BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: willyTEE op 26 November 2024, 14:25:51
-
Beste collega's ,
Hornby heeft via Jouef de CIWL versie EP II van de Etoile du Nord aangekondigd vermoedelijk trimester 1 in 2025 . Ik rij nu met een Jouef / Rivarossi versie met 1 fourgon - couplage EDN 2 klasse - couplage FD - 1 fourgon . Ik stel nu vast dat Jouef in zijn aankondigingen en tekeningen ook de CDA couplage laat zien .
Weet iemand wat de samenstelling nu juist gaat zijn . Versie is ook Tijdperk II .
dank Willy
-
De CIWL EdN reed van 1929 tot 1939, Tijdperk 2 is van 1920 tot 1950. Dus elke correcte samenstelling van de EdN past in tijdperk 2.
De EdN reed vanaf het begin tot en met 1936 met 1e klas FdO en 2e klas EdN rijtuigen. Vanaf 1937 reden er ook CdA 1e klas rijtuigen. Alle rijtuignummers te vinden in de artikelen reeks in SpoorwegJournaal. Dus Jouef lijkt geen fout te maken.
Groet
Fred
-
In theorie heb je natuurlijk gelijk maar ik blijf toch een beetje op mijn honger zitten : 3 van de 4 grote CIWL Pullmans worden heruitgegeven in de huidige jasje : EDN via Jouef / CDA via Jouef / Sud Express via Electrotren en op termijn Models World MW 1003 . Ik krijg de indruk dat niemand zich aan de Fleche d'Or startkleuren marron-crème wil engageren . En dan nog niet te spreken over de fourgon-trucks . Het zal wel aan de financiën liggen zeker
Voor 2025 heb ik maar 1 project : de fourgon voor mijn Night Ferry EP II van AM 87
gr Willy
-
Ik begrijp je opmerking mbt fourgon truck en marron-creme niet. Je had het toch over de Etouile du Nord? Die is altijd blauw creme geweest en had 6-deurs fourgon.
Ik zie trouwens geen Sud Express Pullmans bij Electrotren.
En verder zijn er heel veel modellen van de fourgon-truck en marron/creme rijtuigen voor de FdO gemaakt; zie mijn e-book: https://sncf231e.nl/ciwl-carriages-by-fredsmall/ (https://sncf231e.nl/ciwl-carriages-by-fredsmall/)
Groet
Fred
-
De EdN heeft ook gereden met een houten fourgon maar ook later ook vaak met een 8-deurs fourgon. Die laatste is eerder dit jaar uitgebracht door ModelsWorld (LS Models) en zit met maar liefst twee (2!) exemplaren in een set, MW1001, als Nord Express. De vraag is al langer of men bij LS Models genegen is om die fourgon apart uit te brengen, dit voor de liefhebbers die al in het bezit zijn van één of meerdere Etoile du Nord rijtuigen voor in de gelijknamige trein. Ik blijf hoop houden….
Ik denk dat de kans groter is dat LS eerst met een Etoile du Nord gaat komen, dan dat ze die achtdeurs fourgon los gaan uitbrengen…
Rob
-
Let even op wat Jouef precies uit gaat brengen. Op de beurs van Orleans hebben ze de set geupdate, zie deze post op het Franse buurforum (https://forum.lrpresse.fr/viewtopic.php?p=2925965#p2925965).
Op de foto zijn de twee setjes gewijzigd in twee couplages EdN en FdO. Op de site van Jouef zijn de beschrijvingen ook geupdate naar FdO ipv CdA. Op de foto staat nog wel CdA...
Ik heb zelf HJ4199 besteld omdat ik de CdA wilde misbruiken voor ene TP III EdN, maar ik ga mijn reservering omzetten naar de set van Rivarrosi. Liever het juiste rijtuig met foute koersbord dan andersom ;D .
Rik
-
Ik heb zo juist ook dit onderwerp aandachtig bekeken.
Toch blijft bij mij de vraag of deze rijtuigen Duitsland passeerde ? ( Berlijn )
Ik ben zelf nog steeds opzoek naar deze set rijtuigen.
Nu weet ik ook dat Rivarossi een set van 5 rijtuigen heeft uitgebracht namens het 140 jaar bestaan (HR 4384).
Deze hebben volgens mijn weten wel in Duitsland rond gereden.
Alvast bedankt voor de reactie's.
Kees.
-
Kees ,
In dit draadje gaat het (tenminste dat is de bedoeling) over Pullman rijtuigen. Er heeft slechts één Pullman trein Duitsland aangedaan, dat was de Oostende Keulen Pullman Express. Die kwam niet verder dan Keulen. Die Pullman rijtuigen waren blauw/creme.
Geheel blauwe CIWL slaap en restauratie rijtuigen kwamen wel in Duitsland zoals bijvoorbeeld de Nord Express die LS Models maakt: https://youtu.be/H9HyyWvAnRQ (https://youtu.be/H9HyyWvAnRQ). Die kan je met een van je DR stoomlocs laten rijden. De RivaRossi HR4384 is een mooi uitziende set, maar hij klopt niet.
