BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Lobomotion69 op 27 March 2025, 05:27:18
-
Van de week kreeg ik het idee om een gedeelte van de baan, waar de houtkap is gesitueerd, uit te breiden met een smalspoorlijntje. Hiervoor heb ik het onderstaande principeplan uitgewerkt. Het te gebruiken railmateriaal is Tillig H0/H0e of H0/H0m met railprofiel code 83, bij voorkeur H0e. Echter loop tegen het volgende probleem aan. Tillig heeft geen wissels waar beide spoorbreedtes aftakken. Shinohara heeft die wel maar die zijn uitgerust met railprofiel code 70. En dat betekent dat ik een groot deel van mijn H0 materieel moet gaan ombouwen met RP25 wielen. Daar zit ik niet op te wachten, heb ik dus totaal geen zin in. Dat afgezien van de verkrijgbaarheid en prijs van Shinohara.
Bij de tekening: blauw = H0 spoor; rood = H0e spoor en groen is gemengd spoor.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Smalspoor-67e4d38e13ec0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Smalspoor-67e4d38e13ec0.jpg)
Wie heeft er de gouden tip om dit probleem op te lossen?
-
Zelfbouw. Is best te doen :)
-
Je zou ook eens op de website van Weichen-Walter kunnen kijken: hij bouwt wissels naar jouw specificaties op bestelling. Niet echt goedkoop en langere levertijden, maar puike wissels. Ik ben er na 10 jaar nog steeds tevreden over.
-
Waarom maak je het inhaalspoor smalspoor niet naar beneden?
Geeft wat extra ongelijkheden, en je kunt standaard spullen gebruiken.
Groet,
Tjalling
-
Zelfbouw. Is best te doen :)
Tot op heden heb ik al heel veel zelfgebouws, ook gewone rails van houten latjes , spoorstaven en railspijkertjes. Dat ging nog prima. Maar wissels ben ik nooit een begonnen. Waarom? Drempelvrees waarschijnlijk. Nu is men nooit te oud om nog iets te leren of aan te beginnen. Maar ik vrees toch dat door de toenemende ouderdom en enkele extra drempels zijn ontstaan. Ten eerste afnemend zicht. Ten tweede motorische problemen en zo kan ik nog even doorgaan. Desalniettemin een goed advies en misschien ga ik het toch proberen. Niet geschoten is altijd mis en het kan me hoogstens een paar railstaven met toebehoren kosten.
Je zou ook eens op de website van Weichen-Walter kunnen kijken: hij bouwt wissels naar jouw specificaties op bestelling. Niet echt goedkoop en langere levertijden, maar puike wissels. Ik ben er na 10 jaar nog steeds tevreden over.
Goed advies? Niet echt. Ik zit al te hikken over de prijs van Shinohara wissels en die van WW zijn nog enkele factoren duurder. Dat gaat het dus niet worden, de hobby moet wel betaalbaar blijven.
Waarom maak je het inhaalspoor smalspoor niet naar beneden?
Geeft wat extra ongelijkheden, en je kunt standaard spullen gebruiken.
Groet,
Tjalling
Ruimte m'n beste, ruimte. Iets waar iedere modelspoorder mee moet woekeren. En dan moeten er ook nog twee perrons gemaakt worden. Nog meer ruimte nodig. Ik kan ook de wisselstraten dubbel uitvoeren, 1 maal voor H0 en 1 maal voor H0e achter elkaar. Maar dan worden ze twee keer zolang en zit je met hetzelfde probleem, RUIMTE.
En die is er niet onbeperkt.
Voor dit projektje heb ik 350 bij 80 cm ter beschikking. Daar moet het hele stationnetje plus houtverwerkings industrie opkomen. Met op de achterste rand een klein opstelgebeuren voor smalspoortreintjes. Zodat niet iedere keer hetzelfde treintje tevoorschijn komt. Dit wordt gecamoufleerd met bomen, een houtzagerij, loodsen en andere gebouwtjes.
-
Afgezien van zelfbouwmogelijkheden ga je uit van een verkeerd opgebouwd plan, als je tenminste zoveel mogelijk basismateriaal wil gebruiken. Dus ook de volgende opmerking
Waarom maak je het inhaalspoor smalspoor niet naar beneden?
Geeft wat extra ongelijkheden, en je kunt standaard spullen gebruiken.
Groet,
Tjalling
klopt niet helemaal.
Kijk even naar de rechterkant: daar komt de smalspoorlijn van boven en voegt in de H0 rail aan de BOVENkant.
Maar de daaropvolgende wissel geegt het smalspoor aan de ONDERkant.
Dat klopt dus al niet en er zou een overgangsrail boven - onder tussen moeten, zoals Tillig heeft.
Dat betekent nagenoeg alle tussenliggende wissels zelf bouwen, of een plan maken op basis van de geboden mogelijkheden. Dat zou misschien deels kunnen door sporen die nu boven het doorgaande spoor liggen naar beneden te trekken.
Maar ik ken de rest van de plannen en ruimte indeling niet, dus dat kan ik niet beoordelen.
-
Even rechtlijnig geredeneerd: de wissels die je wil hebben zijn er niet of zijn te duur. Zelfbouw is ook geen optie.
Dan blijft er een mogelijkheid over: het plan zo aanpassen/vereenvoudigen dat je gebruik kunt maken van de mogelijkheden die Tillig biedt.
Ik denk dat ze in het grootbedrijf niet zouden kiezen voor jouw sporenplan. Die zouden het ook eenvoudiger doen. In het groot zijn wissels met beide spoorwijdten in beide takken ook duur.
-
In het getoonde plan kan je enkele wissels vereenvoudigen door gewoon standaard H0e (of N wissels) te gebruiken met een extra railstaaf ernaast voor het normaalspoor te gebruiken. Dit geldt in elk geval voor de buitenste wissels in het onderste spoor en het hoogste wissel in het plan. Ik weet alleen niet of dat qua flenshoogte kan, maar misschien lukt het met oude N-spoor wissels wel? Dat scheelt je in elk geval 3 moeilijke/dure wissels.
