BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Lobomotion69 op 26 November 2024, 14:59:09
-
Hallo mede forummers. Even een vraagje betreffende de mogelijkheden van het volgende:
Vaste gegevens; digitale 2-rail baan met DCC en koploper.
Tussen 2 tegengesteld gepoolde baanvakken zit een verbindingsspoor (keerlus dus) die in 2 richtingen bereden moet kunnen worden. Daarvoor heb ik een elektrische schakeling bedacht met een relais met 6 wisselcontacten. (zie tekening).
Het betreffende baanstuk is in totaal 132cm lang. De lengte van de stukken 1 en 2 samen moet circa 24cm bedragen. Evenals de stukken 4 en 5 samen. Wanneer een trein binnenkomt op dit baanvak wordt door melder op 1 of 5 de polariteit van het geheel in de, voor die trein, juiste stand gezet. Bij het bereiken van de melder op 4 of 2 wordt het baanvak omgepoold zodat de trein het volgende baanvak kan binnenrijden. De melders 4 en 5 samen, evenals de melders 2 en 1 samen, vormen de stopsectie. De maximale lengte van een trein in dit baanvak is 90cm.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Keerlus-6745d45783639.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Keerlus-6745d45783639.jpg)
Nu heb ik de volgende vragen:
1) Hoelang moeten de afzonderlijke delen van sectie 4 en 5 worden, evenzo sectie 2 en 1.
2) Hoe implementeer ik dit in koploper.
Ben benieuwd naar eventuele oplossingen, suggesties en ideeën.
PS. Ja ik weet dat dit met een LK200 eenvoudig is op te lossen, maar dat is duur. Wil het graag doen met dingen die ik in huis heb.
-
(zie tekening).
Welke tekening?
-
1). Stukjes 1 en 2 hoeven niet lang te zijn, zolang je detecties maar de eerste stroomtrekkende as kunnen detecteren. Ofwel met stroomdetectie moet je waarschijnlijk een diode schakeling gebruiken voor de niet gedetecteerde stukken. Ik zou zeggen, zolang als je langste lok.
2). Je kan je relais koppelen aan wissel decoders (hangt er ook vanaf wat voor decoder en wat voor relais). Dan kan je in koploper acties knopen (zoals relais schakelen) aan je bezetmelders. Maar daar heb je dan een DCC decoder voor nodig.
Je zou ook de melders direct de relais laten schakelen maar daar komt ook elektronica bij kijken. En ook dit hangt af van wat voor relais je precies gebruikt. Dit is de manier met het meeste werk. Dan heb je geen interactie met koploper nodig
PS. Ja ik weet dat dit met een LK200 eenvoudig is op te lossen, maar dat is duur.
\
Dit "probleem" heb ik opgelost. Alleen die werkt op basis van een lichtsluis. Een compleet setje kost < €10. Die heeft alleen niet zelf iets van detectie, maar je kan je in en uitrij melders om de keerlus sectie heen aanbrengen.
Deze module is ook zelf bedienend en doet ook niks met koploper. Ik heb er ook een DIY through hole printje voor ontworpen als je zelf met elektronica wilt gaan spelen ::).
https://train-science.com/digitale-zelfbedienend-keerlusmodule/ (https://train-science.com/digitale-zelfbedienend-keerlusmodule/)
(https://train-science.com/wp-content/uploads/2024/04/afbeelding-4.png)
Mvg,
Bas
-
Je kan in Koploper een speciale actie maken die, zodra een bezetmelder actief wordt, het relais schakelt.
Ik heb echter geen idee of je tegen een tijd probleem aan loopt, wissels, relais etc. wordt achtereen volgend geschakeld, het kan dan ook enige tijd duren voordat het relais aan de beurt is en als dat te laat is heb je kortsluiting in je keerlus.
Het is dan ook beter een keerlus buiten Koploper om te schakelen.
-
Welke tekening?
De tekening die in de eerste post staat. Toegegeven, die is een minuut later geplaatst.
1). Stukjes 1 en 2 hoeven niet lang te zijn,
Dat is mij bekend. Echter om de trein netjes te laten afremmen tot stilstand heb ik 24cm nodig.
zolang je detecties maar de eerste stroomtrekkende as kunnen detecteren. Ofwel met stroomdetectie moet je waarschijnlijk een diode schakeling gebruiken voor de niet gedetecteerde stukken. Ik zou zeggen, zolang als je langste lok.
Kun je dat met die diodes nog eens uitleggen? Dat ken ik niet.
2). Je kan je relais koppelen aan wissel decoders (hangt er ook vanaf wat voor decoder en wat voor relais). Dan kan je in koploper acties knopen (zoals relais schakelen) aan je bezetmelders. Maar daar heb je dan een DCC decoder voor nodig.
Ik gebruik uitsluitend DCC. Wat zou je op een 2-rail baan anders moeten gebruiken? Toch niet dat brakke Motorola.
