BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Montanbahn op 23 December 2024, 10:11:28

Titel: ARümh / ARümz
Bericht door: Montanbahn op 23 December 2024, 10:11:28
Forumleden,
Ik prijs mij gelukkig met 2 Kakadu modellen maar mij viel afgelopen week wat op toen ik ze beide tegelijkertijd op de baan had staan.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/ARumh-ARumz-6769286de8f21.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/ARumh-ARumz-6769286de8f21.jpg)

In het blauwe deel van de beide modellen (valt goed op bij de uitvoering met pantograaf, waar lampen op de tafels staan) zit in het model ook eettafels. Mij lijkt dit niet juist. Zelf had ik meer coupe's verwacht. Heeft Roco hier een fout gemaakt?
Titel: Re: ARümh / ARümz
Bericht door: Frank103 op 23 December 2024, 10:27:29
Foutje van Roco, de kakadu is gedeeltelijk restauratiewagen en heeft in dit geval ook 3 eerste klasse coupés. Zie https://de.m.wikipedia.org/wiki/Speisewagen
Titel: Re: ARümh / ARümz
Bericht door: Montanbahn op 23 December 2024, 10:33:01
Dank, ga ik het interieur maar verbouwen  :P
Titel: Re: ARümh / ARümz
Bericht door: Martijn193 op 23 December 2024, 10:33:49
Dus de 1 heeft teveel lampjes, de ander te weinig? Daar zie ik namelijk niet
Titel: Re: ARümh / ARümz
Bericht door: Montanbahn op 23 December 2024, 10:37:42
Dat verschil zag ik natuurlijk direct (er zitten wel eettafels in de bovenste) maar de enige foto's die ik zo 1,2,3 had gevonden lieten überhaupt geen tafellampen zien. Misschien dat deze er niet altijd op hebben gestaan. Ik wil ze toch gaan vervangen door werkende exemplaren. Iemand toonde hier eerder een site van een Australisch (als ik me niet vergis) bedrijf met zulke tafellampen die werken.

Misschien heeft Ali ook wel iets dergelijks. Echter nog geen tijd voor gehad om te zoeken.
Titel: Re: ARümh 217 / ARümz 211
Bericht door: grossraumwagen op 23 December 2024, 11:08:45
Voordat je gaat verbouwen nog een paar kanttekeningen

De 1e klasse afdeling had itt de ARüm 216 van Piko geen zijgang maar een middengang 1+2.
Als stoelen behoren dezelfde als van de Apmh/Apmz te worden gebruikt. Roco heeft echter in de 1e klasse dezelfde banken als in de Speiseraum.
Tafeltjes waren er ook in de 1e klasse, echter zonder lampjes. De 1e klasse afdeling kon facultatief ook als Speiseraum worden gebruikt. (bv bij uitval van een echte Speisewagen)
De tafeltjes zijn eigenlijk te hoog, de lampjes stammen nog van Röwa en zijn te groot.

De chassis van beide rijtuigen zijn in werkelijkheid niet gelijk, bij Roco wel.

Voor de eerste aanblik volstaat m.i. het plaatsen resp. weghalen van een aantal lampjes, de rest is nogal ingrijpend en slechts weggelegd voor de echte puristen.


Titel: Re: ARümh / ARümz
Bericht door: Wies op 23 December 2024, 11:56:41
De ARümz 211 (met de pantograaf) had een "Grossraum mit 18 Drehliegesitzen" en de ARümh 217 (zonder de pantograaf) had een "Grossraum mit 18 Sitzplatzen", aldus informatie uit het "Taschenbuch Deutsche Reisezugwagen". Dus geen van beide met coupés maar met stoelindeling 1 + 2.

Of er lampjes op de tafels van de "Grossraum" stonden, weet ik niet.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt.

