BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: C-rails op 14 December 2024, 11:44:16

Titel: Ervaringen met de verschillende kortkoppelingen
Bericht door: C-rails op 14 December 2024, 11:44:16
Ik heb gekeken naar de informatie, die vermeld is over koppelingen in de encyclopedie hier op het forum. Daar staan best wel de nodige soorten koppelingen en ik denk, dat de uitleg ook wel volledig is.

Ik heb nog geen vaste baan (verbouwing,enz.), maar ben wel het één en ander aan het verzamelen van rijdend materieel en getrokken materieel. Daar zit veel tweedehandsspul tussen en dus ook de nodige diverse soorten koppelingen.
Ik zal een keuze moeten maken welke koppelingen ik op mijn baan wil gaan gebruiken. Op mijn baan zal het nodige gerangeerd gaan worden en dus zal de samenstelling van treinen wisselen. Ik ga voor de baan geen bogen gebruiken, kleiner dan 425mm.

Om een goede keuze te maken ben ik erg benieuwd naar gebruikerservaringen van diverse koppelingen. Ik zou het fijn vinden, als jullie deze ervaringen zouden willen delen en dan bij voorkeur je pro's en contra's van eigen ervaringen, zodat ik een keuze kan maken welke in wil gaan gebruiken.
Het zal wel niet lukken, maar misschien proberen om geen discussies te starten en het te houden bij persoonlijke ervaringen.
Titel: Re: Koppelingen
Bericht door: henk op 14 December 2024, 11:56:21
Persoonlijk kies ik voor Profi wegens serieus kortkoppelen, prima verbinding en naar mijn mening het minst lelijk van de gangbare koppelingen. Belangrijkste nadeel is dat Profi alleen met enige kracht aankoppelt en dat maakt de koppeling minder geschikt voor rangeren.
Als rangeren belangrijk is dan beter het zijdezacht aankoppelen van de Roco Universal. Wel een net iets grotere koppelafstand.
Titel: Re: Koppelingen
Bericht door: Huup op 14 December 2024, 12:12:46
Wil.je beugel- of kortkoppelingen, Cor?
Titel: Re: Koppelingen
Bericht door: C-rails op 14 December 2024, 12:16:08
Ik heb geen keuze gemaakt nog. Zoals al geschreven wil ik kunnen rangeren en rijden.
Titel: Re: Koppelingen
Bericht door: Ronald69 op 14 December 2024, 12:27:12
Ik heb al mijn materieel omgezet naar Roco Universalkupplungen vanwege de bedrijfszekerheid. Omdat mijn materieel ook op beursbanen rijden heb ik toen besloten om dit te doen vanwege(eventuele) diefstal. Met de Roco Kurzkupplungsköpfe mit Vorentkupplung of de FLEISCHMANN-PROFI-Steckkupplung kunnen de wagens zo uit de stam genomen worden wat dus niet kan met de Universal kupplung.
Titel: Re: Koppelingen
Bericht door: Hasenwald op 14 December 2024, 12:29:08
Voor al het materieel wat ik heb, gebruik ik profi koppelingen. Ik heb jaren geleden van alles getest. Bij mij geen twijfel meer. Als de stam te zwaar wordt  (bijvoorbeeld 3 mtr lange stam 6-assige zelflossers peine salzgitter, of stam van 7 dubbeldekkers met verlichting), kan het voorkomen dat de stam in mijn klimspiraal breekt. Dan vervang ik de eerste paar wagens/rijtuigen door starre koppelingen. Die heb je in verschillende lengtes, dus kortkoppelen kan dan ook. Materieel er zo tussenuit kunnen pakken is een voordeel (als je niet op de beurs staat ;-)
Titel: Re: Koppelingen
Bericht door: C-rails op 14 December 2024, 12:33:39
Kunnen profi koppelingen automatisch ontkoppeld worden? (nodig bij rangeren)
Titel: Re: Koppelingen
Bericht door: Arjan6511 op 14 December 2024, 12:36:15
Ben je wel gebonden aan vaste locaties, plus er ligt iets in de baan "wat er niet hoort".
(Dit is hopelijk geen begin van een discussie  ;) )

Andere opmerking: Wil je met hoogteverschillen in je baan gaan werken, bijvoorbeeld klimspiraal, zijn koppelingen waarbij je wagens verticaal zo uit de trein kunt trillen vaak niet handig.

