BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Joncheere op 05 December 2024, 09:50:55
-
Hallo, ik heb op mijn (N) baan twee spoorplannen, een dubbelspoor HSL deel en een deel voor regionaalverkeer. Die wil ik op een station met elkaar verbinden met wat ik noem een koppelblok.
Maarrrr daar stuit ik op tegengestelde polariteit. Dat schijnt oplosbaar te zijn met de LK200 van Lenz. Die is gemaakt om het keerlusprobleem op te lossen maar kan dit kennelijk ook aan.
Mijn vraag is hoe ik dat moet bedraden.
In de bijlage een schetsje van de situatie.
Dank Ben
12m2 N-baan
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/polariteit-675168d0ca9a7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/polariteit-675168d0ca9a7.jpg)
-
Hallo Ben,
Ik vrees, dat het daar niet gaat, want je hebt minimaal de lengte van de langste trein nodig voor een keerlus probleem.
Wellicht moet je het aan een heel andere kant van jouw baan denken, b.v. waar de trein terugkeert.
-
Als je deze situatie aantreft, zal er wel ergens een keerlus zijn. Dat is oplosbaar met de LK200. Als je wilt weten hoe, is er wat meer sporenplan nodig. :)
-
Henk, da's een snel antwoord.
Dit was de eenvoudigste oplossing. Ik kan eventueel de geïsoleerde sectie verlengen, hoe bedraad ik dan IN en OUT van de LK200?
En er is geen keerlus. Dit zijn twee individuele spoorplannen die op een enkel punt worden verbonden
Dank
Ben
-
Ik vrees, dat het daar niet gaat,
Ik denk van wel. Maar volledig sporenplan is nog steeds nodig voor beter advies. Dat gezegd hebbende.
Dit kan je wel oplossen met een LK200.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/image-67516f72cd6b0.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/image-67516f72cd6b0.png)
Mvg,
Bas
-
Als er geen keerlus is, dan zou ik als ik jou was van een baan de polariteit omwisselen.
Probleem opgelost. (y)
Jos
-
Wat Jos zegt..... (y)
-
Kortom, laat eens een baanplan zien. De polariteit gewoon wisselen, ik weet niet of dat mogelijk is in jouw situatie. De praktijk is altijd weerbarstiger. Trouwens een keerlus hoeft niet altijd langer te zijn dan je langste trein ;D Tenzij je natuurlijk aan het eind of in het midden een stroom gebruikend object hebt, bijvoorbeeld een stuurstand. Anders kun je volstaan met een korter traject ;)
Rob
-
Als er geen keerlus is, dan zou ik als ik jou was van een baan de polariteit omwisselen.
Probleem opgelost. (y)
Jos
Dat valt te betwijfelen. TS zegt niet dat het een digitale of analoge baan is. dan moet je rekening houden met beide mogelijkheden. Op een analoge baan is het wisselen van de polariteit niet zomaar te doen want dan wissel je ook de rijrichting. Op een digitale baan is de rijrichting onafhankelijk van de polariteit. Dan kun je de polariteit wel wisselen zonder probleem.
Daar tegenover staat dat een LK200 op een analoge baan onbruikbaar is. Dus de hamvraag aan TS is waarmee stuur jij je baan aan? Digitaal met DCC of analoog met 12 Volt gelijkstroom?
-
Dat schijnt oplosbaar te zijn met de LK200 van Lenz. Die is gemaakt om het keerlusprobleem op te lossen
Nee, alleen bij digitale DCC banen. Daar hoor ik niks over. Rij je analoog, gezien je + en - ?
-
Trouwens een keerlus hoeft niet altijd langer te zijn dan je langste trein ;D Tenzij je natuurlijk aan het eind of in het midden een stroom gebruikend object hebt, bijvoorbeeld een stuurstand. Anders kun je volstaan met een korter traject ;)
Dat is een misvatting, het is namelijk noodzakelijk.
Kijk maar even mee: het "keerlusbaanvak" wordt eerst gelijk geschakeld bij inrijden (of stond al goed).
Dan wordt het baanvak omgeschakeld, maar wie zegt dat er geen wiel over de andere isolatie gaat ? Dat gebeurt gegarandeerd, dus je krijgt een steeds wisselende polariteit en waarschijnlijk (Murphy) een gigantische kortsluiting en een defecte keerlusmodule.
Niet doen.
-
@Henk.
TS geeft aan dat hij geen keerlus heeft dan maakt het toch niet uit of hij digitaal of analoog rijd.
Hij hoeft toch maar biji een van die twee de plus en min te verwisselen, of de dradenb van de digitale centrale.
