BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: Falkenberg op 06 December 2024, 10:56:28

Titel: Harz Express D2240 1974 zomer
Bericht door: Falkenberg op 06 December 2024, 10:56:28
De versie van deze trein voor de zomer volgt nu. Waarschijnlijk is de vraag groter dus rijden er twee Silberlingen mee (1 facultatief). Omdat deze voor de NS meerspanningsrijtuigen moeten zijn, zijn het Bn 723. Deze hebben echter geen stoomverwarming meer dus zouden in de winter niet door de 220 kunnen worden verwarmd. Ook is de volgorde van de DB rijtuigen omgegooid

Qua model zijn er geen Bn 723 gemaakt, maar de Bn 719 zijn van dezelfde vorm, recent verkrijgbaar en alleen voor de meest onderlegde purist van de 723 te onderscheiden.

De rest van de wagens zat al in de winter variant. Voor de restauratie geldt wat in het winter draadje (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=113430.0) is geschreven

(https://nh-finescale.nl/bnls-images/d2240-1974zo.jpg) (https://nh-finescale.nl/bnls-images/d2240-1974zo.jpg)

dirkjan
Titel: Re: Harz Express D2240 1974 zomer
Bericht door: Erik_omBC op 06 December 2024, 12:18:44
leuk treintje weer Dirkjan
Titel: Re: Harz Express D2240 1974 zomer
Bericht door: VictorPM op 07 December 2024, 19:10:29
Qua model zijn er geen Bn 723 gemaakt, maar de Bn 719 zijn van dezelfde vorm, recent verkrijgbaar en alleen voor de meest onderlegde purist van de 723 te onderscheiden.
Zo uit het hoofd, zonder het model van de 719 gezien te hebben: kenmerkend voor de eerste generatie Silberlingen (703, 719, 738) was een donkergrijs dak. Latere generaties waaronder de 723 hadden een zilvergrijs dak.
Titel: Re: Harz Express D2240 1974 zomer
Bericht door: Falkenberg op 07 December 2024, 21:51:27
Nee, de behandeling van het dak verschilde niet over de series heen. Alleen fabrikanten en AW’s hadden wel verschillende mixen van de bitumenlaag voor op het dak. Dat maakt de kleur zo slecht te vatten. Zilvergrijs heeft er nooit op gezeten, mat door de bitumen was de basis en de zon, ouderdom en vervuiling deden de rest.
Titel: Re: Harz Express D2240 1974 zomer
Bericht door: NS264 op 07 December 2024, 23:33:11
Ook een mooie samenstelling.

Gr. Koen
Titel: Re: Harz Express D2240 1974 zomer
Bericht door: 1200blauw op 10 December 2024, 20:10:34
Dankjewel weer voor deze mooie samenstelling. Ik heb wel een paar vragen:
1. Ten aanzien van de 172 (één van de DR-rijtuigen). Moet dat geen AB zijn?
2. Het eerste (facultatieve) Silberling-rijtuig zou ook een NS-rijtuig kunnen zijn toch? Wordt dat dan een Plan D?
3. Is dat restauratierijtuig dezelfde die ook in de Scandex en Nord West van die tijd zit?
Titel: Re: Harz Express D2240 1974 zomer
Bericht door: Mispoes op 10 December 2024, 20:47:37
1. Ten aanzien van de 172 (één van de DR-rijtuigen). Moet dat geen AB zijn?

Dat vroeg ik mij ook al af...
Titel: Re: Harz Express D2240 1974 zomer
Bericht door: Falkenberg op 10 December 2024, 21:01:57
Citaat
1. Ten aanzien van de 172 (één van de DR-rijtuigen). Moet dat geen AB zijn?
typo, want bij de winter zijn ze precies omgekeerd
Citaat
2. Het eerste (facultatieve) Silberling-rijtuig zou ook een NS-rijtuig kunnen zijn toch? Wordt dat dan een Plan D?
In 1974 zijn de B-Plan D buiten dienst gegaan. In HvH zouden ze dan ook eerder een Plan N uit Leidschendam hebben gehaald. In Hannover hebben ze natuurlijk alleen Silberlinge im Angebot

Citaat
3. Is dat restauratierijtuig dezelfde die ook in de Scandex en Nord West van die tijd zit?
Zie mijn uitleg in de winterversie

dirkjan
Titel: Re: Harz Express D2240 1974 zomer
Bericht door: 1200blauw op 10 December 2024, 21:42:28
Dank voor je antwoorden Dirkjan. Ik begrijp het antwoord op de eerste vraag niet. Waar zit de typo 'm in?
Titel: Re: Harz Express D2240 1974 zomer
Bericht door: marco op 11 December 2024, 15:09:16
In ieder geval een typo in de lengte vd DR rijtuigen. 303mm ipv +/- 281  :police:
Titel: Re: Harz Express D2240 1974 zomer
Bericht door: Jeroen Water op 11 December 2024, 15:53:10
In de omschrijving van rijtuig 172 staat wel AB, maar het plaatje laat een B zien.

