BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Huup op 18 May 2025, 17:21:37
-
Mijn eerste sikje was er 1 uit een set met drie goederenwagens. Doos al lang verloren, wagens op de grote hoop. De sik zelf vond ik een flink aantal jaren geleden ergens onderin een knutseldoos terug.
De buitengewoon slechte rijeigenschappen hadden haar daar doen belanden.
Buffers had ze niet meer. Ik heb geprobeerd haar aan de praat te krijgen met een andere motor op een zelfgemaakt chassis. Dat was een stuk beter, maar ook geen succes. Toen de knoop doorgehakt en er een SB unit ondergezet. De buffers werden zelfgemaakt, met grotere schotels om overbufferen bij duwen te voorkomen. Het huis kreeg glas en het chassis een aantal gaten waar die hoorden. Kleine simpele verfraaiingen. De nummerplaat bleef zoals ze was. Te leuk om te vervangen.
Na jaren stilstand, want analoog, rijdt ze nu af en toe een stukje in de garage of op Oda.
En omdat het mn oudste NS-lokje is en ze volgend jaar 50 wordt, krijgt ze lampen, een mooiere koppeling, een home-made dakje en een decoder. Dan kan ze misschien in december al mee op stap om dienst te doen op Oda.
De nummerplaat wordt niet vervangen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/225-6829f986937f5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/225-6829f986937f5.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/225-1-6829f9869a0df.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/225-1-6829f9869a0df.jpg)
-
Dat is wat je noemt een "kleine" ingreep......
-
Mja....
jouw ingrepen voor een 600 zijn groter, en een grote met de sik behelst losse handgrepen, houten treeplanken, interieur etc.
Interieur kan ws met het Tramfabriek motortje zonder vliegwiel, dwarrelen mijn hersenen nu opeens. Waar is die tweede groene sik in mijn bezit......, daar had ik al een fietslamp op gemonteerd..... afijn.
Grijze cellen en oude mannen..... ;D
-
Als je er maar met plezier aan kan werken en het resultaat je kan bekoren, dan maken de leeftijden van jou en je spullen niets uit. :laugh:
-
Klein is in dimensie niet in uitvoering!
-
;D (y)(bis)
-
"Nou, uurtje dan......"
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250518-213907-682a37ead3a50.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250518-213907-682a37ead3a50.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250518-214028-682a37f08446e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250518-214028-682a37f08446e.jpg)
-
Houtlijm is een devine invention. Als droog, spreidt het het licht. En met de decoder maak je dat licht optimaal.
Eerst drogen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250518-215919-682a3e35e0f23.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250518-215919-682a3e35e0f23.jpg)
-
Huup ,waar heb je de lampen vandaan, ze zien er perfect uit.
Grt.Wim.
-
Philotrain.
-
Netjes gedaan, en leuk dat je je jeugdherinnering zo nog gebruikt en opknapt (y)
-
Voor wie denkt dat die nummerplaat een te grote fantasie van Roco was, deze foto: de 256 te Deventer op 260580.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Deventer-GE-256-260580-Bak-15-nr-749-682af09d4ea21.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Deventer-GE-256-260580-Bak-15-nr-749-682af09d4ea21.jpg)
-
Was die niet daarop geplakt nav roco's fout?
-
Geen idee, trof toen dat ding zo aan. Het hoe en waarom is mij onbekend. Iemand die het wel weet?
-
Het werkt!
Moet de weerstand aan de blauwe decoderdraad?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250520-153512-682c858c8c26a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250520-153512-682c858c8c26a.jpg)
-
Leuk!
Moet de weerstand aan de blauwe decoderdraad?
Het maakt niet uit aan welke kant van de LED je de weerstand aansluit. Zolang hij maar in serie met de LED staat is het goed.
-
Ik plaats de weerstand eigenlijk altijd aan de functie uitgang zijde, dan beschermd deze de uitgang nog enigzins tegen een sluiting.
Hebben de lampen nog een artikel nr zoek ook nog zoiets, bij Weinert lijken ze ook ziets te hebben maar geen foto alleen een tekening dus is het een vraag hoe het exact eruit ziet?
-
Dirk, dank. Komt het goed.
Inmiddels de decoderdraden maar weer s uitgezocht. Ook dat komt goed. Ik wil elke lamp apart scbakelen. Zo hou ik t simpel voor mezelf.
