BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: Falkenberg op 30 December 2024, 17:36:15
-
De Alpen Express in de jaren 80/90 was niet 1 trein maar een cavalcade van to 10 treinen die in de wintersportperiode van Den Haag verschillende Oostenrijkse bestemmingen bereikte. Dit naast de Bergland Express, die alleen richting Zall Am See reed. De Bergland Express was eigenlijk altijd 15 wagens, dus erg lang in model. Er reden echter ook kortere Alpen Expressen met dezelfde wagens.
Zoals deze naar Innsbruck West Bahnhof via Lindau die dus de Arlberg over reed en stations daar aandeed voor de wintersporters. En deze reed van Ulm tot Lindau ook nog achter diesel (218)
(https://nh-finescale.nl/bnls-images/D13223-1990.jpg) (https://nh-finescale.nl/bnls-images/D13223-1990.jpg)
Een aantal lastige wagens, Maar ACME heeft veel nog recent uitgebracht.
Hier met alleen maar recente ACME wagens, inclusief een deel uit de Mediterraneo set
(https://nh-finescale.nl/bnls-images/D13223-1990-2.jpg) (https://nh-finescale.nl/bnls-images/D13223-1990-2.jpg)
-
Bedankt over het overzicht, ik vraag me alleen af wanneer deze trein gereden zou moeten hebben als D13223. In de seizoenen 1988/1989, 1989/1990 en 1990/1991 kan ik geen Alpen Express D13223 vinden vanaf Den Haag CS. Zou nog kunnen dat deze vanaf Hoek van Holland of Den Bosch heeft gereden, maar ook daar kan ik zo snel deze trein niet terugvinden. De trein naar Ötztal reed bijna altijd als D13215 in die seizoenen, soms gecombineerd met rijtuigen naar Seefeld of Chur. De meest gebruikte treinnummers voor de Alpen Express in die tijd waren 13211/13213/13215/13217 en 13219, op hoogtijdagen aangevuld met 13231/13233/13235 en 13237.
Overigens reed de Bergland Express (D13221) ook vaak genoeg in kortere samenstellingen. In het laatste seizoen 1989/1990 bijvoorbeeld met 9 (op 12/1/90 en 19/1/90) en 10 rijtuigen (op 26/1/90)
-
De DB geeft in documentatie aan, dat deze trein in februari 1990 reed, vanaf en terug naar Gvc. Als je papieren hebt die we voor deze overzichten kunnen gebruiken, zie ik t gráág online verschijnen
-
Heb je toevallig ook nog samenstelling/informatie van de Alpen Express van 1994??
Alvast bedankt,
Mvg,
Matthijs
-
De DB geeft in documentatie aan, dat deze trein in februari 1990 reed, vanaf en terug naar Gvc. Als je papieren hebt die we voor deze overzichten kunnen gebruiken, zie ik t gráág online verschijnen
Je hebt een PB. Ik vermoed een treinnummerwisseling ergens in Duitsland, ook i.v.m. de diverse koersrijtuigen (zie hieronder).
Februari was de samenstelling van de trein naar Ötztal elke vrijdag anders (vertrek als D13215 vanaf Gvc):
2/2, lok - 9x Ötztal +2x Brig + 1x Chur (de sms van de 9 naar Ötztal komt overeen met de plaatjes hierboven)
9/2, lok - 7x Seefeld + 7x Ötztal
16/2, lok - 6x Seefeld + 8x Ötztal
23/2, lok - 12x Ötztal + 1x Chur, daarnaast had ook D13213 koersrijtuigen: lok - 9x Bolzano + 6x Ötztal
Om het nog ingewikkelder te maken. Op de vrijdagen reed er ook een D1217 vanuit Amsterdam (samen met D11217 ondersteuning van D217). Deze trein had ook koersrijtuigen naar Innsbruck via Lindau, maar ook via Kufstein...
Heb je toevallig ook nog samenstelling/informatie van de Alpen Express van 1994??
Nee helaas, seizoen 1990/1991 was het laatste dat ik deze treinen bijhield, daarna vertrok ik naar het Oosten des Lands ;-)
-
Hoi,
Moet het artikelnummer van het rode slaaprijtuig niet ACME 52372 zijn?