Jeroen
Titel: Re: Harz Express D2240 1974 zomer
Bericht door: 1200blauw op 11 December 2024, 16:13:55
Dirkjan heeft inmiddels zijn plaat tekstueel aangepast, maar het rijtuig zelf niet. Op zich geen probleem. Ik snap nu wel wat de bedoeling is. Hartelijk dank!

EDIT: Nu klopt het helemaal met elkaar (y)
Titel: Re: Harz Express D2240 1974 zomer
Bericht door: Mispoes op 11 December 2024, 22:43:24
In 1974 zijn de B-Plan D buiten dienst gegaan.

Hûh?
De meeste (zes van de acht) gedeklasseerde B's (achtramers) zijn in 1974 terzijde gesteld, maar niet de negenramers...
Tot 1978 waren A's en B's in dienst.   
Titel: Re: Harz Express D2240 1974 zomer
Bericht door: Jeroen Water op 12 December 2024, 08:37:10
Maar werden de Plan D’s in hun laatste jaren ook nog als versterkings- of vervangingsrijtuig in de D-treinen ingezet?

Voor de Hoek-Warszawa Express was er in ‘74 ook een facultatief B-rijtuig dat zowel door de PKP als door NS gesteld kon worden. NS maakte in die jaren echter ook gebruik van een pool DB-rijtuigen. Daarvan zouden er ook standaard een aantal in Hoek van Holland staan. Is het daarmee niet logischer dat als NS een facultatief rijtuig in een D-trein inzette, dat dit een DB rijtuig was?

Jeroen
Titel: Re: Harz Express D2240 1974 zomer
Bericht door: Mispoes op 12 December 2024, 11:16:20
Tot de zomerdienst 1976 reden in elk geval de Plan D's in de (veel besproken) buurlandtreinen 2244 en 2247. Volgens mij waren ze tot het laatst te zien (als versterking) in de door Plan K en N gedomineerde (buurland)treinen Gvc - Rtd - Vl (- Köln Hbf). Ik weet niet of ze mee de grens over gingen naar Köln.

Op 14 juni 1975 reden in de Harz Expres (D2241) twee Plan D's mee (en een Silberling). Bron: de bekende foto van Dhr. Ankersmit in het station van Vlaardingen West. 

Deelname van de NS in de pool DB-rijtuigen in die tijd, sloeg dat niet op de ligrijtuigen? Dat was het moment dat de NS het weinig geliefde Plan N als ligrijtuig kon terugtrekken.
Ik weet niet wanneer de deelname in de pool zitrijtuigen begon, naar mijn gevoel was dat begin jaren '80, maar het kan zijn dat ik dit verwar met een uitbreiding van die deelname.   
     
Titel: Re: Harz Express D2240 1974 zomer
Bericht door: spoorzeven op 12 December 2024, 11:52:01
Deze foto heb ik al eerder eens laten zien:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Bad-Harzburg-DB-050-919-0-060576-20-5011-675abfb3e5107.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Bad-Harzburg-DB-050-919-0-060576-20-5011-675abfb3e5107.jpg)

Plan D (A's en B's) is tegelijkertijd met de stoom (hier de 050 919-0 van Bw Lehrte) uit de Harz verdwenen, met ingang van de zomerdienst 1976. Foto heb ik gemaakt te Bad Harzburg.
Titel: Re: Harz Express D2240 1974 zomer
Bericht door: Jeroen Water op 12 December 2024, 11:59:14
Deelname van de NS in de pool DB-rijtuigen in die tijd, sloeg dat niet op de ligrijtuigen? Dat was het moment dat de NS het weinig geliefde Plan N als ligrijtuig kon terugtrekken.
Ik weet niet wanneer de deelname in de pool zitrijtuigen begon, naar mijn gevoel was dat begin jaren '80, maar het kan zijn dat ik dit verwar met een uitbreiding van die deelname.   
     

