BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: RobVille op 14 June 2025, 11:37:46
-
Altijd al een modelbaan willen bouwen met rijdende auto's. In het verleden veel geëxperimenteerd met diverse systemen. Vaak liepen deze projecten spaak. Ik was echt afhankelijk van de niche-markt. Dit waren vaak omgebouwde en aangepaste modellen van leveranciers als Herpa .... Faller was destijds geen optie, dure software en aansturing voor de computer (satellieten), weinig aanbod vrachtauto's. Nu is Viessmann gekomen met een nieuw systeem voor auto's. Dit idee spreekt me wel aan.
Mijn voorlopige schets voor de modelbaan -->
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1749891668-img-4841.jpg)
De rechter wisselstraat ligt verkeerd om ;)
Het idee is om een enkelsporig baanvak met een uitwijkspoor te bouwen. Deze lokale lijn ligt in een bosrijke omgeving en heeft een halte. Deze sluit dan weer aan op een weg met een bushalte, te bereiken via een spoorwegovergang.
Voorlopig is er een vrachtauto in bestelling. De bedoeling is deze auto's te laten rijden met de software iCar. De instructies om deze auto's te besturen komen van de ECoS. De bedoeling is om infrarode led's te gebruiken voor de data overdracht door gebruik te maken van de "Main". Op die manier kan ik de auto's besturen net als de locomotieven. Het traject wordt bepaald door de magneetstrip en de servo's voor de afslagen en de busstop. De terugmelding wordt dan geregeld met Hall-sensoren in het wegdek. Deze heb ik nog liggen van vorige experimenten.
Rob
-
Het begin is er. De bestelling kwam sneller dan verwacht.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1749895916-img-4843.jpg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1749895942-img-4846.jpg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1749895964-img-4845.jpg)
Nu nog de elektronica.
Rob
-
Ga je volgen.
Ronald Visser
-
Ben benieuwd!
-
Eerst maar eens de vrachtauto op de CarManager met de USB aangesloten. Geen problemen, nieuwste firmware geladen. Vooruitlopend op de aansturing met de ECoS, heb ik deze auto een adres gegeven. Met de afstandsbesturing kan je de diverse functies testen. Uiteindelijk hoop ik iemand te vinden die deze vrachtauto kan omkatten naar een Nederlands voorbeeld, maar dit terzijde.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1750234203-img-4853.jpg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1750234229-img-4854.jpg)
De bedoeling is om deze auto's aan te sturen met de ECoS. Op die manier kan ik dan iCar gebruiken. Op Internet zwerven diverse handleidingen waarbij te zien is dat het werkt. De onderdelen heb ik gekocht en in elkaar gesoldeerd. Probleem, voor mij als leek, die totaal niet weet hoe de theorie werkt, heb ik willekeurig de onderdelen gekocht, puur op basis van deze specificaties.
I used the following components as transmitters of the digital signals:
HuiYuan Opto-Electronic LED 3 mm Infrarot klar 7-12 mW/sr 940 nm 30 °
TRU COMPONENTS Si-Gleichrichterdiode TC-1N4001 DO-204AL 50 V 1 A
TRU COMPONENTS 1584532 TC-MOR01SJ0102A10203 Metallschicht-Widerstand 1 kΩ axial bedrahtet 1 W 5 %
Deze configuratie heeft hij getest op een Märklin Central Station! Daarbij de opmerking dat het ook wel op andere Centrales zou lukken ...
Probleem, het werkt totaal niet. Om die reden nog eens verder gezocht en inderdaad, deze configuratie is inderdaad ook getest op een ECoS. Het probleem is dat je de uitgangsspanning van de centrale kunt aanpassen aan het systeem dat je gebruikt. Voor mij N - modelbaan gebruik ik 16 V, voor de H0 - Modelbaan 18 V.
Zijn specificaties -->
IR-LED – 5mm IR LED – Rund
Ensretterdiode 1N4004
Modstande til IR-LED – 330 ohm
En om het nog leuker te maken -->
Weltron 405248 Koolfilmweerstand 820 Ω Axiaal bedraad 0411 0.5 W
Vishay Standaard diode 1N4148-TAP DO-204AH 75 V 300 mA
Vishay TSAL 6200 IR-emitter 940 nm 17 ° 5 mm Radiaal bedraad
aangevuld met de opmerking -->
De enige variabelen zijn dus de oriëntatie van de diode en de oriëntatie van de IR-LED. In mijn opstelling heb ik de "B" van de ECoS verbonden met de anode van de diode. Vervolgens is de kathode van de diode verbonden met de anode van de IR-LED en de kathode is verbonden met een weerstand en vervolgens met de "0".