Mijn baan zo veel mogelijk horizontaal. Ik gebruik de Profi-koppelingen ook. Minst lelijk, koppelen goed en makkelijk te ontkoppelen daar waar je wilt.
Paar treinstammen waar verder niet mee wordt gerangeerd zijn wel voorzien van kortkoppelingen, ik had ze toch en dan is het zonde van het geld ze te vervangen. Paar containerwagens van Acme voorzien van Universeel-koppelingen, die ontkoppelen lastiger. Reden om deze wagens van dit soort koppelingen te voorzien is de gebruikte maatvoering van Acme.
Titel: Re: Koppelingen
Bericht door: C-rails op 14 December 2024, 12:39:48
Daar heb je zeker een punt, maar dat is pas een punt als ik voor mijzelf helder heb, welke koppelingen in mijn situatie het 'handigste' zijn. Voor het ontkoppelen ga ik vast wel iets bedenken, wat minder opvalt in de baan.  8)
Titel: Re: Koppelingen
Bericht door: Klaas Zondervan op 14 December 2024, 12:45:31
De meeste koppelingen zijn automatisch te ontkoppelen. Dat gebeurt door een "ding" in de baan waarmee je de naar beneden hangende piefjes van de koppeling omhoog drukt. Maar dat kan alleen op vaste locaties.

Je kunt ook denken aan Kadee koppelingen. Die worden ontkoppeld door een magneet die je bijna onzichtbaar in de baan kunt inbouwen.
Maar Kadee's zijn geen kortkoppelingen, ze hebben zowel in langsrichting als dwarsrichting wat speling.
Titel: Re: Koppelingen
Bericht door: bask185 op 14 December 2024, 12:57:11
Profi koppelingen + rangeren = No bueno

Profi koppelingen zijn erg goed voor tussen rijtuigen en tussen loc en rijtuigen.

Het nadeel van deze koppelingen is dat ze erg veel kracht nodig hebben (tov beugelkoppelingen) om aan te kunnen koppelen.
Als je dan een los wagonnetje wilt aankoppelen, dan moet je echt hard botsen.

Voor rangeren, heb je feitelijk 3 keuzes
Beugel
Kadee
Tensionlocks. (hornby)

Tensionlocks als zowel beugel koppelingen kunnen ook in flauwe bogen aankoppelen, die zijn vrij tollerant. Die koppelen wel.
Tensionlocks zijn iets meer lelijk dan beugelkoppelingen, maar ze koppelen wel korter. En zo groot zijn ze niet.
Beugelkoppelingen zijn minder geneigd los te laten dan tensionlocks. Tensionlocks hebben iets meer speling. Dat kan evt verholpen worden door zelf een betere haak te maken.
Als je gaat voor beugel koppelingen, zou ik kijken of die van marklin je bevallen. Dit omdat die met dat lipje voorontkoppeling hebben. In dat opzicht zijn die erg fijn voor rangeerwerk, alleen je wagon afstand is ietwat groot.
Kadees zijn kleiner en koppelen en ontkoppelen beter, maar die zijn veel minder tollerant. Dus die moeten echt goed gemonteerd worden.

Ik zou zelf zou niet die roco kortkoppelingen nemen. Ook die moeten best wel recht zitten en die zijn gevoelig voor oneffenheden. Ik heb zelf veel gereden met die marklin equivalent kortkoppelingen. Als je wilt dat je niet zonder ingrijpen feilloos kan aankoppelen en ook wilt dat ze spontaan ontkoppelen tijdens de rit, dan moet je deze kiezen.  Moet wel toevoegen dat Roco die ook in hoogte instelbare schachten hebben. Dus dat goed krijgen van die dingen, is dan wel te doen denk ik.

Die assymetrishe dingen van Roco, koppelen wel goed en zo, maar die gaan uiteindelijk stuk en ze zijn giga groot.