Je zou ook de melders direct de relais laten schakelen maar daar komt ook elektronica bij kijken. En ook dit hangt af van wat voor relais je precies gebruikt. Dit is de manier met het meeste werk. Dan heb je geen interactie met koploper nodig
Ik gebruik nagenoeg uitsluitend ArCoMoRa producten. DCCNext als decoder en LocoNext voor terugmelding. Alle relais zijn geschikt voor rechtstreeks gebruik op een Arduino.
\
Dit "probleem" heb ik opgelost. Alleen die werkt op basis van een lichtsluis. Een compleet setje kost < €10. Die heeft alleen niet zelf iets van detectie, maar je kan je in en uitrij melders om de keerlus sectie heen aanbrengen.
Deze module is ook zelf bedienend en doet ook niks met koploper. Ik heb er ook een DIY through hole printje voor ontworpen als je zelf met elektronica wilt gaan spelen ::).
Maar voor tweerichting verkeer heb je dan ook twee lichtsluizen nodig.
Je kan in Koploper een speciale actie maken die, zodra een bezetmelder actief wordt, het relais schakelt.
Ik heb echter geen idee of je tegen een tijd probleem aan loopt, wissels, relais etc. wordt achtereen volgend geschakeld, het kan dan ook enige tijd duren voordat het relais aan de beurt is en als dat te laat is heb je kortsluiting in je keerlus.
Het is dan ook beter een keerlus buiten Koploper om te schakelen.
Precies dat. Er mag geen vertraging optreden in het schakelen van de keerlus, die moet dus buiten koploper blijven. Alleen de meldingen van binnenkomst en stoppen dienen door koploper afgehandeld te worden. En met die scheiding heb ik nog geen enkele ervaring. Daar ben ik naar op zoek.
-
Hallo Henk,
Als je dan het relais mee laat schakelen op dezelfde uitgang als de wissel als die in de rechtdoor stand gaat.
Jos
-
Jaren geleden ook al deze discussie gevoerd op dit forum met betrekking tot mijn modelbaan om dit probleem op te lossen. Zelf gebruik ik iTrain. Uiteindelijk gekozen voor geen zelfbouw oplossing. Teveel problemen voor mij om dit alles in elkaar te flansen. Voor mijn modelbaan is de keerlus samengesteld uit het rechte stuk rail inclusief beide wissels. Dit gedeelte is compleet geïsoleerd van de rest van de rails en onderverdeeld in drie blokken. Omdat de betrouwbaarheid een pre is, heb ik gebruik gemaakt van bestaande componenten van leveranciers. De keerlusmodule staat als eerste in de keten en stuurt de terugmeldmodule aan. Deze geeft dan, in mijn geval de meldingen door aan iTrain. Voor de hartstukken van de wissels heb ik evenzeer gebruik gemaakt van een printplaat van Tams Valley.
Schema -->
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1732646048-scan.jpg)
Kortom, het werkt en kost een paar centen ....
Rob
-
Omdat hier inmiddels meerdere variaties aan bod komen:
keerlus = 1 baanvak, polariteitswissel met LK200, zo nodig stoppen (bij mijn eenvoudige keerlus niet nodig) in de keerlus beiderzijds middels ABC (niet met diodes), bezetmelding via ABC modules of aparte bezetmelder.
Kost misschien wat, maar dan .....
In ieder geval heerlijk simpel.
-
Maar voor tweerichting verkeer heb je dan ook twee lichtsluizen nodig.
Nee slechts eentje. Ik gebruik namelijk een monostabiel relais. Die valt af naar rust toestand zodra de trein voorbij is. In rust toestand is de andere kant gelijk gepoold met het spoor wat er naar toe gaat. Mijn website legt dat uit met plaatjes enzo. Meer KISS dan dat krijg je een keerlus niet.
Maar goed. We weten waar dit naar toe gaat. In de trent van zelfbouw: Ik was aan het kijken of je een okkie kon gebruiken om direct relais te schakelen. Maar je komt in de knoop omdat je meer dan 1 common nodig zou hebben. Ik heb ook van die okkies, maar dan voor 1 spoor ipv 8. Die zouden hier handig zijn. Zie schema.
Je hebt 4 sensoren S1 en S2 schakelen de ene kant op en S3 en S4 de andere kant. Ze schakelen open collector, dus de uitgangen mag je aan elkaar knopen. S1 en S2 kunnen niet dezelfde common gebruiken omdat S2 en zowel S3 in de ompool sectie liggen. Daarom kan je geen okkie toepassen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/deleteme-67462c1e804f5.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/deleteme-67462c1e804f5.png)
Ik heb teveel zaagsnedes gezet. De staven tegenover de sensors hebben geen isolaties nodig. Die optocouplers (PC814 in een okkie bijv) kunnen tot ~50mA schakelen. Sommige 12V relais zitten hier onder. Dan zou je direct het relais kunnen aansturen met een opto. Maar bekijk eerste de datasheets. 12V relais trekken minder stroom dan hun 5V equivalenten. Dus misschien zou er nog een extra transistor tussen moeten komen. En natuurlijk. Gebruik blusdiodes over de relais spoelen. Anders werken ze maar 1 hele keer (y).