(vertaald door AI)
Jullie begrijpen dat ik het spoor volledig kwijt ben. In mijn naïviteit dacht ik, koop die elementen met de genoemde specificaties en soldeer de boel aan elkaar. Toch blijkt het verhaal genuanceerder te zijn. Kortom, is er iemand die mij kan helpen?
Rob
-
Ik kan je jammer genoeg niet helpen...
elektronica is altijd zoeken, proberen (vloeken) en nog eens zoeken enz...
Misschien vind je dit ook wel interessant, een auto op 1/87 bediening via RC.
https://www.youtube.com/watch?v=s0d3XTtiwYE
groeten en succes!
Hans
-
Hans, is inderdaad mooi spul. Welke techneut kan voor mij een zender in elkaar flansen. De opzet is om zowel het treinverkeer als de aansturing van de auto's te automatiseren, ook vanwege de omvang van deze modelbaan. Kortom, lijkt mij voor een doorgewinterde elektronicus op dit forum een eitje, gezien ook de diverse bijdragen van deze specialisten in andere topics.
Rob
-
Rob,
Bask185 zit volgens mij bij jou in de buurt.
Wat bedoel je met een trekker omkatten naar een Nederlands model?
Groet
Ronald
-
Ronald,
Op termijn, wanneer alles werkt natuurlijk, een Nederlands nummerbord, logo's en kleurstelling ....
Rob
-
Viessmann carmotion.... ben benieuwd, Rob!
-
Raadspelletje ;) De componenten verwisseld, gedraaid en het werkt nu. De vertraging na het zenden van de commando's is aanzienlijk. Waarschijnlijk even kijken in de CarManager. Heeft iemand een idee over de IR diode? Deze brandt steeds en knippert bij de commando's. Volgens mij hoort dit niet.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1750267124-img-4855.jpg)
Hebben jullie een idee over deze IR. Deze werkt optimaal bij een afstand van ongeveer 5 cm. Dit is voor mij te weinig. Ik wil de signalen over een veel grotere afstand zenden en ook een betrouwbare overdracht. Wat denken jullie over de maximale afstand? Deze diode moet relatief klein zijn in verband met de inbouw. Verstoppen kan dan in een verkeerspaaltje, onder de struiken ...
Rob
-
Een echte IR led die hoor je helemaal niet te kunnen zien, sommige camera's kunnen dat zien. Dit lijkt mij op een gewone witte led. Je kan een IR led met iets van 70mA ofzo aansturen, dat zou het bereik moeten vergroten.
Het is normaal dat die bij instructies knippert, lijkt mij. Hij moet knipperen om instructies te versturen.
Mvg,
Bas
-
Bas,
Kort door de bocht. Kun je mij van een echte IR LED, die je inderdaad niet kan zien, tenzij deze instructies verstuurt, en voldoende reikwijdte ( > 75 cm met grotere stralingshoek ) heeft, een typenummer geven. Meestal bestel ik bij Conrad voor mijn draadjes en aanverwante artikelen. Heb je eventueel een bestelnummer voor me.
Rob
-
OK dat kan gedaan worden.
Ben nu met een witte WSI truck bezig om te zetten naar BTT transport.
Wat wel nodig is, dat ik de kabine eraf kan halen om te spuiten etc...
Ronald Visser
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250618-WA0001-685329046a639.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250618-WA0001-685329046a639.jpg)
-
Wat wel nodig is, dat ik de kabine eraf kan halen om te spuiten etc...
Ronald Visser
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250618-WA0001-685329046a639.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250618-WA0001-685329046a639.jpg)
Nope. Alle onderdelen zitten min of meer vast aan de printplaat, zover ik kan beoordelen.
Nog geen ideeën over de IR-Led?