Groet
Fred
-
Let even op wat Jouef precies uit gaat brengen. Op de beurs van Orleans hebben ze de set geupdate, zie deze post op het Franse buurforum (https://forum.lrpresse.fr/viewtopic.php?p=2925965#p2925965).
Op de foto zijn de twee setjes gewijzigd in twee couplages EdN en FdO. Op de site van Jouef zijn de beschrijvingen ook geupdate naar FdO ipv CdA. Op de foto staat nog wel CdA...
Ik heb zelf HJ4199 besteld omdat ik de CdA wilde misbruiken voor ene TP III EdN, maar ik ga mijn reservering omzetten naar de set van Rivarrosi. Liever het juiste rijtuig met foute koersbord dan andersom ;D .
Rik
Oeh, dat is fijn, EdN en FdO rijtuigen, mooie bijpassende fourgon, dikke prima 
Verstuurd vanaf mijn SM-S928B met Tapatalk
-
Als je tijdperk II rijdt wel ja :)
-
Ik zeg, geslaagd.
Verstuurd vanaf mijn SM-S928B met Tapatalk
-
Ben ook blij dat het de samenstelling wordt met de FD en EDN couplages .
Willy
-
de CdA wilde misbruiken voor ene TP III EdN, maar ik ga mijn reservering omzetten naar de set van Rivarrosi. Liever het juiste rijtuig met foute koersbord dan andersom ;D .
Rik
Hallo Rik,
Wat is de verdere samenstelling van de tijdperk III EdN (tot de TEE kwam)?
Groet
Fred
-
Zie dit topic over de samenstelling van de naoorlogse versie (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=5858.msg124775#msg124775). Reactie 30 geeft ook een samenstelling uit '55 weer.
Rik
-
Dank je Fred voor de info.
Al hoewel ik een kleine 1000,- euro voor de set wel aan de prijs vind ga ik toch rond kijken.
Kees.
-
Zeau, vandaag de knoop doorgehakt en beide sets besteld. Heb ik wel een fourgon teveel, maar soit. Eindelijk na al die jaren een complete Etoile du Nord, waarbij de rijtuigen ook bij elkaar passen.
Ik had de Etoile du Nord al eens bij elkaar verzameld van Rivarossi, waarbij de EdN rijtuigen werkelijk schitterend waren (alhoewel ik de Jouefs nog net iets mooier vond èn je kon ook nog kiezen tussen rollagers of glijlagers), de FdO rijtuigen wat grover waren en geen wit dak hadden en de enige bijpassende fourgon zo oud was dat er geen nem schacht op zat. Hoewel het uiteindelijk allemaal Rivarossi was, was dit het toch net niet.
Dusch, nu eindelijk alles maar besteld, na al die jaren gaat het toch goed komen. Wel jammer dat ik de bijbehorende loc heb moeten verkopen, maar goed, straks maar weer op jacht.
Verstuurd vanaf mijn SM-S928B met Tapatalk
-
Help! De eerste foto's zijn er, maar, er zit een koersbord op de hele set, wat ik op foto's eigenlijk nooit terug zie. Zie foto:
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250401/c8382c88bc8be0d6b4946d056da69161.jpg)
Ik weet niet wat ik er nu van vind en of het hysterisch correct is, of dat het alleen voor de openingsrit was, zoiets. Iemand die er context bij heeft?
Daarnaast zijn de ramen blauw
Ik ben echt van mijn á propos. Help.
Verstuurd vanaf mijn SM-S928B met Tapatalk
-
Ja, helaas. Die kun je weggooien. Smijt maar in de kliko.
-
Aanpassen met een paar likjes verf?
-
Niks Help! Dit is helemaal goed. Zo reed de Etoile du Nord in de eerste jaren (vanaf 1927). Of het koersbord vast zit (en hoe) weet ik (nog) niet, maar het ziet er correct uit. De set komt eraan als het goed is.
Groet
Fred
NB: Tuurlijk is er wel wat aan te merken: De blauwe letters boven het raam zouden brons moeten zijn!
-
Inmiddels al wat wijzer door mijn eigen topic, altijd fijn wat achtergrondinformatie. Daarnaast lekker ff zitten sparren met Mathyn, zo wordt je weer een hoop wijzer.
Vanaf 1924 reed er, geëxploiteerd door de Belgische spoorwegen, een trein van Brussel naar Parijs. Vanaf 1927 werd deze verbinding overgenomen door de CIWL en heette de Etoile du Nord. Pas vanaf 1927 reed de EdN naar Amsterdam. Dit is een foto uit 1928 met een 2100 ervoor:
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250401/8fc3786b85fdefba087e3886bc6fe945.jpg)
Let op de witte raamstijlen.
Maar er is meer, speciaal veur de krenterige Nederlanders is het 9 ramige Etoile du Nord rijtuig ontwikkeld.
Even wat uitleg:
- voor de chique reizigers waren er de 1e klasse Cote d'Azur rijtuigen met 7 ramen.