Dat geintje lukt helaas niet voor de andere 3 wissels in het plan. De vraag is of je die wissels wel zelf kan bouwen of kan kopen. Of dat je je plan kan aanpassen?
Ik weet niet of er een merk is wat zelf 3-benige wissels kant en klaar levert.
Groeten,
Rogier
-
In het getoonde plan kan je enkele wissels vereenvoudigen door gewoon standaard H0e (of N wissels) te gebruiken met een extra railstaaf ernaast voor het normaalspoor te gebruiken. Dit geldt in elk geval voor de buitenste wissels in het onderste spoor en het hoogste wissel in het plan.
Dat zijn nou net de wissels die Tillig wèl in het programma heeft.
-
En zoiets?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/lobomotion69-1-67e531a8625f8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/lobomotion69-1-67e531a8625f8.jpg)
Groet,
michel
-
Afgezien van zelfbouwmogelijkheden ga je uit van een verkeerd opgebouwd plan, als je tenminste zoveel mogelijk basismateriaal wil gebruiken. Dus ook de volgende opmerkingklopt niet helemaal.
Kijk even naar de rechterkant: daar komt de smalspoorlijn van boven en voegt in de H0 rail aan de BOVENkant.
Maar de daaropvolgende wissel geegt het smalspoor aan de ONDERkant.
Dat klopt dus al niet en er zou een overgangsrail boven - onder tussen moeten, zoals Tillig heeft.
Dat betekent nagenoeg alle tussenliggende wissels zelf bouwen, of een plan maken op basis van de geboden mogelijkheden. Dat zou misschien deels kunnen door sporen die nu boven het doorgaande spoor liggen naar beneden te trekken.
Maar ik ken de rest van de plannen en ruimte indeling niet, dus dat kan ik niet beoordelen.
Maarten je hebt gelijk. Mijn sporenplanner liet mij de wissels en rails probleemloos aan elkaar leggen. Maar nadere bestudering leert dat dat niet kan. Er moeten dus wel degelijk overgangsrails ingevoegd worden.
Even rechtlijnig geredeneerd: de wissels die je wil hebben zijn er niet of zijn te duur. Zelfbouw is ook geen optie.
Dan blijft er een mogelijkheid over: het plan zo aanpassen/vereenvoudigen dat je gebruik kunt maken van de mogelijkheden die Tillig biedt.
Ik denk dat ze in het grootbedrijf niet zouden kiezen voor jouw sporenplan. Die zouden het ook eenvoudiger doen. In het groot zijn wissels met beide spoorwijdten in beide takken ook duur.
Wat men in het grootbedrijf zou doen boeit mij niet zo. Ik bouw een modelbaan die aan mijn eisen van bedrijfsvoering moet voldoen. En dat zelfbouw geen optie is zeg ik ook nergens. Wel dat er drempels zijn maar die dienen dan overwonnen te worden. Een extra uitdaging ga ik niet snel uit de weg. Temeer omdat het standaard materiaal wat Tillig levert naar mijn smaak te weinig mogelijkheden biedt blijft zelfbouw de beste optie. Dan kan ik het geheel ook zo vorm geven zoals dat mij het beste uitkomt, inclusief overgangen van links naar rechts en vv.
In het getoonde plan kan je enkele wissels vereenvoudigen door gewoon standaard H0e (of N wissels) te gebruiken met een extra railstaaf ernaast voor het normaalspoor te gebruiken. Dit geldt in elk geval voor de buitenste wissels in het onderste spoor en het hoogste wissel in het plan. Ik weet alleen niet of dat qua flenshoogte kan, maar misschien lukt het met oude N-spoor wissels wel? Dat scheelt je in elk geval 3 moeilijke/dure wissels.
Dat geintje lukt helaas niet voor de andere 3 wissels in het plan. De vraag is of je die wissels wel zelf kan bouwen of kan kopen. Of dat je je plan kan aanpassen?
Ik weet niet of er een merk is wat zelf 3-benige wissels kant en klaar levert.
Groeten,
Rogier
N-spoor gebruikt railstaven met code 55. Oude wissels zouden dan wat hoger kunnen zijn (code 70?). Maar dat is nog steeds te laag voor normale H0 wielen. en ben je weer gebonden aan RP25 wielen. Zie boven bij Shinohara. Buitn dst klopt de bielsmat dan niet in H0.
En even goed lezen, er is een merk wat driebenige wissels levert. Shinohara, zie boven.
@tothebeach Iets dergelijks had ik ook al overwogen maar weer verworpen vanwege de ruimte. die de extra sporen innemen. Ik wil het stationnetje volledig geïntegreerd hebben met H0 en H0e ann één perron.. Daarbij twee afzonderlijke los- en laadsporen cq overslagsporen.
Hieronder nog even een overzicht zoals het ongeveer zou moeten worden. De blauwe H0 sporen onderaan liggen 30cm lager dan het smalspoorlijntje. Daartussen moet dan een rotsachtige helling met bebossing komen. Niet zijnde een steile rotswand. Die zie je al teveel op modelbanen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Smalspoor2-67e533e117a70.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Smalspoor2-67e533e117a70.jpg)
-
Als ik even snel google levert Peco N-spoor wissels in Code 80 (https://www.hobby-en-modelbouw.nl/Wissel-links (https://www.hobby-en-modelbouw.nl/Wissel-links))
En volgens onze onvolprezen Beneluxspoor is er ook code 83 N-spoor beschikbaar (onderaan de pagina):
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Rail_(spoorstaaf),_hoogte_en_materiaal (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Rail_(spoorstaaf),_hoogte_en_materiaal)
Roco werkt ook met code 83, dus dat zou qua hoogte en railprofiel (en wielprofiel) misschien wel moeten werken? Uiteraard is dat wel een kwestie van testen of H0 spul ook fatsoenlijk over het puntstuk etc wil lopen, maar qua railprofiel lijkt het (mij) haalbaar?