Met vriendelijke groet,
Wies.
Titel: Re: ARümh / ARümz
Bericht door: Montanbahn op 23 December 2024, 12:17:45
Dat maakt het (los van het foute onderstel dus begrijp ik) makkelijker. Zat er wel een scheidingswand tussen de Speiseraum en de 'gewone' eerste klasse of vanwege het facultatief inzetten als uitbreiding van de Speiseraum?
Titel: Re: ARümh / ARümz
Bericht door: Wies op 23 December 2024, 12:39:53
Op deze link (https://www.bahnbilder.de/bild/Deutschland~Wagen~Rheingold/1022203/halbspeisewagen-kakadu-d-ake-56-80-85-92.html) is te zien dat er lampen op de tafels van de 1e klas afdeling staan. Op andere foto's zijn er geen lampen te zien, ook niet in de restauratie-afdeling.

Ik veronderstel dat er een scheidingswand was, zodat de 1e klas plaatsen niet door "eters" (met één "t"!) zouden worden ingenomen.
Titel: Re: ARümh / ARümz
Bericht door: Montanbahn op 23 December 2024, 14:10:10
Oke, bedankt voor de informatie. Los van de grootte van de lampen, is de indeling dus nog zo gek niet.
Titel: Re: ARümh / ARümz
Bericht door: grossraumwagen op 23 December 2024, 14:34:11
Een scheidingswand met draaideur tussen 1e klasse en Speiseraum was wel aanwezig. Afgezien van die deur heeft Roco het goed gedaan.

De lampjes op de foto van Bahnbilder (zie link van Wies hierboven) kunnen ook een latere toevoeging zijn: het gaat hier om een wagen van de AKE en niet van de DB.
Wellicht dat zij het rijtuig inzetten als volledige Speisewagen.

Titel: Re: ARümh / ARümz
Bericht door: VictorPM op 23 December 2024, 21:23:55
Ik dacht eigenlijk dat de ARümz 211 (met pantograaf) alleen in TEE kleuren is geleverd. Dat alleen de 217 (en 216) rood/blauw geweest zijn.
Maar ik kan het mis hebben.
Titel: Re: ARümh / ARümz
Bericht door: Falkenberg op 23 December 2024, 22:00:58
Bij Willy Berghof (https://www.speisewagen.net/index.php/startseite/modellberichte/wagenmodelle/dsg-schlaf-u-speisewagen/armh-und-armz-217-218-210-211-der-db) staat wat meer info en plaatjes
Titel: Re: ARümh / ARümz
Bericht door: VictorPM op 23 December 2024, 22:43:56
Ik had het inderdaad mis, de eerste ARümz 211 werden 1971 in rood/blauw geleverd.
Altijd een goede bron van informatie: Wagonkenner Rolf Koestner op het Duitse Drehscheibe forum. Hij heeft al veel interessante bijdragen geleverd door de jaren heen.
Fotobewijs rood/blauw met pantograaf: https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?031,4457191,4457191#msg-4457191

Groet, Victor
Titel: Re: ARümh / ARümz
Bericht door: Montanbahn op 24 December 2024, 09:25:50
Die laatste is dan weer zonder tafellampen.
Deze quote op een van bovenstaande linkjes van Willie Berghof helpt dan weer met het aanpassen naar de werkelijkheid:
Citaat
Die Inneneinrichtung ist nur im Sitz-und Speisebereich nachgebildet. Leider hat ROCO zwar eingesetzte Speisewagensitze verwendet, diese aber auch im 1.-Klasse-Bereich. Dort hätten jedoch die Hochlehner aus den Apümh nachgebildet werden müssen.