Dave
-
De basis voor de samenstelling is deze pagina van de fplo die door de ÖBB voor 3 maart 1990 is uitgegeven:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/fplo-434-bb-022tscs-6773abbc7f516.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/fplo-434-bb-022tscs-6773abbc7f516.jpg)
Om het niet te lang te maken heb ik de extra WR+SR achteraan laten vervallen, het gaat om een typische trein die men kan samenstellen uit bestaande modellen
-
Moet het artikelnummer van het rode slaaprijtuig niet ACME 52372 zijn?
scherp, typo fixed
-
Om het niet te lang te maken heb ik de extra WR+SR achteraan laten vervallen, het gaat om een typische trein die men kan samenstellen uit bestaande modellen
Uit de documentatie die ik je net ook heb gemaild, lijkt het erop dat die WR+SR leeg meereden. Dat weekend (einde vakantie) reden er op zaterdag/zondag meer treinen terug naar Nederland dan er vrijdag/zaterdag vertrokken waren. Het weekend daarvoor precies het omgekeerde.
-
Uit de documentatie blijkt ook dat de trein andersom stond bij vertrek. Bedankt, zo komen we stukken verder (y)
-
Ik heet weliswaar geen Falkenberg, maar ik heb wel een paar samenstellingen voor je. Omdat ik zelf pas vanaf seizoen 97/98 de wintersporttreinen ben gaan volgen, zijn de onderstaande samenstellingen van het internet geraapt, misschien zelfs wel van deze website. Ik was er zelf dus niet bij:
18/02/1994 (13215 Den Haag - Innsbruck)
NS 1600
DB WLAB 33 blauw
NS Bcvmh in TUI kleuren (2x)
NS Bcm in blauw/wit (2x)
NS WR blauw/geel
NS Buffet blauw/geel
NS Bcm in blauw/wit (3x)
Euro Express Bcm in creme/paars (2x)
Zelfde weekend, (13223 Den Haag - Zell am See)
NS 1200
NS Bcvmh in TUI kleuren (2x)
DB Bcm blauw/wit (3x)
Euro Express Bcm in creme/paars (2x)
NS WR blauw/geel
NS Buffet blauw/geel
Euro Express Bcm creme/paars
NS Bcm blauw/wit
Euro Express Bcm creme/paars
NS Bcm blauw/wit
-
Waarbij die NS Bcm niet kan kloppen vrees ik, die kwamen pas eind mei 1994 ;-)
-
De ex-pool Bcm reden zonder DB logo gewoon rond in dienst van de NS voordat ze de revisie in gingen
-
Eens, maar dat was toch niet in februari 1994? Toen reden die rijtuigen nog gewoon bij DB namelijk.
-
De wagens waren van de DB, maar onderdeel van de pool, Keulen omloop 15200 en werden door de NS ingezet en dus ook in alle jaren (71-93) als NS Bcm genoteerd
-
Ook dat ben ik weer met je eens, maar als er staat "NS Bcm" dan waren er in februari 1994 nog geen Bcm's met NS-vignet. Ook de 20 rijtuigen niet die opgenomen waren in het DB-rijtuigenpark.
Dat logo kwam pas eind mei 1994 voor zover ik weet.
Overigens zie ik nu ook dat er NS WR blauw/geel wordt gemeld. Die waren er in 1994 niet meer. De Buffetrijtuigen wel, maar de WR'en waren al vervangen door de 'Muziekrijtuigen'
-
Ja er staat NS Bcm. En dat was in die periode de pool DB couchettes. Ik kan het niet mooier maken. In die 22 jaar dat de pool bestond werden de wagens als NS Bcm vastgelegd
-
Je hebt gelijk; ‘blauw/geel’ klopt niet.
-
Allereerst de beste wensen.
Volgens mij praten we langs elkaar heen.
Als je een samenstelling van een trein hebt en daarin zet "NS Bcm" verwacht je m.i. een ligrijtuig met NS vignet. Maar dat is niet zo in dit geval. Het was hooguit een poolrijtuig met DB logo.