- voor de Franse forenzen was er de 1e klas Fleche d'Or met 8 ramen (en dus meer stoelen, minder beenruimte)
- speciaal voor de Nederlandse markt kwamen er de 9 ramige 2e klasse Etoile du Nord rijtuigen (nog minder beenruimte, lekker goeiekoop
), hier op foto:
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250401/22bcd28ae70676ecab6fe2af2f500a55.jpg)
Geen blauwe raamstijlen, geen blauwe ramen, maar wit, met messing raampjes.
Nadat Mathyn wat lectuur geraadpleegd had, is er meer duidelijkheid. Deze set beeld hoogstwaarschijnlijk de openingsrit uit, met waarschijnlijk speciale koersborden. De ramen waren inderdaad blauw èn (maar daar kan ik nog geen uitsluitsel over te vinden voor wat betreft de Etoile du Nord rijtuigen) dus (waarschijnlijk) ook bij de 2e klasse rijtuigen rechthoekig en blauw. Dit blijft voor nu echter een vraagteken en een dure grap, als de rijtuigen binnen een jaar alweer verbouwd werden.
De openingsrit was in 1927, de witte raamstijlen en messing ramen kwamen al in 1928 voor, dat positioneert deze set in 1927/1928, een jaar dus ongeveer. De fourgon was bij de openingsrit echter wel blauw en niet crème blauw, zoals in de set.
Nou ja, genoeg over geschreven, ik blijf mijn bedenkingen houden voor wat betreft de Etoile du Nord rijtuigen, maar het zou dus kunnen. Zonder tegenbericht klopt de set dus, maar dat hangt er ook vanaf of deze koersborden dagelijks gebruikt werden en of dit alleen de openingsrit weergeeft of niet, want als het de openingsrit betreft klopt de uitvoering van de fourgon niet.
Hoe dan ook, ik moet er toch aan geloven, heb de set nu eenmaal besteld...
Verstuurd vanaf mijn SM-S928B met Tapatalk
-
De Etoile du Nord reed vanaf 1924 tot Brussel vanuit Parijs.
Nee, de EdN begon niet in 1924. In 1924 waren er nog geen CIWL Pullman rijtuigen, die kwamen pas in 1926 voor de Sud Express en Fleche d'Or. De EdN begon in 1927 en reed meteen naar Amsterdam. De Oiseau Bleu reed in het begin tot Antwerpen (via Brussel), maar dat was na de EdN in 1929.
Groet
Fred
-
Even wat uitleg:
- voor de chique reizigers waren er de 1e klasse Cote d'Azur rijtuigen met 7 ramen.
- voor de Franse en Belgische forenzen was er de 1e klas Fleche d'Or met 8 ramen (en dus meer stoelen, minder beenruimte)
- speciaal voor de Nederlandse markt kwamen er de 9 ramige 2e klasse Etoile du Nord rijtuigen (nog minder beenruimte, lekker goeiekoop
), hier op foto:
De EdN (2e klas) rijtuigen kwamen in 1927, dus vóór de Cote d'Azur 1929. De Fleche d'Or rijtuigen waren gemaakt voor de trein met die naam en die reed in Frankrijk en niet in Belgie.
Je geschiedenisles klopt niet helemaal.
Groet
Fred
-
Nadat Mathyn wat lectuur geraadpleegd had, is er meer duidelijkheid. Deze set beeld hoogstwaarschijnlijk de openingsrit uit, met waarschijnlijk speciale koersborden. De ramen waren inderdaad blauw èn (maar daar is geen uitsluitsel over te vinden voor wat betreft de Etoile du Nord rijtuigen) dus (waarschijnlijk) ook bij de 2e klasse rijtuigen rechthoekig en blauw. Dit blijft echter een vraagteken en een dure grap, als de rijtuigen binnen een jaar alweer verbouwd werden.
De openingsrit was in 1927, de witte raamstijlen en messing ramen kwamen al in 1928 voor, dat positioneert deze set in 1927/1928, een jaar dus ongeveer. De fourgon was bij de openingsrit echter wel blauw en niet crème blauw, zoals in de set.
Klopt ook niet. Lees Jos Geilen er nog eens op na wat betreft de livrei.
Groet
Fred
-
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250401/22bcd28ae70676ecab6fe2af2f500a55.jpg)
Geen blauwe raamstijlen, geen blauwe ramen, maar wit, met messing raampjes.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/4119-wp2-edn-archiv-drkbg8-67ec5767c2441.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/4119-wp2-edn-archiv-drkbg8-67ec5767c2441.jpg)
-
Klopt ook niet. Lees Jos Geilen er nog eens op na wat betreft de livrei.
Groet
Fred
Tsja, dit is wat er in het boek over de Etoile du Nord staat.(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250402/f853c9489183e01a5705c24759d4d54d.jpg)
Verstuurd vanaf mijn SM-S928B met Tapatalk
-
Klopt ook niet. Lees Jos Geilen er nog eens op na wat betreft de livrei.
