 1974 dit rijtuig een DR BD geworden is. Dat moet dan een Halberstadter zijn als ik het goed heb. Maar of in het voorjaar 1974 dit rijtuig nog een D was of ook al een BD??????

De 3 PKP rijtuigen die ik nu heb zijn dus 1:100, terwijl de rest 1:87 is. Doordat het bagagerijtuig een heel kort model is, en de PKP's ook, is het nu een erg ratjetoe. Bovendien hoort er volgens omloop een AB van de PKP mee te lopen en kloppen de 1:100 rijtuigen ook niet helemaal.

Daarom denk ik dat ik overga op drie B's van Tillig en van 1 B een AB ga maken. Dat doe ik dan maar op de simpele manier:

1e klas band aanbrengen
2e klas sticker veranderen in 1e klas
Rijtuignummer aanpassen

In feite zou je bij het 1e klas deel ook een raam minder moeten hebben, maar dat wordt voor mij te ingewikkeld, want zie dan de bak maar weer eens in de zelfde kleur te krijgen als de andere twee. Datzelfde probleem heb je denk ik ook met de oplossing van Kees-Jan door een DR 1e klas te gebruiken. Of zijn de kleuren exact hetzelfde en moet je dan alleen het rijtuignummer en het DR logo aanpassen?

Lastige is nu nog: hoe kom ik aan juiste 1e klas en rijtuignummer transfers????

Jeroen  

Titel: Re: Internationale trein jaren '70 en '80
Bericht door: ReesCees op 04 June 2008, 09:57:30
Lastige is nu nog: hoe kom ik aan juiste 1e klas en rijtuignummer transfers

Wordt aan gewerkt..........door Ernst Jan en mij.

Kees-Jan
Titel: Re: Internationale trein jaren '70 en '80
Bericht door: Ernst-Jan op 04 June 2008, 10:01:11
Van het bagagerijtuig is ook niet helemaal zeker dat deze in 1974 nog reed. Bewijs is er dat het tot en met 1973 mee reed. Tevens is bekend dat vanaf zomer 1974 dit rijtuig een DR BD geworden is. Dat moet dan een Halberstadter zijn als ik het goed heb. Maar of in het voorjaar 1974 dit rijtuig nog een D was of ook al een BD??????

Ja en Nee, wat vaak onder Halberstädters wordt verstaan zijn de 26,4m rijtuigen uit de jaren '80. Dit zou een (4-aasig) Reko rijtuig moeten zijn. Deze kwamen echter ook uit Halberstadt en daarom worden deze ook wel eens korte Halberstädters genoemd en de 26,4m bakken lange Halberstädters. Ik noem ze gewoon Rekobakken.

Ernst-Jan
Titel: Re: Internationale trein jaren '70 en '80
Bericht door: Mispoes op 04 June 2008, 10:11:45
Wat ik mij afvraag: het type Y van de PKP, heeft die ook met "puntdak" gereden of alleen met afgeplat dak?

Titel: Re: Internationale trein jaren '70 en '80
Bericht door: Ernst-Jan op 04 June 2008, 10:17:58
De Y bakken die door de Duitse (slaap en zitrijtuigen) en Joegoslavische (slaap en restauratierijtuigen) spoorwegindustrie zijn geleverd wel. De Y bakken die in Polen zijn gebouwd (Cegielsky) hadden een plat dak. In die zin klopt het SaMo model dus.

Overigens heeft ook de Duitse spoorindustrie Y wagens met een plat dak geleverd aan onder andere Hongarije, maar niet aan Polen.
Titel: Re: Internationale trein jaren '70 en '80
Bericht door: Jeroen Water op 04 June 2008, 10:31:07
Wordt aan gewerkt..........door Ernst Jan en mij.

Kees-Jan

Jullie zijn schatten!  :D ;D

Alleen zit ik dan nog even met de vraag, kan ik het beste een DR 1e klas rijtuig omstickeren tot PKP 1e klas, of kan ik het beste een PKP 2e klas omstickeren tot PKP 1e/2e klas met niet kloppend aantal ramen?