De lampen zijn gelijmd, de draden naar binnen doorgevoerd. Eerst drogen, dan verder.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250520-164454-682c9ecf19c9f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250520-164454-682c9ecf19c9f.jpg)
Mark, de lantaarns hebben nr 870/50603.
https://www.philotrain.nl/spoorwegmodellen/onderdelen/onderdelenlijst/
Groet
Huibert
-
Luchtslangen op sikjes..... ik kom ze tegen zonder, met, en als met links of rechts.
Waarom, waarvoor denk ik dan........
Iemand?
Ondertussen lamp 3 gemonteerd.
En de vierde buffer vervangen door een nieuwe. En ja, die is even groot als de andere...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250520-203245-682ccb2e26f55.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250520-203245-682ccb2e26f55.jpg)
-
Daarop gewezen door een mede modelbouwer, heb ik van Oostrom's Sikkenboek gekocht.
Daarin lezend blijkt dat de remluchtleiding is aangebracht om de sik ook op een andere plaats in een trein mee te kunnen voeren dan alleen achterop. Wel is het zo dat de luchtleiding aan beide kanten op dezelfde plek zat en dus niet, zoals ik heb gedaan, links van de koppeling.
Bij de 225 zittie onder de motorhuif goed, aan de cabinekant niet....
De handgrepen zitten ook op de verkeerde plek, en dat gaat nu irriteren.
Als dat maar goed afloopt.......
-
Luchtslangen op sikjes..... ik kom ze tegen zonder, met, en als met links of rechts.
Waarom, waarvoor denk ik dan........
Iemand?
De sikjes hebben alleen een mechanisch hand en voet bediende rem.
Als de sikjes in opzending mee gingen in een goederentrein dan werden deze achter in de trein geplaatst door het ontbreken van een door gaande treinleiding (rem leiding).
Dit is later aangepast door het aanbrengen van een doorgaande treinleiding.
Deze loopt van rechts voor door de motor en generator huif omhoog tegen het machinistehuis langs de rechter zijkant
om laag naar de bufferplaat en hier zit de lucht slang van achter gezien links.
Ter illustratie een afbeelding van mijn 3d model.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Doorgaande-treinleiding-6831bca30a1b9.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Doorgaande-treinleiding-6831bca30a1b9.png)
Groet Ronald.
-
A, dan moet die leiding ook worden toegevoegd. Het wordt nog een klus ipv een paar aanpassinkjes.....
Afijn, lezend in voornoemd sikkenboek kwam ik plaatjes tegen van de 225. Het ding ree in Leidschendam-Voorburg toendertijd.
Op één van de plaatjes ook een rangeerder, dhr Donkersteeg. De man zal worden verPreisert.
Groet
Huibert
-
O, dr zit ook nog een mal ding tussen schoorsteen en motorhuif. Iemand?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250524-153133-6831ca4ac1aec.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250524-153133-6831ca4ac1aec.jpg)
-
Uit welk jaar is die foto? Ik herken het inderdaad niet van normale sikken.....
Groeten,
Rogier
-
Rogier de foto is van 7/11/41.
De uitlaatgaspijp is aangepast voor de dienst bij Leidschendam Voorburg, aldus het fotobijschrift.
-
Hoi Huibert,
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-3047-68330ee6cb0fd.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-3047-68330ee6cb0fd.jpg)
Locomotor 300 had op mijn eigen foto’s van augustus 1977 deze schoorsteen. En omdat ik de bijbehorende entourage - 2400en in het bruin - ook de moeite waard vond, hierbij de hele foto.
Over schoorsteen/uitlaat: er zit nog een fluit aan de zijkant van het ding.
De foto is gemaakt bij het toenmalige Technisch Centrum van NS in Groningen. Sectie Noord van de NVBS hield daar regelmatig lezingen. En het werd ook helemaal niet raar gevonden als je daar een paar foto’s maakte.
Groet,
Wolter
-
Ha Wolter,
Dank voor de foto. Aan de fluit is gedacht. De schoorsteen is naar ik weet, de standaard schoorsteen. Interessant is dan wel weer de stang die voor naast en over de huif heen loopt. Al die dingen lijken anders 😉
Groet
Huibert
-
Er zaten veel verschillen in die dingen. Deze is toevallig gebouwd door de Centrale Werkplaats Zwolle.
En na verloop van tijd waren er vast wel details die handiger of goedkoper konden.