De bielsmat klopt dan inderdaad niet, dus het zal wel wat knutselwerk worden, maar je hebt wel een standaard uitgangspunt waarmee je (misschien) verder kan. In 1:1 is de bielsafstand van smalspoor en normaalspoor ook anders.
Groeten,
Rogier
-
N-spoor gebruikt railstaven met code 55.
Peco levert code 55 en 80, , Arnold, Minitrix, Roco en Fleischmann gebruiken code 80 in N.
-
N-spoor gebruikt railstaven met code 55.
Die railstaven hebben een dubbele voet. De onderste zit helemaal begraven in de bielzenmat, die zie je niet. De bovenste voet zit op de bielzenmat en daar zitten geen bevestigingen meer boven. Je hebt dus die 55 mill helemaal beschikbaar voor de flenzen. Dat is bijna 1,4 mm.
Maar ik denk dat die spoorstaven niet geschikt zijn voor zelfbouw.
-
[img width500]https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Smalspoor2-67e533e117a70.jpg[/img] (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Smalspoor2-67e533e117a70.jpg)
En aan de linkerzijde is geen ruimte voor iets extra's? Wat komt daar dan/ staat daar dan in de weg?
Daarnaast lijk het mij, dat een smalspoorbedrijf (en ook het gewone) zal kijken naar de kosten kosten die het allemaal met zich meebrengt. En zo lijkt het mij, dat ze eerder naar standaard spullen zullen grijpen, dan naar driesporige wissels. En bij de houtkap lijkt mij de marge nou niet zo groot.
Tevens is huidige plan qua rangeren een ramp. Als er gerangeerd moet worden met normaalspoor, kan/mag er geen smalspoor staan, want dat staat dan in de weg. En omgekeerd hetzelfde. Als het rangeren dus voorbij is, moet alles dat op de sporen met drie-rail staat weggehaald worden.
Maar goed, dat zijn slechts mijn gedachten hierover.
Groet,
Michel
-
Ik moet Klaas in par.#6 volkomen gelijk geven. :)
Als uw motoriek en zicht achteruitgaan, zal je toch je baanplan wat moeten aanpassen en de bestaande wissels van Tillig gaan gebruiken.
Dat is nu eenmaal een gegeven, wat die wissels bouwen, zoals in uw baanplan vergt enorm veel inzicht, geduld, en technische vaardigheden. :P
In die speciale wissels zouden zomaar eventjes 3 puntstukken moeten ingebouwd worden. :(
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Tillig-H0-H0e-H0e-wissel-85182-kopie-67e55abea710e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Tillig-H0-H0e-H0e-wissel-85182-kopie-67e55abea710e.jpg)
-
Waarom moeilijk doen over de rail ? Een paar wissels en de 3-rail koop je zo bij Tillig.
En dan kijk je welke wissels als basis het beste te gebruiken zijn voor ombouw, bijv. de 85321 zoals in je tekening.
Deze wissel bestaat overigens niet meer, heeft een ander nummer.
Omdat Tillig voor H0e dezelfde rail gebruikt kun je daar dus ook losse railstaven nemen voor de ombouw, of een H0e wissel projecteren binnen de andere wissel en naar die mogelijkheid kijken.
Tillig heeft railsjablonen, dus eerst een ontwerp op papier maken lijkt me de juiste weg.
Ik zit nu niet op mijn plek dus kan je niet laten zien wat ik bedoel. Maar dit is de methode die ik zelf meermaals heb toegepast om niet- bestaande wissel constructies te bouwen.
Als voorbeeld: 2 verschillende Hosenträgers (in spoor 0) bij de baan in Den Bosch. Maar ook in TT.
-
Ik zou me niet meteen laten beperken door beperkingen.
Het proberen van 1 wissel zelf te maken zal wel uitwijzen of u er mee verder kunt of toch het plan moet laten varen.
Maar vooraf de pijp aan mezelf geven (ik heet Maarten) : never nooit nie. (y)
-
Waarom moeilijk doen over de rail ? Een paar wissels en de 3-rail koop je zo bij Tillig.
In het voorgestelde plan is het niet zo simpel: bij de combinatie normaal-/smalspoor heb je op een gegeven moment een stukje rails nodig waar het smalspoor "opschuift" van links naar rechts of van rechts naar links ten opzichte van het normaalspoor. En daar lijkt geen plaats voor te zijn in de aangegeven opstelling van wissels (combiwissel links gevolgd door een combiwissel rechts).
Dat gezegd zijnde, is de combinatie noodzakelijk of kan het ook met smalspoor naast normaalspoor? Met andere woorden, in de laatste tekening, aan de linker zijde, het smalspoor niet combineren met normaalspoor, maar parallel laten lopen richting overlaadplaats. Dan heb je enkel een kruising nodig om met normaalspoor naar het de losplaats te kunnen rijden.
Met vriendelijke groet,
Wies.
-
In het voorgestelde plan is het niet zo simpel: bij de combinatie normaal-/smalspoor heb je op een gegeven moment een stukje rails nodig waar het smalspoor "opschuift" van links naar rechts of van rechts naar links ten opzichte van het normaalspoor.
Ja, in de afbeelding wel. Maar als je de wissels toch zelf gaat bouwen is dat verschuiven niet meer nodig.
Dan blijft bijvoorbeeld rechts het smalspoor aan de bovenkant, zoals het ook op de eerste wissel binnenkomt.
Neem een gewone en een H0e wissel en plak die in elkaar. Op papier, de werkelijkheid is een uitdaging.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Tillig-H0-H0e-H0e-wissel-85182-kopie-67e55abea710e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Tillig-H0-H0e-H0e-wissel-85182-kopie-67e55abea710e.jpg)
Het hier getoonde voorbeeld is hopelijk alleen als voorbeeld bedoeld. Want in werkelijkheid zou dit een debacle worden.
De radius van het afbuigende spoor is voor H0 volstrekt te klein.
Je dient uit te gaan van uitgaand normaalspoor en daar het smalspoor op aanpassen
-
Als eerste een rectificatie. De door mij aangehaalde Shinohara wissels zijn uitgevoerd in H0n3. Dat is een spoorbreedte van 10,5mm, wat net tussen H0m en H0e inzit. Dus helemaal niet bruikbaar voor mijn doel. Het bewijst echter wel dat dubbelsporige wissels haalbaar zijn.