Mvg,

Bas
Titel: Re: Koppelingen
Bericht door: Ben op 14 December 2024, 13:23:30
Fleischmann Profi, niet mee te rangeren. het koppelt gewoonweg niet.


https://www.youtube.com/v/YMlecU-ozTo


Roco kortkoppeling, idem. Ook geen aanrader dus.


https://www.youtube.com/v/bnN4WOI6cYw


Roco Universeel: het beste resultaat.


https://www.youtube.com/v/e1KYQZgeL-0


Marklin standaard koppeling werkt ook prima maar alleen toe te passen op Marklin materieel i.v.m. buffer hoogte.


https://www.youtube.com/v/GaQ2l9hnCwk


Gr, Ben.
Titel: Re: Koppelingen
Bericht door: Arjan6511 op 14 December 2024, 13:28:55
Waarom is de bufferhoogte daarin een factor?
Titel: Re: Koppelingen
Bericht door: C-rails op 14 December 2024, 13:31:41
Mooie illustratieve filmpjes, Ben. Bedankt Zouden wat mij betreft, toegevoegd kunnen worden in de encyclopedie bij de koppelingen.
Titel: Re: Koppelingen
Bericht door: Ben op 14 December 2024, 13:35:02
Marklin zet z'n buffers standaard iets hoger waardoor de koppeling er onderdoor kan in de bogen. Zet je een Marklin koppeling op niet-Marklin materieel dan gaat het verkeerd.

Links Marklin, rechts ander merk (in dit geval Artitec).

(https://imagizer.imageshack.com/v2/1600x1200q70/924/h4LZ2G.jpg) (https://imageshack.com/i/poh4LZ2Gj)


Overigens heeft Marklin nu een nieuwe versie die platter is waardoor dit probleem zich niet meer voordoet maar mijn filmpjes dateren uit 2019.
Titel: Re: Koppelingen
Bericht door: Lobomotion69 op 14 December 2024, 13:46:27
Nou ja, Ben geeft zelf het antwoord al. Overigens heeft dat niks met een haak te maken. de oude Märklin koppelingen hebben een bolle beugel waardoor deze iets hoger is. De nieuwe versie heeft een platte beugel en past daarmee onder de standaard buffer hoogte. Overigens ook een leuk weetje, Märklin heeft daar jarenlang over moeten nadenken om het goed te krijgen. Echte slimmerikken daar in Göppingen.
Ook zo met het slanke kruiswissel (Engelsman) voor C-rail. Is jaaaren geleden al aangekondigd en wordt nog steeds uitgesteld. Ze krijgen het niet voor elkaar om iets werkend te krijgen.
Titel: Re: Koppelingen
Bericht door: grossraumwagen op 14 December 2024, 13:52:52
Bij de oude variant van Märklin waren de beugels iets omhoog gebogen (katterug) waardoor deze tegen de buffers aankwamen in de bochten.
Bij korte wagens (2assers zoals E en Gs) speelt dit geen rol aangezien de koppelingen in de bochten tussen de buffers blijven, bij 4assers en lange 2assers (Gbs, Kbs etc) gaat het dus mis.

Van Märklin is recentelijk een nieuwe variant uitgebracht waarvan de beugel lager is uitgevoerd.
Daar zou het probleem niet meer optreden, bij de meest recente modellen van Märklin schijnen de buffers op de juiste hoogte te zitten.

Märklin kortkoppelingen (oud en nieuw) en ook de Roco Universal koppelingen zijn compatibel met de standaardbeugelkoppeling.
Handig als je nog oude wagens zonder KK hebt.

Voor de volledigheid zijn er nog een paar koppelingen te melden:
Er zijn nog kortkoppelingen van Piko en Liliput. Deze zijn echter pas later ontwikkeld en (nog) niet zo wijd verbreid.
Verder heeft Piko nog starre kortkoppelingen alleen voor vaste stammen.
Deze kunnen niet automatisch worden gekoppeld en ontkoppeld en zijn dus niet geschikt om te rangeren.
Titel: Re: Koppelingen
Bericht door: Lobomotion69 op 14 December 2024, 14:42:56
Nog vollediger wordt het indien je vermeld dat Märklin ook starre koppelingen (stroomvoerend) heeft, evenals Symoba.
Titel: Re: Koppelingen
Bericht door: C-rails op 14 December 2024, 15:03:36
Ik kwam dit (https://youtu.be/6VWg5RLF8hA?feature=shared) filmpje nog tegen.
Titel: Re: Koppelingen
Bericht door: Ferdinand Bogman op 14 December 2024, 15:12:35
Wat ik in de bijdragen over het ontkoppelen mis, is de mogelijkheid om te voorontkoppelen. Zijn er weinig mensen die daar gebruik van maken? Je ontkoppelrails op een strategische plek neerleggen, alvast ontkoppelen en dan nog even doorduwen tot de plek waar je de wagon wilt achterlaten. Kan in ieder geval met Profi en Roco kortkoppelingen (tweede generatie). Van de moderne koppelingen weet ik het niet.