Groet,
Wolter
-
De getoonde foto is dus uit de oorlog, zo te zien is het een uitbreiding op de reguliere uitlaat. Misschien is dit een soort toevoeging om rookuitstoot minder zichtbaar te maken ivm het gevaar van luchtaanvallen? Dus de rook wordt via de slang ergens naar onder (richting ballast) afgevoerd, ipv naar boven?
Groeten,
Rogier
ps: de fluit lijkt er nog wel te zitten?
-
Was er in bezettingstijd wel brandstof voor sikken?
Auto's, bussen reden dankzij een houtgasgenerator.
Bijvoorbeeld de Gooische Stoomtram deed zijn naam eer aan en reed weer met stoomtractie.
Toont de foto wellicht een sik uitgerust met een alternatieve verbrandingsinstallatie?
-
Ik weet het niet zeker, maar dacht dat voor de treinen een uitzondering was en dat daarvoor relatief langer diesel beschikbaar was.
Wat ik via google kan vinden, lijkt houtgas pas in 1942 in treinen te zijn gebruikt:
http://www.industriespoor.nl/Gas.htm (http://www.industriespoor.nl/Gas.htm)
https://locomotor.nl/index.php/project-sik-210/ (https://locomotor.nl/index.php/project-sik-210/)
Uit de eerste bron blijkt dat dieselmotoren (die de Sikken hadden) relatief complex zijn om te bouwen. Uit de 2e link blijkt dat de 210 wordt teruggebouwd naar de toestand 1942-1943 (met houtgasgenerator). Ik vermoed dat de houtgasgenerator er dus nog niet in augustus 1941 was.
Dit lijkt mij trouwens ook een buis vanaf de uitlaat. Volgens mij is dat voor een houtgasgenerator niet nodig?
Het enige wat ik kan bedenken is het vullen van reservoir met uitlaatgas, zodat de locomotor met gasdruk gestart kan worden. Starten op luchtdruk is namelijk iets wat gebruikelijk was op zwaardere smalspoorlocs.
Groeten,
Rogier
-
Toevallig heb ik de afgelopen tijd een aantal jaargangen heel oude Railhobby's binnen gekregen en zit die nu te lezen.
Ergens in de jaren 80 of 90 heeft er een artikel in gestaan over de Sikjes met een houtgasgenerator en de ombouw van een (H0?) model.
-
De bewuste foto laat geen houtgenerator zien.
Er zijn in die tijd meerdere ideëen en proeven geweest met alternatieve brandstoffen, van lichtgas (op de oersikjes) tot hout-, turf- en antracietgasgeneratoren. De houtgenerator sprong er het beste uit.
Het foto onderschrift vertelt, ik schreef het al eerder, dat de uitlaatpijp werd aangepast voor dienst bij de remise Leidschendam-Voorburg. Het rept alleen niet over het waarom. Ik kan het in de boektext verder ook niet vinden, en vindt een dergelijke appendix op geen enkele andere foto terug.
we laten het maar voor wat het is: een toevoeging, waarvan ik aannam dat die bij 225-inzet voor andere remises weer vewijderd is.
Ander detail op een andere foto van de 225 is een sluitbord aan de sluitlantaarnhouder die aan het dak is gemonteerd. Omdat een sluitlantaarn nog niet tot mijn uitrusting behoort, vervang ik die gewoon op voorhand door een sluitbord. Job done. :angel:
-
Zo heb ik mijn Sik met lampjes gebouwd met een set lampjes besteld uit Belgie , die deze maakt.
Kom niet zo gauw op het bedrijfje.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Sik232LantaarnsA-5-68357a2de87c0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Sik232LantaarnsA-5-68357a2de87c0.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Sik232LantaarnsA-6-68357a2de87c3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Sik232LantaarnsA-6-68357a2de87c3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Sik232LantaarnsA-8-68357a2e69721.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Sik232LantaarnsA-8-68357a2e69721.jpg)
mvg Henk
-
De getoonde foto is dus uit de oorlog, [...]
Er staat een 2400 op de foto, die zijn toch van na de oorlog?
-
Fraai, Henk!
Theo, ik denk dat er op een andere foto wordt gedoeld.
-
De doorgaande remleiding gesimuleerd ahv Ronalds plaatjes. Hier en daar wat gesmokkeld omdat het oude ding natuurlijk geen losse huif heeft en de leiding bij het frontraam derhalve ook anders loopt. De leiding ligt nog los langs het stuurhuis: dat komt goed.
De remslang achterop is ook vast verhangen.
Overigens zijn alle lampen analoog getest. Weet ik straks tenminste zeker dat wanneer ze na digitaal aansluiten niet werken, het niet aan de lampen ligt.