Dit schema werkt zonder koploper en het is zelfbedienend. Je hebt alleen geen terugmelders voor koploper dus deze heel keerlus constructie. Daar zou je dan nog omheen 2 melders kunnen geven om er een blok voor te maken in koploper.
Dit is dan 1/8 okkie. Kan je downloaden van mn github (https://github.com/bask185/Train-Science-DIY/tree/master/PCB_RELEASES/currentSensor) en bij jlcpcb bestellen, zou je rond de €6 ~ €8 kosten ofzo voor 5 stuks... 2 okkies zouden ook werken daar S1 en S4 een common delen kunnen en S2 en S3 ook.
(https://raw.githubusercontent.com/bask185/Train-Science-DIY/refs/heads/master/PCB_RELEASES/currentSensor/current_sensor.png)
... als je dit wilt.
Imo is het erg veel werk en waarschijnlijk duurder dan zo'n IR sluis. Maar het is wel leuker om te doen :laugh: Datzelfde relais aansturen met een DCC decoder (dccNext) en het wel regelen via koploper is waarschijnlijk voordeliger in zowel arbeid als € ::).
keerlus = 1 baanvak, polariteitswissel met LK200, zo nodig stoppen (bij mijn eenvoudige keerlus niet nodig) in de keerlus bijderzijds middels ABC (niet met diodes), bezetmelding via ABC modules of aparte bezetmelder.
Noemt meest omslachtige en duur mogelijke manier op, niet wetende dat je geen ABCs gebruikt bij een computerbaan
en noemt het vervolgens
In ieder geval heerlijk simpel.
en dat zonder enige uitwerking.. Dat is nou iemand van de wal de sloot in trekken. Veel roepen niks concreets zeggen.
PS. Ja ik weet dat dit met een LK200 eenvoudig is op te lossen, maar dat is duur.
??? ??? ???
Mvg,
Bas
-
Lijkt weer op een déjà-vue ??? Veel technische termen, mooie plaatjes maar voor mij als leek, abacadabra. De samenhang tussen al deze termen ontgaat me volkomen, maar ja, ik ben dan ook niet opgeleid als elektronicus. Destijds was ik ook geïnteresseerd in een oplossing voor dit probleem. Niemand wilde toen voor mij een kant en klare device leveren die simpel aan te sluiten was, wel veel gekissebis waar ik als leek niets aan had. Dus, dan maar iets van de plank en kon ik verder met de bouw van Cornfield Junction / Boulder Crossing ;D
Rob
-
Daarom maak ik dus een ding waar 2 draden in gaan, 2 draden uit en een kabeltje naar een lichtsluisje.
Het was ook speciaal voor de arcomora gebruiker hier ;), dat zijn juist die DIY mensen die zoiets leuk vinden.
Door dit soort draadjes krijg ik soms leuke ideeën. Ik heb er zojuist een gepost van 's werelds eerste (denk ik, maybe idk?) keerlusmodule zonder losse draden ::) Je moet alleen je rails vast solderen, aan een bielzenmat, maar daarna geen draden.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=105407.msg3222508960#msg3222508960 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=105407.msg3222508960#msg3222508960)
Mvg,
Bas
-
Noemt meest omslachtige en duur mogelijke manier op, niet wetende dat je geen ABCs gebruikt bij een computerbaan
en noemt het vervolgensen dat zonder enige uitwerking.. Dat is nou iemand van de wal de sloot in trekken. Veel roepen niks concreets zeggen.
Makkelijkste, mogelijk duurste manier, heel goed wetende dat ik ABC tot volle tevredenheid gebruik op een "computerbaan", wat dat dan ook mag zijn.
In mijn geval : Lenz, of BiDiB, met ABC en iTrain. Geweldig.
Uitwerking, ik herhaal:
keerlus = 1 baanvak, polariteitswissel met LK200, zo nodig stoppen (bij mijn eenvoudige keerlus niet nodig) in de keerlus beiderzijds middels ABC (niet met diodes), bezetmelding via ABC modules of aparte bezetmelder.
-
Het betreffende baanstuk is in totaal 132cm lang. De lengte van de stukken 1 en 2 samen moet circa 24cm bedragen. Evenals de stukken 4 en 5 samen.
Betekend dat je deel 3 = 132 - 24 - 24 is 84 cm lang. Je trein is max 90 lang.