Cor vraagt naar ervaringen: op mijn Rangierbahnhof ben ik er ook nog niet uit. Ik heb materieel met:
Voor rangeren vind ik die laatste erg prettig omdat ze licht aankoppelen.
Titel: Re: Koppelingen
Bericht door: C-rails op 14 December 2024, 15:15:11
Wat is het Roconummer van de tweede generatie? Ik heb nu het nummer 40396.
Titel: Re: Koppelingen
Bericht door: Ferdinand Bogman op 14 December 2024, 15:31:52
De koppeling die ik bedoel heeft nummer 40271 (https://www.roco.cc/rde/produkte/zubehor/sonstiges/40271-kurzkupplungskopfe-grosspackung.html).
Titel: Re: Koppelingen
Bericht door: C-rails op 14 December 2024, 15:41:26
Ok, deze schijnen niet zo goed te werken bij rangeren, volgens de filmpjes. Het nummer wat ik opschreef is van de Roco universeel.
Gezien het voorgaande nijg iks sterk om deze te gaan toepassen. (De in hoogte verstelbare)
Titel: Re: Koppelingen
Bericht door: Huup op 14 December 2024, 16:26:27
Ik heb geen keuze gemaakt nog. Zoals al geschreven wil ik kunnen rangeren en rijden.
Bij Fremo wordt, juist vanwege het rangeren, met Fleischmann beugelkoppelingen gereden. Dat koppelt uitermate soepel. Zo soepel zelfs dat de aan te koppelen wagen niet in beweging komt bij het aankoppelen.
 Ontkoppelen kan met een pief tussen de rails of met een plat 'ovaaltje' aan een stokje. Makkelijk zelf te maken van wat messing plaat en staf.
Titel: Re: Koppelingen
Bericht door: Ferdinand Bogman op 14 December 2024, 16:29:18
Huup, Fleischmann beugel- of haakkoppelingen?

Voor rangeren vind ik die oudere Roco-kortkoppelingen ook ongeschikt, ze worden gebruikt om het reizigersmaterieel van de W.E.G. te kortkoppelen. Ook onhandig is dat je ze niet met een verticale beweging kunt ontkoppelen - de rangeerder op het Rbf gebruikt een gereedschapje zoals Wolter (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=86743.msg3222473714#msg3222473714).

Ook heeft niet al mijn materieel NEM-schachten. Ik heb daarom bij sommige wagons aan elke zijde een andere koppeling zitten, meestal een beugel én een haak. Dan kunnen ze als koppelwagen dienen tussen materieel onderling of met locomotieven (die bij mij ook niet allemaal dezelfde koppeling hebben). Zo voorkom ik dat ik heel veel koppelingen moet vervangen.
Titel: Re: Koppelingen
Bericht door: Overet op 14 December 2024, 16:37:45
Ik heb in het verleden zelf een vergelijkend onderzoekje gedaan. De Roco Universeelkoppeling kwam uit de bus als de koppeling die het lichtst aankoppelt. Zelfs lichter dan Kadee. Voor het betere rangeerwerk ideaal. Het is geen echte kortkoppeling, dus je rijdt niet buffer aan buffer, maar veel scheelt het ook niet.

Tom
Titel: Re: Koppelingen
Bericht door: Scratchbuilt op 14 December 2024, 17:11:33
Ik heb alleen gebruikt materieel van verschillende bouwjaren. Meeste met NEM-schacht maar ook wel zonder. De meeste zijn ook beugelkoppelingen in diverse uitvoeringen. Sommige met een veertje er in wat het schier onmogelijk maakt de beugel met een stokje o.i.d. omhoog te drukken zodat je alsnog met beide handen de twee wagons uit elkaar moet wurgen. Ook de wat nieuwere Roco beugelkoppelingen krijg ik soms onmogelijk enigszins beschaafd ontkoppeld. Dat is een grote irritatiefactor. Dan heb ik ook wel wat met de Fleischmann Profi koppeling en die bevallen mij beter, nadeel is alleen dat dat alleen goed werkt als de koppelingen allemaal exact dezelfde hoogte hebben en dat is in onze modelwereld een utopie, NEM ten spijt. Ooit een partij Kadees weggegedaan omdat ik daar ook overal jeuk van kreeg; gepiel, gepruts. Koppelt niet als het wel moet en ontkoppelt wel als het niet moet.