En die beschadiging links op de huif? Mja, je moet wel uitkijken met wat je met je boormachine doet en je niet concentreren op t gaatje alleen. Geldt wel vaker......😋
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250529-135012-68384a61af6b5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250529-135012-68384a61af6b5.jpg)
-
Toch al wat in zn element.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250529-195727-6838a086c77a2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250529-195727-6838a086c77a2.jpg)
-
Sikje 225 vandaag in actie bij de VSM in Beekbergen 8)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250529-164624-6838a411a6104.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250529-164624-6838a411a6104.jpg)
Groeten,
Jos
-
Dank, Jos!
-
Heeft iemand een advies voor de kleur groen van de sik?
-
Humbrol 101.....
-
Dank, Ben.
-
Of nummer 17 van Kleinspoor (standgroen).
-
(y)
-
Met bijvoorbeeld Humbrol chromixgrün uit 1980, dat het net niet is, of idem nr. 86, kom je een eind. Een vleugje bruin bijmengen en naar believen een puntje wit of zwart kom je een eind.
Waarschijnlijk krijgt je Sik toch wel enig patina, zodat enige afwijkingen in de kleur niet zo opvallen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-3054-6839ca6c851b4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-3054-6839ca6c851b4.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-3053-6839ca6cc49bc.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-3053-6839ca6cc49bc.jpg)
Je hoeft het trouwens niet zo zwaar aan te zetten als bij eigen nummer 204.
Succes en groet,
Wolter
-
Ha Wolter,
Dank voor de tip ook.
Dat dak, grijs zonder enige klonknagel, kwam dat ook voor?
Groet
Huibert
Klonknagel.....🤡
Overigens, wat doet die stang daar bij die schoorsteen?
-
wat doet die stang daar bij die schoorsteen?
De bediening van de mekkerfluit verwacht ik zo ...
Op deze:
(https://www.mariusbroos.nl/Afbeeldingen/ZW%20011-03.jpg)
zie je hem ook.
-
Die stang is voor de jaloezieën voorop; de fluit werkt met een staalkabel, die is op zo'n foto slecht te zien.
-
Fijn, deze informatie!
Ik heb mijn eigen Sik rond 1998 aangepast aan de hand van informatie die ik toen had. Dat was een oud artikel met de ongevere titel ‘De Sik onder het mes’ in De Modelbouwer van Hans Nahon.
Daaruit kwam het messing dakje met de regengootjes. Een leuk klusje als je nog niet zolang modelbouwt. Klinknagels zitten er niet op, ik realiseerde me dat ze te lomp zouden worden.
Uit dat artikel kwam de toevoeging van de jalouziebediening.
Later freesde ik met een Dremel de jalouzieën en de zandbakken weg, waardoor er een eerdere toestand van de Sik ontstaat. Mijn jalouziebediening moet er dus af. :)
Omdat ik andere koppelingen gebruikte, kon ik het onderstel een flink stuk inkorten. Mooi, want ik wilde zoveel mogelijk doorkijk door de gaten van het frame. Dat lukte bij het voorste en achterste gat, dat eigenlijk voor een nr. 204 nog vierkant moet worden gemaakt.
Treeplanken werden aan de randen dunner gevijld en ook de frameplaten, waardoor het er allemaal wat minder lomp gaat uitzien.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-3055-683aaa93667cd.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-3055-683aaa93667cd.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/image-683aaabf9cd53.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/image-683aaabf9cd53.jpg)
Tot zover, terug naar Huibert.
Groet,
Wolter
-
Treeplanken dunner vijlen.... ook een idee.
Dat van die klinknagels klopt op zich natuurlijk. Aan de andere kant mis ik ze nu ook op dat dakje. Waar ik met name tegenaan hik, is de regelmaat van die dingen en het keurig op rij krijgen. Dat was voor mij bij de coupuredeuren ook al een dingetje.
Mss toch maar een dakje kopen.
Heeft je sikje niet ns een likje verf nodig, Wolter? 8)
Ik vond in mn verfvoorraad nog een pot Phildie NS-verf 101. Lijkt er ook aardig op.
Heb inmiddels niks anders gedaan dan lantaarns opnieuw plakken. Die zitten dus nu eindelijk goed vast.
Vandaag eerst maar weer treinvervangend vervoer rijden, morgen moestuin en daarna een weekje vrij. Eens kijken of ik het dan af kan krijgen.
