BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: MadhouseNL op 04 June 2025, 00:27:46
-
Beste
Tegen het overbufferen van de piko hobby locs heb ik onderstaande bussen gevonden . Echter snap ik niet helemaal hoe je deze goed kunt gebruiken , gezien dan bijvoorbeeld een fl profi kortkoppeling niet helemaal goed vast klikt omdat dan de schacht te lang is ?
Mvg
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-0061-683f76c60cc4a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-0061-683f76c60cc4a.jpg)
-
Dit kun je oplossen door de zwaluwstaart in de huls vast te lijmen.
-
Of de schacht aan de achterkant in te korten (indien mogeleijk)
-
Tegen overbuffering kan ook een verstelbare kortkoppeling van fleischmann 6570 en een verstelbareverstelbare kortkoppeling kopen van roco 40287.
Dan kan je de fleischmann koppeling in de roco houder plaatsen en verstellen.
Eén koppeling langs één kant van de wagon is misschien al genoeg, zo is de koppeling iets langer dan de vaste koppeling.
Onderaan een beeld met het verschil in lengte van de vaste en verstelbare Roco koppeling.
In Nederland dus ook te koop.
https://www.huider.nl/fleischmann-6570-profi-kupplungskopf
https://www.huider.nl/roco-40287-kk-kopf-verstellbar-2-st
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Roco-kortkoppelingen-6558af9a59576.jpg)
-
Ik heb geen hobby, maar gewone Piko locs en werk ook met FLM profi koppelingen. Ik heb echter geen problemen met overbufferen? Met welke boogstralen werk je?
Groeten,
Rogier
-
Bij sommige hobbyloks zitten/zaten halverwege de koppelingsschachten 2 gleufjes, waarin de insteekkoppelingen halverwege gefixeerd worden en dientengevolge een langere koppelingsafstand hebben.
Om te voorkomen dat de koppelingen bij duwverkeer alsnog verder naar binnen geduwd worden tot de tweede aanslag met de korte koppelafstand kun je afstandshouders plaatsen (#56036) om dat te voorkomen.
-
@Rogier,
ik denk dat het probleem niet zit in de boogstraal, maar ik het feit dat de locs geen kortkoppelmechaniek hebben. Dan worden in een boog de buffers naar elkaar toe getrokken. Bij een kk-mechaniek worden ze juist uit elkaar gedrukt.
-
Ja, dat staat ook bij de beschrijving van Piko, maar dan vraag ik me toch af om welke modellen het gaat. Normaal staat de schacht van een loc zonder mechaniek ook verder naar voren. Beetje raar dat je bij het insteken van een kortkoppeling opeens moet gaan lijmen.
-
Hoezo lijmen?
In mijn uitleg hierboven staat niets over lijmen...
-
Ik denk dat Henk zijn reactie terugslaat op bericht #1
-
Dat klopt, maar inmiddels ook de uitleg gelezen. Kennelijk een typisch Piko-dingetje?
-
Wie weet. Mijn Piko’s hebben er geen last van.
@MadhouseNL: Misschien kun je een foto van de onderkant van de lok plaatsen?
-
Beetje raar dat je bij het insteken van een kortkoppeling opeens moet gaan lijmen.
Dat lijkt mij ook niet een goed idee. Eenmaal vastgelijmd kan je geen koppeling meer vervangen of kan een evt. nieuwe eigenaar die niet meer wisselen.
Ik heb aardig wat Piko locs en een daarvan heeft ook zo een passtukje nodig om de schacht iets te verlengen. Ik heb overigens ook een Roco die dat nodig heeft. Dat stukje plastic verhelpt het probleem zonder lijm.
-
Hallo,
Kijk ook even op de Piko site onder Faqs. Hier staat het helemaal beschreven, met afbeeldingen, hoe dit op te lossen is.
De site kan in Duits of Engels gezet worden.
Groet en succes,
Hans
https://www.piko-shop.de/de/seite/fragen-zu-h0-57.html
-
Ja, ik heb het gelezen. Het gaat om de hobbylocs br185 en br189. Je moet zelf gleufjes in de schacht vijlen en dan kan een kortkoppeling met dat passtukje worden geplaatst.
Die aanpak kende ik nog niet.
Er zijn locs die bewust te korte schachten hebben, opdat een gesloten bufferbalk kan worden geplaatst. Denk aan de Roco 2400 (geen mechaniek) en de Piko 2000 (wel mechaniek). Dan wordt het passtukje ook meegeleverd.
Maar meestal staan/stonden de schachten voldoende ver naar voren dat ook zonder mechaniek een kortkoppeling als de Profi kan worden geplaatst. Denk aan de oude Roco 1600.
-
@Rogier,
ik denk dat het probleem niet zit in de boogstraal, maar ik het feit dat de locs geen kortkoppelmechaniek hebben. Dan worden in een boog de buffers naar elkaar toe getrokken. Bij een kk-mechaniek worden ze juist uit elkaar gedrukt.
Dat zou goed kunnen, ik herken het probleem in elk geval niet bij mijn Piko locs. Hoewel ik alleen 1100en heb, die hebben misschien minder last ervan omdat de koppelingen aan de draaistellen zitten.
Groeten,
Rogier
-
ik heb twee Piko locs, één uit de Hobbyreeks en één uit de Expert reeks. Beide hebben ook de koppeling aan het draaistel zitten. Ik rijd nog met beugelkoppelingen, dus geen probleem met overbufferen. Overstap naar kortkoppelingen staat op de wensenlijst. Als het zo ver is zie ik vanzelf of er een probleem is.
-
Die 1100 heeft nu net een korte schacht, zodat een gesloten bufferbalk kan worden geplaatst. Voor het plaatsen van een koppeling is altijd een voorzetstukje nodig. Zelfde voorzetstukje voor de beugelkoppeling of een kortkoppeling.
Het ontbreken van een mechaniek is maar één element. Ook zonder mechaniek kan je bij bijna alle modellen met nem-schacht zonder risico op overbufferen een kortkoppeling plaatsen. Alleen dus kennelijk niet bij een paar Piko hobbymodellen.
-
Maar zonder kk-mechaniek kun je niet buffer aan buffer rijden. In de bogen gaat het dan altijd knellen.
-
Zeker, er is ook niemand die anders beweert Klaas.
Het is pas vrij recent dat nieuw ontwikkelde modellocs als het even kan een kortkoppelmechaniek krijgen. Veel modellen hebben dat mechaniek dus niet en in de regel staat de nem-schacht dan ver genoeg naar voren om een beugelkoppeling te kunnen vervangen door een kortkoppeling (starre koppeling) zonder risico op overbufferen. Van buffer aan buffer rijden is dan inderdaad geen sprake. Wel zal de koppelafstand wat kleiner zijn dan met een beugelkoppeling.
-
Ik heb geen hobby, ............
Groeten,
Rogier
;D
-
Iedereen super bedankt voor jullie advies , ik ben er nu helemaal uit nu hoe je dit kunt toepassen . Ook niet roco/fleischmann oplossing (koppeling houder in de schat schuiven en vervolgens kortkoppeling plaatsen) ga ik eens mee spelen
-
Ik bedacht me dat ik een aantal rijtuigen heb met Roco kortkoppelingen. Daar heb ik er een van geleend om die in mijn Piko Hobby loc te steken. Samen met een rijtuig rondjes laten rijden en overal blijven de buffers minstens 2 mm van elkaar. Een verlengingsbus is dus niet nodig. De loc heeft de koppelingsschacht aan het draaistel, zonder kk-mechaniek. Het rijtuig heeft wel een kk-mechaniek. Ik wil ook nog andere combinaties proberen.