BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: orientexpress op 31 March 2025, 10:03:28
-
Hi,
Een Nederlandse Amerikaan is natuurlijk wel bekend maar een Nederlandse Fransoos wellicht wat minder.
Recent kwam ik een DJH E191 tegen voor een prijs die mij wel aanstond. Dit is een broertje van de NS 6000. Destijds door het uitbreken van de eerste wereldoorlog kwamen deze locomotieven in Frankrijk terecht inplaats van bij de staatsspoorwegen/nederlandse spoorwegen. De kit is eigenlijk gelijk aan de E179 NS 6000 kit. Zelfs de nederlandse schoorsteen ketelfront en nummerschildjes zaten er nog bij.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250331-090152-67ea4b07ad2bf.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250331-090152-67ea4b07ad2bf.jpg)
De loc loopt goed. Vorige eigenaar kon best fatsoenlijk onderstellen bouwen.
De opbouw gaan we wel opnieuw in elkaar zetten. Na 2 witmetaal soldeer projectjes nu met een loc toch wel een opstapje. De vorige eigenaar heeft vrijwel alles aan elkaar gelijmd omdat ik toch de schoorsteen en ketelfront etc wil uitwisselen moet er toch veel los. dus hoppakee in een aceton badje. Dit is wel een eerste keer voor mij dus we gaan het zien :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250331-094327-67ea4b0c354ae.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250331-094327-67ea4b0c354ae.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250331-094418-67ea4b1088936.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250331-094418-67ea4b1088936.jpg)
Met vriendelijke groet,
Adriaan
-
Morge,
Het waren wel degelijk Nederlandse locomotieven. Zij waren alleen door de R.O.D. geconfisqueerd tbv van de Grote Oorlog (WWI) en in Frankrijk gestationeerd. Zijn helaas nooit meer terug gegeven.
-
Bij ons 6000 project hebben we serieus overwogen om ook een Franse versie te maken want in de bouwgroep zit ook een persoon met sterke Franse belangstelling. Verder heeft niemand zich voor die versie aangemeld, ook vanuit Frankrijk niet. Dat ene model is er door tijdgebrek niet gekomen.
Er was destijds (2011) een Noord-Franse modelspoorclub die zelf versie wilde gaan maken. Nooit meer wat van gehoord.
In het boek van de 6000 van Paul Henken staat een heel hoofstuk over deze Franse locs.
Wil je vanuit een Nederlands model een Franse maken, dan moet je heel wat nieuwe onderdelen gaan maken want er is in de loop van de tijd heel wat aan gesleuteld.
(https://live.staticflickr.com/65535/54421813875_a824196f43_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qV52eM)
-
Frits,
Het is de bedoeling hier een Nederlandse TP3 loc van te maken.
De loc is nooit afgebouwd geweest. Zover ik weet waren de DJH kits uitwisselbaar alleen de handleiding was anders. Bij de Franse versie zaten nederlandse delen en vice versa
Mvg,
Adriaan
-
Morge,
Het waren wel degelijk Nederlandse locomotieven. Zij waren alleen door de R.O.D. geconfisqueerd tbv van de Grote Oorlog (WWI) en in Frankrijk gestationeerd. Zijn helaas nooit meer terug gegeven.
De Staatsspoorwegen zijn goed gecompenseerd voor het verlies van deze locs. Teruggeven is nooit een optie geweest. De locs reden voor het ROD, waarna de Franse Nord ze overnam. De laatste ging in 1953 buiten dienst.
-
Tijdperk-3.... dan moet/mag/kan je het cylinderblok-rookkast en nog heel wat klein grut aanpassen. Die versie hebben we in 0 en 1 daarom niet ontworpen.
-
Een cilinderblok zit er gelukkig niet bij maar ik heb ook zo'n kit voor een bouw naar TP3 liggen dus ben wel benieuwd wat er aan deze kit moet worden aangepast.
Stephan.
-
Heren,
Mijn leidraad zal de 6000 zijn die Meino hier op het forum heeft gebouwd.
Mvg,
Adriaan
-
... ben wel benieuwd wat er aan deze kit moet worden aangepast.