Dus als die van 5 naar 4 naar 3 naar 2 rijd om daar te stoppen, dan zit die nog 6 cm in 4 als hij 2 in gaat rijden.
Als je dus alle wielen stroom trekt, eventueel bij een personen trein met verlichting, dan zal die 2 kanten op willen schakelen doordat 2 en 4 beide actief zijn.
1) Hoelang moeten de afzonderlijke delen van sectie 4 en 5 worden, evenzo sectie 2 en 1.
2) Hoe implementeer ik dit in koploper.
4 en 2 moeten minimaal 6 cm zijn omdat een trein van 90 cm anders ook nog in 1 en 5 kan blijven staan, maar eigenlijk zoud 1 en 2 samen niet langer dan 21 moeten zijn net als 4 en 5.
1 en 2 kun je dan even lang maken, zeg beide 10 a 11 cm.
Wat betreft implementatie in koploper. Als het enkel en alleen rijden vanuit koploper is neem dan gewoon 1 deel die je via koploper laat schakelen als onderdeel van je wisselstraat als je de keerlus inrijd. Dan zit je altijd goed.
uitrijden kun je dan doen op basis van je stop melder, of een licht sensor. of zelfs via aantal gereden cm's.
Maar dan kun je nooit rijden zonder koploper. En je geeft zelf aan dat dit wel moet, dus moet je op zoek naar een oplossing die omschakeld zonder gebruik van koploper. Koploper kun je dan wel via bezetmelders, of net voor en net na de keerlus, of door melders in de keerlus, vertellen dat er een lok aankomt en die zal de lok dan schakelen.
PS. Ja ik weet dat dit met een LK200 eenvoudig is op te lossen, maar dat is duur. Wil het graag doen met dingen die ik in huis heb.
Weet natuurlijk niet wat je duur vindt, maar kijk anders eens naar een LK100, die werken op zich ook prima, en kun je tweedehands krijgen voor veel minder. We gebruiken er meerderen in meerdere banen in prijzen tussen de 15 en 25 euro.
Maar ook hier zit je dan nog met je lengte probleem. je binnenste deel is 132-48 te klein voor je treinen van 90 cm.
(Of ik heb dit fout begrepen, en die 132 is niet voor de hele baandeel, maar alleen voor deel 3 )
in dat geval kun je 1 en 2 samen voegen net als 4 en 5 en de LK100 op deel 3 aansluiten. En dan werkt het.
LK100 zorgt voor omschakelen. de melders op 1/2 en 4/5 zorgen voor stoppen via koploper.
Roelco
-
een LK100, die werken op zich ook prima,
We gebruiken er meerderen in meerdere banen
Ik ben verbaasd blij te horen, dat blijkbaar "op zich" de LK100 bij jullie naar tevredenheid werkt.
Uit het inmiddels verre verleden ken ik de problemen nog met de instelling van de LK100, omdat die verschillend reageerde op verschillende loc,s. In sommige gevallen werkte die daardoor ronduit slecht.
Dus tussen "werken op zich prima" en "ronduit slecht" is nogal wat ruimte, maar daar kan ik geen oordeel of advies over geven.
Daarom was ik ook zeer verheugd met het uitkomen van de LK200, waarbij juist geen instelling mogelijk, noch nodig is: die werkt altijd perfect.
-
Ja de LK100 moet je even goed instellen, en de instelling voor mijn H0 banen is anders dan die voor de LGB of de Spoor 1 baan. Maar eenmaal ingesteld op de betreffende baan heb ik daar geen problemen. Op mijn H0 baan met 50+ loks in de leeftijd van 45 tot 1 jaar oud rijden ze allemaal probleemloos door de verschillende keerlussen.
Op de andere banen zijn het aantal loks minder, maar ook daar eigenlijk geen problemen.
Weet niet wat ik me voor moet stellen bij "ronduit slecht"
De lok kan de keerlus in rijden, waarbij de LK100 de polarisatie goed zet, en bij het uitrijden keert die om en rijd hij probleemloos de keerlus uit. Zou niet weten wat hij anders nog moet doen.
Met de LK200 heb ik nog geen ervaring aangezien de LK100 voor mij voldoet.
Dus misschien een optie voor het hier beschreven probleem. Al zijn er intussen ook andere oplossingen aangedragen die ook prima kunnen werken.
Maar ja, dat geeft dan misschien weer keuze stres.
Roelco
-
Lijkt weer op een déjà-vue ??? Veel technische termen, mooie plaatjes maar voor mij als leek, abacadabra. De samenhang tussen al deze termen ontgaat me volkomen, maar ja, ik ben dan ook niet opgeleid als elektronicus. Destijds was ik ook geïnteresseerd in een oplossing voor dit probleem. Niemand wilde toen voor mij een kant en klare device leveren die simpel aan te sluiten was, wel veel gekissebis waar ik als leek niets aan had. Dus, dan maar iets van de plank en kon ik verder met de bouw van Cornfield Junction / Boulder Crossing ;D
Rob
Ook ik ben geen elektronicus maar het is te simpel om te stellen dat een DCC uitgevoerde baan alleen van de grond is te krijgen met het "simpel aansluiten van een kant en klare device". Beetje meer lezen en verdiepen, zo ben ik ook stapje voor stapje verder gekomen. Zonder de achterliggende (natuurkundige) processen te kennen die zich afspelen binnen de diverse modules.