Pensioen is leuk, maar je moet er wel tijd voor hebben. :angel:
-
Helder Tim (y)
En ja, als er nu een rolgordijn op zit, dan moet de stang er dus weer af :)
-
Die stang is voor de jaloezieën voorop; de fluit werkt met een staalkabel, die is op zo'n foto slecht te zien.
Dat ziet er dan zo uit.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Bovenkant-Sik-683ade4f366d7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Bovenkant-Sik-683ade4f366d7.jpg)
Groet Ronald.
-
Dank Ronald.
Dat vleugelmoervastgeschroefde dakdeksel ziet er ook leuk uit.
Ik moet s ff een lijstje maken van wat ik nog wil op dat ding.....
Groet weer
Huibert
-
Eigenlijk ben je nooit uitgeklutst aan zo’n oude Roco Sik. Dus ook bedankt voor de inbreng van de anderen.
De plastic raampjes op mijn eigen exemplaar die ooit als verbetering werden verkocht, ergeren me inmiddels.
En een nieuw verfje? Ja, ooit.
Groet,
Wolter
-
Is het op deze foto misschien duidelijker te zien.
Wilfred
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG20250530114944-683b577bc28f0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG20250530114944-683b577bc28f0.jpg)
-
Ja, hallo, zo wordt t lijstje alleen maar langer! Nog een greepjes, nog meer kabeltjes, trekstangen, veren en wat al niet..... 🤡
Hoe meer fotoos, hoe leuker, trouwens 🙃
-
Wolter, die inzetraampjes zijn een ramp. Heb nooit gesnapt waarom iedereen er mee wegloopt. Zelf knippen, vijlen en inplakken. Veel leuker en veel beter resultaat. Die van mij knapte er enorm van op, en ze staan inmiddels op t lijstje. Ter vervanging.
-
Is het op deze foto misschien duidelijker te zien.
Wilfred
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG20250530114944-683b577bc28f0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG20250530114944-683b577bc28f0.jpg)
Bedankt voor het delen van deze foto in het draadje van Huibert.
Kan je het lok nummer vermelden zodat ik de foto in mijn archief bij de juiste deel serie kan plaatsen.
De foto is interessant omdat er een knik in de stang zit, is dit origineel of een latere constructie wijziging ??
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Bovenkant-sik-683c333d602ca.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Bovenkant-sik-683c333d602ca.jpg)
Groet Ronald.
-
Eerste prio is het aan kant brengen van alle draden. Die zitten danig in de weg.
De bedrading van de voorste lampen in een lijmbedje weggewerkt. Na drogen maar weer testen, want die pattex lost plastic op... wist ik veel.....🫤🫣
Stick with the woodglue, man!!!🤡
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250601-170530-683c6e81deb8e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250601-170530-683c6e81deb8e.jpg)
-
Bedankt voor het delen van deze foto in het draadje van Huibert.
Kan je het lok nummer vermelden zodat ik de foto in mijn archief bij de juiste deel serie kan plaatsen.
De foto is interessant omdat er een knik in de stang zit, is dit origineel of een latere constructie wijziging ??
Dit is heel bijzonder, het is de enige Sik waarbij ik dit gezien heb. Aan de foto te zien is dit de 311 van het Spoorwegmuseum, daar is dus ooit een keer aan geknutseld. Nu is deze in 1952 aan de Koninklijke Zinkwit-Maatschappij te Budel verkocht en ik vermoed (!) dat deze zelf de nieuwe motor met bijbehorende attributen hebben ingebouwd. Maar eens ter plekke bekijken!
-
Alvast bedankt voor de toelichting.
Groet Ronald.
-
Stekkertjes besteld bij Conrad.
Intussen de decoder aangesloten en geconfigureerd op de faulhaber.
Op zn langzaamst
https://m.youtube.com/watch?v=pFf9r7yxCcY
-
Lekker bezig maar de video is Privé. Even aanpassen Huup.
-
Oeps. Gedaan. ;D
-
Heerlijk, zo'n 67+ vakantie ;D
's Morgens de moestuin, 's middags modelsporen. Deze week geen busritten, dus alle tijd.
Handgreepjes, dakje, andere koppelingen in verder dichtgemaakte gaten en een begin met het motorhuifdeksel. Op het dak komen nog regengoten. In navolging van Wolter geen klinknagels. Beter niet dan honderdzoveel scheve.