Stephan.
Dat wordt dan een hele studie met bv.:.
-Boek Paul Henken
-De lijst met CV's
-Fotomateriaal (o.a. NVBS archief en beeldbank)
-Bouwdraadje 6000 in 0 en 1 hier op BNLS
-Fabriekstekeningen met daarop NS aanpassingen.
Mutaties vanaf WOII tot buitendienststelling waren legio, dus wat is TP3?
-
Hi,
Terwijl de lijm nog aan het afbrokkelen is (lijkt toch verdomd goed vast gelijmd te zitten). Wat onderzoek vraagstukjes.
De DJH kit gaat uit van lange waterkasten dit betekend dus NS 6007-6026. Daarnaast kan men nummerschilden kiezen tussen de 6013 & 6015.
De 6001/6006 had korte waterkasten zie onderstaande verschil:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/207-67ec33ba69141.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/207-67ec33ba69141.jpg)
utrechts archief 151430 lange waterbakken later NS6007-6026
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/X8054-151429-67ec33ba87cdf.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/X8054-151429-67ec33ba87cdf.jpg)
utrechts archief 151429 korte waterbakken later NS6001-6006
Ook wat mij opvalt is het verschil in de voorste ondersteuning van de voetplaat boven de bogie. Ik meen dat dit later is weggehaald.
Welnu opbare foto's van de 6013 & 6015:
Vanuit het geheugen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/urn-gvn-SPOOR01-KB-TOTAAL-13056-large-67ec3613b6971.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/urn-gvn-SPOOR01-KB-TOTAAL-13056-large-67ec3613b6971.jpg)
https://resolver.kb.nl/resolve?urn=urn:gvn:SPOOR01:KB-TOTAAL-13056 (https://resolver.kb.nl/resolve?urn=urn:gvn:SPOOR01:KB-TOTAAL-13056)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/urn-gvn-SPOOR01-KB-TOTAAL-13012-large-67ec3613b6879.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/urn-gvn-SPOOR01-KB-TOTAAL-13012-large-67ec3613b6879.jpg)
https://resolver.kb.nl/resolve?urn=urn:gvn:SPOOR01:KB-TOTAAL-13012 (https://resolver.kb.nl/resolve?urn=urn:gvn:SPOOR01:KB-TOTAAL-13012)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/urn-gvn-SPOOR01-KB-TOTAAL-13088-large-67ec3613e9623.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/urn-gvn-SPOOR01-KB-TOTAAL-13088-large-67ec3613e9623.jpg)
https://resolver.kb.nl/resolve?urn=urn:gvn:SPOOR01:KB-TOTAAL-13088 (https://resolver.kb.nl/resolve?urn=urn:gvn:SPOOR01:KB-TOTAAL-13088)
Vooroorlogs zijn er nog de volgende foto's die ik kon vinden:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/643-67ec37e29ffb8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/643-67ec37e29ffb8.jpg)
utrechts archief 155261
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/17-67ec37e29924f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/17-67ec37e29924f.jpg)
utrechts archief 161086
Een andere naoorlogse foto van de NS 6012 met goed overzicht is de onderstaande link ivm copyright:
https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/8B20D141D39714B9E0534701000A9433 (https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/8B20D141D39714B9E0534701000A9433)
Een tenderbel is hier nog aanwezig alsmede profielen voor bepansering.
Een aantal zaken valt op ten opzichte van de fabrieksituatie:
ganghendel is later naar rechts verplaatst
schoorsteen is somberder zonder krans
verder valt ook op dat de voorverwarminstallatie grotendeels is verwijderd na oorlogs https://hetutrechtsarchief.nl/collectie/609C5C65FADF4642E0534701000A17FD (https://hetutrechtsarchief.nl/collectie/609C5C65FADF4642E0534701000A17FD)
Met vriendelijk groet,
Adriaan
@Frits MOROP NEM818 noemt TP3 1947-1968 https://www.morop.org/downloads/nem/de/nem818NL_d.pdf (https://www.morop.org/downloads/nem/de/nem818NL_d.pdf) ik focus op 3a en 3b 1947-1958
-
Adriaan
Ik volg je draadje ook met aandacht.