Bas wordt hier mijns inziens tekort gedaan. Hij biedt juist een zo simpel en goedkoop mogelijke oplossing. Voor mij ook abacadabra maar doorvragen kan ook.
Rian
-
Ja de LK100 moet je even goed instellen
Weet niet wat ik me voor moet stellen bij "ronduit slecht"
Dan heb je iets bereikt, wat mij nooit gelukt is (y)
Dus daarmee is ook gezegd, dat "ronduit slecht" betekent, dat ik nooit de juiste instelling bereikt heb voor alle omstandigheden en loc's, zodat de LK100 betrouwbaar werkte. Voor ALLE loc's en onder ALLE omstandigheden. Ik vermoed dat jij het hebt over vast opgestelde banen.
Loc's H0 en H0m, ook geëxperimenteerd met N. Ook stuurstand voorop (stroomafnemend).
Omstandigheden: vaste opstelling (werkte meestal redelijk, behalve verschillende afstellingen voor verschillende loc's) of modulair tbv tentoonstellingen (werkte meestal niet).
Bij een juiste instelling in de thuissituatie bleek dit onder andere omstandigheden niet correct te zijn ( vocht, temperatuur, stand van zon en maan ?) , contactproblemen die zorgden voor een in principe veel te trage omschakeling, dus kortsluiting.
Verlopen van de instelling bij uitschakeling (warmte ?).
En de rest weet ik niet meer. Ik ben er toen ook mee opgehouden (beginjaren 2000), heb er geen gebruik meer van gemaakt en heb na uitlevering vanaf ongeveer 2009 alleen nog maar de LK200 gebruikt. Nog NOOIT problemen mee gehad.
Van alle door Lenz uitgeleverde exemplaren, die ik honderden heb verkocht, zijn er een handjevol ooit teruggekomen. 1 was er hoogstwaarschijnlijk defect uitgeleverd (excuus) en de rest was door verkeerd aansluiten of te korte keerlussen defect geraakt. Fouten van de gebruiker, niet van het apparaat.
Maar: als de LK100 naar behoren werkend ingesteld kan worden, dan is die zeker veel goedkoper. Alleen toch weggegooid geld als die niet correct werkend te krijgen is. Ik zou één van de andere methoden gebruiken (bask185 ?) (of de LK200 :) )
-
Een kant en klare device bestaat al. Die heet LK200. Het probleem is dat velen de prijs te hoog vinden.
Ja, dan moet je naar andere oplossingen zoeken die meer zelfdenkwerk vereisen.
Hoewel ik zelf niet digitaal rijd heb ik zowel met de LK100 als de LK200 testen uitgevoerd. De LK100 heb ik zelfs succesvol nagebouwd. Bij de LK200 lukt dat niet, daar zit een speciaal trafo'tje in dat in huisvlijt moeilijk is na te maken. En er zitten wat componenten in die ik niet kon identificeren.
Met de LK100, zowel de originele als de nagebouwde, had ik ook de ervaring dat die zo af en toe weigerde.
De LK200 werkte in mijn test zonder weigering.
Wat prijs betreft is de oplossing van Bas met de lichtsluis onverslaanbaar. Maar kost wel wat moeite om in te bouwen.
Tenslotte: de beste keerlus is geen keerlus. Dan ben je van alle gezanik af. 8)
-
Maar kost wel wat moeite om in te bouwen
Dat valt anzich nog wel mee. Je hoeft niet meer dan 2 gaten te boren. De zender en ontvanger zitten bij elkaar op een satelliet printje en een 3P kabel is meegeleverd om hem op de relais print aan te sluiten
Ik laat alleen volk wel zelf die sensor en led er op solderen, omdat ik vanaf hier niet kan ruiken hoe hoog dat ding moet komen te zitten. Tenzij het speciaal verzocht wordt ::)
(https://train-science.com/wp-content/uploads/2024/07/ir_sluice.png)
Bas
-
Bas, wat jij beschrijft lijkt simpel en dat is het ook, voor jou en voor mij. Maar uit diverse reacties o.a. hier op het forum weet ik dat dat voor veel mensen een stap te ver is.
Neem b.v. solderen. Vaak lees ik dat iemand dat te lastig vindt. En dat vind ik dan weer onbegrijpelijk. Ik zou niet weten hoe een modelspoorbaan te bouwen zonder solderen.