Of te wel: heeft het 1e klas rijtuig van de DR dezelfde kleur groen en dakkleur als de PKP 2e klas?

Ik ben benieuwd!

Jeroen
Titel: Re: Internationale trein jaren '70 en '80
Bericht door: WillemNS op 04 June 2008, 10:31:28
Hallo Jeroen,

Ik dacht inderdaad al dat er al zo'n draadje was geweest.
Dank voor de link, heb het draadje meteen even bij mijn favorieten gezet.
Mooie trein die Ancona-Amsterdam.
Misschien dat ik die ook in model ga maken, in ieder geval fijn dat alle artikelnummers erbij staan vermeld.
Ik denk dat we het in dit draadje beter over de Hoek van Holland-Warschau (en verder) Express kunnen hebben.
Dit vind ik ook een mooie trein. Zal eens kijken of ik die kan samenstellen.

Gr, willem
Titel: Re: Internationale trein jaren '70 en '80
Bericht door: Mispoes op 04 June 2008, 10:36:34
De Y bakken die door de Duitse (slaap en zitrijtuigen) en Joegoslavische (slaap en restauratierijtuigen) spoorwegindustrie zijn geleverd wel. De Y bakken die in Polen zijn gebouwd (Cegielsky) hadden een plat dak. In die zin klopt het SaMo model dus.

Overigens heeft ook de Duitse spoorindustrie Y wagens met een plat dak geleverd aan onder andere Hongarije, maar niet aan Polen.

Zoals ik net al aangaf aan Ernst-Jan, ik begin de draad een beetje kwijt te raken. Kunnen jullie EJ en KJ niet een keer Oost-Europees rijtuigonderricht geven aan de belangstellenden?  ;D
Titel: Re: Internationale trein jaren '70 en '80
Bericht door: ReesCees op 04 June 2008, 10:37:07
Jullie zijn schatten!  :D ;D

heeft het 1e klas rijtuig van de DR dezelfde kleur groen en dakkleur als de PKP 2e klas?

Dank u!

Dat weet ik pas als ik de 2e klas ytjes heb van de pkp (dak blaas je zo over.......).

Kees-Jan
Titel: Re: Internationale trein jaren '70 en '80
Bericht door: ReesCees op 04 June 2008, 10:38:45
EJ en KJ niet een keer Oost-Europees rijtuigonderricht geven aan de belangstellenden?  ;D

Ja EJ verteld en ik neem de verzameling mee (+/- 100 bakken).

Optie op korte termijn is bij mij thuis as zondag.

Kees-Jan
Titel: Re: Internationale trein jaren '70 en '80
Bericht door: ReesCees op 04 June 2008, 10:39:50
Nu hebben we het wel over de PKP bakken maar hoe staat het met de Mitropa's in die trein?

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Web_IMGP5301.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Web_IMGP5301.jpg)

Kees-Jan
Titel: Re: Internationale trein jaren '70 en '80
Bericht door: Ernst-Jan op 04 June 2008, 11:02:04
Of te wel: heeft het 1e klas rijtuig van de DR dezelfde kleur groen en dakkleur als de PKP 2e klas?

Ik ben benieuwd!

Nee, het PKP groen is donkerder dan het DR groen.
Titel: Re: Internationale trein jaren '70 en '80
Bericht door: Arnold op 04 June 2008, 11:02:31
Alleen de middelste moet ik ontberen.  

Als ik zin heb zet ik vanavond een fotootje alhier.

Titel: Re: Internationale trein jaren '70 en '80
Bericht door: ReesCees op 04 June 2008, 11:13:32
Huh kijk wat ik vind:

http://www.ts-werkstatt.de/Screens_int_WHE.htm

Plan D in 1982 in berlijn..............

sh*t moet ik die ook nog gaan kopen.............(ruilen voor een DR samo?, iemand).