Jos
-
Henk, da's een snel antwoord.
Dit was de eenvoudigste oplossing. Ik kan eventueel de geïsoleerde sectie verlengen, hoe bedraad ik dan IN en OUT van de LK200?
En er is geen keerlus. Dit zijn twee individuele spoorplannen die op een enkel punt worden verbonden
Dank
Ben
Dan dus wat Jos zegt. :)
Als het om een of andere reden niet mogelijk op één baan de polariteit te veranderen, dan kan een LK200 helpen.
De geïsoleerde verbinding tussen beide banen moet dan lang genoeg zijn voor de langste trein die erdoor moet.
Dan J en K out aan dat geïsoleerde stuk en J en K in aan de centrale of de booster ter plekke.
Dit ervan uitgaand dat je digitaal rijdt en beide banen met dezelfde centrale aanstuurt.
-
Allen, dank voor de reacties.
Ik rijdt digitaal DCC met iTrain-Pro5 als besturing. Rails is van ArnoldRapido.
Bij digitaal is er een gemeenschappelijke nul en het stuursignaal, ik noemde dat - en +.
De geplande koppeling is de eenvoudigste. Ik kan het geïsoleerde deel langer krijgen maar dan op een andere plaats en met veel meer aanpassingen. Maar als het moet, dan moet het. Het gaat nu even over het de bedrading van de LK200.
Ter verduidelijking drie bijlagen.
1) vereenvoudigde situatie. Beschouw het als twee individuele banen die op een punt worden verbonden.
2) deel van de baanplan tekening. Het totaal baanplan verstoort de discussie.
3) Foto van het betreffende baan deel. De beoogde koppeling zit tussen de twee oranje markeringen.
1)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/vereenvoudigd-67519cf6a2540.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/vereenvoudigd-67519cf6a2540.jpg)
2)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/baanplan-deels-67519d06c24bd.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/baanplan-deels-67519d06c24bd.jpg)
3)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/baan-echt-67519d12668d9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/baan-echt-67519d12668d9.jpg)
-
Dit was de eenvoudigste oplossing. Ik kan eventueel de geïsoleerde sectie verlengen, hoe bedraad ik dan IN en OUT van de LK200?
En er is geen keerlus. Dit zijn twee individuele spoorplannen die op een enkel punt worden verbonden
Inderdaad, ik zou de geïsoleerde sectie verlengen met wat nog mogelijk is. Je rijdt spoor N, dus ik zou dit stuk net zo lang proberen te maken als je kunt. Hier wordt het gevaarlijk ;D Zelf gebruik ik een sectie die korter is dan mijn trein. Alleen zorg ik ervoor dat alle stroom afnemende wielen van de trein in deze sectie passen . De staart van de trein bestaat uit losse wagons en die passen niet altijd binnen deze sectie. Gelukkig zijn alle wielen geïsoleerd en veroorzaken dus geen kortsluiting. Hier wel opletten bij het samenstellen van de trein ;) Of vloek ik ... Bedrading zie oa voorstel Bas.
Rob
-
TS geeft aan dat hij geen keerlus heeft dan maakt het toch niet uit of hij digitaal of analoog rijd.
Hij hoeft toch maar biji een van die twee de plus en min te verwisselen, of de dradenb van de digitale centrale.
Jos
Dat maakt dus wel uit want bij een analoge baan kun je niet zomaar de draden verwisselen. daarmee verwissel je dan ook de rijrichting en dat zal niet de bedoeling zijn.
Op een analoge baan kun je geen LK200 inzetten. Onmogelijk.
-
Ik rijdt digitaal DCC met iTrain-Pro5 als besturing. Rails is van ArnoldRapido.
Zelf gebruik ik een printplaat van Tams Valley (keerlus). Baanspanning aan de ene kant, de aansluiting van de sectie aan de andere kant. Wel de rails aan beide kanten compleet isoleren. Verder geen omkijken naar ;) Trouwens dit stuk rail kan ook door iTrain gedetecteerd worden door het aansluiten aan een terugmelder module.
Rob
-
ik kan tussen het baanplan van 2) en de foto van 3) geen overeenstemming vinden.
Kun je verduidelijken hoe dat in elkaar zit?
Je zegt wel dat het tonen van het totaal baanplan de discussie verstoort, maar ik zou toch wel iets meer willen zien, om te kijken of er ergens nog ruimte is om het probleem op te lossen.
