BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Dr_Hippo op 09 February 2025, 18:05:28
-
Beste Allemaal,
Ik ben 3 jaar geleden begonnen aan mij allereerste modeltreinbaan. Ik had nog nooit een modeltrein gehad maar het was wachten tot ik de plaats had en toen ben ik er aan begonnen. De plaats die ik heb is ongeveer 6m bij 2m. De mooiste treinen voor mezelf zijn de amerikaanse stoomlocs en dieseltreinen van voor 1950. Ik vind enkele Europese stoomlocomotieven ook mooi. Aangezien ik regelmatig moet terugvallen op Amerikaanse leveransiers van treinen was 1 beslissing gemakkelijk en dat is DCC.
Toen aan een baanplan begonnen en na veel studie werk kwam ik uit op een spoorafstand van 7,5 cm. Stijging liefst niet boven 2,5 en een minimum diameter van 61 cm. Betreffende het thema lap ik veel regels aan mijn laars. Ik wil een mooie baan bouwen met bergen en water en ik trek met niets aan van hoe ze het nu in het echt doen. Links rijden rechts rijden is voor mij niet belangrijk. Er zullen voornamelijk Amerikaanse treinen op rijden maar ook enkele europese. Enkel stoomlocs en diesel en ik vind de moderne europese seinen het mooist dus die zullen het worden.
Hier her volledige baanplan. Oragne en groen zijn secties. Licht blauw zijn keerlussen. Donkerblauw is water. Wit is level 0, grijs is level1 en lichtgrijs is level 2. In totaal is er ongeveer 42 cm hoogte verschil.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Full-67a8d6ff0c5bd.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Full-67a8d6ff0c5bd.png)
Enkel level 0 en level 1
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/LVL-0-1-67a8d6ff09928.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/LVL-0-1-67a8d6ff09928.png)
Enkel het hoogste gedeelte
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/LVL-2-67a8d700d9c8e.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/LVL-2-67a8d700d9c8e.png)
Voor de aanstuuring gebruik ik de DR5000 van Digikeijs en voor de modules gebruik ik ook alles van digikeijs. Wat ik nog niet heb zal in de toekomst van Yamork zijn. Voor de sporen gebruik ik Tillig elite. Als onderbouw gebruik ik populierhout van 8 mm.
Na 3 jaar is het toch al wat geweest.
De bouw ging vrij goed en al vrij snel lag er level 0 en level 1. Mijn eerst trein was een MTH DMIR 2-8-8-4 en die ging er vlot over.
Het eerste probleem was de keerlus. Om 1 of andere reden viel de baan altijd uit in de keerlus. Na wat uitzoeken kon de digikeijs keerlusmodule niet voldoende stroome leveren voor de zware stoomloc. Dit kon verholpen worden door enkele weerstande te vervangen. Niet evident maar toch gelukt.
Ondertussen was de 2de trein toegekomen. De broadway limited Big Boy 4-8-8-4. Ik zetten hem er op en hij ontspoorde ongeveer overal.
Ik zag dat deze trein een stuk gevoeliger was dan de DMIR en dat het hout bij de verbindingen wat geleefd had en voor plotse verhogingen zorgde.
De DMIR kon daar met om, de Big Boy niet. Ik ben dan begonnen met het populierhout over de hele baan te ondersteunen en dat werkt. Het was een enorm werk. Het was beter maar de Big Boy had toch nog enkel plaatsen waar hij altijd ontspoorde. Na het filmen in slow motion zag ik dat bij overgangen van stijgen naar plat of omgekeerd niet alle wielen het spoor raakte. Dus heb ik heel hard naar een oplossing gezocht om en overgang blijvend gecontrolleerd te houden.
In het begin dacht ik dat ik een goedkoop treintje ging kopen om de baan te testen maar al goed dat ik die big boy snel had want die heeft veel problemen aan het licht gebracht. Het heeft veel aan de opbouw van de baan verandert maar ik wil er niet aan denken als ik die trein het laatst had gekocht.
Dus mijn enige tip aan beginners zoals ik. Begin met de moeilijkste trein.
Wat wel lastig is met de treinen van MTH en Broadway limited is dat ze geen Railcom ondersteunen. Ik maak ook gebruik van Rocrail en het had toch wel handig geweest. Ik ga echter geen 100 Euro uitgeven om de decoder te veranderen.
De treinen op mijn vervanglijstje zijn.
-Rapido PA1-PB1 Rio grande
-Walthers of Rapido F7 Santa Fe El Capitan
-Broadway Limited Mikado
-Broadway Limited 4-8-4 Green Brier
-..... BR03
Tot zover mijn eerst deel van dit geweldig avontuur.