Ik hoop dat je gelijk hebt, Frank! Het lijkt me wel leuk om in mijn HWE zo nu en dan een Plan D mee te laten lopen. Dus hopelijk is er iemand die Franks gedachte kan bevestigen of juist kan ontkrachten?

Jeroen
Titel: Re: Harz Express D2240 1974 zomer
Bericht door: Falkenberg op 12 December 2024, 12:13:26
Plan D (A's en B's) is tegelijkertijd met de stoom (hier de 050 919-0 van Bw Lehrte) uit de Harz verdwenen, met ingang van de zomerdienst 1976. Foto heb ik gemaakt te Bad Harzburg.
Dat betreft de 2244/2247 waar ze als stam inzaten. De facultatieve Bm in de 2240/2247 is een andere omloop. Als Frank er een plan D in heeft zien rijden is dat heel goed mogelijk. Ik zou een Plan N eerder verwachten omdat die net aangepast waren, niet allemaal in de Keulen nodig waren en vlak bij HvH op voorraad stonden.
Titel: Re: Harz Express D2240 1974 zomer
Bericht door: 1200blauw op 12 December 2024, 14:09:23
Mooi hoe we hier samen tot de juiste historie proberen te komen. (y)
Ik moet het enkel hebben van wat bescheiden en gefragmenteerde documentatie, maar ik zal proberen een nuttige bijdrage te leveren.

Ik heb hier een paar bladzijden Op de Rails uit 1973 nr.7 (helaas geen 1974) liggen, met de materieelomloop van 1973-'74. Die zegt:
"Het versterkingsmaterieel bestaat deze zomer uit [...] 8 A3B5 en 6 B9 voor Twente [...]".

Dat lijkt me duidelijk: 8x Plan K en 6x Plan D voor de Twentelijn. Daarmee is mij alleen niet duidelijk in welke treinen die worden ingezet en of met versterking ook inzet in de 2240/2241 wordt bedoeld. Mij lijkt dat dit voor de binnenlandse inzet bedoeld is, aangezien het pas verderop over "internationaal" gaat.

Even verderop staat nog, ook interessant in dit kader denk ik:
"De internationale dienst brengt de 14 NS/DB Bc's in dezelfde relaties als vorig jaar plus weer 10 voor treinen van het reisbureauverkeer. Deze „ pool " van in totaal 25 rijtuigen heeft onderhoud in Leidschendam."

Ik weet niet helemaal hoe dit te interpreteren (zijn die 14 Bc's nu inclusief de Plan N's of is het 14 Plan N's en 11 DB Bc's - totaal 25?) en mij is ook niet helemaal duidelijk wat "dezelfde relaties als vorig jaar" inhoudt.

Bovendien vind ik in het verhaal over "internationaal" geen Plan D's terug, anders dan de beide WRD's die niet zijn omgebouwd tot stuurstand:
"slechts 2 zijn er nog nodig voor D 1511/10 Hoek—Hannover v.v. e n D217/6 Hoek—Keulen."

Van Op de Rails 1976-8 heb ik ook een paar pagina's over de "Materieel- en locomotiefomloop van NS in de zomerdienst van 1975 (2)". Daarin staat het volgende:
"[...] de verminderde inzet van onze plan D-rijtuigen te worden genoemd. Zoals bekend mag worden verondersteld zijn de B's van de serie 28-40 101 na de terzijdestelling (later afvoer) van de 118 en 121 allemaal verdwenen. Van dit materieeltype zijn nog 11 A-rijtuigen (serie 18-40 101) en 27 B's (20-40 101) in de omloop opgenomen.
[...]
Voor internationaal verkeer staan 12 B's plan D ter beschikking. [...] De nog resterende rijtuigen zijn bestemd voor de facultatieve versterkingen van D231/230, D237/236, D2241/2240, 297/296 en D1245/1244, waarvan bij laatstgenoemde 1 B9 voor Berlijn en 1 voor Warschau."