In de samenstellingen die in de VRM opgenomen waren stond DB/NS bij de Bcm-rijtuigen in de laatste jaren van de pool en daarvoor DB met een sterretje. De forfaitaire treinen, zoals de Alpen Expres was, stond daar niet in. In die trein zaten overigens lang niet altijd poolrijtuigen, zo kwam de Bcm243 ook veelvuldig voor in 93-94 in de AE. Daarnaast waren de rijtuigen niet (allemaal) uit de 15200 omloop. Sterker nog: die omloop was alleen aan EWP-koersen gekoppeld zo uit mijn hoofd, maar dat kan ik later vandaag nog even checken.
Kortom: een "NS Bcm" in februari 1994 geeft een hoop discussie 😉
-
Overigens zie ik nu ook dat er NS WR blauw/geel wordt gemeld. Die waren er in 1994 niet meer. De Buffetrijtuigen wel, maar de WR'en waren al vervangen door de 'Muziekrijtuigen'
De geel/blauwe Buffet rijtuigen waren er in 1994 ook al niet meer.....
-
Toch nog even hierover... Ik zit net even te lezen op de site van Martijn Haman. Daar staat dat eind 1993 (dus voor 1994) NS beschikking kreeg over 20 couchetterijtuigen uit de gezamenlijke pool met DB. Vrijwel direct daarna is het DB-logo verwijderd, een NS-logo geplakt, en het rijtuig van een NL-nummer voorzien. Pas in het najaar van 1994 werden ze gereviseerd en van de NS-internationaal donkerblauwe kleur voorzien.
Ervan uitgaande dat het klopt wat er staat... Hoezo geeft een NS Bcm rijtuig in blauw/creme dan een hoop discussie. Dat is dan toch het rijtuig zoals NS ze heeft gekregen, maar met NS logo en nog voor de revisie?
-
Iedereen hartelijk dank voor de informatie 😁
De geel/blauwe Buffet rijtuigen waren er in 1994 ook al niet meer.....
Onderstaande tekst komt ook van de website van Martijn Haman over de buffetrijtuigen:
Op 24 november 1989 werd het eerste buffetrijtuig afgevoerd. De vier restauratierijtuigen werden in april 1992 naar de sloper gebracht, die in de tweede helft van dat jaar een einde maakte aan hun bestaan. De resterende zes buffetijtuigen werden medio 1994 uit het materieelbestand geschrapt. Rijtuig 51 84 88-80 007-0 werd in 1994 aan een particulier bedrijf verkocht, en niet aan de reisorganisatie Müller te Münster.
Dit zou betekenen dat deze in voorjaar van 1994 nog in de Alpen Express meegereden kunnen hebben?
Mvg,
Matthijs
-
Toch nog even hierover... Ik zit net even te lezen op de site van Martijn Haman. Daar staat dat eind 1993 (dus voor 1994) NS beschikking kreeg over 20 couchetterijtuigen uit de gezamenlijke pool met DB. Vrijwel direct daarna is het DB-logo verwijderd, een NS-logo geplakt, en het rijtuig van een NL-nummer voorzien. Pas in het najaar van 1994 werden ze gereviseerd en van de NS-internationaal donkerblauwe kleur voorzien.
De pool liep inderdaad oorspronkelijk tot eind 1993, maar is verlengd tot en met ingaan dienstregeling 93/94.
Ee reden dus echt geen Bcm met NS vignet rond. Er zijn op YouTube een paar filmpjes van de AE in deze winter te vinden (destijds door mijzelf geplaatst) en daarin zie je alleen ex TUI-ligrijtuigen met NS vignet en de Bcm'en met DB-logo. Overigens, op een enkele uitzondering na, allemaal Bcm243. In die bewuste winter reden de WR blauw/geel voor het laatst en reden ook de WR blauw (muziek) en 1 WR ex SNCF (die toen net nieuw was).
Kortste samensrwllimg op die filmpjes:
WLABmh 175
Euro-Express Am036
Euro-Express Am036
DB Bcm243
NS WR blauw
DB Bcm243
DB Bcm243
NS Bcvmh
NS Bcvmh
-
Helder, bedankt voor de uitleg. Zo word ik elke keer weer wat wijzer.
-
Er reden korte tijd zeker wel Bcm met een zwart of wit NS-logo rond.