Probleem blijven de lantaarns. De lijm houdt niet goed genoeg, waardoor ze kwetsbaar blijven.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250602-172732-683dc3d00e3ef.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250602-172732-683dc3d00e3ef.jpg)
-
Mooi, dat schiet op.
Tip voor de volgende keer: regengootjes.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-3058-683ddb13e35a4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-3058-683ddb13e35a4.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-3057-683ddb13f1d04.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-3057-683ddb13f1d04.jpg)
Stukje messingdraad buigen als hockeystick, daarna solderen en daarna wat plat vijlen.
Groet,
Wolter
-
Dat was het plan, Wolter (y)
-
Wolter, hoe heb je t dakje vastgezet?
-
Intussen de dakgoten aangebracht. En weer een losse lamp😏
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250603-092500-683ea4b96d7ed.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250603-092500-683ea4b96d7ed.jpg)
-
Dat schiet op!
Vastgezet heb ik het met een beetje tweecomponentenlijm, na eerdere mislukte pogingen met secondenlijm.
De uitdaging is het dakje aan een gelijk overstek te geven, zowel in langs- als in dwarsrichting. Dat vraagt enig uitrichten en corrigeren.
Succes en groet,
Wolter
-
Lijm leek geen optie omdat de decoder en de lampenstekker bovenin liggen. Echter, een uitname vd motor is ook een uitname vd decoder en de lampstekker en maakt deze dus van de andere kant bereikbaar. En als ik de stekker naast de motor kwijt kan, in het stuurhuis, dan is dat een optie.
Maar nu eerst wortels zaaien. En uien. Voor de barre winter. ;)
-
Zo.
Huifklep gemaakt van styreenplaatje en strip nr 100. Maar die doe ik morgen opnieuw. Ziet er niet uit.
Lak her en der bijgewerkt en de toegevoegde delen geschilderd.
Lamp ook maar weer eens gelijmd....
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250603-212759-683f4e9e8f28e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250603-212759-683f4e9e8f28e.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250603-212755-683f4ea5d4407.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250603-212755-683f4ea5d4407.jpg)
-
Het blijft toch een leuk miniatuurtje.
-
Ja he, übercute....
Bezig met de stang voor de jaloeziën en de gasfluit. Ik denk dat het dan wel gedaan is. Op het aansluiten van de lampen na dan. En het schilderen van het dakje. En het tippen van de kale plekjes. En het DEFINITIEF vastplakken van de linker voorlamp...... ;D
-
Die lamp geeft genoeg kopzorgen zo te lezen, maar het geheel smoelt al fraai (y)
-
Kwor nie goe nie van dien lamp! 🙃
Dat fraaie komt mi vooral van het dak. Ik vind het opvallend hoeveel minder gedrongen de sik overkomt door een dunner dakje.
Aanvullend te doen is trouwens een fluitje draaien. Heeft dat bedienmechanisme tenminste zin......
-
Fluit en jalouziebediening. Die laatste verdient nog een kleine aanpassing zodat de bediening overal op de goede plek zit, zie ik nu....
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250605-101633-684152ec3e48d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250605-101633-684152ec3e48d.jpg)
-
LAMP!😠🤪🤡
-
Hoe dan? :-\
-
Opgelijmde lantaarns blijven kwetsbaar helaas :-\
-
Alles héél goed schoonmaken, lantaren tijdelijk fixeren met een klein drupje dikke secondelijm en als dat droog is een klein beetje baksoda rondom de voet van de lantaren aanbrengen en daar vervolgens een druppel zeer dunne secondelijm op laten vallen.
Een chemische lasnaad.
-
Soda staat klaar. Gied idee!
-
En toen ontplofte de pot zwarte verf van Phildie. Deels op de sik. Gelukkig herstelbaar.
:)
-
In het slechtste geval ... dat hele brok Zamac in de thinner, uithuilen en vanaf 0 beginnen ;D ;D
-
Nee is een half0 model.. dus je begint niet bij 0, maar bij de helft van 0. En ja ik weet hoeveel dat is ;D
-
;D ;D
-
;D ;D ;D
Schoonmaken en verder niet miepen 😉
-
Het nare van fotoos is dat het vrijwel altijd weer werk oplevert.
De lamp zit vast, maar ziet er niet uit. En er hangt een andere lamp op apegapen.
Het dakje is alleen van boven geschilderd. Slim ::)
Het houtwerk loopt over en het ding is vreselijk stoffig.....
En de bufferschijven zijn wel erg krommig.....