-
;D ;D Tenslotte: de beste soldering is geen soldering. Dan ben je van alle gezanik af ;D ;D
(inkoppertje)
-
Ook ik ben geen elektronicus maar het is te simpel om te stellen dat een DCC uitgevoerde baan alleen van de grond is te krijgen met het "simpel aansluiten van een kant en klare device". Beetje meer lezen en verdiepen, zo ben ik ook stapje voor stapje verder gekomen. Zonder de achterliggende (natuurkundige) processen te kennen die zich afspelen binnen de diverse modules.
Bas wordt hier mijns inziens tekort gedaan. Hij biedt juist een zo simpel en goedkoop mogelijke oplossing. Voor mij ook abacadabra maar doorvragen kan ook.
Rian
Absoluut niet. Ik vind dat Bas mooie oplossingen heeft, zeker ook om mijn problemen elegant op te lossen. Voor modelbouwers zoals ondergetekende, die toch een mooie modelbaan wil bouwen, is de techniek vaak een drempel. Eerlijk gezegd zit ik niet te wachten op devices die ik nog in mekaar moet schroeven, de diehards natuurlijk buiten beschouwing gelaten ;D ;D ;D ;D ;D ;D Natuurlijk verdiep ik me in de digitale techniek. Ben er al een tijdje achter dat het geen kwestie van twee draadjes is. Mijn filosofie is om devices kant en klaar te kopen. Dit volk wil geen gedoe. Als Bas devices compleet kan leveren op basis van mijn specificaties, zoals de instelling van de hoogte van een LED of sensor, prima. De software om de boel aan de praat te krijgen om een mooie dienstregeling in iTrain te realiseren, is dan weer mijn uitdaging. En Klaas, mijn modelbaan dan .....
Doelpunt (y)
Rob
-
Tja, een hele hoop heen en weer gepraat en goed bedoelde adviezen. Doch slechts twee doen suggesties die passen binnen mijn vraagstelling. De rest gaat daar compleet aan voorbij en dat is jammer.
Na ampele overwegingen ben ik tot de conclusie gekomen dat het met een mix van de aangedragen ideeën het makkelijkst is op te lossen. Om een vertraging door het sequentiele schakelen van koploper te voorkomen dient de polarisatie daar buiten plaats te vinden. Echter om met relais oid te schakelen op een in twee richtingen bereden baanvak dient de rijrichting bekend te zijn om dubbele schakelmomenten te voorkomen. En die rijrichting is op een digitale baan niet te herleiden uit de polarisatie maar wel bekend binnen koploper. en die willen we daarvoor nu net niet gebruiken. Dat is een dilemma.
Andere mogelijkheden zijn meerdere melders achter elkaar om te schakelen maar daar is geen plaats voor. Altijd het grote probleem bij iedere modelbaan, plaatsgebrek.
Mogelijke oplossing:
Polarisatie door middel van een LK200 of LK100. Dat werkt geheel zelfstandig buiten koploper.
Terugmelding aan koploper kan dan geschieden met een stroomdetectiemelder van 10cm aan begin en einde. In koploper dan definiëren welke melders in welke rijrichting benut moeten worden. Met lichtsluizen kan dan de stopsectie worden bepaald. Het signaal daarvan kan ook mbv Okkie en ArLoco of LocoNext aan koploper worden doorgegeven.
Denk dat het zo goed zou moeten werken. Voor het ompolen is dan voldoende raillengte (132-(2*10)=112cm) beschikbaar.. Terwijl de bezet- en stopmelders onafhankelijk daarvan door koploper worden afgehandeld naar gelang de rijrichting.
Iemand nog commentaar of andere ideeën?
-
Je kan ook 2 lichtsluizen gebruiken en die tegelijk bedraden naar zowel een terugmelder als naar een dccNext. Je kan een dccNext namelijk zo configureren dat die autonoom dingen kan doen. Met 2 van die blauwe 5V relais kan je zo een keerlus ompolen.
Diezelfde sluizen kan je dan dus ook naar zo'n terugmelder bedraden. En dan gebruik je ze ook voor detectie. Dit werkt in beide richtingen. Alleen misschien dat je dan alsnog 2 extra sluizen wilt voor betere stop locaties.
Also, als je toch al aan lichtsluizen gaat, waarom heb je dan liever een LK200 dan een lichtsluis keerlusmodule? Het zijn evenveel zaagsnedes en het scheelt €70 ofzo. ::)
Mvg,
Bas
-
Ja, zo zou het ook kunnen. Ik ga eerst maar eens wat testjes doen vooraleer tot een definitieve beslissing te komen.
Bedankt zover, Zodra ik er helemaal uit ben zal ik dat hier nog publiceren.
-
Succes en veel plezier met de hobby (y)
-
Als je met een LK200 werkt heb je ook geen lichtsluis nodig.
20cm detectie, je keerlus deel, 20cm detectie.