-
De geplande koppeling is de eenvoudigste. Ik kan het geïsoleerde deel langer krijgen maar dan op een andere plaats en met veel meer aanpassingen. Maar als het moet, dan moet het. Het gaat nu even over het de bedrading van de LK200.
Dat is toch wel uitgelegd. Het verbindingsspoor(tje) volledig isoleren, dus aan beide kanten en beide railstaven.
De 'J en K out' van de LK200 op dat spoor aansluiten.
De 'J en K in' van de LK200 sluit je aan op de centrale of de booster die het spoor ter plekke voedt. Vandaar ook mijn vraag of je de baan met één centrale aanstuurt (ik bedoel niet het besturingsprogramma Itrain maar welke centrale je hebt) en of de te verbinden baanstukken door dezelfde centrale of booster worden gevoed.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/baan-echt-67519d12668d9BEW-6751ad332d0c9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/baan-echt-67519d12668d9BEW-6751ad332d0c9.jpg)
Bij de pijl links de isolaties zo ver leggen, dat er een hele trein in past.
Aansluiting LK200: handleiding. (2 draden aan je baanspanning/ringleiding/centrale, maar niet aan een blok tenzij gewenst. Maar dat geeft permanente bezetmelding. Uitgang aan het "keerlusbaanvak" . Klaar. )
-
Dank aan allen, het is me wel duidelijk.
Nog ter informatie, mijn centrale is IntelliboxII.
De alternatieve oplossing moet ik echt ter plekke op de baan zoeken. Veel hoogte verschillen.
Wat mij betreft discussie gesloten.
Groet Ben
-
Zo werkt het forum niet, Ben ;) Draadjes staan open en kunnen ook later voor anderen nuttige info bevatten.
-
Knap als daar tussen de isolatiepunten een hele trein in past.
Of heb je alleen een loc met een hele korte wagon ?
Jos
-
Wat mij betreft discussie gesloten.
Een topic met een frustrerend slot dus.
Weet je wat je doet: zoek het lekker zelf uit.
-
Dit is nu een typisch voorbeeld van verkeerde of helemaal geen planning. Met een klein beetje denkwerk vooraf was dit hele probleem nooit opgetreden. Laat het voor iedereen een goede les zijn.
-
Allen, dank voor de reacties.
Ik rijdt digitaal DCC [..]
Bij digitaal is er een gemeenschappelijke nul en het stuursignaal
Oh, sinds wanneer? Beide rails voeren steeds elkaars geïnverteerde signaal: als de ene hoog is, is de andere laag. Dat het signaal niet door nul gaat is een ander verhaal.
De geplande koppeling is de eenvoudigste. Ik kan het geïsoleerde deel langer krijgen maar dan op een andere plaats en met veel meer aanpassingen. Maar als het moet, dan moet het. Het gaat nu even over het de bedrading van de LK200.
Ik snap echt niet waarom je zo moeilijk doet. Je hebt twee, naar jou zeggen, geïsoleerde banen, allebei digitaal bestuurd. Waarom dan niet gewoon twee draadjes omdraaien? Dan ben je in 1 keer van je probleem verlost.
Ter verduidelijking drie bijlagen.
1) vereenvoudigde situatie. Beschouw het als twee individuele banen die op een punt worden verbonden.
2) deel van de baanplan tekening. Het totaal baanplan verstoort de discussie.
Aha! Wacht even, het zijn dus wél twee gekoppelde banen. Tja. Als ik (2) dan lees: denk ik hetzelfde als Klaas...
-
Veel hoogte verschillen.
Ik heb er niet zo'n last van om dingen zelf uit te zoeken (pensioen ;D) maar kun je me misschien uitleggen wat hoogteverschillen met een polarisatieprobleem of met de oplossing middels een LK200 te maken hebben ?
Dat probeer ik uit te zoeken, maar dat gaat me denk ik niet lukken. Dus graag wat hulp hierbij.
-
Kun je verduidelijken hoe dat in elkaar zit?
Links van wissel 16 is een extra wissel gelegd die verbonden is met een extra wissel links van nr.17. Dus een overgang van de 2 naast elkaar lopende sporen.
En toen was er ineens een probleem ;)
-
Oh, sinds wanneer? Beide rails voeren steeds elkaars geïnverteerde signaal: als de ene hoog is, is de andere laag. Dat het signaal niet door nul gaat is een ander verhaal.
Sinds de introductie van DCC wisselt het signaal rond de nul. Ieder separaat commando eerst als positief signaal. Daarna als negatief signaal.
