BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Neurenberg => H0 => Topic gestart door: trainsdepot.org op 14 February 2025, 16:55:10
-
Hierbij het 2025-2026 nieuws: https://www.trainsdepot.org/manufacturers/pdfs/view/2986/sudexpress-novelties-neuheiten-novedades-novidades-nouveautes-2025_pdf
-
Die zetten, begrijpelijk, echt vol in op de EuroDual en Euro9000. Ook voor actuele NL rijders nu dus
-
Ik zie dat Sudexpress poging doet voor een heel nieuwe doelgroep modelspoorders.
Uit de folder:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Sudexpress-67af71b5cfd40.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Sudexpress-67af71b5cfd40.jpg)
Kan ik alleen maar waarderen (y). Hoe meer modelspoorders, hoe meer aanbod.
Verder heb ik al heeeel lang niets meer gehoord van de ontwikkelingen van het door mij bestelde model, nu zie ik dat ik snel moet sparen voor Q2 dit jaar.
Groeten,
Jelmer
-
Geweldig dat de Hupac en Wascosa Sgns wordt uitgebracht (2026) waarvan Piko al jaren verzuimt meer varianten te maken...
Met vriendelijke groet,
Dennis
-
Stadler Flirt3 (y) dat biedt hoop.
-
Ook die auto transporters zijn interressant.
En idd de sgnss.
-
En een flirt 3 in H0, dat geeft perspectief voor de nederlandse markt. (y)
-
Ik dacht dat het een klein en onbeduidend merk was, maar ze publiceren wel even een folder met maar liefst 192 pagina's....! :o
-
Ikke kon dat hele merk ook nie.... sinds vanavond dus wel... 8)
-
Al langer een bekend merk in Zuid-Europa, maar je hebt aan de weg timmeren en aan de weg timmeren zeg. Dit merk explodeert. Ik snap heel goed dat ze profiteren van het feit dat ze zo slim waren om de eurodual en euro9000 te maken, maar dit is van een andere orde.
Diverse varianten die in NL en BE rijden ook trouwens, zoals die fraaie HSL
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Knipsel-67b0419f82fdc.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Knipsel-67b0419f82fdc.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/HSL2019307-tr42345-GelsenkirchenbismarckErp-Haaften-020225i-67b041c384482.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/HSL2019307-tr42345-GelsenkirchenbismarckErp-Haaften-020225i-67b041c384482.jpg)
-
Nou, daar staan toch wel interessante zaken tussen! Diesellokje ML 440/500, wat goederenwagens en de Euro Dual/9000 begin ik nu toch ook wel over te twijfelen. Lange loks vind ik eigenlijk minder mooi, alleen worden er nu varianten aangekondigd die toch wel erg gaaf kunnen zijn.
Welke winkels in Nederland anders dan die in Volkel voeren dit merk?
-
MTE in Vlaardingen.
Bor
-
https://www.sudexpressmodels.eu/stores/nl
-
Nou, daar staan toch wel interessante zaken tussen! Diesellokje ML 440/500, wat goederenwagens en de Euro Dual/9000 begin ik nu toch ook wel over te twijfelen. Lange loks vind ik eigenlijk minder mooi, alleen worden er nu varianten aangekondigd die toch wel erg gaaf kunnen zijn.
Welke winkels in Nederland anders dan die in Volkel voeren dit merk?
TreintjeOost in Oosterwolde
-
Pittig idd
Maar ik begrijp dat de RFO's de enige 'echt' NL versies zijn?
Kleine vraag: er worden een eurodual en euro9000 aangekondigd. Wat ik kan vinden is dat de eerste naast elektra een volwaardige diesellocomotief herbergt, de ander heeft twee kleine dieselmotoren (ik denk last mile achteige inzet?) Is dat het enige verschil? Zie je dat aan het uiterlijk en nog belangrijker, zie/hoor je die verschillen ook in model?
-
Wat bedoel je met 'echt NL versies'?
