BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: jengelsm op 19 November 2024, 19:42:41

Titel: Nieuwe baan van starter
Bericht door: jengelsm op 19 November 2024, 19:42:41
Inmiddels heb ik een demo baan (N-schaal) gemaakt met de Fleischmann uitbreidings setjes om snel te kunnen rijden. So far so good.
Een baantje van slechts 150x50 cm.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-7905-673cd65d9e271.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-7905-673cd65d9e271.jpg)
Mijn treintafel is slechts  220x190. Beperkt dus, maar wel ruimte voor uitbreiding of een totaal ‘nieuw’ ontwerp.
Ik heb een digitaal stoom loc met 3 wagonnetjes, een diesel passagier treinstel en een diesel vrachtloc met wagonnetjes. Totaal lengte max 40 cm.
Wat voor baan zou ik willen:
Veel rails (scenery ook, maar lage prioriteit)
Een station
Een ‘vracht station.
Een beperkt schaduw station voor het creëren van ‘verrassingen’ met de treinloop.
Een draaischijf
Mogelijk 1-2 loc’s erbij.

Nu kan ik het huidig baantje uitbreiden, maar ook voor een nieuw ontwerp gaan.
Vragen:
1. Zijn mijn wensen realistisch voor een tafel van 220x190?
2. Wat is de ideale maat voor een stationsgebouw op mijn tafel? Een stationsgebouw van 50 cm lijkt me wat aan de forse kant.
3. Wat is een slimme maat voor een schaduw station.
4. Het huidig baantje is wat ‘saai’. Hoe kan ik mijn ‘nieuwe’ baan wat ‘spannender’ maken.
5. Hebben jullie tips / ideeën voor een nieuw ontwerp? (Wat ik op internet aan voorbeelden zie is meestal rond de 200 x 100 cm.
(Ik kan niet bij een korte zijde. De andere zijden wel.

Alvast hartelijk dank voor het meedenken!


Titel: Re: Nieuwe baan van starter
Bericht door: jandcargo op 19 November 2024, 19:49:58
Hallo,

Het maakt het makkelijker als je een bedrijfsplan maakt. Wat wil ik rijden met welk materieel. Personen en/of goederendienst. Daaruit volgt een aantal perronsporen en goederensporen. Sporen naar een industrieaansluiting. Moet de personendienst door kunnen gaan terwijl de goederendienst draait??? Uit de sporen volgen de wissels.enz. Op die manier krijg je een logisch bedrijf met mogelijkheden. Kijk naar de echhie . Daar liggen ook alle sporen met een functie, al mag je daar natuurlijk van afwijken. het is tenslotte jouw baan. succes
Titel: Re: Nieuwe baan van starter
Bericht door: WimC op 19 November 2024, 20:48:31
Mijn treintafel is slechts  220x190. Beperkt dus, maar wel ruimte voor uitbreiding of een totaal ‘nieuw’ ontwerp.

(....)

(Ik kan niet bij een korte zijde. De andere zijden wel.
Dit roept bij mij de vraag op in wat voor ruimte de baan staat. Wordt die ook voor andere doeleinden gebruikt, waardoor je een tafel moet maken van 220 x 190. Of staat de tafel in een ruimte die je eigenlijk alleen als hobbyruimte gebruikt. In dat laatste geval kun je de ruimte beter benutten door een baan in U-vorm te maken.

Verder moet je er rekening bij houden dat je met een breedte van 190cm lastig het midden kunt bereiken als daar iets misgaat, of als je daar wilt bouwen.

Op zich kun je op je ruimte aardig wat kwijt, zeker als je niet erg veel behoefte aan scenery hebt. Maar met een U-vorm kun je meer kwijt. Breedte kan dan ca. 80 cm zijn. Aangezien je schrijft dat je de baan van drie kanten kunt bereiken, zouden de poten van de U ongeveer 250-300 cm lang zijn, de verbinding tussen de poten (de kopse kant) ook zoiets.