Dit is op die zelfde pagina ook nu erg duidelijk.
Citaat
Später lieferte ROCO Lackierungsvarianten aller folgenden Epochen und hin und wieder auch KAKADUs in Zugpackungen und auch einzeln. Sie unterschieden sich auch im Aufwand der Lackierung z. B. der Fensterrahmen. Spätere Auflagen erhielten z.T. detailliertere Drehgestelle. Einige Serien erhielten Tischlampen, teilweise auch unrichtig im Sitzbereich,

Leuk deze extra informatie  (y)
Titel: Re: ARümh / ARümz
Bericht door: Rudolf J op 04 January 2025, 21:33:47
Leuk onderwerp om even bij aan te haken.
In Houten heb ik een ARümh211 (dus mèt pantograaf) aangeschaft. Ik heb het interieur op basis van “schlafwagen.net” wat aangepast (1e klas lampjes van tafel gehaald en de stoelen van hoge ruggen voorzien). 
Dit lijkt prima.
Nu zit er een koersbord op “Rheingold  Hoek v. Holland - Basel SBB”. Ik verzamel in H0 treinsamenstellingen van de internationale treinen, die vanuit Hoek van Holland met een scala aan koerswagens diverse steden in Europa aandeden. Waaronder de TEE.
Ik heb echter nog geen enkele afbeelding gezien van een 211 (met pantograaf) in Nederland. Laat staan richting Hoek van Holland.
Van de 217 (zonder pantograaf) zijn wel wat afbeeldingen in Nederland te vinden.
Kan iemand nog eens kijken bv. in eigen fotoverzamelingen, of het betreffende koersbord op dit rijtuig juist is en deze Kakadu mèt pantograaf destijds inderdaad in Hoek van Holland gespot zou kunnen worden.
Ik begrijp, dat deze rood-blauwe Kakadu’s in TEE-treinen alleen meereden ter vervanging van defecte rood-beige restauratiewagens.
Bij voorbaat dank, Ruud


Titel: Re: ARümh / ARümz
Bericht door: Modellbahnwagen op 04 January 2025, 21:55:48
Hallo Ruud, volgens mij mochten DB rijtuigen met pantograaf niet buiten het DB net rijden en zijn daarom niet te zien in Nederland. Dat koersbord klopt dus niet helemaal, rijtuig had er op z'n laatst in Emmerich afgemoeten.

De Kakadu rijtuigen, ARümh 65 reden vooral op verbindingen waar minder klandizie verwacht werd voor de DSG en niet perse als vervanger voor volwaardige restauratie rijtuigen.
Titel: Re: ARümh / ARümz
Bericht door: Benelux795 op 04 January 2025, 22:54:49
Met panto, in A'dam:
https://www.railromantiek.nl/ad03-int.jpg

Of gaat het je perse om de kaketoe uitvoering?
Titel: Re: ARümh / ARümz
Bericht door: Modellbahnwagen op 04 January 2025, 23:11:17
Met panto, in A'dam:
😃 uitzondering waarschijnlijk
Titel: Re: ARümh / ARümz
Bericht door: Benelux795 op 04 January 2025, 23:13:24
Nog een keer :) 2e foto

https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?17,4404277,page=all

PS nog 1 https://flic.kr/p/PUK2yd
PS nog 1 https://flic.kr/p/f7KNwJ
PS nog 1 https://flic.kr/p/2bR4mtM
 (Mee eens dat dit zeer waarschijnlijk uitzonderingen zijn; niet erg Wirtschaftlich om met een SBS65? oder 1500V te rijden) ;D
Titel: Re: ARümh / ARümz
Bericht door: Rudolf J op 05 January 2025, 03:38:15

Het gaat mij inderdaad alleen om deze kakadu-variant van 211 mét panto.
Zo heb ik slechts maar één afbeelding, van Andreas Schmidt (www.lokfoto.de), met een 103 met tussen rood-beige TEE-rijtuigen zo’n decoratieve kakadu.
Van deze kakadu’s specifiek in de Rheingold in Duitsland heb ik helaas ook geen afbeeldingen.
Ik was overigens erg blij met die foto van Rolf Koestner!  (y).  Dan zie je dat ROCO ook foute ramen heeft. Deze zijn namelijk te openen.
Ik heb wel ergens gelezen, dat de 217 ( kakadu zonder panto) in Nederland ook een vervanging betrof. Waarschijnlijk dan in dal-uren.
Het gaat dus blijkbaar om uiterst zeldzame verschijningen in Nederland.
Dank voor de snelle reacties!