En dan kun je in koploper echt wel regelen dat die 20cm detectie genoeg is voor je trein om op tijd tot stilstand te komen.
Maar is wel duidelijk een duurdere oplossing dan met lichtsluizen.
Dus zou ik voor je eerste testen zeker niet aanbevelen dan.
Roelco
-
Tja, een hele hoop heen en weer gepraat en goed bedoelde adviezen. Doch slechts twee doen suggesties die passen binnen mijn vraagstelling. De rest gaat daar compleet aan voorbij en dat is jammer.
Ze bedoelen het allemaal goed en alle hulp is toch welkom? Iedereen heeft zijn eigen ideeën en visie op een probleem op te lossen. Niks jammer dus ;)
-
Als je met een LK200 werkt heb je ook geen lichtsluis nodig.
20cm detectie, je keerlus deel, 20cm detectie.
Met een LK200 heb je helemaal geen detectiedeel nodig.
-
Jawel, anders weet koploper niet dat er een trein dit blok in rijd en bij de stop melder is.
Detectie deel is niet voor de LK200, maar voor koploper.
-
oh, ik lees dat het er een consensus is?
Ik heb een keerlus oplossing van domburg train support geplaatst.
werkt zonder kortsluiting en de inrij/uitrij sectie kun je als detectie punten voor de computer gebruiken.
-
Iemand nog commentaar of andere ideeën?
Ik heb nog een Rosoft/Drenth xTreme module liggen op basis van stroomdetectie dus kortsluitvrij, mag je hebben. Ik kan 'm volgende week zaterdag aan m'n maatje Jan meegeven want die heeft denk ik nog wel meer spullen voor jou om te verzenden naar Thailand. Werkt prima mits met rond de 12V DC gevoed (dus geen AC) want ik heb de gelijkrichter er af gesloopt.
Laat maat weten.
Gr, Ben.
(https://imagizer.imageshack.com/v2/1600x1200q70/922/kAHfDE.jpg) (https://imageshack.com/i/pmkAHfDEj)
(https://imagizer.imageshack.com/v2/1600x1200q70/924/uom5r7.jpg) (https://imageshack.com/i/pouom5r7j)
(https://imagizer.imageshack.com/v2/1600x1200q70/924/yIV3L7.png) (https://imageshack.com/i/poyIV3L7p)
-
Jawel, anders weet koploper niet dat er een trein dit blok in rijd en bij de stop melder is.
Dan een vraagje over Koploper: dat weet toch dat er een trein dit blok in rijdt (bezetmelding) ? En als heel dit blok als stopblok ingegeven is, dan kan de trein toch ook stoppen na laten we zeggen 110 cm. ? Ongeacht de richting ?
-
Nog een alternatief: https://www.opendcc.de/elektronik/reverser/kehrschleife_e.html (https://www.opendcc.de/elektronik/reverser/kehrschleife_e.html)
Ik heb dat schema iets aangepast en gerber files voor gemaakt: https://www.lydo.nl/hobby/electronics/reverser/ (https://www.lydo.nl/hobby/electronics/reverser/)
Het schema is wat uitgebreider dan anderen maar heeft voor mij als voordeel dat je niet alleen de de aansturing handmatig of automatisch kan doen met de wissel aansturing, via bezetmelding en via software (via een decoder). Er zit namelijk ook (en dat is het grootste gedeelte van het schema) stroomdetectie op. Zodra het niveau te hoog wordt (bij sluiting), zal het signaal automatisch worden omgepoold.
Mischien voor jou overkill, maar voor de volledigheid toch even benoemen.
Succes met kiezen.
Mvg. Gertjan
-
Dan een vraagje over Koploper: dat weet toch dat er een trein dit blok in rijdt (bezetmelding) ? En als heel dit blok als stopblok ingegeven is, dan kan de trein toch ook stoppen na laten we zeggen 110 cm. ? Ongeacht de richting ?
Ja dat kan ook, alleen een keerlus module die zelf op een bezetmelder aangesloten zit, die het terug koppelt naar koploper. En dan een virtueel blok naar een x aantal cm zodat de trein daar stopt. Bij goed ijken van de treinen werkt dat ook prima.
Of de melders voor de keerlus alleen gebruiken als binnenkomende melders, en daarna een virtuele stop melder.
Koploper heeft meerdere opties om dit verder goed af te handelen.
En gebruik zelf ook wel virtuele melders, maar bij stopmelders, zeker als de stopplaats wat kritisch is werk ik het liefst met echte melders.
Roelco
-
Keerlusdingen die kortsluiting detecteren en dan omschakelen.... Wie heeft dat ooit verzonnen....
Heb er vroeger ook eens mee gespeeld. Vond het geen succes, en daarbij gaat het tegen iedere vorm van normaal elektrotechnisch denken in.