Ik snap echt niet waarom je zo moeilijk doet. Je hebt twee, naar jou zeggen, geïsoleerde banen, allebei digitaal bestuurd. Waarom dan niet gewoon twee draadjes omdraaien? Dan ben je in 1 keer van je probleem verlost.
En hoe denk je dat de stroomdetectiemelders dan zullen werken?
Aha! Wacht even, het zijn dus wél twee gekoppelde banen. Tja. Als ik (2) dan lees: denk ik hetzelfde als Klaas...
Ja, sinds se aanpassing met de verbinding wel. En daarbij ontstond dus dit probleem.
-
Ik heb er niet zo'n last van om dingen zelf uit te zoeken (pensioen ;D) maar kun je me misschien uitleggen wat hoogteverschillen met een polarisatieprobleem of met de oplossing middels een LK200 te maken hebben ?
Dat probeer ik uit te zoeken, maar dat gaat me denk ik niet lukken. Dus graag wat hulp hierbij.
Er wordt bedoeld dat het vanwege de hoogteverschillen lastig is om elders een verbinding tussen beide banen te maken.
Ben vooral benieuwd wat de oplossing gaat worden. :)
-
Sinds de introductie van DCC wisselt het signaal rond de nul.
Niet alleen bij DCC. De andere protocollen doen dat ook. Alleen het originele Zimo protocol werkte anders.
Dat rond de nul is ook maar betrekkelijk. Op railniveau zien de decoders dat de spoorstaven afwisselen tussen plus en min. Daar kun je niet meer zien of één van de twee de nul (GND) is.
-
En hoe denk je dat de stroomdetectiemelders dan zullen werken?
Ik weet niet welk merk "stroomdetectiemelders" oftewel "bezetmelders" gebruikt worden. Kan zijn dat die niet werken bij omgekeerde polariteit. Dat zou de reden kunnen zijn dat er niet "simpel 2 draadjes omgewisseld" kunnen worden, omdat het om een bestaande baan gaat.
Ik wist zelf overigens niet dat bezetmelders daar gevoelig voor zijn. Daar heb ik geen last van, ik gebruik blijkbaar "goeie". En in Lenz taal gesproken: of ik ze nou J-K of K-J aansluit maakt niks uit. Je moet alleen niet lezen in absolute zin wat er op het printje staat. De letters met elkaar verwisselen.
-
Als er stroomdetectors worden gebruikt, dan moeten die aan dezelfde kant van het spoor zitten. Anders krijg je op de overgang tussen een linkse en een rechtse detector het effect dat ze beide niet werken als een loc de overgang overbrugt.
Het is dus niet zo simpel als 2 voedingsdraadjes omwisselen. Ook alle detectors in dat deel moeten verplaatst worden naar de andere spoorstaaf.
-
Klopt dit wel? Bij deze spoorzoeker zit de terugmelding achter de keerlus module en wordt ook door deze van stroom voorzien. Ik heb er alleen voor gezorgd dat alle meldingen van een en dezelfde spoorstaaf komen, maakt niet uit welke kant. Maar goed, het werkt. Op de EcoS zie ik keurig de vakjes oplichten.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1732646048-scan.jpg)
Of snap ik jullie antwoorden weer eens niet?
Rob
-
Dat klopt volgens mij wel, want je hebt 3 bezetmeldingen over dezelfde polariteit. De terugmelding aan de Ecos staat er volkomen los van.
-
Gosh, natuurlijk werkt dit ??? Alleen was mijn vraag gericht aan Klaas. Misschien iets te ongelukkig geformuleerd, kan gebeuren.
Rob
-
Rob, in de keersectie zitten de 3 terugmeldingen aan dezelfde kant. Maar hoe zit het in de aangrenzende secties?
-
Klaas,
We hebben dit al besproken op het forum van de zuiderburen. De aangrenzende secties zijn tegengesteld gepolariseerd. Eigenlijk dezelfde situatie als bij de vragensteller van dit topic. Als opfrisser zal ik de afbeelding laten zien.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1732022652-img-6937.JPG)
Wat ik wil aangeven is dat ik van beide modelbanen niets hoef te veranderen aan de posities van de ingebouwde terugmeldingen (+). Immers de keerlus regelt de polarisatie. Probleem is de lengte van de treinen in verhouding met de lengte van de keerlus, deze is veel korter dan de maximale lengte van de treinen. Maar goed, zolang van de trein alle geïsoleerde assen van de wagons buiten de keerlus vallen, ik geen stuurstand gebruik dan wel sluitlichten, geen probleem. Trouwens, Klaas had al aangegeven dat de ingetekende keerlus in het schaduwstation overbodig is, waarvoor dank!
Rob