De laatste uren heb ik besteed an het puzzelen van hoe het door mij gewenste sporenplan met de bestaande Tillig wissels is uit te voeren. Het resultaat is bedroevend, prakties onmogelijk. Bij vele wisselcombinaties komt het smalspoor aan de verkeerde kant te liggen. Dat betekent in enkele gevallen tussen iedere twee wissels een overloop van telkens 22+cm inbouwen. Dat gaat lengte vreten die er niet is.
Ik daag een ieder uit om het te proberen.
De eisen zijn vrij simpel. Twee stationssporen met zowel H0 als H0e (of Hom) en daartussen een eilandperron. Daarbij voor iedere spoorbreedte een opstelspoor voor goederenoverslag (zie tekening).
Gepruts met N-spoor ga ik niet aan beginnen omdat dat een heel verkeerde schaalverhouding heeft met name de bielzenmat betreffend. Wel wil ik onderzoeken in hoeverre het mogelijk is om een bestaand wissel te demonteren en de afzonderlijke onderdelen zoals puntstukken, wisseltongen etc. te hergebruiken voor de opbouw van een wissel naar eigen ontwerp. Dat zou al een hele hoop gepriegel om zelf te maken besparen. Voor dit doel heb ik nog wel wat overtollig materiaal liggen.
Tot zover wil ik een ieder bedanken voor zijn bijdrage in deze discussie. Het is altijd goed om diverse opinies en inzichten te verkrijgen om tot een weloverwogen besluit te komen. Voorlopig bestaat dat uit het onderzoeken en ontwerpen van zelfbouw wissels. We zullen zien hoever we daarmee gaan komen, de tijd zal het leren.
-
De eisen zijn vrij simpel. Twee stationssporen met zowel H0 als H0e (of Hom) en daartussen een eilandperron. Daarbij voor iedere spoorbreedte een opstelspoor voor goederenoverslag
Het is maar wat je simpel noemt.
Weer vanuit rechts redenerend: het smalspoor komt aan de bovenkant binnen. Dat is dus prima voor het ondersre stationsspoor. Maar dat betekent, dat bij het 2e spoor langs het eilandperron het smalspoor aan de verkeerde kant ligt, want ook aan de bovenkant. Als je daar genoegen mee neemt, prima, maar dan ga ik liver niet als reiziger mee om bij het uitstappen meteen over de andere rail te struikelen of mijn voet te verzwikken.
Kortom: absoluut niet zo simpel. En gezien je voorop gestelde ruimtegebrek onmogelijk op te lossen.
Wat misschien wel mogelijk is: 2 perrons, met bij allebei het smalspoor aan de bovenkant.
Als ik achter mijn computer zit dit weekend zal ik eens kijken of er niet een totaal andere opzet mogelijk is. Daarvoor zou ik graag de beschikbare ruimte in cm. willen hebben, met opgave van hoeveel cm. van de rand ( voorste spoor) en gewenste stationslengte en breedte van de perron(s).
-
Om alvast een idee te geven, wederom vanaf rechts.
Het binnenkomende smalspoor takt vóór het grootspoor af naar rechts en vormt daarmee het begin van het stationsspoor. Het grootspoor samen met smalspoor komt bij de ingangswissel, waarbij alleen het grootspoor naar boven afbuigt. Het drierailspoor loopt verder langs het perron naar links ( smalspoor is boven )
Het naar boven aftakkende grootspoor maakt een bocht om langs het perron als tweede spoor uit te komen. In deze bocht komt vanaf rechts het eerder afgetakte smalspoor in het grootspoor binnen ( aan de onderkant!) en vervolgens is het drierail langs het perron.
Dan is er dus een eilandperron met het smalspoor aan de juiste kanten.
Dan nu de linkerkant.
Onderste drierail vervolgt zijn weg naar de wissel aan het einde van het perron. Die wissel is dus 2 x drierail met smalspoor boven.
Maar het 2 e stationsspoor heeft het smalspoor beneden. Dit is op te lossen door het smalsoor in die aftakkingswissel naar de buitenzijde = bovenkant te laten doorlopen.
Dat betekent dan weer wel dat de daaropvolgende splitsing naar de 2 rangeersporen ook zelf gebouwd moet worden, want daar ligt het smalspoor aan de " verkeerde" kant.
Teken maar eens uit en kijk of dat haalbaar is. En bedenk: iedere idiote ondenkbare constructie is in werkelijkheid ook al eens toegepast, dus bedacht.
-
Een beetje knullig in elkaar gezet met dat wat Tillig heeft, maar met wat zaagwerkkan je dan uitkomen op zoiets?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/lobomotion69-2-67e6c5f26d56e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/lobomotion69-2-67e6c5f26d56e.jpg)
Tenminste als ik je goed begrijp.
Groet,
michel
-
Op zichzelf een leuk idee, ware het niet dat:
- er een gemeld gebrek aan ruimte is
- diverse wissels Tillig niet in het program heeft
- er nu nog meer wissels zelf ge- of verbouwd moeten worden.
Nogmaals: grootste probleem is waar het smalspoor ligt, aan de boven- of onderkant. Dat lijkt in de tekening te kloppen maar doet dat niet. Dus dat is òf iedere keer switchen ( kan niet ivm ruimte) of het smalspoor komt aan de verkeerde kant bij het perron.
-
Ik weet niet welk rail-tekenprogramma gebruikt is, maar blijkbaar sluit het normaalspoor wel aan elkaar zonder te letten op waar het smalspoor ligt. Oftewel : voor dit ontwerpdoel ongeschikt.