Kees-Jan
Titel: Re: Internationale trein jaren '70 en '80
Bericht door: Ernst-Jan op 04 June 2008, 11:37:53
Ik weet dat plan K in de jaren '60 naar Warszawa reed. In die trein reed een stalen D mee tot aan Berlijn. In de jaren '80 reden deze rijtuigen daar niet meer voor zover ik weet. Sowieso zal er in de jaren '80 een NS logo op hebben gezeten volgens mij. Er staat wel bij dat het een Bedarfswagen is, oftewel een rijtuig dat al naar gelang de behoefte werd bijgesteld in de trein. Het zou kunnen, maar dan zou ik wel graag fotografisch bewijs willen zien, en dat heb ik nog niet kunnen ontdekken.
Titel: Re: Internationale trein jaren '70 en '80
Bericht door: Arnold op 04 June 2008, 11:41:29
Plan K is toch een AB??  Nee die ruil ik niet voor een Sachsenmodelletje ;D
Titel: Re: Internationale trein jaren '70 en '80
Bericht door: ReesCees op 04 June 2008, 11:46:11
Ja als het niet echt is dan ga ik ook niet aanschaffen of ruilen.........eerst zien.

Kees-Jan
Titel: Re: Internationale trein jaren '70 en '80
Bericht door: Mispoes op 04 June 2008, 11:55:42
Ik heb jullie zojuist een plaatje uit een boek gestuurd van plan K in de int. trein richting Berlijn.
Titel: Re: Internationale trein jaren '70 en '80
Bericht door: ReesCees op 04 June 2008, 11:58:27
Dank u maar das 1960 Frank ( nu gaan we het wel heel erg ruim nemen hahaha).

Kees-jan
Titel: Re: Internationale trein jaren '70 en '80
Bericht door: Mispoes op 04 June 2008, 12:01:32
Is ook tijdperk 3, ging het daar niet om?
Titel: Re: Internationale trein jaren '70 en '80
Bericht door: ReesCees op 04 June 2008, 12:02:02
Das waar

Kees-Jan

Of-Topic:

Ik heb besteld:

4xPKP B (type Y)
2xPKP A (Type halberstadt)
1xPKP B (Type Y TP V, groen/wit)
2X WLAB CSD TP IV (slaapwagen).
Kunnen jullie (de bestellers me nog even een mailtje sturen svp ivm overzicht........).
Titel: Re: Internationale trein jaren '70 en '80
Bericht door: dgfly op 04 June 2008, 12:32:51
Maar wat is dit? Ook SaMO?

Sachsenmodelle 74565 PKP Typ  HSt. Adun, zo te zien het zelfde productnummer als Kees-Jan zegt te hebben

Sorry voor late reactie, maar ik had sinds gisterenavond problemen met de internet verbinding.


Groeten David
Titel: Re: Internationale trein jaren '70 en '80
Bericht door: Jeroen Water op 04 June 2008, 12:50:34
Hoi Kees-Jan,

Is het nog steeds mogelijk om tot vrijdagmiddag te bestellen bij jou?

Jeroen
Titel: Re: Internationale trein jaren '70 en '80
Bericht door: Jeroen Water op 04 June 2008, 15:20:41
Nu hebben we het wel over de PKP bakken maar hoe staat het met de Mitropa's in die trein?


In het VRM van 74 zit er nog geen Mitropa in de Hoek Warszawa. Iemand enig idee wanneer deze erin kwam?

Jeroen
Titel: Re: Internationale trein jaren '70 en '80
Bericht door: ReesCees op 04 June 2008, 19:02:06
Is het nog steeds mogelijk om tot vrijdagmiddag te bestellen bij jou?

Ja, geen probleem je hebt ook een PM gekregen.

Kees-Jan
Titel: Re: Internationale trein jaren '70 en '80
Bericht door: Jeroen Water op 05 June 2008, 09:08:39
Hoi Kees Jan, ik PM je even terug.