Mijn huidige baan is 75 x 300 en ik heb een schaduwstation, een paradebaan met een aftakkende zijlijn naar een kopstation. Daar heb ik geen vrachtdeel en draaischijf, maar op een U-vormige baan in jouw ruimte zou je dat er makkelijk op kwijt kunnen. Op een poot kun je station maken, met daaronder het schaduwstation. De draaischijf kun je daar kwijt, of nog een stukje van de kopse kant gebruiken. Op de ander poot kun je een goederenstation/industrie met spooraansluiting kwijt.

Als een U niet kan in je ruimte, dan moet dat op zich ook wel lukken op jouw tafel. Je kunt b.v. een ovaal maken, met aan een lange zijde het station, aan de andere lange zijde een schaduwstation. Boven dat laatste een goederenstation/ industrie. Vanuit het station kan een aansluiting naar het goederenstation slingeren.
Titel: Re: Nieuwe baan van starter
Bericht door: jengelsm op 20 November 2024, 19:38:23
Hallo,

Het maakt het makkelijker als je een bedrijfsplan maakt. Wat wil ik rijden met welk materieel. Personen en/of goederendienst. Daaruit volgt een aantal perronsporen en goederensporen. Sporen naar een industrieaansluiting. Moet de personendienst door kunnen gaan terwijl de goederendienst draait??? Uit de sporen volgen de wissels.enz. Op die manier krijg je een logisch bedrijf met mogelijkheden. Kijk naar de echhie . Daar liggen ook alle sporen met een functie, al mag je daar natuurlijk van afwijken. het is tenslotte jouw baan. succes

Ik heb een diesel personentreintje, een stoomloc met 2 passagiers wagons en diesel loc met een 3 tal vrachtwagons. Dus op het traject personen vervoer. Dus een station gericht op personen vervoer lijkt mij passend. Idem wat betreft een vracht laadstation met veel rangeermogelijkheden.
Als de ruimte voor de baan het toelaat zou het leuk zijn als alle 3 gelijktijdig zouden kunnen rijden. (Mbv de z21 en/of RocRail).
Titel: Re: Nieuwe baan van starter
Bericht door: jengelsm op 20 November 2024, 19:45:54
In de ruimte staat ook mijn bureau etc.
De maat van de tafel staat vast. Die heb nagenoeg in elkaar gezet. De plek in de kamer ook.

Een ‘reikafstand’ van 85 cm is een uitdaging…..Dat realiseer ik mij.
Als het echt onwerkbaar is zaag ik gewoon een stukje van de tafel af. Een U vorm is denk ik nu lastig. De tafel bestaat eigenlijk uit 2 platen van 122x90 op een tafelframe van de ikea.

Titel: Re: Nieuwe baan van starter
Bericht door: spoorijzer op 21 November 2024, 10:32:17
Het is lastig om met deze informatie een kloppend baanplan uit de mouw te schudden. Je oppervlakte is best groot en als ik het begrijp is je materieel relatief kort. Dus korte treinen en geen lange (goederen) treinen van bv 2 meter lang. Dat maakt het wel makkelijker om een leuke modelbaan te maken.

De maat is vierkant, waardoor je (denk ik) sowieso in het midden iets moet maken waar of geen treinen rijden, of een mansgat zit. Murphy's law geldt altijd, treinen staan daar stil waar je niet bij kan..... Aangezien je met tafels van de Ikea werkt is dat wel lastig. Dan zou ik ervoor zorgen dat de rails ligt daar waar je ook (redelijk) eenvoudig bij kan komen. Kan je wel van alle 4 de kanten erbij?

Ik zie een soort berglangschap voor mij, met een piek (berg/heuvel) in het midden. Dat breekt ook lekker de baan en zorgt ervoor dat je met verschillende scene's kan werken. Ik zou (als je van 4 kanten erbij kan) een soort grote ovaal maken, met 1 kant schaduwstation, 1 kant landelijk (groen, bos), 1 kant dorps (klein station met bv wat goederensporen) en 1 kant een stadje met een groot station en een depot voor je locs etc. Lekker slingerend door het landschap? Je kan bv bij het station een dubbelsporige baan maken, die bij het dorp opdeelt in een hoog en laag traject. Dan kan je 1 spoor door het bos laten " verdwijnen" en heb je ook ergens een enkelsporig baantje.