Op de site van Martijn Haman is een foto te zien waar beide versies op staan.
De foto is van september 1994, dus toen de pool - ook na verlenging - was opgeheven.
Kort daarna zijn de rijtuigen in donkerblauw met maantje geschilderd.
-
Dat ontkent ook niemand 😉
We hebben het alleen over de winter 93/94 en september 1994 is daar ver na 😉 ook na mei 1994 en dan klopt het: Pool opgeheven en rijtuigen van NS.
-
In railmagazine 374 heeft een aantal samenstellingen gestaan voor de periode 1994 - 1997. Daar zat ook een pdf bij met een aantal samenstellingen in deze periode. Die is hier te vinden https://railmagazine.nl/wp-content/uploads/ns-alpenexpress-tabel.pdf (https://railmagazine.nl/wp-content/uploads/ns-alpenexpress-tabel.pdf)
-
Zie bijvoorbeeld de tweede samenstelling uit dat bestand met de 1200 ervoor.
De originele samenstelling vind je hier: https://youtu.be/KFC-beyxgT0?feature=shared
Zoek de verschillen ;-)
Groet,
Michiel
-
De laatste 3 rijtuigen ontbreken in de pdf, maar dat komt omdat die niet zichtbaar zijn op de foto in het betreffende nummer. Zij zijn verstopt namelijk achter een boom ;)
-
Heb m zelf samengesteld aan de hand van youtube, maar leuk overzicht van Rail (y) Wel nog 'n vraag: heeft die Euroexpress Bcm met schorten van Roco ook meegereden?
-
Zoek ik later even uit voor je. Uit mijn hoofd werden er in deze winter (en een winter later) alleen zitrijtuigen gehuurd. Reden was in ieder geval dat DB geen zitrijtuigen meer kon leveren ivm Asbest (en die rijtuigen moesten per 1 Jan 1994 aan de kant staan).
-
Ee reden dus echt geen Bcm met NS vignet rond.
Er reden korte tijd zeker wel Bcm met een zwart of wit NS-logo rond.
Op de site van Martijn Haman is een foto te zien waar beide versies op staan.
Dat ontkent ook niemand 😉
Ok, het was me niet duidelijk of de vraag mbt de Bcm met NS-logo's in het algemeen was bedoeld, of alleen ttv de DB/NS-pool.
Hoe dan ook, de NS-logo's kwamen pas na de opheffing van de pool en voordat de wagens donkerblauw werden.
-
Zoek ik later even uit voor je. Uit mijn hoofd werden er in deze winter (en een winter later) alleen zitrijtuigen gehuurd. Reden was in ieder geval dat DB geen zitrijtuigen meer kon leveren ivm Asbest (en die rijtuigen moesten per 1 Jan 1994 aan de kant staan).
Ik zie in die filmpjes op youtube toch DB zitrijtuigen en EuroExpress rijtuigen met schorten en datum erbij is februari 1994.
Heb zelf ook nog een vraag. Reden deze wintersporttreinen ook wel eens een stuk korter in minder drukke weekenden? Zeg 6 of 7 rijtuigen? Mag ook van een ander seizoen begin jaren 90 zijn.
Groeten Edwin.
-
Die zijn er zeker geweest:
10 maart 1989 bestond D13219 naar Bolzano (6) en Innsbruck (1) uit zeven rijtuigen, met een WRC in het Bolzano deel (lok 1219).
24 maart 1989 bestond D13221 naar Zell am See/Kitzbühel uit zeven rijtuigen waaronder een WG.
Maar over het algemeen was 9 a 10 rijtuigen wel het minimum. Als een trein met een bepaalde bestemming korter werd, dan werd deze vaak samengevoegd met andere bestemmingen. Bijvoorbeeld; op vrijdag 29 december 1989 bestond D13213 vanuit Den Haag uit 15 rijtuigen, maar wel met 6 verschillende bestemmingen: 3x Bolzano, 1x Garmisch, 2x Innsbruck (de WR+WRC), 1x Villach, 6x Ötztal en 2x Brig.
Overigens bestond de France-Alpen Express soms maar uit drie rijtuigen.