Een paar opmerkingen naar aanleiding van mijn bouw. Ik heb ook de voorverwarming weggelaten, na de oorlog is dat bij de meeste verwijderd, volgens de foto's die ik kon vinden. Dat loste bij mij ook het probleem op dat het gietdeel van de voedingspomp fout is. Wat bij de kit zit is een voedingspomp die aan de linkerkant gemonteerd moet worden (waarschijnlijk zoals die op de 3700 van DJH zit). Ik kon helaas geen correcte versie vinden.
Verder let op de positie van de hijsbok aan de achterkant, ik had die in eerste instantie gemonteerd zoals dat in de beschrijving stond, maar dan zit hij te ver naar voren. Hij moet eigenlijk op het hart van de bogie komen, maar dan klopt het opties niet goed met de waterkast en kolenkast daarboven. Ik heb hem dus zelf iets naar achteren geplaatst (niet helemaal in het hart van de bogie) zodat het optisch beter lijkt. Ik moest wel daarna de gereedschapskast, die tussen de bok en de bufferplaat zit, inkorten.
Overigens heb ik niet de rookkast veranderd, dat was me iets te veel werk en ik kwam nog ergens een foto tegen van een 6000 (schoorsteen zonder kroon en zonder voorverwarmer) die nog de oorspronkelijke rookkast had.
Groet Meino
-
Zoals ik al zei...wat betekent TP3 voor de 6000?. Dat dat na de oorlog is, is duidelijk, maar niet alle loks zagen er in die periode gelijk uit. Dat schrijft Meino dus ook. Kijk naar de lijst met CV's en kies voor een bepaalde lok en zoek daar de foto's en datum bij.
-
Meino,
Dank voor de feedback. Daar zal ik proberen wat mee te doen.
Meino en Frits, maar wat is het verschil dan in de rookkast? Ik staar me er een beetje blind op.
Frits ik ben er nog niet helemaal uit maar als ik zeg 6013 of 6015 1950-1958 is dat niet specifiek genoeg?
Mvg,
Adriaan
Mvg,
Adriaan
-
Adriaan,
Als je vindt dat je genoeg info hebt voor het maken van je model, de 13 of de 15, dan is dat toch prima.
Frits
-
1950-1958
De periode die ook mij interesseert, volgen staat bij deze aan :)
Geen idee of je lid bent van de NVBS Adriaan, maar in de beeldbank aldaar staan zo'n 25 foto's waar één of beide van deze twee loc's in die periode op staan afgebeeld.
-
Een loc uit die periode mag zeker geen uiterlijk van een museumloc hebben. Onderhoud werd er niet veel op uitgevoerd. Leidingen liepen zeker niet strak meer tegen de ketel en botsschade bleef ook wel onbehandeld. TP3 is wat mij betreft dan ook een te ruime benaming. Het is dus echt zoeken naar informatie van een bepaalde loc en daarvan de datum als leidraad te gebruiken voor het nabouwen.
De NVBS heeft naast de beeldbank een zeer groot archief. Er worden nog steeds vrijwilligers gevraagd om dat materiaal in de beeldbank te verwerken (zie het verenigingsblad "Op de Rails"). Je kan daar dus pareltjes tegenkomen waarvan niemand van het bestaan afwist.
bv. deze opname van de 6015.
(https://live.staticflickr.com/65535/54427886378_be11439f50_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qVB9o7)
Maar modelbouw blijft illusie dus alles kan en mag.
-
Eric en Frits,
Helaas heb ik geen toegang tot de NVBS beeldbank.
Die buffers lijken mij vrij kort?
Mvg,
Adriaan
-
Is perspectief ;) Ik denk dat het om het verbogen stuk rechts gaat. Deze 6020 heeft dat ook rechts:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/29039346266-c6f094267e-o-67eecf112176f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/29039346266-c6f094267e-o-67eecf112176f.jpg)
Foto M.E. Kirk, mijn collectie
-
Waar is die lamp gebleven?