Het zijn maar wat ideen  ;D

Groeten,
Rogier
Titel: Re: Nieuwe baan van starter
Bericht door: Theovh op 21 November 2024, 11:11:22
Je kunt de tafel ook op wielen zetten. Indien nodig kun je dan het geheel iets verplaatsen zodat je toch overal bij kunt.
Ik spreek uit ervaring, mijn tafel met schaduwstation eronder, alhoewel kleiner ( 280*145 cm), staat op zes wielen en is gemakkelijk iets te verrijden.
Titel: Re: Nieuwe baan van starter
Bericht door: MartinRT op 21 November 2024, 11:43:34
Mijn treintafel is slechts  220x190.
1. Zijn mijn wensen realistisch voor een tafel van 220x190?

De tafel bestaat eigenlijk uit 2 platen van 122x90

 ???  (volgens mij stemmen deze 2 gegevens niet met elkaar overeen)
Titel: Re: Nieuwe baan van starter
Bericht door: jengelsm op 21 November 2024, 12:47:15
Eens onderzoeken of wielen onder de tafel praktisch haalbaar is.
De tafel bestaat uit 2 delen met elk een ikea tafelframe. Dus op voorhand 8 poten….)
Titel: Re: Nieuwe baan van starter
Bericht door: jengelsm op 21 November 2024, 12:49:50
Scherp!
De tafel bestaat eigenlijk uit twee tafels.
Elke tafel is 122x190. Totaal 244x190.
Titel: Re: Nieuwe baan van starter
Bericht door: jengelsm op 21 November 2024, 12:51:58
Allen dank voor de tips!

Ik ben al wat aan het stoeien met anyrails om te kijken wat ik ‘kwijt’ kan op 244x190 cm.
Titel: Re: Nieuwe baan van starter
Bericht door: jengelsm op 29 December 2024, 23:52:58
Een kleine update over de voortgang van mijn (her)start met modelspoor.
Het heeft even geduurd, want ik had minder tijd dan ik vooraf had gedacht.

Allereerst het positieve:
Het is nog veel leuker dan ik had gedacht. De modelspoor hobby brengt mij een combinatie van ‘dingen met je handen doen’, verdiepen in de werking van ‘technologie’ in aan wat ander domein dan ik waar ik in mijn professionele leven mee te maken heb gehad. Ook positief is dat er veel online te vinden is en dat bij vragen op bv dit forum met je meegedacht wordt.