-
Ik zie in die filmpjes op youtube toch DB zitrijtuigen en EuroExpress rijtuigen met schorten en datum erbij is februari 1994.
Ik zie die Euro Express rijtuigen ook, maar de DB-zitrijtuigen niet. De DB rijtuigen die ik bijvoorbeeld in het filmpje van februari 1994 zie, zijn ligrijtuigen. Misschien handig om te weten: ligrijtuigen hadden 11 grote ramen en de zitrijtuigen 2de klas 12. Daarnaast hadden de ligruituigen extra pictogrammen, maar op grotere afstand is dat niet te zien (en vaak zijn de raampjes wel te tellen).
En wat betreft de Euro Express rijtuigen: 11 raampjes voor de Am036 en 12 voor de Bm (025?).
Groet
-
Ik zie in die filmpjes op youtube toch DB zitrijtuigen en EuroExpress rijtuigen met schorten en datum erbij is februari 1994.
Blijkbaar overheen gekeken; dank! Zie 't nu ook (weer): https://www.youtube.com/watch?v=KFC-beyxgT0
En heb mijn samenstelling jaar geleden gemaakt voor youtube, maar zie net dat ik er toen blijkbaar ook een WLAB30 (met TEN borden) achter heb gehangen.. Zwak voor dat type rijtuig :) maar zie ik niet terug in de overzichten; kwam dat voor? Die borden zaten er uit m;n hoofd tot '94~'95 op?
-
Werd de Alpen Express (o.a. in 1994 en andere jaren) ook met de NS1100 gereden of was dit alleen de NS1200, 1300 of 1600 ??
Mvg,
Matthijs
-
Die zijn er zeker geweest:
10 maart 1989 bestond D13219 naar Bolzano (6) en Innsbruck (1) uit zeven rijtuigen, met een WRC in het Bolzano deel (lok 1219).
24 maart 1989 bestond D13221 naar Zell am See/Kitzbühel uit zeven rijtuigen waaronder een WG.
1989 is voor mij wel perfect, want twee andere internationale samenstellingen die ik heb zijn ook van dat jaar. Je moet me even helpen welke rijtuigen bedoeld worden met WRC en WG? Heb je de exacte samenstelling van deze twee? Liefst de eerste heb de 1219 al van Roco ;D
Ik zie die Euro Express rijtuigen ook, maar de DB-zitrijtuigen niet. De DB rijtuigen die ik bijvoorbeeld in het filmpje van februari 1994 zie, zijn ligrijtuigen. Misschien handig om te weten: ligrijtuigen hadden 11 grote ramen en de zitrijtuigen 2de klas 12.
Groet
In dat filmpje inderdaad niet, maar op hetzelfde youtube account staan er nog een paar van dezelfde dag, waar ik zeker een aantal keer 12 ramen zie. Gok Bm234, neem aan dat hier geen Bm235 werd ingezet.
Groeten Edwin.
-
Werd de Alpen Express (o.a. in 1994 en andere jaren) ook met de NS1100 gereden of was dit alleen de NS1200, 1300 of 1600 ??
Mvg,
Matthijs
Voor de sfeer en beeldvorming de volgende foto's van het laatste jaar dat de Alpjes nog met de oude lokken reden.
Opnamen bij Hogebrug.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/alp-1100-67787e2ef037d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/alp-1100-67787e2ef037d.jpg)
En ja voor een enkeling was een elfje te vinden 8)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/alp-1200-67787e2eb1619.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/alp-1200-67787e2eb1619.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/alp-1300-67787e2eb7122.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/alp-1300-67787e2eb7122.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/alp-1600-67787e2ee9d07.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/alp-1600-67787e2ee9d07.jpg)
Mvg, Johan
-
... van het laatste jaar dat de Alpjes nog met de oude lokken reden.
Voor de duidelijkheid, wellicht jaar is dat?
-
In dat filmpje inderdaad niet, maar op hetzelfde youtube account staan er nog een paar van dezelfde dag, waar ik zeker een aantal keer 12 ramen zie. Gok Bm234, neem aan dat hier geen Bm235 werd ingezet.
Groeten Edwin.
Nee toch? Misschien moet ik ze niet op mijn telefoon bekijken, maar ik tel nergens 12 ramen.