-
NVBS:
https://nvbs.com/registreren/ (https://nvbs.com/registreren/)
Hobby kost geld. ;D
-
Er zijn er meer, met deze "constructiewijziging". bv. deze
(https://live.staticflickr.com/65535/54428838233_88a8b392a6_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qVG2kp)
-
Hi,
Even het NVBS lidmaatschap overwogen maar voorlopig toch maar het NS 6000 boek van meneer Henken besteld. Her en der ook nog wat foto's van NS 6000's bekeken in facebookgroepen, een boek van Eelco Storm, en een jaren 30 boek. Ik denk dat ik wat wijzer geworden ben.
Wellicht tot nu toe niet echt genoemd ik mis het en der ook nog wat onderdelen.
Meest in het oog springend de voorste bufferbalk, en 4 van de 6 trapjes. Toch maar even tekenen dan, en heb ook nog wat toevoegingen bedacht kijkend naar de spoor 1&0 versies van FritsT.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/parts-67f146e1c7eb9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/parts-67f146e1c7eb9.jpg)
Mocht iemand hier nog goede maten van deze onderdelen beschikken dan hou ik me aanbevolen.
MVG,
Adriaan
-
Gewoon omdat het kan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/5264436588-e86678c5b7-k-67f153b0efe9d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/5264436588-e86678c5b7-k-67f153b0efe9d.jpg)
Een echte Franse Nederlander, de laatste. SNCF 232 TB 5 (ex Nord 3.875, ex ROD 6) te Lille op 8 juni 1952. Foto door A.E. Durrant, collectie Eelco Storm
-
Zie bericht #24. Hier dus een overbodig geworden bericht. DELETE.
-
Ik heb nog een ongebouwde kit liggen Adriaan.
Als daar behoefte aan is, wil ik die er morgen wel even bij pakken en de desbetreffende onderdelen opmeten voor je.
-
Dan haal ik mijn opgemeten maten (waar zou ik die vandaan hebben ?) maar weer weg.
-
Met alle respect Frits, maar naar mijn mening zijn de maten van de onderdelen uit een originele kit in H0 relevanterdan de maten van een 1:43,5 model zoals jij er bij vermeldde ...
Omrekenen leidt tot afwijkingen.
-
Nee hoor, ik heb helemaal geen originele fabriekstekening.
-
Hi,
Eric en Frits het eerlijke antwoord is ik ben in beide geintresseerd. Enkele delen die ik getekend heb zitten namelijk niet in de DJH kit maar wel op het model van Frits.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250405-214804-67f1903942930.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250405-214804-67f1903942930.jpg)
Zo de delen zijn een beetje los van elkaar. Het zat allemaal behoorlijk hardnekkig aan elkaar.
Wel jammer dat de voetplaat is gebroken. Gelukkig niks wat niet met low melt weer gefixed kan worden.
Alle gaten van de franse versie die moeten worden opgevuld zijn nu ook zichtbaar. Dat zal een leuk avondje solderen worden.
Binnenkort ook nog maar eens in de ultrasoon gooien om schoon te maken.
Met vriendelijke groet,
Adriaan
-
Fabriekstekening ... waar komt dat nu weer vandaan waaien ???
Ik pak de kit er in de loop van vandaag even bij Adriaan.
-
Eric,
Bij voorbaat dank!
Frits gelukkig heb jij een mooie flickr account waar ik nog even op spiek :)
Mvg,
Adriaan
-
Fabriekstekening ... waar komt dat nu weer vandaan waaien ???
Daar komt het dus vandaan. Heel behulpzame medewerkers die de tekeningen uit een beveiligd archief (elders in het land) hebben weten te vinden.
(https://live.staticflickr.com/65535/54433699730_9354dcd7b6_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qW7Wuj)
(https://live.staticflickr.com/65535/54433699885_99e55216bf_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qW7WwZ)
-
Bij deze Adriaan ...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/parts-67f146e1c7eb9-67f23dbd269e3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/parts-67f146e1c7eb9-67f23dbd269e3.jpg)
-
Die ovalen links boven:
dat zijn de afsluitluiken op de watertanks. Geen scharnieren, alleen bouten. Ze bevinden zich tussen de klinknagels (als die er op zitten bij DJH).