Wat ik echt onderschat heb is de benodigde tijd. Er ging/gaat meer tijd in zitten dan ik gedacht had. Vooral het nadenken over wat ik wil met de hobby, wat je er dan voor nodig hebt en hoe je die ideeën dan uiteindelijk gaat realiseren is tijdrovend.
Vooral de tijd die ik nodig had voor de ‘infrastructuur’ viel tegen. Wat voor treintafel ik wilde en hoe die te maken was een uitdaging, en al helemaal om die dan te maken. De bekabeling, de stroomvoorziening, de wisseldecoders, de bezetmelders etc. was toch wel een dingetje.
Als je qua infrastructuur een denkfout maakt of verkeerde verwachtingen hebt, heeft dat veel consequenties.
Ook is het, net als in het echte leven’ dat de techniek in de praktijk toch anders is dan je ‘vanuit de theorie’ verwacht. Andersom ook uiteraard. Iets wat niet zou passen volgens bv het track ontwerp programma doet dat wel met wat gepruts in de praktijk. In het begin van mijn werkzame leven heb ik met CAD programmatuur gewerkt. Dat is qua toleranties en mogelijkheden toch anders dan ‘iets’ in Anyrail.
De z21 op mijn huisnetwerk sluiten was niet ingewikkeld, maar wel zeer tijdrovend omdat ik mijn Macbook ip adres eerst moest veranderen opdat deze bij het standaard ip adres van de z21 kon komen om vervolgens de procedure te starten om de z21 ‘vrij te schakelen’. Ik hoop dat dit een eenmalige aktie was.
Ik ben nu bezig om mijn baan op te bouwen. Het proefbaantje was leerzaam. Ik denk dat ik nu een beetje begrijp hoe dingen in de 'praktijk' werken.
N-schaal is een uitdaging qua ‘gepriegel’. Daar waar ik met Marklin (C) de rails snel en zonder gepruts aan elkaar klik is dat met Fleischmann N spoor toch wel echt iets anders.
Wat ook een beetje tegen valt zijn de kosten. Zaken als rollend materieel, rails etc is goed te plannen. De vele meters kabel, het aantal benodigde bezetmelders en wisseldecoders is meer dan in eerste instantie gedacht.
Wat ik tot nu toe ervaren heb is dat als je in het ‘bedenken van wat je wilt’ of het ‘ontwerp’ een foutje maakt dit zeer lastig, tijdrovend en kostbaar is om later te herstellen. Lijkt wel de IT wereld……

Wat ben ik nu aan het aanleggen:
Het baanontwerp is gemaakt met Anyrail, het is een ‘ge-tweakt’ ontwerp op basis van een Fleischmann ontwerp. De baan is  N-schaal, plm 35 meter rails op een tafel van 180x240, van 18mm dik MDF met 4mm kurk, en 2x IKEA tafel onderstel. De tafel is aan 3 kanten bereikbaar. De baan is digitaal (DCC). Een 23-tal wissels en 4 ontkoppelaars. Ik heb nu een vracht loc met wagons, een stoom loc met wagons een passagierstreinstel. Allen met geluid. Alles van Fleischmann. De stroomvoorziening is de standaard z21 power voor de railspanning (ik heb het verbruik van de 3 locs ‘gemeten’ en de standaard railstroom voorziening is ruim voldoende ook voor nog  meer locs), 18 volt DC voor de wissels, ontkoppelaars en draaischijf en 12 volt voor de verlichting.
Er is/komt ook een draaischijf, met een Littfinsky TT-DEC. De wissel decoders zijn OSSD en de bezetmelders zijn de YamoRC  met R-bus.
De centrale is een z21 start. (besturing met Ipad). De besturing kan/is ook met RocRail op een Raspberry 4 (4Gb), tzt wellicht iTrain (alhoewel ik de voordelen daarvan zelf nog niet zie). Het ‘schakelpaneel’ kan (ook) bekeken worden op een vrij grote monitor aan de muur waar de tafel tegen aanstaat. De touchscreen mogelijkheid gebruik ik niet vanwege het ontbreken van drivers/sw  voor de Raspberry en de ‘onmogelijke’ plek waar de monitor hangt. De Raspberry Pi kan ook vanaf mijn MacBook bediend worden dmv VNC. Voor de benodigde Windows programmatuur zoals de z21 maintance tool, Anyrail gebruik ik de Parallels implementatie.
Op termijn zal ik ook seinen plaatsen (er liggen er al een tiental klaar) en zal ik ook ‘treingeluiden‘ in  de loc loods en bij de stations realiseren. Materiaal er voor heb ik al alleen de tijd om dit idee uit te werken heb ik voorlopig niet. Ik heb de Fleischmann loods voor bij de draaischijf, een Faller perron setje en een Kibri station.
Wat mij opvalt is het verschil in kwaliteit van de bouwbeschrijvingen. Die van IKEA zijn daarbij vergleken van grote klasse.
Ik ben nog aan het stoeien met de blokindeling cq het positioneren van de melders. Ik denk in principe 2 melders per blok met een enkele keer 1 melder per blok bij kleine rangeer/kop spoortjes. Ik heb nu materiaal voor 64 melders, en schat in dat ik die allemaal zal plaatsen. Ik soldeer de draden (zelf) aan de rails. De ‘bruine’ draad soldeer ik in een verhouding van ‘3 melddraden’ : 1 N draad. Ik voorzie wellicht te veel melders, maar achteraf een draadje aan een stukje rails prutsen lijkt mij een drama zonder de halve baan te slopen. Het slopen opnieuw opbouwen is met N spoor ook een drama.
Voor de verlichting in de ‘huisjes’ en rondom de rails gebruik een enkele led en stukjes led strip welke centraal gedimd kunnen worden.