-
Het ging mij eigenlijk meer om het idee, dat je schetste in het bericht erboven , dan het daadwerkelijke drierail spoorverloop. Het schetsje is trouwens in Anyrail gemaakt. Wel leuk, want dat koppelt werkelijk deze drierail op allerlei manieren aan elkaar, maar niet praktisch dus.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/lobomotion69-3-67e6d6040f411.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/lobomotion69-3-67e6d6040f411.png)
Maar wat mij nog steeds niet duidelijk is, is de lege ruimte aan de linkerzijde van het emplacement (paarse cirkel). Ruimtegebrek kan het niet zijn, Want het zit binnen het smalspoorovaaltje (rood/groen). Maar wat is de reden dat daar geen klein emplacement kan?
Groet,
michel
-
Leuk Henk, dat je weer terug gaat naar 3-rail ;D
-
Om maar met de laatste vraag te beginnen. De bedoeling van het hele gebied waar dit project zich situeert is houtwinning. Voor houtwinning heb je bomen nodig, veel bomen. En veel bomen bij elkaar noemt men een bos. Daarnaast heb je voor de industrie gebouwen nodig zoals een zagerij en opslag. Wanneer je dan ook nog eens alles vol gaat leggen met rails hou je geen bos meer over en ben je aan je doel voorbij geschoten. Dat is voor mij de belangrijkste achterliggende gedachte. Het economisch benutten van de ruimte.
De grootte van de beschikbare ruimte bedraagt in de lengte (de rode ovaal) circa 350cm maximaal. De diepte is circa 80cm vanaf de onderste blauwe lijnen. Deze liggen op een niveau 30cm lager dan het smalspoorgebied en de overgang moet bestaan uit een rotsachtige helling met begroeiing (bomen). Dus geen steile rotswand!. De lengte van de stations- en opstelsporen moet minimaal 70cm bedragen, meer mag vooral in het normaalspoor. Het materieel wat daar gaat rijden is industrieel (houttreinen) en pendelverkeer. Voornamelijk railbus en korte personen treinen. Daarvoor moet er omgelopen kunnen worden door de (stoom)lok. De frequentie van het treinverkeer is van dien aard dat at geen beletsel vormt voor ander verkeer. Het smalspoor loopt niet om. Dat bestaat alleen uit doorgaand verkeer.
Zoals reeds aangehaald is het ontwerpje wat Michel hier presenteert niet haalbaar. De wissels waar het normaalspoor aftakt kunnen niet omdat het smalspoor daarbij altijd aan de verkeerde zijde ligt. Wat ik ook niet helemaal snap is waarom Tillig voor een overgangsrail 22plus cm nodig heeft. Het verschuiven van een smalspoor rail met 7,5mm binnen een ruimte van 16,5mm moet toch op veel kortere afstand kunnen gebeuren. Goed er moeten twee wisseltongen in maar die hoeven niet zo lang te zijn. En ook hoeven er bij smalspoor geen superslanke wissels gebruikt te worden. Even uitgaand van een standaard Minitrix wissel, dat is 104 mm lang. Het puntstuk bevind zich iets over de helft en de wisseltong is circa 20mm lang. Dat zou betekenen dat een overgang smalspoor L/R binnen 55mm gerealiseerd kan worden. En dus, zoals Maarten al voorstelt, bij een zelfbouwwissel geïntegreerd kan worden. Om een perron tussen twee sporen te kunnen bouwen moet je toch al een grotere afstand tussen die sporen creëren. Daar kun je dan meteen die overgang in kwijt. Of zie ik dat nu helemaal verkeerd?
-
Leuk Henk, dat je weer terug gaat naar 3-rail ;D
Scherp Bas, hahaha. Maar dit keer wel zonder ski's.
-
(y)
-
Om maar met de laatste vraag te beginnen. De bedoeling van het hele gebied waar dit project zich situeert is houtwinning. Voor houtwinning heb je bomen nodig, veel bomen. En veel bomen bij elkaar noemt men een bos. Daarnaast heb je voor de industrie gebouwen nodig zoals een zagerij en opslag. Wanneer je dan ook nog eens alles vol gaat leggen met rails hou je geen bos meer over en ben je aan je doel voorbij geschoten. Dat is voor mij de belangrijkste achterliggende gedachte. Het economisch benutten van de ruimte.
De grootte van de beschikbare ruimte bedraagt in de lengte (de rode ovaal) circa 350cm maximaal. De diepte is circa 80cm vanaf de onderste blauwe lijnen. Deze liggen op een niveau 30cm lager dan het smalspoorgebied en de overgang moet bestaan uit een rotsachtige helling met begroeiing (bomen). Dus geen steile rotswand!. De lengte van de stations- en opstelsporen moet minimaal 70cm bedragen, meer mag vooral in het normaalspoor. Het materieel wat daar gaat rijden is industrieel (houttreinen) en pendelverkeer. Voornamelijk railbus en korte personen treinen. Daarvoor moet er omgelopen kunnen worden door de (stoom)lok. De frequentie van het treinverkeer is van dien aard dat at geen beletsel vormt voor ander verkeer. Het smalspoor loopt niet om. Dat bestaat alleen uit doorgaand verkeer.
Zoals reeds aangehaald is het ontwerpje wat Michel hier presenteert niet haalbaar. De wissels waar het normaalspoor aftakt kunnen niet omdat het smalspoor daarbij altijd aan de verkeerde zijde ligt. Wat ik ook niet helemaal snap is waarom Tillig voor een overgangsrail 22plus cm nodig heeft. Het verschuiven van een smalspoor rail met 7,5mm binnen een ruimte van 16,5mm moet toch op veel kortere afstand kunnen gebeuren. Goed er moeten twee wisseltongen in maar die hoeven niet zo lang te zijn. En ook hoeven er bij smalspoor geen superslanke wissels gebruikt te worden. Even uitgaand van een standaard Minitrix wissel, dat is 104 mm lang. Het puntstuk bevind zich iets over de helft en de wisseltong is circa 20mm lang. Dat zou betekenen dat een overgang smalspoor L/R binnen 55mm gerealiseerd kan worden. En dus, zoals Maarten al voorstelt, bij een zelfbouwwissel geïntegreerd kan worden. Om een perron tussen twee sporen te kunnen bouwen moet je toch al een grotere afstand tussen die sporen creëren. Daar kun je dan meteen die overgang in kwijt. Of zie ik dat nu helemaal verkeerd?