Die driehoeken:
Ze zitten voorop de rookkast.
Wat is dat toch voor iets onderdaan dat zwarte onderdeel.?
Het is een super vereenvoudiging va DJH van een aftapkraan. Er hoort dus een kraan ipv een strip
Dat zwarte ding alleen weergeven door een strip kan niet, het is de bekleding van 2 boven elkaar liggende waterbuizen die de tanks verbinden. Dat ding is dus 3 dimensionaal met een dikte van.........
Trappen:
Het uiterlijk van de voorste 4 is gelijk, de achterste is anders.
Allemaal te zien in de bouwverslagen in 0 en 1 en de tekeningen die Paul Henken dus later ook heeft kunnen gebruiken in zijn boek.
-
Die ovalen links boven:
dat zijn de afsluitluiken op de watertanks. Geen scharnieren, alleen bouten. Ze bevinden zich tussen de klinknagels (als die er op zitten bij DJH).
Zitten dus niet in de DJH kit.
Die driehoeken:
Ze zitten voorop de rookkast.
Idem.
Wat is dat toch voor iets onderdaan dat zwarte onderdeel.?
Het is een super vereenvoudiging va DJH van een aftapkraan. Er hoort dus een kraan ipv een strip
Zit(ten) er bij mijn kit niet aan, wel een inkeping aan de bovenzijde waar de trap invalt.
Trappen:
Het uiterlijk van de voorste 4 is gelijk, de achterste is anders.
Maatvoering van de 6 DJH etsdelen is gelijk, uitvoering inderdaad verschillend, 1, of 2 treden.
-
Daar komt het dus vandaan. Heel behulpzame medewerkers die de tekeningen uit een beveiligd archief (elders in het land) hebben weten te vinden.
(https://live.staticflickr.com/65535/54433699730_9354dcd7b6_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qW7Wuj)
(https://live.staticflickr.com/65535/54433699885_99e55216bf_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qW7WwZ)
Spoorwegmuseum bibliotheek/archief?
-
Ik zie dat de twee deksels niet hebben losgelaten.
Die horen op de voetplaat vlak voor de voorste wielkappen te zitten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Kopie-doppen-ns-6000-67f2d9829bdac.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Kopie-doppen-ns-6000-67f2d9829bdac.png)
Stephan.
-
Dat zijn de deksels voor de zandbakken en hebben andere vorm. Met een handgreep er op.
Ik wil best adviezen geven, maar alles staat al in de bouwbeschrijving 0 en 1.
Ik heb geprobeerd om daar een index van te maken, maar die werd lang, te lang vond ik voor opname in BNLS.
Als ik dat vooraf had geweten, had ik in Flickr trefwoorden gebruikt. Dat is dus helaas niet gedaan.
-
Stephen,
Dank voor de oplettendheid. Ik had ze gelukkig ook gespot.
Ben langzaam alles van jou ook aan het doornemen Frits, maar eerst maar eens dit doorlezen wat ik voor 20euro excl verzendkosten op de kop tikte ;).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250408-184941-67f554771d581.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250408-184941-67f554771d581.jpg)
Ook een begin gemaakt met gaten vullen die ik niet meer nodig heb. Jeetje wat een gatenkaas ;D ik gebruik oude gietstukken met lowmelt erbij om op te vullen en weer bijwerken waar nodig.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250407-135517-67f554771a4da.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250407-135517-67f554771a4da.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250407-132648-67f55479c6e07.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250407-132648-67f55479c6e07.jpg)
Mvg,
Adriaan
09/04/2025 wat spelfouten eruit gehaald
-
Het is helemaal aan jou natuurlijk, maar die gaten voor zaken die er doorheen moesten zijn 1:1 niet weggehaald maar afgesloten met pluggen of hoe je ze zou willen noemen of zijn helemaal niet weggehaald. Nutteloze dingen, maar ze zitten er wel. Je ziet ze op foto's heel duidelijk zitten en als je die vergelijkt met oude tekeningen dan zie je waar ze voor waren.