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250605-214355-6841f50f3978f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250605-214355-6841f50f3978f.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250605-214526-6841f50f77591.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250605-214526-6841f50f77591.jpg)
-
'T is.... euhhhhh........... wat zal ik zeggen...... flink zeildoek er over?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20180602-202127-Groot.jpg)
Gr, Ben. ;)
-
Opgeven bedoel je? Never.
-
You Don Quichotte, you
-
'T is.... euhhhhh........... wat zal ik zeggen...... flink zeildoek er over?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20180602-202127-Groot.jpg)
Gr, Ben. ;)
Hé, die foto komt bekend voor 
-
Draadjes aansluiten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250607-202658-68452e0e34079.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250607-202658-68452e0e34079.jpg)
-
En een defecte stekker geconstateerd. Snotver.
-
Ja, dat is het nadeel van dergelijke tot de pijngrens opgerekte renovaties. Er gaat altijd wel iets niet volgens het plan en daarom blijf je bezig. Houd vol! (y)
-
Zeker. Ik win! :angel:
-
Grotere decoder was niet comfortabel werken. Dus kleine besteld en gekregen. Blauwe draad aangesoldeerd, weerstand volgt nog. Voor de vier lampen vier aux uitgangen. Pennen door een platformpje gestoken, daaraan komen stroomafname en motordraden.
En dan moet t werken.....
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250703-143725-686679d4a170c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250703-143725-686679d4a170c.jpg)
-
Draadjes netjes, decoder op 'plankje', lampen getest.
Solderen!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250713-142018-6873a55989665.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250713-142018-6873a55989665.jpg)
-
Lampdraadjes vast.
Nu de andere kant:
Draden weg van het vliegwiel halen en vastleggen.
En natuurlijk de rail en motordraden leggen en solderen. Ofzo.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250713-144919-014-6873abd256adf.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250713-144919-014-6873abd256adf.jpg)
-
Goed bezig...
Je bent weer terug, begrijp ik.
Ga ik aan de postbode doorgeven. (y)
Ronald Visser
-
Haja, het is weer voorbij voorlopig. Leuk. Dinsdag brievenbusligdag!
-
Alle draden erin, onderstel in de kast, scbroefje vast, dak dr op en testen.
Smartfoon vindt wifi niet, tablet wil niet starten.
Dat zijn de momenten waarop ik even mn auto ga wassen.....
-
Oh. ??? Helpt dat dan?
-
Absoluut. En niet.
De auto is schoon, de zinnen verzet. Humeur gereset.
De tablet bleef ondertussen kapot en mn handcompu kan nog steeds de z21 niet vinden. Daar ga ik binnenkort ff voor zitten.
Ondertussen bromde de sik op t spoor, zal de motorinstelling wel zijn. En er brandt 1 lamp.
We gaan t zien.
-
Wifi herstelt, tabletje gekocht en wat draadjes omgesoldeerd..... ::)
Sikje rijdt. Nu de lampen nog......
-
Samen met een vriend op zoek nr de goeie cv waarden. Heb je er vier werkend, wisselen twee individueel aangsloten lampen af met het wisselen der rijrichting!
Dat gaat te ver.
't Vordert.....
Groet
Huibert
-
Ik denk dat, zeker in de rangeerdienst, een Sik gewoon standaard met 1 lamp aan reed (aan beide zijdes) en dat deze niet omgeschakeld werden met de rijrichting, dan blijf je bezig namelijk..... ;). Maar misschien was dat in de groene tijd anders?
Groeten,
Rogier
-
Neu. Is een programmeerkwestie. Elke lamp moet individueel geschakeld kunnen worden. Dat is vr mij de eenvoudigste manier om elk seinbeeld te kunnen tonen.
Het ei ige seinbeeld wat dan niet man worden getoond is het rode sein. Maar goed, hoevaak rijdt een sik zonder wagens als trein rond?
-
Je hebt best kans dat een sik niet solo de hoofdbaan op mocht ivm detectie. De kans lijkt mij inderdaad niet groot.
Daarnaast hadden sikken geen rode lamp dus dan zal een knipperbol of sluitseinplaatje zijn gebruikt. Dit blijkt onjuist, Zie opmerking TimTrein verderop.
Succes met programmeren. Als het werkt is het leuk, maar daarvoor...... ;D
-
Daarvoor een interessante crime. Ik haat het, terwijl ik het ook wel leuk vind om uit te zoeken. Ik heb iig hulp en zelfs een achterwacht ;)
-
De Sik heeft vier schakelaars voor verlichting.