Hiermee hebben we dus nog geen uitsluitsel over hoe het precies zat, maar wel een situatie vòòr en nà 1974. Daaruit valt denk ik wel het eea af te leiden.
Titel: Re: Harz Express D2240 1974 zomer
Bericht door: marco op 12 December 2024, 17:28:55
Misschien is er iets te vinden in deze bulletins:

https://nvbs.com/informatie/hov-railnieuws/
Titel: Re: Harz Express D2240 1974 zomer
Bericht door: Falkenberg op 12 December 2024, 21:13:58
Ik denk dat het toch een Plan D moet worden, gezien de specifieke inzet voor de treinen van de Plan D en de Plan N specifiek voor Venlo - Keulen waren omgebouwd
Titel: Re: Harz Express D2240 1974 zomer
Bericht door: AP3737 op 12 December 2024, 23:21:00
https://www.railwiki.nl/index.php/D_-_Rijtuigen_Plan_D

Ik lees hier dat Plan D tot 1976 reed van/naar Bad Harzburg.
Verder meen ik mij te herinneren (maar die herinneringen kunnen onjuist zijn, dus geen garantie) dat ik zomer 1974 daarin terug ben gekomen vanaf Hannover.

Groet, Aiko
Titel: Re: Harz Express D2240 1974 zomer
Bericht door: Falkenberg op 13 December 2024, 07:37:59
Voor de tweede keer, dat beschrijft de omloop 2244/2247 met de stalen D, 1 A en 4B plan D. Dat zegt niets over de inzet als facultatieve wagen in een andere omloop voor als het druk is.
Titel: Re: Harz Express D2240 1974 zomer
Bericht door: Jeroen Water op 13 December 2024, 11:23:37
Ik denk dat het toch een Plan D moet worden, gezien de specifieke inzet voor de treinen van de Plan D en de Plan N specifiek voor Venlo - Keulen waren omgebouwd

Nou dan gaan we dat gewoon doen met die Plan D! Hartelijk dank heer Poes en Falkenberg 👍👍

Jeroen
Titel: Re: Harz Express D2240 1974 zomer
Bericht door: 1200blauw op 13 December 2024, 11:36:53
Sluit ik me bij aan! Dank voor de bijdrage heren (y)
Titel: Re: Harz Express D2240 1974 zomer
Bericht door: Mispoes op 13 December 2024, 16:45:53
Ik heb een foto* gevonden in één van de jaren tachtig boeken van Schuyt. Rotterdam CS, februari 1978. Fotobeschrijving: buurlandtrein uit Keulen, maar op de klok is het 09:30 uur en dus gaat het hoogstwaarschijnlijk om binnenlandse trein 1524 Venlo-Den Haag CS. De geheel blauwe trein bestaat uit loc 1116 + Plan K + Plan D (B) + Stalen D (vierdeurs) + Plan K + Plan N + Plan K + ?**.

*Die ik niet plaats om het © te respecteren.

**Daarna volgt nog een Plan K of D en misschien nog wel meer, maar een vervelende Hekking-Plan V die óók op de foto wil, onttrekt de rest van deze buitengewone interessante trein aan het oog.
   
Titel: Re: Harz Express D2240 1974 zomer
Bericht door: spoorzeven op 17 December 2024, 18:13:12
Deelname van de NS in de pool DB-rijtuigen in die tijd, sloeg dat niet op de ligrijtuigen? Dat was het moment dat de NS het weinig geliefde Plan N als ligrijtuig kon terugtrekken.
Ik weet niet wanneer de deelname in de pool zitrijtuigen begon, naar mijn gevoel was dat begin jaren '80, maar het kan zijn dat ik dit verwar met een uitbreiding van die deelname.     
De deelname in de ligwagenpool begon in augustus 1971. Toen waren alle NS-ligwagens (plan N), om die reden, ook al teruggetrokken. De DB had speciaal nieuwe ligrijtuigen aangeschaft.
(Bron: OdR 1971)
Titel: Re: Harz Express D2240 1974 zomer
Bericht door: Jeroen Water op 17 December 2024, 20:03:03
En dat ging toen nog om alleen ligrijtuigen?

Is ook met zekerheid te zeggen  vanaf wanneer NS deelnam aan de pool ZITrijtuigen?