Ik twijfel nog of ik een echt ‘handgeschakeld’ bedieningspaneel wil of dat de beleving mbv een ipad of scherm/muis combinatie voldoende is. (Ik had een 24 channel digital music studio met touchscreen bediening, maar heb toch fysieke schuiven en knoppen gekocht om de software te bedienen omdat het beter aanvoelde).

Ik hoop de baan in januari/februari (2025) helemaal up and running te hebben. Gelukkig hoef ik wat minder te reizen. Dus meer tijd en geld voor de hobby (hoop ik......)
Dan (en niet eerder) ga ik na denken over uitbreiding (meer rails, meer rollend materiaal en scenery). Ik denk dat op de 180x240cm en 35 meter rails er nog genoeg mogelijk is.




(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/2024-11-24-simpel-v1-fase-9-test-kruis-simpel-scaduw-def-spiegel-doorkoppel-kopie-6771d3472161f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/2024-11-24-simpel-v1-fase-9-test-kruis-simpel-scaduw-def-spiegel-doorkoppel-kopie-6771d3472161f.jpg)


Titel: Re: Nieuwe baan van starter
Bericht door: Montanbahn op 30 December 2024, 11:31:57
Leuk om te zien dat je ideeën genoeg hebt.

Het is echter al eerder opgemerkt. Als er wat fout gaat, hoe denk je dan bij de delen van je baan te komen die je rijkbaarheid (vaak maar ca 80 cm) overstijgen?
Niet om te zeuren maar als ervaringsdeskundige weet ik dat er op een zeker moment wat fout gaat in een gebied waar je niet bij kunt. Bij mij was dat in een tunnel, bij jou zie ik andere uitdagingen....


Succes met het ontwerpen en aansluitend bouwen.
Titel: Re: Nieuwe baan van starter
Bericht door: jengelsm op 31 December 2024, 14:13:55
Helder!
Ik ga nadenken hoe ik vanaf de bovenkant makkelijker naar beneden kan.
De decoupeerzaag staat klaar….
(eerst denken en dan doen, mdf is goedkoop, maar mijn uren zijn onbetaalbaar)
Titel: Re: Nieuwe baan van starter
Bericht door: tijgernootje op 02 January 2025, 12:33:36
Bij het lezen van het gebruik van mdf krijg ik persoonlijk kriebels en dan niet de positieve.
Geen idee hoe het staat met vocht in je huis en de hobbykamer,maar mdf is vocht gevoelig,lees bij vocht heeft het op den duur de neiging om vocht te absorberen en op te blazen.
Denk niet dat je dat wilt voor je baan als basis  ::)
Titel: Re: Nieuwe baan van starter
Bericht door: MOVisser op 02 January 2025, 12:45:36
Vocht. Inderdaad goed op letten.

Ik kwam naast populieren triplex ook lindetriplex tegen.
Heb daar totaal geen ervaring mee.

Maar triplex is minder gevoelig door de haakse lijmstructuur.

Ronald Visser
Titel: Re: Nieuwe baan van starter
Bericht door: Ronald Halma op 02 January 2025, 12:59:29
Geen idee hoe het staat met vocht in je huis en de hobbykamer,maar mdf is vocht gevoelig,lees bij vocht heeft het op den duur de neiging om vocht te absorberen en op te blazen.