Groet
Fred
Tsja, dit was volgens de datering in 1928, ik kan er echt niks anders van maken:
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250402/61361fbf95473897ef2bfa414dea4bbb.jpg)
Verstuurd vanaf mijn SM-S928B met Tapatalk
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/4119-wp2-edn-archiv-drkbg8-67ec5767c2441.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/4119-wp2-edn-archiv-drkbg8-67ec5767c2441.jpg)
Dit daarintegen is een hele mooie!
Verstuurd vanaf mijn SM-S928B met Tapatalk
-
Nee, de EdN begon niet in 1924. In 1924 waren er nog geen CIWL Pullman rijtuigen, die kwamen pas in 1926 voor de Sud Express en Fleche d'Or. De EdN begon in 1927 en reed meteen naar Amsterdam. De Oiseau Bleu reed in het begin tot Antwerpen (via Brussel), maar dat was na de EdN in 1929.
Groet
Fred
Idd, je (/jij en Mathyn hebben/) hebt gelijk, de Belgische spoorwegen zijn ermee begonnen, waarna de CIWL het overnam. Fijn, de puzzelstukjes beginnen op hun plaats te vallen.
Maar, voor zover ik begrepen heb zijn de 2e klasse Etoile du Nord rijtuigen ontwikkeld voor de Nederlandse markt, echter, jij zegt nu dat die rijtuigen er al eerder waren? Waar werden die rijtuigen voor de EdN ingezet?
En de koersborden, was dat eenmalig? (Edit: inmiddels zie ik meer foto's met de koersborden terug komen)
De letters boven de ramen moeten dus brons zijn (losse letters die met schroeven bevestigd waren) en niet blauw (en geschilderd) en de fourgon was dus in ieder geval ten tijde van de openingsrit blauw en niet crème blauw. Maar goed, da's nu dus een beetje afhankelijk van of en hoe lang deze uitvoering van de EdN zo gereden heeft.
De openingrit werd in ieder geval gereden door 4 1e klasse Fleche d'Or rijtuigen en 2 2e klasse Etoile du Nord rijtuigen en 1 fourgon.
Fijn die waarheidsvinding, ben lekker aan 't leren en uitpluizen hier.
Dan, als nabrander nu ik me er zo aan in 't verdiepen ben, de foto met de 2100. Die zorgt voor grote verwarring, want, volgens de datering in 1928 en Etoile du Nord en met creme blauwe fourgon. Echter, hoe langer ik naar de foto kijk, hoe meer ik het idee begin te krijgen dat de datering niet klopt. Dit heeft met de daken te maken, die lijken hier al grijs in plaats van wit. Ik heb geen idee wanneer die grijs werden, maar als de foto van een latere datum is, dan zou dat een hoop verklaren (waarom de CIWL de rijtuigen binnen een jaar liet aanpassen naar een wat andere kleurstelling rond de ramen bijvoorbeeld). Dus, òf de rijtuigen zijn echt zo snel aangepast, òf de datering van de foto klopt niet en zorgt zo voor ruis (en stress bij mij 
).
Verstuurd vanaf mijn SM-S928B met Tapatalk
-
Tsja, dit is wat er in het boek over de Etoile du Nord staat.
Verstuurd vanaf mijn SM-S928B met Tapatalk
Ik bedoelde met livrei de kleurstelling (livery in het Engels) en op de pagina die jij laat zien zie ik daar niets over. Maar kijk op pagina 140 en je ziet dat pas vanaf 1930 de raamstijlen van blauw creme werden. Dus zoals Jouef ze maakt reden ze in ieder geval drie jaar. En nergens blijkt dat Jouef bedoelt heeft de openingsrit trein te maken (die had geen blauw/creme maar een blauw bagage rijtuig (volgens Jos Geilen in Spoorweg Journaal)).
Groet
Fred
-
De foto met de 2100 had het volgende bijschrift in het SpoorwegJournaal:
De ‘Étoile du Nord’ 198 naar Paris Nord verlaat het station Amsterdam CS, tijdens de
winterdienst van 1928-29. Achter de ‘Blikken Tinus’ reeks 2100 van de NS herkennen we een CIWLbagagewagen van de deelreeks 1263-1267 in de Pullmankleur blauw en crème (en niet in bruin en crème zoals sommige bronnen beweren), een couplage ‘Flèche d’Or’ en een couplage ‘Étoile du Nord’. Fotograaf onbekend, Collectie Spoorwegmuseum (Nederland).
-
In de linkerkolom van de vorige pagina staat een kleine verwijzing naar de livrei (gloednieuwe rijtuigen in crèmeblauwe kleurstelling), dit is de uitleg over hoe de ramen er uit zagen (met dank aan Mathyn):
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250402/44d94768db4a1573517bbda5af95833d.jpg)
Ik mis alleen iets over de bronzen letters lees ik nu (onderste regel valt weg).