Rob
-
Je kan hier tussen kijken
https://www.conrad.com/en/search.html?search=IR%20led (https://www.conrad.com/en/search.html?search=IR%20led)
Die kingbright heeft een grotere hoek van 50 graden. Je kan er ook een paar parallel zetten onder een kleine hoek, maar ik weet niet of je apparatus 3x 70mA kan leveren? Ik zou sws eerst proberen met eentje.
Je moet ook op de golflengte in nm letten. Die moet hetzelfde zijn als je ontvanger. Waarschijnlijk moet het 940nm zijn.
Mvg,
Bas
-
Bas,
In principe worden deze Leds op de "Main" van de ESU ECoS aangesloten. Gezien de omvang van de modelbaan, zal ik toch zeker 10 van deze Leds nodig hebben. Misschien een aparte Booster voor de energiebehoefte?
Rob
-
Het werkt, ik kan de auto's besturen met de ESU ECoS. Nu nog een IR-Led zoeken die de signalen verstuurd zonder dat deze Led continue zichtbaar is.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1750267124-img-4855.jpg)
Nog steeds bezig om mijn plannen voor deze modelbaan aan te passen. Gezien de afmetingen van mijn hobbyruimte en het feit dat ik een hekel heb aan modules, de scheidingen tussen de modules liggen vaak op de verkeerde plekken, besloten om het zichtbare gedeelte op een module te bouwen. Voorlopig ga ik uit van 300 cm x 60 cm ;) Omdat ik nog wat spullen had rondslingeren, deze als maat genomen voor de definitieve bouw en provisorisch uitgelegd. Uiteindelijk werden de modules dieper dan 60 cm. Terug naar de tekentafel. Blijf dus aanpassen. Mijn tekeningen zijn slechts een leidraad. Bij het definitieve bouwen ga ik pas letten op de proporties en de vloeiende lijnen. Het is een fictieve, Nederlandse modelbaan. Een lokaal station met een bushalte, gelegen in een bosrijke omgeving
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1750328721-img-4856.jpg)
Voorzijde, zichtkant
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1750328745-img-4857.jpg)
Schaduwstation
Technische specificaties --> auto's
magneetband,
terugmelding door Hall-sensoren via UCCI (VPEB)
afslagen (servo's) en verkeerslichten via OC32 (VPEB)
aansturen auto's door IR via de ESU ECoS
systeem Viessmann CarMotion
software iCar
Technische specificaties --> treinen
rails en wissels van Weinert (Mein Gleis).
seinen en wissels (servo's) aansturen middels OC32 (VPEB)
terugmelding LocoNet, Uhlenbrock in combinatie met LNet Converter,
software iTrain
Rob
-
Blijf toch bezig met de werktekening. Bij het station stopt een lokale bus. De weg bestaat hier uit twee rijstroken met een bushalte. Naar rechts verdwijnt deze weg tussen lage heuvels met vegetatie over een klein stroompje. Naar links splitst de weg zich in twee eenrichtingswegen. Op die manier spaar ik ruimte in de diepte. Ook beide wegen verdwijnen tussen de vegetatie onder een eco-viaduct door. Het landschap wordt door een landweggetje doorsneden. Op het station stoppen dieseltreinstellen (Stadler) en rijden af en toe goederentreinen (G2000) van particuliere firma's.
Versie 3 -->
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1750603610-img-4860.jpg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1750604908-img-4861.jpg)
Rob
-
Tja, het blijft lastig. Nog niet helemaal tevreden. Ik heb nu toch besloten om de lay-out over meerdere modules te verdelen. Om toch een modelbaan met vloeiende lijnen te ontwerpen, heb ik besloten om zoveel mogelijk aftakkingen te mijden. De hoofdlijn is nu een dubbelsporig traject zonder wissels. Ook de weg is nu doorgaand, zonder zijwegen met slechts een uitzondering, de busbaan bij het station. De spoorlijn en de weg lopen nu min of meer parallel waarbij deze elkaar op meerdere plekken kruisen (viaducten). De locatie, een fictief stationnetje in een bosrijke omgeving, zoals de Utrechtse Heuvelrug. De dienstregeling wordt uitgevoerd door een lokale maatschappij met dieseltreinstellen. Af en toe rijden er ook goederentreinen (dieseltractie).
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1754162381-img-4919.jpg)
Overzicht.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1754162415-img-4920.jpg)
Linker module.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1754162445-img-4922.jpg)
Rechter module.
Rob