Buiten vocht is mdf gewoon zwaar... neem lekker populieren, is licht en sterk en betaalbaar.
Titel: Re: Nieuwe baan van starter
Bericht door: Klaas Zondervan op 02 January 2025, 13:17:27
De reden waarom vaak voor mdf wordt gekozen is de prijs. Een snelle prijsvergelijking in de bouwmarkt laat zien dat populierenmultiplex ruim 4 keer zo duur is als mdf.
Dus ik begrijp de keuze voor mdf wel, maar het is verkeerde zuinigheid.
Als je toch voor goedkoop gaat, kun je ook kiezen voor underlayment. Dat is stabieler en kost maar weinig meer dan mdf.
Titel: Re: Nieuwe baan van starter
Bericht door: Ronald Halma op 02 January 2025, 14:59:29
En is ook loodzwaar  ;D
Titel: Re: Nieuwe baan van starter
Bericht door: MOVisser op 02 January 2025, 22:29:44
Toch nog even een reactie:

Nu besparen op beter materiaal door de houtprijs?

Straks staat er voor duizenden euro materialen op neem ik aan (rails,  wissels, electronica etc..)
Dat maakt volgens mij de extra investering in goed basis materiaal meer dan rechtvaardig.

Verschil is 3 a 4  x 15 euro??

Ronald Visser
Titel: Re: Nieuwe baan van starter
Bericht door: WimC op 02 January 2025, 22:41:35
Bij het lezen van het gebruik van mdf krijg ik persoonlijk kriebels en dan niet de positieve.
Geen idee hoe het staat met vocht in je huis en de hobbykamer,maar mdf is vocht gevoelig,lees bij vocht heeft het op den duur de neiging om vocht te absorberen en op te blazen.
Denk niet dat je dat wilt voor je baan als basis  ::)
Als je huis zo vochtig is dat het mdf het gaat absorberen, heb je een flink probleem, maar daarbij is de modelbaan wel het kleinste probleem.

Bij een normale luchtvochtigheid in huis, levert dat voor mdf geen problemen op. Ook kun je op mdf nog prima met gips werken. Je moet het niet onderdompelen in water, maar dat moet je met multiplex ook niet.

Op mijn baan heb ik ook gebruik gemaakt  van mdf. Geen enkel probleem met absorberen en opblazen gehad.

Op zich zijn er wel argumenten tegen mdf (gewicht, stof dat vrijkomt bij zagen), maar het risico van vocht wordt zwaar opgeblazen.
Titel: Re: Nieuwe baan van starter
Bericht door: Benrail op 03 January 2025, 10:18:40
Mee eens. kijk even rond in je huis er staat vast al het nodige mdf in wat niet is opgeblazen.
Eventueel, bij twijfel, een laagje grondverf geven.
Als onbehandeld mdf opzwelt in je huis dan heb je een serieus vochtprobleem.
Daar zou ik dan eerst mijn centjes op inzetten ipv in een modelbaan
Titel: Re: Nieuwe baan van starter
Bericht door: tijgernootje op 03 January 2025, 10:54:14
Voorheen was het hier zo dat het werd gewaardeerd als je alle optie's en de eventuele problemen ervan vermelde.
Ik ken de situatie daar niet,maar nu kan niemand zeggen dat het niet vermeld is,toch zal ik in het vervolg nog is een keer nadenken voor ik een potentieel probleem meld  :-X
Titel: Re: Nieuwe baan van starter
Bericht door: MOVisser op 03 January 2025, 11:38:36
En zo gaan we weer de goede kant op........

Een en ander heeft ook met de totale onderconstructie te maken.
Details zijn nog niet van belang.

Staat ergens een dikte genoemd? Nee.
Een plaat MDF van 6 mm en geen ondersteuning gaat echt wel doorzakken.( mede door vocht/nattigheid ??)
Een plaat MDF van 18 mm gaat bij weinig ondersteuning echt niet doorzakken.

Door een goede raten-structuur aan te brengen in de onderconstructie kan de bovenplaat des te dunner.
Maar de kosten van hout heb je toch al.