Dan zit er maar 1 ding op en dat is : aan de slag en wissels zelf bouwen i.p.v erover te blijven discussiëren
-
Helemaal gelijk.
Doen, doen, doen, is altijd al mijn credo geweest.
Mocht het niet lukken? Dan hier ervaring opvragen...
Ronald Visser
-
Om maar met de laatste vraag te beginnen. De bedoeling van het hele gebied waar dit project zich situeert is houtwinning. Voor houtwinning heb je bomen nodig, veel bomen. En veel bomen bij elkaar noemt men een bos. Daarnaast heb je voor de industrie gebouwen nodig zoals een zagerij en opslag. Wanneer je dan ook nog eens alles vol gaat leggen met rails hou je geen bos meer over en ben je aan je doel voorbij geschoten. Dat is voor mij de belangrijkste achterliggende gedachte. Het economisch benutten van de ruimte.
(...)
Helemaal helder. Wel mooi om het zo in te richten, maar spoortechnisch wel een uitdaging, veel zelfbouw aan wissels, enzo. Maar dan houd de rol van adviseur voor mij op ;)
Succes met het vervolg!
Groet,
michel
-
. Daar kun je dan meteen die overgang in kwijt. Of zie ik dat nu helemaal verkeerd?
Verkeerd is jouw term, laat ik het "anders" noemen.
Op de eerste plaats is de overgang rechts/links of andersom bij Tillig 228 mm lang. Daarvan wordt ongeveer de helft, dus hou het op 120 mm gebruikt voor de werkelijke overgang, de rest is gewone 3-rail. En daar komt GEEN ENKELE wisseltong in voor.
Op de tweede plaats: ik gebruik in mijn voorstel geen enkele overgang rl of lr. De keuzes boven of beneden (zoals door mij genoemd nav het getoonde spoorplan) worden geïntegreerd in de toch al zelf te bouwen wissels. De keuze om aan de rechterkant een gewone smalspoorwissel in te zetten maakt dat een stuk(je) makkelijker.
-
Vraagje tussendoor: je wilt toch niet toevallig Tsjechisch gaan rijden ?
-
Hahaha, nee hoor, Niks Tsjechisch voor mij. Het wordt een fictieve baan in Zuid Duitsland. Losjes gebaseerd op de voormalige in Würtemberg geëxploiteerde smalspoorbanen waarvan alleen de Öchsle nog als museumlijn over is.
-
Ik ben vanmiddag begonnen in Scarm een tekening te maken. Hopelijk vanavond iets tastbaars klaar ter discussie. Dan weet je beter wat je te doen staat, of dat je beter af bent met andere plannen.
-
Eens kijken of een eerste plaatje een beetje door wil komen, dan kan ik daarna uitleg per wissel gaan geven.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/HOe-ontwerp4-67eae3189d446.bmp) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/HOe-ontwerp4-67eae3189d446.bmp)
-
Wissel 1: Tillig 85637, de gewone H0e wissel rechts , maar let op: deze is 18 gr. ipv de normale 15, dus daar moet een stukje afgezaagd worden om op de 15 gr. te komen.
Wissel 2: Tillig 85182, het rechtdoor gaande normaalspoor met invoegend H0e AAN DE BOVENKANT. Deze is dus 15 gr.
Wissel 3: Tillig 85323 H0 wissel rechts, met daar in te bouwen recht doorgaand H0e spoor AAN DE BOVENKANT.
Wissel 4: de geometrie van Tillig 85323, met daarin invoegend het H0e spoor AAN DE ONDERKANT. Hier is geen wisseltong nodig, want een contrarail kan het H0e materiaal op RECHTDOORGAAND dwingen
Wissel 5: bijna de moeilijkste. Gebaseerd op, of gebruik makend van, Tillig 85324 wissel links, met daarin rechtdoorgaand H0e spoor AAN DE BOVENKANT en H0e spoor afbuigend (met wisseltong H0e) AAN DE BOVENKANT.
Wissel 6: de moeilijkste. Gebaseerd op, of gebruik makend van, Tillig 85323 wissel rechts, met daarin rechtdoorgaand spoor AAN DE BOVENKANT en afbuigend H0e spoor VANUIT DE BOVENKANT maar eindigend AAN DE ONDERKANT. Ook met wisseltong H0e.
Wissel 7: geometrie naar keuze, H0e spoor VANUIT DE BOVENKANT uitwijkend naar rechts. Omdat de bovenste spoorstaaf ook voor H0 dient is een wisseltong noodzakelijk.
Wissel 8: niet in tekening. Meest linkse wissel, is het invoegend H0e spoor in normaalspoor. Standaard Tillig 85181.
-
Wissel 1 (ongeveer)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/85637MODIF-67eaeb5888088.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/85637MODIF-67eaeb5888088.jpg)
-
Wissel 3
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/85323-MODIF-67eaec9d1a301.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/85323-MODIF-67eaec9d1a301.jpg)
-
Wissel 4
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/85323-MODIF2-67eb9b91adef0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/85323-MODIF2-67eb9b91adef0.jpg)
-
Wissel 7
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/85323-MODIF3-67eaf25b46160.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/85323-MODIF3-67eaf25b46160.jpg)
-
De andere wissels zijn nogal lastig om zo te tekenen, ga ik morgen een poging voor doen.
-
Vaak zijn smalspoortreinen korter dan normaalspoor treinen. In het sporenplan is het omloopspoor juist andersom uitgevoerd, het omloopspoor voor normaalspoor is korter dan voor het smalspoorgeheel. Als je dit omdraait, zou je daarmee wissels 1 tot en met 4 niet kunnen reduceren tot 2 aangepaste wissels (bv wissels 1 en 2)? Dat scheelt je wel weer 2 wissels verbouwen en oogt daarnaast realistischer.