Titel: Re: ARümh / ARümz
Bericht door: grossraumwagen op 05 January 2025, 13:48:37
Blijkbaar waren er ook wagens met klapramen. Of hebben ze deze later gekregen.

In het Taschenbuch Reisezugwagen van H. Obermayer staat een ARmz 211 in rood/creme met klapramen.
Titel: Re: ARümh / ARümz
Bericht door: Quinzeedied op 05 January 2025, 14:27:45
Die zijn er later ingekomen lijkt mij, op alle foto's van de rijuigen in de rood-beoge of latere kleurstellinen, zijn een paar ramen te openen.
Aangezien Roco als eerste de latere rood-beige uitvoering heeft uitgebracht, zullen ze wel die ramen voor het Kakdu-model gebruikt hebben?
Titel: Re: ARümh / ARümz
Bericht door: Rudolf J op 06 January 2025, 00:15:49
Mijn opmerking t.a.v. de afwezigheid van klapramen was inderdaad niet juist. Ik zie, dat er meer varianten zijn.
Wat kakadu in Nederland betreft:
Er zijn hier bij mijn weten toch wel met enige regelmaat  ARmh 217 Kakadu’s waargenomen in de beginjaren 80 in korte TEE-treinen van 3 rijtuigen.
Naast de site Flickr NS 1100 (1101-1160) pag 15 en pag 16 in Rembrandt (TEE 10 en 11) april 1981 ben ik in nog 3 boeken afbeeldingen tegengekomen:
- Treinen in Beeld 3 (A.Wouters): pag 50  in Rheingold (TEE 7) juni 1983.
- Electrische locomotieven in Nederland (C.van Gestel e.a.): pag 66  in Rembrandt (TEE 11) april 1983
- Electrische locomotieven NS-serie 1200 (H.Bouman): pag 131 in Rembrandt (TEE 11) april 1982
Met 1100 of 1200 ervoor leuke korte kleurrijke treinen.
Groeten Ruud
Titel: Re: ARümh / ARümz
Bericht door: Montanbahn op 06 January 2025, 11:32:44
Het gebruik van de pantograaf in Nederland zal wel geen nut hebben gehad. Of de installatie er van stuk zou zijn gegaan verwacht ik evenwel niet (15kv~ vs 1,5Kv=). Als ik mij niet vergis zit deze op een aantal van de restauratiewagens om het mogelijk te maken om de keuken in bedrijf te hebben, zonder dat er een loc voor aanwezig is.
Titel: Re: ARümh / ARümz
Bericht door: Falkenberg op 06 January 2025, 15:35:42
Van de ARümz 211 zijn 6 wagens meerspanningswagens geweest, geschikt ook voor NS spanning. Daarvoor hadden deze wagens een grotere transformator achter de stroomafnemer dan de enkelspanningswagens. Volgens Rolf Koestner is er 1 rode geweest, de  61 80 84-70 504-6. Deze is in 1975 nog gespot in de Kakadu kleuren.
Piko heeft al wel een meerspanning 211.1 geleverd, te weten de 61 80 84-73 514-0 als 59678. Hoewel deze niet een meerspanningsssyteeem zou hebben gehad in het echt. Het raster is door Piko wel van veel landen voorzien. Zie: https://modellbahninfo.org/cms/wp-content/uploads/2024/06/Piko_59678_Bild04.jpg (https://modellbahninfo.org/cms/wp-content/uploads/2024/06/Piko_59678_Bild04.jpg)
Dus de meerspannings ARümz 211.1 konden gewoon in NL rijden of die ene Kakadu dat heeft gedaan is nog geen bewijs van.