Dan zijn er nog magneetjes. Daar is wat van te koop, maar dan gaat het meteen weer over stroomvoerend en dat wil ik helemaal niet. Ik denk meer aan Brio en Lego. Tegen elkaar rollen en klik. Er zijn semi-hobbyisten die 3D geprinte stukjes plastic aanbieden. Maar dat is me te vaag, ik wil gewoon een 'echte' firma waar je 10, of 5, of 13 koppelingen kan bestellen en die een website heeft en die, onafhankelijk van de verjaardag van een kleinkind of tante, reageert op een zakelijk voorstel.

Dan zijn er nog de Alan Jackson Couplings of varianten met een paperclip. Dat is ook niks voor mij, te exotisch. Beter is het als de industrie met een oplossing zou komen die ons allemaal tevreden stelt, ook wat betreft het uiterlijk........ ook een utopie. Welke koppeling je ook kiest, het blijft aanklooien.

Albert
Titel: Re: Koppelingen
Bericht door: C-rails op 14 December 2024, 17:11:58
Bij Fremo wordt, juist vanwege het rangeren, met Fleischmann beugelkoppelingen gereden. Dat koppelt uitermate soepel. Zo soepel zelfs dat de aan te koppelen wagen niet in beweging komt bij het aankoppelen.
Ontkoppelen kan met een pief tussen de rails of met een plat 'ovaaltje' aan een stokje. Makkelijk zelf te maken van wat messing plaat en staf.

Ben vorige week bij de opbouw geweest van een Fremo rijdag. Daar hadden ze het ook over de Fleischmann. Echter hebben zij smalle modules, waardoor je gemakkelijk met een haakje de zaak los kunt maken. Dat handmatig losmaken is bij mijn toekomstige baan niet mogelijk.
Titel: Re: Koppelingen
Bericht door: henk op 14 December 2024, 17:16:27
Dan zijn er nog magneetjes. Daar is wat van te koop, maar dan gaat het meteen weer over stroomvoerend en dat wil ik helemaal niet.

De magneetkoppelingen zijn er in de regel ook zonder draadjes en dan goedkoper. In ieder geval die van REE en Almrose.
Titel: Re: Koppelingen
Bericht door: Huup op 14 December 2024, 17:18:05
Huup, Fleischmann beugel- of haakkoppelingen?


Beugel.

Cor, die koppelingen kunnen ook met een in de baan aangebrachte ontkoppelaar worden ontkoppelt.
Titel: Re: Koppelingen
Bericht door: C-rails op 14 December 2024, 17:24:12
Wel fors prijsverschil. Fleischmann beugel is €3,10 en de Roco in hoogte verstelbare universeel koppeling €1,72.
Titel: Re: Koppelingen
Bericht door: TonM op 14 December 2024, 17:25:04
Dan zijn er nog magneetjes. Daar is wat van te koop, maar dan gaat het meteen weer over stroomvoerend en dat wil ik helemaal niet. Ik denk meer aan Brio en Lego. Tegen elkaar rollen en klik. Er zijn semi-hobbyisten die 3D geprinte stukjes plastic aanbieden. Maar dat is me te vaag, ik wil gewoon een 'echte' firma waar je 10, of 5, of 13 koppelingen kan bestellen en die een website heeft en die, onafhankelijk van de verjaardag van een kleinkind of tante, reageert op een zakelijk voorstel.

Dat bestaat gewoon hoor. Hier bijvoorbeeld (https://www.petersspares.com/p/accurascale-acc2228-magnetic-dellner-couplings-pk8-oo-gauge) of hier (https://www.kernowmodelrailcentre.com/p/80201/R7398-Hornby-Buckeye-Magnetic-Coupling-Pack).

Grtz, Ton
Titel: Re: Koppelingen
Bericht door: W. Thomas op 14 December 2024, 17:34:24
Zelf ben ik ook erg tevreden over de profi koppelingen. ook vroeger toen mijn modelbanen wat minder "strak" lagen.