Gevoelsmatig zou ik het sporenplan toch omgooien. De bovenste 2 sporen voor smalspoor (incl omloopspoor) de onderste voor normaalspoor. Eventueel kan je 1 spoor combineren tot smal/normaalspoor combi en dat langs een perron leggen. Een scheiding van smalspoor en normaalspoor is realistischer (immers, beide spoorsoorten zitten elkaar minder in de weg), maar je maakt het sporenplan er ook een stuk eenvoudiger mee.
Groeten,
Rogier
-
Ik ga uit van het aangeleverde plan. Daar zal ook "in het echt" over nagedacht zijn om het zo uit te voeren, bijvoorbeeld een flink stuk rots aan de linkerkant, of een ravijn, waar men gekozen heeft om het 3-spoor te maken.
Het omloopspoor H0e lijkt veel groter dan H0, maar is dat niet, want het is geen omloopspoor. Bovendien lijkt het zo, omdat in mijn plaatje het "station" nogal ingekort is. Dus het stuk H0e rechts is alleen aansluitspoor op het station.
-
Wissel 5
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/85324-MODIF5-67eb96498dd71.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/85324-MODIF5-67eb96498dd71.jpg)
-
Wissel 6
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/85323-MODIF6-67eb9870dcd4b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/85323-MODIF6-67eb9870dcd4b.jpg)
Vooral deze is behoorlijk ingewikkeld, omdat je voor het H0e spoor een soort aparte wissel in de bestaande H0 wissel moet leggen, met wisseltongen en een zelf gekozen radius.
-
Ik hoop, dat dit je niet afschrikt om zelf te gaan ontwerpen en bouwen, maar misschien kun je dit ook gebruiken om een wat eenvoudiger ontwerp te maken. Maar wel met je voorgaand geformuleerde eisen en wensen in overeenstemming.
Succes.
-
Het omloopspoor H0e lijkt veel groter dan H0, maar is dat niet, want het is geen omloopspoor. Bovendien lijkt het zo, omdat in mijn plaatje het "station" nogal ingekort is. Dus het stuk H0e rechts is alleen aansluitspoor op het station.
Stel dat je op het 2e spoor vanaf links met een trein binnenkomt, dan kan je met een normaalspoor je loc omlopen via wissels 4, 3, 5 en 6. Met een smalspoortrein kan je dan omlopen via wissels 1,2 en dan 5 en 6. Of zie ik dat verkeerd?
Ik ga uit van het aangeleverde plan. Daar zal ook "in het echt" over nagedacht zijn om het zo uit te voeren, bijvoorbeeld een flink stuk rots aan de linkerkant, of een ravijn, waar men gekozen heeft om het 3-spoor te maken.
Dat moet inderdaad ook het uitgangspunt zijn, maar ik zie toch wel veel (technsische) uitdagingen om dit in model zo na te maken. Ik heb wel eens een 3 benige constructie gebouwd met smalspoor, alleen dat was 1:1 ;D. Doorgaand spoor was 600mm, afbuigend was 700mm. Dat was relatief makkelijk te maken door een 600mm aan te vullen met 1 extra spoorstaaf. Alleen ging in dat geval het 600mm spoor altijd rechtdoor en het 700mm spoor altijd afbuigend. De (ene!) tongbeweging zorgde er alleen voor dat het mogelijk was om beide spoorwijdtes te combineren op 1 loodsspoor.
Groeten,
Rogier
-
Stel dat je op het 2e spoor vanaf links met een trein binnenkomt, dan kan je met een normaalspoor je loc omlopen via wissels 4, 3, 5 en 6. Met een smalspoortrein kan je dan omlopen via wissels 1,2 en dan 5 en 6. Of zie ik dat verkeerd?
Zie je goed, alleen zie ik niet wat daar het probleem van is. En als dat wel een probleem zou zijn, dan zou ik wissel 1 weglaten en wissel 2 ook een zelf te bouwen wissel maken.
Maar ik geef er ook de voorkeur aan wat zaken te vereenvoudigen, vandaar volgende 2 voorstellen om over na te denken wat wel of niet kan.
-
NEO 1
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/HOe-ontwerpNEO1-67eba4b9812f3.bmp) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/HOe-ontwerpNEO1-67eba4b9812f3.bmp)
En NEO 2
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/HOe-ontwerpNEO2-67ec385ebd1ae.bmp) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/HOe-ontwerpNEO2-67ec385ebd1ae.bmp)
Precieze uitvoering en maten zijn nader uit te werken.
-
@maartenvdb
Hartelijk dank voor je ideeën en ontwerpen. Daar kan ik wat mee en ga aan de slag. Zodra er resultaten zijn zal ik die hier melden maar dat kan wel enige tijd duren. Heb nog veel te bouwen aleer daadwekelijk aan dit gedeelte begonnen kan worden. Maar planning en testjes kunnen tussendoor altijd wel gedaan worden. Om te beginnen ga ik voor deze testdoeleinden een H0e wisseltje en een paar stukjes (3-)rail aanschaffen.
Wordt vervolgd.
.
-
Nou, na heel wat gepuzzel denk ik dat ik eruit ben.
Enkele wissels moeten ingekort worden maar dat is bij de meeste Tillig modellen geen probleem (denk ik tenminste wanneer ik de plaatjes bekijk). Onderstaand plannetje past net op de beschikbare ruimte en er dient slechts één wissel (rood ingekleurd) zelf gebouwd re worden. Dat moet te doen zijn toch?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/H0-H0e-ststion-67f4c92fa7444.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/H0-H0e-ststion-67f4c92fa7444.jpg)
Eventueel kunnen één of twee van de opstelsporen linksboven weggelaten worden.
-
Maar gelukkig is dat geen wissel 😁
Rechtdoorgaand smalspoor en uitwijkend normaalspoor.
Fluitje van een cent, lijkt me.
-
Ja, dat is niet zo moeilijk als het lijkt. In ieder geval geen bewegende delen erin.