Ik zal ze binnenkort even uitschrijven, maar ik zit weinig achter de pc momenteel.
-
Johan,
Dank je wel voor je foto's (y)
Blijft een super gezicht die treinen. Helemaal met al die verschillende kleuren qua rijtuigen.
Mvg,
Matthijs
-
Ik geniet nog altijd van deze foto's Matthijs en ben blij dat ik des tijds veel op pad gingen fotograferen.
Voor deze foto's op Zondag morgen vroeg op en meer dan een dik uur er voor rijden.
Ik zelf maakte nooit aantekeningen van foto's dat hield ik nooit bij. Ik was met kameraden hier en heb even nagevraagd.
Datum van deze foto's is 01-02-1998 wat betekend dat de Alpen expressen van seizoen 97/98 zijn.
Mvg, Johan
-
En heb mijn samenstelling jaar geleden gemaakt voor youtube, maar zie net dat ik er toen blijkbaar ook een WLAB30 (met TEN borden) achter heb gehangen.. Zwak voor dat type rijtuig :) maar zie ik niet terug in de overzichten; kwam dat voor? Die borden zaten er uit m;n hoofd tot '94~'95 op?
Iemand hier nog een antwoord op..?
-
Nee toch? Misschien moet ik ze niet op mijn telefoon bekijken, maar ik tel nergens 12 ramen.
Ik zal ze binnenkort even uitschrijven, maar ik zit weinig achter de pc momenteel.
Excuus ik ben op het verkeerde been gezet door de plaatsing van bet DB logo. Die zit normaal in het midden onder het zesde raam. Maar bij sommige zit hij tussen raam 6 en 7, daardoor leek het eeb 12 ramer. Dus ik moet zelf beter kijken.
Groeten Edwin.
-
Ik zal ze binnenkort even uitschrijven, maar ik zit weinig achter de pc momenteel.
Zoals toegezegd:
1994-02-04 Alpen Express Utrecht Centraal
NS 1738
DB WLABmh175
EE Bm
EE Bm
DB Bcm243
DB Bcm243
NS WR (ex SNCF)
NS WR blauw
DB Bcm243
DB Bcm243/Bcmh246
NS Bcvmh (ex TUI)
NS Bcvmh (ex TUI)
1994-02-20 Alpen Express 1 Utrecht Centraal
NS 1650
DB WLABmh175
EE Am036
EE Am036
DB Bcm243
NS WR blauw
DB Bcm243
DB Bcm243
NS Bcvmh (ex TUI)
NS Bcvmh (ex TUI)
1994-02-20 Alpen Express 2 Utrecht Centraal
NS 1654
DB WLABmh175
NS Bcvmh (ex TUI)
NS Bcvmh (ex TUI)
DB Bcm243
DB Bcm243
NS WR blauw
NS WR ex SNCF
DB Bcm243
DB Bcm243
DB Bcm243
EE Am036
EE Am036
EE Am036
1994-02-20 Alpen Express 3 Utrecht Centraal:
NS 1219
NS Bcvmh (ex TUI)
NS Bcvmh (ex TUI)
DB Bcm243
DB Bcm243
DB Bcm243
EE Am036
EE Am036
NS WR blauw
NS WR (ex SNCF)
EE Bm
DB Bcm243
EE Bm
DB Bcm243
DB Bcm243
DB Bcmh246
DB WLABmh175
-
Iemand hier nog een antwoord op..?
Voor zover ik weet geen WLAB30 in de Alpen Expres, in ieder geval niet in '93/'94.
-
Beste Michiel,
De NS Bcvmh zijn de ex TUI Ferien Express rijtuigen in hun oorspronkelijke kleurstelling maar met NS logo?
mvg,
Matthijs
-
YES! Heb het er ook maar even bij gezet ;-)
-
Beste Michiel,
Dank je wel voor deze samenstellingen, voor mijn eigen Alpen Express 1994 zit ik te denken aan onderstaande samenstelling:
DB WLABmh175
NS Bcvmh (ex TUI)
NS WR blauw
DB Bcm243
EE Bm of Am036 (afhankelijk van verkrijgbaarheid)
Heb helaas geen ruimte voor langere treinen maar zo wel een leuke bonte samenstelling qua rijtuiigen.
mvg,
Matthijs
-
Voor zover ik weet geen WLAB30 in de Alpen Expres, in ieder geval niet in '93/'94.