Bedankt voor alle input 

Verstuurd vanaf mijn SM-S928B met Tapatalk
-
nog een foto, 8-ramer want 1° kl.met blauwe ramen en speciaal koersbord , in 1930
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/wl-voiture-pullman-etoile-du-nord-a-quai-vers-1930-wtmrkd-67ecff77eb351.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/wl-voiture-pullman-etoile-du-nord-a-quai-vers-1930-wtmrkd-67ecff77eb351.jpg)
uitgever foto:WL Diffusion Sarl
-
Ja, ook daar heb ik mijn bedenkingen over de datering. Dit lijkt mij reclamefotografie voor de Etoile du Nord of de CIWL, aangezien er meer foto's zijn met die 3. Of dan de datering van 1930 klopt vraag ik me af. Daarbij lijkt het andere rijtuig met keuken blauw, in plaats van creme blauw. Kijk, hier heb je ze nog een keer:
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250402/14d24022529354f41ef4c25a916a0395.jpg)
Zelfde bron.
Wat betreft de vorige foto, daar lijkt deze fourgon achter te zitten:
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250402/fe348df9599dcd1110799f95bf0bb87d.jpg)
Verstuurd vanaf mijn SM-S928B met Tapatalk
-
Volgens het boek van Jos Geilen over de EdN is het jaren ‘30 livrei ontworpen in 1930. Dit is de alombekende crème bovenkant en blauwe onderkant met gele belijning en zonder de blauwe omlijsting. Dit deden ze om het uiterlijk gelijk te maken aan de slaaprijtuigen die ook gele belijning hadden. Dus zoals we alle andere rijtuigen in HO kennen. Een en ander staat in het boek toegelicht en zal ik vanavond nog citeren.
Dit houdt in dat de EdN en FdO tot omstreeks 1930-1931 in de oorspronkelijke livrei hebben rondgereden in de Etoile du Nord. Een korte inzet dus van 3 a 4 jaar. In welk jaar ze zijn geschilderd weet ik nog niet want ik ben nog niet klaar met lezen. Het zal niet lang na het ontwerp van de livrei zijn gebeurd. In die tijd zijn de bronzen? of messing? letters boven de ramen ook vervangen voor geschilderde letters.daar was ik gisteren geëindigd met lezen.
Oorspronkelijke livrei van de EdN was gebaseerd op de al eerder verschenen Pullman Sud-Express en Golden-Arrow rijtuigen. Oorspronkelijk was de bedoeling om ze een bruine baan te geven. Dit is tijdens het ontwerp en bouw van de rijtuigen aangepast naar blauw. De gouden biezen zijn wel overgenomen van de andere rijtuigen. Aldus Geilen p.127. Zo kregen ze dus de blauwe kleur. De blauwe raamomlijsting is op deze pagina ook omschreven, een foto heeft Tom al geplaatst.
Dus de set is voor jaren ‘20 correct. Een jaren ‘30 livrei zien we terug op de Rivarossi Edelweiss set. Ik heb niet gecheckt of deze klopt. In ieder geval horen daar andere bagagewagens bij. Maar ik snap de keuze voor CIWL fourgons wel.
Of het koersbord correct is? Het heeft ieder geval bestaan. Als de bovenstaande foto van 1930 is dan klopt het voor dat jaar. Waarschijnlijk ook wel voor de jaren daarvoor. Na de oorlog was er een rechthoekig koersbord met hetzelfde ontwerp en kleur. Zie Railmagazine 284.
Lijkt er dus op dat er voor de Etoile du Nord geen normaal wit koersbord is geweest. Let ook op de donkere rijtuignummer bordjes. Dezelfde kleur als het koersbord i.p.v. wit.
Groet, Mathyn
-
En met de foto uit 1928 weten we dat er ook een tweekleurige 6-deurs fourgon heeft meegereden. Dus ik denk dat we kunnen concluderen dat Jouef/Hornby uitstekend werk heeft afgeleverd.
Heel flauw, is er dan toch een fout? Ja, het is jammer van de routekaart van de Edelweiss onderop de doos van de Etoile du Nord.. ;D.
Groet, Mathyn
-
Ik mis alleen iets over de bronzen letters lees ik nu (onderste regel valt weg).
Bedankt voor alle input 

Verstuurd vanaf mijn SM-S928B met Tapatalk
Zie pagina 127 onderaan en 129 van het Jos Geilen boek (een boek dat de Jouef ontwerper dus niet heeft).
Groet
Fred
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/4119-wp2-edn-archiv-drkbg8-67ec5767c2441.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/4119-wp2-edn-archiv-drkbg8-67ec5767c2441.jpg)
Klopt Fred. Ik ben het met jou eens en het staat in het boek. Alleen het maffe is dat de bronzen? of messing? letters op deze foto aanzienlijk donkerder zijn dan de letters in het blauwe vlak. Dit zie je ook op de foto van Saskia. Dit zou toch hetzelfde materiaal moeten zijn toch? Dit kan natuurlijk ook een vertekening zijn van contrast en weerspiegeling van het metaal. Maar op basis van die foto snap ik Jouef ook wel weer. Dit moet ik dus nog even uitzoeken in het boek.
