BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: ronaldvd2000 op 27 December 2024, 13:48:16
-
Voor het aansluiten van decoders, melders etc heb ik een vraag. Ik heb al een paar draadjes gelezen maar ik zoek nog naar een goed advies.
Welke methode is nu de beste manier om je bedrading aan te sluiten ?
Vertinnen werkt wel maar bij het losmaken is het behoorlijk vervormd. Gewoon onvertinde koper is ook lastig te hergebruiken en moet je eerst weer in elkaar draaien (en dat kan lastig zijn)
Ikzelf denk dat eindhulzen een goede methode is maar ik laat mij graag informeren door de experts :)
-
Ik doe beide niet, wat mij betreft overbodig. Hier gaan de blanke draadjes gewoon in de klemstrook.
-
Zonder te pretenderen dat ik een expert ben ben ik vorig jaar overgestapt op aderhulzen voor de meeraderige draden. Op advies van een expert overigens. Voor de enkele aderige draden heeft dat natuurlijk geen zin.
Vertinnen heb ik ook geprobeerd maar dat druk je kapot als je het gemonteerd hebt.
De aderhulzen blijven bij mij echt perfect zitten waardoor ik veel minder storingen heb. Ze kosten overigens geen drol en zijn soms bij de L**dl in de aanbieding.
Grt,
Niels
-
Hier stond - volgens mede-forumgebruiker - onzin. Dan zit er maar één ding op: verwijderen, hetgeen aldus is geschied.
Stel je eens voor, dat ik verkeerde informatie op het forum zou zetten. Niet te best.
In mijn beleving:
Werken met kroonsteentjes oid.: wel adereindhulzen
Werken met PCB-klemmen/WAGO: geen adereindhulzen
-
De electra van mijn nieuwe baantje (Eindstation Daarhuizen)sluit ik ook aan met behulp van adereind hulzen. Werkt perfect en geeft een stabiele verbinding
-
:-) Adereindhulzen worden het dus. Heb net de spullen gekocht en inderdaad het werkt prima en is nog sneller te fabrieken dan vertinnen
Wel heb ik voor de DR4018's de 0,25mm2'(of 0,14) hulsjes nodig want de 0,5mm2 past net niet in de adergaatjes van de DR4018. De 0,25 of de 0,14 zal denk ik wel passen. Deze moet ik nog even los bestellen maar daar die zijn prima online te vinden :-)
Hartelijk dank voor de snelle reacties......
-
Die 0,14 heb je wel nodig inderdaad ook om de draden goed klemvast te krijgen. Ik heb ze bij Reichelt gekocht, maar op een of andere manier kwamen die bij het zoeken niet direct naar boven. Als je wil, heb ik het bestelnummer voor je.
-
Hi Niels,
Hartelijk dank voor je antwoord, ik heb ze bij mecktronics.nl gevonden. De tang die ik heb (niet te verwarren met iets anders) gaat tot 0,25 maar ik verwacht dat 0,14 ook wel zal lukken. Anders gebruik ik iets anders om aan te knijpen (y)
-
;D
Ik heb de tang ooit bij de L**l gekocht, was spotgoedkoop en werkt prima.
Grt,
Niels
-
0.14 heb je al voor 12 euro bij onze chinees
-
;D
Ik heb de tang ooit bij de L**l gekocht, was spotgoedkoop en werkt prima.
Grt,
Niels
Wat bedoel je met l**l? Zolang je niet overduidelijk reclame maakt, is het geen enkel probleem om de winkel te noemen.
Als je probeert het mannelijk geslachtsdeel te vermijden, kont het als opscheppen over. 8)
Groet,
Tjalling
-
Je tikfout vind ik dan weer grappig. Ik bedoelde de Lidl.
Grt,
Niels
-
Er zijn een aantal methoden om draden met een soepele kern aan te sluiten:
[...]
3. Draad strippen, draaien, adereindhuls erom en dan vastmaken in de aansluiting
4. Draad strippen, draaien, adereindhuls erom, adereindhuls krimpen en dan vastmaken in de aansluiting
En deze twee zijn allebei niet aan te raden. Laat bij 3 de adereindhuls maar gewoon achter wege als je 'm toch niet krimpt, want dan moet de verbinding het hebben van de klemkracht van de schroef. Die moet dan namelijk de huls zo ver indrukken dat deze de draad platknijpt/vastklemt. Das bij kleinere printkroonstenen vragen om moeilijkheden.
Voor beide methodes gaat op dat je de individuele aders NIET in elkaar moet draaien. Je wil na het knijpen een stevige verbinding hebben tussen de huls en de draad en als je de aders gaat draaien kunnen deze na het krimpen vrolijk weer een stukje terugdraaien en heb je een onbetrouwbare verbinding. De huls fungeert als bescherming van de aders én de rest van de kabel.
Vele malen beter zijn dan de PCB-klemmen. Deze hebben een strip - dubbel gevouwen - waar je het koperdraad tussen legt en met een schroef druk je de dubbelgevouwen strip samen. Het koperdraad plet dan, maar wordt niet vermalen. Deze methode is zeer bedrijfszeker, maar niet te gebruiken met adereindhulzen.
Pardon? Op m'n vorige werk werden hele schakelkasten op die manier bedraad en dat heeft nog nooit tot een hoger aantal storingen geleid.
En aan de anderen: kunnen we alsjeblieft stoppen met dat krampachtige gebruik van merknamen? Dit is echt het enige forum wat ik ken waar men zo panisch allerlei rare afkortingen gebruikt.
-
Ik zal tegen de installateur van onze dependance zeggen, dat hij het gebruik van de adereindhulzen mij helemaal verkeerd heeft uitgelegd. Mijn excuses voor de verkeerde in formatie. Ik zal de moderatie vragen mijn bijdrage te verwijderen.
-
Je bedoelt toch niet deze ondingen? Cor?
(https://ls.codetech.nl/shops/346407/files/420563892/700x700x2/otronic-schroef-terminal-2-voudig-recht-kf301-2p-5.jpg)
Voor deze nachtmerries gebruik ik exclusief hulzen anders vouwt mijn draadje dubbel of hij wordt weer naar buiten geperst. Vooral als ik er lastig bij kom, is de kans dat de draad niet goed zit erg groot. Ik gebruik ze dan ook nooit meer.
Die dingen met zo'n kooi constructie zijn veel makkelijker om draad in te krijgen.
https://nl.rs-online.com/web/p/pcb-terminal-blocks/6487879 (https://nl.rs-online.com/web/p/pcb-terminal-blocks/6487879)
Bas
-
Inderdaad, Bas. Die ondingen bedoel ik zeker niet. Ik gebruik die jij in de link hebt staan. Voor die blauwe zou ik gevoelsmatig ook adereindhulzen (wel gekrompen) gebruiken.
-
Bij die dingen moet je erop letten dat je de draad voldoende ver naar binnen duwt. Dan is er geen vuiltje aan de lucht. Hier met gestripte en omgevouwen draad. Geen idee hoeveel van die verbindingen er momenteel onder de baan zitten, maar niet één die moeilijk doet.
-
En zo zie je maar, dat ieder zijn eigen ervaringen heeft en zweert bij het gebruik ervan. 8)