Inmiddels zijn er voldoende modules op de markt die zonder kortsluiting werken. Ze hebben wat meer aansluitingen, dat is soms even puzzelen, maar werken betrouwbaar en voorspelbaar (en volgens normale elektronische principes ;) )
-
Keerlusdingen die kortsluiting detecteren en dan omschakelen.... Wie heeft dat ooit verzonnen....
Daar gaan we weer.
Je zou de geschiedenis van deze discussie op BNLS nog eens na kunnen lezen.
Maar als je antwoord op je vraag wil ? Slimme mensen, die ook de zekering hebben uitgevonden en ook de aardlekschakelaar.
Voor modelspoor zou je kunnen denken aan Lenz.
Maar blijkbaar heb je geen ervaring met een draaischijf op je digitale baan. Hoe zou jij die om willen schakelen ?
Nadenkertje. :)
-
Hoe zou jij die om willen schakelen ?
Een relais of anders een frogjuicer
Ze hebben wat meer aansluitingen, dat is soms even puzzele
Mijn laatste prototype heeft precies 0 draden :P
Bas
-
Mijn laatste prototype heeft precies 0 draden
...maar is niet (eenvoudig) toepasbaar bij een draaischijf.
-
Nee, das true. Voor draaischijf heb ik ook plannen. Maarja daar gaat dit draadje ook helemaal niet over ::)
-
Keerlusdingen die kortsluiting detecteren en dan omschakelen.... Wie heeft dat ooit verzonnen....
Iemand die zocht naar een oplossing met zo weinig mogelijk elektrische scheidingen in het spoor en simpel aan te sluiten door een elektroleek.
Heb er vroeger ook eens mee gespeeld. Vond het geen succes, en daarbij gaat het tegen iedere vorm van normaal elektrotechnisch denken in.
Ik vond het ook toen ik alleen de LK100 kende. Maar de LK200 schakelt 1000 keer sneller, zo snel dat de beveiliging van de booster er niks van merkt.
-
Wat draaischijf betreft: ik heb mijn draaischijf voorzien van magneet onder de brug en wat reedcontacten in de putvloer. Relais er achter en hij poolt de brug netjes om positie dat dit nodig is.
Werkt perfect.
-
Ik vind het ook een goede oplossing om de brug van een draaischijf halverwege om te schakelen. Er is alleen een relais nodig, zonder poespas.
-
Daar gaan we weer.
Je zou de geschiedenis van deze discussie op BNLS nog eens na kunnen lezen.
Maar als je antwoord op je vraag wil ? Slimme mensen, die ook de zekering hebben uitgevonden en ook de aardlekschakelaar.
Voor modelspoor zou je kunnen denken aan Lenz.
Maar blijkbaar heb je geen ervaring met een draaischijf op je digitale baan. Hoe zou jij die om willen schakelen ?
Nadenkertje. :)
Hmm, die geschiedenis ken ik, maak je geen zorgen. Dat Lenz met de LK100 kwam weet ik ook nog wel.....
Neemt niet weg dat het enige voordeel van een kortsluitmodule is dat ie weinig aansluitingen heeft.
Nadenken?
Oh, wat betreft die draaischijf, ik heb er nog 1 in de kast liggen. (wegens verhuizing). Draait op een stappenmotor, dan wordt ompolen pas echt makkelijk. ;D
-
Uit de analoge tijd ken ik draaischijven waarbij de brug van spanning werd voorzien door sleepcontacten op de bodem van de kuil. Dat gaf vanzelf de juiste polariteit aan de brugrails. Werkt bij digitaal ook.
-
Was ik helemaal vergeten, maar is wel de makkelijkste oplossing.
-
Ik heb nog een Rosoft/Drenth xTreme module liggen op basis van stroomdetectie dus kortsluitvrij, mag je hebben.
Twee stuks Xtreme keerlusmodule gisteren op de beurs overgedragen aan Jan en gaan richting Thailand, daar kan Henk mee vooruit.
Gr, Ben.
-
Uit de analoge tijd ken ik draaischijven waarbij de brug van spanning werd voorzien door sleepcontacten op de bodem van de kuil. Dat gaf vanzelf de juiste polariteit aan de brugrails. Werkt bij digitaal ook.
Klopt helemaal, nadeel is dat tijdens draaien de brug steeds even stroomloos wordt. En daarmee gaat de verlichting van de loc die op de brug staat dus aan en uit.
-
In de analoge oertijd was dat geen probleem. Als de loc stil stond was het licht sowieso uit.
In een digitale omgeving kan het inderdaad als een pijnpuntje worden ervaren.
-
Met mijn Märklin schijf deed ik het omgekeerde. Ik voedde de loodssporen vanuit de schijf. Ik reed welliswaar digitaal dus veel had ik er niet aan.. ::)
-
Met Powerpacks is ook dat geen enkel probleem meer.