Aan iedereen: In de VRM van 1974 is te lezen dat in de Hoek Warszawa ook, zei het facultatief, Autotransportwagens van de DR mee konden rijden. In het VRM worden ze LE genoemd. Nu lijkt het mij wel leuk om zo'n autotransporter in te zetten met wat oost europese auto's erop. Nu heeft Heris onder artikelnummer 11076 een DR autowagen van tijdperk IV. Heeft iemand enig idee of deze wagen bruikbaar is voor de Hoek Warszawa?

Jeroen 
Titel: Re: Internationale trein jaren '70 en '80
Bericht door: modelspotter op 05 June 2008, 11:19:34
@Jeroen
>In het VRM van 74 zit er nog geen Mitropa in de Hoek Warszawa. Iemand enig idee wanneer deze erin kwam?

In OdR 2008-4 en 5 is een verhaal opgenomen over de diensten van de blauwe stalen CIWL WR's in Nederland.
Daarin: Laatste WR naar Hld 31 mei 1981. De dag daarop reed een Mitropa WR mee, nu vanuit Berlijn ipv met een CIWL WR uit Hannover.

Modelspotter
Titel: Re: Internationale trein jaren '70 en '80
Bericht door: ReesCees op 05 June 2008, 11:20:24
Bestelling is gesloten:

Jeroen 2x PKP Y bak 74564
willem 1x PKP Y bak 74564 (+ WLAB slaapwagen?)
frank: 1x PKP Y bak 74564 (+ WLAB slaapwagen?)
Arnold: 1xPKP Y bak 74564 en 1x PKP Y bak 74732
RC: 1x PKP Ybak

Kees-Jan
Titel: Re: Internationale trein jaren '70 en '80
Bericht door: Mispoes op 05 June 2008, 11:55:13
PKP is definitief

Waarschijnlijk kan ik mijn vroegere  DR AB+B en SZD WLAB terugkopen die  ik 10 jaar geleden heb verkocht...
Titel: Re: Internationale trein jaren '70 en '80
Bericht door: Jeroen Water op 05 June 2008, 13:05:26
Nou ik ga dus voor 2x PKP 2e klas type Y, waarvan er eentje een AB gaat worden. Daarnaast kan ik van Ernst een DR 2e klas overnemen, zodat mijn samenstelling wordt:

Eloc
SZD WL
PKP B
PKP AB
DR B
DR D
DR Bc

Ik zou dan nog af kunnen wisselen als ik ook een autotransporter heb, door de DR Bc uit de trein te laten en tussen de loc en de SZD WL de autowagen te plaatsen.

Alleen, over die wagen, daar ben ik nog niet uit. In de VRM 1974 meldt men dat het gaat om een Autotransporte LE. Ernst Jan wist me te melden dat de DR twee type autowagens heeft gehad, namelijk de 4-assige DDm (Heris 11067) en 2 2-assig gekoppelde wagens type Leleqr. Ik ben er alleen nog niet achter of daar ook een model van is. Weet iemand hier meer over, want ik ga er nu toch vanuit dat het type Leleqr naar Nederland kwam.

Jeroen
Titel: Re: Internationale trein jaren '70 en '80
Bericht door: -bas- op 14 June 2008, 21:30:20
Citaat
Maar of in het voorjaar 1974 dit rijtuig nog een D was of ook al een BD?

Hoi Jeroen,

D1245 reed alleen in de zomer, dwz vanaf ergens in mei. In de winter reden de rijtuigen naar Warschau en Moskou in D237 Nord-West-Expres. Overigens op het SZD-rijtuig na alleen DB-rijtuigen in die richting. Een D kwam in het voorjaar van 74 dus niet meer in de samenstelling voor.