Groet, Mathyn
-
En met de foto uit 1928 weten we dat er ook een tweekleurige 6-deurs fourgon heeft meegereden. Dus ik denk dat we kunnen concluderen dat Jouef/Hornby uitstekend werk heeft afgeleverd.
Heel flauw, is er dan toch een fout? Ja, het is jammer van de routekaart van de Edelweiss onderop de doos van de Etoile du Nord.. ;D.
Groet, Mathyn
Ja en nee, die foto blijft verwarring geven. Niet alleen de crème blauwe fourgon, die is duidelijk zichtbaar, maar kijk ook naar de rijtuigen er achter:
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250402/e2d0c5ea11f39c0c58a909449e2637a7.jpg)
Dat lijken in 1928/29 al crème raamstijlen. Waarschijnlijk klopt de datering dan niet.
Anywayz, de set klopt dan dus, da's veural het belangrijkste:
- blauwe ramen
- blauwe raamstijlen
- blauwe letters?
- crème blauwe fourgon
- koersborden speciaal voor de EdN
- inzet volgens boekje tot ergens '30/'31, volgens foto '28/'29, laten we het boek maar aanhouden.
Verstuurd vanaf mijn SM-S928B met Tapatalk
-
En met de foto uit 1928 weten we dat er ook een tweekleurige 6-deurs fourgon heeft meegereden. Dus ik denk dat we kunnen concluderen dat Jouef/Hornby uitstekend werk heeft afgeleverd.
Heel flauw, is er dan toch een fout? Ja, het is jammer van de routekaart van de Edelweiss onderop de doos van de Etoile du Nord.. ;D.
Groet, Mathyn
Jouef is (volgens mij) de eerste die in H0 de livrei met blauwe raamlijsten heeft gemaakt. Alleeen jammer van de blauwe letters boven de ramen. Wunder had het eerder gedaan in spoor 1 (nadat ze eerst deze met bruine raanlijsten maakten :(, maar dat is weer een heel ander lang verhaal)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/P1040174-67ed0cd440d15.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/P1040174-67ed0cd440d15.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20170624-094843a-67ed0d62e1fc0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20170624-094843a-67ed0d62e1fc0.jpg)
Groet
Fred
-
Tsja, zo vind ik ze wel het mooiste, da's een ding wat zeker is
Prachtig Fred!
1 ding, ondanks dat de blauwe letters blijkbaar goed zijn, lijkt het alsof ze er op deze foto toch echt duidelijk op liggen (als in, bovenop de zijkant bevestigd) en wellicht verkleurd (brons wordt zonder poetsen donker):
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250402/8e43ddfdc7540b0fa96a49f7cbfd94b5.jpg)
Anywayz, ik accepteer het gewoon, de foto's, het boek, de tegenspraak van de foto's en het boek, de set zal wel kloppen. Alles blauw en blauw tot direct onder de ramen:
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250402/7bccccb4b4f793ef4e81d425acdabdde.jpg)
Net als de originele foto:
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250402/16acd6bdad465d8064a5962986df1529.jpg)

Verstuurd vanaf mijn SM-S928B met Tapatalk
-
Damn, dan hoef ik dus niet iemand langs te sturen om 'm uit je Kliko te vissen.
-
Damn, dan hoef ik dus niet iemand langs te sturen om 'm uit je Kliko te vissen.
't Is veuroorlogs bling bling en niet kapot, wat moet jij er nou mee? 

Verstuurd vanaf mijn SM-S928B met Tapatalk
-
Die komt in mijn speciale "impulsaankopen van Tomasso"-vitrine 8)
-
Even wat uitleg:
- voor de chique reizigers waren er de 1e klasse Cote d'Azur rijtuigen met 7 ramen.
- voor de Franse forenzen was er de 1e klas Fleche d'Or met 8 ramen (en dus meer stoelen, minder beenruimte)
- speciaal voor de Nederlandse markt kwamen er de 9 ramige 2e klasse Etoile du Nord rijtuigen (nog minder beenruimte, lekker goeiekoop ),
Maar, voor zover ik begrepen heb zijn de 2e klasse Etoile du Nord rijtuigen ontwikkeld voor de Nederlandse markt, echter, jij zegt nu dat die rijtuigen er al eerder waren? Waar werden die rijtuigen voor de EdN ingezet?
Toch nog even een reactie met betrekking tot de geschiedenis van Pullman treinen. Pullman treinen "lekker goeiekoop" noemen klopt echt niet. Tweede klas was in die tijd erg luxe. In veel landen was er helemaal geen eerste klas en was de tweede klas het meest luxe. De tweede klas Pullman rijtuigen waren niet speciaal voor Nedeland gemaakt en de eerste klas niet voor Franse forenzen. De meeste Pullman klanten in de Fleche d'Or waren rijke Engelsen. Verder was de volgorde van de introductie van de metalen Pullman rijtuigen op het vaste land (geinitieerd door de Engelse Pullman baas):
Type Sud Express in 1926
Type Fleche d'Or in 1926
Type Etoile du Nord in 1927
Type Cote d'Azur in 1929
waarbij de naam van het type de eerste trein was waarin deze Pullman treinen reden. Dus het EdN type was gemaakt voor de EdN trein, maar daarmee niet speciaal voor de Nederlandse markt.