De ombouw vond trouwens in 1973 plaats, dus het tijdvenster voor een Kakadu 211.1 in HvH is 73-75

dirkjan
Titel: Re: ARümh / ARümz
Bericht door: Rudolf J op 07 January 2025, 00:34:14
Hallo Dirkjan,
Dìt is nl. precies, wat ik graag wilde weten!  (y)
Blijkbaar hadden er vanwege een aanpassing op het NS-spanning dus wèl Kakadu Halbspeisewagen ARümz 211 met panto in Hoek van Holland gespot kunnen worden. Al zijn daar mogelijk (helaas) geen afbeeldingen van.
Zoals gezegd leuk om nu in m’n “Hoek van Holland-verzameling” op te nemen.
Dank voor je bijdrage!

PS. Ik zag overigens pas nog je bijdrage m.b.t. de  treinsamenstelling Amsterdam - Parijs in de jaren 70 (berichten 3985;  05 July 2015, 17:08:16).
Je vermeldt bij je getekende overzicht van D-trein 285 uit 1975, dat de groen SNCF-pakwagen DEV Dd4s eigenlijk niet juist zou zijn. In afbeeldingen is het inderdaad altijd de SNCF pakwagen “Torpedo Nord” (nu overigens wel uitgekomen bij LS-Models)
Maar ik heb de groene! Dd4s alsnog ontdekt op een foto van Flickr 1100 (1101-1160): zie de 19e foto op pagina 12 (van Yves Locomot) in de trein Amsterdam-Parijs ter hoogte van Lage Zwaluw in 1974.


Vraag:
Kan iemand mij een titel geven van een boek/tijdschrift, waarin een zo kompleet mogelijk overzicht is van de (samenstellingen van) internationale treinen / expressen / autoslaaptreinen in Hoek van Holland?
De informatie hierover is weliswaar in de forums deels heel gedetailleerd en goed gedocumenteerd, maar o zo versnipperd.
Misschien een idee om een totaaloverzicht via de prachtige serie “TREINEN in BEELD” op te pakken. Per slot van rekening kon je Hoek van Holland als een “Grensstation” met Groot Brittannië beschouwen.
Titel: Re: ARümh / ARümz
Bericht door: Montanbahn op 07 January 2025, 15:39:26
Van de ARümz 211 zijn 6 wagens meerspanningswagens geweest, geschikt ook voor NS spanning. Daarvoor hadden deze wagens een grotere transformator achter de stroomafnemer dan de enkelspanningswagens. Volgens Rolf Koestner is er 1 rode geweest, de  61 80 84-70 504-6. Deze is in 1975 nog gespot in de Kakadu kleuren.

Weet je toevallig ook de andere 5 nummers? De Roco met pantograaf heeft als nummer 5180 8473503-5
Titel: Re: ARümh / ARümz
Bericht door: Falkenberg op 07 January 2025, 16:39:28
de 84 73 507-512 werden omgebouwd (1973) naar 84 70 501-506 als meerspanningwagen en 84 90 501-506 toen ze (in 1978) naar 200km/h wwerden omgebouwd.

Een 73 kan geen meerspanning zijn, dat is volgens UIC 160 km/h, E-verwarming en 1000V-16,6 Hz
Een 70 is 160 km/h, E-verwarming en alle spanningen
Een 90 is 200 km/h, E-verwarming en alle spanningen
Titel: Re: ARümh / ARümz
Bericht door: Modellbahnwagen op 07 January 2025, 17:36:57
Heb ik nog een vraagje die niet direct met de Arümh/z te maken heeft, waren er of je toevallig weet ook volledige restauratiewagens Wrmz 135 die meerspannig waren en met toelating tot Nederland?
Lijkt mij niet erg waarschijnlijk, want sinds ik erop let zie ik in TEE/IC/EC en Loreley Express in Nederland totnogtoe alleen foto's van Wrmh 132 rijtuigen. Dus zonder pantograaf.
Titel: Re: ARümh / ARümz
Bericht door: Falkenberg op 07 January 2025, 17:59:39
Er was er 1, de 88-70 401. in 1972 (om)gebouwd, in de 80er jaren in een 1 daagse omloop Frankfurt - Parijs
Titel: Re: ARümh / ARümz
Bericht door: Modellbahnwagen op 07 January 2025, 18:06:55
Dank je.