1- links op de cabine voor zwaailamp in wisselschakeling (hotelschakeling).
2- rechts op cabine voor zwaailamp in wisselschakeling.
3- Cabineverlichting aan-uit.
4- Frontseinen aan-uit.
De Frontseinen zijn zowel de lampen aan de voorkant als aan de achterkant.
Als je de schakelaar van de frontseinen aanzet gaan alle aangesloten lampen branden.
Deze wisselen niet met de rijrichting, de lampen zijn verbonden doormiddel stekker en contra stekkerdoos hiermee bepaal je welke lamp mee doet met het uit te beelden seinbeeld.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Bediening-verlichting-6878c2cb8a5d5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Bediening-verlichting-6878c2cb8a5d5.jpg)
Het lasdoosje boven het meterpaneel is van de zwaailampen, kabel naar beneden is de voeding voor de zwaailamp, kabel links en rechts van de bedieningsschakelaars en kabel naar boven van de contra stekkerdoos zwaailamp.
Groet Ronald.
-
Dank voor je info, Ronald.
Ik zie de functietoetsen dan maar aan voor stekker en contrastekkerdoos. Waarom zou men geen schakelaars hebben gebruikt? Zaten de stekkerdozen buiten bij de lampplekken?
-
Die lampen werden afgenomen aan het eind van een rangeerdienst en in het rangeerverblijf opgeborgen, ook toen al werd er gestolen.
Meestal plaatste men 1 lamp voor en 1 achter, deze dingen moesten natuurlijk wel worden mee gesjouwd tussen de opslag en daar waar de Lokomotor stond.
Later hadden de sik een klein vast top licht, maar deze zaten ook vast met stekker en contra stekkerdoos dus was ook niet altijd aangesloten.
Zie hier een foto als voorbeeld.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/lamp-sik-003-6878dfd65a7e1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/lamp-sik-003-6878dfd65a7e1.jpg)
Hier een ander voorbeeld van de ouder lamp.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/lamp-sik-004-6878e0ad6cfce.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/lamp-sik-004-6878e0ad6cfce.jpg)
Hier een ander voorbeeld van de nieuw lamp nog steeds afneembaar
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/lamp-sik-002-6878e0ad44a7e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/lamp-sik-002-6878e0ad44a7e.jpg)
En een blik op de contra stekkerdoos zes stuk totaal en deze zat gekoppeld aan de frontsein schakelaar.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/lamp-sik-001-6878e0ad44116.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/lamp-sik-001-6878e0ad44116.jpg)
Groet Ronald.
-
Mooie informatie (y). De locjes hadden volgens mij origineel geen elektrische verlichting, het sjouwen met lampen was dus standaard werk destijds.
Groeten,
Rogier
-
Daarnaast hadden sikken geen rode lamp, dus dan zal een knipperbol of sluitseinplaatje zijn gebruikt.
In de grote lantaarns zit een rode plexiglas schijf achter een klepje, daarmee kun je dus een rode lamp maken. Bij de kleine lampen idem, los in de gereedschapskist
-
In model ia dat lastig......
-
In de grote lantaarns zit een rode plexiglas schijf achter een klepje, daarmee kun je dus een rode lamp maken. Bij de kleine lampen idem, los in de gereedschapskist
Dank voor je toevoeging Tim. Mijn opmerking over knipperbollen en sluitborden is dus bagger ;D, ik pas het even aan (y) (y)
-
Op de Sik 288 van de Stoomtram Hoorn-Medemblik bestaat een deel van het A-sein uit platen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-0729-687a2715284eb.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-0729-687a2715284eb.jpg) (Werkplaats SHM, 11 juni jongstleden)
-
Dank voor je toevoeging Tim. Mijn opmerking over knipperbollen en sluitborden is dus bagger ;D, ik pas het even aan (y) (y)
Niet te zwaar aan tillen hoor, in mijn collectie foto's van sikken in de jaren 50-60, komen allerlei combinaties van lantaarns, lampen en borden voor :)
-
Inmiddels branden alle lampen naar wens, later meer.
-
(y)
-
Dit is wat ik wilde. Vier lampen onafhankelijk van elkaar te bedienen.
Istie nou af? Nope. Ik maak het dakje opnieuw. Het is over de breedte net te kort en de hoeken zijn te ruim rond gemaakt. Dat kan stukken beter.
Verder heeft ie her en der een likje verf nodig.
https://youtu.be/RhQ6-5rfXtE?feature=shared