Nu ben ik zelf niet van het rangeren, wat dat betreft zou ik universeelkoppeling van Roco aanschaffen.
Titel: Re: Koppelingen
Bericht door: grossraumwagen op 14 December 2024, 17:39:47
Bij de in hoogte verstelbare koppelingen van Roco heb ik meermalen meegemaakt, dat de zwaluwstaart (zwarte deel) waar de schuivende koppelingskop (grijze deel) in zit, breken.
De kop blijft dan niet meer in de zwaluwstaart zitten. In dit geval of verlijmen met secondelijm of vervangen totdat ook deze weer breekt...

Wat betreft de eerste generatie Roco kortkoppelingen: voor deze bestond er eveneens een ontkoppelrail met een soort geleiderichels ervoor zorgden dat de puntjes aan de onderzijde van de koppeling de "vinnen" naar buiten bogen. Deze koppelingen hadden geen voorontkoppeling, dus als je verder duwde zaten ze weer vast. Bovendien waren de ontkoppelrails alleen voor de Roco kortkoppeling van de 1e generatie.

De "standaard" ontkoppelrail waarbij er een soort beugel of plaat naar boven komt werkt voor vrijwel alle koppelingen: standaard beugel, Marklin kk en relex, Roco universal en kk 2e generatie, fleischmann profi en valhaken. voorontkoppeling werkt alleen als terugvallen wordt verhinderd.

Zelf gebruik ik vooral de 2e generatie Roco kk voor personenrijtuigen en de universal koppelingen voor goederenwagens. Locs hebben vaak van elk een. Stoomlocs afhankelijk waarvoor ze het meest gebruikt worden. Ook sommige wagens of rijtuigen die voor beide worden gebruikt zijn halfom (bv Gs in personentrein). Verder worden "restanten" gebruikt voor vaste stammen zoals 3yg-paren e.d. Bijkomend voordeel is dat de wc-ramen dan automatisch goed zitten.
Oudere modellen zijn nog met oude beugelkoppelingen.





Titel: Re: Koppelingen
Bericht door: bask185 op 14 December 2024, 17:40:42
Ik zou het liefste een beugel koppeling willen met zo'n Märklin lipje tbv voor ontkoppeling die een slag kleiner zijn dan de huidige beugel koppeling

En anders nog kortere tensionlocks. Ik zie alleen niet hoe je die Met voor ontkoppeling zou moeten maken  ::)

Ik heb die ooit gemeten dat de hornby tensionlocks 6mm korter koppelde dan de beugel koppelingen.

Bas
Titel: Re: Koppelingen
Bericht door: ceuleer op 14 December 2024, 20:43:21
Kunnen profi koppelingen automatisch ontkoppeld worden? (nodig bij rangeren)

Fleischmann heeft de elektrische ontkoppelbare Profi koppelingen.

(https://i.postimg.cc/x8NrCcDh/IMG-7244.jpg) (https://postimg.cc/m14ppZry)

Wanneer je bv. alleen de loc wil rangeren en een volledige sleep wil aan of ontkoppelen, dan zet je zo aan één of twee kanten van de loc deze koppeling.
Hier een filmpje hoe het bij mij werkt.


https://www.youtube.com/v/WnubF5G7nis
Titel: Re: Koppelingen
Bericht door: Joz op 14 December 2024, 21:00:42
Werkt leuk in dat filmpje...
Maar dan heb ik ook een filmpje van de Roco Universal koppeling, met een magneetje eronder geplakt. Ontkoppelen à la Kadee

https://www.youtube.com/v/Mi76jQdSNgQ
https://youtu.be/Mi76jQdSNgQ

Het idee is niet van mezelf, maar van Juroen...