De autowagens kun je zien op de volgende foto die in juni 1969 gemaakt is:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/69_Autotransporter_Hoek_Warszawa_Express_2.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/69_Autotransporter_Hoek_Warszawa_Express_3.jpg)


Groeten,
Bas (die zich nog steeds niet netjes heeft voorgesteld)
Titel: Re: Internationale trein jaren '70 en '80
Bericht door: Mispoes op 14 June 2008, 21:50:40
De autotransportwagen lijkt mij van het type Offs/Laes=Laekks 543 en dus gewoon van Roco te koop.
Titel: Re: Internationale trein jaren '70 en '80
Bericht door: Ernst-Jan op 15 June 2008, 21:42:02
Weet iemand hier meer over, want ik ga er nu toch vanuit dat het type Leleqr naar Nederland kwam.

Ik heb net mijn boek er nog maar eens bijgepakt;

"Verwendete die DR bis 1974 noch einen Modernisierungs-Gepäckwagen, so kam ab 1975 nur noch ein Sitz/Gepäckwagen zum einsatz".

"Zum Einsatz kamen bis 1974 seitens der DR die LeLeqr-doppelwageneinheiten des Waggonbau Niesky (Bj 1958/60) und ab 1975 nur ein vierachsiger Autotransportwagen DDm915 der DB."

Dat beantwoord gelijk je beide vragen volgens mij  ;) . Volgende keer toch maar gelijk mijn boek erbij pakken  ;) ;D.
Titel: Re: Internationale trein jaren '70 en '80
Bericht door: Mispoes op 15 June 2008, 22:11:59
Heeft werkelijk zo'n type in de Hoek-Warszawa gereden?

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img175.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img175.jpg)
5180 98-80 080-9 te Hannover Hbf, 20 juli 1996
Titel: Re: Internationale trein jaren '70 en '80
Bericht door: ReesCees op 15 June 2008, 22:14:35
Nooit gezien.

Kees-Jan

NB de rijtuigen zijn onderweg naar mij (PKP Reisezugwagen Bwxzd, 2. Klasse 9 stuks dus ik heb er nog een paar over.....).

Kees-Jan
Titel: Re: Internationale trein jaren '70 en '80
Bericht door: Jeroen Water op 16 June 2008, 08:56:53
Hoi Jeroen,

D1245 reed alleen in de zomer, dwz vanaf ergens in mei. In de winter reden de rijtuigen naar Warschau en Moskou in D237 Nord-West-Expres. Overigens op het SZD-rijtuig na alleen DB-rijtuigen in die richting. Een D kwam in het voorjaar van 74 dus niet meer in de samenstelling voor.

De autowagens kun je zien op de volgende foto die in juni 1969 gemaakt is:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/69_Autotransporter_Hoek_Warszawa_Express_2.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/69_Autotransporter_Hoek_Warszawa_Express_3.jpg)


Groeten,
Bas (die zich nog steeds niet netjes heeft voorgesteld)


Hoi Bas,

Vreemd dat volgens jou de D1245 alleen 's zomers reed, want daar kan ik in alle officiële NS documentatie niets over terug vinden.

Wel vermeld het VRM deel III van 30-9-1973 tot en met 25-5-1974 dat er weldegelijk een D van de DR in de D1244/D1245 meereed. Ook waren de autowagens type LE facultatief mogelijk. In de VRM 1974-1975 wordt melding gemaakt van een DR BD en ook nog de LE autowagens.

Het bagagerijtuig van de DR moet dus tot en met 25 mei 1974 meegereden hebben in de D1244/D1245. Nadien werd het een BD. Als de VRM klopt met de gegevens die Ernst-Jan gevonden heeft, zal de falcultatief meerijdende autowagen(s) tot de zomer van 1975 van het type LE geweest zijn, volgens de foto's van Bas. Daarna kwam de DDm (foto van Ernst-Jan) mee met de Hoek Warszawa Expres.

Jeroen 
Titel: Re: Internationale trein jaren '70 en '80
Bericht door: Ernst-Jan op 16 June 2008, 09:01:10
Dan wel de onderste foto van Bas he, die bovenste is een andere wagen die Frank al herkend had.

De autotransportwagen lijkt mij van het type Offs/Laes=Laekks 543 en dus gewoon van Roco te koop.

Ernst-Jan
Titel: Re: Internationale trein jaren '70 en '80
Bericht door: Jeroen Water op 16 June 2008, 09:05:53
Nooit gezien.