Jeroen
Titel: Re: Harz Express D2240 1974 zomer
Bericht door: spoorzeven op 17 December 2024, 23:37:03
Weet ik niet, dit ging alleen over de ligrijtuigen. Aan de kant van NS dus plan N.
Titel: Re: Harz Express D2240 1974 zomer
Bericht door: Falkenberg op 18 December 2024, 07:30:17
Er bestond alleen de ligrijtuigen pool van rond de 20-25 Bc
Titel: Re: Harz Express D2240 1974 zomer
Bericht door: Jeroen Water op 18 December 2024, 10:37:16
Mooi, mooi, mooi, dan is het stellen van een Plan D 9-ramer 2e klas dus in de jaren '70 wel heel goed denkbaar als NS een extra rijtuig stelde in een D-trein.  (y)

Jeroen
Titel: Re: Harz Express D2240 1974 zomer
Bericht door: Falkenberg op 18 December 2024, 10:42:14
Huh,

Dat stond letterlijk in de tekst die 1200Blauw quootte:
Citaat
Voor internationaal verkeer staan 12 B's plan D ter beschikking. [...] De nog resterende rijtuigen zijn bestemd voor de facultatieve versterkingen van D231/230, D237/236, D2241/2240, 297/296 en D1245/1244, waarvan bij laatstgenoemde 1 B9 voor Berlijn en 1 voor Warschau.
Titel: Re: Harz Express D2240 1974 zomer
Bericht door: NSTim2008 op 18 December 2024, 11:47:13
Er bestond alleen de ligrijtuigen pool van rond de 20-25 Bc

En die ligrijtuigenpool bestonden uit alle bouwjaren, zijn niet speciaal voor de NS aangeschaft in 1971.
Zelfs Gruppe 54 maakte deel uit van die pool.....
Titel: Re: Harz Express D2240 1974 zomer
Bericht door: Ronald69 op 18 December 2024, 12:00:05
Schnellzugwagen Verwendungsgruppe 53 Bauart  ab 1952, 26,4 mtr. Lang.

https://de.wikipedia.org/wiki/Schnellzugwagen#m-Wagen
Titel: Re: Harz Express D2240 1974 zomer
Bericht door: Falkenberg op 18 December 2024, 14:45:34
Citaat
En die ligrijtuigenpool bestonden uit alle bouwjaren, zijn niet speciaal voor de NS aangeschaft in 1971.
De pool bestond uit wagens van het type Bcm 243, tijdperk 3 aanduiding Bcümg 62, bouwjaar vanaf 1962. Alle vanuit Köln Deutzerfeld beheerd. Midden jaren 70 allemaal voorzien van een koelkast. Toen de Bcm 243 in 1979-1981 werden omgebouwd naar Bcmh 246 is ook de pool meegenomen. Niet alle Bcm 243 zijn omgebouwd dus die kwamen na die tijd nog steeds voor in de pool of als aanvullend gehuurde rijtuigen bij hoge vraag.

Overigens vond ik nog dat de ingezette wagens compleet uit de serie kwamen die in 1968 t/m 1972 is gebouwd. Nieuwe of bijna nieuwe wagens dus bij het begin van de pool.

dirkjan
Titel: Re: Harz Express D2240 1974 zomer
Bericht door: 1200blauw op 23 December 2024, 21:28:26
Hûh?
De meeste (zes van de acht) gedeklasseerde B's (achtramers) zijn in 1974 terzijde gesteld, maar niet de negenramers...
Tot 1978 waren A's en B's in dienst.

Werden die gedeklasseerde B's enkel binnenlands ingezet, of gingen die ook gewoon mee de grens over in bijvoorbeeld deze trein? Ik heb zo'n achtramer van Roco op de kop getikt en het zou me mooi uitkomen als die in de Harz Express mee kon. Dan moet ik als laatste nog die DR Bme zien te vinden, maar daar heb ik goede hoop op.
Dat CIWL-rijtuig komt natuurlijk volgende maand, met de nieuwe aankondigingen van ACME èn LS Models. (y)
Titel: Re: Harz Express D2240 1974 zomer
Bericht door: Mispoes op 23 December 2024, 21:31:28
Werden die gedeklasseerde B's enkel binnenlands ingezet, of gingen die ook gewoon mee de grens over in bijvoorbeeld deze trein?

Kijk voor de aardigheid eens naar het RIC-teken...
Titel: Re: Harz Express D2240 1974 zomer
Bericht door: 1200blauw op 23 December 2024, 21:38:31
Precies: dat staat er niet op. Dat is dus niet omdat het een oudere uitgave betreft en Roco er nog niet zo secuur op was, maar je zegt dat die ook echt niet de grens over gingen?
Jouw Herr Apfelstrudel of hoe die ook heette maakte geen grapje destijds?
Titel: Re: Harz Express D2240 1974 zomer
Bericht door: Mispoes op 23 December 2024, 21:47:59
Dat zegt genoeg. Was echt alleen binnenland. Het verhaal van die Booskever die in Rheine het perron opreed zwerft hier ook nog ergens rond geloof ik...