Dank voor de bevestiging en lees het nu ook op het WWW: 2 ingezet in de slaaptrein naar Wenen en de overige 4 in de autoslaaptreinen. Maar die laatste reden in de winter niet, dus wellicht bij uitval of versterking ;D
-
Er waren er maar 5, dus dat is knap ;-)
Er waren er 2 in die winter 2 nodig voor de Int 225 naar Wenen en 2 voor de Int 201 naar Milaan.
-
:D :D :D Somda gekopieerd; zelf verzuimt te tellen...
Maar dan blijft er in de Winter 1 over voor sporadische inzet in mijn Alpen Express ;D (ok, ik haal 'm eraf)
-
Als ik kijk op de Railwiki pagina van de WLAB30, dan zie ik het volgende staan:
Vanaf 4 oktober 1992 rijden de 70-70 016 en 70-70 017 mee in de treinen EN 215 (Amsterdam Centraal-Wenen) en EN 214 (Wenen-Amsterdam Centraal). De drie andere rijtuigen gaan rijden in de autoslaaptreinen.
In de dienstregeling 1992/1993 zijn er diensten voor de rijtuigen.
In de dienstregeling 1993/1994 zijn er diensten voor de rijtuigen.
In de dienstregeling 1994/1995 zijn er diensten voor de rijtuigen.
In de dienstregeling 1995/1996 zijn er diensten voor de rijtuigen. Een rijtuig rijdt dagelijks als rijtuig 174 in de treinen D214/D215 tussen Amsterdam en München/Wenen.
In de dienstregeling 1996/1997 zijn er diensten voor de rijtuigen. Een rijtuig rijdt dagelijks als rijtuig 177 in de treinen D214/D215 tussen Amsterdam en München/Wenen.
In de dienstregeling 1997/1998 zijn er diensten voor de rijtuigen. Een rijtuig rijdt dagelijks als rijtuig 177 in de treinen D214/D215 tussen Amsterdam en München/Wenen.
In de dienstregeling 1998/1999 zijn er diensten voor de rijtuigen. Een rijtuig rijdt dagelijks als rijtuig 174 in de treinen D214/D215 tussen Amsterdam en München/Wenen.
In de dienstregeling 1999/2000 zijn er diensten voor de rijtuigen. Een rijtuig rijdt dagelijks als rijtuig 174 in de treinen D214/D215 tussen Amsterdam en München/Wenen.
In de dienstregeling 2000/2001 zijn er diensten voor de rijtuigen. Een rijtuig rijdt dagelijks als rijtuig 174 in de treinen D214/D215 tussen Amsterdam en München/Wenen.
In de dienstregeling 2001/2002 zijn er diensten voor de rijtuigen. Een rijtuig rijdt dagelijks als rijtuig 174 in de treinen D214/D215 tussen Amsterdam en München/Wenen.
In de dienstregeling 2003 zijn er diensten voor de rijtuigen.
In de dienstregeling 2004 zijn er diensten voor de rijtuigen.
Dus waar in eens dat vierde rijtuig vandaan komt ???
Ik zal de inzet van de 4 rijtuigen in de INT 225 en INT 201 er later in verwerken voor de drgl 1993/1994.
-
Hmmmmm... Verkeerd gelezen dan; mea culpa :angel:
PS je bedoelt met 4e dus 'voor de autoslaaptrein'? In totaal het '6e rijtuig' dus
-
Vanaf oktober 1992 rijden er twee rijtuigen mee naar Wenen. De andere 3 rijtuigen zijn er nog niet. Deze komen tussen oktober 1992 en maart 1993 in dienst. Zij doen dan dienst in de treinen naar Wenen en in de zomer in de autoslaaptreinen. In de winter van 1993/1994 worden er 4 van de 5 rijtuigen ingezet. Er zijn dan 2 rijtuigen nodig voor de treinen naar Wenen en 2 rijtuigen naar Milaan. Het vijfde rijtuig is dan reserve.