DJH heeft ze niet voor niets in gemaakt.
Positie: ketel en zijkant vuurkist.
Nogmaals, het is maar net wat je wilt maken maar het zijn nu net die kenmerken van een na-oorlogse 6000. Het zijn dus niet alleen de 18 of 20 spaaks wielen, de rechte schoorsteen en de aangepaste cylinderblokken/rookkast.
Mijn loks met als periode circa 1935 hebben die "pluggen" ook. Dus er waren toen al zichtbare wijzigingen tov. de SS-1200 machine.
-
Hi,
Vandaag eens even een experiment uitgevoerd. Meino heeft niet de flensdeling op zijn loc aangebracht. Ik heb eens gekeken of ik wel iets dergelijks kon fabriceren. Met behulp van messing hoekprofiel heb ik een imitatie flens gemaakt. Deze kan ik afwerken met klinknagelimitatiestrips om de verbinding te imiteren.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250409-220624-67f6deb5c6daf.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250409-220624-67f6deb5c6daf.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250409-220810-67f6deb5c9ca9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250409-220810-67f6deb5c9ca9.jpg)
Frits wellicht komt er op sommige plekken wat terug. De oorspronkelijke kit heeft vooral puntjes waar je eventueel een gat kan boren. De vorige Franse eigenaar heeft alles te ruim opgeboord naar mijn smaak.
Mvg,
Adriaan
-
(y)
-
Hi,
Na wat lezen van het boek van Paul Henken ga ik de 6013 maken deze staat er ruimschoots en duidelijk in ook in de tijdsperiode die ik bouw.
Wat kleine oberservaties:
De lokkrikken zie ik bij de 6013 foto's er nergens naoorlogs opstaan. Deze komen er denk ik dus ook niet op. Het is mij eigenlijk ook een beetje onduidelijk wat je hiermee kan :)
Ik zie 8 gaatjes aan de bovenkant van de cabine zitten die niet in het model zitten. Waar waren deze voor en hoe groot zijn ze eigenlijk?
Mvg,
Adriaan
-
Lockrikken waren hersporingsgereedschappen, het van de loc'n verdwijnen zal met veranderde inzichten en procedures m.b.t. het hersporen te maken hebben vermoed ik.
Die 6 (voor-) en 8 (achterzijde) gaatjes worden vermeld op pag. 46 alinea Machinistenhuis door Paul Henken vermeld.
Ik verwacht dat die bedoeld zijn voor de minimaal benodigde ventilatie in het verder geheel afsluitbare machinistenhuis.
Op veel foto's zijn ze wel duidelijk te zien en daardoor toch wel kenmerkend voor deze loc'n.
Diameter heb ik niet kunnen vinden, maar die is m.i. wel in te schatten op basis van verhoudingen denk ik.
Of je ze helemaal door moet boren ... ik denk het niet, dat gaat gezien de wanddikte niet fraai worden verwacht ik, of je moet de gaatjes aan de binnenzijde van het machinistenhuis diep soevereinen. Maar ik vrees dat daar niet voldoende materiaal tussen de gaatjes overblijft.
Wellicht beter om ze alleen een beetje in te boren, eventueel de bodem van het gaatje nog even vlak maken met een cilinderfrees en uiteindelijk na het spuiten accentueren met een beetje zwarte wash.
-
Eric,
Dank voor de verduidelijking. Het soevereine van de gaatjes klinkt als een Iain rice truckje :)
Mvg,
Adriaan
-
Geen idee of je er wat aan hebt:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/48289046947-8e8bfea754-o-67fb8c389faef.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/48289046947-8e8bfea754-o-67fb8c389faef.jpg)
Foto J. Schekkerman, collectie ondergetekende
Interieur van het machinistenhuis, vooroorlogs maar kan vast gebruikt worden voor het een of ander.
Eelco
-
Geen idee of het oorspronkelijk een trucje van Ian Rice is Adriaan, het is in ieder geval een bekend trucje om een (veel) te grote wanddikte te verdoezelen, mits het zicht op de andere zijde van de wand dat toelaat natuurlijk.
-
Eric,
het zit toch iets anders met die 8+6 gaatjes.