Groet
Fred
-
@Fred "Jouef is (volgens mij) de eerste die in H0 de livrei met blauwe raamlijsten heeft gemaakt".
Helaas is dat niet juist. De 2e klas versie (het gedeklasseerde type) van de Fleche d 'Or van Rivarossi (2467) kreeg ook blauwe vensteromlijstingen, maar de fout van de smalle in de wat bredere vensterstijl tegenover de keuken werd helaas niet aangepast. De bronzenletters verdwenen en werden destijds kennelijk vervangen door blauwe opschriften.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Schermafbeelding-2025-04-02-143917-67ed30211d206.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Schermafbeelding-2025-04-02-143917-67ed30211d206.png)
-
Ach, ik chargeer graag, dus neem het niet te letterlijk. Dit is waarom ik dat zei, citaat:
De meest karakteristieke CIWL rijtuigen in de Etoile du Nord waren de 2e klasse rijtuigen (John "Pulmanneke" gaf deze rijtuigen ook al aan). Deze reden alleen richting Nederland, omdat toen al kennelijk een trein met alleen 1e klas moeilijk was is Nederland.
Einde citaat.
De lijst met verschillende rijtuigen was meer een opsomming, om zo de verschillen te laten zien.
Maar, inmiddels is er ook duidelijkheid over de foto van de 2100 met EdN. Die is niet uit 1928 maar in 1932 of daarna. Pas toen werden de daken grijs geschilderd, dus de datering van de foto klopt niet. Hèhè, dat geeft meer lucht. Over de juiste fourgon is enorm veel geschreven, hier zijn meerdere combinaties mogelijk. De 2e fourgon werd bijgeplaatst in Brussel, dus hier in NL was de samenstelling vaak 1 fourgon, couplage EdN en couplage FdO. De set van Jouef heeft dus een inzetbaarheid van een jaar of 4/5. Blijft er nog over of de letters nu brons of blauw waren, maar soit...
Verstuurd vanaf mijn SM-S928B met Tapatalk
-
@Fred
Helaas is dat niet juist. De 2e klas versie (het gedeklasseerde type) van de Fleche d 'Or van Rivarossi (2467) kreeg ook blauwe vensteromlijstingen,
Dank je.
Een nieuwe zoektocht voor mij dus.
Groet
Fred
-
Ik heb het boek weer even open geslagen om het antwoord op de letters boven de ramen te zoeken. Die heb ik gevonden. Laat ik vooropstellen dat ik mij volledig baseer op de info die in het boek van Jos Geilen staat.
Op pagina 127-129 staat omschreven dat de letters boven de ramen in tegenstelling tot op de blauwe vlakken werden gemonteerd op losse letterborden per woord. Dit waren bronzen letters. In totaal zaten er op een zijwand dus negen borden met ieder een woord. De breedte varieerde dus. De letters waren gemaakt uit gegoten brons met een hoogte van 130mm en een dikte van 12mm. De randen hadden een facet rand. Geilen schrijft: the faces of the letters had to be [...] 'perfectly blanched and smooth file finished' or oxidised gunmetal finish. Ongeacht de wat ongelukkige vertaling van het Frans naar het Engels wat in het boek wordt gemaakt valt mij vooral de afwerking in oxidised gunmetal kleur op. Dat houdt in dat de letters geen gepolijst bronzen kleur hadden, maar een metallic blauwgrijzige kleur. Gunmetalgrey is immers een blauwgrijze metaal kleur. Hij maakt daarna ook een heel duidelijk onderscheid met de los opgeschroefde letters PULLMAN op het blauwe vlak onder de ramen. Dit zijn volgens hem gepolijste (high polished) bronzen letters (pagina 129). Die geven natuurlijk een haast messing/goudachtige kleur! Dit verklaart wel het overduidelijke verschil in kleur op de oudste foto's van EdN rijtuigen. Want ondanks dat het allemaal in brons is gemaakt, lijken de letters boven de ramen haast wel zwart. Zoals op deze te zien is:
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250402/16acd6bdad465d8064a5962986df1529.jpg)
Maar wanneer is dit dan gewijzigd? Op pagina's 140-141 worden de livrei wijzigingen beschreven. Zoals ik al schreef is begin 1930 een nieuw ontwerp gemaakt om de pullman EdN rijtuigen gelijk te trekken aan de CdA rijtuigen en de slaaprijtuigen die sinds 1926 zijn gebouwd. De rijtuigen moesten een crème band met blauwe band krijgen en gele belijning. De belijning werd eenvoudiger en strakker dan de originele gouden belijning (pagina 140). De gepolijste bronzen letters PULLMAN onder de ramen verdwenen en het werd voortaan geschilderd in geel. De borden met woorden boven de ramen werden nog gehandhaafd. Tussen 1932 en 1934 werden de borden afgenomen en werden er 123mm hoge letters geschilderd in dezelfde blauwe kleur als de band onder de ramen. Van 1930 tot 1934 werden de gele letters op de blauwe band nog voorzien van een bruinrode schaduw. Vanaf 1934 werd dit ook niet meer toegepast.