Groeten,
Jos
Titel: Re: Koppelingen
Bericht door: MichielB op 14 December 2024, 21:52:54
Heb even twee foto’s gemaakt van Brawa ketelwagens. Onderstaand met Roco universal koppeling. Werkt prima, ook met rangeren, maar vind het nogal lomp ogen, zeker bij wat kleinere twee-assige wagons.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-3526-675deed36ae10.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-3526-675deed36ae10.jpg)

Onderstaand met Roco kortkoppelingen. Oogt aanzienlijk ‘luchtiger’, maar met (ont)koppelen lastiger.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-3534-675defc2f0408.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-3534-675defc2f0408.jpg)

Alle rijtuigen koppel ik sowieso met de Roco kortkoppelingen, voor goederenwagens heb ik nog geen definitieve keuze gemaakt.
Titel: Re: Koppelingen, welke?
Bericht door: Ben op 15 December 2024, 10:11:32
Krois digitale koppeling op een Bakkie, in combinatie met Roco Universeel koppeling:


https://www.youtube.com/v/RnjsHL58y4A


Roco fabriekskoppeling op de Sik, ook weer met Roco Universeel koppeling:



https://www.youtube.com/v/D5wbpzU8_9I
Titel: Re: Koppelingen, welke?
Bericht door: Bahn-AG op 15 December 2024, 10:48:17
Het probleem met allemaal die kortkoppeling dingen is dat ze in een boog nauwelijks willen koppelen.
Daarom worden bij de fremo ook die Fleischmann beugelkoppelingen gebruikt, dan heb je dat niet. Of de oeroude marklin relex. Dan heb je ook gelijk voorontkoppeling.
Wil je toch kortkoppelingen dan zou ik de nieuwe marklin of de roco universal nemen. Ik vind de nieuwe marklin net wat sierlijker en iets gemakkelijker koppelen dan de roco.

Bart
Titel: Re: Koppelingen, welke?
Bericht door: hmmglaser op 15 December 2024, 11:46:46
Het is naar mijn idee heel simpel er bestaat geen ideale koppeling, heb zelf diverse merken gehad en elke heeft zo zijn voor en nadelen!
Dus welke de beste voor jou is, ja dat kun je alleen zelf bepalen.
Wat ik zelf doe, maak een proef baantje vlak en met heling en ga testen.
Titel: Re: Ervaringen met de verschillende kortkoppelingen
Bericht door: Scratchbuilt op 15 December 2024, 13:12:31
Ik zit wat te surfen en kom dit tegen bij tante Ali: 12 Stuks Modeltreinen Ho Schaal 1:87 Nem362 Eu Koppelingen Koppelingen Knokkel Diy Haken Hp38

(Beter zelf even googlen want de link is heeeeel lang....)

Maar: is dit niet een Kadee? Of is dit weer wat anders?

Albert
Titel: Re: Ervaringen met de verschillende kortkoppelingen
Bericht door: Ronald69 op 15 December 2024, 13:22:33
 12 Stuks Modeltreinen Ho Schaal 1:87 Nem362 Eu Koppelingen Koppelingen Knokkel Diy Haken Hp38 (https://nl.aliexpress.com/item/1005005116725471.html?spm=a2g0o.productlist.main.1.66e21b50U3zaGq&algo_pvid=9530f329-0b4c-421a-98bc-3294ef8665bf&algo_exp_id=9530f329-0b4c-421a-98bc-3294ef8665bf-0&pdp_npi=4%40dis%21EUR%2120.10%2111.63%21%21%2120.55%2111.89%21%402103849717342652960202207ef4e6%2112000035436084000%21sea%21NL%210%21ABX&curPageLogUid=hdQ7MUojNB0V&utparam-url=scene%3Asearch%7Cquery_from%3A)
Titel: Re: Ervaringen met de verschillende kortkoppelingen
Bericht door: C-rails op 15 December 2024, 13:24:06
Ik wil bij deze iedereen hartelijk danken voor de input, die jullie mij hebben gegeven. Het heeft mij duidelijk gemaakt, dat ik het beste kan gaan voor de universele koppelingen van Roco, aangezien deze het best geschikt zijn voor het doel van mijn baan.  (y)
De filmpjes waren zeer illustratief en zouden - wat mij betreft - toegevoegd mogen worden aan de wiki.

Voor mij eindigt nu dit topic, mede door het wijzigen van de titel, waardoor het niet meer voelt als mijn topic.

Iedereen fijne feestdagen alvast. Geniet met je dierbaren en koester dierbare herinneringen aan hun, die er niet (meer) bij kunnen zijn.
Titel: Re: Ervaringen met de verschillende kortkoppelingen
Bericht door: Klaas Zondervan op 15 December 2024, 13:29:20
Maar: is dit niet een Kadee? Of is dit weer wat anders?
Lijkt heel erg op Kadee. Maar ik kan niet zien of ze echt zijn of namaak.