-
Kan je dezelfde als 2° van rechts gebruiken , en alleen het smalspoor rechtdoor , aan de linkerzijde, aansluiten, hoefje geen zelfbouw te maken, alleen een kleine aanpassing voor de spoorkoppeling ( raillas) ;)
-
2e van rechts is een echte wissel. H0 rechtdoor en afbuigend. Die zou je dan juist moeten slopen (rechtdoorgaand spoor weghalen) en de wisseltongboven vastzetten en beneden een stukje afhalen.
Is dus wel bruikbaar, maar gezien geometrie en kosten zou ik dan kiezen voor een gewone wissel en daar het smalspoor inbouwen.
Maar ikzelf zou het helemaal zelf bouwen, lijkt me net zo makkelijk.
-
Je moet gewoon een stukje van het H0 spoor dat rechtdoor loopt voorbij de wisseltongen, verwijderen, meer niet.
Ik vermoed dat dat toch het eenvoudigste is , tegenover er een railstaaf te gaan bijplaatsen in een wissel.
-
Kan je dezelfde als 2° van rechts gebruiken , en alleen het smalspoor rechtdoor , aan de linkerzijde, aansluiten, hoefje geen zelfbouw te maken, alleen een kleine aanpassing voor de spoorkoppeling ( raillas) ;)
Nee, kan niet. De oplettende lezer zal zien dat er links van het 2e wissel van rechts een overloop is geplaatst omdat het smalspoor in het bedoelde wissel aan de verkeerde kant ligt. In het rode wissel ligt het smalspoor dus ook aan de verkeerde kant en kan de aansluiting rechts met het aansluitende spoor fysiek dus niet gemaakt worden.
Ergo wordt het zelfbouw wat op zich helemaal geen probleem is, zoals reeds opgemerkt.
-
@saskia kan niet ivm plaats smalspoor
@Lobomotion Je hebt gelijk. Ik heb de wissel niet voor me, dus even het overzicht verloren.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Wissel-links-67f62e177f977.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Wissel-links-67f62e177f977.jpg)
-
Zo ja. En dan aan de onderzijde ook nog een dwangrail die het H0 wiel in het juiste spoor houdt wanneer de bovenst rail het smalspoor kruist.
Zo dus:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/zelfbouw-67f68132147e4.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/zelfbouw-67f68132147e4.png)
Tekening wordt wel erg korrelig maar je ziet de bedoeling.
-
Vandaag bezig geweest met de uitbreiding te voorzien van blokken, melders en wat dies meer zij. Al doende kreeg ik enkele ingevingen waardoor het geheel nog iets compacter is geworden. De hierdoor gewonnen ruimte is voornamelijk gebruikt om de station sporen iets langer te maken zodat er een fatsoenlijk treintje aan de perrons kan staan.
En het schaduwstation is nu ook gereed. Twee sporen in beide richtingen achter elkaar waar twee treinen achter elkaar plaats kunnen vinden. In totaal kunnen er dus acht smalspoortreintjes in. Ga ik dat nodig hebben? Vast niet, maar je kent het motto; "beter mee verlegen als om verlegen".
En zo ziet het geheel er dan uit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/H0e-schaduw-67fb9def9144e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/H0e-schaduw-67fb9def9144e.jpg)
-
Nadat bovenstaande pen oefeningen gereed waren gekomen en gepubliceerd kwam ik, tijdens het inpassen op de baan, erachter dat er nog ruimte gelaten moet worden voor de mangaten. Ik wil op de uitneembare delen tbc daarvan geen rails hebben liggen vanwege de overgangen. Dus moest er nog wat veranderd en aangepast worden. En omdat ik toch bezig was ook maar meteen het emplacement nog wat verder aangepakt. Het aantal meters gecombineerde rails is drastisch verminderd, evenals het aantal wissels. En het grote pluspunt. Alles is met standaard materiaal opgebouwd. Niets meer zelfbouwen dus. Wel heb ik ten behoeve hiervan enkele Peco wissels moeten gebruiken ipv Tillig. Peco gebruikt code 80 railprofiel en Tillig code 83. Het verschil tussen deze twee profielen is met een schuifmaat niet te meten, want kleiner dan 0,1mm. Ze worden dan ook gewoon naast elkaar verlegd.
en zo ziet het er nu dan uit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Baan2Lv5e-68005642a5570.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Baan2Lv5e-68005642a5570.jpg)
-
KISS (Keep It Simple Stupid!) is vaak een goede manier om iets makkelijker en dus haalbaarder te maken. Niet zelf hoeven bouwen is daar zeker een goede stap in. Zo te zien heb je al genoeg te doen ;D.
Ziet er fraai uit! (y)
-
Helemaal gelijk (y)
-
Toch nog een vraagje, naast complimenten voor de oplossing (y)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Baan2Lv5e-68005642a5570-bew-6800c0a3570d7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Baan2Lv5e-68005642a5570-bew-6800c0a3570d7.jpg)
Je sluit de 2 wissels met uitwijkend smalspoor aan op een Y-wissel. Het uitwijkend smalspoor heeft een hoek van 18 gr. (is dus 15 gr.)tov rechtdoor. De Y-wissel dient derhalve een hoek te hebben van 36 gr. is dus 30 gr. maar het bouwpakket van Tillig heeft maar 18 gr., dus 2 x 9 gr.
Nou zie ik nog wel korte stukjes rail tussen de Y-wissel en de andere wissels, maar wil je in deze korte stukjes 6 gr. realiseren ? Ik heb hier geen maten, dus ik kan dat niet zo controleren, maar hopelijk klopt het in je opzet wel met een bepaalde minimum boogstraal.
-
Bijna goed Maarten. Echter zijn het geen Tillig wissels maar Peco en die maken een grotere hoek van 24 graden. De twee extra stukjes flexrail moeten zodoende slechts 3 graden verwerken. En dat kan allemaal binnen de minimum boogstraal van 422mm.
-
Kijk, dat is nou (y) (y).
Alleen is het 2x 6 gr.
Ik zie nu pas, dat ik hiervoor een fout gemaakt heb. :police: De uitwijkende wissels met smalspoor zijn geen 18 gr. maar 15 gr.
Dus 24/2 = 12 is inderdaad 3 graden.
-
(y)