Dan terug naar het model. Ik wil graag nog eens naar deze foto kijken, want ik heb de modellen nog niet in mijn bezit:
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250402/7bccccb4b4f793ef4e81d425acdabdde.jpg)
Dan valt het mij op dat de letters boven de ramen niet dezelfde kleur blauw als de band onder de ramen en de randen rondom de ramen hebben. Er zit een grijzige/paarsige gloed in. Ik ben heel erg benieuwd of dit door mijn beeldscherm komt, of dat het in het echt ook zo is. Als de kleur iets afwijkt dan heeft Jouef hier een poging gedaan om een blauwige gunmetal kleur te gebruiken. Wat mij betreft nog iets te blauw, maar het verschil met de gepolijste bronzen PULLMAN letters is overduidelijk. Dat hebben ze goed gedaan.
---------------------------
Dan hebben we ook nog het alom bekende daken dilemma. Is de kleur nou wit, of is de kleur nou grijs? Ik denk dat als we kijken naar de fabrieksfoto's dat we echt kunnen concluderen dat de daken wit of haast wit waren. Maar we weten ook dat de kleur gewijzigd werd. Eerst in lichtgrijs en vlak voor de oorlog in donkergrijs. Geilen schrijft hier het volgende over; de kleuren van de daken en het chassis zijn niet beschreven in de bestelling en de ontwerptekeningen van de EdN rijtuigen. Alleen het plan MCW&F plan No. 40652 'arrangement of lettering', zonder datum, geeft informatie. Volgens dit plan werd het dak wit geschilderd en het chassis zwart. Daarna schrijft hij dat het opmerkelijk is in een briefwisseling in 1928 dat er wordt gesproken over de reparatie van de daken van rijtuigen 4104 en 4105 met twee lagen lichtgrijze verf.
Nou ik heb het boek nog even verder doorgebladerd om foto's te bekijken. Mijn eerste conclusie is dat de foto's tot in de late '20-er jaren van de vorige eeuw vooral onwijs lichte daken laten zien (bijv. p.193 en 235). Waarschijnlijk dus wit of heel lichtgrijs. Soms lijkt het ook wel een aluminiumglans? Ik vind het dak van rijtuig 4100 op pagina 198 echt lichtgrijs, de datum is 'late 1920's'. Op pagina 251 staat een foto met een lichtgrijs dak op de EdN en een donkergrijs dak op de fourgon. Dus het donkergrijs is hier nog niet van toepassing. Datering ''mid 1930s'. Maar ik kan er geen lijn op trekken. Want ook na de oorlog zie je nog allerlei tinten voorbij komen. Ik krijg ook wel het idee dat het net afhangt van de poetsbeurt en hoe lang het rijtuig daarna al rondrijdt over hoe grijs of hoe wit het dak is.
Groet, Mathyn
-
Als ik de foto hierboven bekijk, dan vallen me drie dingen op:
- de remblokken staan behoorlijk ver van de wielband af.
- ook lijkt de witte band tussen de twee coupéramen bij het rechter raam wat schuin te lopen van re. onder naar li boven. Bij de andere witte lijnen/banden zie ik dit niet...
- het koersbord is mee 'gespoten' in de mal ( :()en is ook bedrukt als zijnde 'Etoile du Nord'. Ik had het persoonlijk plezieriger gevonden (en ik denk velen met mij) als de koersborden los waren bijgevoegd van bijvoorbeeld geëtst messing o.i.d.
Ik volg dit draadje met grote interesse (als CIWL-adept ;D), want een mens is nooit te oud om te leren (ook al geniet ik inmiddels al weer een tijdje van het pensionado zijn ;)).
Rob
-
Die remblokken idd, dat viel me direct al op
Nou ja, weinig aan te doen, tenzij je zelf gaat knutselen.
Fijn dat er uitsluitsel is over de letters. We hebben natuurlijk een mooi voorbeeld van dit soort letters in het spoorwegmuseum staan
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250402/0cc5e79e66696d07c58f31794c8e4e84.jpg)
Hier lijken ze wel gepoetst (de stouterikjes), maar goed, zoiets zou het kunnen zijn. Op de set zijn ze mij te blauw, maar soit, niks aan te doen.
Verstuurd vanaf mijn SM-S928B met Tapatalk
-
Hier is de Jouef EdN set:
https://youtu.be/5N_K7DjFMOY (https://youtu.be/5N_K7DjFMOY)
https://www.youtube.com/v/5N_K7DjFMOY
Groet
Fred
-
https://youtu.be/Tcp22dFsNco (https://youtu.be/Tcp22dFsNco)
https://www.youtube.com/v/Tcp22dFsNco
Groet
Fred
-
Mooie rijtuigen weer Fred. (y)
Kees.