Ik toon nota bene een foto van de HSL loc in Nederland :)
Beide versies zijn voorzien van een volwaardige dieselmotor (dus geen 'last mile' perse), de euro9000 is echter een doorontwikkeling en dat is de loc die ook in NL is toegelaten. Overigens worden EuroDuals ook gewoon nog steeds gebouwd en die fleuren met name in Duitsland het spoorlandschap behoorlijk op
-
Aan de reageerders op mijn vraag welke dealers in ons land: Dank!
@Martijn, bedoel je wellicht bedrijven die in ons land zijn gevestigd?
Deze is in ieder geval ook in ons land inzetbaar:
https://www.youtube.com/v/yDT3lv24GP0
(bij Apeldoorn)
-
Ja dat dus, vandaar het 'echt' tussen aanhalingstekens. Ik zat te denken aan een RFO, als ik ook nog in de verleiding kom om alles wat in NL komt toe te staan....
En dan, als er twee praktisch identieke loks worden uitgebracht, dan hoef ik er maar 1. Dus de eurodual van RFO is niet toegelaten in NL, maar de euro9000 wel? Dat zou de keuze veel makkelijker maken
-
Klopt
Imho maakt het geen enkel verschil of het bedrijf dat de loc in NL inzet nu in NL of niet is ingeschreven, maar 'to each its own' natuurlijk ;D
Met tijdperk IV hoef je ook niet na te denken over dat soort dingen ;D
-
Ja, dat snap ik. Maar anders krijg ik teveel last van keuzestress, dat is niet goed voor mijn hoofd.
Bovendien, hoewel ik de HSL die je liet zien heel gaaf vind, maak op deze wijze mijn 'vloot' RFO weer wat completer. Van HSL heb ik niets
-
Nieuwe varianten va de RTB'ers zijn ook welkom hier. Heb het privilege gehad om mee te rijden op de 311, dus als het aan mij ligt gaat hij er zeker komen. Nog wel vene goed door sparen. Daarover gesproken: zijn de finale prijzen van de locs al bekend? Heb de prijs van de 311 nog niet kunnen vinden.
Groet Wessel
-
Ik dacht dat het een klein en onbeduidend merk was, maar ze publiceren wel even een folder met maar liefst 192 pagina's....! :o
Niet zo moeilijk met 40 keer dezelde lok met ander opschrift... ;D Heb van Sudexpress setje van de Fas; is wel heel mooi spul, de loks ken ik niet.
Overigens zijn die Euro 9000 loks 1:1 wel indrukwekkende dingen: 9000kW en 500kN...
PS Het wordt een beetje een Pirelli kalender... Niet mijn ding. Roco en Marklin hadden ook soms catalogie met gelukkige gezinnetjes die een trein bewonderen ::) Al snap ik die nog beter; wellicht vooroordeel, maar ik geloof gewoon niet dat zij thuis een vitrinekast of baan heeft...
-
In een vitrinekast hoeven natuurlijk geen modeltreinen te staan en denk ook niet dat ze misstaat op een glijbaan.
-
Heb van Sudexpress setje van de Fas; is wel heel mooi spul.
Die Fas'n heb ik ook, zeker fraai.
In samenwerking met REE gedaan.
Nu alleen een zooi alu blokken scoren.
-
Jeuj! De RFO Euro9000 komt er eindelijk aan! Ik ben zeer tevreden met de Captrain EuroDual van Südexpress die ik heb.
Gelijk een reservering geplaatst. Dit maal voor de volledig digitale/sound versie. Ben wel benieuwd naar die automatische panto’s. :)
-
Ongelooflijk hoeveel varianten ze in 1 keer aankondigen! En dan ook nog eens in 3 schalen.
Ook leuk hoe ze hun catalogusnummers kiezen: met het locnummer erin verwerkt.
Die HSL 307 die hier in het topic op de Betuweroute te zien is. Is die regulier in Nederland? Ik vind op internet alleen maar foto's van 2 februari. Was dat een "incident"?
Van de 308 vind ik wel meer foto's
Koen
-
Dat was de eerste inzet van die loc in Nederland
-
En is bekend of die vaker gaat komen?