Veel plezier
Stijn
-
Een vraagje,
Ik merk dat in mijn huidig plan maar 1 plaats is waar een trein kan stil staan zonder dat die in de weg staat voor andere treinen.
In het station is dat eigenlijk niet mogelijk. Op het level 2 is dat wel mogelijk. Daar kan er 1 stil staan.
Daarom heb ik op level 0 een schaduwbaan van 2 sporen toegevoegd.
Hier de nieuwe level 0.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/LVL0-Schaduwbaan-67a9ddafca77d.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/LVL0-Schaduwbaan-67a9ddafca77d.png)
Enige iedeen / opmerkingen?
Stijn
-
Staat de baan tegen de muur aan? Ergo: kan je er nog fatsoenlijk bij wanneer het misgaat in die sectie?
-
Links en Rechts staan ze tegen de muur. De achterkant staat ook tegen de muur. Maar de tafel staat op wielen en kan 70 cm rollen zodat ik onder de tafel kan kruipen. Dus ik kan overal aan.
Stijn
-
Aha, dat is goed bedacht! :)
-
Foto's?
-
Foto`s van ?
-
....en een minimum diameter van 61 cm.
Ik neem aan dat je hier de minimum boogstraal bedoelt.
-
Ik neem aan dat je hier de minimum boogstraal bedoelt.
Beste,
Ik bedoel inderdaad de minimum boogstraal van 61 cm.
Mijn grootste trein is de Big Boy. Hoewel deze een minimum heeft van 18 inch ( 45,72 cm ) ziet dat er niet mooi uit. Om die reden heb ik dat vergroot naar 61 cm
Stijn
-
De schaduwbaan herwerkt
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/LVL0-Schaduwbaan-67aa048158721.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/LVL0-Schaduwbaan-67aa048158721.png)
stijn
-
Foto's?
Foto`s van ?
Eh...... de bouw?:
Ik ben 3 jaar geleden begonnen aan mij allereerste modeltreinbaan.....
....Na 3 jaar is het toch al wat geweest. De bouw ging vrij goed en al vrij snel lag er level 0 en level 1.
-
Eh...... de bouw?:
Ok, level 0 en level 1 zijn zogoed als herwerkt. Ik heb er hard aan gewerkt deze weeken en het is niet proper genoeg om er foto`s van te trekken. Van zodra ik het opgekuist heb zal ik er maken en posten.
Stijn
-
Juist foto's van de bouw zijn leuk om te zien.
Er gaat niks boven een kijkje in de keuken.
Dat perfecte is leuk, maar dan kan ik ook google street view openen
-
Waarom kuisen? Ik ben juist geïnteresseerd in je initiële gedachten over de bouw van jouw modelbaan en hoe je dit realiseert. En natuurlijk in het vervolg, waarom afbreken en opnieuw beginnen, gelardeerd met foto's natuurlijk. Op die manier laat je zien welke methoden je gebruikt en waarom deze in sommige situaties niet werken. Erg leerzaam.
Rob
-
Ik hoop ook dat er foto's komen!
-
De foto`s die ik nog niet wou posten.
algemeen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-8640-67aa152b7603a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-8640-67aa152b7603a.jpg)
algemeen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Rechtse-kant-67aa152ec0cfd.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Rechtse-kant-67aa152ec0cfd.png)
afgebroken tresselbridge wegens niet precies genoeg maar geleerd uit mijn fouten en geleerd wat goed was.
gecontrolleerde buiging
De onderkant van het populierhout is nu volledig ondersteund door vierkante houtlatten. deur ze op een bepaalde plaats te laten stoppen en een plaats open te laten kan de buiging krijgen hoe ik wil wat nodig is voor de Big Boy. Anders raken die niet allemaal het spoor
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Onderkant-67aa152d04ebc.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Onderkant-67aa152d04ebc.jpg)
Big Boy alvorens ik all herdaan heb. Kijk naar de achterste wielen van de tender. De MTH DMIR met een even grote tender had daar geen last van
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Big-Boy-67aa179d0e566.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Big-Boy-67aa179d0e566.jpg)
Stijn
-
Afgebroken tresselbridge wegens niet nauwkeurig genoeg
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Afgebroken-tressel-bridge-67aa18975b700.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Afgebroken-tressel-bridge-67aa18975b700.jpg)
-
De afwerking van de wanden en het dak, is dat definitief? Was het niet handiger geweest om eerst een achtergrond achter de baan te plaatsen?
-
Daar is al veel werk verzet. Mooie grote ruimte.