Kees-Jan

NB de rijtuigen zijn onderweg naar mij (PKP Reisezugwagen Bwxzd, 2. Klasse 9 stuks dus ik heb er nog een paar over.....).

Kees-Jan

Kijk eens aan, dat is mooi werk! Ik ben heel benieuwd!!!!!

Overigens voor hen die in lengteschaal 1:100 rijden; binnenkort heb ik 2 PKP 2e klas rijtuigen en 1 PKP 1e klas rijtuig in de verkoop, alle drie donkergroen met heel licht grijs dak. De B's zijn van Sachsenmodelle met nummer 74627. De A is een oudere productie (toen nog Piko/Schicht). Dit rijtuig is op een nieuw onderstel gezet (ook van een 74627), zodat ook dit rijtuig kortkoppelingen heeft. Tevens is het dak opnieuw gespoten van zilvergrijs naar lichtgrijs. Iemand die interesse heeft in deze rijtuigen, stuur me maar even een PM.  

Jeroen
Titel: Re: Internationale trein jaren '70 en '80
Bericht door: -bas- op 16 June 2008, 11:32:04
Citaat
Wel vermeld het VRM deel III van 30-9-1973 tot en met 25-5-1974 dat er weldegelijk een D van de DR in de D1244/D1245 meereed.

Hoi Jeroen,

Dat verbaast me. Ik weet (bijna) zeker dat D1245 niet in de winter reed. Maar kennelijk heb ik geen gelijk. :)  Ik dacht dat ik nu zo langzamerhand wel alles wist over de Hoek en zijn treinen... :-|

Heb jij scans van de VRM 73? Daar ben ik dan wel benieuwd naar (niet alleen voor D1245 overigens).

Overigens gebiedt de eerlijkheid mij te zeggen dat de foto's niet van mij zijn, maar van de hoogst interessante website:http://www.freewebs.com/ludmilla/br234440inhoekvholland.htm (http://www.freewebs.com/ludmilla/br234440inhoekvholland.htm)
waar overiges ook gesteld wordt dat D1245 slechts in de zomermaanden reed.

Greetz,
Bas
Titel: Re:Internationale trein jaren '70 en '80
Bericht door: Antal op 17 January 2011, 18:58:35
Hallo Forumleden,

Aangezien ik Ernst-Jan en Bjorn er al mee had lastig gevallen aan jullie een vraag.
Wie heeft de artikelnummers voor de 1.100 Roco DR Halberstadt rijtuigen?
En zat er in de jaren 90 ook een Mitropa rijtuig ertussen?
Ik heb al veel informatie gewonnen bij Ernst-Jan waarvoor mijn dank! (y)
Ikzelf heb 2 Sachsen modelle rijtuigen van de PKP al. (eerste en tweede klasse artikelnummer 74627)
Ik zou namelijk graag deze trein na willen maken zoals die in de jaren 90 nog dienst deed.

Groetjes,

Antal
Titel: Re:Internationale trein jaren '70 en '80
Bericht door: Antal op 23 January 2011, 13:33:54
We zijn wat dagen verder.. :)
Niemand die de artikelnummers heeft of ze heeft liggen in 1:100?

Groetjes,

Antal
Titel: Re:Internationale trein jaren '70 en '80
Bericht door: Falkenberg op 23 January 2011, 13:44:54
Niemand die de artikelnummers heeft of ze heeft liggen in 1:100?

Wellicht dat je hier http://www.bahn.hfkern.de/Roco_Wagen/Halberstadt.html (http://www.bahn.hfkern.de/Roco_Wagen/Halberstadt.html) wat kunt vinden

dirkjan
Titel: Re:Internationale trein jaren '70 en '80
Bericht door: Antal op 23 January 2011, 13:54:51
Hallo Dirk Jan,

Dank je voor de link hier heb ik wat aan en kan ik verder met mijn zoektocht! :)

Groetjes,

Antal