Koen
-
Dat is net als met andere locs die toelating hebben in Nederland. Soms rijden ze meerdere dagen achter elkaar naar/ van Nederland, soms maken ze één slag en soms zie je ze wekenlang niet.
Jeroen
-
Beide versies zijn voorzien van een volwaardige dieselmotor (dus geen 'last mile' perse), de euro9000 is echter een doorontwikkeling en dat is de loc die ook in NL is toegelaten.
De Euro9000 een volwaardige dieselmotor? Absoluut niet, tot de 40km/h trek je indrukwekkende gewichten weg. Daarboven trekt het orgel nog geen frikadel door de mayo. Ik heb eens het ongenoegen gehad om een lang stuk op diesel te rijden. Duwen gaat nog sneller. Nee hoor, last-mile pur sang.
-
Daarboven trekt het orgel nog geen frikadel door de mayo.
Maar is dat met of zonder uitjes? ;D
-
Blijkens mededelingen van Nelso Silva van Sudexpress is de aankondiging van de Flirt 3 vooral ingegeven om de markt af te tasten welke uitvoeringen voor de diverse markten interessant zijn. Voor Nederland zijn er sowieso een 6-tal varianten mogelijk, waarbij de versies van:
- Keolis
- Arriva 3 landentrein
- Arriva Limburg
- Valleilijn
het meest aansluiten bij de standaard aangekondigde uitvoering.
De uitvoering van de NS en RNet wijken qua indeling af.
Nelso gaf aan dat men zich bij de ontwikkeling van de modellen vooral richt op de Duitse markt.
-
De Euro9000 een volwaardige dieselmotor? Absoluut niet, tot de 40km/h trek je indrukwekkende gewichten weg. Daarboven trekt het orgel nog geen frikadel door de mayo. Ik heb eens het ongenoegen gehad om een lang stuk op diesel te rijden. Duwen gaat nog sneller. Nee hoor, last-mile pur sang.
Hier zie je het verschil tussen de Euro9000 en de Eurodual.
Ik citeer uit een stukje geplaatst door Railmagazine:
"De Euro9000 is een nieuw loctype van Stadler gebasseerd op de EuroDual die momenteel bij vele particulieren spoorwegmaatschapijen dienst doet. De Euro9000 is anders dan de EuroDual, die beschikt over een CAT C175-16 motor met een vermogen van 2800 kW en kan elektrisch dienst doen onder 15 kV en 25 kV. De Euro9000 is een meersysteemslocomotief, geschikt voor 1,5 kV, 3 kV gelijkspanning en 15 kV en 25 kV wisselspanning, daarnaast is de loc voorzien van twee kleinere dieselmotoren met een totaalvermogen van 1900 kW"
Bron: https://railmagazine.nl/stadler-euro9000-in-nederland/#:~:text=De%20Euro9000%20is%20een%20nieuw,15%20kV%20en%2025%20kV.
Dus Euro9000 heeft minder vermogen op diesel
Groeten,
Jelmer
-
Moet de nuance niet zijn 'relatief' weinig vermogen..? Als je elektrisch met 9000kW vertrekt, en je moet het laatste stuk zonder draad op 3000kW diesel of minder verder, ja dan is het dikke mayo... :) Maar da's nog altijd ruim meer dan een 6400.
En dat je tot 40 wel wat weg trekt is vermoedelijk omdat je dan nog ruim onder je vermogenkromme zit..? Diesel-elektrisch ben je ook met weinig vermogen in dat gebied niet snel beperkt.
-
Blijkens mededelingen van Nelso Silva van Sudexpress is de aankondiging van de Flirt 3 vooral ingegeven om de markt af te tasten welke uitvoeringen voor de diverse markten interessant zijn. Voor Nederland zijn er sowieso een 6-tal varianten mogelijk, waarbij de versies van:
- Keolis
- Arriva 3 landentrein
- Arriva Limburg
- Valleilijn
het meest aansluiten bij de standaard aangekondigde uitvoering.
De uitvoering van de NS en RNet wijken qua indeling af.
Nelso gaf aan dat men zich bij de ontwikkeling van de modellen vooral richt op de Duitse markt.
Welke mededelingen?