Mijn mening is dat je moet kijken naar het geheel (tafel, baan, electronica, bedrading, secenery, etc)
Maak maar eens een totaal schatting.
 
Dan is het verschil in de houtprijs echt niet bepalend.
De basis kan maar beter goed zijn.

Succes met het vervolg

Ronald Visser
(ik heb zeer sporadisch een echt rechte plaat van welk houtsoort dan ook aangetroffen bij de diy markten)
Titel: Re: Nieuwe baan van starter
Bericht door: cor_b op 03 January 2025, 12:12:07
Ik zou gewoon zeggen koop populieren muliplex
Het is ligt en goed verwerkbaar.

Cor
Titel: Re: Nieuwe baan van starter
Bericht door: spoorijzer op 03 January 2025, 12:22:59
Wat qua prijs ook wil helpen, een goede houthandel ipv de lokale bouwmarkt. Vaak betere kwaliteit, gratis op maat gezaagd (als je niet te gek doet) en goedkoper.

En, ik zou inderdaad nu voor multiplex gaan, ipv MDF.

Groeten,
Rogier
Titel: Re: Nieuwe baan van starter
Bericht door: Scratchbuilt op 03 January 2025, 13:56:30
Wat je ook kiest, stevigheid komt uit de constructie, niet uit de plaatdikte. Het is beter van latten een raamwerk te maken en daar dun plaatwerk op te maken. Dat spaart gewicht en vooral geld. Denk vooral niet te ingewikkeld. Houd het simpel, dat is altijd het goedkoopst.

Nu weet ik dat er mensen zijn die bij de woorden panlatten en hardboard rode vlekken in de nek krijgen. (net als bij S39, maar dat is een ander onderwerp) Maar ik heb in mijn treinenhok de constructie gemaakt van....... panlatten en hardboard. Er is ergens een Engelse modelspoorvlogger die dit ook al jaren adviseert. Als het in Engeland kan kan het hier ook.

Maar als je het goed en tegen redelijke kosten wil doen: maak een frame van latten 15 x 50 mm geschaafd vuren. Maak de vakken niet groter dan 50 bij 50 centimeter. 40 bij 40 desnoods. gebruik als plaat gewone triplex (of mdf of spaanplaat of wat dan ook) van max 6 mm dik. Populierentriplex is duurder. Ik zie niet in waarom dat nodig is; wellicht voor modulebakken ivm gewicht. Voor je vaste treinenkamertafel is het het extra geld niet waard. Als staanders (poten) gebruik je dezelfde latten. Doe maar om de meter een poot verdeeld over de oppervlakte dus niet alleen langs de buitenranden. Als je het goed gedaan hebt kun je er gerust zelf op zitten met de beentjes van de grond. (ik weeg 95 kilo) Ben je van plan een baan van 500 kilo te maken zou ik er muurtjes onder metselen. Maar de gemiddelde modeltreinbaan van de gemiddelde hobbyist komt de 50 kilo niet te boven schat ik.....

Ik ga altijd gewoon naar de goedkoopste bouwmarkt. Een echte houthandel die je alles over hout kan vertellen is een persoonlijke keuze. (een geschaafde vuren lat is overal hetzelfde) Wat ik wel doe is zoeken naar de rechte latten. Is een lat recht blijft hij dat bij normaal gebruik wel maar is hij krom blijft hij dat ook altijd) vermijdt krom hout. Een beetje spanning over de lengte is niet erg maar een kromme lat rechtbuigen leidt tot drama. Tref je een winkelbediende die daar over zeikt dan negeer je hem/haar of je gaat naar een andere winkel. Jij bent klant, jij bepaald.

Verder is het vooral een persoonlijke keuze.

Albert
Titel: Re: Nieuwe baan van starter
Bericht door: Klaas Zondervan op 03 January 2025, 16:52:10
Nu weet ik dat er mensen zijn die bij de woorden panlatten en hardboard rode vlekken in de nek krijgen.
Hier denk ik dat je iets anders bedoelt dan het hardboard zoals we dat in Nederland kennen.