Dat gedoe met die tender herken ik wel.
Goed bezig! (y)
-
De afwerking van de wanden en het dak, is dat definitief? Was het niet handiger geweest om eerst een achtergrond achter de baan te plaatsen?
Eerste wat ik ook dacht. Even een paar zaterdagen gipsplaten aanbrengen, dichtsmeren, behangen en sausen en je hebt er een hoop plezier van. Zou daar zelf even voorrang aan geven. (Ook al is het eerst alleen deze hoek)
Verder een mooi plan en benieuwd naar de volgende updates. (y)
-
De afwerking van het dak staat op de planning maar heeft een zeer lage prioriteit!!!!
Stijn
-
Ach, als je er maar bij kunt komen, voor dat gipsen.
die tender, weet je zeker dat de asjes goed zitten en vrij kunnen bewegen? Die as die tussen de twee op de rails lijkt ook te zweven.
-
Ach, als je er maar bij kunt komen, voor dat gipsen.
die tender, weet je zeker dat de asjes goed zitten en vrij kunnen bewegen? Die as die tussen de twee op de rails lijkt ook te zweven.
Ja ik ben zeker, die broadway limited big boy verbinding met de tender is vreemd. Als je geen soepele overgang van dalen / stijgen naar vlak hebt dan komt dat regelmatig voor. Om 1 of andere reden is die trein veel moeilijker dan de andere DMIR die bijna even groot is. Het is gewoon een moeilijke trein
-
De afwerking van het dak staat op de planning maar heeft een zeer lage prioriteit!!!!
Komt pas als die spoorbaan weer is afgebroken. :)
-
Ik vroeg mij af of ik hier een baanontwerpfout gemaakt heb.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/lvl0-gedeelte-67b4ffcd722be.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/lvl0-gedeelte-67b4ffcd722be.png)
Ondertussen kunnen de treinen weer rijden op lvl0 en lvl1 en dat gaat heel vlot.......
Tot ik er enkele wagonnetjes aanhing. Dat wil zeggen een grote stoomloc met 8 wagonnetjes en een caboose.
Dat gaat helemaal goed tot ik naar beneden kom op het donker groene geselecteerde deel. Van zodra de loc en 2 tot 3 wagonnetjes door de wissel zijn ontspoort de volgende wagon. Wat belangrijk is om weten dat die bacht 2% naar beneden gaat en dat de wissel recht ligt. Ik vermoed dat de caboose en de rest van de wagonnetjes toch een beetje aan het duwen zijn en dat teveel stress geeft op de wagonnetjes als die over de wissel gaan. waarom dat dan altijd bij het 3de of 4de wagonnetje is blijft een vraag. Als ik de wissel zet dat de loc naar het onderste track gaat dan is er geen probleem. Voor de duidelijkheid, de trein komt langs de buitenbocht naar beneden.
Stijn
-
Ff een vraagje het heeft dr niets met temaken , maar welk merk rails en wissels gebruik je eigelijk
Cor
-
Beste,
Ik gebruik tillig elite
De meeste wissels zijn 85353 of 85354. De wissel met het probleem is echter een 85343.
Stijn
-
Ik denk dat de wisselstraat een probleem is. Deze komt meteen na de daling, ligt vlak. De eerste wissel volgt nog de boog van de buitenbocht maar de boog in de tweede wissel is tegengesteld aan die boog. Gesteld dat de rails in de wisselstraat goed aansluiten, denk ik dat het een combinatie is van het door duwen van de wagons op de helling en het trekken van de locomotief na de wissel. Omdat je van boog naar tegen boog gaat over zo'n korte afstand, levert dat in ieder geval frictie op. Ik zou in dit geval een recht stuk tussen de afbuigende sporen van beide wissels plaatsen waardoor de overgang soepeler verloopt. Ik roep maar wat ....
Rob
-
@Robville,
De test die ik nu doe daar ga ik bij de 2de wissel recht door.
Stijn
-
Ik gebruik ook de zelfde wissels geen enkel probleem
In zou wat Rob zegt de wissels allemaal in het rechte stuk leggen en niet direct na de bocht dit is ook mijn eerdere ervaringen mee
Cor
-
Wissel direct na een bocht wordt altijd afgeraden..... beter idd eerst een stuk recht.
-
wissel is goed, planning is zoals gezegd tricky.
wat mij goed helpt is een foto, spoor ligt bijvoorbeeld op het oog netjes, maak je een foto, vergoot een beetje op een computer scherm en dan zie je vaak een knikje of iets anders wat niet hoort.
en de rails en wissels moeten goed in een vlak liggen, liefst een horizontaal vlak.