Zowel de voor als achterkant van het mheeft volgens mij 14 gaatjes 3kleine 8 grote en dan weer 3 kleine.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/achteraanzicht2-67fbf3d9c7f5d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/achteraanzicht2-67fbf3d9c7f5d.jpg)
snapshot Tekening utrechts archief
Dit is ook hoe Frits het in zijn model heeft gedaan naar mijn weten.
MVG,
Adriaan
-
Die kleintjes heb ik op de foto's gewoon niet gezien Adriaan, zo simpel is het ...
Maar, op z'n West-Fries, je hèwe hillegaar geloik,
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Schermafbeelding-2025-04-13-194735-67fbf92bce86b.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Schermafbeelding-2025-04-13-194735-67fbf92bce86b.png)
zoals deze uitsnede van een op 15 mei 1954 door N.J. van Wijk Jurriaanse te te Zwolle gemaakte foto van de 6002 laat zien.
-
Onder die gaten 8 zit het klapbare raam.
Tussen dat raam en alle 14 gaten zit binnen in het machinistenhuis het plafond met daarin weer een tweeledig handbediend luik dat naar boven klapt. Afhankelijk van de rijrichting en de stand van de luiken kon je zo de ventilatie regelen.
Dit was de enige NS loc die een dergelijke constructie had.
Op de H0 Philo zitten alle gaten:
de 8 gaten: 0,8mm
de 2x3 gaten: 0,6mm
-
Frits,
Dank voor de uitgebreide uitleg.
Ik heb sterke twijfels bij de maten van de philo wat zit er op jou model? Op basis van tekening kwam ik ongeveer uit op 1 en 0,3mm diameter.
MVG,
Adriaan
-
De maatvoering van de gaten op de Philo: daar ging ik niet over. Ik kan ze nu alleen maar opmeten.
De gaten in mijn modellen in 0 en 1 zijn conform de tekening. De kleine zijn dus echt klein en zijn geëtst.
-
Dit was de enige NS loc die een dergelijke constructie had.
@Frits,
Hadden de gaten onder de dakrand van andere NS-locs dan een andere functie of andere constructie?
NS 6201-6240
NS 9501-9505
NS 8701-8725
Grtz, Ton
-
Ton,
Die heb ik kennelijk gemist in de research. Ik zie ze nu ook zitten. Dank voor de oplettendheid.
Frits.
-
Vooral die kleintjes zie je snel over het hoofd, die zitten veelal in de schaduw van de dakrand.
En de hoek waarin de foto genomen is speelt ook een rol.
-
Hi,
Goed in het kader van de kleine gaatjes viel mij oog op iets in het vraag en aanbod gedeelte van dit forum.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250607-onderdelen-NS6000-684408759bd5a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250607-onderdelen-NS6000-684408759bd5a.jpg)
Nu inmiddels hier in huis. Een stapeltje philotrain etsplaten. 1 stuk is gemarkeerd 63 1 en een ander gedeelte 63-3.
De verkopende partij had ook een goed stukje correspondentiemet philotrain dat dit inderdaad een philotrain ets is. Mooie aan deze ets is dat de opbouw duidelijk een 6001-6006 is de 6000 met korte waterbakken. Het rare is dat ik had verwacht dat dit resten van een philotrain "63ACKIT SS Bouwset SS 1200/NS 6000 korte waterkast" zouden zijn maar de doos is gemarkeerd met onderdelenset NS 6000 HFL30,-. Desondanks een mooie vondst die waarschijnlijk leid tot een 2de 6000 bouwproject.
Het zal wel wat uitzoekwerk vergen veel gegoten onderdelen ontbreken en ook de meeste onderdelen van het frame. Gelukkig is er al iemand die mij van een scan van de philotrain kit kan voorzien dan kan ik dat eens uitpluizen.
Wat betreft de gaten dat blijkt lastiger. De vormen lopen uiteen tussen de DJH kit en de philotrain kit. Het dak van de DJH kit is te dik waardoor de overgebleven ruimte te weinig is om de gaten weer te geven.
Met vriendelijke groet,
Adriaan