Wat de constructie betreft, mijn nieuwste baan Dubbelom is gebouwd volgens het systeem wat ze in de USA L-girder benchwork noemen. Ik ben nu een fan van dit systeem. Dat bouw ik van ongeschaafde rachels 50x22 mm. Is goedkoper dan geschaafde latten, je krijgt dus meer hout voor minder geld.

Citaat
Tref je een winkelbediende die daar over zeikt dan negeer je hem/haar of je gaat naar een andere winkel. Jij bent klant, jij bepaald.
Heb ik ook een keer gehad. Alle latten uit een vak in het gangpad gelegd. Komt er zo'n karwei-jongen naar me toe: meneer, wat bent u aan het doen? Ik zeg: ik heb maar één zo'n lat nodig, maar hij moet wel recht zijn. En tot nu toe nog niet gevonden.
Titel: Re: Nieuwe baan van starter
Bericht door: Scratchbuilt op 03 January 2025, 17:40:33
Klaas, het hardboard wat ik onlangs kocht was idd slapper en dunner dan een stuk wat ik nog had van 'vroeger'. Ook veel lichter van kleur. Ik ging er vanuit dat ik gewoon de verkeerde had gepakt maar ik kan geen andere meer vinden. Voor mijn toepassing voldoende maar als TS dat te slap vind neemt hij beter triplex of mdf 6 mm.

L-girder systeem is mooi maar vereist een uitgewerkt plan. Omdat er alleen hout komt onder de sporen. Dan heb je wellicht wat dikkere plaat nodig omdat je er dan stroken uit zaagt? Bij mij ontstaan plannen meer organisch tijdens het spelen cq bouwen. ( Ik kan niet plannen en als ik al een keer een plan heb houd ik me er niet aan....) Dan vind ik een vlakke plaat makkelijker om met stukken rails te schuiven.  ;)

Albert


Titel: Re: Nieuwe baan van starter
Bericht door: Klaas Zondervan op 03 January 2025, 19:13:24
Albert, je bedoelt misschien plaatmateriaal wat ze in Amerika Homasote noemen. ik heb het nooit in handen gehad, maar het schijnt vrij zacht te zijn en toch stevig.

Wat het L-girder systeem betreft, het is juist heel flexibel. Omdat de dwarslatten op de L-dragers liggen en niet er tussen, zijn ze makkelijk te verwijderen of verplaatsen als ze in de weg zitten, b.v. vanwege een wisselmotor.
Een uitgewerkt plan is altijd een goed uitgangspunt, maar zelfs als je nog iets wil wijzigen kan dat altijd. Het kost alleen wat meer moeite omdat je spoordragende stroken moet verwijderen of verplaatsen.
Overigens is het niet verboden om op een L-girder ook een gesloten plaat te leggen. In een stationsgebied ligt dat voor de hand. Het is in ieder geval handiger dan voor elk spoor een aparte strook leggen.
Titel: Re: Nieuwe baan van starter
Bericht door: jandcargo op 03 January 2025, 20:14:58
Hallo,

Ik heb een lattenframe van latten van 12 x2 cm met vakken van ong 50 x 50 cm. daarop multiplex van 12 mm en daarop een laag zachtboard voor demping en om dingen makelijk vast te zetten. Bevalt prima al voor ong 36 jaar bij 3 verschillende banen.

groeten jandcargo
Titel: Re: Nieuwe baan van starter
Bericht door: Ronald Halma op 04 January 2025, 10:44:25
L-girder was en is een heel divers systeem..... voor een vaste baan een mooie bouwwijze. Je kunt er idd alle kanten mee op. Wil je elemaal los gaan gebruik je daar een zg. spline roadbed op. Zou ik wel eens willen proberen :) Hier mooi te zien hoe het werkt:

- https://upcascadesub.blogspot.com/2018/12/spline-roadbed-1-oakridge-to-helix.html

Homasote is dacht ik meer een soort zachtboard variant in de States.